Tarkka-ampujan peruskivääri

No mites sitten nämä urheiluliikkeen tarjoukset Weatherby Vanguard kivääristä? Löytyy .308, 30-06 , paksu piippu, kiikari venyy 9x kertaiseen, että kyllähän tuollakin periaatteessa taulua nakuttaa.
Käsitykseni mukaan ihan hyvämaineisia peruskiväärejä nämä. https://www.xxl.fi/weatherby-watherby-vanguard-s2-synth-30-06-kivaaripaketti/p/1086715_1_style

Mitä mieltä?
Aiemmin normi Weatherby Vanguard = Howa 1500. Tuo linkin ase näytti olevan ainakin hyvin vahvasti edelleen samaa hyvälaatuista sukupuuta mutta uudemmalla tukilla edellisiin näkemiini verrattuna. Tunnistin sukulaisuutta mm kiikarijalasta, kolmiasentoisesta varmistimesta ja liipasinkaaressakin oli minusta tuttua muotoa. Samat raudat sai kehuja Ase-lehdessä 6/2015 "Howa 1500 tee-se-itse". Omia mietteitä: vakiolaukaisu riittävä suurimmalle osalle ihmisiä, omalla ampunut alle 4cm 5lks kasoja toistuvasti @150m sillä mutta tuota ainakaan paljon pienemmät kasat alkaisi vaatimaan uutta laukaisukoneistoa IMHO. Metsällä menee ok vakiomakasiinilla, sotilaallisempaan menoon vaihtaisin irtolipaskehyksen ja irtolippaita tietty runsaasti kaveriksi. Tukista en osaa sanoa mitään muuta kuin että ainakin Hoguen kumitukki jollaisia vanhoissa malleissa oli on karmea letku ja siksi aikanaan tilasin omani suoraan peukalonreikätukilla. Epäilisin tässä olevan syy uuteen malliin eli päivitetty jäykempään tukkiin. Ostaisinko uudestaan? Kyllä, hinta/laatu-suhde erinomainen ja pidän Howaa (joka siis tekee tuon linkin aseenkin) ihan Sakon veroisena jonka tuotanto pulttilukkoina myös tuttua useammasta tuoreestakin yksilöstä. Jos olisin ostamassa .308 pulttilukkoa niin kävisin kyllä tuota nostamassa poskelle ja työntelemään lukkoa pelkällä etusormella kuunnellen onko tasaista jälkeä sekä koittamassa onko laukaisu täsmällinen. Tuossa yleensä Sako/Tikka/Howa on olleet parempia kuin vaikkapa Sabatti. Oma kiväärini on .223 mutta havainnot menee yksi yhteen myös edellä mainitun lehtitestin .308:n kanssa.Edit: aikanaan hain omalle ostopäätökselle tukea lueksimalla TA-killan foorumia ja sen perusteella sitten uskalsin epäeräjormasti poiketa Tikka/Sako-linjalta sivuun. Katsoin että XXL:ssä on tarjolla myös Remington 700, joten hiplaisin ainakin itse noita kahta rinnakkain ja päättäisin sen jälkeen kumpi niistä tuntuu mukavemmalta. Molempiin on tarjolla loputon sorttimentti aftermarket- päivityksiä jos kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Aiemmin normi Weatherby Vanguard = Howa 1500. Tuo linkin ase näytti olevan ainakin hyvin vahvasti edelleen samaa hyvälaatuista sukupuuta mutta uudemmalla tukilla edellisiin näkemiini verrattuna. Tunnistin sukulaisuutta mm kiikarijalasta, kolmiasentoisesta varmistimesta ja liipasinkaaressakin oli minusta tuttua muotoa. Samat raudat sai kehuja Ase-lehdessä 6/2015 "Howa 1500 tee-se-itse". Omia mietteitä: vakiolaukaisu riittävä suurimmalle osalle ihmisiä, omalla ampunut alle 4cm 5lks kasoja toistuvasti @150m sillä mutta tuota ainakaan paljon pienemmät kasat alkaisi vaatimaan uutta laukaisukoneistoa IMHO. Metsällä menee ok vakiomakasiinilla, sotilaallisempaan menoon vaihtaisin irtolipaskehyksen ja irtolippaita tietty runsaasti kaveriksi. Tukista en osaa sanoa mitään muuta kuin että ainakin Hoguen kumitukki jollaisia vanhoissa malleissa oli on karmea letku ja siksi aikanaan tilasin omani suoraan peukalonreikätukilla. Epäilisin tässä olevan syy uuteen malliin eli päivitetty jäykempään tukkiin. Ostaisinko uudestaan? Kyllä, hinta/laatu-suhde erinomainen ja pidän Howaa (joka siis tekee tuon linkin aseenkin) ihan Sakon veroisena jonka tuotanto pulttilukkoina myös tuttua useammasta tuoreestakin yksilöstä. Jos olisin ostamassa .308 pulttilukkoa niin kävisin kyllä tuota nostamassa poskelle ja työntelemään lukkoa pelkällä etusormella kuunnellen onko tasaista jälkeä sekä koittamassa onko laukaisu täsmällinen. Tuossa yleensä Sako/Tikka/Howa on olleet parempia kuin vaikkapa Sabatti. Oma kiväärini on .223 mutta havainnot menee yksi yhteen myös edellä mainitun lehtitestin .308:n kanssa.Edit: aikanaan hain omalle ostopäätökselle tukea lueksimalla TA-killan foorumia ja sen perusteella sitten uskalsin epäeräjormasti poiketa Tikka/Sako-linjalta sivuun. Katsoin että XXL:ssä on tarjolla myös Remington 700, joten hiplaisin ainakin itse noita kahta rinnakkain ja päättäisin sen jälkeen kumpi niistä tuntuu mukavemmalta. Molempiin on tarjolla loputon sorttimentti aftermarket- päivityksiä jos kiinnostaa.

