Tarkka-ampujan peruskivääri

Juu näin sitte nykyään, toki vieläkin varmaan itselle olis helpompaa todistella metsästys kun urheilummunta periaatteella luvitetut vaikka jonkin verran tulee radallakin käytyä.
Ainut vaan että meillä eikä heillä ole mitään tietoa mitä tuo metsästyksen todistaminen vaatii ja sotketaanko siihen yhdistyksiä tai kattojärjestöjä mukaan.
 
No esim. siksi että metsästysaseena luvittamalla ei tartte kuin metsästää, toisin kuin urheilummunta perustein luvitetulla... jää ne turhien ampumapäiväkirjojen täytöt pois.

Joskus kun hain kiväärille lupaa ja rehellisesti laitoin lupahakemuksen metsästys ja rata-ammunta niin ystävällinen virkailija neuvoi jättämään tuon maagisen rata-ammunnan pois hakemuksesta jotta säästyn ampumapäiväkirjan täytöltä ja kuulemma luvat heltiää helposti pelkän metsästys perusteen vuoksi.
Virhe tiskin molemmilla puolilla. Muistaakseni kesän 2019 jälkeen hankittuihin puolareihin (pienoiskivääreitä lukuunottamatta) on tullut todistelupakko 5 vuoden välein. Ja tuossa "muistaakseni" sana koskee vain ajankohtaa. Muuten varmaa.

Koittakaa nyt jo tajuta, että esim. jokaisen lain voimaan tulon jälkeen hankitun puoliautomaattisen metsästyshaulikon ja -kiväärin aseluvan tarve täytyy todistaa 5 vuoden välein. Jos unohdat todistaa, niin syyllistyt luvattoman aseen hallussapitoon, josta saat tuomion ja menetät kaikki aselupasi. Olen siksi tuohtunut tästä, koska pidin aiheesta poliittista meteliä silloin kun lakiluonnoksen näin. Ketään ei kiinnostanut. Tämä oli edellisen eduskunnan kaikkein viimeisin päätös jonka se teki. Omassakin puolueessani oli kiire nuijia paskaksi tiedetty aselaki läpi, ettei tuleva sosialistihallitus saisi tehtyä sitä vieläkin paskemmaksi.

Viranomaiset yrittivät saada vielä huijattua tuon puolareidenntoditeluvelvoitteen voimaan takautuvasti. Siitä oli metsästäjälehdessä ministeriön tiedote jossa ilmoitettiin lain takautuvuus sekä lakiin ja sen perusteluteksteihin perustumaton erityinen puoliautomaattisuuden tarpeen todisteluvelvoite. Ketään ei kiinnostanut ko. asia, koska eihän sellaista kuulemma voinut olla. Minun piti soitella itse ministerille, kun etujärjestöt ja virkamiehet eivät olleet kiinnostuneita korjaamaan asiaa. Sain lopulta metsästäjälehteen asti pienen tiedotteen jossa korjattiin ilmoittamani virheet.
 
Ainut vaan että meillä eikä heillä ole mitään tietoa mitä tuo metsästyksen todistaminen vaatii ja sotketaanko siihen yhdistyksiä tai kattojärjestöjä mukaan.
Kyllä tiedetään. Metsästyskortin voimassaolon todistaminen riittää. Laki tai lain perustelut eivät vaadi mitään muuta, joten silloin sen on riitettävä. Tästä olen jo käynyt väännöt sisäministeriön kanssa. Ja meidän on yhdessä pidettävä tästä kiinni. Jos tarvitsee erityisesti perustella miksi aseen tulee nimenomaan olla itselataava, niin kaikki sen perustelut ovat mielipideasioita ja siten helposti kumottavissa jos viranomainen niin päättää.
 
Tästä olen samaa mieltä. Pitää ehdottomasti toimia siten, että puoliautomaattien käyttö jatkossakin metsästyksessä on mahdollista. Tämä on todella tärkeä asia. Kuitit siitä, että :"hae ampumaurheilu-lupaa" on täysin irrelevantteja. Itsellä on kyllä "SRA-status" eli voisin silläkin lupia hakea, mutta se ei nyt olet tässä se asian pointti. Mitä enemmän puoliautomaatteja on, sen parempi meille kaikille. Metsästäjiä on suurempi massa ja niillä sen takia on myös painoarvoa poliitikoille.

On lyhytnäköistä ajattelua, että kunhan saanut luvat itse, niin kaikki on hyvin. Ei ole. Tulevaisuudessa on hyvin helppo pyyhkiä tietyn pienen ryhmän oikeudet takautuvastikin. Sehän oli jo tosi lähellä nyt viimeksi, että sra-touhut olisi loppunut kokonaan. Jos uusia lupia ei olisi enää myönnetty, se olisi käytännössä loppunut. Ei se olisi mitään auttanut, vaikka vanhojen puolareiden luvat olisikin jääneet voimaan.
 
