Pakolaisuus

Suomalaistutkimus: adhd on maahanmuuttajien lapsilla yleisempi kuin muilla
http://www.hs.fi/tiede/a1462242392148#kommentit
---
Tässä päätelmiä aiheen tiimoilta...

Tässä jää nyt mielestäni vain 3 mahdollisuutta; joko perimä tai kulttuurin vaikutus tai molemmat.

Tutkimuksessa kuitenkin myös todettiin, että maahanmuutajataustaisen äidin oleskeluajalla Suomessa ennen synnytystä ei ole korrelaatiota adhd-riskiin. Tämä puolestaan osoittaa joko sen, että kulttuurilla ei ole vaikutusta, tai sen, etteivät matut kykene tai halua omaksua länsimaista kulttuuria...?

Eli vaihtoehdoiksi jää ja/tai:
- perimä sucks...
- kulttuuri sucks ....ja ei ole kykyä tai halua omaksua länsimaista kulttuuria =Islam...?

Tutkimus myös toteaa, että vain toisen vanhemman ollessa matu, riski adhd:n saamiseen on kokolailla puolet (1.9% vs. 4.7%)
(eli isän /äidin uskonnollinen vaikutus voi olla ilmeisen suuri vaikka sitä ei ole suoraan sanottu/tutkittu)

Jos tämä ei suoraan viittaa perimään, niin mihin sitten ? Siihenkö, että länsimainen vaimo muuttaa perheen kulttuuria puolet paremmaksi ?

Vaikeaa sanoa muuta, kuin että adhd:n kannalta ihan suoraan on nähtävissä että mitä vähemmän matua vanhempien perimässä, sen terveempi lapsi...?

Tosin isän vaikutusta lapsen henkiseen kehitykseen en havainnut otettavan huomioon tässä jutussa...?

Onko tässä osasyy toisen ja kolmannenpolven matuijen radikalisoitumiseen..?

Tutkijat kuitenkin päätyivät seuraavaan viralliseen ja poliittisesti korrektiin johtopäätökseen:
“Conclusions
The increased likelihood of ADHD diagnosis among children of immigrants indicates increased exposure to environ-mental risk factors, differences in the use of health services, or challenges in diagnosing immigrants’ children.”
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/...chase_site_license=LICENSE_DENIED_NO_CUSTOMER
Mitäpä se Tatu Uuniperuna senior kertoikaan tutkimuksiensa paljastaneen, kuka muistaa vielä?
 
Ettei vaan pakolaisuuden ja turvattomuuden aiheuttamille traumoilla olisi oma merkityksensä?

Olen kyllä huomannut kulttuurin merkityksen korostamista näilläkin sivuilla ja etenkin määrättyä aversiota muita kulttuureja ja uskontoja kohtaan. Jäljet pelottavat tai ainakin niiden tulisi varoittaa!

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansallissosialistinen_rotuoppi


Taitaa tämä juttu olla lähempänä sydäntäsi vaikka ei loppupeleissä eroa linkittämästäsi ideologiasta juurikaan...tätä olemme juuri kokemassa ja elämässä...:oops:

https://en.wikipedia.org/wiki/Paneuropean_Union
 
Nämä on todennäköisesti keskeisimpiä syitä sille, miksi joillain on naiivi suhtautuminen pakolaisuuteen:

1) Ei olla tavattu ulkomaalaisia ihmisiä. Minunkaltaiselle monikulttuurista unelmaa elävälle tämä kuulostaa hyvin vieraalta, mutta uskon että tälläisiäkin ihmisiä on. Kun he eivät ole tavanneet ulkomaalaisia ihmisiä, heidän mielessään on voinut piirtyä sellainen kuva, että ulkomaalaiset ovat jotenkin täydellisiä ihmisiä. Heillä (ulkomaalaisilla) ei näiden ihmisten mielestä ole inhimillisiä heikkouksia, he sopeutuvat oitis uuteen kotimaahansa ja ovat loistava voimavara.

Tämän eräs alalaji on se, että ei olla kohdattu esimerkiksi afrikkalaisia, mutta ollaan kohdattu venäläisiä. Tämä selittää sen, miksi samat ihmiset jotka haluavat tänne massottain lähi-idästä ja Afrikasta tulevia ihmisiä, voivat kuitenkin suhtautua hyvin rasistisesti venäläisiin. Tämä johtuu siitä että he ovat tavanneet venäläisiä, joten tietävät että venäläiset ovat ihmisiä siinä missä muutkin, ja että venäläisten käytökseen vaikuttaa heidän taustansa. Kenties he ovat nähneet venäläisten törttöilevän liikenteessä (venäläisen liikennekulttuurin vaikutus) tai jotain muuta vastaavaa. Tällöin he suhtautuvat venäläisiin rasistisesti, mutta ihannoivat vaikka afrikkalaisia, sillä jälkimmäisestä heillä ei ole mitään kokemusta.

