Suomalainen talouspropaganda

Suomi nousuun painamalla se polvilleen.

Olemme itsekäs sukupolvi. Velkaa velan päälle tuleville. Surullista.

Tulojen pienenminen harmittaa ja monille aiheuttaa oikeita ongelmia. Mutta jos olisi menty pekkaspäivinä ja helatorstaina töihin, ei tilipussi olisi laihtunut lainkaan.

Onko hihanauhat jo tehty?
 
Onko hihanauhat jo tehty?

Liikeideaa: Punaisia ja valkoisia hihanauhoja kauppaamaan.
Lisäksi variaatioita: Sirppi ja vasara, kultainen viisisakaratähti punaisella pohjalla. Toisille taas S-kirjain havun kera tai punaisella pohjalla valkoinen ympyrä jossa musta risti jossa haarojen kärjet ovat taitetut...:cool:
 
Liikeideaa: Punaisia ja valkoisia hihanauhoja kauppaamaan.
Lisäksi variaatioita: Sirppi ja vasara, kultainen viisisakaratähti punaisella pohjalla. Toisille taas S-kirjain havun kera tai punaisella pohjalla valkoinen ympyrä jossa musta risti jossa haarojen kärjet ovat taitetut...:cool:
Punainen väri vesiliukoisena. Saa vesitykillä valkoiseksi niin säästyy verta ja ruutia :camo:
 
Laskuharjoitus näistä suunnitelmista:
"Taloushistorian professori Sakari Heikkinen Helsingin yliopiston politiikan ja talouden tutkimuksen laitoksessa käy läpi blogitekstissäänJuha Sipilän hallituksen toimenpiteitä kilpailukyvyn parantamiseksi.
Heikkinen arvioi, että hallituksen esityksellä tuskin edistetään palkkamalttia tai paranneta tuottavuutta, joten esityksen tavoitteet ovat "kestävyysvajeen näkökulmasta vaatimattomat".
Kirjoituksessaan Heikkinen nostaa esille sen, että SAK:n pääekonomistiOlli Koski on löytänyt laskelmista 300 miljoonan aukon. Heikkinen itse arvioi, että aukko on hieman pienempi eli 220 mijoonaa euroavuoden 2014 kansantulotilastojen perusteella.
"Sosiaaliturvamaksujen alennus pienentäisi yksikkötyökustannuksia 1,4 prosentilla ja kokonaisvaikutus jäisi 4,7 prosenttiin − alle 5 prosentin haamurajan, jota hallitus näyttää selvästi tavoitelleen."
Heikkinen ihmettelee "Sipilän laskuoppia" siitä, että hänen esittämässään laskelmassa toimenpiteiden vaikutuksia on arvioitu kahdella yhteismitattomalla mittayksikköllä: prosentteina yksikkötyökustannuksista kansantalouden yksityisen sektorin osalta ja miljoonina euroina julkisen sektorin osalta.
Heikkinen laskee, että koko kansantalouden palkansaajakorvaukset alentuvat 3,8 miljardilla, missä ei ole mukana miljardin sosiaaliturvamaksujen alennus. Yksityisen ja julkisen sektorin palkansaajien kokonaismenetykseksi jää 3 miljardia. Ja jos oletetaan veroprosentiksi 30, supistuisi palkansaajien nettopalkka 2,1 miljardilla. Tämä on reilu prosentti bruttokansantuotteesta tai noin tuhat euroa jokaista palkansaajaa kohti.
"Se on suuri supistus kotimaiseen kysyntään", Heikkinen huomauttaa.
Heikkinen toteaa, että julkisen sektorin menot supistuvat 1,4 miljardilla, mutta samaan aikaan tulot pienentyvät vielä enemmän niin, että julkisen sektorin alijäämä kasvaa puolella miljardilla.
"Lisää kiinnikurottavaa leikkauksilla tai kulutusverojen korotuksilla, jotka taas vähentävät kotimaista kysyntää, jotka taas jne". Heikkinen kuvaa.
Hän myöntää, että laskuharjoitus tietenkin olettaa, että kansantalous pysyy muuten entisellään, kun työvoimakustannuksia muutetaan. Tällainen ajattelu on tietenkin vanhanaikaista!
"Tällaisen yksinkertaisen aritmetiikan tuolla puolen avautuu se kuuluisa dynaamisten vaikutusten maailma, jossa miinukset vaihtuvat plussiksi ja työpaikkoja syntyy, vaikka kysyntä supistuu", Heikkinen veistelee."
'http://www.talouselama.fi/uutiset/p...kkoja+syntyy+vaikka+kysynta+supistuu/a2323509
 
