Topikki Juken ihmehärveleille

Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Tässä 10 kw Turnigy moottorilla varustettu 4000 euron versio ! Toiminta-aika 1 h 40 min.
 

Liitteet

  • Hipster_electric3structure_ply2.jpg
    Hipster_electric3structure_ply2.jpg
    134.5 KB · Luettu: 23
  • Hipster_2_vue55.jpg
    Hipster_2_vue55.jpg
    166.4 KB · Luettu: 21
  • hm14_pouduciel_hipster75.jpg
    hm14_pouduciel_hipster75.jpg
    106.5 KB · Luettu: 24

Liitteet

  • Hipster2_pik-26_45.jpg
    Hipster2_pik-26_45.jpg
    101.8 KB · Luettu: 14
  • Hipster_boarding45.jpg
    Hipster_boarding45.jpg
    114.9 KB · Luettu: 14
Viimeksi muokattu:
Näitä saa sitten 20 000 kappaletta yhden F-35n hinnalla. Modernin ratsuväen perusvaruste !
 

Liitteet

  • valmet_62xas_flying_platform65.jpg
    valmet_62xas_flying_platform65.jpg
    86.1 KB · Luettu: 24
Ihmettelen kovasti että kaupan ei ole aurinkoenergialla lentäviä pienkoneita koska aurinkopanelien paino on pudonnut vuodesta 1981 90% ja teho kasvanut 28 %.
 

Liitteet

  • hip_moni.jpg
    hip_moni.jpg
    74.9 KB · Luettu: 13
  • hips_simpler_4.jpg
    hips_simpler_4.jpg
    97.7 KB · Luettu: 12
  • solar_challenger_hippiainen80.jpg
    solar_challenger_hippiainen80.jpg
    171.4 KB · Luettu: 12
  • solar_hipxter85.jpg
    solar_hipxter85.jpg
    170.3 KB · Luettu: 13
Yksi viritys vielä..taustalla Atlantin ylitystä yrittävä Etlantic ( Duckhawk ) sähköpursikone.
 

Liitteet

  • duckhawk_6zx.jpg
    duckhawk_6zx.jpg
    98.1 KB · Luettu: 9
Ketään tietotekniikka / elektroniikka guruja jotka kertoo kuinka Turnigy 10 KW saadaan tuottamaan virtaa akuilla 1 h 40 min ?

Siis tässä 10 kW Turnigy; https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14427

Voiko 7 tällaista kytkeä rinnan tms. ???http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9184__Turnigy_5000mAh_3S_20C_Lipo_Pack.html

Alla 2 m 110 kg kundi hivuttautuu koneeseen sisään ( opas ) !

Kai peruskaavoillakin jotenkin alkuun pääsee. Teho on voltit kertaa ampeerit ja energia on teho kertaa aika. Akun koko ilmoitetaan perinteisesti ampeeritunteina, sähkömoottorikäytöissä näköjään kuitenkin kilowattitunteina. Esim: 12-volttisessa 60 Ah:n autonakussa on energiaa 12*60 Wh = 0,72 kWh.

Ranskalaisella Electravialla on vähän Hippiäisen kaltainen, joskin isompi, 15-metrinen sähkömoottoroitu moottoripurjekone ElectroLight2.

bandeau3GD.jpg


http://www.electravia.fr/ELIGHT2Eng.php

ElectroLight2:een on kolme erikokoista akkupakettia, joista isoimmalla: "With a Lithium-Polymer pack of 5,55 kWh (34 kg), the flight range is 1h35"

Moottori on 26-hevosvoimainen (19kW) E-MOTOR GMPE 102, jonka max. jatkuva teho on 11kW eli noin 60% maksimitehosta. Tehokäyrät on esitetty 84 voltille, joka kertoo, miten akut suunnilleen on kytketty eli periaatteessa 7 kpl 12 voltin autonakkuja sarjaankytkettynä. (Moottorin tiedot: http://www.e-motor.fr/DS/GMPE102DS1210.pdf )

On tuo sanottu suoraankin: "pack of batteries 20 LiPo 31Ah Small (14,1 kg, 2,3 kWh)" Olisiko 20kpl 31Ah:n akkua sarjassa, josta jännitteeksi 20*3,7V (LiPo-parin jännite on 3.7V) = 74V? Moottorin maksimi kierrosluku on 4000 rpm ja Kv eli kierrosluvun jänniteriippuvuus jotakuinkin 45 rpm/V.

