Merivoimien kehitysnäkymät

Niiden suihku ei vaikuttanut vain mitenkään kovin työntövoimaiselta 800-kiloiseen pötköön. Liian hentoja. Vika taisi olla videoissa jotka liian kaukaa kuvattu.
Tässä olisi lähempää kuvattu.

full

http://maanpuolustus.net/media/rauma-mto-ammunta.986/
 
Suomessa tunnetusti on insinöörityö halpaa tiedä sitten johtuuko rakennuskantamme nopea heikkeneminen, kosteusongelmat, karkaavat hinnat, suoranaiset virheet, yms. Siitä. Samaa insinöörilaatua tuntuu tulevan vähän joka suunnalta tällähetkellä. Budjetit paukkuu ja lopputulos on vähän jotain sinne tilatun suuntaan. Kun ladotaan tarpeeksi euroja lisää niin sitten saadaan jotain valmista alunperin tarkoitetun kaltaista.

Näin suunnittelutyötä tekevänä ja alipalkattuna insinöörinä pitää tarttua tähän täkyyn. Suurimmat ongelmat omalla alallani ovat jatkuvasti muuttuvat asetukset ja määräykset ja tolkuton kiire joka asiassa. Jos joku joskus tilaa jotakin, niin oletetaan että suunnitelmat ovat heti valmiina. Asetukset ja määräykset ovat vielä sellaisia, joiden vaikutuksia kukaan ei tiedä. Vaikuttaa hyvältä paperilla ja muutkin EU maat näin tekevät, joten meidänkin täytyy. Suomalainen suunnittelutyö on halpaa ja se johtuu puhtaasti suomalaisen suunnittelijan pienestä palkasta. Monen monta kertaa omalla työpaikalla on vertailtu omaa liksaa vaikkapa saksalaisen suunnittelijan palkkaan joka on noin 30-50% suurempi kuin meillä.

Aikatauluista ei tingitä, koska asiakkaasta täytyy pitää kiinni kynsin ja hampain. Asiakaskaan ei hyväksy aikataulumuutoksia ja uhkaa hommien siirtämisellä muille.Lopputulos on siksi hyvin usein sinnepäin, kun aikaa ei ole. Jostain syystä tämä hyväksytään ja mieluummin korjataan jälkikäteen kuin tehdään alunperin hyvää.
 
Suomalainen insinööri ei ole menettänyt mainettaan toimiessaan suunnittelijana. Olkiluoto-3 johtui ranskalaisista ja Nokian alamäki kaupallisesta johtoportaasta aivan selvästi.
 
Merivoimien tehtäväkenttähän on laaja.

Tulevaisuudessa myös ilma-aluksilla tulee todennäköisesti olemaan näkyvämpi rooli Merivoimissa.

Onko se sitten merivalvontahelikopterit uusilta korveteilta käsin, merivalvontaan soveltuva lentokone vai lennokit tai näiden yhdistelmä.

Operoisiko Merivoimat omia lentokoneita ja helikoptereitaan on toinen juttu vai hoitaisiko sen puolen Maa- ja Ilmavoimat, Amerikan tyyliin.

Toki aluksilta voidaan operoida lennokeita, varsinkin jos on helikopterikansi perässä, johon saadaan verkko pystytettyä laskeutumista varten.

Ilmailun osuus merivalvonnassa tulee varmasti korostumaan lähitulevaisuudessa.
 
Suomalainen insinööri ei ole menettänyt mainettaan toimiessaan suunnittelijana. Olkiluoto-3 johtui ranskalaisista ja Nokian alamäki kaupallisesta johtoportaasta aivan selvästi.

Suomalaisten insinöörien osaaminen on kyllä huomattavasti heikentynyt AMK-muutoksen myötä. Rima näyttäisi lopputuotteesta päätellen olevan ainakin matemaattisissa aineissa nykyään selvästi matalammalla ja tämä teettää monenmoisia ongelmia etenkin silloin kun pitäisi arvioida muiden tekemiä suunnitelmia.
 
Suomalaisten insinöörien osaaminen on kyllä huomattavasti heikentynyt AMK-muutoksen myötä. Rima näyttäisi lopputuotteesta päätellen olevan ainakin matemaattisissa aineissa nykyään selvästi matalammalla ja tämä teettää monenmoisia ongelmia etenkin silloin kun pitäisi arvioida muiden tekemiä suunnitelmia.

Samanlaisen arvion olen kuullut muutamalta tuntemaltani AMK-opettajalta... Rimaa on pudotettu ja siitä ei hyvää seuraa...
 
Miksi ei vain kouluteta teknikoita? Mikä on ollut motiivi aikanaan?

No kun muissakaan maissa ei ole teknikoita tms. yhtä järkevää. Kyllähän poliitikoille hyvin selväsanaisesti 90-luvulla kerrottiin uudestaan ja uudestaan mitä tapahtuu jos teknikot ja insinöörit puristetaan samaan muottiin. Koulutuksen tasoa joudutaan tietyiltä osin laskemaan ja toisaalta teollisuuden työnjohtoon orientoitunutta porukkaa ei enää tule ulos linjalta. Nyt ollaan hyvin yllättyneitä että siinähän kävi juuri niin kuin ennakkoon kerrottiin. :confused:

Rakennusala lienee kärsinyt tästä hölmöilystä eniten.
 