Eli tuosta paketista voidaan sanoa, että se täyttää tämän ketjun alkuperäiset kriteerit, joskin kiikari jälleen jättä toivomisen varaa (joskin rataharjoitteluun se soveltuu ihan hyvin)? Lisäksi tuota asetta olisi kohtuu helppo kustomoida osa kerrallaan sikäli kun lompakko antaa periksi.

Oletan, että Howaan on saatavilla pohjametalleja, joilla saadaan käyttöön vaihtolippaat.
 
Eli tuosta paketista voidaan sanoa, että se täyttää tämän ketjun alkuperäiset kriteerit, joskin kiikari jälleen jättä toivomisen varaa (joskin rataharjoitteluun se soveltuu ihan hyvin)? Lisäksi tuota asetta olisi kohtuu helppo kustomoida osa kerrallaan sikäli kun lompakko antaa periksi.

Oletan, että Howaan on saatavilla pohjametalleja, joilla saadaan käyttöön vaihtolippaat.
Kyllä, tuollainen kolminkertainen valaisemattomalla retrikkelillä on sellainen "entry level" putki mutta alkuun radalle sekä metsästelyyn passaa ok melko pitkälle (nopeisiin vähän liian iso alapään suurennus ja tarkkuustyöhön liian pieni yläpää mutta kompromissina varmasti pääset alkuun. Juuri tuosta kiikarista ei kokemusta mutta 3-9x kiikari löytyy omastakin sorttimentista ja olen minä kauden ampunut sillä mini riflessä kilpaakin practicalia joten taipuu nopeampaankin touhuun vaikkei olekaan optimi :). Irtolippaille löytyy ainakin 308:lle ja 223:lle noita vaihdettavia kehyksiä (ovat muovisia mutta sillä ei ole mitään ongelmaa keston kannalta mitä noista maailmalta kuullut). Espoossa minusta Printec Aseella ollut hyllykamanakin, maksaa about satasen. Noille virittelyille tuo .308 on minun käsityksen mukaan parempi valinta kuin 30-06 ja olen 30-06 pesitetynkin kiväärin omistavana sitä mieltä että .308 on fiksumpi ostos koska paremmin ja laajemmin patruunoita saatavilla kuin marginaalisesti tehokkaampaan 30-06:een.
 
