Merivoimien kehitysnäkymät

En kyllä tiedä, mitä hyötyä meille olisi hangaarilla varustetusta aluksesta. No, jos halutaan lujasti panostaa merirosvojen kurmottamiseen Somalian rannikolla...

Suto-järjestelmä aluksille hinattavine luotaimimeen (VDS jne) ja maalta toimivia Suto-koptereita muutamia. Kopterien toimintasäde on Suomen meripuolustukselle riittävä. Jos rahaa olisi, niin pari merivalvontakonetta MAD- ja sonopoijulaitteistolla olisi tietysti bonusta.

Suto-torpedot toimivat aika huonosti matalissa rannikkovesissä, joten suto-raketit ja helikopterista tiputettavat syvyyspommit ovat parempi vaihtoehto.
 
Kyllähän NH90 kopterista on SUTO-versio olemassa, ja ehkä meillä olemassa olevista sellainen voidaan modata, mutta onhan kopterin varustaminen tuohon tehtävään tietysti varmaan hintavaa. Mutta tuon kokinen kopterihan hangaareineen ei mahdu ihan pikku purtilolle. Laivan kokoluokka pitäisi olla vähintään suurehko korvetti/pieni fregatti (2000t - 3000t).

230611_Italian-Navy-First-NH90NFH.jpg


NFHMM-1.jpg
 
Tuollainen kopterihan se pitää olla...! Sille sitten pari kunnon korvettia, että on vaihtoehtoja lakeutumiselle... :)
 
Olisihan se tietty hyvä saada kuntoon, mutta passiivinen havainnointi ei enää riitä ( kuten peelokin jo mainitsi ). Poltokennoa käyttävät propulsiolaitteet ovat tänä päivänä jo niin hiljaisia, että tarvitaaan aktiivista hakua suklarin kunnolliseen paikantamiseen. Toki ei kait siitä passivisestaakaan haittaa ole, jos se on kondiksessa. mutta ei yksin riitä...

Juuei. #toisaalla näin sellaisen väitteen etteivät Intian laivaston pinta-alukset ole koskaan harjoituksissa havainneet hiljaisessa kulussa olevaa Kilo-luokan venettä. Eikä Kilo ole edes missään nimessä hiljaisin dieselvene.

Suomen suto-vaatimuksissa näkisin että tärkeintä olisi estää sukellusveneitä pääsemästä Selkämerelle. Siinä merkittävässä roolissa olisivat sulut ja miinat. Itämeren pääaltaalla suto voi olla meidän resursseillemme liian haastavaa muuten kuin 'kovan rauhan' olosuhteissa. Luonnollisesti erilaisten tiedustelu- ja sabotaasioperaatioiden esto olisi myös intresseissä.

Helikopterit olisivat oivia suto-alustoja meillä kompaktin merialueemme vuoksi, ja myös koska niille sukellusveneet eivät paljoa voi, mutta valitettavan kalliita. Pienet suto-veneet tulisivat kysymykseen minusta lähinnä pienten monitoimialusten eräänä roolina tukemassa isompia ja paremmin varustettuja sota-aluksia, samaan tapaan kuin aikaisemmin VMV:t ja R-tyypin vartioveneet. Eri asia sitten kuinka kustannustehokasta se olisi. Pienikin runko tulee aika kalliiksi kun siihen laittaa sensorit ja kulkukoneistot ja palkkaa miehistön...

