Tarkka-ampujan peruskivääri

Snakessa on kaikki tarvittavat paitsi öljy...mutta meriTJ laittoikin hyvää infoa putsista

Kaikesta päätellen tuo on sellainen vempele, että sitä ei viitsi pitää jemmassa kovin montaa puhdistusta. Voipi olla aika sottainen parin käytön jälkeen, etenkin jos laittaa sekaan öljyä.
 
Omat huomiot sen suuntaisia että ne ketkä enemmän ampuu millään ruutivehkeellä ampuu järjestään paremmin muillakin. Tottakai esim toiminnallisessa ammunnassa on alueita mitä voi treenata vain nopeatempoisella lajikohtaisella ammunnalla mutta ei se perus RK:lla ampuminen kärsi jos kaveri osaa puristaa liipasinta ja vähän funtsia ammunnan anatomiaa pötköttelyammunnan harrastamisen pohjalta. Ei minulla mitään tiedettä tueksi ole, tuollaista olen ollut huomaavinani kun radoilla käynyt ja harrastanut.

Kaikki ja kaikenlainen ammuntaharjoittelu tukee toisiaan..enempi on parempi :D

Esim. Metsästys on oiva harrastus miten liikkua, havainnoida, naamioitu, jne maastossa.

Myös pimeässä liikkuminen, havainnointi, ammunta on asia jota voi ja pitää harjoitella ihan ilman tai mitään kurssiakin...mutta kursseilla on myös pimeässä ammuntaa sekä eri valaistuksella..

Jep, itsekin tuumin että siirtovaikutus on jossain määrin positiivinen. Tietenkin kiinnostaisi tietää jotenkin tarkempia arvioita siitä millainen se on, mutta enpä olettanutkaan saavani sellaisia arvioita. Ei liene sattumaa, että varusmiespalveluksessa ne henkilöt jotka ennen vm-palvelusta olivat harrastaneet metsästystä, mutteivat ikinä ampuneet rynnäkkökiväärillä, olivat varusmiespalveluksessa kuitenkin RK-ammunnassa parhaimmasta päästä.

Mutta voisihan TA-touhut olla ihan kivoja. Vaikka joku SRA varmaan sopii luonteelleni paremmin ja tukisi SA-tehtäväni harjoitteluakin paremmin. Välinerunkkarina tosin tuo TRG-22 ois aika kiva varmaan. Onko SAKOt muuten ylihintaisia? Ei sillä, että minä näitä vakavissani miettisin, ainakaan tällä hetkellä.
 
Jep, itsekin tuumin että siirtovaikutus on jossain määrin positiivinen. Tietenkin kiinnostaisi tietää jotenkin tarkempia arvioita siitä millainen se on, mutta enpä olettanutkaan saavani sellaisia arvioita. Ei liene sattumaa, että varusmiespalveluksessa ne henkilöt jotka ennen vm-palvelusta olivat harrastaneet metsästystä, mutteivat ikinä ampuneet rynnäkkökiväärillä, olivat varusmiespalveluksessa kuitenkin RK-ammunnassa parhaimmasta päästä.

Mutta voisihan TA-touhut olla ihan kivoja. Vaikka joku SRA varmaan sopii luonteelleni paremmin ja tukisi SA-tehtäväni harjoitteluakin paremmin. Välinerunkkarina tosin tuo TRG-22 ois aika kiva varmaan. Onko SAKOt muuten ylihintaisia? Ei sillä, että minä näitä vakavissani miettisin, ainakaan tällä hetkellä.

Sra on mainio harrastus joka tukee sekä kehittää turvallista aseenkäyttöä ja ammuntaa. Suosittelen

TRG on hyvä ase mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että samalla rahalla saa enemmän ja ihan yhtä laadukasta kuin pelkän TRG kiväärin...mutta tämä on vain oma mielipiteeni...
 
Sra on mainio harrastus joka tukee sekä kehittää turvallista aseenkäyttöä ja ammuntaa. Suosittelen

TRG on hyvä ase mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että samalla rahalla saa enemmän ja ihan yhtä laadukasta kuin pelkän TRG kiväärin...mutta tämä on vain oma mielipiteeni...

+1!

