Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Täten ansio esimerkiksi Supercellin peleistä ei kuulu vain sen omistajille tai työntekijöille, vaan myös kaikille edeltäville sukupolville.
Ilmaisen koulutuksen ja terveydenhuollon saivat. Ovat myös tietoisia. Supercell oli yhdessä vaiheessa suurin yhteisöveron maksaja. Eivät ole yrittäneet edes laillisin keinoin kiertää.

Samaten Varustelekan Lindholm kiitti Suomesta saamaansa ja maksaa takaisin paljon

Nalle Wahlroos kuuluu yksittäisenä veronmaksajana viiden kärkeen.

 
Viimeksi muokattu:
Ihmisten ansioista onkin hyvä keskustella. Kenelle esimerkiksi kuuluu ansio pyörän ideasta, lapsuudessa ja nuoruudessa saadusta koulutuksesta ja yhteiskunnan palveluista ympärillämme? Yksikään meistä ei ole kehittänyt mikroelektroniikkaa omana ansionaan, vaan jokainen sen käyttäjä nojaa edellisten sukupolvien työhön.

Täten ansio esimerkiksi Supercellin peleistä ei kuulu vain sen omistajille tai työntekijöille, vaan myös kaikille edeltäville sukupolville. Itse näkisin, että tämä merkittävä osuus pitäisi jakaa tasan kaikille kansalaisille, koska ei menneiden sukupolvien ansiot ole kenenkään meidän ansioita.
Supercellin "ansiot" eivät liity mitenkään mikroelektroniikkaan vaan ihmisten heikkouksien kyyniseen hyödyntämiseen: siellä psykologit tutkivat päivätyönään, miten peliongelmaiset irrotetaan rahoistaan...
 
En ole missään ajatellut, että taloudellinen menestykseni ja pärjäämiseni johtuu yksin "sankarillisista ominaisuuksistani" 😂 ja että olisin täysin oman onneni seppä.

Kiitän jo alkuopettajaani. En olisi jäänyt päiväksikään kouluun ilman häntä.
 
Useimmiten tämä "sinun asiosi eivät olet sinun"-mantra heitetään kaikille, ketkä ovat onnistuneet hankkimaan vähän isomman tilipussin sillä motiivilla, että se tilipussi saataisiin siirrettyä jollekulle muulle mahdollisimman pienellä vastustuksella. :)

Se nyt on vähän niin että itse kukin toki saa jonkinlaiset lähdökohdat elämälleen. Koulutuksen sun muun sellaisen, siitä tiedosta ja uskomuksista mitkä ovat kertyneet, jalostuneet tai turmeltuneet vuosisatojen aikana. Mutta on se aika posketon heitto että "et sinä oikeasti ole itse mitään saavuttanut...." Se olin minä kuka pänttäsi ne tiedot koulussa, se olin minä kuka kehitti osaamista hyvin pitkälti sen koulujärjestelmän ulkopuolella ja kehitti sellaisia taitoja mille on kysyntää. Ja se olen minä kuka niitä taitoja soveltaa töissä. Olisin voinut valita myös heittää sen kaiken hukkaan ja juoda kaljaa steissillä. Ja nytkin voisin valita nettomaksajan roolin sijaan saajan roolin ja jättää stressaamisen muille. Kieltämättä se tuntuu välillä vasemmiston kommentointeja seuratessa melkein fiksummalta vaihtoehdolta...
 
Mun mielestä on helppoa suhtautua politiikkaan. Olen aina ajatellut näin: jos sosialisti ymmärtäisi jotain taloudesta, hän ei olisi sosialisti. Toisaalta kaltaisellani konservatiivilla on sosiaalista silmää ja tarkka öykkäritutka. Kun joku luo keskusteluissa karikatyyrejä ja olkiukkoilee, alan pitää trollina, josta on porvariaatteelle enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Useimmiten tämä "sinun asiosi eivät olet sinun"-mantra heitetään kaikille, ketkä ovat onnistuneet hankkimaan vähän isomman tilipussin sillä motiivilla, että se tilipussi saataisiin siirrettyä jollekulle muulle mahdollisimman pienellä vastustuksella. :)

