Ukrainan konflikti/sota

- Kerhon jäsenyys ei sinänsä ole este maahantulolle. Kuitenkin Schengen-maan peruma viisumi estäisi pääsyn myös Suomeen, sanoo Rajavartiolaitoksen rajaturvallisuusasiantuntija Ilkka Herranen.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015042819593580_uu.shtml

Tämä on kyllä mielenkiintoinen episodi ja liittyy Ukrainan konfliktiin ainakin sillä tavalla, että nykyisessä tilanteessa kourallinen moottoripyöriä on suunnilleen sama asia kun kourallinen panssarivaunuja :D Tilanne on niin kärjistynyt ja politisoitunut, että mopopoikien kannattaisi nyt jäädä ihan suosiolla sinne Moskovaan.

nightw6.jpg


Sekin on hyvin mielenkiitoista, että lyhyemmät reitit hylättiin Puolan jälkeen jo kättelyssä. Jos ne päättävät tulla kokeilemaan Suomea, niin sekin on kyllä jonkinlainen viesti jostain asiasta.

Venäläinen saa halutessaan varmasti viisumin Kyprokselle, jonka jälkeen Schengen alueen viisumia voidaan hakea kauttakulkusyistä. Sitä onkin jo vaikeampi kieltää.

Jos ei muuta niin nämä ihmispolot voivat ryhtyä rekkamiehiksi ja kaasutella sinkkiämpärilastin kanssa kohden Kyprosta. Sitä onkin sitten jo todella vaikea estää.

Halutessaan tämä jengi kyllä löytää reikiä jotka vielä aiheuttavat harmaita hiuksia Schengen rajavartijoille. Jää nähtäväksi, kuinka pitkälle ovat valmiita menemään.

Johannes
 
- Kerhon jäsenyys ei sinänsä ole este maahantulolle. Kuitenkin Schengen-maan peruma viisumi estäisi pääsyn myös Suomeen, sanoo Rajavartiolaitoksen rajaturvallisuusasiantuntija Ilkka Herranen.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015042819593580_uu.shtml

Tämä on kyllä mielenkiintoinen episodi ja liittyy Ukrainan konfliktiin ainakin sillä tavalla, että nykyisessä tilanteessa kourallinen moottoripyöriä on suunnilleen sama asia kun kourallinen panssarivaunuja :D Tilanne on niin kärjistynyt ja politisoitunut, että mopopoikien kannattaisi nyt jäädä ihan suosiolla sinne Moskovaan.

nightw6.jpg


Sekin on hyvin mielenkiitoista, että lyhyemmät reitit hylättiin Puolan jälkeen jo kättelyssä. Jos ne päättävät tulla kokeilemaan Suomea, niin sekin on kyllä jonkinlainen viesti jostain asiasta.

Venäläinen saa halutessaan varmasti viisumin Kyprokselle, jonka jälkeen Schengen alueen viisumia voidaan hakea kauttakulkusyistä. Sitä onkin jo vaikeampi kieltää.

Jos ei muuta niin nämä ihmispolot voivat ryhtyä rekkamiehiksi ja kaasutella sinkkiämpärilastin kanssa kohden Kyprosta. Sitä onkin sitten jo todella vaikea estää.

Halutessaan tämä jengi kyllä löytää reikiä jotka vielä aiheuttavat harmaita hiuksia Schengen rajavartijoille. Jää nähtäväksi, kuinka pitkälle ovat valmiita menemään.

Johannes
 
Tämä oli varmaankin vitsi?

Laillisten valtioiden laillisilla valtionpäämiehillä on diplomaattinen koskemattomuus.

Joo. Yksityishenkilöinä he ovat kuitenkin olemassa ja rikosoikeudellisessa vastuussa kuten kaikki muuutkin. Minkä tahansa valtion millä tahansa päämiehellä(naisella) tai diplomaatilla ei ole erioikeuksia rikosten tekoon vaikkapa Suomessa. Diplomatian kuvioihin kuuluu sitten se, että joko ei lasketa maahan tai karkoitetaan maasta ja rikoksiin syyllistynyt saa kotimaassaan korvilleen. Mainittu KRP:n lista sisälsi henkilöitä, joilla on yhteyksiä järjestyneisiin organisaatioihin, jotka toimivat järjestyneesti myös rikoksia tehdessään. Putinilla on suoria yhteyksiä, mutta se ei häntä tee rikolliseksi tässä yhteydessä. Jossain muualla muissa asioissa ehkä, mutta se ei ole tämän postauksen aiheena.
Takas listalle vaan.
 
