Venäläisten kansanluonne ja mielenlaatu

Redditin mukaan kyseessä pietarilainen esikoulu:
kindergarten_StPeterburg4.jpg

Millä logiikalla tuo vaikuttaa hyvältä ajatukselta?
https://www.reddit.com/r/ANormalDayInRussia/comments/3l1a65/actual_kindergarten_in_st_petersburg/

Jos samalla tavalla toimittaisiin myös Suomessa, niin tuossa kuvan edustamassa mallissa lapset kasvatettaisiin jo pienestä pitäen arvostamaan itseään, vaalimaan suomalaista yhteiskuntaa ja juuriaan sekä solidaariseksi toisiaan kohtaan ja lojaaleiksi isänmaalleen. Nämä miellettäisiin yhteiskunnallisessa ilmapiirissä arvostettaviksi hyveiksi. Kansalaiskasvatuksen sivutuotteena muodostuisi myös voimakas ryhmäkoheesio, mikä ainakin vähentäisi nykyistä individualistista ja lyhytjänteistä itsekkyyteen keskittyvää hetikaikkimullenytjaheti-kulttuuria. Ehkä yhteiskunnassa asioista sopiminenkin kävisi nykyistä helpommin.

Miksi näin ei sitten tehdä? Se on hyvä kysymys. Jostain syystä meidän halutaan tekevän täysin päinvastoin.

Jotain kertoo myös se, että pikaisen ovensuugallupin perusteella suurin osa suomalaisista kokee kuvan edustaman toiminnan varmasti hyvin negatiiviseksi, vaikka vielä pari sukupolvea sitten Suojeluskuntajärjestön sotilaspoika- ja pikkulottatoiminta olivat vielä täysin normaalia. Ne olivat urheiluharrastusten ohella niitä "reippaita tervehenkisen nuorison" harrastuksia, jotka eivät vieneet turmion tielle.
 
Jos samalla tavalla toimittaisiin myös Suomessa, niin tuossa kuvan edustamassa mallissa lapset kasvatettaisiin jo pienestä pitäen arvostamaan itseään, vaalimaan suomalaista yhteiskuntaa ja juuriaan sekä solidaariseksi toisiaan kohtaan ja lojaaleiksi isänmaalleen.
Ehkä sitä varten ei kuitenkaan tarvitse olla sinko sylissä vielä esileikkikoulussa
 
No, kyllä väittäisin että Venäjässä ja venäläisyydessä on muutakin kuin negatiivista - heillähän on mm. huikeat kulttuuriset saavutukset, eikä tuo mentaliteettikaan ole suomalaisille täysin vieras. Paljon pahaa, paljon hyvää.
Et tainnut käydä Neuvostoliitossa. Valitettavasti sellaista oli "palvelu".

Lähinnä oppaat koittivat häpeissään olla ystävällisiä, mutta kun koko ympäristö käyttäytyi sikamaisesti niin ei se oikein auttanut. Kaupungilla sitten tuo todellisuus tuli eteen. Samaa havaitsi vielä vuosia Virossa maan itsenäistyttyä. Vanhassa järjestelmässä kasvaneet muuttivat hitaasti tapojaan, mutta muuttivat.
 
Eiköhän urheiluseurat, partio jne. ole hiukan tervehenkisempää ryhmähengen kasvattamista jne. kuin tussareiden rahtaaminen kouluun hiveltäväksi. Ei niistä saa tehdä leikkikaluja. On vissi ero opettaa nuorukainen esim. metsästämään kun ottamaan selfieitä aseiden kanssa kuin pahainen gangsteri.
Aseita pitää kunnioittaa, mutta niihin ei tule ripustautua.
 