2) Ei ymmärretä määrällisiä asioita. Tämä tarkoittaa sitä, että he eivät voi ymmärtää sitä miksi joku puhuu esimerkiksi ulkomaalaisten väkivalta- ja seksuaalirikoksista, sillä kyllähän suomalaisetkin syyllistyvät väkivalta- ja seksuaalirikoksiin. He eivät siis ymmärrä sitä, että miten joku voi ajatella, että rikosten määrillä on merkitystä. Jos joku sanoo, että tietynlainen maahanmuutto lisää väkivalta- ja seksuaalirikoksia Suomessa, he eivät ymmärrä tätä, koska he ymmärtävät vain laadullisia asioita ("maahanmuuttajan tekemä rikos on yhtä paha kuin suomalaisen tekemä rikos!"), mutta eivät määrällisiä asioita.

Ei kuitenkaan pidä vihata tälläisiä ihmisiä. Jokaisella meillä on omat vahvuudet ja heikkoutemme, eivätkä kaikki ole numeroiden kanssa yhtä hyviä.

3) Omat katkerat kokemukset elämästä Suomesta. Tälläinen voi johtaa siihen, että ajatellaan ulkomaalaisten olevan jotenkin parempia, kun ollaan katkeria suomalaisille. On tietysti kaikin puolin ikävää että joillain on tälläisiä kokemuksia suomalaisista. Se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita että vika olisi muissa, saatika että ulkomaalaiset välttämättä olisivat tämän osalta parempia.

4) Jos kuitenkin ollaan tavattu ulkomaalaisia, niin ei välttämättä pakolaisia. Tällöin oletetaan että se kiinalainen insinööriopiskelija on kattava kuvaus kaikista ulkomaalaisista, ja että se kiinalainen insinööri on käytökseltään samanlainen otus kuin irakilainen koneinsinööri.

5) Massojen paine. Osalla ihmisistä on tarve miellyttää muita ihmisiä. Tämä lienee jonkinlainen evolutionäärinen selviytymiskeino: varmaan jossain muinaisessa kyläyhteisössä ei ole kannattanut vittuilla kylän vahvimmalle alfaurokselle. Kun mediassa joku auktoriteetti kertoo että monikulttuurisuus on rikkaus, niin luonnollisesti tälläinen henkilö toistaa sitä, koska ajattelee sillä tavoin saavan hyväksyntää muilta.

Näilläkin ihmisillä on paikkansa. Kaikki eivät voi olla visiönäärejä, yhteiskunnan ajatusmaailmaa rohkeasti kehittäviä kriitikoita. Osa ihmisistä on sitä massaa jotka jättävät suuremmat pohdinnat muille. He voivat olla hyviä ihmisiä, mutta suurin haitta tässä voi kohdistua juuri heihin itseensä: heidän elämä voi olla pelkkää muiden miellyttämistä - ja tälläinen elämä voi olla laadultaan heikompaa kuin elämä jossa voi itsevarmasti olla aito oma itsensä.
 
Mitäs tähän enää lisätä?
upload_2016-5-3_22-59-32.png

Tänä vuonna turvapaikkapäätöksiä tehty yli 7000 - odotettavissa jättilasku

Tiistai 3.5.2016 klo 17.52

Osa viime syksynä saapuneista turvapaikanhakijoista joutuu odottamaan maahanmuuttoviraston turvapaikkapäätöstä jopa vuoden.

Mikäli turvapaikanhakija valittaa kielteisestä päätöksestä hallinto-oikeuteen ja korkeimpaan oikeuteen, prosessi voi kestää jopa kaksi vuotta.

Mikäli turvapaikanhakija valittaa kielteisestä päätöksestään hallinto-oikeuteen ja korkeimpaan hallinto-oikeuteen, hän voi oleskella Suomessa jopa kaksi vuotta käsittelyaikojen puitteissa.

Alunperin hallinto-oikeus odotti valitussuman alkavan jo huhtikuussa, mutta aikataulu on viivästynyt. Syynä on se, ettei maahanmuuttovirastosta ole tullut yhtä nopealla vauhdilla turvapaikkapäätöksiä kuin oletettiin. Jonossa on yhä 22 000 hakemusta.

Nyt ruuhkakausi on kuitenkin käsillä, sillä maahanmuuttovirasto on kiristänyt päätöstentekotahtiaan. Tänä vuonna turvapaikkapäätöksiä on tehty yli 7000, joista kielteisiä on alustavien tietojen mukaan noin 1700.

Päätöksiä tehdään tällä hetkellä noin 500 viikossa. Kielteisten osuus kaikista päätöksistä on nyt noin 20 prosenttia.

