Merivoimien kehitysnäkymät

Yleisesti ottaen kuninkaallisella laivastolla ei tunnu sujuvan kovin lujaa ei sitten missään. Carrierit tilattiinkin hyppyriversioiksi rahan loppuessa (hitaammin koneita taivaalle ja kevyempinä), mto ohjukset kalitetaan, type 45 reistailee, sukellusveneet reistailee, laivamääriä leikataan (45&26/gcs) jne jne
 
Yleisesti ottaen kuninkaallisella laivastolla ei tunnu sujuvan kovin lujaa ei sitten missään. Carrierit tilattiinkin hyppyriversioiksi rahan loppuessa (hitaammin koneita taivaalle ja kevyempinä), mto ohjukset kalitetaan, type 45 reistailee, sukellusveneet reistailee, laivamääriä leikataan (45&26/gcs) jne jne
Mutta eikös tilattu ylimääräinen lentotukialus. Muistaakseni päätös tuli nopeasti Krimin valtauksen jälkeen.
 
Mutta eikös tilattu ylimääräinen lentotukialus. Muistaakseni päätös tuli nopeasti Krimin valtauksen jälkeen.
Kyllä, mutta eikös se mennyt niin että toinen on aina huollossa, odottamassa, kun toinen vain on aktiivipalveluksessa. Ilman toista olisi vielä pahempi tilanne myönnetään. Mutta ei niillä silti kokonaisuutena lujaa mene :D
 
Mutta eikös tilattu ylimääräinen lentotukialus. Muistaakseni päätös tuli nopeasti Krimin valtauksen jälkeen.

Ei tilattu mutta yhdessä vaiheessa kaavailtiin että toinen tukialuksista olisi pysyvästi koipussissa, sitten kun maailmalla alkoi tapahtua niin päätettiin mennä takaisin tuohon vuoropalveluun, samanlainen mitä esim Ranskalla oli aikaisemmin kahden tukialuksen kanssa.

Type 45:n "moottorit ei toimi kuumassa" taisikin olla pelkkä tekosyy, jos marraskuinen Atlanttikin on niille liian lämmin niin ei taida jäädä muuta jopia niille kuin vartiolaivapalvelu Antarktiksella.
 
Miljardin punnan hävittäjä, jonka kone on susi ja jolla ei pian voi ampua edes meritorjuntaohjuksia... :facepalm:











:facepalm:
 
Voidaan ottaa ilmatteeksi niin ei tarvitse hävetä enempää. Parkkeerataan Ahvenanmaalle pysyväksi alue-IT-kupoliksi. Eli "majakkalaivojen" perinteitä kunnioittaen pallo jalkaan.

Miten voi tulla noin paljon suttua nykyään moottoripuolella?
Freedom- ja Independence-luokat on täyttä sontaa.
Type 45 liki samaa tasoa.

Nyt myös 4 miljardn Zumwalt posahti (arvio: 10 pv korjaus) Panamassa. Edellinen kosahdus syyskuussa (2 vk korjaus), alle kuukausi palvelukseen oton jälkeen.
http://www.popularmechanics.com/military/navy-ships/a24015/zumwalt-breakdown-panama-canal/
https://news.usni.org/2016/09/20/21690

Toisaalta peloittaa... Purunpäänkin kone meni täysvaihtoon heti kättelyssä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014080318535509_uu.shtml
 
Viimeksi muokattu:
LRASM vaikuttaa kyllä teknisesti niin kehittyneeltä, että se olisi herkullista saada Suomenkin käyttöön. Harmi vain, että maalavetti puuttuu ja että ohjus on turhan raskas Hamina-luokalle.

Maalavettia voisi olla myös mahdotonta saada käyttöön, sillä se olisi uhka niin Merivoimien merelle sijoitetuille ohjuksille kuin myös Ilmavoimien risteilyohjuksille. Tämän vuoksi LRASM olisi huono vaihtoehto. Edullisinta olisi hankkia NSM kiireen vilkkaa - se sopii pieniinkiin aluksiin eikä kantamansa puolesta uhkaa merelle sijoittamista niin paljon kuin LRASM. Toisaalta se ei ole uhka myöskään Ilmavoimien risteilyohjusroolille.

Tarpeen vaatiessa maalavetin kehittäminen osoittautuu kalliimmaksi kuin Zumwalt-luokan hävittäjä.
 
Nyt myös 4 miljardn Zumwalt posahti (arvio: 10 pv korjaus) Panamassa. Edellinen kosahdus syyskuussa (2 vk korjaus), alle kuukausi palvelukseen oton jälkeen.
http://www.popularmechanics.com/military/navy-ships/a24015/zumwalt-breakdown-panama-canal/
https://news.usni.org/2016/09/20/21690

Tuokin tapaus on hiukan ihmeellinen. Tai sinänsä ei ole toki outoa että uutta kulkukoneistotekniikkaa soveltava alus törmää koeajoissaan ongelmiin, mutta että merivesi pääsi koneistoon akseleiden kautta? Luulisi että potkurinakselien läpivientien tiivistys olisi sellainen merenkulun ala joka ei hirveästi ole ottanut takapakkia viimeisen 150 vuoden aikana. Tulee mieleen se kun toinen LCS (taisi olla Independence) rupesi sulamaan merivedessä kun pojat oli unohtaneet laittaa anodit.

Myös venäläiset osaavat: Upouusi Grigorovitsh-luokan fregatti Admiral Essen peruutti kiville ja joutuu telakalle, potkuri vaihtoon.
 
Näyttää välissä unohtuvan että sotakoneen pitäis olla tekniikaltaan jokseenkin yksinkertaista ja kestävää. KISS unohtuu.
 