Kyllähän tämä suomalaiseen talouspropagandan alle kuuluu.

HS: "Kaikkien leikkausten isä" Raimo Sailas: Talous, joka ei kasva, ei voi ylläpitää nykyisenlaisia palveluja.

Kyseessä on ennemminkin pienimuotoinen henkilökuva eikä varsinaisesti taloutta ruotiva haastattelu, mutta kyllähän Sailas alkuun tylyyn tapaan toteaan sen minkä jokaisen pitäisi tiedostaa hyvinvointivaltiosta nimeltä Suomi:

"Kaikkien leikkausten isänä profiloitunut ministeri Raimo Sailas katsoo huolestuneena Suomen nykymenoa. Sailas luonnehtii Suomea halvaantuneeksi ja perää valtion talouteen kovia leikkauksia.

"Olemme eläneet pitkään nilkuttavassa hyvinvointivaltiossa. Kutsumme yhä kylmän rauhallisesti hyvinvointivaltioksi maata, jossa on kymmenen prosentin työttömyys ja valtaisasti pitkäaikaistyöttömiä", Sailas tuskailee.

"Kansantuote on pudonnut alle vuoden 2007 tason ja menee jo neljättä vuotta alaspäin. Maailmalta ei näytä tulevan aikoihin vetoa. Talous, joka ei kasva, ei voi ylläpitää nykyisenlaisia palveluja," Sailas jatkaa, kuin vanhasta muistista.


...".

Boldattuna merkityksellinen sisältö, joka pitäisi muistaa tällä hetkellä kun mietitään mitä tehdään, mistä leikataan ja mihin on varaa laittaa rahaa. Onko sitä rahaa satoja miljoonia - miljardeja - pakolaiskriisin hoitoon vaiko ei? Saksalainen todellisuus ei ole sama mitä suomalainen todellisuus!

vlad.
 
Talouskasvuun vaaditaan viennin piristymistä, käytännössä teollisuuden investointien kasvua maailmalla meidän tapauksessamme. Talouskasvu on kuitenkin ollut tähän mennessä tällä kertaa yksityisen kulutuksen varassa. Kuluttajatuotteita viennistämme on säälittävät 10%. Tätä osuutta täytyisi pitkällä tähtäimellä saada nousemaan. Joskus se teollisuus sieltä nousee perässä, mutta milloin? Pelkillä säästötoimilla emme taloutta saa tasapainoon, mutta ilman niitä ja tarkkaa kulukuria JA byrokratian pullonkaulojen purkua nousun alkaessa meillä onkin valtava velkapallo jalassa ja kulutaso yhä korkealla, ja luisu jatkuu vaikka vienti vetäisi (eikä välttämättä edes vedä jos meillä ei ole hintakilpailukykyä)
 