308 on ehdottomasti paras harrastelijan yms kaliiberi. Paukkuja löytyy jos jonkinlaisia. 308 teho riittää kaikkiin perustilanteisiin, ellei sit halua erikoistua johonkin +2km matkoille.
Optiikka on se mikä maksaa, itse en edes ostaisi jotain 3-9 tai alle 16x max suurennoksella olevia. Jotkut haukansilmät pystyy noilla 6x, 9x tai 12x ampumaan 500-600m matkoille, mutta itse todennu että kunhan optiikka pysyy laadukkaana, niin isointa vaan mitä löytyy. Nimimerkillä S&B tolppa jyvällä 600m, osuu mutta ei se herkkua ole tai puhumattakaan että pitäisi ihan oikeata tarkkuustyötä tehdä.
Mutta tärkeintä on se et opettelee ulko-ballistiiikan ja etäisyyden arvioinnin ilman aktiivisia apuvälineitä. Tulitukiampuja voi käyttää lemiä, mutta varsinaiselle tarkka-ampujalle se on kuolemantuomio ilman valitusoikeutta.
 
.....3-9x "entry level" putki, tarkkuustyöhön liian pieni yläpää
Mielestäni 10x suurennos on vähintään se mitä 500-800 matkalle tulee olla käytössä. Mieluiten tosiaan zoomi saa venyä sinne 15-18 kertaiseen saakka tällä toimialalla.

.308 on minun käsityksen mukaan parempi valinta kuin 30-06 .......308 on fiksumpi ostos koska paremmin ja laajemmin patruunoita saatavilla kuin marginaalisesti tehokkaampaan 30-06:een.
Kaliberikysymys onkin hyvä sivujuonne tässä keskustelussa. Jos 30-06 tarjoaa asteen suorempaa lentorataa, niin miksei se olisi suositeltavampi +500m etäisyyksille? Millai marginaalinen se tehokkuus mielestänne on?
30-06 patruunat ovat kustannuksiltaan ihan ok harrastelija-harjoittelijalle ja onhan se kuitenkin sentin pidempää patruunaa kuin vaikka vertailtava vanha kunnon 53r joka edelleen kelpaa venäläisillekin ta-toimialalla.
Voiko sanoa että 53r ja 30-06 tarjoavat samanlaista suoritetta ja .308 ehkä lentoradaltaan hieman vähemmän jollain 9,7-10 gramman luodilla noin esimerkkinä?



.
 
Voiko sanoa että 53r ja 30-06 tarjoavat samanlaista suoritetta ja .308 ehkä lentoradaltaan hieman vähemmän jollain 9,7-10 gramman luodilla noin esimerkkinä?

.

Riippuu patruunasta ja luodista tietysti, mutta esim. Sako lataa 7,62*53R:n, .308:n ja 30-06:n 8g ratapaukut samalla luodilla samaan V0=900 lähtönopeuteen, eli jos oletetaan että piippukin on saman pituinen josta patruunat ammutaan niin minun ymmärrykseni mukaan ballistiikassa ei ole mitään eroa. Sama luoti, sama nopeus. [Korjatkaa jos olen väärässä.]
 
http://www.sakosuomi.fi/pdf/sako_patruunataulukko.pdf
Siitä voi ihan itse vertailla .308 ja 30-06:n eroja.

Luoti ei tosiaan tiedä mikä sitä tuuppasi eli teho on sama kun luoti ja V0 luku on samat.

30-06 on kotimaisista patruunakaupoista melko suppeasti saatavana muita kuin hirvi/villisika/karhujahtiin suunniteltuja suurriistapatruunoita sekä 8g FMJ:tä taulunpuhkomiseen. Oman epätieteellisen parin kymmenenvuoden ajan patruunoita sellaiseen ostamisen pohjalta todennut että .308:iin sentään saa joskus tuurilla jotain halvempia bulkkipaukkuja, ihan puhtaasti tarkuuspaukkuja esim FMJBT/Scenar yms luodilla ja yleisesti ottaen niitä tuntuu olevan lähes tuplasti tehdaslatauksina tarjolla verrattuna siihen mitä kaupat pitävät hyllyissään. Kannattaa muistaa että kotimaiset patruunakaupat ovat pieniä ja tästä syyssä niillä hyllyssä yleensä vain sitä mikä myy kovasti. 30-06 ei ole yleisesti otettuna mikään tarkka-ampujien suosikkikaliberi koska on nykyisellään puhtaasti siviilien käytössä oleva kaliberi ja siksi sille ei tarkkuuspatruunaa kaupasta oikein löydy vaikka sitä joku tehdas jossain päin maailmaa lataisikin. Tästä syystä varsinkaan aloittelijan ei pitäisi minun mielestä sotkeentua marginaalisesti suuremman tehon sokaisemana ostamaan asetta kaliberissa johon saa huonommin ja keskimäärin kalliimmalla patruunaa kuin 308:iin. Tämä on ihan sama syy miksi aloittelijan kannattaa ostaa pistooliksi 9mm vaikka joku muu patruuna tarjoaisikin paperilla hivenen enemmän.
 