Samanlaisen arvion olen kuullut muutamalta tuntemaltani AMK-opettajalta... Rimaa on pudotettu ja siitä ei hyvää seuraa...

Niinhän siinä käy kun kaksi hyvinkin erilaista ryhmää rutistetaan samaan muottiin. Rimaa on laskettava siellä ja täällä jotta kaikki kestävät mukana.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tulevaisuudessa myös ilma-aluksilla tulee todennäköisesti olemaan näkyvämpi rooli Merivoimissa.

Onko se sitten merivalvontahelikopterit uusilta korveteilta käsin, merivalvontaan soveltuva lentokone vai lennokit tai näiden yhdistelmä.

Ilmailun osuus merivalvonnassa tulee varmasti korostumaan lähitulevaisuudessa.

Sukellusveneiden torjuntakopterit? Modataan muutama NH-90.
 
No kun muissakaan maissa ei ole teknikoita tms. yhtä järkevää. Kyllähän poliitikoille hyvin selväsanaisesti 90-luvulla kerrottiin uudestaan ja uudestaan mitä tapahtuu jos teknikot ja insinöörit puristetaan samaan muottiin. Koulutuksen tasoa joudutaan tietyiltä osin laskemaan ja toisaalta teollisuuden työnjohtoon orientoitunutta porukkaa ei enää tule ulos linjalta. Nyt ollaan hyvin yllättyneitä että siinähän kävi juuri niin kuin ennakkoon kerrottiin. :confused:

Rakennusala lienee kärsinyt tästä hölmöilystä eniten.

Joo, rakennusala ja merenkulku olivat ne pahiten kärsineet alat tuosta teknikkotason poistamisesta. Jos en väöärin muista, niin jossain vaiheessa konemestarikoulutus palautettiin ainakin osittain. En tosiaan muista tarkkaan, oliko vain suunnitelma vai toteutettiinko. AMK-insinöörin koulutus ei oikein anna valmiuksia konemestariksi. OK, ihan tämän päivän tilannetta en tunne siltä osin, ehkäpä energiatekniikan linjalta voi niitä valmiuksia saada, mutta ilmeisesti ei samoin kuin aikanaan oikeasta konemestarikoulutuksesta. Vähän sama juttu sitten rakennusmestari vs. AMK-rakennusinssi.
 
Joo, rakennusala ja merenkulku olivat ne pahiten kärsineet alat tuosta teknikkotason poistamisesta. Jos en väöärin muista, niin jossain vaiheessa konemestarikoulutus palautettiin ainakin osittain. En tosiaan muista tarkkaan, oliko vain suunnitelma vai toteutettiinko. AMK-insinöörin koulutus ei oikein anna valmiuksia konemestariksi. OK, ihan tämän päivän tilannetta en tunne siltä osin, ehkäpä energiatekniikan linjalta voi niitä valmiuksia saada, mutta ilmeisesti ei samoin kuin aikanaan oikeasta konemestarikoulutuksesta. Vähän sama juttu sitten rakennusmestari vs. AMK-rakennusinssi.

Olen jo vuosia sanonut, että hoitoalalla AMK johti suomalaisen hoitajakoulutuksen tason romahdukseen.
Inhottava kuulla, että sama toistuu muillakin aloilla.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Rimaa on pudotettu koska lähtötasokin on huonontunut. Peruskoulusta ja lukiosta päässeiden osaaminen matematiikassa on huonontunut. Myös yliopistoissa on huomattu sama asia.

juurikin näin. Samaa olen kuullut noilta em. opettajilta. Ylevä tarkoitus oli aikanaan, että koulutuksen tasoa saadaan nostettua maassamme. Samalla unohdettiin se tosiseikka, että kaikkiin töihin ei välttämättä tarvita teoreettisen osaamisen nostoa vaan enemmänkin käytännön tason ymmärrystä ja osaamista. Yllätys, yllätys, kävikin juuri päinvastoin kkuin oli ajateltu, eli se teoreettisen osaamisen taso laski ( ehkä poislukien tietysti yliopistot ja "oikeat" korkeakoulut ). Samalla myös se käytännön tason osaaminenkin laski. Tuli tyhjiö suorittavan portaan ja teoreettisen portaan välille...
 
juurikin näin. Samaa olen kuullut noilta em. opettajilta. Ylevä tarkoitus oli aikanaan, että koulutuksen tasoa saadaan nostettua maassamme. Samalla unohdettiin se tosiseikka, että kaikkiin töihin ei välttämättä tarvita teoreettisen osaamisen nostoa vaan enemmänkin käytännön tason ymmärrystä ja osaamista. Yllätys, yllätys, kävikin juuri päinvastoin kkuin oli ajateltu, eli se teoreettisen osaamisen taso laski ( ehkä poislukien tietysti yliopistot ja "oikeat" korkeakoulut ). Samalla myös se käytännön tason osaaminenkin laski. Tuli tyhjiö suorittavan portaan ja teoreettisen portaan välille...