Venäläinen turisti Euroopassa on tällä hetkellä melko harvinainen näky.

Johannes

Korkeakoulutetut venäläiset työnhakijat sen sijaan yleistyvät. Aivovuoto Venäjältä kiihtyy ja olen taipuvainen olemaan sitä mieltä, että sille pitää luoda kannustimia. Tämä siitäkin huolimatta, että tällä hetkellä kotimaassakin on korkeakoulutettujen osalta ylitarjontaa.
 
Tavallaan harmillista (joskin ymmärrettävää), että Putin poistettiin KRP:n listalta poliittisen korrektiuden tähden, kyllähän Yön susien meriitit ovat sellaiset, että listalle joutuminen oli ansaittua.

Äkkiäkös käppänän sinne lisää uudestaan. Listahan on laaja ja sisältää kaikki ns. epäilyttävät henkilöt ilman mitään "todistustaakkaa". Ei siihen liity diplomaattiset koskemattomuudet.
 
Toivottavasti tämä sammuu kohta. Tulipalo aika lähellä Chernobylia. Palaa 320 hektaria.

 
Joo. Yksityishenkilöinä he ovat kuitenkin olemassa ja rikosoikeudellisessa vastuussa kuten kaikki muuutkin. Minkä tahansa valtion millä tahansa päämiehellä(naisella) tai diplomaatilla ei ole erioikeuksia rikosten tekoon vaikkapa Suomessa. Diplomatian kuvioihin kuuluu sitten se, että joko ei lasketa maahan tai karkoitetaan maasta ja rikoksiin syyllistynyt saa kotimaassaan korvilleen. Mainittu KRP:n lista sisälsi henkilöitä, joilla on yhteyksiä järjestyneisiin organisaatioihin, jotka toimivat järjestyneesti myös rikoksia tehdessään. Putinilla on suoria yhteyksiä, mutta se ei häntä tee rikolliseksi tässä yhteydessä. Jossain muualla muissa asioissa ehkä, mutta se ei ole tämän postauksen aiheena.
Takas listalle vaan.


Diplomatian kuvioihin kuuluu paljon muutakin.

Suosittelen lukemaan:

Convention on the Prevention and Punishment of Crimes against Internationally Protected Persons, including Diplomatic Agents 1973:
http://legal.un.org/ilc/texts/instruments/english/conventions/9_4_1973.pdf

Vienna Convention on Diplomatic Relations 1961:
http://legal.un.org/ilc/texts/instruments/english/conventions/9_1_1961.pdf

Valtionpäämiehen saattaminen julkisuuteen tuollaisella listalla oli enemmän kuin kyseenalaista. Selkeä KRP:n moka. Näin se nyt vaan on.

Asiat pitää hoitaa tiettyjen sääntöjen mukaan, niinkauan kuin Suomi niminen valtio sanoo itseään parlamenttaariseksi demokratiaksi. Onnistunut esimerkki on tämä meneillään oleva mahdollinen sukellusvene loukkaus. Sen käsittely on hoidettu oikein.

Johannes
 
Valtionpäämiehen saattaminen julkisuuteen tuollaisella listalla oli enemmän kuin kyseenalaista. Selkeä KRP:n moka. Näin se nyt vaan on.

Moka oli jonkun yksittäisen henkilön (tai ryhmän), joka tuottamuksellisesti toi asian julkisuuteen. Tietoja, listoja luetteloita jne. saa olla ja niitä voi myös säilyttää asiaan kuuluvan organisaation sisällä, mutta joku toi tämän julkisuuteen omista syistään ja petti asemaansa kuuluvan luottauksen, johon kuuluu myös lojaalius Suomea kohtaan. Tällaisia asioita ei vuodeta julkisuuteen kostona jotain henkilöä tms kohtaan. Teko oli poliittinen, oli tekijä kuka tahansa.
 
