Ukrainan konflikti/sota

Missourin kannella ei kai varsinaisia neuvotteluja käyty, toki keisarin vallan säilyttäminen ehdottoman antautumisen ehtona oli jonkinlainen neuvottelutulos.

Saksan ehdoton antautuminen ei myöskään luonut pohjaa ihan oikeille neuvotteluille, vaikka jostakin varmasti sovittiinkin.
No ei hirveästi, mutta silti se antautunut osapuoli ilmoitti sitoutuvansa rauhanehtoihin. Edes Neuvostoliitto ei vain todennut, että "Berliiniin päästiin, nyt musikat kotiin!" Kyllä siellä proopuskoita rustailtiin ja allekirjoitettiin.
 
JR2 lainaa jotain venäläistä lähdettä, jossa pohditaan miten tulisi reagoida kahden A-50U koneen menetykseen:

Source: Russian

How to improve the situation following the loss of the second A-50?

The An-12 or Tu-154 should be equipped with two (tail and nose) serially produced Irbis radars from the Su-35.

Or try to buy a KJ-500 from China, based on the An-12.



-

Kuulostaa hyvin omituiselta purkkaviritykseltä, heillä pitäisi kuitenkin olla A-50, A-50M ja A-50U koneita useita käytettävissä (lähteestä riippuen jopa 20 kpl ellei hieman enemmänkin). A-50U on tietysti se modernein ja paras eikä niitä taida olla kuin 5 kpl näiden kahden menetyksen jälkeen, mutta 2 kpl vanhempaa konetta pitäisi olla parhaillaan modernisoitavana. JOS yhden modernisointiin menee yksi vuosi, niin toki tilanne on vaikea vuoden 2024 ajan mutta ei silti katastrofi.

Mahdoton arvioida, kuka tuollaista on kirjoittanut mitä JR2 lainasi, mutta JOS kyseessä olisi joku vakavasti tai edes puolivakavasti otettava taho, niin se voisi kertoa siitä että AWACS-koneiden tilanne ei ole niin hyvä kuin miltä numerojen perusteella voisi kuvitella. Mikä on mahdollista JOS vanhemmat A-50 ja A-50M koneet eivät ole käyttökelpoisessa kunnossa.

Lisäksi muistettava että käyttökelpoisella kalustolla on lennetty paljon: vishun_military OSINT-ryhmän mukaan koneita on ollut käytössä Ukrainan seudulla 3-7 kpl ja mm. lentokalustoa aktiivisesti seuraava Guy Plopsky on arvioinut että näitä koneita olisi kokoajan ilmassa vähintään 3 kpl eli 24/7 ja nyt kahden vuoden ajan. Se on pitkä aika, 730 päivää eli 17 520 tuntia. Nämä ovat suuria koneita ja elinikä lasketaan kymmenissä tuhansissa tunneissa, mutta kyllä tällaisen kovan ja jatkuvan käytön pitäisi näkyä näissäkin.
 
Viimeksi muokattu:
JR2 lainaa jotain venäläistä lähdettä, jossa pohditaan miten tulisi reagoida kahden A-50U koneen menetykseen:

Source: Russian

How to improve the situation following the loss of the second A-50?

The An-12 or Tu-154 should be equipped with two (tail and nose) serially produced Irbis radars from the Su-35.

Or try to buy a KJ-500 from China, based on the An-12.



-

Kuulostaa hyvin omituiselta purkkaviritykseltä, heillä pitäisi kuitenkin olla A-50, A-50M ja A-50U koneita useita käytettävissä. A-50U on tietysti se modernein ja paras eikä niitä taida olla kuin 5 kpl näiden kahden menetyksen jälkeen, mutta 2 kpl vanhempaa konetta pitäisi olla parhaillaan modernisoitavana. JOS yhden modernisointiin menee yksi vuosi, niin toki tilanne on vaikea vuoden 2024 ajan mutta ei silti katastrofi.

Mahdoton arvioida, kuka tuollaista on kirjoittanut mitä JR2 lainasi, mutta JOS kyseessä olisi joku vakavasti tai edes puolivakavasti otettava taho, niin se voisi kertoa siitä että AWACS-koneiden tilanne ei ole niin hyvä kuin miltä numerojen perusteella voisi kuvitella. Mikä on mahdollista JOS vanhemmat A-50 ja A-50M koneet eivät ole käyttökelpoisessa kunnossa.

