Pakolaisuus

Afrikka ja Lähi-itä on niin täynnä korkeakoulutettua porukkaa, että heille ei löydy töitä kotimaasta? Maalaisjärjellä ajateltuna tuntuu epähumaanilta viedä köyhiltä kehitysmailta kalliisti koulutettua työvoimaa.
Tämä on muuten aihe, josta maailmalla on paljon puhetta mutta jostain syystä Suomessa asiasta ei juurikaan keskustella. Luulisi keskusteltavan jos kerran kehitysmaiden auttaminen on niin tärkeätä ja samaan aikaan Suomeen puskee koulutettua avaruuskirurgia niin että rytisee. Kuka hoitaa nuo hommat siellä lähtömaassa?

Aivovuoto on tosiaan vakava ongelma kehitysmaissa. Vähänkään koulutettu väki lähtee paremmille työmaille. Yksilön kannaltahan tuo on aivan oikein, ei siinä mitään. Suomikin on esim. Sambiassa kouluttanut sairaanhoitajia ja hups keikkaa, jok' ikinen heistä löysi tiensä Botswanaan paremman liksan perässä. Ei ollut Sambialle paljon hyötyä, ei paljon kurjuus poistunut.

Sisäisesti sitten tapahtuu niin, että länsimainen NGO värvää paikallista osaamista/työllistää paikallisia. Esim. terveydenhuollossa tämä on valitettavasti tarkoittanut sitä, että ne valtion sairaaloissa työskentelevät vähänkään kokeneemmat ihmiset lähtevät sen NGO:n palvelukseen heti jos pääsevät. Sitten ihmetellään kun ei ole Afrikan sairaaloissa työvoimaa.
 
Kannattanee huomioida että Suomi palauttaa turvapaikanhakijoita kotimaihinsa melko kovalla prosentilla, kovemmalla kuin suurin osa muista länsimaista.
Koska kuitenkin olemme länsimainen oikeusvaltio, joka noudattaa mm. ihmisoikeuksia koskevia kansainvälisiä sopimuksia, noudatamme niiden mukaista kaavaa palautusprosessissa. Ja se nyt vaan kestää aikansa.
Tietysti prosessin hitaus on ongelma sekä Suomelle että turvapaikanhakijoille itselleenkin - mutta toisaalta länsimaisen oikeusvaltion on se homma vaan tehtävä näin.
Henk.koht. olen sitä mieltä että pitkittynyt prosessi on luomassa meille ongelman, joka on ratkaistava nyt - tai siitä saattaa tulla hyvin hankalasti ratkaistavissa oleva ongelma.

Lisänsä tähän soppaan tuo lausunnot, jota ei ole vaivauduttu uutisoimaan suomeksi.. jotain lausujan historiasta toisessa linkissä..koodinimi "lur"

Professor: Finland kan ställas till svars om avvisade dödas

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/03/27/professor-finland-kan-stallas-till-svars-om-avvisade-dodas


http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/1mitrohin-25427
 
Milloin hän tuollaisia höpissyt?
Itse löysin tälle foorumille tieni kun hän kehui täällä käytyä keskustelua Ukrainan tilanteesta kesällä 2014.
Oma epäilykseni on että asiaan vaikuttaa foorumilaisten pääosin kriittinen suhtautuminen maahanmuuttoon, hänellä ei ollut alkuun selkeää mielipidettä asiaan tai ei tuonut sitä julki kunnes selkeästi toi esiin oman kantansa hiukan muiden perässä.

EDIT. En ollut lukenut aiemmin tuota twitter keskustelua joten asia oli juuri kuten ajattelin.
Jatkan täällä tätä omaa dialogiani :)
Ilmeisesti Riiheläisen ajatusmaailmaan ei mahdu maahanmuuttokriittisyys ilman rasistisia motiiveja.
Itse olen aikanaan tehnyt vapaaehtoistyötä maahanmuuttaja lapsien kanssa sekä myös ollut tekemisissä maahanmuuttajien kanssa normikansalaista enemmän. Kokemuksia on monenlaisia joista parhaat tulivat kongolaisten kristittyjen parissa, heidän parissa ei tullut ongelmia vaan ensimmäiset astuivat työelämään 3-4vk tänne saapumisen jälkeen.
Kuten @Honcho sanoi, tarvitsemme maahanmuuttoa kuten jokainen sivistynyt valtio mutta emme tarvitse hallitsematonta massa maahanmuuttoa lähi-idän tai afrikan alueilta.
Lisäksi meillä velvollisuus auttaa todellisia hädänalaisia mutta heillekään meidän ei tule tarjota mahdollisuutta pelata täyspäiväisesti playstationia kera täydellisen ylläpidon, ne ketkä todella haluavat ja tarvitsevat, saavat myös hankittua oman elantonsa Suomessa.
 