Olen tosin miettinyt että taistelualusten rinnalla voisi olla eräänlaisia 2. luokan tykkiveneitä. Koko olisi suunnilleen sama kuin nykyisissä ohjusveneissä, nopeutta 25-27 solmua, aseistuksena yksi 57mm tykki ja siihen hyvä ammunnanhallinta. Eikä mitään muuta. Tämän aluksen idea olisi että se olisi rauhan aikana halpa rakentaa, mutta se olisi helppo ersatz-tyyliin kriisiaikana varustaa ohjuksilla, miinoilla, syvyyspommeilla jne. Suunnittelukustannukset olisivat alhaiset kun voitaisiin käyttää liki samaa runkoa kuin ohjusveneissä. Kyseessä EI olisi varsinaisesti modulaarinen alus Stanflex-tyyliin vaan aluksella vain olisi jätetty tilaa ja johdotuksia siltä varalta että halutaan asentaa raskaampaa aseistusta.
Hinta tulisi luultavasti olemaan noin 40 miljoonaa euroa/kpl ja rauhanajan miehistöntarve noin 10 henkeä. Neljä tällaista ei paljoa maksaisi ja toisi sota-ajan tarpeisiin tuikitärkeitä lisärunkoja tilanteessa missä on nähtävissä että aluskantamme supistuu.
 
Hohhoijaa. Unohdin, että "Merivoiminen kehittäminen" = "NATO-kiima" + "Kauppamerenkulun suojaus (Somalian rannikolla)", sori, anteeksi virheeni. Ajattelin, että merivoimat palvelisivat ennen kaikkea Suomen maanpuolustuksen tarpeita, eli voisivat partioida, estää maihinnousuja, miinoittaa ja etsiä sukellusveneitä. Sori, mun moka. Jatkakaa keskusteluanne siitä, miten imetään taas muutaman vuoden maavoimien kalustomäärärahat ja ostetaan pari korvettia, enempää ei ole sitten varaa ja nuo kaksi pistetään meren pohjaan ensimmäisenä sotapäivänä btw. Ainiin ja tietenkin niihin helikopterit kanssa juu hangaariin, tietenkin, se meinas unohtua. Pitäähän hekoja olla, että päästään somalipiraattea kurittamaan eikös vaan?

Kas kun ette yhtä lentotukialusta esitä hankittavaksi? Olisi yhtä realistista ja yhtä hyvin Suomen maanpuolustuksen tarpeita palvelevaa (ja maavoimien kalustorahat teurastavaa) kuin nämä teidän nykyiset ajatuksenne (jotka PV tulee valitettavasti toteuttamaankin).
 
Olen tosin miettinyt että taistelualusten rinnalla voisi olla eräänlaisia 2. luokan tykkiveneitä. Koko olisi suunnilleen sama kuin nykyisissä ohjusveneissä, nopeutta 25-27 solmua, aseistuksena yksi 57mm tykki ja siihen hyvä ammunnanhallinta. Eikä mitään muuta
Noihin voisi iskeä kiinni sen 76mm DRACOn torneineen. Sama torni sitten kanssa kiinni AMV:hen tai Leo2A4 runkoon niin sama tykkisysteemi palvelisi SEKÄ maavoimia että merivoimia. Ja sillä voisi tosiaan hoitaa ohjuksenkin tehtäviä. Ja siinä olisi itsessään ne kaikki, alukseen ei tarvitsisi laittaa oikeastaan mitään.
 
Hohhoijaa. Unohdin, että "Merivoiminen kehittäminen" = "NATO-kiima" + "Kauppamerenkulun suojaus (Somalian rannikolla)", sori, anteeksi virheeni. Ajattelin, että merivoimat palvelisivat ennen kaikkea Suomen maanpuolustuksen tarpeita, eli voisivat partioida, estää maihinnousuja, miinoittaa ja etsiä sukellusveneitä. Sori, mun moka. Jatkakaa keskusteluanne siitä, miten imetään taas muutaman vuoden maavoimien kalustomäärärahat ja ostetaan pari korvettia, enempää ei ole sitten varaa ja nuo kaksi pistetään meren pohjaan ensimmäisenä sotapäivänä btw. Ainiin ja tietenkin niihin helikopterit kanssa juu hangaariin, tietenkin, se meinas unohtua. Pitäähän hekoja olla, että päästään somalipiraattea kurittamaan eikös vaan?