- Kielteisten määrä on noussut, kertoo maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön johtajaEsko Repo.

Tämä näkyy hallinto-oikeustuomari Juha Rautiaisen mukaan lähiviikkoina ruuhkina hallinto-oikeudessa.

- Nyt on tehty niin paljon kielteisiä päätöksiä, että meille (hallinto-oikeuteen) alkaa tulla kunnolla valituksia. Siinä on pieni viive kuukauden valitusajan vuoksi, Helsingin hallinto-oikeudessa työskentelevä Rautiainen sanoo.

Toukokuun alkuun mennessä Helsingin hallinto-oikeuteen on tullut yli 1300 valitusta turvapaikkapäätöksistä eli enemmän kuin viime vuonna yhteensä.

Jättilasku?

Yhden valituksen käsittely maksaa noin tuhat euroa. Varovaisen arvion mukaan valituksia voi tulla hallinto-oikeuteen tänä vuonna 10 000. Tämä tarkoittaisi, että valitusten käsittely maksaisi jopa 10 miljoonaa euroa.

- Lopullista summaa on kuitenkin mahdotonta vielä arvioida, Rautiainen muistuttaa.

Valtaosa kielteisen päätöksen saaneista turvapaikanhakijoista valittaa päätöksestään. Viime vuonna 1307 turvapaikanhakijaa sai kielteisen päätöksen, ja Helsingin hallinto-oikeuteen saapui 1168 valitusta turvapaikkapäätöksistä.

Hallinto-oikeus on varautunut ruuhkaan palkkaamalla lisää henkilökuntaa. Turvapaikkavalitusten käsittelyyn sekä tukitoimiin on tähän mennessä palkattu 76 henkilöä, joista 15 aloittaa työnsä touko-kesäkuun aikana.

Pitkät käsittelyajat

Mikäli turvapaikanhakija valittaa maahanmuuttoviraston tekemästä kielteisestä päätöksestä hallinto-oikeuteen ja korkeimpaan hallinto-oikeuteen, hän voi oleskella Suomessa lähes kaksi vuotta käsittelyaikojen puitteissa.

Tällä hetkellä maahanmuuttovirasto käsittelee turvapaikkahakemuksen keskimäärin viidessä kuukaudessa. Kielteisen päätöksen saanut turvapaikanhakija voi valittaa 30 päivän sisällä päätöksestään hallinto-oikeuteen, jossa valituksen keskimääräinen käsittelyaika on noin kahdeksan kuukautta.

Hallinto-oikeuden päätöksestä turvapaikanhakija voi valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Korkeimman hallinto-oikeuden keskimääräinen valituksen käsittelyaika on 6,8 kuukautta.

Kun keskimääräiset käsittelyajat laskee yhteen, siitä tulee 21,8 kuukautta eli lähes kaksi vuotta. Monen kohdalla aika on vielä pidempi, koska osa viime syksynä saapuneista turvapaikanhakijoista joutuu odottamaan pelkästään maahanmuuttoviraston päätöstä vuoden.

- Viime syksystä kerääntynyt ruuhka pyritään purkamaan alkusyksyyn mennessä. Monelle käsittelyaikaa voi tulla siis vuosikin, Repo kertoo.

Viime vuonna Suomeen saapui yli 32 000 turvapaikanhakijaa.

HANNA GRÅSTEN
 
Eduskunta totesi: Suomesta tuli nuiva maahanmuuttopolitiikassa
Tiistai 3.5.2016 klo 16.49

Maahanmuuttopolitiikan ääripäät ottivat yhteen, kun eduskunta keskusteli maahanmuuttopolitiikasta.

Juho Eerola (ps) kehaisi keskustelun aluksi, että hallituksen turvapaikkapoliittinen toimenpideohjelma toteuttaa käytännössä kaikki perussuomalaisten vaatimat toimenpiteet.

- Nuivasta manifestista on tullut hallituksen linja, vahvisti Anders Adlercreutz (r). Hän päivitteli keskustan alkiolaisuuden kääntyneen mutkalle ja kokoomuksen arvojen taipuneen.

- Hallitus tekee todella epäinhimillistä politiikkaa, tuomitsi puolestaan Ozan Yanar (vihr). Hän kauhisteli perheenyhdistämisen tulorajoja.

- Jos tienaat saman verran kuin kantasuomalainen toimittaja, lähihoitaja, kahvila- ja baarityöntekijä tai sairaanhoitaja, et saa Suomeen puolisoasi etkä kahta lastasi, Yanar päivitteli.

Sisäministeri Petteri Orpo (kok) sanoi, että suomalaisen yhteiskunnan kestävyys oli viime syksynä koetuksella. Turvapaikanhakijoita tuli maahan ennenkokematon määrä.

- Me jouduimme punnitsemaan humanismin ja pragmatismin välillä. Koska järjestelmä oli koetuksella, me jouduimme valitsemaan sen tiukentamisen linjan.