Kannattanee huomioida että Suomi palauttaa turvapaikanhakijoita kotimaihinsa melko kovalla prosentilla, kovemmalla kuin suurin osa muista länsimaista.
Koska kuitenkin olemme länsimainen oikeusvaltio, joka noudattaa mm. ihmisoikeuksia koskevia kansainvälisiä sopimuksia, noudatamme niiden mukaista kaavaa palautusprosessissa. Ja se nyt vaan kestää aikansa.
Tietysti prosessin hitaus on ongelma sekä Suomelle että turvapaikanhakijoille itselleenkin - mutta toisaalta länsimaisen oikeusvaltion on se homma vaan tehtävä näin.
Henk.koht. olen sitä mieltä että pitkittynyt prosessi on luomassa meille ongelman, joka on ratkaistava nyt - tai siitä saattaa tulla hyvin hankalasti ratkaistavissa oleva ongelma.

Minun mielestäni koko prosessi itsessään on jo haitallinen kaikille. Se olisi niin paljon tehokkaampaa jos koko pakolaisuus-asia saataisiin hoidettua UNHCR:n kautta ja kiintiöpakolaisuuden kautta. Ei maksuja ihmissalakuljettajille, ei jälkeen jätettyjä heikkoja, lapsia, naisia, vanhuksia, ei "onnenonkijoita" tukkimassa hädänalaisten väyliä, huomattavasti vähemmän väärinkäytöksiä. Turvapaikanhaun oli ajateltu olevan harvinainen poikkeus, josta tuli "ohituskaista". Kiintiöpakolaisuudessakin kiintiön on oltava sellainen, että emme haukkaa sellaista palaa mitä emme pysty sulattamaan, huomioiden se että aiemminkin integraation osalta ongelmallisien lähtömaiden väki taitaa olla yliedustettuna kiintiöissä.

Minun mielestäni kaikista epäeettisintä on ottaa "suojeluun" väkeä, jota ei pystytä tai haluta suojella. Tästä on äärimmäinen esimerkki Srebrenica, jossa YK:n "suojavyöhyke" muodostui pelkäksi kokoonkeruupaikaksi massamurhaa varten. Tämä on nykytilanteessakin aivan relevantti asia, koska on merkkejä että konfliktialueilta tulee väkeä, joka tuo ne sisäiset konfliktinsa mukanaan tänne, ne eivät mystisesti tipu pois rajalla. Sama koskee naisten ja lasten oikeuksia, joiden toteutuminen esim. vastaanottokeskuksissa on ollut täysin kuralla esim. Saksassa.

En ole tarkalleen ottaen tutkinut (eikä juridinen pätevyyteni varmaan riittäisikään) miten paljon tästä nykykäytännöstä oikeasti tulee sopimuksista, ja miten paljon niiden tulkinnasta ja ikään kuin "vakiintuineista käytännöistä" (joita nyt on ainakin tiukennettu). Mutta mielestäni olisi ihan eettisistäkin näkökohdista tärkeää päivittää niitä sopimuksia tarvittaessa, ja nopeasti. On tragedia, että kiintiöpakolaisuus Euroopassa on romahtanut (UNHCR:n rahoituksen ajantasainen tilanne ei tiedossa - ainakin 2016 se oli äärimmäisen tiukka niin että leireillä jouduttiin jopa leikkaamaan ruoka-annoksia ja välttämättömiä peruslääkkeitä!) samaan aikaan kun seulotaan valtavilla rahasummilla suurimmaksi osaksi ilman pätevää perustetta turvapaikkaa hakenutta väkeä. Se on oikeasti alentavaa heillekin, ja haitallista meille. Moni menettää rahansa eikä silti saa turvapaikkaa, ja osalle niistä jotka saavat lienee pettymys kun tämä ei olekaan sellainen ihanuuksien ihmemaa jota on lupailtu, etenkään tätä menoa ei ole parempaan päin menossakaan. Ilman kansainvälisesti tarkastellen melko korkeatasoisia kieli- ja muita taitoja (jotka voivat täkäläisellä mittapuulla olla "vain" peruskoulu ja ammattikoulutus) ei työpaikkaa ole kuin unelmissa ja joillekin sikäläisille ammattitaitoisille voi tulla yllätyksenä, että täällä ei kelpaakaan mihinkään sikäläiset tutkinnot. Joskus tämä on tyhmää mutta useimmiten ihan perusteltua.

