Suomen sisäinen turvallisuus

Tässä mielessä rautahousuopettajien tärkeys korostuu.

Kaikkein vinkeintä tässä on vielä se, että pennut arvostavat ja jopa tykkäävät rautahousuaikuisista. :cool: Läppäkäpäliä on aivan tarpeeksi ilman etsimättä.

Sisäiseen turvallisuuteen tämä pätkä liittyy siten, että kasvattaja-aikuisista on pulaa. Aikuisia ja jopa kasvattajia löytyy miljoonittain....:oops:
 
Kaikkein vinkeintä tässä on vielä se, että pennut arvostavat ja jopa tykkäävät rautahousuaikuisista. :cool: Läppäkäpäliä on aivan tarpeeksi ilman etsimättä.

Sisäiseen turvallisuuteen tämä pätkä liittyy siten, että kasvattaja-aikuisista on pulaa. Aikuisia ja jopa kasvattajia löytyy miljoonittain....:oops:

valitettavasti niitä rautahousuja on paljon vähemmän kuin virkoja. tosin yksikin tuollainen opettajakunnassa saa jo aikaan sen ettei totuus pääse kokonaan unohtumaan.
 
Aseiden säilyttämisessä on vielä eräs pointti. Jos vaikka oma perhe toimisikin niinkuin pitää...useimmissa huusholleissa käy vieraita. Ja esim. lasten vieraat voivat innostua käpälöimään aseita tms. kun torpassa ei satu aikuisia olemaan.

Ajat muuttuvat. Minun lapsuudessani aseet roikkuivat seinillä ja ei niihin pennut kyllä hipaisseetkaan....puhettakaan, että olisi otettu seinältä kivääri ja lähdetty paukuttelemaan. Tämä siis omasta kokemuspiiristäni. Kuri oli aika kova ja -aseen luvaton käyttöönotto- olisi aiheuttanut melkoisia routavuosia patriarkan kanssa....hänen ojalapiota muistuttavan käden ulottuville ei ollut hienoa joutua rangaistustarkoituksessa. Se oli sitä niin pelottavaa Kekkosen aikaa se. :cool:

Oikean ja väärän käsittäminen on tänä päivänä hakusessa. Tätä voidaan selittää vaikka tuhannen psykologin ja neuvojan voimin....peruslähtökohtana on kuitenkin ikiaikainen ja helppo: oikea ja väärä.
 
Aseiden säilyttämisessä on vielä eräs pointti. Jos vaikka oma perhe toimisikin niinkuin pitää...useimmissa huusholleissa käy vieraita. Ja esim. lasten vieraat voivat innostua käpälöimään aseita tms. kun torpassa ei satu aikuisia olemaan.

Ajat muuttuvat. Minun lapsuudessani aseet roikkuivat seinillä ja ei niihin pennut kyllä hipaisseetkaan....puhettakaan, että olisi otettu seinältä kivääri ja lähdetty paukuttelemaan. Tämä siis omasta kokemuspiiristäni. Kuri oli aika kova ja -aseen luvaton käyttöönotto- olisi aiheuttanut melkoisia routavuosia patriarkan kanssa....hänen ojalapiota muistuttavan käden ulottuville ei ollut hienoa joutua rangaistustarkoituksessa. Se oli sitä niin pelottavaa Kekkosen aikaa se. :cool:

Oikean ja väärän käsittäminen on tänä päivänä hakusessa. Tätä voidaan selittää vaikka tuhannen psykologin ja neuvojan voimin....peruslähtökohtana on kuitenkin ikiaikainen ja helppo: oikea ja väärä.