Äkkiä töihin

Hallitus julkisti tiistaina uuden toimintasuunnitelman maahanmuuttajien kotouttamisesta. Suomeen tuli viime vuonna yli 32 000 turvapaikanhakijaa. Heistä karkeasti noin kolmanneksen eli 10 000 arvioidaan saavan oleskeluluvan.

Näin suuri tulijamäärä halutaan saada nykyistä nopeampia reittejä työelämään. Opetusministeri Sanni Grahn-Laasosenmukaan työelämää edeltävä opetus saattaa nyt kestää jopa 6-8 vuotta. Jatkossa tarkoitus on opiskella kieltä ja tehdä töitä yhtä aikaa.

Oppositiosta arvosteltiin, että kotouttamiseen ei osoiteta tarpeeksi rahaa.

Turvapaikanhakijoiden koulutustaso vaihtelee. Osa on luku- ja kirjoitustaidottomia. Tulijat ovat nuoria, sillä turvapaikanhakijoista 84 prosenttia on alle 34-vuotiaita. Alaikäisiä oli 8 500, joista yksin maahan tulleita 3024.

PEKKA TIINANEN
 
PS:n Juho Eerola: Kielen oppivat ja työllistyvät maahanmuuttajat ovat poikkeusyksilöitä
ILKKA AHTOKIVI
8 tuntia ja 54 minuuttia sitten(päivitetty 8 tuntia ja 36 minuuttia sitten)
Perussuomalaiset oli pitkään valtakunnan ainoa puolue, jolla on maahanmuuttopoliittinen ohjelma, sanoo kansanedustaja Juho Eerola.

– Ilman perussuomalaisten vuosien paneutumista asiaan turvapaikkakriisin hoito olisi todennäköisesti huomattavasti heikommissa kantimissa. Nyt hallitus on tuonut melkein kaikki perussuomalaisten vaatimat muutokset lakiesityksinä eduskuntaan, toteaa Juho Eerola.

Eduskunnassa käydään tiistaina perussuomalaisten aloitteesta ajankohtaiskeskustelu Suomen turvapaikka- ja kotouttamispolitiikasta.

– Voimme vain pohtia, kuinka paljon maahanmuuton kustannuksissa olisi ollut mahdollista säästää, jos meitä olisi kuunneltu ajoissa. Perheenyhdistämisen kriteerit ovat vasta kiristymässä. Tänä vuonna poistuu mahdollisuus saada turvapaikka humanitaarisista syistä. Monet Suomen houkuttavuuteen vaikuttavat tekijät ovat vasta poistumassa. Meillä olisi pitänyt olla nämä lait voimassa jo vuosia sitten, harmitteli Eerola perussuomalaisten ryhmäpuheessa.

Hänen mielestään Suomen maahanmuuttopolitiikka on ollut vuosikaudet eurooppalaisessa mittakaavassa erittäin sinisilmäistä.

– Perheenyhdistämisen helppous, humanitaarinen suojelu ja ulkomaalaislain lepsu tulkitseminen ovat tehneet Suomesta halutun kohdemaan turvapaikanhakijoille. Anteliaasta sosiaaliturvajärjestelmästä nyt puhumattakaan. Varoitukset harjoitetun politiikan ongelmista ovat kaikuneet kuuroille korville. Vuosikaudet Suomessa on vähätelty kriittisiä ajatuksia maahanmuutosta. Ehdotuksiamme on pidetty vuoroin kansainvälisen oikeuden ja vuoroin hyvän maun vastaisina, Eerola muisteli.

Perussuomalaisten mukaan pienen maan turvapaikka- ja kotouttamispolitiikka ei voi lähteä siitä, että ovet ovat auki koko maailman apua tarvitseville.

– Maamme kantokyvyllä on rajansa. Ei ole kenenkään edun mukaista, että ottaisimme Suomeen liikaa turvapaikanhakijoita ja emme pystyisi panostamaan riittävästi heidän kotouttamiseensa. Sen tien päässä odottavat slummiutuminen, mekkalat ja pahimmassa tapauksessa terrorismi omalla maaperällämme. Maahanmuuton on oltava hallittua ja perustuttava kansallisiin lähtökohtiin, Eerola sanoi.

Kotouttamisen osalta tämä tarkoittaa Eerolan mukaan sitä, että vastikkeettoman rahan ja vapaaehtoisen kotoutumisen aika on ohi.

– Hallitus on valinnut oikean tien aikoessaan muuttaa turvapaikan saaneiden sosiaaliturvaa siten, että rahan saamisen edellytyksenä on kotouttamistoimiin osallistuminen. Tänne tulijoiden on jatkossa opiskeltava ahkerammin suomea ja kulttuuriamme. Turvapaikan saaneen henkilön pitää ymmärtää, että Suomessa toimitaan Suomen lain mukaan. Esimerkiksi naisten tasa-arvoinen asema miesten kanssa on ehdoton perusarvo.

