Ruotsin sukellusvenejahti

Näin maallikosta tuntuu kohtalaisen pitkältä taipaleelta tämä 70+ kilometriä meritietä - onko kohteena ollut Tukholma, jonne on toivottu päästävän? Lisäksi on huomioitava, että osa matkasta on taitettu saaristossa, jossa navigointi on olettamukseni mukaan entistäkin haasteellisempaa ja on ollut tätä aivan varmasti sen ajan vehkeillä jollain tapaa vaurioituneella sv:llä. Eli onko sitten lopulta käynyt niin, että on eksytty saaristoon ja sen myötä se on koitunut miehistön kohtaloksi, josta seuraa sitten seuraava ajatus, miksi sukellusvene ei ole noussut pintaan (vai eikö ole päässyt mahdollisten vaurioiden tähden) ja miehistö pelastautunut?

Saadun tiedon mukaan sukellusveneen luukut olivat kiinni, mikä viittaa siihen, että miehistö on sisällä edelleen - tai ainakin joku olisi jäänyt sukellusveneeseen. Mutta onko se mahdollista, että miehistö olisikin poistunut vuodon saaneesta sukellusveneestä rannikon tuntumassa ja sulkenut luukut ja jättänyt sv:n hitaasti uppoamaan ts. olettamukseni on se, että luukut saa myös ulkopuolelta suljettua siten, että ne pysyvät myös kiinni? Välttämättä tuohon aikaan (v. 1916) alueella ei ole niin paljon asutusta ja liikennettä, joten maihinnousu olisi voinut olla mahdollinen ja katoaminen Ruotsiin. Jos esim. sv:n kapteeni olisi ollut koulutettu upseerisuvun vesa, on mahdollista, että hän olisi kielitaitoinen ja se helpottaisi selviytymistä vieraassa ympäristössä.

Ja toki edelleen on jätettävä varauma sille, että kyseessä on kyrillisen tekstin mallista riippumatta se, että alus on uudempi, esim. WW II ajalta tai jopa sen jälkeen.

vlad.
Eikös juuri tuohon aikaan saaristo ollut enemän asutettu kuin nykyään mökkiläisten toimesta. Toki yöaikaan pystyy katseilta piilossa tekemään erilaisia asioita merelläkin.
 
"Sotilasasiantuntijat" kertoneet vanhan hylyn olevan tiedossa. Tämä on kuitenkin jostain syystä pidetty salassa.
Ruotsin rannikolla on useita uponneita sukellusveneitä mutta näistä ollaan uutisoitu. Muistaakseni WW2 aikainen neukkuvene paikallistettiin vasta muutama vuosi sitten Tulholman edustalta. Olisiko niin, että siviilisukeltajien löytäessä hylyistä kerrotaan mutta asevoimien löytäessä salaavat erinäisistä syistä. Hylkyrosvot ja mahdolliset kiistat alkuperämaan kanssa hylkyjen kohtalosta esim.

Just näin se kuulemma on mennyt. Tämä pahamaineinen, yltiöprovokatiivinen turvallisuusuhka on ollut "kuulemma" tiedossa jo toooosi pitkään, siviilien sorklaus päätti salaamistarpeet.
 
Just näin se kuulemma on mennyt. Tämä pahamaineinen, yltiöprovokatiivinen turvallisuusuhka on ollut "kuulemma" tiedossa jo toooosi pitkään, siviilien sorklaus päätti salaamistarpeet.
Hangon edustalta on ryöstetty paljon myyntikelpoista tavaraa sotahylyistä. Tätä eivät halua.
 
http://yle.fi/uutiset/uponnut_sukel...tuntijat_vahvistavat_veneen_alkuperan/8187185

"Uponnut sukellusvene oli lähtenyt Suomesta? – asiantuntijat vahvistavat veneen alkuperän
28.7.2015 klo 11:59 | päivitetty 28.7.2015 klo 12:41

Ruotsin rannikolla olleen sukellusveneen kotisatama oli Maarianhamina, kertoo sotilashistoriallinen nettisivusto. Venäläiset asiantuntijat vahvistavat, että sukellusvene kuului Venäjän laivastolle vuonna 1916.