Moka oli jonkun yksittäisen henkilön (tai ryhmän), joka tuottamuksellisesti toi asian julkisuuteen. Tietoja, listoja luetteloita jne. saa olla ja niitä voi myös säilyttää asiaan kuuluvan organisaation sisällä, mutta joku toi tämän julkisuuteen omista syistään ja petti asemaansa kuuluvan luottauksen, johon kuuluu myös lojaalius Suomea kohtaan. Tällaisia asioita ei vuodeta julkisuuteen kostona jotain henkilöä tms kohtaan. Teko oli poliittinen, oli tekijä kuka tahansa.

Samaa mieltä tästä.

Siitä tässä nimenomaa on kysymys, jonkun listan pääsystä julkisuuteen ja siitä, että jos tuollaisella listalla on valtionpäämiehiä, niin turvaluokitus ei ole sen mukainen. Hyvä tarkennus.

Pidän edelleen KRP:tä syypäänä tähän mokaan sen takia, että asia pääsi julkisuuteen. Saattoi olla, että veto oli poliittinen, mutta insitutiot, kuiten Poliisi, pitäisi kestää tuollaiset.

Johannes
 
Lisään vielä kuitenkin yön sudesta Zaldostanovista. "Kirurgi" yön susi, piti aika vihaisen ja uhkailevan puheen. "Doigrajetes'" uhkaili hän, mitä voi tarkoittaa myös "leikinne loppuu" tai mahdollisesti "leikitte tulella" (?). Hän toisteli jatkuvasti sanoja, änkytti ja jankutti. Kylläpä näillä kusipäillä on itsevarmuutta, koska ovat Putlerin gestapona ja pelotteluna omalle kansalle, Euroopon pitää vapistaa ja mielistellä heidät! Toisin kävi.
Hänen kangertelevasta puheesta tuli naurun aihe, varsinkin alkuvoli pelkkä mongerrusta, vaikutelma että mies puhuu kun aivovammaisen (aivonsa jounut katujätkä puhuu kauniimpi kun tämä Kirurgi). Lopulta hän syytti russofobiasta ja hysteriasta länttä (!) uhittelleen, vertaili "rottaan, joka hyökkää, jos sitä ahdistetaan, (ketä se tarkoitti rottana, jäi epäselväksi). Itseäkö? Uhkaili että länsi omassa "pelkurimaisuudessa (!) ja hysteeriassa painaa lipaisinta", ja "sitten saatte nähdä mitä tapahtuu".

Minusta hän selvästi matki myös Putlerin puhetyylia. Мutta ennen kaikkea se oli: (неумение грамотно изъясняться) solecism ('sɒ-), bad grammar, utter lack of speaking skills.

Mutta mitä turhia ihmetellä - banditit ovat vallassa, ne ovat juuri sellaisia. Putinin kaltaiset kaikki. Ja vielä pakotetaan katsomaan tälläistä roskasäkkiä!
http://censor.net.ua/video_news/334...s_mojet_inogda_s_perepugu_vystrelit_lyubimyyi
 
Viimeksi muokattu:
Ihme inisijä koko Saldostanov.

Suomi noudattaa yksinomaan sopimuksia. Todennäköisin vaihtoehto on, että joillakin yksilöillä on mahdollisuus päästä läpikulkuun mutta osalla ei. Se riippuu täysin muista EU-maista, eli miten kullekin annetaan viisumeita. Pitäisi heidän vielä Ruotsin ja Tanskankin läpi mennä, elleivät aio jonkun rahtilaivan vieraana Lyypekkiin. Sellaisella pääsisivät Pietaristakin.
 
Venäläinen saa halutessaan varmasti viisumin Kyprokselle, jonka jälkeen Schengen alueen viisumia voidaan hakea kauttakulkusyistä. Sitä onkin jo vaikeampi kieltää.

Jos ei muuta niin nämä ihmispolot voivat ryhtyä rekkamiehiksi ja kaasutella sinkkiämpärilastin kanssa kohden Kyprosta. Sitä onkin sitten jo todella vaikea estää.

