Panssarivaunut

Tiedän tuon kyllä, ja kuinka monesta itänaapurin tst-vaunusta löytyy hunter-killer ominaisuus pimeällä :rolleyes:
Puhuessani vv-tähystimien uusinnasta tarkoitin lähinnä ajajaa, sehän tulee myös modattuun BMP-2:seen joten, jos tarvetta, niin nekin kannattaisi uusia samalla -> halpaa kuin saippua!
Monessa artikkelissa on mainittu että Leo-2:lle ei ole edes määritelty mitään peruskorjausrajaa, joten missä ongelma jos parhaimpia vaunuja pidetään yllä jo moneen kertaan jankuttamallani kevyellä kierrolla/perushuoltotoimenpitein?
Turha sinun kanssasi on näemmä väitellä kun et halua ymmärtää:
Nimen omaan tuo täysi huolto/peruskorjaus tarvitaan koska tunnit ja kilometrit nyt on vaan täynnä...Normaaliin käyttökierto huoltoon ei kuulu kun vikakorjaukset ja öjyjen+nesteiden vaiohdot. Peruskunnostus tai perushuolto on täysin eri asia.
 
Nimen omaan tuo täysi huolto/peruskorjaus tarvitaan koska tunnit ja kilometrit nyt on vaan täynnä...Normaaliin käyttökierto huoltoon ei kuulu kun vikakorjaukset ja öjyjen+nesteiden vaiohdot. Peruskunnostus tai perushuolto on täysin eri asia.

Vastahan tuolla CarriE66 mainitsi että km/tunnit vaihtelevat suuresti vaunujen välillä, sama on tullut ilmi muualtakin.
 
No tämä menee nyt sanamuodoilla saivarteluiksi, kaikki varmaan ymmärtävät mitä tarkoitin, eli sitä, että kunnossa oleva A4 on täysin soiva peli itänaapurin kalustoa vastaan. Erityisesti jos/kun se siirtyy 1-nyrkin taakse ns. reserviin/muiden ns. motorisoitujen joukkojen tueksi.
Ei ole Leopard aikakauden mies, johtajan käyttämä vv-tähystin on tuttu. Edelleen suhteuttakaa omaisuudet A4 mallin mahdolliseen jatkokäyttöön suhteessa itänaapurin rivivaunuihin...

Siinä vaiheessa kun rajan yli puskeekin jotain muuta kuin vanhimpia T72:sia niin ei paljoa lohduta ajatus että meidän A4 on täysin soiva peli niitä rivivaunuja vastaan jotka nyt jäikin äitiVenäjän puolelle rajaa (tai tulee 1-nyrkin takana kun kärjessä meneekin paras kalusto)... Tai pimeätoimintakykyistä pst-porukkaa? Istuvatko kaikki meidän vaunut tuliasemassa ilman suojaa kun ampuja etsii lämpökameralla maaleja kun johtaja ei siihen kykene? Vai peräännytäänkö aina koko yö ja yritetään aina päivällä saada menetetty alue takaisin?

Ajattelumallisi on niin käsittämätön että on vaikeuksia löytää sanoja...

Todettakoot vielä että perisynneistä pahin on vastustajan aliarviointi ja/tai itsensä yliarviointi. Moni taistelu ja sota on sen takia hävitty. Voitetuissakin hinta on ollut moninkertainen.

Vastahan tuolla CarriE66 mainitsi että km/tunnit vaihtelevat suuresti vaunujen välillä, sama on tullut ilmi muualtakin.

Paljon kulumaa ja väsymistä tapahtuu vaikka vaunut istuisivat 20vuotta varastossa.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä vaiheessa kun rajan yli puskeekin jotain muuta kuin vanhimpia T72:sia niin ei paljoa lohduta ajatus että meidän A4 on täysin soiva peli niitä rivivaunuja vastaan jotka nyt jäikin äitiVenäjän puolelle rajaa (tai tulee 1-nyrkin takana kun kärjessä meneekin paras kalusto)... Tai pimeätoimintakykyistä pst-porukkaa? Istuvatko kaikki meidän vaunut tuliasemassa ilman suojaa kun ampuja etsii lämpökameralla maaleja kun johtaja ei siihen kykene? Vai peräännytäänkö aina koko yö ja yritetään aina päivällä saada menetetty alue takaisin?

