Tarkka-ampujan peruskivääri

Tarkoitan siis sitä että kansalaisten aseenkäyttö on joka paikassa todettu turhaksi, fine, ei siitä sen enempää mutta en ole missään nähnyt tarkempaa perustelua. Kuinka siis toimitaan jos pitää vallata jokin alue ja tiedetään että armeijan lisäksi, maassa on paljon aseita joita kansalaiset myös 100% varmasti käyttävät. Maallikkona en vieläkään tajua miksi kansalaisten aseilla ei olisi mitään merkitystä vaan valtaus ja sitä edeltävät erikoisoperaatiot suoritetaan ihan normaalin kaavan mukaan.

Kaikkein oleellisinta on, että miten ne kansalaiset ovat järjestäytyneet. Jos ne on vain yksittäisiä sankareita siellä täällä toisistaan tietämättä niin niillä ei ole juuri mitään arvoa. Jos taas "vastarintamiehet" ovat järjestäytyneet edes jotenkin jo rauhan aikana (kodinturvajoukot, suojeluslunta, metsästysseura, tai minkä vaan kerhon alla) niin silloin niillä on paljon paljon enemmän käyttöarvoa.

Jos (kun) yhteiskunta ei järjestä "vastarintajoukkoja" kuin n. 2% kansalaisista niin meidän pitää tehdä se itse. Minulla on vielä jonku vuoden sijoitus, mutta olen silti järjestellyt meidän paikkakunnalle valmiiksi vastarintaosaston. Meillä on kokoontumispaikat sovittu. Elintarvikehuolto on sovittu. Kätköjä on jo oikeasti olemassa. Ihan kaikkea ei toki olla suunniteltu ja sovittu valmiiksi. Vain pari ydinhenkilöä tietää nimet, kätköt ja huollon. Mitään ei ole millään paperilla yhtään missään. Rivijäsenet on valittu vuosikymmenien kokemuksella. He taas eivät tiedä kuin yhden nimen ja pari aloituspaikkaa. Tällainen suunnittelu, varautuminen ja organisoituminen on kai jonkun pilkunviilaajan mielestä laitonta kapinan valmistelua ja terroriteon suunnittelua. Mutta se ei ole mikään ongelma paskan osuessa todella pahasti tuulettimeen. Saa kopioida. En minä tätä ole itse keksinyt. Järjestelmää on pyöritetty täällä jo isovihan aikaan, minä vain puhalsin hiillokseen.
 
Kaikkein oleellisinta on, että miten ne kansalaiset ovat järjestäytyneet. Jos ne on vain yksittäisiä sankareita siellä täällä toisistaan tietämättä niin niillä ei ole juuri mitään arvoa. Jos taas "vastarintamiehet" ovat järjestäytyneet edes jotenkin jo rauhan aikana (kodinturvajoukot, suojeluslunta, metsästysseura, tai minkä vaan kerhon alla) niin silloin niillä on paljon paljon enemmän käyttöarvoa.

Jos (kun) yhteiskunta ei järjestä "vastarintajoukkoja" kuin n. 2% kansalaisista niin meidän pitää tehdä se itse. Minulla on vielä jonku vuoden sijoitus, mutta olen silti järjestellyt meidän paikkakunnalle valmiiksi vastarintaosaston. Meillä on kokoontumispaikat sovittu. Elintarvikehuolto on sovittu. Kätköjä on jo oikeasti olemassa. Ihan kaikkea ei toki olla suunniteltu ja sovittu valmiiksi. Vain pari ydinhenkilöä tietää nimet, kätköt ja huollon. Mitään ei ole millään paperilla yhtään missään. Rivijäsenet on valittu vuosikymmenien kokemuksella. He taas eivät tiedä kuin yhden nimen ja pari aloituspaikkaa. Tällainen suunnittelu, varautuminen ja organisoituminen on kai jonkun pilkunviilaajan mielestä laitonta kapinan valmistelua ja terroriteon suunnittelua. Mutta se ei ole mikään ongelma paskan osuessa todella pahasti tuulettimeen. Saa kopioida. En minä tätä ole itse keksinyt. Järjestelmää on pyöritetty täällä jo isovihan aikaan, minä vain puhalsin hiillokseen.

Bravo, tuo on sitä oikeaa asennetta!
 
HYVÄ KIM, Just noin! Tuollaiseen toimintaan haluaisin mukaan.

Eli on todettu että erilainen vapaaehtoistoiminta pitäisi saada koordinoitua PV:n toimintaan.

Tuli muuten juuri vastaan uutinen jossa Ukrainassa olevat brittiasiantuntijat kertoivat että erittäin suuri osa ukrainan armeijan menetyksistä on oman tulen aiheuttamaa tai huonon aseenkäsittelytaidon syytä :-(

En siis missään tapauksessa halua aliarvioida aseellisen kansan merkitystä, näin itsekin massavanhentuneena. Varsinkin jos pahin toteutuu ja sissisotaan ajaudutaan, niin yksi vastarintaliikkeen toiminnan perusta lieneen että siviileillä(kin) olisi aseita. Lisäksi vihulaisen miehittämällä alueilla varmasti saa heidän keskuudessaan aikaan melkoista turvattomuutta jos mistä vaan voi kajahtaa hirvikiväärillä nuppiin. Jokainen kuollut vihulainen herättä heidänkin kotonaan kysymyksiä hyökkäämisen järkevyydestä.

