Puolustusvoimat ostamassa lisää Leopard-panssarivaunuja

Panssarijääkärijoukkueissa on 3 CV+1 PASI. CV:llä matkaa normaalit panssarijääkäriryhmät, ja PASIlla pstpartio, sekä joitain muita joukkoja. Kokonaisuudessaan PSJK syö tuon 10 CV9030 ja 7 XA-180. Paseja on panssarijääkärijoukkueiden lisäksi mm. huollon ryhmillä, sekä komennon panssarintorjuntaryhmällä. Ja tuo yksi ylimääräinen CV menee komppapäällikölle.
Henk.koht koen tuon joukkueen Pasin olenvan huono ratkaisu. Huollon käytössä sen vielä ymmärrän ja sielä se voi olla jopa järkevämpi, kuin CV pohjainen rahtipeli, mutta kyseessä on köyhänmiehen PSJK, ongelma joka pitäisi korjata. Toki rahastahan se on kiinni.
 
Henk.koht koen tuon joukkueen Pasin olenvan huono ratkaisu. Huollon käytössä sen vielä ymmärrän ja sielä se voi olla jopa järkevämpi, kuin CV pohjainen rahtipeli, mutta kyseessä on köyhänmiehen PSJK, ongelma joka pitäisi korjata. Toki rahastahan se on kiinni.

Sanokaas alan asiantuntijat amatöörille, että miten paljon tuo pyöräalustainen Pasi käytännössä rajoittaa joukon liikkuvuutta tela-alustaiseen CV:hen verrattuna?

Äkkiseltään ajateltuna varsinkin Etelä-Suomen melko kattavassa tieverkossa, en uskoisi tämän olevan mikään mahdottoman suuri ongelma, mutta miten asian laita todellisuudessa on?

Toisaalta voisi ajatella Pasien soveltuvan jopa CV:itä paremmin tiettyihin tehtäviin, kuten erilaisiin huolto- ja evakuointikuljetuksiin, nopeisiin joukkojen siirtoihin tieverkkoa pitkin, sekä mahdollisiin vesistönylityksiin...
 
Viimeksi muokattu:
Panssari kiinnostaa muuallakin. Saudi-Arabia vertaili Leopardia ja M1 Abramsia ja halusi hankkia 800-900 seiskasarjan Leota. Uutena. Kauppa jäi kai juntturiin, kun Saudi-Arabia sotkeutui Bahrainin kansannousun tukahduttamiseen.

Saksassa on yli neljäsataa Leopardia. Parhaimmillaan oli liki kolmetuhatta. Sveitsissä on 380.

Panssareista tykkäävät: Yhdysvalloilla on armeijalla 7620 Abramsia, ja pelkästään liikkuvalla merijalkaväellä 403, eli saman verran kuin koko Saksan armeijalla, joka luuli maataisteluiden olevan ohi.

Israelilla on arvioni mukaan 660 uudenaikaista Merkavaa (2003-) ja jos eivät ole vanhempia panneet pataan, ehkä 700 Mark III, 500 Mark Ii ja jopa mahdollisesti reservissä parisataa ykköstä. Jostain syystä Israel ei kuse vanhojen vaunujen päälle.

Venäjällä on noin 10 000 taistelupanssaria. Miten monta on uutta T-90-vaunua? 1000? 1500? Muutama sata tehdään vuodessa mutta on niitä myytykin.
 
Viimeksi muokattu:
Sanokaas alan asiantuntijat amatöörille, että miten paljon tuo pyöräalustainen Pasi käytännössä rajoittaa joukon liikkuvuutta tela-alustaiseen CV:hen verrattuna?

Äkkiseltään varsinkin Etelä-Suomen melko kattavastta tieverkossa, en uskoisi tämän olevan mikään mahdottoman suuri ongelma, mutta miten asian laita todellisuudessa on?

Toisaalta voisi ajatella Pasien soveltuvan jopa CV:itä paremmin tiettyihin tehtäviin, kuten erilaisiin huolto- ja evakuointikuljetuksiin, nopeisiin joukkojen siirtoihin tieverkkoa pitkin, sekä mahdollisiin vesistönylityksiin...

Tulee mieleen lähinnä se, että silloin, vaikka vain satunnaisesti, kun joudutaan menemään paikasta josta pääsee vain teloilla, joutuu osa joukkueesta jokikinen kerta erilleen muusta porukasta. Sodan oloissa ne kestopäällysteet eivät välttämättä ole käyttökunnossa ja silloin kierretään liettyneen maaston kautta. Tela- ja pyöräajoneuvon liike ei vain ole sama.