Ajattelumallisi on niin käsittämätön että on vaikeuksia löytää sanoja...

No minkälainen hunter-killer ominaisuus pimeällä löytyy esim. viimeisimmistä T-72 modauksista :rolleyes: Puhumattakaan edellisistä modauksista jotka eivät ole mitään lämpökameroita nähneetkään.
Helpottaako tilanne jos niitä menetettyjä alueita yritetään ottaa sitten takaisin PorinPr AMV:llä tai moot.tst-osastojen Ällitälleillä apilasmies kattoluukussa hojottaen? Valmet+sontakärri yhdistelmistä nyt puhumattakaan...
Veikkaan että tst-vaunun tuki kelpaisi monelle porukalle kaveriksi myös puolustuksessa ja viivityksessäkin, se on meinaan hädässä aika synkkää painaa tuubi kainalossa jonnekin risukkoon etsimään pimeässä sitä A-sektoria tielle kun murina jo kuuluu tai raapia telamiinaa asfaltin/roudan läpi piiloon. Eihän sillä tst-vaunulla mitään siinä tilanteessa tekisi kun ei siinä ole edes sitä johtajan itsenäistä lämpökameraa :p

Ja kuinka monta kertaa täytyy jankuttaa että en ole varustamassa meidän 1-kärkeä A4:lla vaan nimenomaan tukemaan sitä 2-kärkeä/reserviksi!

Minun on vaikea löytää sanoja sille että naapurin vaunuihin nähden täysin vertailukelpoinen TST-vaunu "pelkällä" ampujan lämpökameralla ei yht`äkkiä muka riitä enää mihinkään!
 
BMD-vaunuille olisi kyllä vaikea nähdä suomalaisissa kokoonpanoissa käyttöä, koska panssaritiedusteluryhmälle jopa kakkos-BMP on ihan törkeän ahdas ja meillä ei ole varsinaisia maahanlaskujoukkoja. Panssarijääkäreillekään se ei kelpaa, koska jalkautumisvahvuus olisi vain 4 miestä.
No minkälainen hunter-killer ominaisuus pimeällä löytyy esim. viimeisimmistä T-72 modauksista :rolleyes: Puhumattakaan edellisistä modauksista jotka eivät ole mitään lämpökameroita nähneetkään.
Helpottaako tilanne jos niitä menetettyjä alueita yritetään ottaa sitten takaisin PorinPr AMV:llä tai moot.tst-osastojen Ällitälleillä apilasmies kattoluukussa hojottaen? Valmet+sontakärri yhdistelmistä nyt puhumattakaan...
Veikkaan että tst-vaunun tuki kelpaisi monelle porukalle kaveriksi myös puolustuksessa ja viivityksessäkin, se on meinaan hädässä aika synkkää painaa tuubi kainalossa jonnekin risukkoon etsimään pimeässä sitä A-sektoria tielle kun murina jo kuuluu tai raapia telamiinaa asfaltin/roudan läpi piiloon. Eihän sillä tst-vaunulla mitään siinä tilanteessa tekisi kun ei siinä ole edes sitä johtajan itsenäistä lämpökameraa :p

Ja kuinka monta kertaa täytyy jankuttaa että en ole varustamassa meidän 1-kärkeä A4:lla vaan nimenomaan tukemaan sitä 2-kärkeä/reserviksi!

Minun on vaikea löytää sanoja sille että naapurin vaunuihin nähden täysin vertailukelpoinen TST-vaunu "pelkällä" ampujan lämpökameralla ei yht`äkkiä muka riitä enää mihinkään!

Minun märissä unissanihan noi A4:sta osa rempattaisiiin sellaseen kuntoon että ne voitas antaa Porin mekanisoidulle taisteluosastolle. Lopuista sitten miinajyrää ja hinausvaunua. Jos vielä olisi rahaa ja vaunuja niin lopuilla moottoroituihin taisteluosastoon vaunuja
 
Mun unissa pidetään kiinni siitä A6:set pysyvät timmissä kunnossa ja niiden suojaa jopa parannettaisiin. A4 jäisivät takaportaalle tai mikset vaikka operatiivisille kevyemmän kaluston metsästäjiksi. Kyllä niille käyttöä on nykyisessä kuosissaankin kunhan vastassa ei ole rynnäkkövaunua tai vanhempaa taisteluvaunua kummempaa. Luiskaan niitä on mielestäni turha laittaa... Toimivaa tavaraa. Pioneerivaunuja taitaa olla aika vähän että niitä voisi modata noista A4:sta hieman lisää mikäli vain hommaan kelpaavat.
 