No, kyllä väittäisin että Venäjässä ja venäläisyydessä on muutakin kuin negatiivista - heillähän on mm. huikeat kulttuuriset saavutukset, eikä tuo mentaliteettikaan ole suomalaisille täysin vieras. Paljon pahaa, paljon hyvää.
Varmasti on muutakin, kultturialalla, ja muuallakin, on montakin maailmankuulua. Mutta kun me puhuttiin mitä tämä "laavea luonto" tarkoittaa, niin kertonut oma näkemykseni. Se ei ole positiivinen asia, parempi jos tätä "laaveta luontoa" ei olisi ollut, olisi siellä kenties paremmin asiat, kuten yksi kaverini huumorilla sanoo, "shirokaja dusha" = "lavea luonto" - on vatnik v kvadrate - vatnikki
c66452631491acdbf8e5ed69dfd19681.png
(tai enemmän). Kriittillisyys ei ole koskaan pahaksi, koskisi asia mitä tahansa. Usein keskustelussa se alkaa vasta haahmottua, ettei kaikki ole sitä miltä näyttää alkuun.

Kaikki me ollaan täällä oppikseen jotain :) itse tajusin tämänkin vasta viime aikana.
 
Viimeksi muokattu:
No, kyllä väittäisin että Venäjässä ja venäläisyydessä on muutakin kuin negatiivista - heillähän on mm. huikeat kulttuuriset saavutukset, eikä tuo mentaliteettikaan ole suomalaisille täysin vieras. Paljon pahaa, paljon hyvää.

Tämä taitaa olla jo vanhentunut uutinen, mutta se koske mm venäläistä kansanluonnetta.

Hans Boland, hollantilinen slavisti, joka käänsi mm Anna Ahmatovan ja Pushkinin teoksia hollannin kielelle. Hän kieltäytyi ottamaan Putinin käsistä Pushkinin palkonnon vuonna 2014 protestina Putinin käyttäytymiselle ja ajattelun muotolle.

"Itsedestruktio, venäjän kansan itsetuhoisuus - on osa venäläistä sielua. Me ei tunneta toista kultturia jossa tämä ilmenee näin voimakkana. Toki ihmisille on aina ominaista taipumuus tuhoon - se on aina ihmisluonnossa, mutta mikään kansa ei ole niin fanaattinen tässä asiassa kun venäläiset. Venäläinen ihan kun jouksee jonnekin sokeana, jotain oli pelastanut häntä aikaisemmin, mutta voi tulla hetki, jolloin tästä tulee jo hänen loppu.

Putin ei pysähty mistään hinnasta, - tämä on myös historiallinen prosessi. Kun mielipuoli doktaattori pääse tähän ympyrään, hän voi mennää ihan lopun asti, ja vain hänen kuoleman kanssa tulee loppu hänen ajan kultturille. Putin ei koskaan suostuu antamaan Krimin takaisin, tähän hänen pitää olla tuhoutunut. Krimin jättäminen Venäjään tulee olemaan Putinille vaikea tie, koska häntä vastassa sitten aivan erilainen poliittinen kultturi. Samoihin aikoihin, rouva Merkel ei koskaan tulee vaatimaan takaisin Kaliningradia.

Krimi pitäisi olla Ukrainassa monestakin syystä. NL luovutti Krimin Ukrainalle, jotta ukrainalaiset ja koko maailma unohtaisivat Holodomorista. Minusta se on looginen askel. Saksa on maksanut koko maailmalle, samalle Venäjällekin, sitä mitä se on tehnyt, ja muille kansoille, kaikille kansoille se maksaa vieläkin. Entä Venäjä? Onko kukaan kuullut että Venäjä on maksanut sitä mitä se on tehnyt omien rajojen ulkopuolella, esim. Ukrainalle? Ei vain Holodomorin kanssa, vaan kaikesta 400 vuodesta. Mutta vieläkään venäläiselle kultturille ei mennyt perille - vaiston ei pitäisi tuhota maailmaa. Tämä on venäläisen kultturin alku - ei itselleen eikä muillekaan. Venäläiset ihan historian alkuun jostain syystä ajattelivat että koko maailma halua tuhota heitä, että koko maailma, ei muuta teekaan kun fokusoitunut Venäjän tuhoamamiseen. Ja reaktio - todellisuudessa tuhojana on Venäjä itse."

En tiedä mitä suomalaisilla niin paljon yhteistä venäläläisten mentaliteteetin kanssa. Ovatko suomalaiset niin "hyviä" itsetuhoisuudessa kansana kun venäläiset?
 