Lisäksi muistettava että käyttökelpoisella kalustolla on lennetty paljon: vishun_military OSINT-ryhmän mukaan koneita on ollut käytössä Ukrainan seudulla 3-7 kpl ja mm. lentokalustoa aktiivisesti seuraava Guy Plopsky on arvioinut että näitä koneita olisi kokoajan ilmassa vähintään 3 kpl eli 24/7 ja nyt kahden vuoden ajan. Se on pitkä aika, 730 päivää eli 17 520 tuntia. Nämä ovat suuria koneita ja elinikä lasketaan kymmenissä tuhansissa tunneissa, mutta kyllä tällaisen kovan ja jatkuvan käytön pitäisi näkyä näissäkin.

Venäjä varmasti operoinut aivan kärki miehistöllä näiden kahden jo tiputetun koneen osalta. Onkohan näiden korvaaminen kovempi rasti kuin uuden koneen saaminen taivaalle?
 
JR2 lainaa jotain venäläistä lähdettä, jossa pohditaan miten tulisi reagoida kahden A-50U koneen menetykseen:

Source: Russian

How to improve the situation following the loss of the second A-50?

The An-12 or Tu-154 should be equipped with two (tail and nose) serially produced Irbis radars from the Su-35.

Or try to buy a KJ-500 from China, based on the An-12.



-

Kuulostaa hyvin omituiselta purkkaviritykseltä, heillä pitäisi kuitenkin olla A-50, A-50M ja A-50U koneita useita käytettävissä. A-50U on tietysti se modernein ja paras eikä niitä taida olla kuin 5 kpl näiden kahden menetyksen jälkeen, mutta 2 kpl vanhempaa konetta pitäisi olla parhaillaan modernisoitavana. JOS yhden modernisointiin menee yksi vuosi, niin toki tilanne on vaikea vuoden 2024 ajan mutta ei silti katastrofi.

Mahdoton arvioida, kuka tuollaista on kirjoittanut mitä JR2 lainasi, mutta JOS kyseessä olisi joku vakavasti tai edes puolivakavasti otettava taho, niin se voisi kertoa siitä että AWACS-koneiden tilanne ei ole niin hyvä kuin miltä numerojen perusteella voisi kuvitella. Mikä on mahdollista JOS vanhemmat A-50 ja A-50M koneet eivät ole käyttökelpoisessa kunnossa.

Lisäksi muistettava että käyttökelpoisella kalustolla on lennetty paljon: vishun_military OSINT-ryhmän mukaan koneita on ollut käytössä Ukrainan seudulla 3-7 kpl ja mm. lentokalustoa aktiivisesti seuraava Guy Plopsky on arvioinut että näitä koneita olisi kokoajan ilmassa vähintään 3 kpl eli 24/7 ja nyt kahden vuoden ajan. Se on pitkä aika, 730 päivää eli 17 520 tuntia. Nämä ovat suuria koneita ja elinikä lasketaan kymmenissä tuhansissa tunneissa, mutta kyllä tällaisen kovan ja jatkuvan käytön pitäisi näkyä näissäkin.
Veikkaan että jättävät isommat huollot vielä tekemättä, joten tilanne vaan paranee ajan kuluessa
 
MUOKKAUS: ohjushyökkäyksestä puheenollen, hyvä muistaa että edellinen merkittävä, monipuolisen ohjuskattauksen sisältänyt hyökkäys tapahtui 15.2.2024 eli tasan viikko sitten.

Tässä ne muut:

Katso liite: 93395

HUOM: 15.2.2024 nähty isku oli näistä selvästi pienin kokonaismäärän osalta, joten sen käyttäminen mittatikkuna on hieman kyseenalaista.

Joka tapauksessa JOS se toimii mittatikkuna, silloin seuraava ohjusisku voisi tapahtua lähipäivien aikana.

JOS taas kaksi sitä edeltänyttä suurempaa ohjusiskua ovat parempi mittatikku, silloin seuraava isku voisi tapahtua 10-15 päivää edellisen jälkeen eli lähempänä helmikuun 2024 loppua.