Ruotsin rannikolta löydetty sukellusvene on mitä suurimmalla todennäköisyydellä venäläinen. Venäläisen uutissivusto Lenta-ru:n haastattelemat asiantuntijat vahvistavat asian. Asiantuntijat ovat todenneet, että sukellusveneen hylyssä on venäläistä kirjoitusta, jonka tyyli vastaa ensimmäisen maailmansodan aikana käytössä ollutta kirjoitustapaa. Hylyn löytöpaikka on myös sama, mihin venäläinen sukellusvene "Som" (monni) upposi 10. toukokuuta 1916. Lenta.ru ei tosin kerro, keitä ovat sen haastattelemat asiantuntijat. Sivuston uutisesta kertoi Suomessa ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Sukellusveneen kotipaikka oli Maarianhamina
Yhdysvaltalainen sotahistoriallinen sivusto Militaryhonors kertoo "Som"-sukellusveneen historian. 19,8 metriä pitkä sukellusvene valmistettiin Yhdysvalloissa vuonna 1901. Se myytiin Venäjän laivastolle 1904 ja siirrettiin Petrogradiin (nyk. Pietari). Muutostöiden jälkeen vene kuljetettiin rautateitse Tyynenmeren rannikolla sijaitsevaan Vladivostokiin, missä veneen oli määrä osallistua Japania vastaan käytyyn sotaan. Sotatoimiin osallistuminen viivästyi, koska veneeseen ei aluksi saatu torpedoja.

Ainoa taistelu, johon "Som" osallistui oli 28.4.1905. Neljän venäläisen sukellusveneen ryhmä kohtasi kaksi japanilaista torpedovenettä. "Som" oli jäänyt muista veneistä jälkeen, jolloin japanilaisalukset ampuivat sitä kohti torpedoja. "Som" onnistui pakenemaan tehden väistöliikkeitä. Ensimmäisen maailmansodan alettua "Som" siirrettiin joulukuussa 1914 Mustallemerelle, missä se toimi Krimin niemimaalla sijaitsevan Sevastopolin tukikohdan laivastossa. Heinäkuussa 1915 vene siirrettiin jälleen rautateitse Petrogradiin ja sieltä edelleen Maarianhaminaan, josta tuli "Somin" kotisatama.

Viimeinen matka
Militaryhonors kertoo, että aamulla kello 4 "Som" oli partioimassa Ahvenanmerellä, kun se törmäsi ruotsalaisen höyrylaiva "Ingermanlandin" kanssa. Höyrylaivan kapteeni kertoi jälkeenpäin, että hän havaitsi sukellusveneen periskoopin nousevan metrin verran ylös vedestä noin 150 metrin päässä laivasta. Vene otti ensin samansuuntaisen kurssin laivan kanssa ja tämän jälkeen alkoi lähestyä laivaa. Kapteeni oletti, että veneen miehistö halusi tutkia laivan ja antoi käskyn pysäyttää laiva. periskooppi kuitenki jostain syystä painui pinnan alle ja vene katosi näkyvistä. Pian tämän jälkeen vene törmäsi laivaan pinnan alla ja upposi.

Sukellusveneessä oli kaksi upseeria ja 16 miehistön jäsentä. He kaikki jäivät uppoavaan veneeseen."
 
Jälkikäteismodifikaatioita ei voi sulkea pois, mutta toistaiseksi, kun olen suurennuslasilla yrittänyt etsiä vastaavaa kohtaa ao. veneistä verratakseni sukellusfirman matskuun, niin ei ole silmään osunut. Sen on sitten pakko olla kyljessä tai pohjassa.
Expressenin sivuilla oleva video vain lisäsi hämmennystä. Pyöreästä rakennelmasta lähtee siinä sivulle taakse joku puomia paksumpi rakennelma, tätä ei still-kuvissa ole näkynyt.
Krd:n linkki toi sikäli näkökulmaa asiaan, että sukellusvene oli siis sukelluksissa törmäyksen sattuessa, ja rahtilaiva lipumassa pysähdyksiin. Eli torniin osunut raapaisu ei siinä tapauksessa olisi saattanutkaan olla kohtalokas. Aikaisemmasta päättelin, väärin, että laiva olisi ajanut täyttä vauhtia kylkeen. Tällaisia raapaisuja tunnetaan paljon WW2:n ajoilta. Yleensä ne rikkoivat periskoopin ja kolhivat tornia.

