Trump -psykoosi

Pidän silti lievästi omituisena että ensin Trumpin väkeä hakuttiin natseiksi, sitten kun paljastuu että ovat siionisteja niin sitten haukutaan juutalaiset.

Tahtoo olla, että tietyille piireille mikä tahansa Stalinista tai Maosta oikealle poliittisella kartalla on natsi.
 
USA ja Venäjä...samaa paskaa samassa paketissa :D

 
Tahtoo olla, että tietyille piireille mikä tahansa Stalinista tai Maosta oikealle poliittisella kartalla on natsi.

En ole ikinä kuulunut mihinkään piiriin ja olen jokseenkin varma että en tule ikinä kuulumaankaan.

Ehkä juuri tästä seikasta johtuen uskallan todeta että natseilla menee lujempaa kun ikinä jälkeen Hitlerin. Voitosta voittoon kulkemista on natsien elämä...eilen Venäjä...tänään USA :D

Kokonaan toinen asia on sitten se kuka vie ketä ja mihin suuntaan...Kiina ainakin hymyilee
omituisesti.

Ever get the feeling you've been cheated?

Ei muuten...mutta onhan se nyt vähän omituista että globalisaation vastustajien kirkkaimmat keulakuvat ja johtotähdet, ovat niitä jotka globalisaatiosta eniten hyötyvät.

1364193426169
 
Viimeksi muokattu:
En ole ikinä kuulunut mihinkään piiriin ja olen jokseenkin varma että en tule ikinä kuulumaankaan.

Ehkä juuri tästä seikasta johtuen uskallan todeta että natseilla menee lujempaa kun ikinä jälkeen Hitlerin. Voitosta voittoon kulkemista on natsien elämä...eilen Venäjä...tänään USA :D

Kokonaan toinen asia on sitten se kuka vie ketä ja mihin suuntaan...Kiina ainakin hymyilee
omituisesti.

Ever get the feeling you've been cheated?

Ei muuten...mutta onhan se nyt vähän omituista että globalisaation vastustajien kirkkaimmat keulakuvat ja johtotähdet, ovat niitä jotka globalisaatiosta eniten hyötyvät.

Tähän loppuun joku hassu kuva missä Trump ja Putin halivat ja pussailevat toisiaan....


Näin järjettömillä väitteillä saa hullun leiman.
 
Olet Ukrainasta joten varmasti nämä teoriat on sinuunkin istutettu jo siellä?
Minuun ei ole iskostettu yhtään mitään ei siellä eikä täällä.
Juutalaisten pärjääminen rahamaailmassa Euroopassa ja USA:ssa juontaa alkunsa osittain keskiajalta. Juutalaisilta oli kielletty useimmat käsityöläis- tms. ammatit ja rahanlainaus- ja pankkitoiminta oli yksi harvoja aloja, joka oli avoinna.
Entä vanhan testamentin opit, ovatko vaikuttaneet?
 
Viimeksi muokattu:
Hodorkovskia harmittaa että hän kavereineen omisti Venäjän ja sitten Putin otti sen heiltä pois.

Oli lainassa vähän aikaa :D

Ehkä Putinkin on lainaaja ja juutalaiset tulee taas...ei sitä ikinä tiedä.

Väliaikaista kaikki on vaan.
 
Viimeksi muokattu:
:solthum:

http://www.hs.fi/paivanlehti/25112016/a1479968204336#

USA:n puolustusministeriksi povattu James Mattis tuntee Suomen ja Raatteen tien – Amiraali Kaskeala: ”Hän on kyllä kaikkea muuta kuin hullu koira”
USA:n puolustusministeriksi ehdolla oleva James Mattis on vieraanvarainen ja lukenut mies, joka tuntee filosofiaa ja sotahistoriaa ”Thermopylaista Raatteen tielle”, kuvailee Suomen puolustusvoimien entinen komentaja Juhani Kaskeala.

Kari Huhta


Helsingin Sanomat

MIKE SEGAR / Reuters
1479968209716


Suomen puolustusvoimien entinen komentaja, amiraali Juhani Kaskeala suorastaan innostuu, kun hän ryhtyy kuvailemaan yhdysvaltalaista kenraalia James Mattisia.

Mattis, 66, on eläkkeellä oleva Yhdysvaltain merijalkaväen neljän tähden kenraali eli täysi kenraali. Hänet on julkisuudessa nostettu suosikiksi Yhdysvaltain uuden hallituksen puolustusministeriveikkailuissa.

