Tarkka-ampujan peruskivääri

Ei se mitään. Huomaa tässä nyt se, että minä vasta kahtelen näitä aseita ja odotan kahden vuoden kulumista. Mutta uskoisin, että täällä enemmän tietävät korjaavat jos sanon jotakin väärin.

Niin, ja mainitaan tuosta CTR:stä sellaisen mitä olen kuullut, että siitä ei ole monella mitään pahaa sanottavaa. Jotkut osat ovat ikävän muovisia, ja tuo TRG-22:sta tuttu lipas on kallis, mutta muuten kuuluu vain juttua siitä, kuinka tarkka se on. Joitakin mainintoja on ollut, että tuo "kompaktius" ei haittaisi, koska suuntaus (TA-kisoissa?) on muutenkin helpommin käsiteltäviin aseisiin.

Kaikesta päätellen CTR on hitti jo heti alusta lähtien.

Sen verran tiedän TRG stä että sen maastokelpoisuus on ongelma..laukaisukoneistoon pääsee likaa joka tekee ongelmia..muuten kivääri on jees...
 
Vaikka itse olenkin "Remari-mies", niin kehun ja arvostan jokaista laatu asetta..
Remington 700 on myös aikaslailla tarjouksessa nyt. Jokunen Varmint 26" paksulla piipulla on myöskin näkyvillä. Käsittääkseni hyvä ase jota suositella aloittajalle, jos ei hetkeen käytetyistä puhuta.
 
Remington 700 on myös aikaslailla tarjouksessa nyt. Jokunen Varmint 26" paksulla piipulla on myöskin näkyvillä. Käsittääkseni hyvä ase jota suositella aloittajalle, jos ei hetkeen käytetyistä puhuta.

Hinta / laatu suhde huippuluokkaa...ase on varmasti tarkempi sekä etevämpi kuin aloitteleva ampuja...tuolla aseella on hyvä kasvaa ja saada kokemusta sillä tuota asetta ei ampumalla huonommaksi saa..vain huolimaton käyttö ja huolto voi tehdä aseesta huonomman
 
Tuossa tulikin mieleen kysyä, että mikä mahtaa olla kiväärin käyttöikä? Siis kuinka paljon tavallisesti 308 kiväärillä kestää ampua?
 
Tuossa tulikin mieleen kysyä, että mikä mahtaa olla kiväärin käyttöikä? Siis kuinka paljon tavallisesti 308 kiväärillä kestää ampua?

Taitaa olla kymmeniä tuhansia laukauksia...riippuu kuinka nopeita latauksia ampuu mutta jos pysytään alle 900 m/sek niin piipun käyttöikä kasvaa kun ei kuparoi piippua nopeilla latauksilla......Sitten on ulosvetäjän kynsi joka on kuluva osa ja muut vaihdettavissa olevat...eli kun vaan huoltaa asetta niin käyttöikä on tosi pitkä..
 
Taitaa olla kymmeniä tuhansia laukauksia...riippuu kuinka nopeita latauksia ampuu mutta jos pysytään alle 900 m/sek niin piipun käyttöikä kasvaa kun ei kuparoi piippua nopeilla latauksilla......Sitten on ulosvetäjän kynsi joka on kuluva osa ja muut vaihdettavissa olevat...eli kun vaan huoltaa asetta niin käyttöikä on tosi pitkä..

Ulosvetäjän kynsi kuulostaa sellaiselta osalta, että sen saa vaihdettua kohtuulliseen hintaan ja tekijää ei ole vaikea löytää? Eli ihan kulutuskamaa?

Ja nähtävästi kannattaa harkita ennen kuin menee ostamaan jonkun 22-250 kivääri, sen käyttöikäkö voi olla lyhyempi?
 
nähtävästi kannattaa harkita ennen kuin menee ostamaan jonkun 22-250 kivääri, sen käyttöikäkö voi olla lyhyempi?
Käytössä ollutta ikää tulee tietenkin pohtia suhteessa siihen 250,- hintaan. Yksityiseltä ostaessa asia on kahdenvälinen selvitettävä ja vaatii ostajaltakin jonkin verran asiantuntemusta piipun arvioinnissa.
Kaupasta käytettyä ostaessa asiansa tunteva aseseppä osaa jotakin kertoa piipun kuunnosta.
Sanotaan myös että käytetyillä latauksillakin on merkityksensä - piippu pikemminkin palaa ajan myötä eikä niinkään liikkeestä kulu. Eikös vaan?
 