Lainaus Marina Vituhnovskajan artikkelista "Venäläinen kansanluonne ja elämäntapa"

Kansanluonne on käsite, joka jakaa tutkijoiden mielipiteitä. Joidenkin mielestä sellaistai lmiötä ei ole olemassakaan. Vuosisatoien ajan ihmisten mielissä on silti elänyt selvä käsitys siitä, että jokaisella kansalla on omat psykososiaaliseet erityispiirteensä ja arvojen järjestelmänsä. Juuri tähän ajatukseen perustuvat monet kansanrunouden ja kirjallisuuden teokset ja lukemattomat anekdootit, joissa eri kansojen edustajat käyttäytyvät oman kansanluonteensa mukaisesti.

Kansanluonteen pohjana eivät ole psyykkiset erityispiirteet vaan historiallinen ja sosiaalinen tausta, jokaisen yhteiskunnan jäsenen taiunnassa elävä "kulttuurinen muisti'. Tässä mielessä voimme puhua myös venäläisten kansanluonteen ja elämäntavan erityispiirteistä, jotka ovat tietyn historialliskulttuurisen kehiryksen tulosta.

On yleisesti tunnustettua, että venäläisen kansanluonteen tärkeimpiin piirteisiin kuuluu kollekdivisuus eli tapa ratkaista ongelmia yhdessä, toimia joukkona. Venäjällä asuvar ulkomaalaiset ovat tavallisesti huomanneet tämän, ja venältisten itsensäkin mielestä kollektiivisuus on heille ominainen piirre. Voimme löytää siitä todisteita myös venäläisestä kansanrunoudesta, sosiologisista tutkimuksista, kirjallisuudesta ja historiallisista lähteistä. Esimerkiksi talvisodan jälkeen Suomen sodanjohto analysoi puna-armeijan kykyjä ja kiinnitti huomiota muun muassa siihen, että venäläiset olivat hyviä sotilaita nimenomaan suuressa joukossa, kun taas suomalaiset olivat parhaimmillaan yksilöllisinä taistelijoina. Tunnettu saksalainen runoilija Maria Rilke puolestaan kirjoitti arvostavansa venäläisessä kulttuurissa nimenomaan "veljeyden henkeä".

Venäläisen kollektivismin juuret juontuvat muinaisaikoihin, aikakauteen, jolloin varhaisslaavilainen talonpoikaisto kamppaili olemassaolostaan vaikeissa oloissa ja paimentolaisheimojen hyökkäyksien alituisen uhan alla. Noissa oloissa kehittyi tapa yhdistää voimat vaaran uhatessa ja yhteistyön merkitys kasvoi. Vähitellen talonpoikaisyhteiskunnassa syntyi itsehallintoperiaatteella toimiva sosiaalinen järjestelmä, talonpoikaisyhteisö, venäjäksi mir (vanhalla suomen kielella "miero"). On huomionarvoista, että venäjän kielessä mir on tärkeä ja monimerkityksinen sana; se merkitsee sekä 'maailmaa','rauhaa' että 'talonpoikaisyhteisöä"

Miriin liittyivät yhden tai useamman kylän talonpojat, ja yhteisön tarkoituksena oli ratkoa iäsentensä monia taloudellisia kysymyksiä. Talonpoikien kokouksissa ratkaistiin erilaisia ongelmia, joista tärkeimpiä olivat maa- ja verokysymykset. Lisäksi mir päätti keitä sen jäsenistä tulisi auttaa ja millä tavalla. Jos talonpoikaisperheen piti tehdä jokin ylivoimaisen suuri työ (esimerkiksi rakentaa talo tai raivata pelto), yhden tai useamman kylän asukkaat tulivat usein apuun. Tästä yhteistyöstä ei maksettu, mutta jokainen työhön osallistuva tiesi saavansa tarpeen tullen samanlaista apua.