Tästä olen samaa mieltä. Pitää ehdottomasti toimia siten, että puoliautomaattien käyttö jatkossakin metsästyksessä on mahdollista. Tämä on todella tärkeä asia. Kuitit siitä, että :"hae ampumaurheilu-lupaa" on täysin irrelevantteja. Itsellä on kyllä "SRA-status" eli voisin silläkin lupia hakea, mutta se ei nyt olet tässä se asian pointti. Mitä enemmän puoliautomaatteja on, sen parempi meille kaikille. Metsästäjiä on suurempi massa ja niillä sen takia on myös painoarvoa poliitikoille.

On lyhytnäköistä ajattelua, että kunhan saanut luvat itse, niin kaikki on hyvin. Ei ole. Tulevaisuudessa on hyvin helppo pyyhkiä tietyn pienen ryhmän oikeudet takautuvastikin. Sehän oli jo tosi lähellä nyt viimeksi, että sra-touhut olisi loppunut kokonaan. Jos uusia lupia ei olisi enää myönnetty, se olisi käytännössä loppunut. Ei se olisi mitään auttanut, vaikka vanhojen puolareiden luvat olisikin jääneet voimaan.
Tästä saatte laittaa kiitosta metsästys järjestöille koska tämänhän ei pitänyt koskea metsästäjiä™ ja sen suhtee minulla ei enää riitä empatioita kyseitä ryhmää kohtaan....
 
Tästä saatte laittaa kiitosta metsästys järjestöille koska tämänhän ei pitänyt koskea metsästäjiä™ ja sen suhtee minulla ei enää riitä empatioita kyseitä ryhmää kohtaan....
Metsästäjäliitolta on kyllä tullut kaikkia aseharrastajia ja aseilla harrastavia puolustavia lausuntoja ainakin 3-4 vuotta.
 
Lyhyet, Ervat ja itselataava kertatuli TT3 > harrastustodistus 5v välein.
Koskee myös piekkareita ja haulikoita. Niitä ei ole rajattu ulos?

53 a § (7.6.2019/724)

Harrastuksen jatkumisen osoittaminen​


Luonnollisen henkilön, jolla on toistaiseksi voimassa oleva hallussapitoon oikeuttava lupa 6 §:n 2 momentin 4–7 kohdassa tarkoitettuun ampuma-aseeseen, erityisen vaaralliseen ampuma-aseeseen taikka ampuma-aseeseen, jonka toimintatapa on itselataava kertatuli, on viiden vuoden kuluttua luvan antamisesta ja tämän jälkeen viiden vuoden välein toimitettava lupaviranomaiselle selvitys 45 §:n 5–10 momentissa tarkoitetun lupaedellytyksen voimassaolosta. Esitettävällä selvityksellä on osoitettava, että luvanhaltija edelleen aktiivisesti harjoittaa luvan myöntämisen perusteena ollutta toimintaa tai muuta toimintaa, johon kyseistä ampuma-asetta koskeva lupa olisi voitu myöntää.


Lupaviranomainen voi tarvittaessa vaatia luvanhaltijaa esittämään harrastuksestaan muitakin selvityksiä.


Asekeräilijän hyväksynnän perusteella myönnetyn ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttavan luvanhaltijan tulee kuitenkin toimittaa 1 ja 2 momentissa tarkoitettu selvitys vain lupaviranomaisen sitä erikseen pyytäessä.
 
Äh. Nytpä muistuu mieleeni, että puolareiden todisteluvelvoite koskee jopa pienoiskivääreitä. Ja onhan se tuossa aselaissakin aivan selvästi. Meilläkin on perheessä yksi sellainen pienoiskiväärilupa joka pidetään rinnakkaislupana 10 vuoden lupakauden loppuun, jolloin vältytään yhdeltä todistelukerralta. Ei vaan jaksa kaikkea aina muistaa.
 

Jousi avusteinen pulttilukko, 308 tai 6.5 CM. Metsästäjille tarkoitettu, mutta toimii TA ja TTA vehkeenä. 18 ja 24 tuuman piippu. 1800 jenkkilässä.
 
Äh. Nytpä muistuu mieleeni, että puolareiden todisteluvelvoite koskee jopa pienoiskivääreitä. Ja onhan se tuossa aselaissakin aivan selvästi. Meilläkin on perheessä yksi sellainen pienoiskiväärilupa joka pidetään rinnakkaislupana 10 vuoden lupakauden loppuun, jolloin vältytään yhdeltä todistelukerralta. Ei vaan jaksa kaikkea aina muistaa.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin todisteluvelvoite 5v. välein koskee ainoastaan 12.6.2017 jälkeen hankittuja puolareita, ns. grandfathering-pykälä direktiivissä. Ymmärtääkseni sellaisen pyssyn luvalla saa myös ihan surutta ostaa hirmuvaarallisia suuren kapasiteetin lippaitakin (pist yli 20, kiv yli 10)
 
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin todisteluvelvoite 5v. välein koskee ainoastaan 12.6.2017 jälkeen hankittuja puolareita, ns. grandfathering-pykälä direktiivissä. Ymmärtääkseni sellaisen pyssyn luvalla saa myös ihan surutta ostaa hirmuvaarallisia suuren kapasiteetin lippaitakin (pist yli 20, kiv yli 10)
Ei, todisteluvelvoite koskee ainoastaan aselain voimaantulon jälkeen hankittuja lupia. Sen sijaan lipasrajoitukset tulivat Suomessa voimaan takautuvasti, eli direktiivin voimaantulonm 12.6.2017 ja lain voimaantulon välisiin lupiin myös, ja ainoastaan 12.6.2017 ennen hankituissa luvissa ei ole lipasrajoituksia.
 
