Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .

Niin eli viisastelet jotakin käyttökuluista? o_O

Kummasta minä kirjoitinkaan, hankinta- vai käyttökuluista?

Kun kaikki konetyypit ovat ilmeisen samanhintaisia hankittavia - tai ainakin niiden pitäisi olla Suomen mennessä kaupoille -, niin ei ole syntymässä sellaista tilannetta, että koneita saataisiin hankittua joko 40 kpl tyyppiä x tai 60 kpl tyyppiä y. :)
 
Hyvä, että myönnät sen itsekin. F-35 on siis valintamme. :)

En tiedä, mikä tulee olemaan. Mutta, jos se olisi halvempi kuin muut koneet, vaikka muut koneet saisi ilmaiseksi, niin eittämättä se silloin olisi vahva ehdokas.
 
Joku sherlock oli perehtynyt Brittien Typhoon-lukuihin vähän tarkemmin.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=354203#p354203

Havainto oli, että Typhoonien efektiivinen käyttöikä näyttää olevan 15-20 vuotta ja kappalehinta 234 miljoonaa puntaa.
F-35, jonka pitäisi kestää 32 vuotta vertailukelpoiseksi kappalehinnaksi hän laski $380 miljoonaa.

Jos tuohon uskoisi varovaisesti niin Typhoon näyttää sellaiselta, joka on ulkona kisasta.

Nyt on niin herkullinen aihe, etten malta hillitä itseäni... :)

Mikä hitto vaivaa kaikkia arvioita eliniästä? Miksi arvio on aina aivan helvetisti yläkanttiin? Onko kyseessä myyntikikka? Vai ovatko insinöörit noin kädettömiä?

Typhoonin tapaus ei ole ainutkertainen. Sama on tapahtunut mm. F-16:n kanssa (Falcon Up, SLIP). F/A-18:n piti kestää maakäytössä huomattavasti pidempään kuin lentotukialukselta operoitaessa ja silti meikäläiset koneet eivät saavuta edes lentotukialuksilta operoitavien lentotuntimääriä.
 
Nyt on niin herkullinen aihe, etten malta hillitä itseäni... :)

Mikä hitto vaivaa kaikkia arvioita eliniästä? Miksi arvio on aina aivan helvetisti yläkanttiin? Onko kyseessä myyntikikka? Vai ovatko insinöörit noin kädettömiä?

Typhoonin tapaus ei ole ainutkertainen. Sama on tapahtunut mm. F-16:n kanssa (Falcon Up, SLIP). F/A-18:n piti kestää maakäytössä huomattavasti pidempään kuin lentotukialukselta operoitaessa ja silti meikäläiset koneet eivät saavuta edes lentotukialuksilta operoitavien lentotuntimääriä.

Lentotuntihan ei ole mikään vakioitu käsite vaan rasittavuudessa vaihtelua on todella reippaasti. Ilmataisteluharjoitukset ovat ihan eri asia kuin jenkkien koneille tyypilliset siirtymälennot. Jos koneilla lennettäisiin lentotukilaivoiltakin pääosin lyhyttä pätkää ja harjoiteltaisiin jatkuvasti kaartotaistelua niin ei taidettaisi päästä edes Suomen lukemiin? Kyllä kai Hornetilla lentäisi helposti jotain reittilentoa ilman riuhtomista 10.000 tuntia ja plus?
 
Tuli muuten mieleen.

Kuinka paljon Hornettien kokoaminen Suomessa jätti rahaa Lama-Suomeen?
 
Kuinka paljon Hornettien kokoaminen Suomessa jätti rahaa Lama-Suomeen?
Mistä nuo rahat tulivat, jos ei lama-Suomesta itsestään? Suomi ne koneet ja kokoamisen maksoi, joten kyse oli rahan siirtämisestä taskusta toiseen (kenen taskuun?). Osa rahasta oli lainaa, jota ei maksettu takaisin lamaa seuranneena nousukautena, joten maksumiehiä etsitään vielä.

Hornettin kokoaminen oli fantastinen menestystarina verrattuna esim. Kreikan pelastamiseen, en sillä sano...
 
Mistä nuo rahat tulivat, jos ei lama-Suomesta itsestään? Suomi ne koneet ja kokoamisen maksoi, joten kyse oli rahan siirtämisestä taskusta toiseen (kenen taskuun?). Osa rahasta oli lainaa, jota ei maksettu takaisin lamaa seuranneena nousukautena, joten maksumiehiä etsitään vielä.