Halutessaan tämä jengi kyllä löytää reikiä jotka vielä aiheuttavat harmaita hiuksia Schengen rajavartijoille. Jää nähtäväksi, kuinka pitkälle ovat valmiita menemään.

Johannes

Hölöpölö....

Kyprokselle ei tarvitse matkustaa EU:n läpi, ellei mahdollisia lentokenttäterminaaleja lasketa ja niitäkään tuskin tarvitaan.

Kyprokselle matkalla oleva rekkalastillinen sinnkkiämpäreitä ei tasan taatusti takaa mielivaltaiselle kuljettajalle oikeutta ylitellä rajoja, turistiviisumi tuskin edes riittäisi ammattiliikenteen kuljettajalle.

Jos EUsta löytyy tahto pitää porukka ulkona se voidaan pitää ulkona ilman sen kummempia selittelyjä, kyse on suvereenin valtion perusoikeuksista.
 
Viimeksi muokattu:
Jos EUsta löytty tahto pitää porukka ulkona se voidaan ulkona ilman sen kummempia selittelyjä, kyse on suvereenin valtion perusoikeuksista.

Läpikulun voi toki estää jollain omalla perusteella ja kansallisella päätöksellä, kuten Puola teki. Suomi kysyy Puolalta ja Saksalta infoa asiaan liittyen.
 
Huomaa että Ukraina saanut lännen pankkimafialta toimintaohjeita ja tapoja. Tässä lyhyessä ajassa minkä ovat pyrkineet täysijäseneksi kartelliin Ukrainain pankin voitto seitsenkertaistu ;)
Ovat siis ymmärtäneet lännen veljien niksit. Ilman sotaa se olisi vain kolminkertaistunut.
 
Tämä oli varmaankin vitsi?

Laillisten valtioiden laillisilla valtionpäämiehillä on diplomaattinen koskemattomuus. Ei niitä voi mihinkään listoille laittaa saati sitten niitä listoja alkaa toteuttamaan tuosta vaan. Näin se vaan on, vaikka harmittaisi. Jos nakkaa taas tunteet sivuun, niin tuo oli selkeä moka KRP:ltä.

Johannes

Ei, kyse ei ole vitsistä - kyse on lähinnä siitä, että mitä listoja laaditaan ja millaisia listoja vuodetaan julkisuuteen.

Kun KRP laati tällaisen listan, jolla Putin oli ja jos todella on perusteita sille, että Putin on linkitetty Yön susiin - tällaisia linkkejä on olemassa vaikka kuinka aina henkilökohtaiselta tasolta lähtien - niin tätä asiaa ei pitäisi lähteä kieltämään. Se, että Putin joutuu listalle ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hänen diplomaattista koskemattomuutta tai asemaansa valtionpäämiehenä on loukattu, lista (oikein käytettynä ja toteutettuna) todistaisi vain sen, että KRP:llä on olemassa oleva tieto kytköksestä järjestäytyneeseen rikollisuuteen eikä tämä - tietenkään - tarkoita sitä, että ryhdyttäisi missään olosuhteissa mihinkään toimiin kohdetta vastaan. Ei etenkään kun linkki on vain kytkös eikä mikään todiste todellisesta rikoksesta tai sen teosta - joskin näitäkin todisteita on olemassa mutta se on taas aivan toinen tarina.

Sen sijaan suuri virhe on se, että lista on päässyt julkisuuteen ja siitä aiheutui pienimuotoinen poliittinen myrsky - onhan se ymmärrettävästi epäkorrektia toimintaa linkittää valtionpäämies rikollisorganisaatioon. Eli KRP:n taholla on ollut ongelma, koska joku on päättänyt tehdä vuodon ja petti näin luottamuksensa, toisaalta myös muiden tahojen toimintaa on syytä kyseenalaistaa - vaikka toiminta on ymmärrettävää ja loogista. Tietenkin listan laadintaa voidaan pitää harkitsemattomana niiltä osin, että Putin sille oli laitettu, mutta perusteita Putinin laitolle on siitä huolimatta, että hän on valtionpäämies. KRP:n taholla olisi pitänyt huomioida Putinin linkittämisen sisältämä riski ja jo yksin tästä johtuen jättää Putin liittämättä listaan vaikka aihetta olisikin ollut - selkeitä todisteita tai aihetodisteita olisi olemassa.