Nyt puhutaan kuitenkin kaikkein tärkeimmästä joukostamme, joten lähes hyväksyttävällä tasolla oleva liike ei riitä. Panssariprikaatien aikoihin pyöräajoneuvot olivat puolustusvoimien mukaan merkittävä haitta liikkeelle ja koko joukon saaminen teloille oli erittäin tärkeä tavoite, nyt asialla yhtäkkiä ei enää olekaan mitään merkitystä.
 
Tulee mieleen lähinnä se, että silloin, vaikka vain satunnaisesti, kun joudutaan menemään paikasta josta pääsee vain teloilla, joutuu osa joukkueesta jokikinen kerta erilleen muusta porukasta. Sodan oloissa ne kestopäällysteet eivät välttämättä ole käyttökunnossa ja silloin kierretään liettyneen maaston kautta. Tela- ja pyöräajoneuvon liike ei vain ole sama.

Nyt puhutaan kuitenkin kaikkein tärkeimmästä joukostamme, joten lähes hyväksyttävällä tasolla oleva liike ei riitä. Panssariprikaatien aikoihin pyöräajoneuvot olivat puolustusvoimien mukaan merkittävä haitta liikkeelle ja koko joukon saaminen teloille oli erittäin tärkeä tavoite, nyt asialla yhtäkkiä ei enää olekaan mitään merkitystä.

Tottakai idealitilanteessa kaikki yhtymän ajoneuvot kulkisivat teloilla, mutta onko tuon puutteen korjaaminen nykyisessä rahoitustilanteessa miten kustannustehokasta, erityisesti kun otetaan huomioon mitä kaikkea muuta asian korjaamiseksi vaadittavalla rahasummalla saisi?

Mieluummin mekanisoitu taisteluosasto kokonaan tela-alustalle, vaiko tst-osastolle nykyaikaiset telahaupitsit tai orgaaninen ohjusilmatorjunta?

Vaikeita kysymyksiä, johon en ainakaan minä osaa lonkalta heittää oikeata vastausta...
 
Tottakai idealitilanteessa kaikki yhtymän ajoneuvot kulkisivat teloilla, mutta onko tuon puutteen korjaaminen nykyisessä rahoitustilanteessa miten kustannustehokasta, erityisesti kun otetaan huomioon mitä kaikkea muuta asian korjaamiseksi vaadittavalla rahasummalla saisi?

Mieluummin mekanisoitu taisteluosasto kokonaan tela-alustalle, vaiko tst-osastolle nykyaikaiset telahaupitsit tai orgaaninen ohjusilmatorjunta?

Vaikeita kysymyksiä, johon en ainakaan minä osaa lonkalta heittää oikeata vastausta...

Aina varustukseen jää puutteita, se on selvä. Firman virallisistakaan linjauksista ei voi paljoa päätellä optimitilanteesta, tiedotuksessa välttämättömyydestä tehdään aina hyve.

Eiköhän prikaati tuollakin kokoonpanolla pärjäile, vaikka järjestely lienee ainoa laatuaan koko maailmassa. Tyypillisesti sekoitus olisi käsittäkseni tehty varustamalla osa komppanioista tai pataljoonista tietyllä kalustolla. Pasien lisäksi siellä on tietysti hirmuinen määrä muutakin pyöräkalustoa, jonka on pakko pysyä mukana, mikäli liikkeen halutaan säilyvän.
 
Aina varustukseen jää puutteita, se on selvä. Firman virallisistakaan linjauksista ei voi paljoa päätellä optimitilanteesta, tiedotuksessa välttämättömyydestä tehdään aina hyve.

Eiköhän prikaati tuollakin kokoonpanolla pärjäile, vaikka järjestely lienee ainoa laatuaan koko maailmassa. Tyypillisesti sekoitus olisi käsittäkseni tehty varustamalla osa komppanioista tai pataljoonista tietyllä kalustolla. Pasien lisäksi siellä on tietysti hirmuinen määrä muutakin pyöräkalustoa, jonka on pakko pysyä mukana, mikäli liikkeen halutaan säilyvän.

Totta tuokin, mutta meidän erityisolosuhteissamme™ pelkästään Pasi-pohjainen kokoonpano omaa kyllä aika heikon tulivoiman ja suojan. Onko sittenkin parempi, että koko yhtymästä löytyy seasta tulivoimaisempia ja suojatumpia vaunuja, jolloin koko komppanian liike ei pysähdy heti kun vastaan tulee jotain kiväärikaliiperia järeämpää aseistusta? Vai olisiko sittenkin parempi, että löytyy erilliset CV- ja Pasi-komppaniat, jotka voivat operoida täysin itsenäisesti?