”Parasta on se, että hän ymmärtää Suomen aseman, ymmärtää historiaa. Ja hän ymmärtää takuuvarmasti liittouman merkityksen Yhdysvalloille”, Kaskeala kuvailee entistä kollegaansa.

Sekä Kaskeala että puolustusvoimien nykyinen komentaja kenraali Jarmo Lindberg tapasivat Mattisin Suomessa ja Yhdysvalloissa vuonna 2008. Heidän vaikutelmansa amerikkalaiskenraalista ovat yhteneväiset.

”Mattis on perehtynyt erittäin syvästi historiaan, eikä vain sotahistoriaan”, sanoo Lindberg.

Sotahistoriallakin on merkitystä. Merijalkaväen upseereiden koulutuksessa Suomen talvisota on Lindbergin mukaan tärkeä esimerkki pärjäämisestä alivoimalla.

Vahvimmaksi ehdokkaaksi Yhdysvaltain puolustusministerin paikalle Mattis nousi sunnuntaina, kun Donald Trump ylisti hänen pätevyyttään vuolaasti.

Mattisin mahdollista ministerinimitystä on kehuttu sillä perusteella, että hän on sitoutunut hyvin vahvasti Yhdysvaltain yhteistyöhön liittolaismaiden kanssa.

Arvostelijat ovat muistuttaneet, että puolustusministerin paikalle on yleensä valittu siviili asevoimien poliittisen kontrollin varmistamiseksi.

Suomalaisille Mattis tuli tutuksi hankkeissa, joissa oli kyse nimenomaan siviilien ja sotilaiden yhteistyöstä.

”Hän arvostaa Suomen kokonaisturvallisuuden konseptia”, kertoo Kaskeala. Kokonaisturvallisuus kattaa sekä siviili- että sotilasuhat.

Artikkeliin liittyvät
Kaskeala ja Lindberg tapasivat Mattisin kun hän oli Yhdysvaltain aselajien esikunnan ja Naton transformaatioesikunnan komentajana Norfolkissa Virginian osavaltiossa.

Suomi osallistui Norfolkissa vuonna 2008 monikansallisiin harjoituksiin, joissa tuotiin yhteen sotilaat, poliisit ja useat siviilitoimijat.

”Tultiin vähän tutuiksikin”, sanoo Kaskeala.

Mattisin kotona vieraana ollut Kaskeala kuvailee yhdysvaltalaiskenraalia vieraanvaraiseksi, fiksuksi ja lukeneeksi mieheksi, joka tuntee filosofiaa ja sotahistoriaa ”Thermopylaista Raatteen tielle”.

Mattis kävi yhteistyön merkeissä myös Suomessa ja osallistui juhannuksen alla 2008 Finlandia talossa järjestettyyn kriisihallintakonferenssiin.

”Hän arvosti tavattomasti Suomen puolustusta ja meidän systeemiämme”, Kaskeala kertoo

Vahvimmin Mattisin maine on kuitenkin kiinni sotilasurassa.

”Ole kohtelias ja ole ammattimainen, mutta varaudu tappamaan kaikki vastaantulijat”, hän opasti sotilaitaan Irakin sodassa vuoden 2003 jälkeen.

Mattis on varsinainen sitaattikone, joka ammentaa viittauksia kuninkaan puheesta sotilailleen William Shakespearen näytelmästä Henrik V.

Mattisilla on vankka näyttö sotilaiden johtamisesta. Hän on ollut mukana jokaisessa Yhdysvaltain sodassa siitä lähtien, kun hän everstiluutnanttina komensi merijalkaväen pataljoonaa Persianlahden sodassa 1990–1991.

Viimeisinä palveluvuosinaan Mattis komensi esikuntaa, joka vastaa Yhdysvaltain asevoimista Lähi-idässä ja Keski-Aasiassa.

Kaskeala antaa Mattisille kunniaa opista, jonka mukaan sotia kapinallisia ja aseistettuja ryhmiä vastaan ei voiteta aseilla vaan yhteyksillä väestöön.

Mutta mistä tulee Mattisin lisänimi Mad Dog, hullu koira?

”En tiedä, mutta hän on kyllä kaikkea muuta kuin hullu koira”, Kaskeala sanoo.

 
i muuten...mutta onhan se nyt vähän omituista että globalisaation vastustajien kirkkaimmat keulakuvat ja johtotähdet, ovat niitä jotka globalisaatiosta eniten hyötyvät

Mitämitä. Epäileekö joku täällä laillani, että näissä ilmiöissä on kusetuksen makua? Ihmisiä juoksutetaan hämärien agendojen perässä ja suuri osa mölykarjasta seuraa kutakin kuin stampeden riivaamat lehmät.