Se nyt on vähän niin että itse kukin toki saa jonkinlaiset lähdökohdat elämälleen. Koulutuksen sun muun sellaisen, siitä tiedosta ja uskomuksista mitkä ovat kertyneet, jalostuneet tai turmeltuneet vuosisatojen aikana. Mutta on se aika posketon heitto että "et sinä oikeasti ole itse mitään saavuttanut...." Se olin minä kuka pänttäsi ne tiedot koulussa, se olin minä kuka kehitti osaamista hyvin pitkälti sen koulujärjestelmän ulkopuolella ja kehitti sellaisia taitoja mille on kysyntää. Ja se olen minä kuka niitä taitoja soveltaa töissä. Olisin voinut valita myös heittää sen kaiken hukkaan ja juoda kaljaa steissillä. Ja nytkin voisin valita nettomaksajan roolin sijaan saajan roolin ja jättää stressaamisen muille. Kieltämättä se tuntuu välillä vasemmiston kommentointeja seuratessa melkein fiksummalta vaihtoehdolta...

Jätät täysin huomiotta yhteiskunnan kehityksen, jota hyödynnät. Toki jokainen valitsee tekonsa, mutta ei yhdenkään meistä ansiota ole sataprosenttisesti se, että osaa soveltaa sitä, mitä joku muu kehitti aikoja sitten. Siinä kun on se aiempi kehittäjä hyvin oleellisessa roolissa, kuten myös yhteiskunta, joka mahdollistaa oppimisympäristön, jossa voi opiskella.
 
Menestymisen psykologiaan kuuluu menestyjän omien ansioiden korostuminen menestyjän itsensä mielestä. Jopa lottovoittajien parissa.

Oikeistolaiseen menestymisen eetokseen kuuluu yksilön oma kyvykkyys ja valinnat, vasemmistolaiseen ympäristön merkitys. Molempia kuitenkin tarvitaan.

Tämän takia oikeistolaiseen ajatteluun voi kuulua, että niitä joilla on parhaat edellytykset menestyä pitää myös tukea. Samaan loputulemaan johtaa myös "Oman onnensa seppä" -ajattelu. Niille joilla on, annetaan. Joko aktiivisesti rai passiivisesti. Näillä linjoilla näyttää Orponkin hallitus olevan.
 
Jätät täysin huomiotta yhteiskunnan kehityksen, jota hyödynnät. Toki jokainen valitsee tekonsa, mutta ei yhdenkään meistä ansiota ole sataprosenttisesti se, että osaa soveltaa sitä, mitä joku muu kehitti aikoja sitten. Siinä kun on se aiempi kehittäjä hyvin oleellisessa roolissa, kuten myös yhteiskunta, joka mahdollistaa oppimisympäristön, jossa voi opiskella.
En jätä. Luehan mitä oikeasti kirjoitin. Jokainen rakentaa jonkun vanhan päälle, mutta se on itse kunkin omalla vastuulla millä tavalla hän hyödyntää ne taidot, tilanteet ja olosuhteet missä kulloinkin on. Kukaan toinen ei tee sitä yksilön puolesta, eikä se ympäristö sinänsä takaa kenellekään mitään - jos takaisi, meillä ei olisi niin paljon pudokkaita, syrjäytyneitä jne.
 
En jätä. Luehan mitä oikeasti kirjoitin. Jokainen rakentaa jonkun vanhan päälle, mutta se on itse kunkin omalla vastuulla millä tavalla hän hyödyntää ne taidot, tilanteet ja olosuhteet missä kulloinkin on. Kukaan toinen ei tee sitä yksilön puolesta, eikä se ympäristö sinänsä takaa kenellekään mitään - jos takaisi, meillä ei olisi niin paljon pudokkaita, syrjäytyneitä jne.
Ympäristö ei tietenkään itsessään takaa eikä pilaa mitään. Vaan kyllä siitä hitosti hyötyä voi olla. Tai haittaa.