Joka tapauksessa on nähtävissä että seuraava merkittävä, monipuolisen ohjuskattauksen sisältävä isku olisi odotettavissa lähipäivien tai korkeintaan yhden viikon kuluttua.

Joten, vuosipäivä tuli ja vuosipäivä meni. Osui vieläpä viikonlopulle, joten ihmisillä oli hyvä tilaisuus juhlistaa sitä, mikä olisi antanut tilaisuuden uudelle "merkittävälle, monipuolisen ohjuskattauksen sisältävälle hyökkäykselle".

Sellaista ei kuitenkaan nähty.

Droneja on nähty nyt kahdeksana päivänä peräjälkeen ja ryssä roiskaisi eilen muutaman Iskander-M ballistisen ja 23.2.2024 laukaisivat muutaman S-300 / S-400 sekä Kh-22 ja muita ohjuksia, mutta ei mitään sellaista jonka laskisi "merkittäväksi".

Tässä ne edelliset "merkittävät, monipuolisen ohjuskattauksen sisältävät hyökkäykset".

1708849501265.png

Kuten nähdään, ei ole selvää logiikkaa mutta 23.1.2024 ja 7.2.2024 iskun aikavälit olivat 10 ja 15 päivää. Niitä seurannut 15.2.2024 puolestaan oli näistä iskuista pienin ja vähiten ohjuksia.

Nyt on 25.2.2024 eli tuosta edellisestä iskusta on 10 päivää aikaa. JOS hyväksytään aikaisempi aikaraja eli 10-15 päivää, niin seuraavaa "merkittävää ohjusiskua" olisi sopiva odottaa lähipäivinä eli helmikuun viimeisille päiville.
 
Kun tässä sodan loppumisesta on spekuloitu, niin päivän Ilta-Sanomissa on myös artikkeli aiheesta: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010238091.html

Arvostettu tutkija varoittaa Ukrainan inhorealistisesta kohtalosta – ”Hyväksytään sellainen, jota ei voi hyväksyä”​

Maailmanpoliittisiin riskianalyyseihin erikoistunut yhdysvaltalainen tutkija Ian Bremmer varoittaa, että Ukraina ei saa vallattua takaisin omia alueitaan ja maa jaetaan kahtia.
 
Veikkaan että jättävät isommat huollot vielä tekemättä, joten tilanne vaan paranee ajan kuluessa

Kuuntelin aikoja sitten yhden podcast-lähetyksen, jossa juteltiin brittien Falklandin sodassa mukana olleen hävittäjien huoltoon erikoistuneen mekaanikon kanssa (mies yleni myöhemmin brittiarmeijassa ja oli lopulta mukana vaikuttamassa F-35 speksaukseen).

Hän kertoi että Falklandin sodan aikana pidettiin ehdottomasti huoli että virallisesta huolto-ohjelmasta ei poikettu (merkittävästi), ei edes jotta kyettäisiin nostamaan lento-operaatioiden tempoa. Sille oli kova kiusaus eli vähemmän aikaa huollolle mutta enemmän aikaa operaatioille. Tähän otettiin kuitenkin tiukka linja, moiseen ei ryhdytty.

Toki hän myöntää että ihan kaikkea "virallista huoltoa" ei tehty vaan ohjelma tarkasteltiin kriittisesti: on tiettyjä asioita jotka voidaan jättää tekemättä, mutta valtaosaa ei.

Hän kertoi että kykenivät ylläpitämään tästä huolimatta hyvää tempoa ja hävittäjiä kunnon arvioitiin olevan sodan lopussa parempi kuin sotaan lähtiessä, johtuen juuri kiivaasta ja hyvin tehdystä huollosta.

Hän kertoi jutelleensa ensimmäisen Persianlahden sotaan osallistuneita kolleegoitaan ja kysyneen huollon järjestämisestä. Se vaikutelma, joka hänelle tuli, oli tämä: kyseisessä sodassa maksimoitiin lentosuoritteiden määrä, mikä tarkoitti minimaalista / olematonta määrää huoltoa. Koska sota oli lopulta lyhyt, tämä ei muodostunut ongelmaksi, mutta hän epäili että jos sota olisi jatkunut pidempään, tällainen huollon laiminlyönti olisi alkanut kostautumaan. Ainakaan ei olisi kyetty ylläpitämään vastaavaa tempoa ja lentosuoritteiden määrää.