  • Tykkää
Reactions: krd
Kuka viitsisi ynnätä kaikki ne edut, joista köyhiä puolustavat ammatiyhdistysjohtajamme nauttivat. Tuskin menettävät palkkaansa edes lakkopäivinä? Menisivätkin myös itse lakkoon, kansakunta kiittäisi! Jotkut rakentavat, toiset nakertavat! Ohessa vain pari esimerkkiä:

http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/seppanen lyly ilmarinen-12029
"Järjestelmän maskottina?" - SAK:n Lylyn 35 000 euron vuosipalkkiota Ilmarisesta arvostellaan
Juha-Pekka Tikka
22.11.2013 klo 15:02 (päivitetty 22.11.2013 klo 18:40)
Vasemmistoliiton entinen europarlamentaarikko ihmettelee SAK:n puheenjohtajan eläkevakuutusyhtiö Ilmarisesta saamaa 35 000 euron vuosipalkkiota.
Lyly sai viime vuonna SAK:lta palkkaa 173 000 euroa. Lylyn kuukausipalkka oli noussut edellisvuodesta 1 300 eurolla kuukaudessa. (Yhteensä siis yli 200 000 euroa)

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014121318919734_uu.shtml
AKT:n pomolle lähes tonnin palkankorotus - jäsenille lisämaksu
Lauantai 13.12.2014 klo 13.24

Härskiä ja moraalitonta, tuomitsee liiton entinen luottamusmies.
 
Esitykset toteutetaan pakottavalla lainsäädännöllä, voimaan nykyisten työehtosopimusten päätyttyä.

Suurin ongelma on se, että ennen laki oli minimi ja sopimuksilla sai /saa nykyisin tehdä lakia paremman sopimuksen, joka otti huomioon kunkin alan tarpeen lakiin nähden.

Lieventävänä asianhaarana kunkin yrityksen tarve ja tilanne voidaan ottaa huomioon paikallisella sopimisella. Mutta liitot eivät tietty sattuneista syistä tuota tuo kauheasti esiin.
 
Vahtera kärjistää, mutta on kyllä pohjimmiltaan oikeassa. Hänhän on super-inhorealisti talousmies.

Vahteran kirjoitukset vaan osin nekin kuuluvat sinne talouspropagandan nimikkeen alle. Osa hänen kritiikistään ei ole kovin perusteltua. Otetaan nyt esimerkiksi tuossakin postauksessa mainittu Konnunsuon vankilan myynti:
"Senaatti-kiinteistöt myi Konnunsuon vankilan kiinteistösijoittaja Royal Houselle marraskuussa 2010 1,8 miljoonalla. ...
Alle vuoden kuluttua valtio päätti vuokrata osan vankilasta vastaanottokeskuksen käyttöön 660.000 euron vuosivuokralla. Sijoittaja kuolettaa ostohinnan alle kolmessa vuodessa."


Vahteran mielestä on siis huono bisnes myydä vankila 1.8 miljoonalla ja sitten vuokrata se takaisin 600 000 eurolla/vuosi. On paljon mahdollista että kauppa tosiaan oli valtiolle huono, Vahteran luvut eivät siitä kuitenkaan mitään kerro. Tuollaiset isot vanhat rakennuskompleksit ovat usein äärettömän epätaloudellisia ylläpitää, lisäksi elinkaareen kuuluvat peruskorjaukset tulevat hyvin kalliiksi, helposti käy niin että remppalaskun loppusummassa seisoo 7 numeroa. Vähintään. Konnunsuo oli ymmärtääkseni juurikin hyvin rapistunut. Sellaisessa tilanteessa vaikuttaa tosiaankin fiksummalta myydä kiinteistö eteenpäin ja vuokrata siitä vain ne osat joita tarvitsee, ja ulkoistaa remontin riski uudelle isännöitsijälle.
 
Vahteran kirjoitukset vaan osin nekin kuuluvat sinne talouspropagandan nimikkeen alle. Osa hänen kritiikistään ei ole kovin perusteltua. Otetaan nyt esimerkiksi tuossakin postauksessa mainittu Konnunsuon vankilan myynti:
"Senaatti-kiinteistöt myi Konnunsuon vankilan kiinteistösijoittaja Royal Houselle marraskuussa 2010 1,8 miljoonalla. ...
Alle vuoden kuluttua valtio päätti vuokrata osan vankilasta vastaanottokeskuksen käyttöön 660.000 euron vuosivuokralla. Sijoittaja kuolettaa ostohinnan alle kolmessa vuodessa."