Tämä erittäin tärkeä asiallinen ja oikea keskustelu auttamisen muodoista on jäänyt lähes täydellisesti "rasistit vs. suvakit" -pissikisan varjoon, siitä iso "kiitos" kuuluu ulkokultaisille, klikkihuoraaville mediaihmisille ja vastaaville rehvastelijoille.
 
Olisiko tässä selitys tuolle 37%:lle?

Hieman menee soveltamiseksi käyttää koko maahanmuuttajat ryhmän tilastoja tph uutisointiin

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...n-virkamiehet-avaavat-ongelmien-syita/755519/

Tyypillistä positiivista liioittelua aiheeseen liittyen. Ruotsalaista tohtoria ja irakilaista isis-taistelijaa yhdistää yksi asia Suomessa, he ovat molemmat maahanmuuttajia. On siis täysin loogista kategorisoida heidät samaan ryhmään.
 
Minun mielestäni koko prosessi itsessään on jo haitallinen kaikille. Se olisi niin paljon tehokkaampaa jos koko pakolaisuus-asia saataisiin hoidettua UNHCR:n kautta ja kiintiöpakolaisuuden kautta. Ei maksuja ihmissalakuljettajille, ei jälkeen jätettyjä heikkoja, lapsia, naisia, vanhuksia, ei "onnenonkijoita" tukkimassa hädänalaisten väyliä, huomattavasti vähemmän väärinkäytöksiä. Turvapaikanhaun oli ajateltu olevan harvinainen poikkeus, josta tuli "ohituskaista".
Olen samaa mieltä. Tilanne kuitenkin on nyt se mikä on ja jotenkin se on hoidettava kuntoon. Hylkäysprosentti on suuri/linja on tiukka. Se, että olemme länsimainen oikeusvaltio aiheuttaa sen, että kielteisistä päätöksistä voi valittaa jne. Tämä viivästyttää asian saamista päätökseen, lisää riskiä erilaisiin lieveilmiöihin ja jopa levottomuuksiin. Kuormitus järjestelmässä aiheuttaa myös päätöksiä, joilla henkilöitä joilla on aito tarve turvapaikkaan, palautetaan lähtömaahansa.
Tämä kaikki on kuitenkin yksi sen asian ydintä, jota mekin kaikki olemme tarvittaessa asein valmiita puolustamaan: länsimaisen, demokraattisen oikeusvaltion tapa toimia.
Tämä toki on joissakin tilanteissa em. valtioiden heikkous ja sitä voidaan käyttää hyväksi. Siinäpä sitä sitten onkin puntaroimista, haluammeko toimia kuten länsimainen oikeusvaltio vai kuten "joku venäjä".
Se "joku venäjä - tapa" ratkoo toki tiettyjä ongelmia lyhyellä tähtäimellä tehokkaasti, mutta onko se sittenkään hyvä?

Toivotaan, että vallitseva tilanne saadaan ratkottua ja siitä osataan ottaa jatkoa varten opiksi.
 
Olen samaa mieltä. Tilanne kuitenkin on nyt se mikä on ja jotenkin se on hoidettava kuntoon. Hylkäysprosentti on suuri/linja on tiukka. Se, että olemme länsimainen oikeusvaltio aiheuttaa sen, että kielteisistä päätöksistä voi valittaa jne. Tämä viivästyttää asian saamista päätökseen, lisää riskiä erilaisiin lieveilmiöihin ja jopa levottomuuksiin. Kuormitus järjestelmässä aiheuttaa myös päätöksiä, joilla henkilöitä joilla on aito tarve turvapaikkaan, palautetaan lähtömaahansa.
Tämä kaikki on kuitenkin yksi sen asian ydintä, jota mekin kaikki olemme tarvittaessa asein valmiita puolustamaan: länsimaisen, demokraattisen oikeusvaltion tapa toimia.
Tämä toki on joissakin tilanteissa em. valtioiden heikkous ja sitä voidaan käyttää hyväksi. Siinäpä sitä sitten onkin puntaroimista, haluammeko toimia kuten länsimainen oikeusvaltio vai kuten "joku venäjä".
Se "joku venäjä - tapa" ratkoo toki tiettyjä ongelmia lyhyellä tähtäimellä tehokkaasti, mutta onko se sittenkään hyvä?