Itse olen ajatellut että ne tilanteet mihin ihmiset päätyvät - joko aktiivisesti tai ajautumalla - ovat yksilön ominaisuuksien, ympäristön ja tuurin summa. Mikä osuus milläkin on, onkin sitten tapauskohtaista. Oikeisto tuppaa korostaa yksilöllisiä ominaisuuksia, vasemmisto ympäristöä.
 
Ihmisten ansioista onkin hyvä keskustella. Kenelle esimerkiksi kuuluu ansio pyörän ideasta, lapsuudessa ja nuoruudessa saadusta koulutuksesta ja yhteiskunnan palveluista ympärillämme? Yksikään meistä ei ole kehittänyt mikroelektroniikkaa omana ansionaan, vaan jokainen sen käyttäjä nojaa edellisten sukupolvien työhön.
Joo, mikroelektroniikka onkin kehittynyt paljon USA:n karmeassa kapitalismissa ja sieltä opeteltu tänne. Tekniikan kehitys on pitkään ollut globaalia eikä perustu meidän järjestelmäämme.
Sen sijaan Suomen tasa-arvoisessa systeemissä se koulunkäynti maistuu vaan kovasti paremmin toisille vaikka olisi hyödyllistä että kaikki saisivat korkeatasoisen pohjan koulusta. Sama jatkuu sitten usein myöhemminkin elämässä.
 
Täten ansio esimerkiksi Supercellin peleistä ei kuulu vain sen omistajille tai työntekijöille, vaan myös kaikille edeltäville sukupolville. Itse näkisin, että tämä merkittävä osuus pitäisi jakaa tasan kaikille kansalaisille, koska ei menneiden sukupolvien ansiot ole kenenkään meidän ansioita.

Nyt en ymmärrä. Miksi tämä menneiden sukupolvien omaisuus pitäisi yhtäkkiä jakaa sivullisille, joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa?

Menneiden sukupolvien työ on meidän kaikkien käytettävissämme ja supercell on osannut sitä hyödyntää. Niin voi muutkin tehdä.


Ilmaisen koulutuksen ja terveydenhuollon saivat.

Oi, tämä ihana tekosyy. Terveydenhuolto on asia erikseen, mutta korkeakoulutuksesta olisin valmis maksamaan itse. Mitä jos tehtäisiin niin, että haen heti maanantaina 60 000 lainaa, makselen sitä 15 vuotta ja sillä katan tuon opiskelun kunniavelan. Sen jälkeen sitten vaikka lasketaan kuukausimaksun verran veroja? Lainasta kun vapautuu joskus, verotuksesta (ja tästä kunniavelasta) ei milloinkaan.

Ja se kunniavelkahan on joka tapauksessa entisille veronmaksajille, opettajille, vanhemmille, isovanhemmille ja sairaanhoidolle jne. jne. En näe, että tallaista velkaa olisi sosiaaliturvan saajille ja koko nykyiselle järjestelmälle.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt en ymmärrä. Miksi tämä menneiden sukupolvien omaisuus pitäisi yhtäkkiä jakaa sivullisille, joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa?

Menneiden sukupolvien työ on meidän kaikkien käytettävissämme ja supercell on osannut sitä hyödyntää. Niin voi muutkin tehdä.
Puhuttiin siitä, kenen ansiota mikäkin on ja siitä, että kaikille pitäisi jakaa ansionsa mukaan. Aika paljon on muiden kuin elossa olijoiden ansiota, joten tämä kaikille elossa olijoille ansioton osa jaetaan?
 
Puhuttiin siitä, kenen ansiota mikäkin on ja siitä, että kaikille pitäisi jakaa ansionsa mukaan. Aika paljon on muiden kuin elossa olijoiden ansiota, joten tämä kaikille elossa olijoille ansioton osa jaetaan?

On hyvin vaikea jakaa jotain, joka ei ole määriteltävissä. Ja nämä muutkin ovat sen jo saaneet (tiet, koulut, itsenäinen maa yms yms). Ei siis ole mitään ylimääräistä jaettavaa eläviltä.