Venäläisten vanhaa tottumusta ratkoa tärkeät asiat yhdessä, kollektiivissa, käyttivät hyväkseen kommunistit lokakuun vallankumouksen jälkeen. Kommunismi on tunnetusti kollektiivisuuden ideologia, ja bolsevikit tekivät paljon kollektivismin periaatteen Iäpilyomiseksi koko maassa. Yksi tämän politiikan tärkeimmistä tuloksista olivat kolhoosit (sanoista kollektiunoje hozjajstuo, kollektiivinen talous) ja myöhemmin sovhoosit (sovjetskoje hozjajstuo, neuvostotalous), joissa talonpoikien taloudet (maatilat, työkalut ja karja) yhdistettiin ja joissa työskenneltiin yhdessä.

Toisena kommunistisen kollektiivisuuspolitiikan seurauksena olivat niin kutsutut kommuunitalot ja kommunalka-asunnot. Kommuunitaloja rakennettiin 1920-luvulla, ja niissä asuvilla perheillä ei ollut mahdollisuuksia elää arkielämäänsä, esimerkiksi laittaa ruokaa tai pestä pyykkiä, yksityisesti. Kaikki arjessa tarvitut laitteet oli yhteiskunnallistettu - asukkaiden piti syödä talon ruokaloissa, pestä pyykit talon pesuloissa, kasvattaa Iapset talon lastenrarhoissa ja niin edespäin. Kollektiivisuuden ihanteen lisdksi kommuunitalojen tärkeänä ajatuksena oli vapauttaa naiset arjen kahleista. Kommuunitalot eivät kuitenkaan juurtuneet kansan pariin, ja myöhemmin niiden rakentaminen lopetettiin. Kommunalka-asuntoja on Venäjällä sen sijaan edelleenkin.

Kommunalka-asumismuoto syntyi, kun vallankumouksen jälkeen rikkaitten suuret asunnot annettiin yhteisasunnoiksi useammille perheille. Kommunalkan asukkaat eivät tavallisesti voineet valita, kenen kanssa he asuivat, ja niin näiden asuntoien asuiaimisto oli hyvin sekavaa ja eri sosiaalisten ryhmien edustaiat asuivat rinnakkain. Yhteiselämä kommunalka-asunnoissa pakotti luomaan erikoisia kollektiivisia itsehallintomuototoja. Veniläinen kommunalka -ilmiön tutkija antropologi Ilja Utjohin huomautna, että hyvin tärkeä rooli kommunalka-asunnoissa oli kollektiivilla, joka kontrolloi eri tavoin
asukkaiden elämää. Kommunalkan asukkaat seurasivat tarkoin yhteiskunnallisten velvollisuuksien suorittamisen oikeudenmukaisuutta ja tasapuolisuutta, esimerkiksi siivouksen kohdalla. Myös asukkaiden yksityiselämä oli osittain yhteisön valvonnassa. Tästä huolimatta on yhä olemassa paljon kommunalka-asuntoien asukkaita, jotka ovat niin tottuneita tähän "kollektiiviseen elämänmuotoon", etteivät he halua muuttaa yksityisasuntoihin.

Olisi liioiteltua väittää, että kommunalka on eräänlainen venäläsen elämän malli, mutta tästä asumistavasta käy silti ilmi eräitä venäläisen elämäntavan erikoispiirteitä. Yksi niistä on vähäinen yksityiselämän kunnioittaminen länsieurooppalaiseen kultruuriin verrattuna. Yksityiselämä ei ole Venäjällä koskematon, ja perinteisen käsiryksen mukaan kollektiivilla on oikeus puuttua henkilön asioihin. opettaa häntä ja ilmaista julkisesti hänestä mielipiteensä. Tämä ei välttämättä tapahdu julkisilla paikoilla tai työpaikalla, tosin usein sielläkin. Eurooppalainen tapa olla Puutumatta muiden yksityisyyteen on vendldisten mielestä väärä, egoistinen ja välinpitämätön tapa.