Ajat on muuttuneet. Kasvatus on muuttunut ihan helvetisti vaikka 80-luvusta. Nykyisin joutuu valvomaan jotain 8-11 vuotiaita samalla tavalla kuin jotain 3-4 vuotiaita menneinä vuosikymmeninä. Siinä missä oma sukupolvi omaksui aikuisen käytöksen viimeistään asevelvollisena alle 20 vuoden iässä, niin nykyisin teinielämää vietetään sinne 30 ikävuoden tienoille. Sama käytösmalli on muuten vallalla muissakin länsimaissa. Töissä tuli vastaan tapaus jossa 22 vuotias irlantilainen nainen alkaa itkeä (siis vettä silmistä ja nyyhkytystä) kun asiat ei mee niin kuin haluaa. Sitten aletaan uhkailla lehdistöllä ja isillä. Siis mitä vittua!
 
Viimeksi muokattu:
Oikean ja väärän käsittäminen on tänä päivänä hakusessa. Tätä voidaan selittää vaikka tuhannen psykologin ja neuvojan voimin....peruslähtökohtana on kuitenkin ikiaikainen ja helppo: oikea ja väärä.

Toisaalta taas lapsilla on - omasta mielestään ainakin - hyvä käsitys oikeuksistaan ja vahva halu kyseenalaistaa käskyjä ja määräyksiä. Perusteeksi ei hyväksytä "koska minä sanon/käsken" eikä ikä tarkoita itseoikeutetusti sitä että olisi kauheasti auktoriteettiä. En tiedä mistä tämä kehitys on peräisin mutta kuulemma "Koulussakin on sanottu, että pitää perustella jos..."
Itsekin olen joutunut oman jälkikasvun kanssa käymään pitkiä kasvatuksellisia keskusteluja eri aiheista. Ennenvanhaan liiasta jankuttamisesta ja asioiden hitaasta perillemenosta olisi saanut avokämmenestä, nykyisin se ei ole oikein enää keinovalikoimassa. Vaikka olen minä kyllä joskus niska-perseotteella pojan kantanut huoneeseensa kun on tarpeeksi typerästi käyttäytynyt.
 
KOTIMAA
Ex-poliisiylijohtaja Ylioppilaslehdessä: Uusnatsien väkivallasta pidettävä pienempää ääntä
ILKKA AHTOKIVI
1 tunti ja 23 minuuttia sitten (päivitetty 1 tunti ja 23 minuuttia sitten) http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/mpaatero_yolehti_uusnatsit-58594

Entinen poliisiylijohtaja Mikko Paatero sanoo Ylioppilaslehdessä, että uusnatsien väkivallasta olisi pidettävä pienempää ääntä.

Mikko Paatero ihmettelee lehden haastattelussa, miksi keskustelu poliittisesta väkivallasta kiehahti Suomessa juuri nyt.

– Rasismi, vihapuheet ja ääritoiminta pitää voimakkaasti tuomita. Mutta jos perusteluna on vain Asema-aukion tapahtuma, ollaan erittäin löysässä perustelumaailmassa, hän sanoo.

Hän ei näe Asema-aukion kuolemaan johtaneessa pahoinpitelyssä suoraa poliittista motiivia.

Paatero pitäisi uusnatsien väkivallasta pienempää ääntä, koska toimintaan osallistuu Suojelupoliisin mukaan vain muutamia kymmeniä ihmisiä.

– Sitä ei saa nostaa liian isoksi ilmiöksi. Olen sitä mieltä, että mitä enemmän tällaisista jutellaan, sitä enemmän ne saavat myös pontta toimia, hän arvioi.

Sillävälin uutistoimituksissa.

 
Kaikkein vinkeintä tässä on vielä se, että pennut arvostavat ja jopa tykkäävät rautahousuaikuisista. :cool: Läppäkäpäliä on aivan tarpeeksi ilman etsimättä.