Potkuri on 1,2-metrinen kaksilapainen. Lavan kärjen nopeus maksimikierrosluvulla: (4000/60)*1,2*pii = 251 m/s. Tämä on kai tyypillinen arvo, esim. eräässä Cessna 172:n moottori/potkuri -yhdistelmässä on 1,9 metrin potkuri ja moottorin max kierrokset 2400 rpm, joilla lavan kärjen nopeudeksi tulee 238 m/s. Tarkoitus lie estää lavan kärjen joutuminen yliäänialueelle.

Mainitsemasi 5500 mAh:n akkupaketti näkyy olevan 11,1 volttinen (03*3,7V), jolloin akussa on energiaa 11,1*5,5 = 61 Wh = 0,061 kWh. Kytkemällä noita 7 kpl sarjaan saadaan 77,7 voltin akku ja kytkemällä sarjoja 13 kpl rinnan tulee energiasisällöksi 7*13*0,061 kWh = 5,55 kWh eli tasan sama kuin Electravian isossa paketissa. Akkuja tarvitaan 7*13 = 91 kappaletta. Onko akkupakettien itserakentelu sitten järkevää/mahdollista en osaa sanoa.

Turnigyn 10 kW moottori saattaa olla hieman alitehoinen. Esittämissäsi verrokkikoneissa maksimiteho on 20 kW tienoilla, sähkömoottorilla matkateho on Electravian sivuston perusteella reilusti alle maksimitehon ja tarkoitus on lentää pitkiä lentoja. Turnigy on myös "kierroskone", Kv on 150 rpm/V eli 70 voltilla kierrosluku on jo 10500 rpm. Potkuria ei tuolloin voi asentaa suoraan moottorin akselille, vaan tarvitaan alennusvaihde (maksaa, painaa, syö tehoa, voi hajota). Tosin ultrakevyissä alennusvaihteet ovat ilmeisesti yleisesti käytössä.

Hippiäisen potkuri on kuvan perusteella jotain 80-senttinen, jollainen näyttäisi olevan Monnett Monissa, muissa verrokeissa on noin 120-senttinen.

Yhdessä postaamassasi kuvassa näytti olevan tuo unkarilainen moottori/potkuri -laskuri Static Thrust Calculator.

http://personal.osi.hu/fuzesisz/strc_eng/

E-Propsilla on samantapainen, joka tosin taitaa laskea ko. lentonopeudessa saatavan työntövoiman, eikä staattista.

http://www.e-props.fr/EPHCalculateur_eng.php

E-Motorilla on laskuri, joka laskee vaakalentoon tarvittavan moottoritehon, kun koneen paino, liitoluku ja nopeus, jolla liitoluku saavutetaan ovat tiedossa. Käytännössä koneessa on oltava saatua arvoa reilusti isompi moottori, lähtökiitojen yms. varalta varmaankin.

http://www.e-motor.fr/calculator.php

Electravian ja ilmeisesti samaan konserniin kuuluvien E-Motorin ja E-Propsin ja muutaman muun E:n sivustokokonaisuus on vähän sekava, linkit aukeavat ranskankielisinä (kielen saa englanniksi oikeasta yläreunasta), englanninkielisellä sivulla ei aina ole ihan kaikkea, mitä ranskaksi jne. Paljon asiaa sähkölentämisestä jokatapauksessa.
 
Laskin laskurilla, että Hippi lähtee 16 kilon vedolla liikkeelle kun aurinko tehoa maksimi 2.8 kw..se ylittää mainiosti aiemmin laskemani kynnyksen. Huippunopeus 8 km:ssä 150 km/t 6 kilon vedolla ( dynaamista liitämistä ).
 
Rukkaskikan vastinetta odoteltaessa akkuasiaan. Tässä vielä hieman siistimmin sama asia esitettynä.
 

Liitteet

  • Hippi_trailer_2.jpg
    Hippi_trailer_2.jpg
    118.8 KB · Luettu: 8
  • 2015_world_tour55.jpg
    2015_world_tour55.jpg
    59.9 KB · Luettu: 8
Tässä vielä tasan 11 kertaa tehokkaampi ( tehopaino suhde ) kuin Musculair II. Eli Hippi varustettuna levymäisella tehokkaalla panelilla myös. Se sopii moottoripodin päälle ja antaa juuri Musculair IIsen verran lisätehoa ( siis riuskan polkijan verran ). Hevosvoimina teho on 4.2 heppaa ja ylittää 2 x painavamman Roter Vogelin minimitehon. Tällä kombolla tehopaino suhde on sama kuin Burt Rutanin Voyagerilla startissa, mutta siipikuormitus vain 1/9 osa siitä.
 