Toivotaan, että vallitseva tilanne saadaan ratkottua ja siitä osataan ottaa jatkoa varten opiksi.

Niin, nämä ovat vaikeita yhtälöitä. Hieman sama dilemma kuin kuolemanrangaistuksen ja liian lieviksi koettujen vankeustuomioiden välissä tasapainotellessa. Mutta mielestäni oleellista arvokeskustelussa on myös tarkastella sitä, mikä on toiminnan lopputulema. Hedelmistään puu tunnetaan. Jos näennäisesti formaalien oikeusvaltioasioiden noudattaminen johtaa siihen, että kärsimys maailmassa lisääntyy, onko silloin aika tehdä harkittuja "oikopolkuja", vaikka ne tietysti jonkun mielestä ovat "slippery slope" matkalla huomattavasti heikompiin yhteiskuntamalleihin.

Itse olen sitä mieltä, että joskus poikkeukselliset ajat vaativat poikkeuksellisia ratkaisuja...ja joskus on tärkeämpää tehdä oikein kuin tehdä se mitä on sovittu. Tosin tarkkana näiden asioiden kanssa saa olla, kuinka paljon on maailmassa ollut kärsimystä kun tämä ajattelu on viety ensin tasolle "joskus on pakko tehdä hieman pahaa tehdäkseen hyvää" ja sitten se "hieman" on laajentunut ja laajentunut eikä se hyväkään ole ollut niin kovin yksiselitteistä. Pahimmillaan tehdään paljon pahaa jotta saadaan tehtyä pahaa. Kenraali Idi Aminkin vapautti kärsivän kansan korruptoituneesta hallinnosta ja lupasi että nyt rakennetaan teitä, kouluja ym ym.

Tämänhetkisessä tilanteessa en näe tätä ylireaktion riskiä kovin suurena, etenkin kun tulee vahvasti se käsitys että sopimuksien puitteissa voidaan todellisuudessa toimia legitiimisti aika monella tapaa. Esimerkiksi pidän aika loogisena sitä, että pelkkä sotatilanne tai edes pelko joutua taistelemaan siinä ei ole mikään turvapaikan peruste, siis poikkeuksellinen sorto ja uhka kyseistä henkilöä kohtaan. Nykyisin turvapaikkapäätökset näyttävät noudattavan tuota linjaa, ennen näytti siltä että jos tulee edes likimain sotatoimialueen läheltä, on turvapaikka taattu. Paitsi jos sattuu tulemaan Ukrainasta...
 
Esimerkiksi pidän aika loogisena sitä, että pelkkä sotatilanne tai edes pelko joutua taistelemaan siinä ei ole mikään turvapaikan peruste, siis poikkeuksellinen sorto ja uhka kyseistä henkilöä kohtaan. Nykyisin turvapaikkapäätökset näyttävät noudattavan tuota linjaa, ennen näytti siltä että jos tulee edes likimain sotatoimialueen läheltä, on turvapaikka taattu. Paitsi jos sattuu tulemaan Ukrainasta...
Joo, nykytilanteesta tekee ongelmallisen myös se, että järjestelmän ylikuorman takia päätöksistä tulee helposti enemmän tai vähemmän massapäätöksiä.
Otan pari esimerkkiä, perustuen tuttavieni henk.koht. kokemuksiin kyseisten alueiden todellisesta tilanteesta paikanpäältä.
Alue voidaan luokitella Suomessa turvalliseksi - palautus on lähes automaatio. Tosiasiassa tilanne on se, että shiialle alue on turvallinen, sunnille se on kaikkea muuta. Jossain toisaalla tilanne voi olla päinvastainen. Samoin tilanne on esim. Turkissa/ Turkin raja-alueilla se että kurdeja kurmottavat oikeastaan kaikki mahdolliset tahot. Irakissa on paljon alueita, jotka ovat turvallisia - niille kenelle ovat. Sama koskee siis myös Turkkia, Irania ja Afganistania. Nythän tilanne on myös se, että ISAF-joukkojen tulkkina toimineita palautetaan surutta talebanin hallitsemille alueilla oikeastaan kaikista EU-maista. Sen voi helposti jokainen miettiä, mikä ex-tulkkia siellä on vastassa.
Eli nykytilanteesta kärsivät lähestulkoon kaikki.
 
Kenraali Idi Aminkin vapautti kärsivän kansan korruptoituneesta hallinnosta ja lupasi että nyt rakennetaan teitä, kouluja ym ym.