Kas kun ette yhtä lentotukialusta esitä hankittavaksi? Olisi yhtä realistista ja yhtä hyvin Suomen maanpuolustuksen tarpeita palvelevaa (ja maavoimien kalustorahat teurastavaa) kuin nämä teidän nykyiset ajatuksenne (jotka PV tulee valitettavasti toteuttamaankin).

Taitavat nämä korvetti/fregattikaavailut olla kuitenkin Merivoimien esikunnasta lähtöisin eikä tältä foorumilta? En tiedä varmaksi mutta saatat mahdollisesti räksyttää väärän puun alla.
 
En kyllä tiedä, mitä hyötyä meille olisi hangaarilla varustetusta aluksesta. No, jos halutaan lujasti panostaa merirosvojen kurmottamiseen Somalian rannikolla...

Suto-järjestelmä aluksille hinattavine luotaimimeen (VDS jne) ja maalta toimivia Suto-koptereita muutamia. Kopterien toimintasäde on Suomen meripuolustukselle riittävä. Jos rahaa olisi, niin pari merivalvontakonetta MAD- ja sonopoijulaitteistolla olisi tietysti bonusta.

Suto-torpedot toimivat aika huonosti matalissa rannikkovesissä, joten suto-raketit ja helikopterista tiputettavat syvyyspommit ovat parempi vaihtoehto.

Kuvittelisin tuon MAD-laitteiston olevan meidän matalissa vesissä varsin tehokas.
Olisiko rahallisesti mahdollista sisällyttää tuolainen Rajan seuraavaan merivalvonta koneeseen, tai lisätä ne Dornieriin jonkun modauksen/peruskorjauksen yhteydessä.
 
Jotenkin vähän luulen että tuleva hankinta tulee jäämään monessa suhteessa niin torsoksi että ne saattue hommat saa hyvällä unohtaa. Pari fregattia tai korvettia ei muuta voimasuhteita sellaisiksi tai luo sellaista vastavoimaa että se estäisi naapuria halutessaan upottamasta niitä fregatteja tai koko saattuetta...
 
Hohhoijaa. Unohdin, että "Merivoiminen kehittäminen" = "NATO-kiima" + "Kauppamerenkulun suojaus (Somalian rannikolla)", sori, anteeksi virheeni. Ajattelin, että merivoimat palvelisivat ennen kaikkea Suomen maanpuolustuksen tarpeita, eli voisivat partioida, estää maihinnousuja, miinoittaa ja etsiä sukellusveneitä. Sori, mun moka. Jatkakaa keskusteluanne siitä, miten imetään taas muutaman vuoden maavoimien kalustomäärärahat ja ostetaan pari korvettia, enempää ei ole sitten varaa ja nuo kaksi pistetään meren pohjaan ensimmäisenä sotapäivänä btw. Ainiin ja tietenkin niihin helikopterit kanssa juu hangaariin, tietenkin, se meinas unohtua. Pitäähän hekoja olla, että päästään somalipiraattea kurittamaan eikös vaan?

Kas kun ette yhtä lentotukialusta esitä hankittavaksi? Olisi yhtä realistista ja yhtä hyvin Suomen maanpuolustuksen tarpeita palvelevaa (ja maavoimien kalustorahat teurastavaa) kuin nämä teidän nykyiset ajatuksenne (jotka PV tulee valitettavasti toteuttamaankin).