Suomessa ja osassa etenkin läntistä maailmaa on vallalla se asenne ettei ihan keitä tahansa voi linkittää listoille vaikka aihetta olisikin tai ettei ihan mitä tahansa listoja voi ryhtyä laatimaan, mikä ei tietenkään tarkoita sitä, että kyse olisi mistään universaalista ajattelutavasta tai että toiminta olisi edes fiksua. Huomattavassa osassa maailmaa erilaisten kontakti- ja kytkökslistojen laadinta on osa tätä päivää, osa tiedustelun, kontrollin ja monen muun tekijän summaa - Venäjällä on olemassa olevia listoja joihin moniin on linkitetty suomalaisia poliitikkoja, päättäjiä, vaikuttajia, talousihmisiä tms. Eivätkä Yhdysvallat ole sen parempi. Useille listoille on perusteensa (ja teoriassa niille on mahdollista linkittää kuka tahansa) mutta listoja laadittaessa on huomioitava myös ne listan paljastumisen sisältämät riskit ja toisaalta huomioitava se kenen tietoon listat voi luovuttaa ja millaisin ehdoin. KRP:ssä petti harkinta ilmeisen monessa kohdassa, sitä en kiistä, mutta sen sijaan en suhtaudu kielteisesti erilaisten listojen laadintaan niin kauan kuin niille on selkeä perusteensa - vaikka tähän sisältyy selkeitä väärinkäytöksen riskejä. Tiedustelussa tietyt riskit on hyväksyttäviä ja ymmärrettäviä ja oikein laadittuna tällainenkin lista tukisi tiedustelua, tietojen keräämistä ja antaisi tietyissä tapauksia jopa mahdollisuuksia vaikuttamiseen (no toki Putiniin ei ole mahdollista vaikuttaa tällaisen listan kautta mutta joissain muissa tapauksissa oikeana aikana lista voi olla merkittävä tekijä päätöksenteossa).

vlad.
 
..ja mobilisaation viidesvaihe alkoi.
Siis jo viides. Olisi kiva tietää miten tuo mobilisaatio on sujunut kaikenkaikkiaan. Onko tarkoituksena kasvattaa taistelevan osan kokoa vain pelkkä rotaatia. Paljon Ua:lla on miehiä aseissa,kun vainoalainen alkaa höökimään.

Jotain voi päätellä siitä, että kriisi/sota on jatkunut noin vuoden ja nyt on menossa viides lkp mutta edelleenkään ei ole saatu luotua satojen tuhansien miesten toimivaa armeijaa taisteluun separatisteja ja venäläisiä vastaan - eli voisin sanoa, että useammasta syystä johtuen lkp:t eivät ole sujuneet ehkäpä niin hyvin kuin on alkujaan suunniteltu. Tosin on huomioitava se, että osassa lkp on ollut hyvin kohdennettu vain tiettyyn ikäluokkaan/ryhmään eli määrällisesti on pyritty kokoamaan kokonaisuus huomioiden pieni joukko sotilaita (kymmeniä tuhansia kuitenkin).

Osassa lkp:tä on ollut tarkoitus mobilisoida miehiä koulutukseen ja sen kautta suorittaa rotaatio, jotta kuukausia rintamalla olleet miehet pääsisivät kotiin ja saisivat ansaitsemansa loman (osa UA:n ja vapaaehtoispataljoonien/kansalliskaartin miehistä on ollut yhtämittaisesti rintamaolosuhteissa puolestavuodesta ylöspäin).

Mutta osa liikekannallepanoista on ainakin osin epäonnistunut, tavoitteista on jääty huimasti. Liikekannallepanomääräyksestä huolimatta vain kymmeniä prosentteja kutsutuista on astunut palvelukseen, muistelen, että kesällä 2014 erään lkp:n yhteydessä kutsu lähetettiin noin parillesadalletuhannelle miehelle mutta todellisuudessa palvelukseen astui kaikkiaan noin 50 000 miestä.