Minun märissä unissanihan noi A4:sta osa rempattaisiiin sellaseen kuntoon että ne voitas antaa Porin mekanisoidulle taisteluosastolle. Lopuista sitten miinajyrää ja hinausvaunua. Jos vielä olisi rahaa ja vaunuja niin lopuilla moottoroituihin taisteluosastoon vaunuja

Tämähän vaatisi myös sen, että porilaiset jääkärit saisivat jostain sen mekanisoinnin. :p
 
Mun märissä unissa Suomessa olisi n. 4 kpl Panssariprikaateja, mutta varaa ei ole niin ollaan realisteja eli nykyisten mekanisoitujen joukkojen pitäminen tikissä on se toive mikä mulla on.

Toiveena olisi lähinnä mulla se, että saataisiin raavittua se 30-40 CV:n lisähankinta kasaan, niin saataisiin ne enimmät pasit pois PSJK:sta, ja vaikkapa vielä prikaatin PSTOHJK teloille.
 
Itse näkisin mielelläni ihan ensimmäisenä kolmannet komppaniat PSJP:ssa. PSJK:ssa on jo muutenkin niin paljon pyörävehkeitä, ettei se joukkueen XA ole katastrofi. Pasiin saa myös näppärästi survottua kaikki joukkueen mukaan tulevat ylimääräiset ukot ja sitä voi joukkue itse käyttää haavoittuneiden kelkkomiseen tukeutumatta joka kerta HJ:n evakuointipasiin.
Toki jossain vaiheessa olisi kiva nähdä neljän CV:n joukkueet ja ehkä jopa neljä joukkuetta per komppania.
 
Minun märissä unissanihan noi A4:sta osa rempattaisiiin sellaseen kuntoon että ne voitas antaa Porin mekanisoidulle taisteluosastolle. Lopuista sitten miinajyrää ja hinausvaunua. Jos vielä olisi rahaa ja vaunuja niin lopuilla moottoroituihin taisteluosastoon vaunuja

Itse ajattelin, että tuo voitaisiin toteuttaa siten, että kuluneemmat vaunut käytetään systeemialustoiksi, koska muunnos vaatisi muutenkin ison remontin, joten hoituupahan sekin siinä sivussa, kun on muutenkin vaunun osat hajallaan.
 
Ideaalitilanteessa Leo2A4 vaunuja hommattaisiin reilusti lisää, tehtäisiin pienet perusrempat ja sitten iskettäisiin reserviin, taaempien joukkoen käyttöön komppanian kokoisina ryhminä. Jos vaikka 500kpl ostaisi parilla miljoonalla kappale ja tekisi miljoonan euron rempan jokaiseen niin se olisi siinä sitten. Nykyrahoituksella toki utopiaa, mutta jos nyt vaikka lopetettaisiin neekerikylien rahoitus ja iskettäisiin rahaa mieluummin maanpuolutukseen kuin heimopäälliköille niin ei tuo olisi mikään ongelma. Kyllä siinä spetsnatsia tai jotain laskuvarjoporukkaa vituttaa, kun vastaan porhalta muutama leopardi, vaikka eivät ehkä etulinjan vastustajan vaunuille pärjäisikään. Ja hätätapauksessa noita voisi toki käyttää vihollisen panssarikärkiäkin vastaan pienissä ryhmissä. Olisi se aika ikävä yllätys, kun naapurin panssarijoukko törmäisi mutkan takana piileskelevään leopardijoukkueeseen, joka ampuu paskaksi muutaman vaunun ja häipyy samantien paikanpäältä uusiin asemiin jonnekin taaemmas väijyyn. Ei sillä sotaa voiteta, eikä taistelua ratkaista, mutta aiheutetaan vittumaisia tappioita ja pelkoa vihollisessa, sekä hidastetaan sen etenemistä mukavasti. Samalla lähistöllä puuskiva leopardi tuo toki vähän moraaliboostausta jalkamiehillekin. 600 Leopard 2A4 vaunulla varustaisi 50 erillistä panssarikomppaniaa.