Tuossa tulikin mieleen kysyä, että mikä mahtaa olla kiväärin käyttöikä? Siis kuinka paljon tavallisesti 308 kiväärillä kestää ampua?

Sanoisin että 20.000-30.000 laukausta ainakin voit huoletta laskea käyttöiäksi kun puhdistat käytön jälkeen aina piipun. Jotain jousia ja kynsiä voi matkan varrella pettää mutta ekana tulee yleensä piippu vastaan ja sekin voi olla tuossa kohtaa (tai paljon sen jälkeenkin) vielä ihan käyttökelpoinen mutta paras osuma muuttunut vaikka 1MOA->2MOA.
 
Ja tietenkin sen verran järkeä käyttäjällä, ettei jynssäämällä jynssää piipun suuta kartioksi ja rihloja pilalle tyyliin 80-90 -luvun varusmieskoulutus.

Rihloista muuten näkee kunnon suuntaa-antavasti ihan paljaalla silmällä - jos ne ovat kirkkaat ja terävät, kaikki kunnossa.
 
Ja tietenkin sen verran järkeä käyttäjällä, ettei jynssäämällä jynssää piipun suuta kartioksi ja rihloja pilalle tyyliin 80-90 -luvun varusmieskoulutus.

Rihloista muuten näkee kunnon suuntaa-antavasti ihan paljaalla silmällä - jos ne ovat kirkkaat ja terävät, kaikki kunnossa.

Tuosta puheenollen, niin minkäslaiset puhdistusvälineet kannattaisi hankkia ensimmäiselle aseelle? Mitä olen katsonut noita aseliikkeiden sivuja, niin vastaavaa puhdistusvälineistöä mitä oli armeijan rynkylle aikoinaan ei näkynyt, joskin asesilla näkyy olevan markkinoilla edelleen. Erityisesti katsoin niitä sellaisia huopatulppia jotka ilmeisesti kiinnitetään puhdistuspuikon nokkaan, onko nämä hyvät, ainakin vaikuttaisivat helpoilta käyttää.
 
Sellainen perussetti on alkuun aivan hyvä ja kyllä niitä saa liikkeistä ja marketeista, eivät vaan viitsi enää mainostaa vaan sivuilla mainostetaan hifimpiä vehkeitä, boresnakea jne. Siihen päälle pussillinen sillaa, öljyä ja jotain piipunpuhdistustököttiä niin pääsee pitkälle. Muistat vaan käyttää myös sitä puhdistusainettakin joskus, eikä pelkästään öljyllä. Tarkkuus häviää jos rihlat menee tukkoon palokarstoista tai kuparista.
 
Bore on kätevä. Sen kun vetää lämpimän aseen piipusta ammunan jälkeen johon on tietenkin tiputettu öljyä ensin. Se tekee piipulle eetvarttia...:cool:
 
Bore on kätevä. Sen kun vetää lämpimän aseen piipusta ammunan jälkeen johon on tietenkin tiputettu öljyä ensin. Se tekee piipulle eetvarttia...:cool:

Tuosta boresnakesta pitikin kysellä, että miten se toimii? Siis laitetaanko sen perään jonkinlainen harja tai tuppo mikä vedetään putken läpi, vai onko se naru sellaisenaankin se tuppo?
 