Nykyinen ressutoiminta tai MPK ei mun käsittääkseni anna riittäviä mahdollisuuksia meille yli-ikäisille, joten siksi kannattaisin suojeluskuntia takaisin että saataisiin koottua aktiivisia ryhmiä, jotka pystyy toimimaan PVn kanssa yhteistyössä.

Kannatan siis periaatteessa Packaleenin ajatusta, mutta on vähän asioita yksinkertaistavaa sanoa että "joka ukosta tarkka-ampuja". Kyse lieneen kuitenkin vapaaehtoisuuden hyödyntämisestä KAIKILLA toimintojen osa alueilla aina huollosta, perusrynkkymiehistä (joiden roolia ei todellakaan kannata aliarvioida), tulituesta (eli se t-a, tähystäjä, suojaaja), viestinnästä, kk, pst:stä ja kaikesta mikä tähän soppaan kuuluu.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä olenko täysin pihalla nykysodasta mutta mä luulen että sitä epämääräistä liikettä on joka tapauksessa. Joka tapauksessa missä tahansa saattaa olla siviilejä, pakolisia, vihollisia jne.

Aivan varmasti on sekavaa, mutta kun me olemme tässä se osapuoli jolla ei ole varaa ampua sumeilematta kaikkea liikkuvaa niin epämääräisyyden lisääminen sattuu enemmän meihin kuin viholliseen.

Kannattaa myös miettiä miltä vapaajoukko näyttää vaikka sen tulenjohtajan kiikarissa vrt. siviiliporukka. On aseet, luultavasti maastopuvut, naamioitumista, "taktista" liikehdintää jne. Tuossa on minusta aika valmis resepti isoille omille tappioille.
 
...yksi vastarintaliikkeen toiminnan perusta lieneen että siviileillä(kin) olisi aseita. Lisäksi vihulaisen miehittämällä alueilla varmasti saa heidän keskuudessaan aikaan melkoista turvattomuutta jos mistä vaan voi kajahtaa hirvikiväärillä nuppiin. Jokainen kuollut vihulainen herättä heidänkin kotonaan kysymyksiä hyökkäämisen järkevyydestä.
Nykyinen ressutoiminta tai MPK ei mun käsittääkseni anna riittäviä mahdollisuuksia meille yli-ikäisille, joten siksi kannattaisin suojeluskuntia takaisin että saataisiin koottua aktiivisia ryhmiä, jotka pystyy toimimaan PVn kanssa yhteistyössä.

Noissa lauseissa kiteytyy hyvin se, miksi reserviläisten ampumaharrastuista kannattaisi laajentaa ja tämän aiheen mukaan terävöittää. Juurikin noin, että keskitytään tavoitteen saavuttamiseen, eikä siihen millainen lista esteistä saadaan aikaiseksi. Uskon todellakin, että kun asiaa pohditaan osaavissa piireissä, niin tästä vaiheittai alkaa palikat loksahtamaan kohdalleen.
Lopputuloksena pitäisi kaiken järjen mukaan olla: määrällisesti lisää firepoweria PV:n käyttöön jatkuvalla koulutuksella ja toisella puolella reserviläisten piirissä motivoituneet voivat sammuttaa "harjoitusnälkänsä" toiminnassa jolla on merkitystä.

Rauhaa tehdään päättäväisesti.

.
 
Juu, kaikessa toiminnassa oleellista olisi se että mietitään miten esteet saadaan poistettua ja mitä mahdollisuuksia on. Ei se, että mietitään ongelmia, ja sitten todetaan että ei onnistu. Meillä suomalaisilla on liikaa taipumusta tuohon jälkimmäiseen pessimismiin.
 
Aivan varmasti on sekavaa, mutta kun me olemme tässä se osapuoli jolla ei ole varaa ampua sumeilematta kaikkea liikkuvaa niin epämääräisyyden lisääminen sattuu enemmän meihin kuin viholliseen.

Kannattaa myös miettiä miltä vapaajoukko näyttää vaikka sen tulenjohtajan kiikarissa vrt. siviiliporukka. On aseet, luultavasti maastopuvut, naamioitumista, "taktista" liikehdintää jne. Tuossa on minusta aika valmis resepti isoille omille tappioille.