Eerolan mielestä tulevaisuudessa ainoa kestävä tapa turvapaikan hakemiseen on järjestää hakumahdollisuus pelkästään Euroopan ulkopuolella sijaitsevien keskusten kautta, jonka jälkeen vain oleskelulupaan oikeutetut pääsisivät Eurooppaan ikään kuin kiintiöpakolaisjärjestelmän tapaan.

Eerolan mukaan nyt on pidettävä huoli siitä, että kaikki osapuolet pysyvät sovitussa.

– Esimerkiksi Maahanmuuttovirasto voi toimia varsin itsenäisesti monissa ratkaisevissa kysymyksissä. Suomen on vedettävä tiukkaa linjaa. Vain todellisen uhan alla olevat ihmiset voivat jäädä, kaikkien muiden on palattava kotimaihinsa. Me emme saa antaa viestiä, että Suomeen saa jäädä muita maita helpommin, hän sanoo.

Hän kiitteli myös sosialidemokraatteja yhteistyöstä.

– On hienoa, että myös edustajat (Antti) Rinne (sd.) ja (Antti) Lindtman (sd.) ovat tukeneet tämän kehityksen jouduttamisessa. Puolueen ja eduskuntaryhmän puheenjohtajan arvovallalla te olette osoittaneet, että myös sosialidemokraattinen puolue kannattaa hallituksen turvapaikkapoliittista toimenpideohjelmaa ja erityisesti sen esitystä perheenyhdistämisten tiukentamista. Te olette viimeinkin valinneet vastuullisen maahanmuuttopolitiikan tien. Suomen kannalta olisi toki ollut parempi, jos tämä herääminen olisi tapahtunut aikaisemmin, Eerola sanoi.

Eerola kertoo myös olleensa pitkään työssä vastaanottokeskuksessa.

– Kauniit puheet siitä, että nuoret terveet ihmiset työllistyvät ja muuttuvat Suomea hyödyttäviksi veronmaksajiksi, ovat utopiaa. Olen omin silmin nähnyt, millaisia vaikeuksia maahanmuuttajilla on integroitua Suomeen. Ne ovat poikkeusyksilöitä, jotka oppivat kielen, työllistyvät ja muuttuvat avun vastaanottajista tuottaviksi kansalaisiksi. On realismia sanoa tämä ääneen, toteaa Eerola.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/ps_eerola_ maahanmuuttajat-49955
 
Viranomaiset yrittivät poistaa "raiskauksen" Kölnin uudenvuoden tapahtumista
Talouselämä3.5. 21:25

Saksalaisen ylikomisarion mukaan Kölnin uudenvuodenyön tapahtumien tutkintaa varten perustetun komitean jäsenet yrittivät poistaa sanan 'raiskaus' sisäisistä poliisiraporteista.

Kölnin poliisivoimien ylikomisario on kertonut Localin mukaan, että Nordrhein-Westfalenin osavaltion ministeriön virkamies oli ottanut puheeksi sisäisessä poliisiraportissa mainitun raiskaussyytteen.

"Tuo ei ole raiskaus. Hankkiudu siitä eroon. Tuhoa raportti", ministeriön virkamies oli sanonut ylikomisarion mukaan.


Kyseisessä tapauksessa nuori nainen oli kertonut, että noin 50 miehen ryhmä oli ympäröinyt häntä. Osa heistä oli työntänyt sormensa hänen sisälleen.

Ylikomisarion mukaan virkamies oli väittänyt toimivansa vain ministeriön määräysten mukaan.

52-vuotias ylikomisario sanoo, ettei ole koskaan aiemmin kohdannut vastaavaa tutkintaan puuttumista ministeriön osalta.

Hän ei kuitenkaan usko, että ministeriön virkamiehet olisivat yrittäneet peitellä todellisia tapahtumia.

"He eivät ymmärtäneet, mitä raiskauksella tarkoitetaan", hän sanoo.

Sadat naiset olivat tehneet kanteluita uudenvuoden jälkeisinä päivinä ja viikkoina. He kertoivat joutuneensa seksuaalisen ahdistelun uhreiksi tai ryöstetyiksi miesjoukkojen toimesta Kölnin rautatieaseman lähistöllä.

Poliisia on syytetty rikosten peittelystä. Syynä on pidetty sitä, että väitettyjen tekojen takana näytti olevan maahanmuuttotaustaisia
 
Pakolaisaalto vähensi poliisin nopeusvalvontaa
Liikenteenvalvontaan käytetty aika väheni viime vuonna 15 prosenttia.