Riippuu patruunasta ja luodista tietysti, mutta esim. Sako lataa 7,62*53R:n, .308:n ja 30-06:n 8g ratapaukut samalla luodilla samaan V0=900 lähtönopeuteen, eli jos oletetaan että piippukin on saman pituinen josta patruunat ammutaan niin minun ymmärrykseni mukaan ballistiikassa ei ole mitään eroa. Sama luoti, sama nopeus. [Korjatkaa jos olen väärässä.]

Olin huomaavinani tuon saman jutun taannoin. Samalla huomasin, että 308 oli noista patruunoista edullisin (sako rangeista) ja vastaavaa patia on vieläkin halvemmalla saatavilla muilta valmistajilta (esim. SK).

Sitä en tiedä miten kauas ratapatruunat riittäisivät sotakäytössä, mutta rauhan aikana noiden patruunoiden hinta olisi se merkittävin juttu mikä rajoittaa harjoittelua, joten 308 on paras valinta tai sitten harjoittelee enemmän piekkarilla tai ilmakiväärillä.
 
Luoti ei tosiaan tiedä mikä sitä tuuppasi eli teho on sama kun luoti ja V0 luku on samat.
Hyvin sanottu.

Niin tosiaan tarkastelu tulisikin olla siltä kulmalta, että jos luoti on vertailussa sama ja ammutaan samanlaisesta piipusta, niin tuoko pidempi hylsy latauksellisesti sellaista etua, mikä puoltaisi pidemmän patruunan asetta?
En ole tosiaan tuota 30-06 taulua niin tarkalleen tutkaillut. Omat kokemukset pyörii .308/10g Scenar ja 7.62x53r 8g ja 13g patruunoissa.
 
Hyvin sanottu.

niin tuoko pidempi hylsy latauksellisesti sellaista etua, mikä puoltaisi pidemmän patruunan asetta?

Linkin valossa ei tuo vaan jopa .308 kestäisi hivenen kovempia paineita kuin 30-06: http://www.lasc.us/SAAMIMaxPressure.htm

308 Winchester - 62,000PSI

30-06 Springfield - 60,000PSI

Tässä vielä wikipediasta CIP vastaavat:
308
Maximum pressure (C.I.P.) 60,191 psi (415.00 MPa)
30-06
According to the official C.I.P. guidelines, the .30-06 Springfield case can handle up to 405 MPa (58,740 psi) piezo pressure

Ja loppuun vielä olennainen lausunto: lähteenä internet, en vastaa millään tavalla edelläolevien painetietojen oikeellisuudesta eikä niitä pidä kenenkään käyttää yhtään mihinkään kuin korkeintaa todistaa minun olleen väärässä. :)
 
30-06 ei varmaan tarkka-ampujalle tänä päivänä juuri mitään tarjoa. Lähinnä siitä on vähän etua metsästäjille, jotka voivat ladata 30-06:een pitemmän (painavamman) luodin samoilla lähtönopeuksilla kuin 308:iin.
Mielenkiintoisempi kysymys on ehkä 6.5x55 vs 308.
 
Osaako muuten joku sanoa, että onko Sightron kelvollinen kiikarinvalmistaja?
Osaa. Ei ole.

Ymmärtääkseni sightron ei ole edes valmistaja vaan markkinointiorganisaatio joka hallinnoi tuotemerkkiä ja teettää speksaamansa putket sopimusvalmistajilla.