Boresnaken huonous on että sitä on vaikea saada uudestaan puhtaaksi eli soveltuu "suurimman alkulian poistoon" mutta perinpohjaiseen putsaukseen pitää saada puhdasta pehmeää materiaalia piipun läpi jotta näkee milloin sonnan irtoaminen loppu eli piippu oikeesti puhdas. Sellainen juttu jonka nyt useamman asesepän suusta kuullut että kuparinpoistoa pitää suorittaa riittävän usein. Silloin kun alat nähdä hylsyssä ylipaineen merkkejä, ollaan jo liian harvassa kuparinpoisto tiheydessä. Silmämääräisesti tuota ei pelkästä piipusta oikein erota vaa ainoa indikaattori on esim Eliminator/Forrest yms puhdistusaineen väri josta näkee tuleeko sieltä vielä kuparia vai ei. Itse käytän lappuja ja Eliminatoria, niin pitkään lappua piippuun kunnes lapussa ei enää sinistä. Pidin tuota aikanaan vähän höpöhöpönä ennen kuin juttelin Sakon piippuja tekevän asesepän kanssa samassa jahtiporukassa. Tämän jälkeen olen kyllä kuullut asiasta hyvinkin ammattimaisten kiväärintekijäin suusta ja itsekin todennut kuparoitumisen olevan tosiasia. Ainoastaan 9mm pistoolin olen saanut itse niin kupariseksi että hylsyissä alkoi olemaan ylipainepanta (ei hyvä juttu) joka poistui kuparinpoistolla.
 
Boresnaken huonous on että sitä on vaikea saada uudestaan puhtaaksi eli soveltuu "suurimman alkulian poistoon" mutta perinpohjaiseen putsaukseen pitää saada puhdasta pehmeää materiaalia piipun läpi jotta näkee milloin sonnan irtoaminen loppu eli piippu oikeesti puhdas. Sellainen juttu jonka nyt useamman asesepän suusta kuullut että kuparinpoistoa pitää suorittaa riittävän usein. Silloin kun alat nähdä hylsyssä ylipaineen merkkejä, ollaan jo liian harvassa kuparinpoisto tiheydessä. Silmämääräisesti tuota ei pelkästä piipusta oikein erota vaa ainoa indikaattori on esim Eliminator/Forrest yms puhdistusaineen väri josta näkee tuleeko sieltä vielä kuparia vai ei. Itse käytän lappuja ja Eliminatoria, niin pitkään lappua piippuun kunnes lapussa ei enää sinistä. Pidin tuota aikanaan vähän höpöhöpönä ennen kuin juttelin Sakon piippuja tekevän asesepän kanssa samassa jahtiporukassa. Tämän jälkeen olen kyllä kuullut asiasta hyvinkin ammattimaisten kiväärintekijäin suusta ja itsekin todennut kuparoitumisen olevan tosiasia. Ainoastaan 9mm pistoolin olen saanut itse niin kupariseksi että hylsyissä alkoi olemaan ylipainepanta (ei hyvä juttu) joka poistui kuparinpoistolla.

Taisin nähdä jonkun neuvon aloittelijalle, että tuota pitäisi tehdä myös ihan uudelle putkelle, noin niin kuin sisäänajona. Ja miksikäs ei? Kai siellä jotakin koneistuksen jälkiä on?
 
Tuosta boresnakesta pitikin kysellä, että miten se toimii? Siis laitetaanko sen perään jonkinlainen harja tai tuppo mikä vedetään putken läpi, vai onko se naru sellaisenaankin se tuppo?

Snakessa on kaikki tarvittavat paitsi öljy...mutta meriTJ laittoikin hyvää infoa putsista
 
Taisin nähdä jonkun neuvon aloittelijalle, että tuota pitäisi tehdä myös ihan uudelle putkelle, noin niin kuin sisäänajona. Ja miksikäs ei? Kai siellä jotakin koneistuksen jälkiä on?
Ööh... Tämä on aihe mihin en uskalla antaa mitään faktaa koska niin paljon erilaisia mielipiteitä sinne sun tänne. Mutta näin sisäänammun omat neitsytpiiput, jos ei muuta niin tuleepahan riittävät rituaalit taikauskon vahvistamiseksi. Konsultaatiota "sadetanssiin" olen saanut ammattiwelholta joten siinäkin voi olla perää: 5x1lks rauhallisesti laatuluodilla ja Elimaattorilla puhdistus jokaisen jälkeen. Sitten 5lks ja puhdistus, 10lks ja puhdistus. 10-20lks puhdistus. En jaksaisi tehdä esim pistoolille tai haulikolle enkä piekkarille(tai muille lyijyluotisisille), vain kiväärille enkä menettäisi yöuniani jos vähän rajummallakin aloittaisin tavallisen tusinapyssyn piipun sisäänajon. Kuten sanoin, makunsa kullakin sanoi koira kun... :)
 
Back
Top