En enää muista oliko tässä ketjussa mutta joskus oli juttua Helsinki-luokkaan harkituista ohjustyypeistä yms.

Rannikon puolustajassa 3/2010 on sivulta 78 alkaen juttua aiheesta.

Penguin
Gabriel
Sea Killer
Harpoon
Exocet
Matra Otomat
RBS15

Kolme viimeistä valikoituivat lopulliseen valintaan.
 
Maalavettia voisi olla myös mahdotonta saada käyttöön, sillä se olisi uhka niin Merivoimien merelle sijoitetuille ohjuksille kuin myös Ilmavoimien risteilyohjuksille. Tämän vuoksi LRASM olisi huono vaihtoehto. Edullisinta olisi hankkia NSM kiireen vilkkaa - se sopii pieniinkiin aluksiin eikä kantamansa puolesta uhkaa merelle sijoittamista niin paljon kuin LRASM. Toisaalta se ei ole uhka myöskään Ilmavoimien risteilyohjusroolille.

Tarpeen vaatiessa maalavetin kehittäminen osoittautuu kalliimmaksi kuin Zumwalt-luokan hävittäjä.

Kai jopa NSM uhkaa maalavetilta laukaistavana versiona merivoimien aluksia? Yksi patteri Pansioon ja toinen Santahaminaan, niin koko rannikko on katettu Maarianhaminasta Virolahdelle. ;)

Vähän kuitenkin epäilen, että me täällä foorumilla usein liioittelemme puolustushaarojen välistä kateutta. Ainakin yllättävän vähän attentaatteja on tapahtunut "väärästä" puolustushaarasta tulevia komentajia kohtaan. :p
 
Kai jopa NSM uhkaa maalavetilta laukaistavana versiona merivoimien aluksia? Yksi patteri Pansioon ja toinen Santahaminaan, niin koko rannikko on katettu Maarianhaminasta Virolahdelle. ;)

Vähän kuitenkin epäilen, että me täällä foorumilla usein liioittelemme puolustushaarojen välistä kateutta. Ainakin yllättävän vähän attentaatteja on tapahtunut "väärästä" puolustushaarasta tulevia komentajia kohtaan. :p

Joo varmana liioitellaan mutta Kyllä sitä kyräilyä vain jonkun verran on ja jos ei kateutta niin ne sitten tekee täysin väärin ja käyttää resurssit väärin siinä toisessa aselajissa :)
 
MBDA Germany trials new laser weapon system demonstrator
1635816_-_main.jpg


http://www.janes.com/article/65797/mbda-germany-trials-new-laser-weapon-system-demonstrator
 
Noista Type 45 hävittäjän ongelmista sen verran että tämä uusi hinausepisodi johtui hajonneesta vesiputkiliitoksesta joka korjattiin satamassa ja laiva pääsi takaisin tositoimiin hyvin nopeasti. Myös muut ongelmat laivan propulsiosysteemissä on tiedossa ja niitä ollaan fiksaamassa. Yksi ongelma on liian pienet dieselit (Wärtsilä) jotka ovat alunperin tarkoitettuja vain satama-ajoon ja voimantuotantoon, noita ollaan vaihtamassa isompiin joilla voisi ajaa nopemminkin ja joilla laivan sähköjärjestelmä ei kyykkää jos kaasuturbiini menee pois pelistä. T45 hävittäjän propulsiojärjestelmä on sähköinen ja samasta sähköjärjestelmästä saa koko alus sähkönsä.

Type_45_Power_Distribution.jpg


Noissa RR WR-21 kaasuturbiineissa on ollut ongelmia jotka ovat johtaneet moottorin häiriöihin varsinkin kuumassa ilmanalassa. WR-21 on muutenkin monimutkainen voimanlähde jossa on hyötysuhdetta yritetty parantaa mm. matalapaine- ja korkeapaineahtimen välisellä välijäähdyttimellä ja korkepaineahtimen ja polttokammion välisellä ilman lämmityksellä johon energia otetaan pakokaasuista (recuperator). Ja tämä jälkimmäinen osa on osoittautunut ongelmalliseksi. Uudemmassa RR MT30 kaasutubiinissa ei moisia komponentteja ole ollenkaan monimutkaisuutta tuomassa.
 
Katanpääkin pääsi vihdoin isänmaan palvelukseen. Olikos selvyyttä mitä "laivateknistä" ongelmaa siellä kohtuu pitkään näistä aluksista korjattiin.
 
Eikös Royal Navy menetä pintatorjuntaan tarkoitetut ohjukset? Alennustilan huippu on saavutettu kun katsoo heidän historiaansa, saivat lentotukialukset mutta menettävät sitten muualta.
 
Eikös Royal Navy menetä pintatorjuntaan tarkoitetut ohjukset? Alennustilan huippu on saavutettu kun katsoo heidän historiaansa, saivat lentotukialukset mutta menettävät sitten muualta.
Joo siitä on muutamilla viime sivuilla. Harpoon eläkkeelle 2018 alkaen. Mitään ei ole heti kehitysputkessa tulossa tilalle.
 
Siellä varmasti puristetaan nyrkkiä lujaa, uskomatonta suorastaan.

Ohjusten hankkiminen ei ole kummoinen operaatio verrattuna tukilaivojen hankintaan. Eiköhän se alennustila ole ollut päällä sen jälkeen kun tukilaivoista hävittäjineen jouduttiin joku vuosi sitten kokonaan luopumaan. Edellinen syöksy oli 70/80-lukujen taitteessa kun edellinen tukilaivojen alasajokierros tapahtui ja Invinciblekin oli menossa Australiaan. Mitähän RN:stä olisi jäljellä ilman Falklandin sotaa?
 
Back
Top