Varsinaiset panssarijoukot sitten pitäisi olla vimpan päälle kunnossa olevilla ajantasaisilla vaunuilla varustetut, kuten vaikka nuo 2A6-mallit pienien päivitysten jälkeen. Niitäkin tarvittaisiin toki lisää vähintään toinen satakunta vaunua. Siinä olisi se rautanyrkki sitten. Niin, kunhan jostain saisi vielä kunnon ilmatorjunnan niille, Tunguska on vissiin itäkalustona poissa laskuista, mutta jotain vastaavaa. Parisataa Leopard 2A6 vaunua tarkoittaisi käytännössä jokaiselle kolmelle valmiusprikaatille paria tuhtia panssaripataljoonaa tai jos tukikomponenttiin saadaan rahat, niin neljää panssariprikaatia. Mutta aina saa haaveilla.
 
Ei nuita A4:a kannata etenkään Stenata eikä koipussiin laittaa: Miettikääs kun Kurskin 2. versiossa porhaltaa Ryssiä vastaan 100A4 + 100A6 vaunua ja ryntöt päälle. Samaa mieltä siis tämän 2. portaan kanssa käytön kanssa siis. Hauskaa olisi jos Ruotsin IV vielä tukisi tilannetta jotta Hawkeilla ei tarvitsi ilmatilaa puhdistaa...

Niis siis omissa märissä unelmissani Kalmarin Unioni on tossa ja Ryssä ottaa turpaan jo ensi metreillä, kun eivät saa ilmatilaa puhdistettua. Blitzkrieg by the Finns ;)...
 
Ideaalitilanteessa Leo2A4 vaunuja hommattaisiin reilusti lisää, tehtäisiin pienet perusrempat ja sitten iskettäisiin reserviin, taaempien joukkoen käyttöön komppanian kokoisina ryhminä. Jos vaikka 500kpl ostaisi parilla miljoonalla kappale ja tekisi miljoonan euron rempan jokaiseen niin se olisi siinä sitten. Nykyrahoituksella toki utopiaa, mutta jos nyt vaikka lopetettaisiin neekerikylien rahoitus ja iskettäisiin rahaa mieluummin maanpuolutukseen kuin heimopäälliköille niin ei tuo olisi mikään ongelma. Kyllä siinä spetsnatsia tai jotain laskuvarjoporukkaa vituttaa, kun vastaan porhalta muutama leopardi, vaikka eivät ehkä etulinjan vastustajan vaunuille pärjäisikään. Ja hätätapauksessa noita voisi toki käyttää vihollisen panssarikärkiäkin vastaan pienissä ryhmissä. Olisi se aika ikävä yllätys, kun naapurin panssarijoukko törmäisi mutkan takana piileskelevään leopardijoukkueeseen, joka ampuu paskaksi muutaman vaunun ja häipyy samantien paikanpäältä uusiin asemiin jonnekin taaemmas väijyyn. Ei sillä sotaa voiteta, eikä taistelua ratkaista, mutta aiheutetaan vittumaisia tappioita ja pelkoa vihollisessa, sekä hidastetaan sen etenemistä mukavasti. Samalla lähistöllä puuskiva leopardi tuo toki vähän moraaliboostausta jalkamiehillekin. 600 Leopard 2A4 vaunulla varustaisi 50 erillistä panssarikomppaniaa.

Varsinaiset panssarijoukot sitten pitäisi olla vimpan päälle kunnossa olevilla ajantasaisilla vaunuilla varustetut, kuten vaikka nuo 2A6-mallit pienien päivitysten jälkeen. Niitäkin tarvittaisiin toki lisää vähintään toinen satakunta vaunua. Siinä olisi se rautanyrkki sitten. Niin, kunhan jostain saisi vielä kunnon ilmatorjunnan niille, Tunguska on vissiin itäkalustona poissa laskuista, mutta jotain vastaavaa. Parisataa Leopard 2A6 vaunua tarkoittaisi käytännössä jokaiselle kolmelle valmiusprikaatille paria tuhtia panssaripataljoonaa tai jos tukikomponenttiin saadaan rahat, niin neljää panssariprikaatia. Mutta aina saa haaveilla.