-

Mikä määrä hänen juttelussaan oli perinteistä oman ja omien kilven kiillotusta ja mikä määrä totta, sitä en osaa sanoa, mutta jokainen ymmärtänee tarinan opetuksen: sodassa on varmasti suuri kiusaus maksimoida asevaikutuksen määrä vastaanottavassa päässä mikä painostaa laiminlyömään huollon. Se ei haittaa lyhyellä aikavälillä mutta jos sitä jatkuu pitkään, se kostautuu ja korkojen kera. Huoltovelka on kuin mikä tahansa muukin velka, jos sitä ei maksa pois, se kasvaa.

Ryssän osalta tämä voi alkaa näkyä eli vaikka koneita on numerojen mukaan suuri määrä, kova kuormitus voi kostautua. Varsinkin jos samaan aikaan menetetään useampia vähälukuisia AWACS-koneita.

Tämä on se hyvin vaikeasti näkyvä osa sodasta, jota on mahdoton arvioida jos ei tiedä yksityiskohtia - ja mitenpä niitä tietäisi, paitsi jos tapahtuu tietovuotoja tai tietomurtoja.

-

MUOKKAUS: haastateltava oli podcast-jakson kuvauksen mukaan "Stephen George, Commander, Royal Navy (ret.), an aero engineer the likes of which you will rarely get to speak in public."

Kirjoittavat näin sisällöstä:

Commander George was a part of the unprecedented effort which went into achieving over 80 percent availability from nine aircraft for nearly 120 days during the 1982 Falklands War. It was a marathon engineering effort, involving HMS Invincible, their aircraft carrier under the leadership of Captain J.J. Black, a forward operating base, working on a really intricate engine while rotors were still turning and heli-taxiing through Port Stanley. Unsurprisingly, this is two parts, and we haven't even started on Steve's role and knowledge of the F-35 or Queen Elizabeth-class projects.

Linkki podcast-jaksoihin (jaettu kahteen osaan):

OSA 1 - https://the-bilgepumps.simplecast.c...caft-of-the-falklands-war-with-stephen-george (julkaistu 27.10.2020)

OSA 2 - https://the-bilgepumps.simplecast.c...caft-of-the-falklands-war-with-stephen-george (julkaistu 27.10.2020)

Pitkiä jaksoja ja brittimäisiä tyyliltään, mikä särähtää toisten korvaan ikävästi. Lisäksi muistan että Stephen Georgella oli aika paha puhevika, joten sanoja joutui toisinaan odottamaan, mikä teki kuuntelemisesta hankalampaa.

Paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia kuitenkin, jos Falklandin sota kiinnostaa lentokonemekaanikon silmin nähtynä. He haastattelivat häntä myöhemmin F-35 projektin osalta, toki hän ei suostunut kertomaan kaikkea näkemäänsä ja kuulemaansa, ymmärrettävistä syistä.
 
Viimeksi muokattu:
Se isku NLMK:n terästehtaaseen saattaa osoittautua melkoisen merkittäväksi etenkin jos vaurioiden korjaaminen alkaa venymään. Se on ainoa tehdas Venäjällä joka on pystynyt tekemään kidesuunnattua muuntajaterästä ja Ukrainahan on jo iskenyt aiemmin erilaisiin muuntajiin pitkin Venäjää, nyt jos ja kun iskut vain kiihtyvät niin muuntajia saattaa mennä eikä tilalle tule ainakaan kotimaisista osista uutta.

Nyt kevään alkaessa muuttolintujen mukana pystynee lennättämään tuhansia drooneja lounas -> luode suunnassa ja ryssien tutkassa kaikki näyttää kohinalta. Oma epäilys on, että maalis-huhtikuussa nuo iskut tulevat kiihtymään.