Sisäiseen turvallisuuteen tämä pätkä liittyy siten, että kasvattaja-aikuisista on pulaa. Aikuisia ja jopa kasvattajia löytyy miljoonittain....:oops:

Ainakin itselle lukion historianopettaja teki lähtemättömän vaikutuksen. Oli syntynyt muistaakseni 1925 ja käynyt Jatkosodassa "kääntymässä". Vaikka olin jo pikkupojasta asti "sotahullu", niin opettajan auktoriteetti ja kannustus tekivät historian ja sotahistorian lukemisesta miltei fanaattista. Sillä taas on ollut melkoinen vaikutus omiin uravalintoihin, vaikkakin oli sillä hilkulla, etten ruvennut lukemaan historiaa Helsingin yliopistossa.
 
Kaikkein vinkeintä tässä on vielä se, että pennut arvostavat ja jopa tykkäävät rautahousuaikuisista. :cool: Läppäkäpäliä on aivan tarpeeksi ilman etsimättä.
Aivan, meillä lukiossa kaikkein arvostetuimmat, parhaita tuloksia aikaansaavat opettajat olivat kaikki varsin tiukkiksia: saksan, äidinkielen ja historian opettajat, kaikki olivat naisia, koulun "kolme rautarouvaa", kuten heitä kutsuttiin. Lisäksi myös kahdella miesopettajalla oli varsin hyvä auktoriteetti, kumpikin oli sattumalta tehnyt useamman RT-keikan ja osasivat myös asiansa.

Kasvattajista on todellakin pulaa - meillä tuo meni hyvin, koska lukio oli sen verran hyvätasoinen, että oppilailla oli joko hyvä itsekuri tai heillä oli kotona ollut sellainen ilmapiiri, joka kannusti hyviin tuloksiin.
Huonosti kasvatettua lasta on vaikea saada millään tavalla ruotuun, siihen ei auta enää löperö eikä tiukka opettaja (ennen kuin oppilas itse tajuaa sen, että hänen täytyy korjata tilanne), kumpikaan ei saa hääppöisiä tuloksia, koska tiukan opettajan kurinpito tuntuu huonosti käyttäytyvästä oppilaasta hänen persoonaansa kohdistuvalta, ja löperö ei taas saa auktoriteettiä.
Sen olen kyllä huomannut, että miesopettajan on helpompi saada auktoriteettiasema oppilaisiin, kuin naisopettajan.

Ainakin itselle lukion historianopettaja teki lähtemättömän vaikutuksen. Oli syntynyt muistaakseni 1925 ja käynyt Jatkosodassa "kääntymässä". Vaikka olin jo pikkupojasta asti "sotahullu", niin opettajan auktoriteetti ja kannustus tekivät historian ja sotahistorian lukemisesta miltei fanaattista. Sillä taas on ollut melkoinen vaikutus omiin uravalintoihin, vaikkakin oli sillä hilkulla, etten ruvennut lukemaan historiaa Helsingin yliopistossa.
Minullakin historianopettajat olivat varsin hyviä auktoriteetteja ja myös erittäin innostavia, toinen oli kartanonherrasukua ja samalla, kuten minäkin, sukunsa kotipaikkakunnan suojeluskunnan päällikön lapsenlapsenlapsi ja toinen oli aiemmin ollut PV:llä ja KRP:llä töissä. Itsekin harkitsin vakavasti tuota historianopiskelua, mutta sille kävi samoin kuin jo hyväksytyllekin hakemukselleni kadettikouluun, että huomattavasti rahakkaampi ja myös kiinnostava ala vei voiton (ja myös uusi opintohallituksen hakujärjestelmä, jossa korkeamman vaihtoehdon pääsykokeiden läpäisy ei anna vaihtoehtoa valita toissijaista vaihtoehtoa enää).
 
Viimeksi muokattu:
Oikean ja väärän käsittäminen on tänä päivänä hakusessa. Tätä voidaan selittää vaikka tuhannen psykologin ja neuvojan voimin....peruslähtökohtana on kuitenkin ikiaikainen ja helppo: oikea ja väärä.

Olen yrittänyt miettiä missä on menty vikaan. Ihmettelin tuotakin kun esimerkiksi kouluissakaan rehtori ei saa kiellettyä kurittomilta lapsilta kännykän käyttöä. Siellä sitä vaan kuvaillaan ja ärsytetään opettajia. Jospa joku opettaja saataisiin suuttuneena Youtubeen.