Vähentymisen taustalla on poliisin resurssien kohdentuminen vastaanottokeskuksiin. Liikennepoliisit ovat myös paikanneet hälytys- ja valvontasektorin tehtäviä. Kuva: Hannu Karjalainen

Poliisi on vähentänyt huomattavasti liikenteenvalvontaa turvapaikkatilanteen takia. Liikenteenvalvontaan käytetty työaika väheni viime vuonna viisitoista prosenttia.

Tämä johtuu siitä, että poliisi siirsi resurssiaan vastaanottokeskuksiin ja niihin liittyviin tehtäviin, turvapaikkatutkintaan ja -kuljetuksiin sekä Tornion järjestelykeskuksen toimintaan. Osa painopisteen muutoksista on voimassa edelleen.

Liikennepoliisit ovat myös joutuneet paikkaamaan hälytys- ja valvontasektorille kuuluvia tehtäviä, kun hälytys- ja valvontasektorin poliisit ovat olleet ehkäisemässä ja selvittelemässä vastaanottokeskuksiin liittyneitä häiriöitä ja rikoksia.

Poliisitoiminnan painopisteen väliaikainen muutos näkyy selvästi vielä alkuvuodenkin liikennerikostilastossa. Tilastokeskuksen tuoreimman tilaston mukaan poliisin tietoon tuli tammi–maaliskuussa hieman vajaat 58 000 nopeusrajoituksen rikkomista. Se on 18 250 ylinopeuskäryä vähemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Vähennystä on 24 prosenttia.

– Pääsyy kehitykseen on vähentyneessä valvontaresurssissa. Ehkä myös rikesakkojen korotus on vaikuttanut, ja ajokäytöskin on saattanut hieman parantua, poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen Poliisihallituksesta toteaa.

Hän uskoo, että tilastoero viime vuoteen tasoittuu loppuvuodesta, jos turvapaikkatilanne rauhoittuu.

– Se tässä on hyvää, etteivät liikennekuolemat ja loukkaantumiset ole lisääntyneet, vaikka liikennevalvontaa onkin vähennetty.

Ihmisvajausta on pyritty paikkaamaan automaattisella nopeudenvalvonnalla.

– Ylinopeudesta kiinnijäämisen riski on edelleen kohtuullisen korkealla.

Rajuimmin ylinopeudesta kärähtäneiden määrä väheni alkuvuonna Sisä-Suomen poliisilaitoksen alueella, johon kuuluu Keski-Suomen lisäksi Pirkanmaa. Vähennystä kirjattiin peräti 66 prosenttia. Se tarkoittaa reilut 9 000 ylinopeuskäryä vähemmän kuin tammi–maaliskuussa 2015.

Holopaisen mukaan raju pudotus johtuu pääosin siitä, että Sisä-Suomen poliisi käytti viime vuonna nopeuksien valvonnassa poikkeuksellisen paljon liikuteltavaa automaattivalvontaa, joka osoittautui tehokkaaksi.

Tilastokeskuksen mukaan toiseksi eniten ylinopeuskäryjen määrä väheni alkuvuonna suhteellisesti Länsi-Uudellamaalla (-50 pros., 3 440 tapausta) ja kolmanneksi eniten Itä-Suomessa (-48 pros., 3 800 tapausta).

Sen sijaan Helsingin poliisilaitoksen alueella ylinopeuskäryjen määrä liki kaksinkertaistui tammi–maaliskuussa (+ 2 450 tapausta). Osaksi kasvu johtui Kehä I:n uusista tolppakameroista.

Rai Suihkonen
 
Irakilaismiehelle syyte tapon yrityksestä - puukotti keittiöveitsellä
Tiistai 3.5.2016 klo 16.02

Syyttäjän vaatii Kemi-Tornio käräjäoikeudessa ehdotonta vankeustuomiota vuonna 1989 syntyneelle irakilaismiehelle kahdesta tapon yrityksestä Kemin vastaanottokeskuksessa tammikuussa 2016.

Mies oli mennyt yllättäen vastaanottokeskuksen asuntolan keittiöön liki 30-senttisen keittiöveitsen kanssa ja puukottanut toista irakilaista miestä vasemmalle puolelle ylävartaloon.

Keittiössä tapahtumahetkellä oli myös kolmas irakilainen mies, joka oli mennyt väliin ja saanut niin ikään niin ikään veitsen iskun ylävartaloonsa.

Ennen puukotustilannetta miesten välillä ei ollut ollut minkäänlaista keskustelua tai riitaa.

Toinen uhreista on jo palannut takaisin kotimaahansa. Käräjäoikeudessa paikalla ollut uhri anoi, että syytettyä ei tuomittaisi lainkaan vaan että hänet päästettäisiin vapaaksi.

Tekijä pyysi uhreilta anteeksi ja katui tekoaan.

Hänet määrättiin mielentilatutkimuksiin.