Mitä on kidesuunnattu teräs.
Screenshot_2024-02-25-10-22-05-40_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Lähde kuvalle.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/9894/TMP.objres.159.pdf?sequence=2
NLMK:n kataloogi.

https://goes.nlmk.shop/upload/sprint.editor/421/z3em9nsp4ghl2cc5u414br4dyxr9r4xp.pdf
 

Liitteet

  • z3em9nsp4ghl2cc5u414br4dyxr9r4xp.pdf
    2 MB · Luettu: 21
  • z3em9nsp4ghl2cc5u414br4dyxr9r4xp.pdf
    2 MB · Luettu: 5
Ei Käihkö ja Kastehelmi kumppaneineen mitään propagandisteja ole, mutta he helposti sekoittaa asiantuntijuuden ja perusteettoman pessimismin koska haluavat olla riippumattomia yleisestä pro-Ukraina mielipiteestä. Tästä syystä heidän kommentointi on välillä vääristynyttä, vaikka varsinkin Käihköltä tulee myös hyviä huomioita.

On totta että Venäjä on tällä hetkellä aloitteellinen osapuoli. Se ei silti ole ylivoimainen eikä sota ole millään lailla ratkennut.

Käihkö on oikeassa siinä, että länsiteknologiaan asetetaan toisinaan liiallisia odotuksia. Mutta yhtä lailla oletetaan venäläisten kestävän loputtomasti tappioita. Kumpikaan asia ei ole näin yksiselitteinen. Länsitekniikka on parempaa mutta ei se mitään taikuutta ole. Ja myös venäläiset tottelee fysiikan lakeja väitetyn myyttisestä tappionsietokyvystä huolimatta.
 
Kun tässä sodan loppumisesta on spekuloitu, niin päivän Ilta-Sanomissa on myös artikkeli aiheesta: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010238091.html

Arvostettu tutkija varoittaa Ukrainan inhorealistisesta kohtalosta – ”Hyväksytään sellainen, jota ei voi hyväksyä”​

Maailmanpoliittisiin riskianalyyseihin erikoistunut yhdysvaltalainen tutkija Ian Bremmer varoittaa, että Ukraina ei saa vallattua takaisin omia alueitaan ja maa jaetaan kahtia.
Aina muistetaan mainita ettei Ukraina pysty valtaamaan alueitaan takaisin. Muistetaanko ettei venäjäkään, tuo omaa sukua suuri ja mahtava, pysty valtaamaan Ukrainaa? Sehän se todellinen uutinen tässä sodassa oli.

Tulitauko on mahdollinen ja todennäköinen, mutta ei ryssä sitä kunnioita. Kumpikin osapuoli voi kyllä lakata aktiivisesti hyökkäämästä. Lakkaavatko myös ilmaiskut ja dronekampanja? Ukraina menettää asuinrakennuksia risteilyohjuksille. Venäjä menettää sota-aluksia, jalostamoita, tehtaita lelutason droneille. Ei Ukrainan kannata lopettaa. Venäjä saa jotain hehtaareja paskaksi pommitettua maata. Mutta niin kauan kuin lihahyökkäyksillä saadaan edes metri maata, ryssä ei lopeta. Musikoille ei pysty myymään voittona etenemistä jossain hevonvitunkylässä, kun piti tulla paraatimarssi Kiovaan. Korkeintaan putler voittamiensa vaalien jälkeen tekaisee jonkun fantasianarratiivin siitä miten voitto on plakkarissa ja hyväntahdon eleenä annetaan ukrainalaisten elää - toistaiseksi.

Ainoa joka kaipaa rauhaa tai aselepoa on (läntinen) ulkomaailma. Jonkinlainen Korea 2.0 -ratkaisu eli ikuinen sotatila mutta aselepo olisi Ukrainalle vain paluu tilaan ennen 24.2.2022, mutta nyt tiedetään minkälaisen vastustajan kanssa ollaan tekemisissä. Plus että lifeline länteen on auki, eikä ole Euroopan etu sulkea sitä.
 
Tämän mukaan Venäjä olisi perunut Su-35 ja Su-34 koneiden lentoja A-50U koneen menettämisen jälkeen

Artikkelin mukaan SU-35 ja SU-34 otettiin pois Miliyivkan ja Avdiivkan lohkoilta, missä niiden piti suorittaa tehtäviä. Syy peruutiksille on awacsin puute alueella.