Eräs syy sille, että lkp:t ovat epäonnistuneet ainakin osittain on tietenkin se, että toimintaa ei ole juurikaan itsenäisessä Ukrainassa harjoitettu eli tämäkin osa-ala on lyöty laimin samalla tavoin kuin asevoimien kehittäminen yleisesti. Osaltaan syy on se, että maa ei ole virallisesti sotatilassa, joten viranomaisilla ei ole kaikkia laillisia keinoja käytössään varmistaakseen lkp:n onnistumisen - miksi maa sitten ei ole sotatilassa? Tähän on olennaisesti vaikeampi vastata, koska kaikki taustat eivät ole tiedossa - onko Ukrainan hallintoa painostettu olemaan julistamatta sotatilaa tms.?

Tällä hetkellä aktiivisesti UA:n/ATO:n operaatiossa on mukana reilut 50 000 sotilasta/vapaaehtoista, maavoimien koulutuksessa olevien määrä lienee samansuuruinen tai hiukan suurempi. Maavoimien kokonaisvahvuuden arveltiin olleen joulukuussa 2014 130 000 sotilasta.

Rauhan aikana Ukrainan maavoimien koko on ollut n. 57 000 miestä ja näiden päälle tulee reilut 6000 maahanlaskujoukkojen sotilasta, mutta rauhanajan vahvuus ei anna todellista kuvaa tilanteesta, koska keväällä 2014 asevoimien hajaannuksen myötä kohtalainen joukkio siirtyi separatistien puolelle, moni venäläismielinen jätti yksikkönsä ja moni muukin lähti kotiinsa syystä tai toisesta. Joten alkuasetelmat olivat jo kohtalaisen huonot kun keväällä ATO:n operaatio pistettiin pystyyn ja etenkin alkuvaiheissa huomattavan taakan kantoivat vapaaehtoisjoukot.

Toisaalta alkuasetelmat huomioiden ATO:n operaatioon ja koulutukseen on liikekannallepanojen osittaisista epäonnistumisista huolimatta saatu kohtalainen joukko miehiä ja tämän vuoden loppuun mennessä suunnitelmien mukaan mobilisaation pitäisi koskettaa kaikkiaan 250 000 miestä (ja naista). Hyvin koulutettuna, organisoituna, johdettuna ja varustettuna kyseessä olisi jo kohtalaisen suuri miesjoukko, mutta aivan toinen asia on sitten se, että saako Ukraina koulutettua, organisoitua, johdettua ja varustettua tämän joukon hyvin.

vlad.
 
Toivottavasti tämä sammuu kohta. Tulipalo aika lähellä Chernobylia. Palaa 320 hektaria.


Ydinvoimalan suunta saatu eristettyä. Ei syytä huoleen.

Forest fire front near the Chornobyl NPP was isolated. The radiation background level i http://24today.net/open/393513

edit.

Paloa epäilty tahallaan sytytetyksi.
Tuulen suunta oli eilen ilmeisesti pohjoiseen Valko-Venäjän suuntaan ja sen arvioitiin kääntyvän myöhemmin kohti länttä. Spekuloitiin myös sillä että voisiko radioaktiivista tuhkaa levitä tuulen mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Ukrainan johtajat pelkäävät Venäjän suurmittakaavaista hyökkäystä, sanoo Juncker.

Näilläkin sivuilla on jo useaan otteeseen todettu, että lähiviikot ovat kriittisiä

http://www.wsj.com/articles/ukraine-leaders-fear-broad-russian-attack-says-eus-juncker-1430239403

Samaa on sanottu viimeinen vuosi putkeen. Vähemmän näkyy pohdiskeluja täysimittaisen hyökkäyksen hyödyistä ja haitoista. Järjellä ajatellen hyötyjä on vaikea nähdä, haittoja senkin edestä. Venäjälle riittää kahakan pitäminen hengissä. Ukrainan yrittää pitää sodan otsikoissa ulkomaisen avun varmistamiseksi. Tilanteen jäätyminen asemasodaksi olisi ukrainan johdon kannalta huono asia. Tilanne olisi liian epämääräinen ulkomaisille investoinneille, mutta liian vakaa ulkomaiselle avulle.
 
Back
Top