Metiat lespaavat aiheista otsikoita ja ihmiset eivät enää tiedä, missä mennään? Ullatusko se on?

Olisko niin, että äärilaitojen pienet marginaalit luovat ylivoimaisesti suurimman osan mölinästä, jota suuri osa väestöstä alkaa pitää jo de facto-asioiden tilana? Onko se jonkun tarkoitus peräti?

Kusetuxen makuja.

Pääosa kansoista onneksi kuitenkin katsoo illat salkkareita, kaunareita, de factoreita ja ties mitä helvetin ihmeellisiä ajanvieteohjelmia. Karmein on kotimaan tuotanto, johon on onnistuttu kiinnittämään minun top3-inhokit: veitola - salminen - enbuske. Ihan kuin tilauksesta on onnistuttu saamaan samaan ohjelmaan juuri tuo mielestäni karmein trio, mitä voidaan löytää.
 
Juutalaisten pärjääminen rahamaailmassa Euroopassa ja USA:ssa juontaa alkunsa osittain keskiajalta. Juutalaisilta oli kielletty useimmat käsityöläis- tms. ammatit ja rahanlainaus- ja pankkitoiminta oli yksi harvoja aloja, joka oli avoinna. Tämäkin osittain siitä syystä, että katolinen kirkko ja paavi kielsivät kristityiltä koron perimisen lainoista. Toinen instanssi, joka aloitti modernin pankkiperinteen oli sitten temppeliherrojen ritarikunta...jolle tunnetusti kävi nolosti kun paavi ja Ranskan kuningas eivät halunneet maksaa velkojaan. Samaa tapahtui myös monille juutalaisille keskiajalla, mikä osaltaan karsi taitamattomampia alalta.

Sinänsä ironista, että samat piirit, jotka pakottivat juutalaiset elannonhakuun esim. finanssialalta olivat/ovat sitten käärmeissään siitä, että juutalaiset pakon edessä pärjäsivät/pärjäävät alalla todella hyvin.
Ei ihan pitää paikkansa.
1) Juutalaisilta ei kielletty käsityöläis- tms ammatit. Päinvastoin, esim kampajana, partureina ja vaatesuunnitelijana/ompeliana yms elättänyt itseään moni juutalainen. Jo yksistään siksi ettei rahan lainaamisen ala olisi riittänyt kaikille. Moni juutalainen oli erittäin hyvä käsityöalalla, ellei paras.
2) Ei katolialainen kirkko kielsi, vaan kritillinen uskonto ja Uusi testementti, kristityt pelkkäsi lainata rahaa korkolla roviolla polttamisen uhalla, mutta..
3) Uusi testamentti oli kuitenkin joksenkin se ja sama juutalaisille, toisin kun Vanha testamentti. Mutta punaisena lankana on kuitenkin Tooran oppi "kohtele ihmisiä tavalla jota toivot heidän kohtelevan itseäsi" (omin sanoin) ja, ikävä kyllä, juutalaisille ihminen on sen mukaan vain toinen juutalainen, muut ovat gojit. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Goy
Joten muille sai lainata rahaa koroilla. Se ei ollut kielletty. Tämä oli kulmakivina.

Ja vielä yksi ominaispirre, joka auttoi juutalaisia menestymään oli lukutaito. Jopa hyvin kaukaisina aikoina heidän keskuudessa se oli 100%, lapsien kouluttamiseen ei tinkitty rahaa. Toisin kun muilla. Ja lapsille vielä opetettu musiikkia. Jos joku juutalainen ei soitti pianoa, hän soitti viulua..
 
Ei ihan pitää paikkansa.
1) Juutalaisilta ei kielletty käsityöläis- tms ammatit. Päinvastoin, esim kampajana, partureina ja vaatesuunnitelijana/ompeliana yms elättänyt itseään moni juutalainen. Jo yksistään siksi ettei rahan lainaamisen ala olisi riittänyt kaikille. Moni juutalainen oli erittäin hyvä käsityöalalla, ellei paras.
2) Ei katolialainen kirkko kielsi, vaan kritillinen uskonto ja Uusi testementti, kristityt pelkkäsi lainata rahaa korkolla roviolla polttamisen uhalla, mutta..
3) Uusi testamentti oli kuitenkin joksenkin se ja sama juutalaisille, toisin kun Vanha testamentti. Mutta punaisena lankana on kuitenkin Tooran oppi "kohtele ihmisiä tavalla jota toivot heidän kohtelevan itseäsi" (omin sanoin) ja, ikävä kyllä, juutalaisille ihminen on sen mukaan vain toinen juutalainen, muut ovat gojit. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Goy
Joten muille sai lainata rahaa koroilla. Se ei ollut kielletty. Tämä oli kulmakivina.