Tota noin, sanopa rehellisesti kuka täällä haikailee meriliikenteen suojausta Somalian rannikolla...? Mites ajattelit niiden maavoimien ( ja ilmavoimien niitä tukemassa ) pärjäävän, jos meritiet meiltä länteen ovat naapurin hallinnassa? Siinä loppuu liikuntasota saman tien ja esim uusi taistelutapa on vain paperitiikeri. Itse ainakin haikailen laivastolle sellaista toimintakykyä, jolla voidaan niitä maa- ja ilmavoimien toimintaedellytyksiä ihan täällä kotimaassa parantaa ja pitää yllä. Kun kerran ne resurssit ovat vähäiset, pitää ne sitten kohdentaa oikein. Miinasodankäynti ja pinta-alustorjunta ovat meillä jonkinlaisessa kuosissa. Osittain myös it ( tosin vaan Haminoiden omasuojana ). Suto on se, mikä on suoraan sanottuna retuperällä. Ilman sitä ja astetta parempaa it:taa ei meriyhteyksiä suojata.
Millä meinasit tuoda sen tarvittavan polttoaineen ja muut tarvikkeet ulkomailta ( lue Ruotsista ) ilman merenkulkua. Säiliöautoilla ja rekoilla ? Niitä saa sitten olla aika tuhoton määrä, että riittää. Eikä sittenkään riitä. Samanlaista saattuetoimintaa se on maantielläkin. Tosin siellä ei niitä suklareita ole, mutta ilmavaara on. Ei ne rekat ja säiliöautot yksinään siellä kulje. Tai jos kulkevat, niin sitten tarvikkeita ei tule riittävästi. Montako kunnon tieyhteyttä meillä on länteen...? Yksi, eli Haaparanta-Tornio. Sitten jotain Norjasta muutama, mutta sieltä on melkoisen pitkä matkaa roudata se kama pelipaikoille...
Rannikolla taas on satamia ( kunnollisia ) useitakin, joten en merikuljetukset voidaaan saapuessaan myös hajauttaa. Kaikkea ei tarvitse ahtaa saman putken läpi... Kokonaisuus, mieti sitä ensin.... Suomi on logistinen pullonpohja ( ilman meriyhteyksiä), sille nyt ei voi mitään...

Mutta ihan miten vaan, mielipiteet ovat vapaat....

Nuo fulcrumin esittämät "aputykkiveneet" eivät ole ollenkaan huono ajatus. Taitavat vaan olla liian yksinkertaisia hankittavaksi... Niin, ja mun mielestä kaksi korvettia on liian vähän. Semmoiset 4 kpl voisi olla jo jotain... Tuo lentotukialusheitto oli kyllä tosi mauton.... Eihän semmoinen mahdu edes kääntymään Saaristomerellä.
 
Ilman Ruotsin kanssa tehtävää yhteistyötä jää kyllä saattueet suojaamatta.
 
Mitä muuten luulette... Onko sen rahtilaivan suurin uhka sen haltuunotto vai tuhoaminen? Kyseessä kuitenkin siviili kohde. Tietysti aina voidaan väittää että se kuljetti aseita mutta kuitenkin...
 
Hohhoijaa. Unohdin, että "Merivoiminen kehittäminen" = "NATO-kiima" + "Kauppamerenkulun suojaus (Somalian rannikolla)", sori, anteeksi virheeni. Ajattelin, että merivoimat palvelisivat ennen kaikkea Suomen maanpuolustuksen tarpeita, eli voisivat partioida, estää maihinnousuja, miinoittaa ja etsiä sukellusveneitä.

Entäs jos sota ei olekaan sellainen kahden viikon eeppinen maaottelu kymenlaaksossa, vaan jotain sellaista mitä nyt on Ukrainassa nähty? Eli pitkäkestoista hivuttamista ja kiusantekoa. Meriliikenteen pitää toimia, tai muuten kansalta loppuu banaanit ja paristot. Pitkän toiminta-ajan merikelpoisista saattoaluksista on apua esimerkiksi pitämään vieraiden valtioiden alustarkastusosastot loitolla.
 
Entäs jos sota ei olekaan sellainen kahden viikon eeppinen maaottelu kymenlaaksossa, vaan jotain sellaista mitä nyt on Ukrainassa nähty? Eli pitkäkestoista hivuttamista ja kiusantekoa. Meriliikenteen pitää toimia, tai muuten kansalta loppuu banaanit ja paristot. Pitkän toiminta-ajan merikelpoisista saattoaluksista on apua esimerkiksi pitämään vieraiden valtioiden alustarkastusosastot loitolla.