2000 -luvun alussa OKM:n ja OPH:n edustajien toimesta kerrottiin, että tulevaisuudessa 2/3 kansalaisista suorittaa korkeakoulututkinnon (koska se on Hienoa). Tuli kysyttyä pari hölmöä kysymystä, joihin en saanut vastausta:
1. Mistä löytyy koulutusta vastaavaa työtä ja kuka tekee ne muut työt?
2. Mistä löydämme sellaiset koululaiset, jotka pystyvät suoriutumaan korkeakouluopinnoista ellei niden tasoa lasketa?

Teoreettinen tieto on paikallaan siellä, missä sitä tarvitaan, mutta sillä ei voida korvata käytännön tason ymmärrystä, osaamista ja työntekohalua. Hoitoalalta voisi ottaa esimerkiksi kärjistetysti vaikka sen, vaihtaako vanhukselle mielummin puhtaat vaipat ja pesee alapään vai olisiko ehkä sittenkin aika täyttää lasikopperossa tietokoneella raportti? Hmm...

---OT stop---

Suurin huoli merivoimien aluskannan kehittämisessä ja hankkimisessa on raha. Osaamista löytyy kyllä, olipa sitä sitten meillä tai muualla.
 
Viimeksi muokattu:
Suomi on edelleen meritekniikan saralla yksi maailman johtavia maita ja erikoistunut erityisen haastaviin prototyyppilaivoihin. Mielestäni meillä on teollisuuden puolelta edellytykset onnistua myös tässä projektissa.

800px-Oasis_of_the_Seas.jpg
Tämän kokoluokan taistelulaiva Merivoimille ois kyllä ihan jees. Vesiliukumäellä ja cocktailbaarilla varustettuna luonnollisesti. Jo kelpaisi seilata vaikkapa sitten siellä Intian valtamerellä.
 
Sukellusveneiden torjuntakopterit? Modataan muutama NH-90.

Mikäli johonkin tämäntyyppiseen ratkaisuun päädyttäisiin olisi helikopteri varmasti ensisijaisesti valvontahelikopteri ja sukellusveneen havaitsemiseen, sekä mahdollisesti torjumiseen varustetuin lisäominaisuuksin. Pitää kuitenkin muistaa, että kalustoa käytetään normaaliin tehtäviin rauhan aikana ja sukellusveneiden torjunta harvemmin sellaisiin kuuluu. Suomen aluevesillähän on sensoreita, joilla sukellusveneitä pystytään myös havaitsemaan, lisäksi ilmasta mereen havaitsemiskyky voisi olla potentiaalinen lisä. Mutta kyllä helikopterilla on tärkeä rooli rauhan aikanakin merivalvonnassa. Helikopterilla päästään laivalta nopeasti satojen kilometrien päähän, kun laivan liikkumisesta samaan paikkaan puhutaan tunneista. Varsinkin jos laivoja meinataan lähettää joskus kriisinhallintaan, helikopteri on ehdottomasti tärkeä osa laivan puolustamista, kun mahdollisia uhkia pystytään tarkistamaan kauempaa ilmasta käsin.
 
Sukellusveneiden torjuntakopterit? Modataan muutama NH-90.
Foorumilla on kyllä aika paljon puhuttu ettei se modaaminen olisikaan ihan helppoa ja halpaa.. Suurin ongelma lienee kuitenkin se jumalaton paskamyrsky minkä maavoimat nostaisivat jos merivoimat alkaisivat ruuvailemaan heidän harvoja vispilöitään. Ja ei sitä kitinää kestä kukaan, Turun esikunnassa asti joudutaan pitämään peltoreita kun Mikkelistä kantautuu jumalaton ininä kuin moskiittoparvi korvakäytävässä.
 
Foorumilla on kyllä aika paljon puhuttu ettei se modaaminen olisikaan ihan helppoa ja halpaa.. Suurin ongelma lienee kuitenkin se jumalaton paskamyrsky minkä maavoimat nostaisivat jos merivoimat alkaisivat ruuvailemaan heidän harvoja vispilöitään. Ja ei sitä kitinää kestä kukaan, Turun esikunnassa asti joudutaan pitämään peltoreita kun Mikkelistä kantautuu jumalaton ininä kuin moskiittoparvi korvakäytävässä.

Sitten tullaan siihen, että tarvitseeko Merivoimat omaa parin helikopterin ilmailu-osastoaan? No käyttöön tarvitsevat kyllä, mutta ylläpitoon eivät. Eli joka tapauksessa pitäisi keskustella kuka sitten hoitaisi Merivoimien ilmailun. Meillä kun ei ole merijalkaväkeä, joka kätevästi on osa vähän kaikkea. Maavoimilla ja Rajavartiolaitoksella on helikopterit ja Ilmavoimilla lentokoneet. Mikäli Merivoimat hankkisi kaluston, täytyisi niille saada lentäjät. Olisi tietysti rauhan aikanakin kaikkein järkevintä että tämä miehistö voisi lentää sitten sekä Meri- että Maavoimissa tai vaikka Merivoimissa ja Rajavartiolaitoksella.
 
Back
Top