Tässä on yksi hyvä syy sille miksi kansalaisten (joka tapauksessa tapahtuva!) vapaaehtoinen vastarinta olisi hyvä jo etukäteen koordinoida ja edes jonkin verran kouluttaa. Voisi olla esim luokkahuoneessa tapahtuva koulutus jossa PV'n taistelutapaa selitetään ja kurssin oppilaille selitettäisiin perusasiat mitä kannattaa tehdä, missä vaiheessa, mitä ei missään tapauksessa kannata tehdä, milloin jollekin alueelle ei kannata mennä, millaisia varusteita kannattaa käyttää että PV'llä olisi edes pieni mahdollisuus tunnistaa Suomalaiset partisaanit jne jne. Tämä tietysi edellyttää sitä että PV on tunnustanut tosiasian että osa kansasta joka tapauksessa muodostaa omia taisteluelementtejä ja PV miettisi mitä tälle tosiasialle tehdään. Nythän sodankuva on se että siviilejä ei näy missään ja jos näkyy niin, he eivät tee mitään (siis haloo PV!!).
 
Mun mielestä minimivaatimus vapaajoukoille on se, että niiden täytyy kyetä kommunikoimaan sotaväen kanssa. Miten, riippuu toiminta-alueesta - takalinjoilla voi riittää lähetti, etulinjaa lähestyttäessä vehkeiden tulee ajanmukaistua.

Tässä taidetaankin sit olla jo lähellä maakuntakomppanioita jne.
 
Palataampa asiaan:

Tuossa aikaisemmin oli puhetta tuosta Remington 770:sta, mutta olikos kenelläkään mielipiteitä näistä:

Marlin XS7 http://www.sissos.fi/tuote/marlin-xs7/1030000010/

Savage Axis http://www.sissos.fi/tuote/savage-axis-stainless-308-win-/1030000038/

Selvästikään tuo savage ei ole ainakaan raskaspiippuinen, kun paino on alle kolmen kilon.

Unohtaisin molemmat ihan suosiollla jos noita meinaa edes ensikertalaisen TA aseiksi.

Jos rahaa on niukasti niin käytettyjä tikkoja saa edullisesti (joskus yllättävän edullisesti kuolinpesistä) ja eivät ole mitään sekundaa. Yksityiseltä ostaessa yleensä pystyy koeampumaan ja tarkastamaan aseen käynnin ja voi tingata vielä aseen hintaa alemmas ;).

Käytettynä kannattaa katsella Tikka M55 / M65 sportereita, tarkkoja ovat.

Täältä lisää hyvää tietoa.
http://old.takilta.fi/keskustelu/index.php
 
Kyllä itsekin ensin katsoisin noita käytettyjä aseita. Tosiaan kuolinpesistä löytyy varmasti hyviä yksilöitä jopa raskaalla piipulla.
 
Olen tässä harkitsemassa uutta piippua tuolle vanhalle palvelijalleni. Tarjolla olisi lähinnä Lothar Walther- torvea. Olisiko hyvä hankinta?
 
Tuossa on aikaisemmin mainittu pariin kertaan, että perikunnilta löytyy paljon käytettyjä aseita ja siinä yhteydessä voi tehdä kauppoja, niin pitipähän kysymäni, että mistä te saatte ne tiedot noista perikunnista? Viittaatteko te oman lähipiirin kuolemiin, vai miten noita aseita voisi koettaa löytää?
 
No esimerkiksi Tori.fi -sivulla on ajoittain ilmoituksia jotka alkaa: "perikunta myy...."..tms... . Ehkä Nettimarkkinakin?
Voisihan tuo maaliskuinen Poliisin huutokauppa olla kiinnostava kertaalleen käydä katsomassa.

aiheesta artikkeli tänään: http://yle.fi/uutiset/ukin_aselajasta_on_tulossa_paakaupunkiseudulle_muuttaneiden_perillisten_ongelma/7847699

Lisätään listaan vielä Huuto.net, Keltainenporssi.fi ja aseliikkeiden myyntitilissä olevat käytetyt aseet.
 
Tämä ei välttämättä kuulu tähän aiheeseen, mutta menköön kuitenkin:

Luin tuossa Tarkka ampujan käsikirjaa, jonka joskus satuin lataamaan netistä. Siinä panin merkille Luku1. Kuva1. Taulukon jossa on vertailu JVA 0221:n ja JVA 0250:n välillä. Oletan, että 0221 on se vanha D166 luotia käyttävä ammus ja tuo toinen käyttää huomattavasti kevyempää luotia? Minkä painoinen tuo JVA 0250:n luoti on? Näyttäisi, että ainakin 600 metriin asti Dragunovin ammus olisi helpompi ampujalle, mutta mitenkäs on tuon tuulen kanssa?
 
Interwebistä löydettyä....
Ase on kohdistettu venäläisellä a-tarvikkeella, joka tunnetaan Suomessa nimikkeellä JVA 0250 eli 9,6 gramman terässydänluodilla varustettu patruuna. Patruunan tunnistaa rautahylsystä ja ne ovat pakattu 20 kappaleen paperikääreisiin, jotka ovat sidottu narulla. Yhteensä 22 pakkausta on yhdessä vihreässä metallirasiassa eli 440 patruunaa rasiassa.
 
Mitenkäs sitten nuo ARD:t eli heijastuksen poistajat? Onko nuo vastavalosuojat sama asia, vai mitä ne tekee (vastavalosuojat siis)?
 
Back
Top