Jos ajatellaan, että menneiden sukupolvien ansiot ei kuulu kenellekkään nykyiselle erityisesti, niin silloin perinnötkin pitäisi jakaa kaikille tasan.
 
On hyvin vaikea jakaa jotain, joka ei ole määriteltävissä. Ja nämä muutkin ovat sen jo saaneet (tiet, koulut, itsenäinen maa yms yms). Ei siis ole mitään ylimääräistä jaettavaa eläviltä.

Jos ajatellaan, että menneiden sukupolvien ansiot ei kuulu kenellekkään nykyiselle erityisesti, niin silloin perinnötkin pitäisi jakaa kaikille tasan.

Kyllä menneiden sukupolvien työn merkitystä nykypäivälle voidaan arvioida: kyseessä ei siis määrittelemätön asia, kuten kirjoitat.
 
Kyllä menneiden sukupolvien työn merkitystä nykypäivälle voidaan arvioida: kyseessä ei siis määrittelemätön asia, kuten kirjoitat.

Menneiden sukupolvien työn merkitystä henkilön tuloille (prosentteina) on kuitenkin hyvin vaikea arvioida (eli mikä on omaa ja mikä menneiden sukupolvien ansiota). Periaatteessahan tuolla voi perustella 100% verotukseen asti, koska ilman menneiden sukupolvien työtä ei olisi mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Useimmiten tämä "sinun asiosi eivät olet sinun"-mantra heitetään kaikille, ketkä ovat onnistuneet hankkimaan vähän isomman tilipussin sillä motiivilla, että se tilipussi saataisiin siirrettyä jollekulle muulle mahdollisimman pienellä vastustuksella. :)

Se nyt on vähän niin että itse kukin toki saa jonkinlaiset lähdökohdat elämälleen. Koulutuksen sun muun sellaisen, siitä tiedosta ja uskomuksista mitkä ovat kertyneet, jalostuneet tai turmeltuneet vuosisatojen aikana. Mutta on se aika posketon heitto että "et sinä oikeasti ole itse mitään saavuttanut...." Se olin minä kuka pänttäsi ne tiedot koulussa, se olin minä kuka kehitti osaamista hyvin pitkälti sen koulujärjestelmän ulkopuolella ja kehitti sellaisia taitoja mille on kysyntää. Ja se olen minä kuka niitä taitoja soveltaa töissä. Olisin voinut valita myös heittää sen kaiken hukkaan ja juoda kaljaa steissillä. Ja nytkin voisin valita nettomaksajan roolin sijaan saajan roolin ja jättää stressaamisen muille. Kieltämättä se tuntuu välillä vasemmiston kommentointeja seuratessa melkein fiksummalta vaihtoehdolta...
Täysin samaa mieltä. Vietin lapsuuteni Viherin sivukirjastossa, ja päädyin amerikkalaisille töihin Lontooseen.
Välissä Hornet.vastakaupat, jotka olivat paras "julkisen sektorin" piristysruiske Suomen kansantaloudelle ikinä.
Sotakorvaukset itse asiassa ylittivät tämän positiivisten seurauksien osalta ennen kaikkea kestollaan, mutta sitähän emme tienneet kun viimeinen ilmaisjuna meni 1952.
Kumma korrelaatio noissa tosin, maanpuolustuksen osalta?
 
Aika erikoista tämä keskustelu. Voi kyllä olla että olen ymmärtänyt tämän kunniavelka edeltäville sukupolville -keskustelun pointin ihan väärin.

On selvää, että ilman edellisiä sukupolvia kukaan ei olisi edes syntynyt, mutta mitä sitten? Suomessa on varsin tasaveroiset mahdollisuudet opiskella ja sitä kautta pyrkiä menestymään, ja ainakaan itse en koe kaipuuta tätä suurempaan kommunismiin.

Jos ei ole tyytyväinen siihen, miten on elämässään menestynyt, niin voi miettiä sitä, miten olisi pärjännyt jossain sellaisessa maassa jossa tietä ei siloitella yhtä paljon kuin Suomessa. Toki siitä voi puida nyrkkiä, jos on pärjännyt hyvin Suomessa mutta kokee että jossain muussa, vähemmän tasapäistävässä yhteiskunnassa, olisi pärjännyt vielä paremmin.
 