Ja vielä yksi ominaispirre, joka auttoi juutalaisia menestymään oli lukutaito. Jopa hyvin kaukaisina aikoina heidän keskuudessa se oli 100%, lapsien kouluttamiseen ei tinkitty rahaa. Toisin kun muilla. Ja lapsille vielä opetettu musiikkia. Jos joku juutalainen ei soitti pianoa, hän soitti viulua..

Tuohon aikaan Länsi-Euroopassa kristinusko oli sama kuin katolilaisuus. Protestantisuus tuli vasta 1500-luvulla. Itä-Euroopassa oli ortodoksikristillisyys.

Juutalaisuudessa ei tunnusteta Uuden Testamentin minkäänlaista auktoriteettia. Uusi Testamentti on puhtaasti kristittyjen asia, juutalaisten auktoriteetti on toora eli Vanha Testamentti.

Tässä hyvä tutkielma suomeksi:

http://www.helsinki.fi/~pjojala/Valitsen_siis_olen.htm

Seuraavat kaksituhatta vuotta juutalaiset ovat olleet koko maailman syntipukkeja, ukkosenjohdattimia ja kollektiivisen syyllisyyden kantajia. Milloin heitä on syytetty vastasyntyneiden rituaalimurhista, milloin ehtoollisleivän häpäisystä, milloin modernin aikakauden salaliitosta. Jollei vaino ole ollut silkkaa suoneniskentää, on juutalaisten kustannuksella ainakin pilailtu. Keskiajalla juutalaiset eivät saaneet muslimimaissa ratsastaa hevosilla tai rakentaa korkeampia taloja kuin naapurinsa, eikä heitä otettu valtion palvelukseen. Pukeutumismääräykset, kuten eri paria olevien kenkien pitäminen, näytti sekin hassulta. Sivistyksen kehtona itseänsä pitävässä Euroopassa juutalainen ei saanut omistaa kiinteistöä kuin ghetossa, ja häneltä oli kielletty useimmat ammatit. Hän ei päässyt julkisiin virkoihin, ja hänen piti siirtyä kadun toiselle puolelle (nimellisen) kristityn tullessa vastaan.

....

Raha oli keskiajan maailmassa siksi harvinainen ja riskaabeli hyödyke, että sen hinta nousi tähtiin. Kirkon kieltäessä luostareilta rahanlainaamisen korkoa vastaan ryhtyivät juutalaiset lainanantajiksi. Vielä muutama vuosisata sitten rahan lainaaminen miellettiin koronkiskonnaksi ja sitä pidettiin likaisena ja häpeällisenä toimintana. Suoranaisesti rahan käsittelyyn liittyvät ammatit oli joissakin Euroopan maissa kokonaan kielletty kristityiltä. Juutalaisten oli tyydyttävä siihen työhön mitä saivat, joten monesta tuli veron- ja vuokrankantajia. Vain epätoivoisimmat jaksoivat tehdä vihattua työtä. Mitä itse lainaamiseen tulee, on kuitenkin huomattava, että kristittyjäkin rahanlainaajia esiintyi, ja heidän korkonsa liikkuivat samoissa lukemissa. Tyypillisessä kaavassa juutalaiset olivat ruhtinaan suojeluksessa, mutta samalla keskiluokan ja kansan antipatioiden kohteena. Kansa purki vihansa juutalaisiin, vaikka itse asiassa juutalaisia verottaneet ruhtinaat olivat monesti todellisia hyödynnauttijoita.

.....

Rooman juutalaisista 1700-luvun alussa kolme neljästä oli vaattureita. He eivät saaneet käydä kauppaa uusilla vaatteilla, mutta saattoivat repäistä uutta vaatetta ja paikata sen, jonka jälkeen vaatteen saattoi myydä käytettynä.
Vaattureita oli lähes yhtä paljon kuin ommeltavia kauhtanoita ja siirtomaatavarakauppiaita enemmän kuin maksavia asiakkaita. Jerusalemin suutari on vanha piirileikki, joka tunnetaan jo 1700-luvun Saksasta kirjallisena. Siinä leikkijät kiertävät musiikin soidessa kehää ja ryntäävät musiikin loputtua etsimään tuolia, joita on yksi osallistujia vähemmän. Seuraavalla kierroksella tuoleja on aina yksi vähemmän.