Vaan mitä sukellusvene teki sitten Tukholman saaristossa? Saavat luvan kyllä julkistaa tarkempia kuvia, muuten jää kutkuttavaksi merisodan arvoitukseksi. Siitä on kauan , kun olen lukenut Per-Olof Ekmanin ansiokasta kirjaa Sukellusvenesotaa Itämerellä, mutta muistaakseni Ruotsin aluevesille ei mieluusti menty ainakaan kaikissa sodan vaiheissa. Ruotsi vahti silloinkin aluevesiään. Lisäksi voimassa saattoivat olla säännöt, että rahtilaivaa ei saanut upottaa suoraan sukelluksista, vaan ensiksi piti tarkistaa, oliko siinä sotakieltotavaraa.
Näin ollen operatiivinen syy olla noin lähellä Ruotsin rannikkoa on poissuljettu. Venäläinen sukellusvene ei ole noin syvällä aluevesirajojen sisällä voinut tehdä ratsioita tai torpedoida suoraan.
 
Vielä tuohon Ahvenanmereen, voi olla että on ollut helpompi sanoa törmäyksen tapahtuneen Ahvenanmerellä (lieneekö ollut laajempi alue 1916) kuin "pohjoisella Gotlannin altaalla":
upload_2015-7-28_13-7-50.png
https://fi.wikipedia.org/wiki/Itämeri
 
Just näin se kuulemma on mennyt. Tämä pahamaineinen, yltiöprovokatiivinen turvallisuusuhka on ollut "kuulemma" tiedossa jo toooosi pitkään, siviilien sorklaus päätti salaamistarpeet.

Lienevätkö pojat soittaneet lehdet läpi ja tarjonneet skuuppia viisinumeroista summaa vastaan? Joka tapauksessa piristi varmasti lehtien myyntilukuja hiljaisena kesäaikana.
 
Vielä tuohon Ahvenanmereen, voi olla että on ollut helpompi sanoa törmäyksen tapahtuneen Ahvenanmerellä (lieneekö ollut laajempi alue 1916) kuin "pohjoisella Gotlannin altaalla":

Tämä tarkan, tai edes tarkemman sijaintitiedon puuttuminen kyllä ihmetyttää. Miten tarkkuus voi olla luokkaa "osa Itämerestä", kun törmännyt alus on kuitenkin jatkanut matkaa ja varmasti kirjannut tapauksen lokiinsa? Vai eikö kukaan ole jaksanut tai viitsinyt ko. tietoa kirjata merenkulun teoksiin?

Edit: nykyisin hylkyjen sijainnit halutaan pitää salassa, mutta jos ensimmäisen maailmansodan historiaa on kirjoitettu esim. 1920-luvulla, ei hylynryöstäjistä kaiketi ollut sukellusteknisten rajoitteiden takia paljon pelkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä tarkan, tai edes tarkemman sijaintitiedon puuttuminen kyllä ihmetyttää. Miten tarkkuus voi olla luokkaa "osa Itämerestä", kun törmännyt alus on kuitenkin jatkanut matkaa ja varmasti kirjannut tapauksen lokiinsa? Vai eikö kukaan ole jaksanut tai viitsinyt ko. tietoa kirjata merenkulun teoksiin?
Ainakin sukellusveneen partioalue on sanottu, eri asia noudatettiinko sitä:
"Ubåten kolliderade med det svenska fartyget klockan 4 på morgonen den 10 maj 1916. ”Som” patrullerade då i Ålandshav mellan Svartklubbens fyr och Arholma. 18 man omkom när ubåten sjönk.
Kaptenen ombord på det svenska fartyget uppgav sig ha sett ett periskop sticka upp cirka 150 meter framför sig innan det vände mot fartyget för att för sent dyka och träffas av det svenska skeppet.
Uppgifterna om ”Som” publicerades på ett ubåtsforum i juli 2014 där också en av Ocean X Teams grundare deltog. Uppgifterna om ubåten och dess ungefärliga position var alltså kända för teamet redan då.
Vraket av det som sannolikt är ”Som” hittades efter ett tips från det isländska företaget Ixplorer Ocean Research som gav koordinater till Ocean X Team.
Ixplorer Ocean Research har för tillfället ett fartyg i området. Fartyget, MS ”12”, låg på måndagskvällen i Eckerö hamn på Åland. Rakt öster om vrakplatsen.
Om det skulle ha rört sig om en modern ubåt som olovligen befunnit sig på svenskt territorialvatten finns det en rad frågetecken. Bland annat att den lämnats kvar intakt."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ubatsfyndet-sannolikt-fran-1916/
Tässä alueen rajat google mapsissä:
https://www.google.fi/maps/dir/Arho...0xf7180ce6841fc5a2!2m2!1d18.8249929!2d60.1744
 