Hyvä ja halpa eivät koskaan tule samassa paketissa eikä sightron ole edes halpa, pikkuisen enemmän satsaamalla saa nighforcen tai jonkin nimekkään saksalaisen.

Saksalaisten tähtäinten maine ei ole syntynyt tyhjästä ja niiden arvo säilyy. Käytetystä sightronista saa tascon hinnan.

Jos pihiys ei anna periksi zeissiä niin meoptaa pidetään hyvänä vaihtoehtona hinta-laatusuhteessa.
 
Osaa. Ei ole.

Ymmärtääkseni sightron ei ole edes valmistaja vaan markkinointiorganisaatio joka hallinnoi tuotemerkkiä ja teettää speksaamansa putket sopimusvalmistajilla.

Hyvä ja halpa eivät koskaan tule samassa paketissa eikä sightron ole edes halpa, pikkuisen enemmän satsaamalla saa nighforcen tai jonkin nimekkään saksalaisen.

Saksalaisten tähtäinten maine ei ole syntynyt tyhjästä ja niiden arvo säilyy. Käytetystä sightronista saa tascon hinnan.

Jos pihiys ei anna periksi zeissiä niin meoptaa pidetään hyvänä vaihtoehtona hinta-laatusuhteessa.

Lähinnä kysyin koska katsoin, että Sightronista löytyy nuo ballistiset turretit milliradiaani säädöillä. Meopta epäilemättä on vaihtoehto, mutta useimmissa malleissa ei näytä olevan kunnollisia torneja ja vaikka ne myyvät sitä erillistä tornia, niin kuvien perusteella siitä on vaikea sanoa yhtään mitään.
 
Pari Metsästys ja Kalastus -lehdessä ollutta kiikarivertailua.

Itse testi:
www.meoptasportsoptics.com/en/download/1404042660/

Tuttuja kiikareita. Minulla on teeriaseen päällä tuo Bushnell joka oli mukana testissä, ja hirviaseen päällä verrokkina ollut Swaro. Samaa mieltä Bushnellista että ei se hämärässä ole parhaimmillaan; yleiskiikarina kuitenkin minusta varsin mukiinmenevä, varsinkin kun ottaa huomioon että ostohinta oli luokkaa 700 Eur.

Kaikki nämä kiikarit ovat ehkä kuitenkin hiukan hankalia mahduttaa siihen tonnin asepakettiin, ellei sitten aseena ole wanha sotilaskivääri.
 
Tuttuja kiikareita. Minulla on teeriaseen päällä tuo Bushnell joka oli mukana testissä, ja hirviaseen päällä verrokkina ollut Swaro. Samaa mieltä Bushnellista että ei se hämärässä ole parhaimmillaan; yleiskiikarina kuitenkin minusta varsin mukiinmenevä, varsinkin kun ottaa huomioon että ostohinta oli luokkaa 700 Eur.

Kaikki nämä kiikarit ovat ehkä kuitenkin hiukan hankalia mahduttaa siihen tonnin asepakettiin, ellei sitten aseena ole wanha sotilaskivääri.

Näin on...koska minkä hintaisesta kivääristä tahansa saa "käyvän ja kukkuvan" pelin laatuoptiikalla joka on mrad torneilla ja retikkelin viivoilla sekä 1 polttotason retikelillä, jolla näkee huonossakin valossa...
eli vanhemmastakin ja edullisesta aseesta saadaan keskimatkan Tarkka-ammunta kivääri optiikaan uhraamalla.. 0-800 m
 
Olenko vainoharhainen vai onko näitä liikkeiden tarjouksia alkanut tuleemaan aikaisempaa enemmän?
http://www.hhsport.fi/asemaailma/tuote/tikka-compact-lite-308win-kivaaripaketti/771096600/

Voi olla että tässä käy kuten muissakin kuluttajatuotteissa; käytettyjen markkinat ovat valtavat ja kivijalkaliike joutuu vastaamaan kilpailuun. Pakettia alkaa olla saatavilla alle 1200,- vaikka se päällä oleva pushnelli ei heti olekaan sieltä kelvollisimmasta päästä. Mutta suunta on ilmeisesti tällaista.....
 
Back
Top