Kuolemantapauksen jälkeen oli tapana kutsua juutalainen paikalle pehmittämään ja puhdistamaan vainajan makuupatja. Kuljettaessa manner-Euroopan kaupungista toiseen matkustajien oli maksettava siltojen tms. käyttämisestä tierahaa, ja juutalaisille oli määrätty erikoistaksat. Kaupunkeihin saavuttuaan karjalle ja juutalaisille oli tapana pitää omaa porttiaan.17


Lisätäänpä vielä, että Venäjällä ei ollut sen mukavampaa...

Venäjä oli 1800-luvun alussa maailman suurin juutalaisvaltio. Vielä 1870-luvulla 70 % maailman juutalaisista asui tsaarin valtapiirissä. Aleksanteri I (o) (1801–1825) pyrki integroimaan juutalaiset venäläiseen yhteiskuntaan, vieroittamaan heidät omaleimaisuudestaan uskonnon avulla ja lupaamalla käännynnäisille taloudellisia etuuksia. Nikolai I (o) (1825–1855) jatkoi Aleksanterin politiikkaa, mutta käytti edeltäjäänsä kovempia otteita.25 1800-luvun Venäjällä surmattiin hurjimpien arvailujen mukaan puolitoistamiljoonaa juutalaista. Talonpojat puhuivat suorastaan ”pogromivelvollisuudesta” tsaaria kohtaan. Pogrom on venäläinen termi, ja tarkoittaa raivoavaa väkijoukkoa ryöstämässä, tappamassa ja polttamassa. Vuonna 1880 USA:ssa oli 250 000 juutalaista. Vuonna 1930 jo 5 miljoonaa. Miksi juutalaisten määrä oli 20-kertaistunut? Vastaus on venäläiset juutalaisvainot. Pahimmat pogromit Venäjällä toteutettiin 1881–84, 1891–92 ja 1903–06. Venäläinen rasismi selittää myös Israelin historiaa: vuosina 1880–1930 noin 180 000 juutalaista muutti Venäjältä Palestiinaan. Saksassa vasta 30.04.1939 juutalaisia karkotettiin kodeistaan ― noin kaksi vuotta sen jälkeen, kun Stalinin vainoissa alettiin hakea ihmisiä kodeistansa vangittaviksi. Lokakuussa 1939 Saksassa annettiin ensimmäinen joukkomurhaa koskeva määräys, kohteena saksalaisia kehitysvammaisia. Tämä tapahtui noin 22 vuotta sen jälkeen, kun Lenin antoi ensimmäiset joukkomurhaa koskevat määräyksensä.

Ukrainan talonpoikaiskapinassa 1600-luvun puolivälissä toistui vanha keskiaikainen juutalaisvainon kaava: osin puolalainen eliitti hyödynsi juutalaisia välittäjävähemmistönä, kanavoimalla massojen eliittiä kohtaan tunteman vastenmielisyyden tähän puskurikerrokseen. Mellakoiva kansa kävi etupäässä tilanomistajien ja juutalaisten virkamiesten kimppuun. Taistelualueen juutalaiset kärsivät sekä Puolan armeijan että kapinallisten toimista, joskin jälkimmäiset tuottivat heille suurimmat tuhot. Näiden kuukausien tapahtumat voittavat monet muut mielikuvituksellisuudessaan, mutta ovat valitettavasti hyvin dokumentoidut. Pitäisi olla inhorealisti selostaakseen tapahtumia, joissa asiasanoja ovat nahka, koira, äiti, lapsi, varras, sikiö, rotta ja niin edelleen. Noin 700 seurakuntaa tuhottiin ja itäiseen Ukrainaan ei jäänyt jäljelle yhtään juutalaista. Ukraina onkin saanut todistaa erästä suurimmista juutalaisten maastamuutoista puolitoistamiljoonaisen väestönosan supistuessa pariinsataantuhanteen seuraavien vuosisatojen aikana.26





 
Viimeksi muokattu:
Tuohon aikaan Länsi-Euroopassa kristinusko oli sama kuin katolilaisuus. Protestantisuus tuli vasta 1500-luvulla. Itä-Euroopassa oli ortodoksikristillisyys.