Ainakin sukellusveneen partioalue on sanottu, eri asia noudatettiinko sitä:
"Ubåten kolliderade med det svenska fartyget klockan 4 på morgonen den 10 maj 1916. ”Som” patrullerade då i Ålandshav mellan Svartklubbens fyr och Arholma. 18 man omkom när ubåten sjönk.
Kaptenen ombord på det svenska fartyget uppgav sig ha sett ett periskop sticka upp cirka 150 meter framför sig innan det vände mot fartyget för att för sent dyka och träffas av det svenska skeppet.
Uppgifterna om ”Som” publicerades på ett ubåtsforum i juli 2014 där också en av Ocean X Teams grundare deltog. Uppgifterna om ubåten och dess ungefärliga position var alltså kända för teamet redan då.
Vraket av det som sannolikt är ”Som” hittades efter ett tips från det isländska företaget Ixplorer Ocean Research som gav koordinater till Ocean X Team.
Ixplorer Ocean Research har för tillfället ett fartyg i området. Fartyget, MS ”12”, låg på måndagskvällen i Eckerö hamn på Åland. Rakt öster om vrakplatsen.
Om det skulle ha rört sig om en modern ubåt som olovligen befunnit sig på svenskt territorialvatten finns det en rad frågetecken. Bland annat att den lämnats kvar intakt."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ubatsfyndet-sannolikt-fran-1916/
Tässä alueen rajat google mapsissä:
https://www.google.fi/maps/dir/Arho...0xf7180ce6841fc5a2!2m2!1d18.8249929!2d60.1744

550px-%C3%85lands_havKarta.jpg


Tuossa näkyy ainakin tuo Svartklubben. Som oli siis käytännössä aivan kiinni Ruotsin rannikossa.
 
Viimeksi muokattu:
Lienevätkö pojat soittaneet lehdet läpi ja tarjonneet skuuppia viisinumeroista summaa vastaan? Joka tapauksessa piristi varmasti lehtien myyntilukuja hiljaisena kesäaikana.
Jeps. Ja etenkin tuo yksityiskohta, jossa ilmoitetaan sukellusveneen olevan tuore ja modernin näköinen, pisti expressenin uutisesta silmään. Ehkä enempi huomionhakuista rahanteko-, kuin niinkään faktapitoista uutisointia. Ajankohta löydölle ei voisi olla sopivampi, jonka vuoksi juttu haiskahtaa kenties järjestetyltä. Löytöpaikka ja aluksen alkuperä tiedettiin jo etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä "Ruokolahden leijona" taisikin selvitä aika nopeasti. Mielenkiintoisin jäljelle jäävä kysymys, johon toivottavasti Ruotsin muut tiedotusvälineet kaivavat tiedon on, että oliko Expressen juonessa mukana vai höynäytettiinkö heitäkin?

Turvallisuuspoliittinen näkökulma asiaan on nimittäin se, että Venäjä kyllä osaa hyödyntää ja kohteliaasti muistuttaa tästäkin ruotsalaisten kohelluksesta, kun seuraava case purjehtii vastaan.
 
Niin, näin tässä varmaan käy...venäläiset voivat nyt irvailla että löytyihän se sukellusvene viimein, 100 vuoden etsinnän jälkeen...

Löytöpaikka on kyllä erikoinen. Toisaalta, ei ole ollenkaan tavatonta että sodassa uponneiden laivojen hylyt löytyvät hyvinkin kaukaa siitä mistä niiden pitäisi aikalaisraporttien perusteella. Sekään ei vaikuta täysin mahdottomalta että alukseen on jäänyt hiukan kelluvuutta jäljelle törmäyksen jäljiltä ja se on ajelehtinut puoliupoksissa kauaskin.
 
Irvailusta: Venäjän laivsto, jo 99 vuotta sukelluksissa Ruotsin vesillä!
 
Tässä vaiheessa krediitit @Vonka :n vaistolle (aluksen mitatko saivat epäilemään?) ja @StepanRudanskij :lle kyrillisten kirjaimien asiantuntemuksesta.

Sukellusfirmalla täytyy olla hallussaan kuvaa, jonka avulla tunnistus olisi aukoton. Säännöstelevät sitä kuitenkin Expressenin kanssa tarkoin harkiten. Ei mene pitkään, kun julkaisevat lisää, niin saavat ruokittua yleisön kiinnostusta.
Lisäksi edes summittainen merialue jätettiin tarkoituksella kertomatta.
Oikea mätäkuun juttu. Mutta juoni toimi, myönnettäköön omaltakin kohdalta.
 
Back
Top