Vahteran mielestä on siis huono bisnes myydä vankila 1.8 miljoonalla ja sitten vuokrata se takaisin 600 000 eurolla/vuosi. On paljon mahdollista että kauppa tosiaan oli valtiolle huono, Vahteran luvut eivät siitä kuitenkaan mitään kerro. Tuollaiset isot vanhat rakennuskompleksit ovat usein äärettömän epätaloudellisia ylläpitää, lisäksi elinkaareen kuuluvat peruskorjaukset tulevat hyvin kalliiksi, helposti käy niin että remppalaskun loppusummassa seisoo 7 numeroa. Vähintään. Konnunsuo oli ymmärtääkseni juurikin hyvin rapistunut. Sellaisessa tilanteessa vaikuttaa tosiaankin fiksummalta myydä kiinteistö eteenpäin ja vuokrata siitä vain ne osat joita tarvitsee, ja ulkoistaa remontin riski uudelle isännöitsijälle.

Kyllä, on mahdollista ettei tuo ollut niin huono kauppa. Toisaalta, pitäisi tutustua miten paljon sijoittaja on joutunut panostamaan VOKin tilojen kunnostamiseen. Vaikea uskoa että se vuokraisi tiloja ainakaan alle juoksevien kulujen. On siis mahdollista, että tuo OLI jotakuinkin niin paska diili kuin Vahtera antaa ymmärtää.
 
Lakkoja lakkoja, isoja lakkoja.

IP11971_011lakka.jpg
 
Kyllä, on mahdollista ettei tuo ollut niin huono kauppa. Toisaalta, pitäisi tutustua miten paljon sijoittaja on joutunut panostamaan VOKin tilojen kunnostamiseen. Vaikea uskoa että se vuokraisi tiloja ainakaan alle juoksevien kulujen. On siis mahdollista, että tuo OLI jotakuinkin niin paska diili kuin Vahtera antaa ymmärtää.
Lisäksi ostajalla on täytynyt olla tiedossa, että valtio vuokraa jatkossakin tilaa. Eihän semmoisen laitoksen ostossa muuten ole mitään järkeä.
Kukaan sijoittaja ei ala ostamaan moista kompleksia, mikäli ei ole vuokralaista tiedossa ja sellaista vuokrasummaa, joka tuottaa voittoa sijoituksesta. Ei kukaan.
Eli loppupeleissä valtio olis varmasti säästäny pitämällä kiinteistön itsellään ja kunnostamalla sitä tarpeen mukaan. Käyttötarve kun kuitenkin oli tiedossa.
 
Lisäksi ostajalla on täytynyt olla tiedossa, että valtio vuokraa jatkossakin tilaa. Eihän semmoisen laitoksen ostossa muuten ole mitään järkeä.
Kukaan sijoittaja ei ala ostamaan moista kompleksia, mikäli ei ole vuokralaista tiedossa ja sellaista vuokrasummaa, joka tuottaa voittoa sijoituksesta. Ei kukaan.
Eli loppupeleissä valtio olis varmasti säästäny pitämällä kiinteistön itsellään ja kunnostamalla sitä tarpeen mukaan. Käyttötarve kun kuitenkin oli tiedossa.

Mutta ehkä kiinteistöasioita hoitavan virkamiehen piti tehdä JOTAKIN oikeuttaakseen olemassaolonsa. Sale & Leaseback näyttää hienolta kun sen kirjoittaa Powerpoint-slaidille. Saadaan katsos pääomaa vapautettua tuottamattomista seinistä meidän ydinbisnekseen, hieno homma! Ja kun yksityisen puolen kiinteistöpomotkin tekevät jotain sellaista, niin sen on pakko olla HIENOA.

Olet siis sietämättömän oikeassa.
 