Montakos A4 maailmassa olikaan..
 
Itse ajattelin, että tuo voitaisiin toteuttaa siten, että kuluneemmat vaunut käytetään systeemialustoiksi, koska muunnos vaatisi muutenkin ison remontin, joten hoituupahan sekin siinä sivussa, kun on muutenkin vaunun osat hajallaan.

Realistisesti juuri noin
 
Mun märissä unissa Suomessa olisi n. 4 kpl Panssariprikaateja, mutta varaa ei ole niin ollaan realisteja eli nykyisten mekanisoitujen joukkojen pitäminen tikissä on se toive mikä mulla on.

Toiveena olisi lähinnä mulla se, että saataisiin raavittua se 30-40 CV:n lisähankinta kasaan, niin saataisiin ne enimmät pasit pois PSJK:sta, ja vaikkapa vielä prikaatin PSTOHJK teloille.

Joo pieni lisä tilaus CV puolelle olisi hyvä.

Jotenkin vain olen jumissa ton Porin prikaatin kanssa. Millä lihaksilla se taistelis aukeilla
 
Ideaalitilanteessa Leo2A4 vaunuja hommattaisiin reilusti lisää, tehtäisiin pienet perusrempat ja sitten iskettäisiin reserviin, taaempien joukkoen käyttöön komppanian kokoisina ryhminä. Jos vaikka 500kpl ostaisi parilla miljoonalla kappale ja tekisi miljoonan euron rempan jokaiseen niin se olisi siinä sitten. Nykyrahoituksella toki utopiaa, mutta jos nyt vaikka lopetettaisiin neekerikylien rahoitus ja iskettäisiin rahaa mieluummin maanpuolutukseen kuin heimopäälliköille niin ei tuo olisi mikään ongelma. Kyllä siinä spetsnatsia tai jotain laskuvarjoporukkaa vituttaa, kun vastaan porhalta muutama leopardi, vaikka eivät ehkä etulinjan vastustajan vaunuille pärjäisikään. Ja hätätapauksessa noita voisi toki käyttää vihollisen panssarikärkiäkin vastaan pienissä ryhmissä. Olisi se aika ikävä yllätys, kun naapurin panssarijoukko törmäisi mutkan takana piileskelevään leopardijoukkueeseen, joka ampuu paskaksi muutaman vaunun ja häipyy samantien paikanpäältä uusiin asemiin jonnekin taaemmas väijyyn. Ei sillä sotaa voiteta, eikä taistelua ratkaista, mutta aiheutetaan vittumaisia tappioita ja pelkoa vihollisessa, sekä hidastetaan sen etenemistä mukavasti. Samalla lähistöllä puuskiva leopardi tuo toki vähän moraaliboostausta jalkamiehillekin. 600 Leopard 2A4 vaunulla varustaisi 50 erillistä panssarikomppaniaa.

Varsinaiset panssarijoukot sitten pitäisi olla vimpan päälle kunnossa olevilla ajantasaisilla vaunuilla varustetut, kuten vaikka nuo 2A6-mallit pienien päivitysten jälkeen. Niitäkin tarvittaisiin toki lisää vähintään toinen satakunta vaunua. Siinä olisi se rautanyrkki sitten. Niin, kunhan jostain saisi vielä kunnon ilmatorjunnan niille, Tunguska on vissiin itäkalustona poissa laskuista, mutta jotain vastaavaa. Parisataa Leopard 2A6 vaunua tarkoittaisi käytännössä jokaiselle kolmelle valmiusprikaatille paria tuhtia panssaripataljoonaa tai jos tukikomponenttiin saadaan rahat, niin neljää panssariprikaatia. Mutta aina saa haaveilla.