Tätä olen yrittänyt toitottaa.. baikalin esittämän yhteistyön Ruotsin kanssa on kyllä toimittava, mutta sitä saattamista ei voi jättää pelkästään svedujen käsiin. Siksi kaipailen niitä saattoaluksia. Ei tarvita hangaaria, ei risteilyohjuksia, ei ylenmäärin MTO:ia. Eli fregatteja ei tarvita. Se, mitä tarvitaan, on suunnilleen Hämeenmaan kokoisia korvetteja, eli 1000+ tonnin aluksia hyvällä suto- ja (keskimatkan-)it-kyvyllä varustettuna. Noiden vieraiden valtioiden alustarkastusosastojen torjuntaan ne fulcrumin aputykkiveneet voisivat olla juurikin sopivia. Muutama raskas konekivääri kannelle ( sen tykin lisäksi ).
Hekot olisivat tosi hyviä, mutta taitavat jäädä päiväunen tasolle... Tietty, jos rajan Super Pumat saadaan tarvittaessa varustettua myös sutotoimintaan, niin se olisi iso askel eteenpäin.

Vähän ihmetyttää tuo hessukessun vähättelevä ( ylimielinen? ) kommentti, kun itsekin siinä puhuu sukellusveneiden etsinnästä.... Eikös se sukellusveneiden etsintä ole juurikin aika oleellinen osa sutoa. Etsinnän ja paikannuksen jälkeen se suton toinen puoli, eli sen suklarin tuhoaminen/hätyyttäminen aseilla. Eihän sillä pelkällä etsinnällä mitään tee...
 
Mitä muuten luulette... Onko sen rahtilaivan suurin uhka sen haltuunotto vai tuhoaminen? Kyseessä kuitenkin siviili kohde. Tietysti aina voidaan väittää että se kuljetti aseita mutta kuitenkin...

Varmaankin "harmaassa vaiheessa" se haltuunotto olisi todennäköisin uhka. Sotatilanteessa ei kauppalaivoja enää oteta haltuun, ne upotetaan... Paitsi ehkä joskus silloin, jos se seilaa ilman mitään suojaa Sotatilanteessa ( vihollismaan ) kauppalaivoja ei lasketa siviilikohteiksi. Monasti myös ns. puolueettomiakin aluksia upotetaan. Poikkeus lienee vain selkeästi punaisella ristillä merkityt sairaalalaivat. Eikä se punainen ristikään aina suojaa anna...
 
Helikopterit olisivat oivia suto-alustoja meillä kompaktin merialueemme vuoksi, ja myös koska niille sukellusveneet eivät paljoa voi, mutta valitettavan kalliita. Pienet suto-veneet tulisivat kysymykseen minusta lähinnä pienten monitoimialusten eräänä roolina tukemassa isompia ja paremmin varustettuja sota-aluksia, samaan tapaan kuin aikaisemmin VMV:t ja R-tyypin vartioveneet. Eri asia sitten kuinka kustannustehokasta se olisi. Pienikin runko tulee aika kalliiksi kun siihen laittaa sensorit ja kulkukoneistot ja palkkaa miehistön...

Pienet suto-alukset ovat tarpeettomia. Miehittämättömät pienet pinta-alukset ovat tämän päivän vastaus tuohon sensoriverkon levittämiseen. Esim. isohkon RIB:n alustalle rakenettu miehittämätön pinta-alus voi toimia tarvittaessa pitkäänkin, ei ole niin altis onnettomuuksille kuin miehittämätön ilma-alus ja sopivalla muotoilulla aika vaikea havaitakin. USA:n LCS:n suto-pakkaukseen tulee syvyytettävällä sonarilla varustettuja miehittämättömiä pinta-aluksia.