Edelleen vaikeita kysymyksiä, joihin ei välttämättä ole yhtä oikeaa vastausta. Toisaalta uskoisin, että tositilanteessa kokoonpanoja voidaan rukata tarpeen mukaan melko rankallakin kädellä, joten en siinäkään mielessä näe tässä niin suurta ongelmaa...
 
Karjalan Jääkäriprikaati on kyllä mielenkiintoinen cocktail kalustoa. Löytyy jokaiselle jotain...
:)


Kalustosta löytyy ainakin Leo 2:t (taistelu, silta, raivaus), CV9030:t, uudet (XA-202KOPA/TUPA/VIPA/EPA) ja vanhat pasit (xa-180), AMOS-vaunut(XA-361), nasut, JBVT-55/VT-55 evakuointipsv:t, ja BLG-60-siltapsv:t. Myöskin kuorma-autoista löytyy helmiä, ainakin panssarihuollon Ural-kuorma-autot.
 
Totta tuokin, mutta meidän erityisolosuhteissamme™ pelkästään Pasi-pohjainen kokoonpano omaa kyllä aika heikon tulivoiman ja suojan. Onko sittenkin parempi, että koko yhtymästä löytyy seasta tulivoimaisempia ja suojatumpia vaunuja, jolloin koko komppanian liike ei pysähdy heti kun vastaan tulee jotain kiväärikaliiperia järeämpää aseistusta? Vai olisiko sittenkin parempi, että löytyy erilliset CV- ja Pasi-komppaniat, jotka voivat operoida täysin itsenäisesti?

Edelleen vaikeita kysymyksiä, joihin ei välttämättä ole yhtä oikeaa vastausta. Toisaalta uskoisin, että tositilanteessa kokoonpanoja voidaan rukata tarpeen mukaan melko rankallakin kädellä, joten en siinäkään mielessä näe tässä niin suurta ongelmaa...

Lopullinen vastaus varmaankin määrittyy sen perusteella mitä lopulta tapahtuu ja missä. Tilanne tulisi todennäköisesti vaihtelemaan jopa pataljoonan sisällä. Eli tuskin sitä yhtä ja oikeaa vastausta löytyy keltään.
 
Onkohan Pasi mukana rahtarina? Onko tarkoitus rahdata joku ase tai aseita näyttämölle ja se haluttaneen hoitaa kuitenkin rautakuoren sisällä? It tai pst-ase tulee mieleen heti. Sitten ambulanssitoiminta, täydennysten ajo jne. Kysymysmerkki.
 
Karjalan Jääkäriprikaati on kyllä mielenkiintoinen cocktail kalustoa. Löytyy jokaiselle jotain...
:)


Kalustosta löytyy ainakin Leo 2:t (taistelu, silta, raivaus), CV9030:t, uudet (XA-202KOPA/TUPA/VIPA/EPA) ja vanhat pasit (xa-180), AMOS-vaunut(XA-361), nasut, JBVT-55/VT-55 evakuointipsv:t, ja BLG-60-siltapsv:t. Myöskin kuorma-autoista löytyy helmiä, ainakin panssarihuollon Ural-kuorma-autot.

Määrävahvuinen prikaati on oikeasti sellainen sirkus, että pitää oikein ihmetellä miten tuo edes teoriassa pystyisi tekemään kovin messeviä peliliikkeitä. Ajoneuvomäärä on valtava, kun pelkästään panssarijääkäripataljoonalla on reilusti toistasataa erilaista ajoneuvoa, yli puolet taitaa olla huollon käytössä.

Onko tietoa prikaatin evakuointivaunujen määrästä? Ihan vain siksii, että saisin jonkun käsityksen tarvittavasta Buffel-määrästä, jos viisvitosista joskus halutaan kokonaan eroon.
 
Onkohan Pasi mukana rahtarina? Onko tarkoitus rahdata joku ase tai aseita näyttämölle ja se haluttaneen hoitaa kuitenkin rautakuoren sisällä? It tai pst-ase tulee mieleen heti. Sitten ambulanssitoiminta, täydennysten ajo jne. Kysymysmerkki.

Muut kuin jääkärit taitavat körötellä Pasilla, joten sen mukana pysyminen olisi suotavaa. Muuten jää epäsuora tuli johtamatta, eikä sinkomiehiäkään ole käytössä.
 