Hieman laittaisin jäitä hattuun. Niin mukavaa kun se olisikin omistaa satojen Leopardien lautta, ei sitä sotaa käydä pelkillä taistelupanssarivaunuilla. Puhdas tankkijoukko tapetaan taistelussa nopeasti. Taisteluvaunujen lisäksi tarvitaan mekanisoitua jalkaväkeä rynnäkkövaunuilla, raivaus- ja siltapanssarivaunuja ja panssaripioneereja liikkeen edistämiseen, panssarihaupitseja ja heitinvaunuja epäsuoraan tulitukeen, johtamisjärjestelmä, huoltojärjestelmä evakuointipanssarivaunuineen ja vahvaa ilmatorjuntaa että uskaltaa mennä niille aukeillekin. Kyseessä on kokonaisjärjestelmä jossa taistelupanssarivaunu on vain pieni osa. Ja se taistelupanssarivaunukin tarvitsee kunnossapitoa, ampumatarvikkeita, koulutusvälineitä jne. Eli suu säkkiä myöten, ei kannata hankkia kalustoa jota ei kykene kouluttamaan ja käyttämään ja ylläpitämään osana mekanisoitua joukkoa.
 
Vastahan tuolla CarriE66 mainitsi että km/tunnit vaihtelevat suuresti vaunujen välillä, sama on tullut ilmi muualtakin.

Vaunun peruskorjaustarvetta ei ole aina helppo arvioida. Eri mailla on ollut erilaisia järjestelmiä hoitaa asiaa. Joillakin mailla on tuijotettu ajokilometrejä ja tehty huollot määrävälin tarvitiin niitä tai ei. Toisissa maissa on korjattu vaunun osakomponentteja sitä mukaan kun ne rikkoutuvat, toisissa maissa komponentteja on vaihdettu ennakoivasti tietyn käyttöprofiilin mukaan. Nykyaikaisessa taisteluvaunussa on kuitenkin niin paljon erilaisia osajärjestelmiä, että yksiselitteistä huoltoväliä ei ole helppoa määrittää. Jossain vaunussa voi olla paljon ajokilometrejä, mutta lämpökameraa ei ole juurikaan käytetty, toisessa on päinvastoin. Kolmannessa tykki on ihan puhkiammuttu, toisessa ihan uusi jne. Jokaiselle komponentille löytyy kuitenkin tien pää. Lämpökamera kestää vain xxx tuntia käyttöä, samoin voimakonepaketti, telat ja kannatinlaitteet jne.

Nyt kun meille on tulossa A6-koneita, painopiste tulisi olla niiden ylläpidossa. A4 on toki edelleen soiva peli ja ne kannattaisi pitää rivissä. Pääsääntöisesti LEO A4:t ovat kuitenkin sen verran vanhoja koneita, että jonkinlainen remontti pitäisi monelle tehdä. Rauhan ajan koulutuksessa rungot ovat itseasiassa kovimmilla ja kuluvat nopeiten. Meidän koneissa on vielä operatiivista käytettävyyttä kohtuullisen hyvin jäljellä, mutta se tietenkin kuluu nopeasti, jos koulutuskäyttö on liian kovaa. A4:n lavettipuolelle en hevillä lähtisi mitään isompia tekemään, on varsin kallista puuhaa. Korjailisin vain välttämättömimmät. Koulutuskäytön sääntelyllä on suuri merkitys, eli vaunumiehiä kannattaisi kouluttaa hiljalleen ja pitää niitä sijoitetussa reservissä mahdollisimman pitkään. Näin kalusto pysyisi ajokunnossa kohtuullisin kustannuksin vielä pitkäänkin.

Ammunnanhallintajärjestelmälle en tekisi mitään, saksalainen insinööri on aikanaan kehittänyt niin soivan pelin että tarkkuus riittää aihan hyvin edelleenkin. Suurin haaste A4:n suorituskyvylle on mielestäni lämpökamera, joka edustaa aika vanhaa teknologiaa. Se olisi tosin helposti vaihdettavissa, joukko-osaston korjaamotason parin tunnin työ. Johtajan PERIn vaihto lämpökameralla varustettuun on jo vähän haastavampi, mutta ei sekään mikään kohtuuttoman suuri homma. Rahaa vain tarvittaisiin joitakin satoja tuhansia per vaunu, mutta lämppäreihin sen rahan laittaisin jos johonkin pitäisi laittaa.

Suojasta en viitsi edes puhua, sen parantaminen olisi loputon kierre ja vaatisi lopulta miljoonia euroja per vaunu.