Vastaavat toimisivat saaristossa konseptina myös muutenkin sensori- ja aselavetteina.

Käytännössähän suto kannattaisi varmaankin hoitaa siten, että passiviset ja aktiiviset sonarit ovat miehittämättömissä pinta-aluksissa ja tarpeen vaatiessa miehittämätön heko käy tipauttamassa syvyyspommin tai torpedon kohteeseen. Miehittämättömässä hekossa suto-sensoriksi riittävät monispektrikamera ja MAD. Vaikka suto-kopterit ovat todella hienoja ja kalliita, en näkisi teknologian nykyisessä kehitysvaiheessa enää tarvetta niille meidän erityisolosuhteissamme.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fleet-class_unmanned_surface_vessel

Lisäys: Tässä dokumentissa esitetään sivulta 22 eteenpäin mielenkiintoisia käyttömahdollisuuksia.

http://www.navy.mil/navydata/technology/usvmppr.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Unohdin, että "Merivoiminen kehittäminen" = "NATO-kiima" + "Kauppamerenkulun suojaus (Somalian rannikolla)", sori, anteeksi virheeni. Ajattelin, että merivoimat palvelisivat ennen kaikkea Suomen maanpuolustuksen tarpeita, eli voisivat partioida, estää maihinnousuja, miinoittaa ja etsiä sukellusveneitä.

Sitä ne tekevätkin rauhan aikana. Merivoimien lakisääteisiin tehtäviin kuuluu myös kriisinhallinta ja virka-apu, jolloin aluksen pitää kyetä muuhunkin kuin seilaamaan Suomenlahdella etsien merenalaista toimintaa.
Itse en usko siihen, että seitsemän laivaa korvattaisiin alle neljällä laivalla. Jos noista laivoista yksi on kriisinhallinnassa, on siellä mukana edelleen Haminat, rajan alukset jne. Ei tämä valtio ilman laivoja kyllä jää, eikä se kyllä yhteen laivaan kaadukaan.
Laiva joka palvelee Suomen maanpuolustuksen tarpeita on toki tavoite, mutta jos sillä on lisäominaisuuksia, niin ne ovat vain plussaa.

Jatkakaa keskusteluanne siitä, miten imetään taas muutaman vuoden maavoimien kalustomäärärahat ja ostetaan pari korvettia

Ensi vuosikymmenellä tulee joka tapauksessa hävittäjähankinnat ja sitten nämä laivahankinnat. On aika vaikea kuvitella, että maavoimat saisi kovinkaan paljon budjetin ulkopuolista rahaa kalustohankintoihin. Näitä laivoja ei kyllä pystytä määrärahoista hankkimaan.
Pitkälti hävittäjävalintakin voi vaikuttaa näihin laivahankintoihin. Mitä enemmän hävittäjät maksavat, sitä enemmän se on pois, niin Puolustusvoimilta kuin muiltakin toimijoilta tässä valtiossa.

Ainiin ja tietenkin niihin helikopterit kanssa juu hangaariin, tietenkin, se meinas unohtua. Pitäähän hekoja olla, että päästään somalipiraattea kurittamaan eikös vaan?

Kas kun ette yhtä lentotukialusta esitä hankittavaksi? Olisi yhtä realistista ja yhtä hyvin Suomen maanpuolustuksen tarpeita palvelevaa (ja maavoimien kalustorahat teurastavaa) kuin nämä teidän nykyiset ajatuksenne (jotka PV tulee valitettavasti toteuttamaankin).

Mielestäni tällä foorumilla on hyvin vähän niitä realistisia ajatuksia, samaan aikaan porukka haluaisi hankkia hävittäjät, laivat, panssarivaunut, tykit, ohjukset jne. Raha on se asia, joka on realismia. Me tiedämme jo sen, että hävittäjät tullaan hankkimaan ja ne tulevat olemaan se pääprioriteetti, maavoimat menee niillä määrärahoilla, jotka sitten aikanaan budjetissa myönnetään ja merivoimat jää jämille ja saa jonkun summan alushankintoihin. Kaikki muu on hyvin epärealistista ja täytyy kaivaa käytettynä jostain.