Itse olen ymmärtänyt, että tässä olisi tarkoitus rakentaen yhteiskuntaa ja valtiota tuleville polville, jättää se näille parempana mitä sen on itse saanut. Nyt näyttää siltä, että vanhemmat sukupolvet ovat ulosmittaamassa lähestulkoon kaiken ja nuoremmille polville on jäämässä kaluttu luu ja maksamattomat velat käteen. Siihen malliin tätä yhteiskuntaa nyt rakennetaan. Eläkeuudistuskaan ei ole tällä haavaa koskemassa vanhoja eläkkeitä mukamas omaisuuden suojaan vedoten. Tosiasiassa omaisuuden suojan ei tulisi edes koskea kuin sitä eläkkeen määrää, jonka tosiasiallisesti on omasta palkastaan maksanut + plus siihen osaan kohdistuvat korot. Tämä on ainakin mennä vuosina ollut noin 1/3kokonais-s eläkkeistä. Erotuksen 2/3 maksaa joku aivan toinen kuin henkilö itse ja tähän osuuteen pitäisi voida kajota samalla tavalla kuin nuorempienkin kohdalla. Se on jännä, että omaisuuden suoja ei meinaan koske nuorempia sukupolvia, vaikka tässä itse kukin jo jokusen vuosikymmenen eläkkeitä maksanut. Olen henkilökohtaisesti valmis siihen, että eläkeuudistus tehdään mutta kyllä sen tulee olla reilu eikä niin, että vain nuoremmat ei eläkkeellä olevat pääsevät vain siinäkin maksumieheksi.

Taloudelle tulee tehdä jotain ja tätä ikäpommia joka meillä yhteiskunnassa on menossa ei voi velalla hoitaa ja maahanmuutonkin kanssa ollaan myöhässä. Ratkaisut on siis löydettävä maan sisältä ja ne on löydettävä nopeasti. Yksi keino olisi hoidon priorisointi nykyistä tehokkaammin ja sen kohdistaminen niin, että sitä tarjotaan sille, kuka siitä vielä eniten hyötyy. Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, niin sen enemmän hoito muuttuu oireenmukaiseksi ja niitä lievittäväksi. En näe tuolle oikein muuta vaihtoehtoa. Nyt hoitoa ei saa käytännössä julkiselta puolelta ketään ja meillä on valtavat ongelmat ikä ryhmissä, joissa elämä on vasta edessä. Samoin ikä ryhmissä, joka tuottaa sen jakovaran. Näihin pitäisi panostaa. Ei valitettavasti siihen, että +80-vuotias saa puolivuotta tai vuoden lisäaikaa raskaan sydänoperaation jälkeen. Kaikkeen ei vain rahat riitä. Elämässä on pitkälti kyse valinnoista ja Suomessa on vuosikymmeniä eletty niin ettei vaikeita valintoja ole tarvinnut tehdä, kun on ollut jakaa vähän kaikille kaikkea. No ei ole enää ja tämä on se ihmisten mielissä oleva ropleema ja tämä on se syy, miksi puolet suomesta hyppii ensi viikollakin tahtia sosialistien kanssa osan marssiessa työpaikoilta ulos. Sosialistisessa yhteiskunnassa, jollainen Suomikin on, on haasteellista tehdä muutoksia ja luopua saavutetuista eduista, kun ei olla koskaan oikein mistään jouduttu luopumaan. Olisi pitänyt 2008 taantuman aikaan tehdä vain suurempia muutoksia niin tilanne voisi olla nyt tyystin toinen. Ei löytynyt valmiutta ja rehellisesti sanoen, ei sitä oikein löydy vieläkään. Kyllä nämä päätökset ovat edelleenkin lillukanvarsia sen suhteen mitä tässä maassa pitäisi alkaa tekemään ennen kuin on pakko tehdä.
 