Juutalaisuudessa ei tunnusteta Uuden Testamentin minkäänlaista auktoriteettia. Uusi Testamentti on puhtaasti kristittyjen asia, juutalaisten auktoriteetti on toora eli Vanha Testamentti.

Tässä hyvä tutkielma suomeksi:

http://www.helsinki.fi/~pjojala/Valitsen_siis_olen.htm

Seuraavat kaksituhatta vuotta juutalaiset ovat olleet koko maailman syntipukkeja, ukkosenjohdattimia ja kollektiivisen syyllisyyden kantajia. Milloin heitä on syytetty vastasyntyneiden rituaalimurhista, milloin ehtoollisleivän häpäisystä, milloin modernin aikakauden salaliitosta. Jollei vaino ole ollut silkkaa suoneniskentää, on juutalaisten kustannuksella ainakin pilailtu. Keskiajalla juutalaiset eivät saaneet muslimimaissa ratsastaa hevosilla tai rakentaa korkeampia taloja kuin naapurinsa, eikä heitä otettu valtion palvelukseen. Pukeutumismääräykset, kuten eri paria olevien kenkien pitäminen, näytti sekin hassulta. Sivistyksen kehtona itseänsä pitävässä Euroopassa juutalainen ei saanut omistaa kiinteistöä kuin ghetossa, ja häneltä oli kielletty useimmat ammatit. Hän ei päässyt julkisiin virkoihin, ja hänen piti siirtyä kadun toiselle puolelle (nimellisen) kristityn tullessa vastaan.

....

Raha oli keskiajan maailmassa siksi harvinainen ja riskaabeli hyödyke, että sen hinta nousi tähtiin. Kirkon kieltäessä luostareilta rahanlainaamisen korkoa vastaan ryhtyivät juutalaiset lainanantajiksi. Vielä muutama vuosisata sitten rahan lainaaminen miellettiin koronkiskonnaksi ja sitä pidettiin likaisena ja häpeällisenä toimintana. Suoranaisesti rahan käsittelyyn liittyvät ammatit oli joissakin Euroopan maissa kokonaan kielletty kristityiltä. Juutalaisten oli tyydyttävä siihen työhön mitä saivat, joten monesta tuli veron- ja vuokrankantajia. Vain epätoivoisimmat jaksoivat tehdä vihattua työtä. Mitä itse lainaamiseen tulee, on kuitenkin huomattava, että kristittyjäkin rahanlainaajia esiintyi, ja heidän korkonsa liikkuivat samoissa lukemissa. Tyypillisessä kaavassa juutalaiset olivat ruhtinaan suojeluksessa, mutta samalla keskiluokan ja kansan antipatioiden kohteena. Kansa purki vihansa juutalaisiin, vaikka itse asiassa juutalaisia verottaneet ruhtinaat olivat monesti todellisia hyödynnauttijoita.

.....

Rooman juutalaisista 1700-luvun alussa kolme neljästä oli vaattureita. He eivät saaneet käydä kauppaa uusilla vaatteilla, mutta saattoivat repäistä uutta vaatetta ja paikata sen, jonka jälkeen vaatteen saattoi myydä käytettynä.
Vaattureita oli lähes yhtä paljon kuin ommeltavia kauhtanoita ja siirtomaatavarakauppiaita enemmän kuin maksavia asiakkaita. Jerusalemin suutari on vanha piirileikki, joka tunnetaan jo 1700-luvun Saksasta kirjallisena. Siinä leikkijät kiertävät musiikin soidessa kehää ja ryntäävät musiikin loputtua etsimään tuolia, joita on yksi osallistujia vähemmän. Seuraavalla kierroksella tuoleja on aina yksi vähemmän.

Kuolemantapauksen jälkeen oli tapana kutsua juutalainen paikalle pehmittämään ja puhdistamaan vainajan makuupatja. Kuljettaessa manner-Euroopan kaupungista toiseen matkustajien oli maksettava siltojen tms. käyttämisestä tierahaa, ja juutalaisille oli määrätty erikoistaksat. Kaupunkeihin saavuttuaan karjalle ja juutalaisille oli tapana pitää omaa porttiaan.17

Luther ei kuitenkaan ollut mikään Juutalaisten ystävä vaikka hyvää työtä katollisen uskon monopolin murtamisessa tekikin...o_O

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Juutalaisista_ja_heidän_valheistaan
 
Back
Top