MiKu

Linkissä DAF:in Bodybuilders' Guidelines (~Päällirakentajan opas).

Sivulla 53 (paperissa oleva sivunumero) selostetaan päällirakenteen kiinnitystapoja:

"BAM (Body Attachment Method) type - overview

DAF uses five body attachment methods (BAM 1, 2, 3, 4 and 5) for the mounting of superstructures. By using one of three basic attachment techniques (or a combination of them), an optimum and homogeneous superstructure and chassis attachment can be realised for each type of superstructure. The basic techniques are: non-rigid attachment, rigid attachment and attachment with consoles."


Jäykkä kiinnitys (Attachment plates) on esitelty sivulla 57.

Joustava kiinnitys "kiinnitystangoilla" (Tie rods) on sivulla 55.

Kiinnityksestä "konsoleilla" (Console) on kaksi versiota: "kevytversio" on esitelty sivulla 56. "Kevytversiossa" kiinnitys voi olla joustava (jousen kanssa) tai jäykkä (ilman jousta).

"These consoles can be equipped with or without pressure springs to provide a non-rigid or rigid connection similar to the tie rod and attachment plate connection that is described further down in this chapter."

"Raskasversio", jonka kaltainen on "cranen" kuvissa löytyy sivulta 58. "Raskasversio" voidaan toteuttaa joustavana jousien (Pressure springs) tai jäykempänä holkkien (Spacer bushes with a length of at least 30 mm) avulla.

"Console attachment enables torsionally rigid superstructures, such as tanks and similar constructions, to be mounted to the chassis frame without overloading the superstructure or the chassis. The attachments must be made in such a way that torsional movement of the chassis is not hindered when driving on bumpy roads."

 
Tiedän että uusi materiaali ja niitä pitäisi välttää, mutta miten olisi Aerogeeli? Tuota tai sen sekoituksia levyinä seiniin ja alapohjan tukien väliin. Yhdistettynä jauhona kevlarsilppuun ja johonkin massaan seiniin ruiskutettuna?

Aine ei paina juuri mitään, eli paksuudessa tulee vain tila ongelmaksi.

Paljon positiivisia puolia, kevyt, eristää, kestävyyttä mainostetaan paremmaksi mikrometeoriittien suhteen avaruudessa kuin normaalialuksia.


However, they have another intriguing property: aerogels provide much better ballistic protection, weight for weight, than steel. NASA's Stardust mission used a block of aerogel to soft-catch high-speed comet particles. Anybody want a giant transparent protective dome over their base?

 
Linkissä DAF:in Bodybuilders' Guidelines (~Päällirakentajan opas).

Sivulla 53 (paperissa oleva sivunumero) selostetaan päällirakenteen kiinnitystapoja:

"BAM (Body Attachment Method) type - overview

DAF uses five body attachment methods (BAM 1, 2, 3, 4 and 5) for the mounting of superstructures. By using one of three basic attachment techniques (or a combination of them), an optimum and homogeneous superstructure and chassis attachment can be realised for each type of superstructure. The basic techniques are: non-rigid attachment, rigid attachment and attachment with consoles."


Jäykkä kiinnitys (Attachment plates) on esitelty sivulla 57.

Joustava kiinnitys "kiinnitystangoilla" (Tie rods) on sivulla 55.

Kiinnityksestä "konsoleilla" (Console) on kaksi versiota: "kevytversio" on esitelty sivulla 56. "Kevytversiossa" kiinnitys voi olla joustava (jousen kanssa) tai jäykkä (ilman jousta).

"These consoles can be equipped with or without pressure springs to provide a non-rigid or rigid connection similar to the tie rod and attachment plate connection that is described further down in this chapter."

"Raskasversio", jonka kaltainen on "cranen" kuvissa löytyy sivulta 58. "Raskasversio" voidaan toteuttaa joustavana jousien (Pressure springs) tai jäykempänä holkkien (Spacer bushes with a length of at least 30 mm) avulla.

"Console attachment enables torsionally rigid superstructures, such as tanks and similar constructions, to be mounted to the chassis frame without overloading the superstructure or the chassis. The attachments must be made in such a way that torsional movement of the chassis is not hindered when driving on bumpy roads."

Fixed body ja High volume body näyttävät kuuluvan BAM 1:een, eli täysin joustavaan kiinnitykseen. (Samoin myös säiliö). Kiintoisa tuo tie -kiinnitys.
 
Työ on iskenyt taas tuulettimeen joten tämä projekti on vähän jäänyt. Ihailin tosin Otokarin Cobraa. Varsin näppärän näköinen vehje. Veepohja, mutta ei näytä silti hirveästi vaikuttaneen korkeuteen?
 

Liitteet

  • 1510.jpg
    1510.jpg
    785.3 KB · Luettu: 22
  • d6a5ac9547a9c7d713eb77cf3de98fcc.jpg
    d6a5ac9547a9c7d713eb77cf3de98fcc.jpg
    112.6 KB · Luettu: 23
  • 94641-1997-otokar-cobra-military-awd.jpg
    94641-1997-otokar-cobra-military-awd.jpg
    1.6 MB · Luettu: 23
Työ on iskenyt taas tuulettimeen joten tämä projekti on vähän jäänyt. Ihailin tosin Otokarin Cobraa. Varsin näppärän näköinen vehje. Veepohja, mutta ei näytä silti hirveästi vaikuttaneen korkeuteen?