Helikopterikansi ei paljoa maksa, jos sellaisen saa laivaan sijoitettua, erinomainen lisä. Hangaari olisi toki plussaa ja kuten aiemmin mainittu, sitä ei tarvitse käyttää jatkuvana helikopterin huoltoon ja säilyttämiseen. Sitä voi käyttää vaikka liikunta- ja varastotilana.

Minä ainakin haaveilen "lentotukialuksesta", suomalaisesta versiosta. Eiköhän sinne laivalle mahdu vaikkapa tuonne hangaariin katapultti miehittämättömälle lennokille, joka vastaanotetaan takaisin siten, että pystytetään laivan perään kaksi tolppaa, joiden välille on kiinnitetty verkko ja lennokki lennetään sitä päin, niin sitä ei tarvitse noutaa merestä.

Taitavat nämä korvetti/fregattikaavailut olla kuitenkin Merivoimien esikunnasta lähtöisin eikä tältä foorumilta?

Oikein. Mielestäni on silti turhaa miettiä onko se tuleva alus fregatti vai korvetti, kunhan sillä on tietyt ominaisuudet ja mahdollisimman halpa hinta tietenkin. Voidaan varmaan realistisesti olettaa, että maksimihinta laivoille tulee olemaan miljardi euroa yhteensä ja tuokin vain äärimmäisen positiivisessa tapauksessa. Itse lähtisin spekuloimaan laivoista, joiden hintaluokka on 500-800 miljoonaa euroa yhteensä eli jos 4 alusta ostaa 500 miljoonalla niin kappalehinnaksi tulee noin 125 miljoonaa euroa.

Tota noin, sanopa rehellisesti kuka täällä haikailee meriliikenteen suojausta Somalian rannikolla...?

Minä. Jos meillä on siihen kykeneviä aluksia, toki niitä siellä tulee myös hyödyntää tai missä muualla sitten vastaavia tilanteita esiintyykin.

Meriliikenteen pitää toimia, tai muuten kansalta loppuu banaanit ja paristot. Pitkän toiminta-ajan merikelpoisista saattoaluksista on apua esimerkiksi pitämään vieraiden valtioiden alustarkastusosastot loitolla.

Meriliikenne Selkämeren kautta, johon lähes kaikki laivatkin saavat siirtyä. Suomenlahti miinoitetaan läpipääsemättömään kuntoon ja rannikkojoukot hoitavat loput.
 
Jos niille valtamerille haikaillaan, niin sitten se 1000+ tonnin alus ei oikein riitä. Pitää olla jo fregatin kokoluokkaa, ja ne ovat aluksia, joita saa yhden tai kaksi... Ennemmin pistäisin vähäiset rahat Itämeren oloissa pärjääviin ( useampiin ) aluksiin kuin yhteen-kahteen fregattiin, joiden päätehtävä olisi merirosvojen jahtaus Intian Valtamerellä. Suomen laivaston tulee ensisijaisesti suojata Suomena ja sen meriliikennettä. Ja koska rahaa on vähän, tulee ne kohdistaa siihen sopiviin aluksiin. Ylimitoittaminen on tuhlausta. Ei ole mitään järkeä lähteä kaukomaille tuhlaamaan vähäisiä resursseja. Siellä homman hoitavat isommat merivallat... Tanskakin on Suomea isompi merivalta...
Olen kyllä itsekin ajatellut, että se meriliikenne kulkisi ensisijaisesti siellä Selkämerellä ja sitten pienemmillä aluksilla rannikon tuntumassa. Ei sitä Suomenlahtea saa miinoittamalla läpipääsemättömäksi suklareille. Sitten pitäisi vielä miinoittaa (läpipääsemättömäksi ) Ahvenanmerikin ( Venäjällä on Kaliningradissa laivastotukikohta ). Ja ne miinat eivät estä lentokoneita. Ilmavoimia ei riitä jatkuvasti joka paikkaan, joten siellä Selkämerelläkin tarvitaan saattoaluksia. Ei ne mkauppalaivat siellä mitenkään vapaasti, ilman suojaa voi kulkea...
 