Kuten aiemmin ja yllä on kirjoitettu venäjä tarvitsee A-50 koneiden tutkakuvaa operaatiojohtamiseen ja omien hävittäjien operoimiseen kohtuullisen turvallisessa ilmatilassa. Näitä koneita on jatkuvasti useampi ilmassa Ukrainan rintamalta muutaman sadan kilometrin etäisyydellä. Mutta artikkelin mukaan koneet olisivat nyt maassa. Onko kyseessä käännösvirhe (tuhotun yksilön viimeinen nousu) logiikkavirhe (viimeinen nousu ahtubinskin sotilaskentältä ko. konetyypille tai A-50U:n korvautuminen vanhemmilla versioilla) vai ovatko venäläiset lopettaneet operoinnin joksikin aikaa?

According to intelligence reports, the last takeoff of A-50U occurred on February 23 at 15:50 from the Ahtubinsk airfield and was intended to carry out operations near the settlements of Prymorsko-Akhtarsk and Zernogra
 
Nuo kastehelmet yms. yrittävät parhaansa mukaan esittää olevansa mahdollisimman hyvin perillä tilanteesta. Negatiivisuusharha tällöin tuppaa helposti ottamaan vallan. Yhden kylän tai taajaman menettäminen tällöin helposti ottaa ajattelussa liian suuren roolin, vaikka rintamalinjan liikkeitä ei edes erottaisi mikroskoopilla 1:1000000 kartasta.

Helppohan on olla asiantuntija ja ennustaa kahden viikon trendin jatkumista. Huomattavasti vaikeampaa on nähdä isoa kuvaa. Pelko optimistiksi leimautumisesta myös vääristää näiden "asiantuntijoiden" näkemyksiä, vaikka ihan yhtälailla se negatiivisesti heitetty ennustus vituilleen mennessä on väärin.
 
Artikkelin mukaan SU-35 ja SU-34 otettiin pois Miliyivkan ja Avdiivkan lohkoilta, missä niiden piti suorittaa tehtäviä. Syy peruutiksille on awacsin puute alueella.

Kuten aiemmin ja yllä on kirjoitettu venäjä tarvitsee A-50 koneiden tutkakuvaa operaatiojohtamiseen ja omien hävittäjien operoimiseen kohtuullisen turvallisessa ilmatilassa. Näitä koneita on jatkuvasti useampi ilmassa Ukrainan rintamalta muutaman sadan kilometrin etäisyydellä. Mutta artikkelin mukaan koneet olisivat nyt maassa. Onko kyseessä käännösvirhe (tuhotun yksilön viimeinen nousu) logiikkavirhe (viimeinen nousu ahtubinskin sotilaskentältä ko. konetyypille tai A-50U:n korvautuminen vanhemmilla versioilla) vai ovatko venäläiset lopettaneet operoinnin joksikin aikaa?

According to intelligence reports, the last takeoff of A-50U occurred on February 23 at 15:50 from the Ahtubinsk airfield and was intended to carry out operations near the settlements of Prymorsko-Akhtarsk and Zernogra

Minä ymmärsin jutun niin, että kyse oli tuhotun A-50U koneen viimeinen nousu kentältä. Sen tutka hiljeni klo 18:45. Ja tämän vuoksi 5 SU-koneen toiminta Miliyivkan suunnalla käskettiin lopettaa.

"An additional sign of the success of the joint operation of the Main Intelligence Directorate and the Air Force is the order to cease missions for two Su-35 aircraft, as well as three Su-34 aircraft of the Russian Aerospace Forces, which were carrying out tasks near the settlement of Miliyivka — some of them planned to launch airstrikes near Avdiivka."
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä ihan täysin ymmärrä tätä YLE kritiikkiä, loistava Antti Kuronen pyörii mestoilla ja ainakin seurannassa pyörii tuon tuostakin ihan Ukraina myönteistä juttua.

Tässä tuore esimerkki, mielenkiintoisesta uutisesta, eikai tässäkään mitään vikaa ole.

 

Kyllä siellä linnoitetaan, viime päivinä tullut paljonkin kuvia. Toki aina voi olla propagandaa mutta kuitenkin - propagandamahdollisuuden nyt kaikki ymmärtää tässä tilanteessa.
Hyvä. Tällä varmistetaan, että jokainen kyläpahanen, jonka ryssä yrittää vallata, vaatii ainakin sen parin divisioonan verran miehistöä ja kalustoa kuten Avdiivkassa. Tämä tekee sen mahdottomaksi ryssälle enää vallata suuria alueita, kun ryssällä yksinkertaisesti loppuu tankit ja tykit kesken.
 
Back
Top