Liitteet

  • 2015_world_tour55+flat_panel4.2hp.jpg
    2015_world_tour55+flat_panel4.2hp.jpg
    91.3 KB · Luettu: 5
Yritän pallotella kuinka paljon hieman virtaviiveisempi kappale liikkuu 11 kertaisella teholla ½ ohuemmassa ilmassa korkealla ? Samanlainen kappale ( esim Lohle Spitfire vs oikea Mk1 ) 11 kertaisella teholla liikkuu noin 3.2 kertaa nopeampaa, mutta ohuempi ilma tekee sen että IAS on 2 x TAS nopeutena. Eli Musculair II vs Hippi ( 40 km/t x 3.2 ) = 256 km/t. Koska pisin legi Atlantin ylityksessä lyhintä reittiä ( Islanti Grönlanti ) on 1040 km saadaan 4 hr ja 3 minuuttia ja 45 sekunttia aurinkopaisteessa jos ei ole vastatuulta. Hyvässä myötätuulessa nopeudeksi saadaan 406 km/t ja 2½ tuntia kestoksi. Eli pitäisi onnistua kesällä jos aurinko paistaa. Myötätuulessa voisi onnistua jopa New Foundland Irlanti legi.
 
Tässä Atlantin ylityksen New York-Paris yksi tapa mikäli Hippiäisellä innostuisi;
 
On tuo sanottu suoraankin: "pack of batteries 20 LiPo 31Ah Small (14,1 kg, 2,3 kWh)" Olisiko 20kpl 31Ah:n akkua sarjassa, josta jännitteeksi 20*3,7V (LiPo-parin jännite on 3.7V) = 74V? Moottorin maksimi kierrosluku on 4000 rpm ja Kv eli kierrosluvun jänniteriippuvuus jotakuinkin 45 rpm/V.

Potkuri on 1,2-metrinen kaksilapainen. Lavan kärjen nopeus maksimikierrosluvulla: (4000/60)*1,2*pii = 251 m/s. Tämä on kai tyypillinen arvo, esim. eräässä Cessna 172:n moottori/potkuri -yhdistelmässä on 1,9 metrin potkuri ja moottorin max kierrokset 2400 rpm, joilla lavan kärjen nopeudeksi tulee 238 m/s. Tarkoitus lie estää lavan kärjen joutuminen yliäänialueelle.

Mainitsemasi 5500 mAh:n akkupaketti näkyy olevan 11,1 volttinen (03*3,7V), jolloin akussa on energiaa 11,1*5,5 = 61 Wh = 0,061 kWh. Kytkemällä noita 7 kpl sarjaan saadaan 77,7 voltin akku ja kytkemällä sarjoja 13 kpl rinnan tulee energiasisällöksi 7*13*0,061 kWh = 5,55 kWh eli tasan sama kuin Electravian isossa paketissa. Akkuja tarvitaan 7*13 = 91 kappaletta. Onko akkupakettien itserakentelu sitten järkevää/mahdollista en osaa sanoa.

Turnigyn 10 kW moottori saattaa olla hieman alitehoinen. Esittämissäsi verrokkikoneissa maksimiteho on 20 kW tienoilla, sähkömoottorilla matkateho on Electravian sivuston perusteella reilusti alle maksimitehon ja tarkoitus on lentää pitkiä lentoja. Turnigy on myös "kierroskone", Kv on 150 rpm/V eli 70 voltilla kierrosluku on jo 10500 rpm. Potkuria ei tuolloin voi asentaa suoraan moottorin akselille, vaan tarvitaan alennusvaihde (maksaa, painaa, syö tehoa, voi hajota). Tosin ultrakevyissä alennusvaihteet ovat ilmeisesti yleisesti käytössä.

Hippiäisen potkuri on kuvan perusteella jotain 80-senttinen, jollainen näyttäisi olevan Monnett Monissa, muissa verrokeissa on noin 120-senttinen.

Potkuri on 90 senttinen..oletan siis koska 2.8 kw riittää Hipille että 1/7 osa mainitsemasta akkumäärästä siis riittää ja koska toinen on 22,2 volttinen niin 1/14 osa riittää Elektravian tehoihin verrattuna....eli 91 / 14 = 6-7 akkua. Lyhyempään hyppyyn siis riittää jopa 4 akkua.

Jännää ettei ne Elektravialla yritä tehdä tehokkaampaa lentolaitetta akuille; http://www.electravia.fr/ELIGHT2Eng.php tosin silloin menisi akkuja vähemmän kaupaksi jne. joten ei ihme.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top