Hornettin kokoaminen oli fantastinen menestystarina verrattuna esim. Kreikan pelastamiseen, en sillä sano...

Lähinnä vaan tuli mieleen että kuinka paljon rahasta siirtyi Suomeen.

Tämä siksi että esim. Saab on ehdottanut että osa valmistuksesta voisi tapahtua Suomessa. Millainen elvytyspaketti olisi kyseessä.

Joka olisi näin tyhmän huollon aliupseerin mielestä varsin hieno idea.
 
Eihän se koskaan huono asia ole jos rahaa jäisi Suomeenkin. Ja lisää verotuloina.
 
EIhän se haittaisi.

Hornettien vastakaupoista jaksetaan vieläkin itkeä. Mutta kukaan ei kehu että ne koottiin täällä

Tuo ei ole mitenkään yksiselitteinen kysymys.

Suomi olisi saanut ne halvemmalla, jos ei olisi halunnut kasata itse. Toki, kasaamalla itse, maksettiin vähemmän ulos, mutta otettiin enemmän lainaa ulkoa.

Mutta, kasaamalla itse, luotiin erittäin hyvä ja kattava huolto- ja ylläpitokyky, mikä paransi laatua, joustavuutta ja alensi kustannuksia. Ja näillä kustannussäästöillä ilmeisesti enemmän kuin korvattiin se korkeampi hankintahinta.
 
Tuo ei ole mitenkään yksiselitteinen kysymys.

Suomi olisi saanut ne halvemmalla, jos ei olisi halunnut kasata itse. Toki, kasaamalla itse, maksettiin vähemmän ulos, mutta otettiin enemmän lainaa ulkoa.

Mutta, kasaamalla itse, luotiin erittäin hyvä ja kattava huolto- ja ylläpitokyky, mikä paransi laatua, joustavuutta ja alensi kustannuksia. Ja näillä kustannussäästöillä ilmeisesti enemmän kuin korvattiin se korkeampi hankintahinta.

Mutta mitä maksoi ja työllisti kokoaminen Suomessa?
 
Kuinka monta kaveria kokosi Suomessa Hornetteja ja paljonko rahaa jäi Suomeen?

Yritin jo aikaisemmin pikaisesti hakea, mutta en löytänyt tietoa.

Jos joku löytää esiin Patrian vuosikertomukset 90-luvun lopulta, niin sieltä löytynee jotain mainintaa.

Tuossa vuodelta 2014 koko Aviation-henkilöstö

avi.jpg
 
Kuinka monta kaveria kokosi Suomessa Hornetteja ja paljonko rahaa jäi Suomeen?

Haavelasku s. 182-183 kertoo, että Helmikuuhun 1997 mennessä "oli hyväksytyistä Hornet-vastaostoista suorina, koneiden kokoonpanoon ja osavalmistukseen liittyvinä puolustusteollisuusosuuksina kirjattu noin 1,9 miljardia markkaa". Kirjasta ei ilmene, kuuluiko tuohon vain ko. ajankohtaan mennessä täytetyt vai ko. ajankohtaan mennessä solmitut sopimukset.
 
Haavelasku s. 182-183 kertoo, että Helmikuuhun 1997 mennessä "oli hyväksytyistä Hornet-vastaostoista suorina, koneiden kokoonpanoon ja osavalmistukseen liittyvinä puolustusteollisuusosuuksina kirjattu noin 1,9 miljardia markkaa". Kirjasta ei ilmene, kuuluiko tuohon vain ko. ajankohtaan mennessä täytetyt vai ko. ajankohtaan mennessä solmitut sopimukset.

Eli kokoonpanosta Suomeen jäi hyvä siivu ton perusteella
 
Viimeksi muokattu:
Eli kokoonpanosta Suomeen jäi hyvä siivu ton perusteella

No, asiat ovat suhteellisia. :) Kauppahinta oli tämän lähteen mukaan 14 miljardia markkaa, joten sen rinnalla 2 miljardia on kohtalaisen pieni summa.

Vertailun vuoksi, jos ostamme hävittäjiä (HX) kuudella miljardilla eurolla, niin kotimaahan jäänee tuosta rahasta alle miljardi...
 
Harvempi niitä hävittäjiä myy tappiolla....
 
Back
Top