Onkohan Pasi mukana rahtarina? Onko tarkoitus rahdata joku ase tai aseita näyttämölle ja se haluttaneen hoitaa kuitenkin rautakuoren sisällä? It tai pst-ase tulee mieleen heti. Sitten ambulanssitoiminta, täydennysten ajo jne. Kysymysmerkki.
Panssarijääkärikomppanijoiden tulitukiryhmät käyttävät siirtymiseen PASI-kalustoa. Eli kyseessä on komppanian oma epäsuorantulen yksikkö, joka on varustettu kevyillä kranaatinheittimillä.
 
Määrävahvuinen prikaati on oikeasti sellainen sirkus, että pitää oikein ihmetellä miten tuo edes teoriassa pystyisi tekemään kovin messeviä peliliikkeitä. Ajoneuvomäärä on valtava, kun pelkästään panssarijääkäripataljoonalla on reilusti toistasataa erilaista ajoneuvoa, yli puolet taitaa olla huollon käytössä.

Onko tietoa prikaatin evakuointivaunujen määrästä? Ihan vain siksii, että saisin jonkun käsityksen tarvittavasta Buffel-määrästä, jos viisvitosista joskus halutaan kokonaan eroon.

Ei ole tietoa, eikä ole pistänyt silmään onko missään sitä julkaistukaan. MEKTSOS:n tarve on 6/osasto, joten luulisi niitä olevan prikaatissa kymmenen pintaan? Jos KARJPR ja MEKTSTOS evakuointivaunut haluttaisiin päivittää Büffeleiksi, niin olisiko tarve reilu 20? Moottoroiduille osastoille voisi keksiä jotain muuta?

Suomi taitaa olla muuten harvinaisia (?) maita joissa panssarivaunukomppanian kokoonpanoon ei kuulu orgaanisena osana evakuointivaunua/vaunuja? Ainakin Ruotsilla niitä taitaa löytyä PSJK:kin kokoonpanosta. (CV90-alustainen)
 
Karjalan Jääkäriprikaati on kyllä mielenkiintoinen cocktail kalustoa. Löytyy jokaiselle jotain...
:)


Kalustosta löytyy ainakin Leo 2:t (taistelu, silta, raivaus), CV9030:t, uudet (XA-202KOPA/TUPA/VIPA/EPA) ja vanhat pasit (xa-180), AMOS-vaunut(XA-361), nasut, JBVT-55/VT-55 evakuointipsv:t, ja BLG-60-siltapsv:t. Myöskin kuorma-autoista löytyy helmiä, ainakin panssarihuollon Ural-kuorma-autot.

Huollon pojat tykkää...:)
 
Ei ole tietoa, eikä ole pistänyt silmään onko missään sitä julkaistukaan. MEKTSOS:n tarve on 6/osasto, joten luulisi niitä olevan prikaatissa kymmenen pintaan? Jos KARJPR ja MEKTSTOS evakuointivaunut haluttaisiin päivittää Büffeleiksi, niin olisiko tarve reilu 20? Moottoroiduille osastoille voisi keksiä jotain muuta?

Suomi taitaa olla muuten harvinaisia (?) maita joissa panssarivaunukomppanian kokoonpanoon ei kuulu orgaanisena osana evakuointivaunua/vaunuja? Ainakin Ruotsilla niitä taitaa löytyä PSJK:kin kokoonpanosta. (CV90-alustainen)

Moottoroidulla tst-osastolla on kaavion mukaan enemmän evakuointivaunuja kuin mekanisoidulla, 7 kpl. Osa evakuoinneista on varmaan meininki hoitaa tst-vaunuilla.

Silta-ja hinausvaunujen osalta vaihtokurssi voisi olla 1:2, eli yksi Leo-alustainen korvaisi kaksi viisvitosvarianttia. Tusina Buffelia olisi joka tapauksessa hyvä alku, mutta sitä päivää emme välttämättä näe.
 
Panssarijääkärikomppanijoiden tulitukiryhmät käyttävät siirtymiseen PASI-kalustoa. Eli kyseessä on komppanian oma epäsuorantulen yksikkö, joka on varustettu kevyillä kranaatinheittimillä.

CV:t taitaa olla melko tiukasti rajattu toedustelun ja panssarijääkärien käyttöön, joten jokseenkin kaikki tukevat osat liikkuvat pyörillä? Ja näin siis organisaation kaikilla tasoilla.
 
CV:t taitaa olla melko tiukasti rajattu toedustelun ja panssarijääkärien käyttöön, joten jokseenkin kaikki tukevat osat liikkuvat pyörillä? Ja näin siis organisaation kaikilla tasoilla.
Joo hyvin pitkälle näin on. CV:tä on psj-komppanioilla, ps-tiedustelujoukkueilla, pst-ohjusjoukkueella, sekä muutama vaunu komentajilla.
 
Back
Top