 
Hep ei muuten tapahtunut! Kyllä siinä on ihan se sama laskin on, sisälle vain lisättiin uusi analoginen piirikortti...En nyt uskalla tässä alkaa avaaman asiaa enemmän...

Kannatta toki muistaa sekin tätäkin miettiessä, että osa meidän Leopard 2A4:sta on aloittanut uransa jo 1979 Leopard2A0:na ja siitä muutamaan kertaan jo modernisoitu ennen kun on päättynyt A4 tasolle!

Nämä avasivatkin sopivasti, minkä aikakauden sähkötekniikasta on kyse. Tosin kyllähän Helsingin ratapihan asetinlaitekin koostuu tuhansista releistä ja hyvin toimii. Paitsi muutamana päivänä vuodessa, jolloin koko maan kaukojunat ovat tunteja myöhässä ja pääkaupunkiseudun joukkoliikenne on kaaoksessa..
 
Mun unissa.... A4 jäisivät takaportaalle tai mikset vaikka operatiivisille kevyemmän kaluston metsästäjiksi. Kyllä niille käyttöä on nykyisessä kuosissaankin kunhan vastassa ei ole rynnäkkövaunua tai vanhempaa taisteluvaunua kummempaa.

Yli 50t alusta ja 120mm pääase on kyllä raakasti ylimitoitettu (käyttökustannusten&huollettavuuden takia) jos tarkoituksena on metsästää vain kevyempää kalustoa (mistä sitä pelkkää kevyttä kalustoa edes löytyy?), puhumattakaan pelkästään omassa takaportaassa pyörimisestä.

Mikä estää käyttämästä toimivaa A4 kalustoa tarvittaessa esim. T-72B3 tai vaikka T-90 vastaan?
Jos vaunut jäävät tst-teknisesti jälkeen pelkästään uusimmalle T-90 kalustolle liikkuvissa monimaalitilanteissa pimeällä + isoimmilla aukeilla, niin sanonpahan vaan että ei vaadi kummoista taktiikkasilmää jotta Suomessa kyseiset tilanteet kyetään sellaisilla joukoilla hyvin pitkälle välttämään (eihän ne ole ilmauhan takia kovin haluttua maastoa edes A6 kalustolle).

Yleisesti ps-joukkojen ns. "2-portaasta":
Etenkin kun vaunuja ei käytetä parhaana 1-nyrkkinä vaan tod.näk. luomaan tällä hetkellä pelkästään motorisoiduille osastoille ihan oikea kohtaustaistelukyky myös ps-joukkoja vastaan. Naapurilla kun on noita T-sarjalaisia niin reippaalla kädellä vähän jokaisessa yhtymässä, että vaikka yritettäisiin kuinka koukata "pehmeisiin" sivustoihin metsäisiä "kusirännejä" pitkin, niin erittäin suurella tod.näk. jossain vaiheessa törmätään myös tst-vaunuihin.

Tällä hetkellähän uskotellaan että vastaan ei tosiaan osu kuin niitä pehmeitä maaleja ja/tai oma toiminta kyetään aina ennalta valmistelemaan kohtaustilanteissa ja vielä sopivaan maastoon -> tämä ei vaan ole käytönnössä kovin realistista.
On pikkaisen eri asia kohdata ne tst-vaunut omasta tst-vaunusta käsin kuin jalkauttamalla sinkomiehiä pikatilanteessa metsään ja painamalla omalla kulkuvälineellä kusisukassa karkuun. Parissa sekunnissa käytettävissä oleva tulenavaus valmius purevalla aseistuksella on noissa tilanteissa ehdoton elinehto ja sen ei tarjoa kuin tst-vaunu, meidän tapauksessamme kaikista kustannustehokkaimmin Leopard-2A4. Pikatilanteissa pienipiirteisemmässä maastossa ja/tai valmistelluissa puolustuksissa/viivytyksissä enemmän tai vähemmmän samantyylisessä maastossa on epäolennaista onko johtajalle käytössään oma lämpökamera, silloin voittaja ratkaistaan erittäin suurella tod.näk. miehistön koulutuksen tasolla/henkisellä kantilla kunhan A-tarvike vain läpäisee ja sehän läpäisee :cool: Tämän takia myös osa vanhoista A4:sta täytyy/kannattaa pitää edelleen ruodussa mukana!
 
Back
Top