SRA/Practical tekee molemmat mielestäni "pieni ihmeitä" omalle aseenkäsittelylle turvallisuuden ja varmuuden osalta kun edes vuoden tai kaksi suht koht aktiivisesti viitsii harrastaa. IPDA tekee varmasti kanssa mutta siitä ei ole omaa kokemusta niin en voi "kokemuksen syvällä..." siitä haastella.

Oikeastaan kaikki jotka tunnen sellaisina "reserviläisTA-harrastajina" on enempi/vähempi myös SRA/Practical/IPDA harrastajia kanssa. Ei kannata suotta lokeroida maailmaansa liian suppeaksi tämän aiheen ympärillä on minun mielipiteeni.
 
+1!

SRA/Practical tekee molemmat mielestäni "pieni ihmeitä" omalle aseenkäsittelylle turvallisuuden ja varmuuden osalta kun edes vuoden tai kaksi suht koht aktiivisesti viitsii harrastaa. IPDA tekee varmasti kanssa mutta siitä ei ole omaa kokemusta niin en voi "kokemuksen syvällä..." siitä haastella.

Oikeastaan kaikki jotka tunnen sellaisina "reserviläisTA-harrastajina" on enempi/vähempi myös SRA/Practical/IPDA harrastajia kanssa. Ei kannata suotta lokeroida maailmaansa liian suppeaksi tämän aiheen ympärillä on minun mielipiteeni.

:solthum:..jätin mainitsematta muut lajit tarkoituksella kun @Tetra itse toi esiin vain sra:n mutta asia on juuri näin kuin kirjoitit..

Nykyään on aika usein SRA kisoissa mukana joko tarkka ammuntaa kuvaava rasti tai tukiampujatoimintaa kuvaava rasti ja näitä on voinut ampua omalla tai järjestäjän kalustolla.

Pitää taas nostaa Etelä-Hämeelle hattua tämän toiminnan eteenpäin viemisestä :salut:
 
Viimeksi muokattu:
TRG on hyvä ase mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että samalla rahalla saa enemmän ja ihan yhtä laadukasta kuin pelkän TRG kiväärin...mutta tämä on vain oma mielipiteeni...

Saako suoraan hyllystä? Sako taisi vuosia sitten mainostaa itseään sillä, että tekivät tarkimmat aseet mitä suoraan hyllystä löytyy.
 
Saako suoraan hyllystä? Sako taisi vuosia sitten mainostaa itseään sillä, että tekivät tarkimmat aseet mitä suoraan hyllystä löytyy.

Ei mitään käsitystä...mutta olkoonkin tarkka mutta vain Sako TRG A10 on kenttäkelpoinen ase koska siinä on suljettu laukaisukoneiston johon ei lika ja roska pääse tekemään ongelmia...tätä ei muissa Trg aseissa ole.
.
 
...kaikki jotka tunnen sellaisina "reserviläisTA-harrastajina" on enempi/vähempi myös SRA/Practical/IPDA harrastajia kanssa. Ei kannata suotta lokeroida maailmaansa liian suppeaksi tämän aiheen ympärillä on minun mielipiteeni.

Juurikin näin. Kaikkiin ammunnan lajeihin kannattaa ottaa jonkinlainen kontakti ja sitä kautta varmuutta omaan aseenkäsittelyyn. Ajan myötä varmaankin selviää mikä sitten on se lopullinen ja pitkäaikaisempi henkilökohtaisen kiinnostuksen kohde. Itse aloittelin joskus takavuosina practicalilla mutta kyllästyin kun vertailuun tuli "pötköttelyammunta" joka kaikine hienouksineen avarsi maailmaa, lisäsi ulkoilua toisenlaisissa ympäristöissä ja lisäsi liikuntaa moninkertaisesti ihan vaan johtuen maailtaulujen etäisyydestä.

Tämän keskustelun tarkoituksena on nimenomaan toimia motivaattorina pötköttelyammunnan (hitto että tykkään sanasta ) mahdollisille aloittajille ja hyvin olemmekin pyörittäneet keskustelua siitä, miten edullisilla välineillä voisi edes päästä alkuun. Hienoa!


.
 
Heitämpä tässä lisää lihaa hailaumalle, että keskustelu ei kokonaan kuivu kasaan:

Eli Lahdenniemen käytetyiden aseiden osasto:

Vi 3854
Vi 3943
Vi 3640

Kommentteja näistä?
 