Jos niille valtamerille haikaillaan, niin sitten se 1000+ tonnin alus ei oikein riitä. Pitää olla jo fregatin kokoluokkaa, ja ne ovat aluksia, joita saa yhden tai kaksi... Ennemmin pistäisin vähäiset rahat Itämeren oloissa pärjääviin ( useampiin ) aluksiin kuin yhteen-kahteen fregattiin, joiden päätehtävä olisi merirosvojen jahtaus Intian Valtamerellä.

Merivoimat kuitenkin haluaa suurempia laivoja, ainakin mitä uutisista olen lukenut. Pohjanmaan kokoinen alus soveltuu sinne jo tarpeeksi hyvin.

Ei ole mitään järkeä lähteä kaukomaille tuhlaamaan vähäisiä resursseja.

No se on sinun mielipiteesi, mutta kriisinhallinta on lakisääteinen tehtävä. Itse ainakin hyväksyn kalliit investoinnit, jos niille tulee todellista käyttöä, siihen että hankitaan 10 laivaa seilaamaan Suomenlahdella, en hyväksy verovarojen käyttämistä. Ne rahat voi käyttää paremminkin.

Ei sitä Suomenlahtea saa miinoittamalla läpipääsemättömäksi suklareille.

Ei ehkä, mutta ei siellä varmaan mielellään kukaan uiskentele miinojen seassa. Venäjäkään ei ole kuitenkaan ainoa valtio, jolla sukellusveneitä Itämerellä on, niin eivät siellä täysin omassa rauhassaan saa vedellä.

Sitten pitäisi vielä miinoittaa (läpipääsemättömäksi ) Ahvenanmerikin

Miten ajattelit kuljettaa sitä tavaraa sitten Itämerellä? Norjan ja Ruotsin kautta maata pitkin satamiin Ruotsin itäosisssa?

Ei ne mkauppalaivat siellä mitenkään vapaasti, ilman suojaa voi kulkea...

Saaristo itsessään kyllä tarjoaisi jo suojaa, varsinkin jos Ahvenanmaa on suomalaisten hallussa. Avomerellä laiva taas on melko helppo maali.
 
Pienenä vertailuna

Fridtjof Nansen-luokan alus maksaa 714 milj $ (merkittävimmät erot kotimaan puolustuksen kannalta verrattuna omaan esimerkkiini olisivat? Ei ainakaan itsellä tule mieleen. Valtamerellä etuja tuleekin huomattavasti suuremmasta toiminta-aijasta/matkasta ja merikelpoisuudesta näille ei tarvetta Itämerellä)
Arleigh Burke-luokka 1847 milj $ (mahdollisesti jopa yli 2 mrd $) tällä saavutettaisiinkin jo jotain hyötyä koska tulivoima olisi melkoinen. Riittääkö torjumaan kaikki uhat? MTO torjnta ei ole 100% millään järjestelmällä?
(hinnat wikipediasta)

Aluksen koon kasvattaminen noin 80 metrin kokoluokasta ei tuo juurikaan etua kotimaan puolustuksen kannalta ja jos halutaan järjestelmä jolla pystyy tekemään itsenäisesti jo jotain ne ovat sitten aivan eri hintaluokassa ja sekään ei välttämättä riitä. 80 m ei riitä valtameri käyttöön, mutta meillä ei myös ole sille mitään tarvetta. Mikään laki ei varmaankaan määritä sitä millä kalustolla niihin kehitysmaasotiin pitää lähteä.
 
Back
Top