  • Tykkää
Reactions: krd
Vähän erilaista näkökulmaa hallituksen uhkailuihin kilpailukykymme heikentymisestä ja viennin ongelmista.
Ei välttämättä olekkaan ihan, kuten stubanaattori ja lessusippilä sanoo
http://www.taloussanomat.fi/kansant...aan-miksi-hallitus-ei-puhu-tasta/201512068/12

Tosiasiat riippuvat aina siitä, mistä niitä katsoo :rolleyes: Nyt äänessä oli palkansaajien etujärjestö.

Aika toivotaan-toivotaan -linjaa hän ehdotteli. Potkitaan lumipalloa eteenpäin ja toivotaan että jossain vaiheessa kesä sulattaa sen.

Lehdon mukaan monen erityistekijän vaikutus on lähivuosina häipymässä tai muuttumassa toisensuuntaiseksi. Esimerkiksi telakkateollisuus on nousemassa, lakkautettujen paperitehtaiden tilalle on tulossa sellu- ja kartonkikapasiteettia ja Nokian matkapuhelinten jättämä aukko on täyttymässä, mikä näkyy tietojenkäsittelypalvelujen toimialan nopeana kasvuna.

Nuo kilpailukykytekijät ovat aika monimutkaisia asioita. Alla on kuva Suomesta suhteessa Euroalueeseen.

Palkat ovat nousseet ja tuottavuus laskenut mm. Nokian häviämisen vuoksi. Kokonaisuutena suhteelliset yksikkötyökustannukset ovat nousseet ja ovat nyt tuossa vertailussa 7,5 % yli 2000-luvun alun tason.

Tuo kuva kertoo sen oleellisen asian, että jos tuottavuutta saadaan parannettua eivät korkeat palkat ole ongelma. Paikallinen sopiminen ja muu joustavuuden lisääminen työehtosopimuksiin voisikin auttaa tuottavuuden parantamisessa kautta linjan ilman tarvetta palkanalennuksiin tai työajan pidennyksiin. Samoin digitalisointi ja uudet korkean tuottavuuden vientialat ovat tärkeitä. Järkevällä tekemisellä on siis mahdollista korjata ongelmia. Ongelma on että Suomessa ei ole viime aikoina ollut järkeä eikä tekemistä.

fincompetitiveness-1323x961.png
 
Vähän erilaista näkökulmaa hallituksen uhkailuihin kilpailukykymme heikentymisestä ja viennin ongelmista.
Ei välttämättä olekkaan ihan, kuten stubanaattori ja lessusippilä sanoo
http://www.taloussanomat.fi/kansant...aan-miksi-hallitus-ei-puhu-tasta/201512068/12

Juttu pitää paikkansa. Suurin ongelmamme ei ole kustannuskilpailukyky vaan teollisuusinvestointien maailmanlaajuinen nihkeys joka potkii vientiämme nilkkoihin.

Väitän että hallituksen toimien takana on se, että kustannuksia alentamalla voimme edes jonkin verran auttaa tilannetta, teollisuusinvestointeja emme voi pääsääntöisesti "patistella" missään.

Velkaantumistahti on sellainen, että on ns. pakko tehdä JOTAIN, kun emme tiedä alkaako vienti vetää vuoden vai viiden vuoden päästä. Vaikka hallituksen esittämä malli olisi itselle aika kevyt niin kannattaisin ylityö- ja sunnuntailisien leikkauksen (jotka potkii ahkeria ja outoihin aikoihin työskenteleviä) sijaan itsellekin kivuliasta lomarahan puolittamista ja sairauspäivissä mallia missä ensimmäisestä päivästä lähtien saa 60% korvausta yhden 0% "sanktiopäivän" ja 80% korvattujen sijasta. Julkisen sektorin lomalyhennys tarpeen sellaisenaan.

Edit: Kunhan turvapaikanhakijaongelma saadaan ratkaistua. Ei huvita tehdä kipeitä säästöjä kun raha annetaan lyhentämättä ilman lupaa maahan änkeville siirtolaisille. Hallituksen on pakko kasvattaa siinä asiassa munat :mad:
 
Back
Top