Ei tunnu kielto onnistuvan koska osa vanhemmista on sellaisia väärän käyttäytymisen "ymmärtäjiä ja suvaitsevia"
 
Ainakin itselle lukion historianopettaja teki lähtemättömän vaikutuksen. Oli syntynyt muistaakseni 1925 ja käynyt Jatkosodassa "kääntymässä". Vaikka olin jo pikkupojasta asti "sotahullu", niin opettajan auktoriteetti ja kannustus tekivät historian ja sotahistorian lukemisesta miltei fanaattista. Sillä taas on ollut melkoinen vaikutus omiin uravalintoihin, vaikkakin oli sillä hilkulla, etten ruvennut lukemaan historiaa Helsingin yliopistossa.
Sama juttu itsellä... jostain syystä vielä 80- ja 90-luvulla historianopettajina ainakin Espoossa toimi lähinnä miehiä, mikä oli piristävä poikkeus muuten naisvaltaisessa opettajakunnassa. Yleensä toimivat samalla yhteiskuntaopin opettajina, mikä toi hienoa jatkuvuutta isänmaallisuuden ja suomalaisten arvojen kannalta.
Äidinkielen, ruotsin ja kuvaamataidon opettajat sekä naisrehtorit olivatkin sitten aivan oma lukunsa 180 astetta vastalaidalta... huh huh :confused::confused:..
 
Eduskunnan suuren valiokunnan sihteeri Valiokuntaneuvos Peter Saramolta varsin kiintoisa kannanotto Imatran ampumistapahtuman jälkimainingeissa. Näin äkkisältään kuvittelisi, että Saramon energia kohdistuisi johonkin muuhun paheksunnan osalta, mutta mihinpä tiikeri raidoistaan pääsee:

Suomi34.jpg

vlad
 
Olen yrittänyt miettiä missä on menty vikaan. Ihmettelin tuotakin kun esimerkiksi kouluissakaan rehtori ei saa kiellettyä kurittomilta lapsilta kännykän käyttöä. Siellä sitä vaan kuvaillaan ja ärsytetään opettajia. Jospa joku opettaja saataisiin suuttuneena Youtubeen.

Ei tunnu kielto onnistuvan koska osa vanhemmista on sellaisia väärän käyttäytymisen "ymmärtäjiä ja suvaitsevia"

En minä ainakaan ole isänä keksinyt mitään muuta konstia kuin yrittää opettaa näille rakkauden hedelmilleni oikean ja väärän eroa. Eli olen yrittänyt pitää asiat selkeinä ja helppoina. Oikea - väärä. Harmaa alue - pitää syttyä lamppu päässä ja vääntää harkintavaihde päälle.
 
Ainakin itselle lukion historianopettaja teki lähtemättömän vaikutuksen. Oli syntynyt muistaakseni 1925 ja käynyt Jatkosodassa "kääntymässä". Vaikka olin jo pikkupojasta asti "sotahullu", niin opettajan auktoriteetti ja kannustus tekivät historian ja sotahistorian lukemisesta miltei fanaattista. Sillä taas on ollut melkoinen vaikutus omiin uravalintoihin, vaikkakin oli sillä hilkulla, etten ruvennut lukemaan historiaa Helsingin yliopistossa.