5,23 m x 2,22 m x 2,1 m peltilaatikko, jonka kuljetuskapasiteetti on yhdeksän miestä. Tosin foorumilaisia sinne ei mahtune kuin neljä, jos sitäkään, kun GTP:kin on kuulemma ahdas.

Muotoilu on ilmeisesti ollut toissijaista suojaan suhteutettuna, kun kaikki on kaltevaa. Tilankäytöllisesti ei tosin optimaalista.

Pienet pyörät kiinnittää kyllä huomiota. Joustovaraako tuossa lie haettu vai mitä?

1686305216213.png

 
5,23 m x 2,22 m x 2,1 m peltilaatikko, jonka kuljetuskapasiteetti on yhdeksän miestä. Tosin foorumilaisia sinne ei mahtune kuin neljä, jos sitäkään, kun GTP:kin on kuulemma ahdas.

Muotoilu on ilmeisesti ollut toissijaista suojaan suhteutettuna, kun kaikki on kaltevaa. Tilankäytöllisesti ei tosin optimaalista.

Pienet pyörät kiinnittää kyllä huomiota. Joustovaraako tuossa lie haettu vai mitä?

Katso liite: 79024

37x12.5 OR 16,5 LT size radial tyres with run flat device, väittäisi infosheet. Tiedä onko tuo maastoautomaailmassa pieni koko, vai hämääkö perspektiivi?
 
5,23 m x 2,22 m x 2,1 m peltilaatikko, jonka kuljetuskapasiteetti on yhdeksän miestä. Tosin foorumilaisia sinne ei mahtune kuin neljä, jos sitäkään, kun GTP:kin on kuulemma ahdas.

Muotoilu on ilmeisesti ollut toissijaista suojaan suhteutettuna, kun kaikki on kaltevaa. Tilankäytöllisesti ei tosin optimaalista.

Pienet pyörät kiinnittää kyllä huomiota. Joustovaraako tuossa lie haettu vai mitä?

Katso liite: 79024

Täälläkö se paljon puhuttu läskireservi kokoontuu?
 
Täälläkö se paljon puhuttu läskireservi kokoontuu?

Missäpä muuallakaan? Makkaranpaistajareserviläiset ovat liki erikoisjoukkojen kuntovaatimustasolla foorumin näppäimistökommandoihin verrattuna. Tässä Cobran tapauksessa rajoittavaksi tekijäksi voi tosin muodostua fyysisen koon ohella myös egojen koko.
 
37x12.5 OR 16,5 LT size radial tyres with run flat device, väittäisi infosheet. Tiedä onko tuo maastoautomaailmassa pieni koko, vai hämääkö perspektiivi?

Joidenkin katumaasturien ja jenkkilava-autojen rengas. Halkaisija 36,5 tuumaa eli 92,71 cm.


Tuollainen Pasin rengas taas on specsheetin mukaan halkaisijaltaan 127 cm.

https://www.nokiantyres.com/heavy/t...d-military-vehicles/nokian-tyres-mpt-agile-2/
 
Lisäin pienet pitkittäisjäykkärit kennopohjaan, antamaan hieman enemmän tukea (t=2, h=20, p=150).

1686553816509.png
 
Kokeilin pituusjäykistettyä kennoa 8 kg:n paukulla. Jäykkäreiden lisääminen tiputti mudonmuutosta 2 mm. Samoin jännitykset pienenivät huomattavasti yläpellissä. Viimeisen kuvan punainen alue kuvaa aluetta, jossa mennään myötövenymän yli (oletus 0,2%) eli materiaali plastisoituu. Suomeksi: kori menee vaihtoon, mutta matkustajilta vain alusvaatteet.

1686558812535.png
1686558827537.png

1686558850151.png
 
Mietin tuota, erillistä kuorma-auton runkoa, voisiko sitä jotenkin käyttää apuna suojaamaan miinaräjähdykseltä? Vaikka jonkinlaisia panssarilevyjä sinnekkin.
Kuvailet juuri blast pannia, usein komposiitista tehtyä.
 
Panssarivaunut-ketjun keskustelun innoittamana mallinsin karkean T-72:n pohjan. Eroa on lähinnä materiaalissa, käyttämäni teräs on huomattavasti kestävämpi kuin seiskakakkosen "amme". Deformaatio 69 mm.

1686648668653.png
1686648690310.png
1686648715865.png
1686648733245.png
 
Hahmottelin versiota 2 (V2) ihan huvin vuoksi, ajatuksena käyttää samanlaista backbone-ideaa kuin GTP:ssä ja 6x6:ssa. Tämä ei ole suoranaisesti enää halvin mahdollinen vaihtoehto. Komponenttien sijoittelu on vähän siellä täällä vielä. Maavara 450 mm.

1686728345109.png
1686728411988.png
 
Back
Top