Tämänhetkisessä tilanteessa en näe tätä ylireaktion riskiä kovin suurena, etenkin kun tulee vahvasti se käsitys että sopimuksien puitteissa voidaan todellisuudessa toimia legitiimisti aika monella tapaa. Esimerkiksi pidän aika loogisena sitä, että pelkkä sotatilanne tai edes pelko joutua taistelemaan siinä ei ole mikään turvapaikan peruste, siis poikkeuksellinen sorto ja uhka kyseistä henkilöä kohtaan. Nykyisin turvapaikkapäätökset näyttävät noudattavan tuota linjaa, ennen näytti siltä että jos tulee edes likimain sotatoimialueen läheltä, on turvapaikka taattu. Paitsi jos sattuu tulemaan Ukrainasta...

Alkuun offtopicina (koska tuo sattuneesta syystä osuu hyvin lähelle): Kenraali Amin toki näin lupasi. Skotlannin viimeinen kuningas, Kaikkien maan eläinten ja merten kalojen herra sekä Brittiläisen imperiumin valloittaja Afrikassa yleisesti ja etenkin Ugandassa ei kuitenkaan puhunut tuosta yhtään mitään...;)

Asiaan: Juttuhan on hyvin pitkälle tosiaan niin, että olemassa olevia sopimuksia noudattaen voitaisiin aivan mainiosti sanoa sayonara kokolailla jokaiselle 2015 ja jälkeenkin Suomeen ankkuroituneelle "syyrialaiselle". Suurimmaksi ongelmaksi itse näen tässä Suomen tilanteessa sen, että jostain käsittämättömästä syystä maasta ei tarvitse poistua jos alkuperämaa ei suostu ottamaan vastaan. Samaan aikaan kun alkuperämaahan annetaan mittavaa(kin) tukea. Olen itse ollut oikeissa pakolaissetlementeissä(kin) töissä ja se resurssien totaalinen tuhlaaminen jota nyt esim. Suomessa harrastetaan näihin mitään apua tarvitsemattomiin partalapsiin tuttaa niin ettei veri kierrä. Samaan aikaan kun toisaalla esim. Etelä-Sudanista (ihan oma tarinansa joka saa ajattelemaan rotuoppeja sun muuta) tulijat saavat pahimmillaan yhden pienen sapuskan kahteen päivään.
 
Nythän tilanne on myös se, että ISAF-joukkojen tulkkina toimineita palautetaan surutta talebanin hallitsemille alueilla oikeastaan kaikista EU-maista. Sen voi helposti jokainen miettiä, mikä ex-tulkkia siellä on vastassa.

Tuossa oli kyllä itselleni SE tapaus, joka edelleenkin harmittaa mieltä kielteiseksi päädyttyään.

Jos joku on toiminut suomalaisjoukkojen tulkkina tuollapäin, olettaisin että hän on 1) Vääräuskoisten sotilaiden kätyrinä kuolemanvaarassa ja 2) Ollut jo tekemisissä kohdan 1 tietäen suomalaisten joukkojen kanssa - voisi korreloida sen kanssa että kykeneväinen myös sopeutumaan maahan.

Kyseinen henkilö on tietyllä tapaa taistellut "Suomen puolesta" ja hänelle kyllä kuuluisi siitäKIN syystä turvapaikka.
 
Nyt on sakeaa paatosta...
"Väliaikaisen oleskeluluvan palauttaminen ->se olisi seuran mielestä myös tärkeä signaali päätöksentekijöiden halusta toimia vihapuheen ja rasismin kitkemiseksi."

Mielenterveysseura: Väliaikainen oleskelulupa pitää palauttaa käyttöön

Väliaikaisen oleskeluluvan poistaminen on johtamassa yhteiskunnan ulkopuolelle sysättyjen paperittomien määrän kasvuun, varoittaa Suomen Mielenterveysseura.

Ilman oleskelulupaa Suomessa asuvien tilanne on Suomen Mielenterveysseuran mukaan erityisen toivoton, ja heidän kokemansa rasismi ja viharikokset jäävät piiloon.

– Väliaikaisen oleskeluluvan poistaminen on johtamassa yhteiskunnan ulkopuolelle sysättyjen ns. paperittomien määrän kasvuun, Mielenterveysseuran liittohallitus muistuttaa tuoreessa kannanotossaan.

Monien kantasuomalaisten on seuran mukaan vaikea ymmärtää, miksi kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet eivät poistu Suomesta. Seura kuitenkin huomauttaa, että kotiinpaluu on monelle täysin mahdotonta.