Minulla oli lukiossa kaksi mainiota historianopettajaa, jotka opettivat samalla myös yhteiskuntaoppia. Molemmat samaa ikäluokkaa, 60-luvun radikaalinuorisoa. Toinen oli kuitenkin perinteinen koti, uskonto, isänmaa -tyyppinen ja toinen oli enemmän vasemmalle kallellaan. Silti, kumpikin oli erittäin asiallinen, rehti ja kannustava. Kumpikaan ei tuputtanut väkisin omaa maailmankatsomustaan oppilailleen, vaan opettivat itsenäistä ja kriittistä suhtautumista yhteiskunnallisiin asioihin. Opettajina vaativat oppilailta hyviä käytöstapoja ja toisten huomioonottamista. Osasivat myös pitää yllä tarvittavaa kuria. Henkilökohtaisesti kunnioitin ja kunnioitan yhä suuresti molempia herroja. Huomasivat jo varhain meikäläisen kiinnostuksen sotahistoriaa kohtaan ja rohkaisivat jatkamaan lukion jälkeen alan parissa.

EDIT:

Muistan vielä yo-kirjoitusten jälkipalautteessa, kun tämä vasemmalle kallellaan ollut opettaja kertoi, että antoi täydet pisteet, kun osasin vastata poliittisesti neutraalisti kysymykseen, jossa kysyttiin määritelmiä vuoden 1918 sotaan. Erittelin oikein termit vapaussota, kapina, vallankumous, kansalaissota ja sisällissota.
 
Viimeksi muokattu:
Yllä tuotiinkin jo esille
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/mpaatero_yolehti_uusnatsit-58594
"Entinen poliisiylijohtaja Mikko Paatero sanoo Ylioppilaslehdessä, että uusnatsien väkivallasta olisi pidettävä pienempää ääntä. Mikko Paatero ihmettelee lehden haastattelussa, miksi keskustelu poliittisesta väkivallasta kiehahti Suomessa juuri nyt"

Eiköhän tuon "antifasistisen" toiminnan tarkoitus olekin juuri että saadaan molemmille äärilaidoille kannatusta. Kuka tai mikä taho sitä ohjailee? Jotkut "antifasistithan" ovat jo yhdistäneet Imatran tapahtumat ja "maailmalla nousevan fascismin" ikään kuin niillä olisi jokin yhteys. Sen tarkemmin edes määrittelemättä mitä on "maailmalla lisääntyvä" tai nouseva fasismi.

Itärajan takaa hämmennettiin maahanmuuttokriisillä. Todennäköisesti edesautettiin sitä EU-tasolla koska piti nokittaa Krim-pakotteiden vuoksi ja kärjistettiin Suomen alueella tasan tarkkaan molemmilta puolin jotta saadaan naapuriin edes pientä tartuntapintaa. Nyt sitten toimitaan hyvin vähälukuisen "äärioikeiston" kanssa samoin.

Mediaa minä kummastelen. Joko eivät näe edelleenkään vastuutaan tai sitten suurimpiin median edustajiin on pesiytynyt ikävää (vaiko tyhmää?) väkeä. Onko tälläistä vastaavaa antifasistinatsi -öyhötystä muissa maissa?

Median edustajilta pitäisi kysyä: miten kirjoittamanne uutiset ja jutut vähentävät äärioikeiston tai väkivaltavasemmiston kannatusta. Nuohan ovat kuin mainoksia. Nyt on tehty kaikille selväksi ulkomaille asti että pohjoismaiset natsit marssivat Helsingissä. Natsit siis protestoivat ja se näkyy ihan etusivuilla asti. Olipas onnistunutta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta asekaapin avaimen säilytyksestä: ainakin itse olen ottanut opiksi näistä mm Hyvinkään kamaluuksista että koskaan et voi nähdä niin hyvin lapsen/puolisosi päänsisään että äärimmäisessä tapauksessa jää sinulta pimahdus huomaamatta/reagoimatta. Tästä syystä olen pitänyt kiinni että asekaapin avain on minun omassa avainnipussa ja vara-avain kätkettynä + kätköpaikkaa vaihdellaan vaikka sen vahingossa siivotessa joskus löytäisikin. Luottamus on hieno asia mutta turvallisuus asioissa olen vanhana turvallisuusalanmiehenä kontrollin ystävä mielummin. Tietty puoliso / teini hallussapitoluvan poliisilta saatuaan saa oman kaapin avaimen että pääsee niihin käsiksi mihin laki sallii lainata.