ARI KETTUNEN
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016050321507376_uu.shtml
 
Epäilyttävän irakilaismiehen vierailu seurakunnan päiväkerhossa kuohuttaa Kangasalalla – ”Turvapaikanhakijoita ei saa päästää lasten
Kangasalan seurakunnan päiväkerhojen lasten vanhemmat ovat järkyttyneitä. Vatialan päiväkerhossa vieraili irakilainen mies, jota epäillään seurakunnan nettisivujen keskustelufoorumilla sotarikolliseksi.

Netissä on julkaistu valokuva, jossa samannäköinen henkilö esiintyy aseistautuneena sotilasvarusteissa. Toisessa kuvassa, joka on ladattu luvattomasti sosiaaliseen mediaan, mies esiintyy kerholasten kanssa.

Kangasalan seurakunnan mukaan lasten kerhoissa on vieraillut muutaman hengen turvapaikanhakijaryhmiä kevään aikana. Helsingin kaupungin varhaiskasvatuslautakunnan jäsen ja eduskunta-avustaja Aleksi Niskanen (ps.) on järkyttynyt tapahtuneesta.

– Se on järkyttävää ja anteeksiantamatonta, että päästetään lasten pariin turvapaikanhakijoita, joiden taustoja ei ole selvitetty. En hyväksy tällaista menettelyä, Niskanen sanoo.

Turvaselvitys koskee kaikkia

Suomen lain mukaan henkilön täytyy esittää työnantajalle, viranomaiselle, oppilaitokselle tai vapaaehtoistoiminnan järjestäjälle rikostaustaote, kun henkilö ryhtyy toimimaan alaikäisten kanssa.

– Kaikkien lasten kanssa toimivien turvapaikanhakijoiden tausta pitää selvittää. Suomalaisenkin täytyy antaa turvaselvitys omasta taustastaan, jos hän työskentelee lasten kanssa. Turvapaikanhakijoiden joukossa on ollut sotarikollisia ja muihin rikoksiin syyllistyneitä, Niskanen muistuttaa.

Ei pidä hyssytellä

Niskanen ei ymmärrä henkilöitä, jotka koettavat vimmalla saada turvapaikanhakijoita lasten pariin – tuntematta heidän taustojaan.

– Tällöin ehdon tahdoin vaarannetaan lasten turvallisuus, sillä henkilön taustoja ei kuitenkaan saada selvitettyä.

Niskanen on huolissaan kuinka yleistä Kangasalan tapauksen kaltaiset tilanteet ovat Suomessa.

– Tämä on sellainen asia, josta ei pidä hyssytellä. Suomi-laiva uppoaa, jos ei saa puhua vakavasta asiasta. Vanhempien pitäisi ottaa viranomaisiin tai meihin poliitikkoihin yhteyttä tämmöisissä tapauksissa.

Lasten perusturvallisuudesta huolehtiminen on perussuomalaisille erittäin tärkeää.

– Lakejahan meillä on, mutta täytyisi olla valtakunnallinen toimintalinja, jolla huolehditaan puolustuskyvyttömien lasten perusturvallisuudesta. Myös vanhempien elämä menee entistä rankemmaksi, jos pitää pelätä ketä lasten parissa liikkuu, Niskanen sanoo.

Kirkkoherra: ”Selvittely on vielä kesken”

Kangasalan seurakunnan kirkkoherra Seppo Jarva vakuuttaa Suomen Uutisille, että maaliskuussa sattunut tapaus selvitetään perin pohjin.

– Tämä on valitettavaa. Olen järkyttynyt ja surullinen samoin kuin lasten vanhemmat. Kokonaiskuvan selvittely on vielä kesken. Turvapaikanhakijoiden kanssa työskentelevä henkilö on ulkomailla, enkä ole vielä voinut käydä tapahtunutta läpi hänen kanssaan, Jarva kertoo.

Kirkkoherra on nähnyt valokuvia lasten parissa vierailleesta irakilaismiehestä. Toisessa kuvassa hän esiintyy lasten kanssa ja toisessa aseistautuneena sotilaana.

– Olemme kysyneet viranomaisilta henkilön mahdollisesta sotarikostaustasta, mutta emme ole saaneet sille vahvistusta. Valokuvien perusteella on yhdennäköisyyttä, Jarva toteaa.

Seurakunnan mukaan vierailijat viipyivät Vatialan seurakuntakodin kerhossa yhteensä vajaan tunnin. Vierailun päätteeksi otettiin valokuvia, joita on myöhemmin käytetty väärin. Seurakunta on pyytänyt kuvia julkaisseet poistamaan lasten kuvat sosiaalisesta mediasta.

Kaikkien taustoja ei tunneta

Jarvan mukaan seurakunta on tarkistaa henkilön taustan, kun hänet palkataan töihin. Myös pitkäaikaisten vapaaehtoistyöntekijöiden tausta selvitetään.