Ei, todisteluvelvoite koskee ainoastaan aselain voimaantulon jälkeen hankittuja lupia. Sen sijaan lipasrajoitukset tulivat Suomessa voimaan takautuvasti, eli direktiivin voimaantulonm 12.6.2017 ja lain voimaantulon välisiin lupiin myös, ja ainoastaan 12.6.2017 ennen hankituissa luvissa ei ole lipasrajoituksia.
Ok, olen tainnut hiukan pudota kärryiltä taas. Eli mistä päivämäärästä lähtien niitä hartaustodistuksia on pitänyt poliisille toimittaa, ja onko eroa pitkällä ja lyhyellä aseella, entä patruunan nallin sijainnilla, jos viitsit selvittää?
 

 
  • Tykkää
Reactions: KIM


Sopii siihen tonnin luokan peruskiväärin, niin radalle kuin maastoon. Paino 2.47 kiloa.
 
Tästä olen samaa mieltä. Pitää ehdottomasti toimia siten, että puoliautomaattien käyttö jatkossakin metsästyksessä on mahdollista. Tämä on todella tärkeä asia. Kuitit siitä, että :"hae ampumaurheilu-lupaa" on täysin irrelevantteja. Itsellä on kyllä "SRA-status" eli voisin silläkin lupia hakea, mutta se ei nyt olet tässä se asian pointti. Mitä enemmän puoliautomaatteja on, sen parempi meille kaikille. Metsästäjiä on suurempi massa ja niillä sen takia on myös painoarvoa poliitikoille.

On lyhytnäköistä ajattelua, että kunhan saanut luvat itse, niin kaikki on hyvin. Ei ole. Tulevaisuudessa on hyvin helppo pyyhkiä tietyn pienen ryhmän oikeudet takautuvastikin. Sehän oli jo tosi lähellä nyt viimeksi, että sra-touhut olisi loppunut kokonaan. Jos uusia lupia ei olisi enää myönnetty, se olisi käytännössä loppunut. Ei se olisi mitään auttanut, vaikka vanhojen puolareiden luvat olisikin jääneet voimaan.

Itsellänihän on paikalliselta lupavastaavalta ihan kirjallinen vastaus, jossa hän toteaa, ettei heidän laitoksellaan luviteta puolareita metsästykseen. Mies on vielä itsekin IPSC ampuja.
 
FJjRf7WXEAQEWa3-660x441.jpg


FJjRhzWWYAYsEZB-660x495.jpg


Goodbye Dragunov SVD and 7.62×54mmR! Welcome CZ Bren 2 PPS and 7.62x51mm! The Czech Army (Armáda České republiky) has ordered a total of 350 pieces of the new CZ Bren 2 PPS rifles. The rifle is made by Česká zbrojovka a.s. (CZ) on the basis of the CZ Bren 2, which in turn was developed from the 805 BREN in caliber 5.56x45mm or 7.62x39mm.

In the picture above we can see the new CZ BREN 2 PPS with a riflescope from Nightforce in a mount from Spuhr.

308 meni heillekkin
 
FJjRf7WXEAQEWa3-660x441.jpg


FJjRhzWWYAYsEZB-660x495.jpg




308 meni heillekkin
Kumma kun kaikki vaan hankkii 308, eikä jumalkaliiberi 6.5 creedmooria :D

Bundeswehr

1 t ·

Seuraa

Das als schweres #Sturmgewehr beschaffte #G27 ist ein absoluter #Allrounder. Mit starkem Kaliber und Visier und trotzdem hochmobil! In 60 Sekunden erzählen wir euch, was das G27 der Bundeswehr alles kann. Noch mehr Informationen zu dem Gewehr gibt es hier: http://bit.ly/G27_Infos
(Video: Bundeswehr)
 
Mitä haluat sanoa? En halua pähkäillä, joten sano suoraan. Olen vaihteeksi pisteessä missä olen valmis ottamaan henkilökohtaista banaania.
Ei ole mitään henk koht. Kaikki siviilit vaan tuntuu hehkuttavan tuota kaliiberia, mutta jostain syystä kaikki tuntuu hankkivan edelleen 308. Pois lukien USSOCOM, jotka on tainnut rajoittaa CR vain DMR aseisiin ja muiden aseiden osalta odottavat NGSW 6.8 kaliiberia.
 
Back
Top