Itse olen ymmärtänyt, että tässä olisi tarkoitus rakentaen yhteiskuntaa ja valtiota tuleville polville, jättää se näille parempana mitä sen on itse saanut. Nyt näyttää siltä, että vanhemmat sukupolvet ovat ulosmittaamassa lähestulkoon kaiken ja nuoremmille polville on jäämässä kaluttu luu ja maksamattomat velat käteen. Siihen malliin tätä yhteiskuntaa nyt rakennetaan. Eläkeuudistuskaan ei ole tällä haavaa koskemassa vanhoja eläkkeitä mukamas omaisuuden suojaan vedoten. Tosiasiassa omaisuuden suojan ei tulisi edes koskea kuin sitä eläkkeen määrää, jonka tosiasiallisesti on omasta palkastaan maksanut + plus siihen osaan kohdistuvat korot. Tämä on ainakin mennä vuosina ollut noin 1/3kokonais-s eläkkeistä. Erotuksen 2/3 maksaa joku aivan toinen kuin henkilö itse ja tähän osuuteen pitäisi voida kajota samalla tavalla kuin nuorempienkin kohdalla. Se on jännä, että omaisuuden suoja ei meinaan koske nuorempia sukupolvia, vaikka tässä itse kukin jo jokusen vuosikymmenen eläkkeitä maksanut. Olen henkilökohtaisesti valmis siihen, että eläkeuudistus tehdään mutta kyllä sen tulee olla reilu eikä niin, että vain nuoremmat ei eläkkeellä olevat pääsevät vain siinäkin maksumieheksi.
Martin Paasi muistaakseni ehdotti sellaista mallia, että valtio lahjoittaa jokaiselle vastasyntyneelle eläkevarojen pesämunaksi 5000 euroa. 7% tuotolla laskettuna 60 vuotta tuottaa n. 290k pääoman, mille sama tuotto tuottaa vuosittain n. 20k tuoton. Siinä olisi kohtalaisen tukevasti ja pienellä alkupanostuksella rahoitettu eläkejärjestelmä (toki inflaatio on siinä aikavälillä ja jonkinmoinen). Jotain tämän tapaista kai ajateltiin myös hallituksen ideassa perustaa osakesäästötili vastasyntyneille, mutta siinä lopputulokseen todennäköisesti vaikuttaa aika paljon vanhempien kyky tai kyvyttömyys käsitellä sellaista. Henk.koht yritän kerryttää omaa varallisuutta mahdollisimman paljon jotta ei tarvitsisi olla pelkän eläkepyramidin varassa aikanaan. Ja samaa suosittelen kaikille ketkä siihen vain kykenevät.

Oi, tämä ihana tekosyy. Terveydenhuolto on asia erikseen, mutta korkeakoulutuksesta olisin valmis maksamaan itse. Mitä jos tehtäisiin niin, että haen heti maanantaina 60 000 lainaa, makselen sitä 15 vuotta ja sillä katan tuon opiskelun kunniavelan. Sen jälkeen sitten vaikka lasketaan kuukausimaksun verran veroja? Lainasta kun vapautuu joskus, verotuksesta (ja tästä kunniavelasta) ei milloinkaan.
Heh... on muuten tavallaan vähän hassu juttu tämän kanssa. Jenkeissähän on ideoitu ainakin jossain vaiheessa sellaista koulutuksen rahoitusta missä opiskelija opintojen rahoituksen vastineeksi maksaa tulevaisuudessa tietyn osan tienaamastaan rahasta sijoittajille. Olisiko ollut tyyliin 15%. Meillähän sitä tietenkin pidettiin ryöstönä ja hyväksikäyttönä (mitä se kyllä kieltämättä onkin). Se mikä tekee tilanteesta vähän hassun on että samat henkilöt, ketkä kritisoivat em. järjestelyjä kuitenkin voivat vaatia korkeita veroprosentteja ja kritisoida esim. työn perässä muualle muuttavia sillä verukkeella, että kun niille on täällä maksettu ilmainen koulutus jne. Eikö se ole käytännössä ihan samanlainen järjestely missä ainoa olennainen ero on se, kuka rahoittaa ja kenelle maksetaan? :)
 
Back
Top