Tampereen Asepajan kiväärin aktiota ei mainita, ei vissiin kuitenkaan Mosini. En oikein tunne TAP-mallistoa. Siinä ei ole mukana kiikaria mutta äänenvaimennin kylläkin. Tosin kiikarin ehkä kuitenkin vakavampi harrastaja haluaa laittaa itse oman maun mukaan.
Tikka M55 on vanhan hyvän ajan kivääri ennen Berettan 'katteen maksimointi' - hengessä tehtyä "modernisointia". 5.7 kuitenkin TA-kiväärille vähän köykäinen kalipeeri?
Piippujen kuntoa ei mainita mutta jos niissä ei ole vikaa niin varmaan kaikki noista on hinta-laatusuhteeltaan ihan kohtuullisia. Esimerkiksi CZ:kin kiväärien hinnat alkaa kuitenkin jo jostain 850-900 euroa uusina ilman kiikaria tai mitään.
 
Kokonaisuutena tuo numero 3640 varmaan osuisi käteen ensimmäisenä jos ne olisivat edessä näytillä samanaikaisesti. Tekstin osoittama sopiva kaliberi ja raskas piippu ovat hyviä lähtökohtia.
 
Kokonaisuutena tuo numero 3640 varmaan osuisi käteen ensimmäisenä jos ne olisivat edessä näytillä samanaikaisesti. Tekstin osoittama sopiva kaliberi ja raskas piippu ovat hyviä lähtökohtia.

Tuo oli se TAP:n kivääri muistaakseni, en rupea tarkistamaan. Eli olen pitkälti samaa mieltä, mikä jää ikävästi epäselväksi on se, että minkälainen lipas tuossa on tai voiko sitä vaikkapa muokata? Irtolipas olisi kiva olla aseessa ja mieluummin siinä 10 patruunan tienoilla oleva sellainen.

Niin, ja mainittakoon, että tuo 750€ on siitä merkittävä, että sillä saa jo raskaspiippuisen Savagen uutena, eli käytetyssä aseessa saa olla ihan kohtuullisesti juttuja puhumassa puolestaan jos sen meinaa maksaa. BR-vaimennin kierteineen, bipod sekä kiikarijalat toki maksaisivat kohtuullisesti, joten ne tietenkin tuovat lisäarvoa aseelle.
 
Riippuu myös siitä kuinka paljon haluaa kerätä erikoisuudentavoittelu-pisteitä :) TAP on kohtuullisen harvinainen pala suomalaista asehistoriaa ja siitä saa hyvin jutunjuurta radalla aikaiseksi, Tikkaa tai Savagea on 13 tusinassa eivätkä herätä muita reaktioita kuin haukotuksia.
 
Kaikesta päätellen tuo on sellainen vempele, että sitä ei viitsi pitää jemmassa kovin montaa puhdistusta. Voipi olla aika sottainen parin käytön jälkeen, etenkin jos laittaa sekaan öljyä.

Alkaa ehkä hiukan erkaantua aiheesta, mutta: piippukäärmeen voi pestä ihan lavuaarissa lämpimällä vedellä. Toisin kuin sillaa, (joka muuten on Belsepuubin keksintöjä IMHO), käärmettä voi käyttää tosi pitkään uudelleen kun vaan pesee ja kuivaa.

Itse käytän öljyä, rättiä, käärmettä, joskus harvoin vanupuikkoa (varoen ettei jää haituvia) ja vielä harvemmin harjaa. Sillaan en ole koskenut moneen vuoteen inttihommissakaan, ja omiin aseisiini en ole sitä käyttänyt koskaan.
 
Snakella ei sitten pysty puhdistamaan patruunapesää. Oleellista varsinkin talvella kun pesään jäänyt lika ja kosteus jämähtää pakkasessa. Sen lisäksi miinojen tutkaus onnistuu vähän huonommin narulla. Eli puhdistuspuikkoa pitää kuljettaa mukana.
 
Tällainen on varmaan jo kaikilla MP.net tarkka-ampujilla? Huomatkaa sinivalkoruudut.

558938_3182179952438_851279935_n.jpg
 
Back
Top