Minulla on aseet sertifioidussa turvakaapissa ja sen kaapin avaimet ovat numerosarjallisessa kassakaapissa, johon vain minä tiedän tunnuksen. Talossa on lisäksi hälytysjärjestelmä murto ja liiketunnistimineen, sekä tallentava ja netin kautta striimaava kameravalvonta. En suhtaudu turvallisuuskysymyksiin neuroottisesti, mutta luottamus hyvä - kontrolli parempi. Tietääpähän itse tehneensä yli lain vaatimusten, jos joskus joku kuulustelee.
 
Olen yrittänyt miettiä missä on menty vikaan. Ihmettelin tuotakin kun esimerkiksi kouluissakaan rehtori ei saa kiellettyä kurittomilta lapsilta kännykän käyttöä. Siellä sitä vaan kuvaillaan ja ärsytetään opettajia. Jospa joku opettaja saataisiin suuttuneena Youtubeen.

Ei tunnu kielto onnistuvan koska osa vanhemmista on sellaisia väärän käyttäytymisen "ymmärtäjiä ja suvaitsevia"

Pari opiskeluaikojen kaveria päätyi peruskoulun opettajiksi. Tässä suht äskettäin kun kyselin kamujen kuulumisia, niin kertoivat että välillä suorastaan v*tuttaa aamulla lähteä töihin. Tietty osa oppilaista häiriköi koko ajan. Mitään kuria ei saa pitää yllä, ja jos kuria ja rangaistuksia annetaan, niin viimeistään seuraavana päivänä tulee oppilaiden vanhemmilta vihaisia yhteydenottoja, jossa käsketään jättää "oman kullanmurun" rankaiseminen väliin.
 
Minulla on aseet sertifioidussa turvakaapissa ja sen kaapin avaimet ovat numerosarjallisessa kassakaapissa, johon vain minä tiedän tunnuksen. Talossa on lisäksi hälytysjärjestelmä murto ja liiketunnistimineen, sekä tallentava ja netin kautta striimaava kameravalvonta. En suhtaudu turvallisuuskysymyksiin neuroottisesti, mutta luottamus hyvä - kontrolli parempi. Tietääpähän itse tehneensä yli lain vaatimusten, jos joskus joku kuulustelee.
Juurikin näin. Itsellä mm vartiointiliikkeen kanssa soppari ja hyvälaatuiset riittävän runsaat laitteet vahtaamassa. Nykyisin kun nuo hälyt tai kamerat ei maksa enää kovinkaan paljoa joten ei kyseessä mikään "rahamiesten hupi" laittaa suojaus asianmukaiselle tasolle. Ei tarvitse selitellä kun komisario kyselee säilytyksestä hakiessasi lupaa ja jos jotain sattuu niin ainakin hyvällä omallatunnolla voi sanoa että kaikki käytännössä mahdollinen oli tehty.
 
Jos hälyt on langattoman kautta. Ei paljon kannata luottaa, koska nykyään käyttävät paljon jammereita ja hälyt ei lähde mihinkään. Old School langalliset onkin taas in ja pop. Tosin ne kannattaa vetää piilossa, ettei kaapeli mene seinällä näkyvissä.
Itse luotan äkäseen akkaan, pariin rotikkaan ja kyylääviin naapureihin. :)
 
Jos hälyt on langattoman kautta. Ei paljon kannata luottaa, koska nykyään käyttävät paljon jammereita ja hälyt ei lähde mihinkään. Old School langalliset onkin taas in ja pop. Tosin ne kannattaa vetää piilossa, ettei kaapeli mene seinällä näkyvissä.
Itse luotan äkäseen akkaan, pariin rotikkaan ja kyylääviin naapureihin. :)
Jep, taitaavat kiinan jammerit maksaa muutaman kympin verkkokaupassa joten lankavarmennus on ihan perusteltu gsm:n kaverina.
 
Back
Top