Väliaikaisen oleskeluluvan palauttaminen estäisi vastakkainasettelun kärjistymistä edelleen ja helpottaisi sekä ihmisten auttamista että viranomaisten työtä, Mielenterveysseura painottaa.

Se olisi seuran mielestä myös tärkeä signaali päätöksentekijöiden halusta toimia vihapuheen ja rasismin kitkemiseksi.

Vihan ja suvaitsemattomuuden ilmapiiri heikentää seuran mukaan hyvinvointia koko suomalaisessa yhteiskunnassa. Pelko ja vastakkainasettelu, vihapuhe ja suoranaiset viharikokset lisäävät sekä muualta Suomeen muuttaneiden että kantasuomalaisten turvattomuutta.

– Erilaisuuden ja yksilöllisyyden hyväksyminen on tärkeä hyvinvointiyhteiskunnan rakennuspuu ja edellytys lasten hyvälle kasvulle ja koko yhteiskunnan menestykselle. Turvapaikanhakijoiden ohella erityisen haavoittuvia pelon ja vihan värittämälle ilmapiirille ovat lapset ja nuoret, Mielenterveysseuran kannanotossa todetaan.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/mielenterveyseura valiaikainen oleskelulupa-63510
 
Nyt on sakeaa paatosta...
"Väliaikaisen oleskeluluvan palauttaminen ->se olisi seuran mielestä myös tärkeä signaali päätöksentekijöiden halusta toimia vihapuheen ja rasismin kitkemiseksi."


http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/mielenterveyseura valiaikainen oleskelulupa-63510
Jahas, itse tekisin kyllä niin, että turvapaikkaperusteella myönnettävät oleskeluluvat olisivat aina määräaikaisia, eli vähän eri tavalla "tuotaisiin takaisin" nuo määräaikaiset oleskeluluvat. Niitä sitten tarkasteltaisiin aina uudelleen, ja mikäli ei olisi työelämässä ja lähtömaa muuttuisi turvalliseksi, ei kun adjö vaan.
 
Nyt on sakeaa paatosta...
"Väliaikaisen oleskeluluvan palauttaminen ->se olisi seuran mielestä myös tärkeä signaali päätöksentekijöiden halusta toimia vihapuheen ja rasismin kitkemiseksi."

Vihapuhe ja rasismi mainittu. Haukotus. Alkaa olla yhtä kulunut fraasi kuin jonkun typerän Putous-hahmon hokema, mikä ei suostu millään kuolemaan.

Ja sitten asiaan. Tämä alla olisi hyvä! Käsittääkseni Belgia toimii näin eli viiden vuoden määräaika sopeutua (opetella kieli ja mennä töihin) tai se on heippa.

Jahas, itse tekisin kyllä niin, että turvapaikkaperusteella myönnettävät oleskeluluvat olisivat aina määräaikaisia, eli vähän eri tavalla "tuotaisiin takaisin" nuo määräaikaiset oleskeluluvat. Niitä sitten tarkasteltaisiin aina uudelleen, ja mikäli ei olisi työelämässä ja lähtömaa muuttuisi turvalliseksi, ei kun adjö vaan.
 
Tanskan telkkarissa alkaa lähiaikoina tutkivaa journalismia edustava dokkarisarja. Aiheena on turvapaikkahaastatteluissa ilmentyvä viranomaisten kusettaminen tekaistuilla nyyhkytarinoilla.

Tässä jotain ennakkoa itse sarjasta.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-...legale instruerer hinanden i at lyve :article

Tanska on kyllä sen verran vaikeaselkoinen kieli, että osaisiko esim. Soldierblue kääntää tuosta keskeiset osat ?
 
Onko lukuja paljon tämä kunniakansalaisgen hyysäys on kustantanut veronmaksajien rahaa tähän mennessä? Riittääkö 2miljardia? Jossain oli että 2017 vuodelle budjetti +800miljoonaa euroa :facepalm::mad:. Lampaita äidin oomme kaikki!
 
Onko lukuja paljon tämä kunniakansalaisgen hyysäys on kustantanut veronmaksajien rahaa tähän mennessä? Riittääkö 2miljardia? Jossain oli että 2017 vuodelle budjetti +800miljoonaa euroa :facepalm::mad:. Lampaita äidin oomme kaikki!
Veikkaan kustannusten ja kulujen olevan 4 miljardin pinnassa... kukaan ei todennäköisesti uskalla kertoa asian totuutta julkisuuteen...
 
Back
Top