– Mikäli palkkaamme työsuhteeseen jonkun henkilön, niin hänen pitää kolmen kuukauden sisällä esittää rikostaustaote ennen kuin virka voidaan vahvistaa. Tunnin tai päivän kestävään ja satunnaiseen vapaahehtoistentyöhön osallistuvien taustoja ei tarvitse selvittää.

Jarvan mielestä vapaaehtoistöihin lyhytaikaisesti osallistuvien taustojen selvittely kuormittaisi poliisia liikaa.

Kerhovierailujen tarkoitus on ollut Jarvan käsityksen mukaan näyttää turvapaikanhakijoille, millaista työtä kirkko tekee eri-ikäisten ihmisten kanssa Suomessa.

Vanhemmille keskustelutilaisuus

Jarvan mukaan seurakunta on ollut keskusteluyhteydessä lasten vanhempien kanssa. Lisäksi seurakunta järjestää vanhemmille keskustelutilaisuuden ensi viikolla.

– Suurin virhe tässä on se, että kerhoihin on tullut vieraita, vaikka heistä ei ole etukäteen ilmoitettu. Sitä selvitetään, miksi näin on käynyt.

– Meillä on ohjeet, joiden mukaan lasten vanhemmille pitää kertoa vieraista etukäteen. Myös valokuvaaminen on luvanvaraista. Jos olisi toimittu Kirkkohallituksen ohjeiden mukaan, niin tällaista tilannetta ei olisi päässyt syntymään, Jarva myöntää.

MIKA RINNE
https://www.suomenuutiset.fi/epaily...paikanhakijoita-ei-saa-paastaa-lasten-pariin/
 
Turvapaikanhakijoista kieltäytyville EU-maille kaavaillaan isoja sakkoja
Komissio harkitsee 250 000 euron sakkoa henkilöä kohti

STT, Annu Marjanen3.5.2016 20:58

Turvapaikanhakijat Turvapaikanhakijakiintiöistä kieltäytyville EU-maille voi olla vastedes tiedossa isot sakot.

EU:N KOMISSIO julkistaa keskiviikkona lakiesityksen Euroopan turvapaikkajärjestelmän remontista. Julkisuuteen vuotaneiden tietojen mukaan komissio haluaa rankaista maita, jotka kieltäytyvät tasaisemmasta vastuunjaosta turvapaikanhakijoiden vastaanotossa.

Talouslehti Financial Timesin mukaan sanktio voisi olla 250 000 euroa jokaisesta turvapaikanhakijasta, jota maa ei suostu ottamaan vastaan. Summa halutaan asettaa niin korkeaksi, että kiintiöiden kiertämistä ei nähtäisi houkuttelevana.

Turvapaikanhakijakiintiöt ovat tulehduttaneet pahasti EU-maiden välejä. Unkari ja Slovakia ovat vieneet päätöksen väliaikaisista kiintiöistä EU-tuomioistuimeen. Kiintiöt ovat vaikeita myös Suomelle, mutta hallitus on perännyt vahvasti sovittujen päätösten toimeenpanoa.

Ulkoministeri Timo Soini (ps.) sanoi vastikään, että päätöksistä luistavien maiden EU-tukiin voitaisiin harkita leikkauksia.

EU:N KOMISSIO on pohtinut omalta osaltaan jo pidempään erityyppisiä sanktioita, jos jäsenmaa ei noudata maakohtaisia kiintiöitä tai haluaa kiertää ne väliaikaisesti.

Viime syksynä komissio esitti, että kiintiöistä voi ostaa itsensä ulos summalla, joka vastaa 0,002 prosenttia maan bruttokansantuotteesta. Suomen kohdalla se tarkoittaisi noin 4,1 miljoonan euron maksua.

Mahdollisuus kiintiöiden kiertämiseen jätettiin kuitenkin luonnonkatastrofien kaltaisiin poikkeustilanteisiin.

KOMISSIONodotetaan esittävän keskiviikkona pysyvää kiintiömekanismia, joka voitaisiin laukaista aina kun joku EU-maa joutuu poikkeuksellisen muuttopaineen kohteeksi.

Tällöin turvapaikanhakijoita ryhdyttäisiin siirtämään kyseisestä maasta muualle. Vastaavasta menettelystä on jo Kreikan ja Italian kohdalla sovittu.

Ongelmana on, että sovittujen kiintiöiden toimeenpano on edelleen pahasti jumissa. Isojen sakkojen uhka voisi olla tehokas keppi uusien kiintiöiden toteuttamiseen. Komission esitykset kuitenkin edellyttävät EU-maiden enemmistön tukea.
http://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDirect&com=6/3/109476/85e8dc5a03
 
Back
Top