Sosialismin aikana tämä kollekdivin oikeus oli vahvimmillaan. Tuolloin valtiollisen oikeuden ohella oli olemassa muita kollektiivisia, pseudo-oikeudellisia instituutioita. Niistä tärkein oli niin kutsuttu toverioikeus (toaariitieski sud), jossa käsiteltiin pikkurikoksia, esimerkiksi perheväkivaltatapauksia. Toverioikeudella oli oikeus rangaista esimerkiksi palkanpidätyksillä. Oli olemassa myös erikoiskäsittelyjä puolueen jäseniä varten, ja niitä pidettiin eri tasoisissa puolue-elinten kokouksissa. Jos esimerkiksi miespuolinen puolueen jäsen harrasti avioliiton ulkopuolisia suhteita, niin hänen vaimollaan oli oikeus valittaa puolueorganisaatiolle. "Asiaa" käsiteltiin sitten julkisesti puolue-elinten kokouksissa, ja seurauksena saattoi olla kurinpitotoimia. Neuvostoajan kirlailijan ja satiiristen laulelmien luojan ja esittdjän Aleksandr Galitiin ironinen laulu 'Toveri Paramonova' on omistettu nimenomaan tällaiselle puolue-elinten kokoukselle. Laulelmassa kerrotaan, miten kokouksen jäsenet vaativat epdonnista miestä kertomaan "kaikki yksityiskohdat, "kaiken mitä on olemassa" ja miten tämän julkisen tuomitsemisen jälkeen mies ja vaimo pääsevät sovintoon keskenään. Nykyään, kun sosiaalinen järjestelmä on kokenut Venäjäillä suuria muutoksia, nämä pseudo-oikeusmuodot on poistettu.

Venäläisten yksityisyyden fyysiset rajat tulevat erittäin hyvin esiin siitä, miten he seurustelevat ja käyttäytyvät julkisilla paikoilla. Länsieurooppalainen, joka on ensimmäistä kertaa Venäjällä, huomaa, että venäläiset pyrkivät sijoittumaan paljon lähemmäs keskustelutoveria kuin mikä katsotaan sopivaksi Länsi-Euroopassa tai esimerkiksi Yhdysvalloissa. Jonoissa venäläiset seisovat lähekkäin, usein niin että he koskevat toisiaan. Voidaan sanoa, että venäläisten yksityinen alue, heidän "reviirinsä", on paljon pienempi kuin esimerkiksi suomalaisilla tai saksalaisilla. Myös keskustelun aikana venäläiset pyrkivät monesti koskettamaan keskustelukumppaniaan, ja tapaamisen aikana heillä on tapana suudella toisiaan kaksi tai kolme kertaa, miehet voivat lisäksi vielä taputtaa toisiaan. Näin ilmaistaan hyväntahtoisuutta.

Venäjiillä on totuttu rakentamaan ja pitämään yllä sosiaalisia verkostoja, joiden avulla on pyritty selviyrymään vaikeissa oloissa. Neuvostoaikana ystävien, kollegojen, naapurien ja sukulaisten muodostamia verkostoja käytettiin yleisesti kulutustavaroiden ja palvelusten hankkimiseen virallisten kanavien ja jonojen ohi.

Esimerkiksi poliklinikan lääkäri saattoi järjestää lapsensa opettajan pikaisesti erityishoitoon, jos opettaja vasrapalveluksena kiinnitti huomiota lapsen koulunkäynnin ongelmiin. Usein vaihdossa tarvittavat ravarat tai palvelukset olivat valtion omaisuutta, jota näin ohjattiin yksityiseen kulutukseen. Aljona Ledenjova on kirjassaan Russials Economy of Fauours analysoinut yksityiskohtaisesti tätä neuvostoaikana nimellä blat kutsuttua vastavuoroisen vaihdon järjestelmää.

Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen verkostojen luonne muuttui, mutta edelleen ne ovat tärkeitä. Sosiologi Markku Lonkila vertaili tapaustutkimuksessaan 40 pietarilaisen ja 30 helsinkiläisen opettajan keskinäistä palvelusten ja tavaroiden vaihtoa ,90-luvun puolivälissä. Tutkitut venäläiset opettajat eivät ainoastaan vaihtaneet määrällisesti enemmän tavaroira ja palveluksia kuin suomalaiset, vaan myös vaihdon sisältö oli erilaista. Venäjällä opettajat vaihtoivat tavaroita tai ruokaa ja auttoivat toisiaan mm. terveydenhuoltoon liittyvissä ongelmissa (hyvien ja halpojen lääkkeiden hankinnassa, laadukkaiden sairaalapaikkojen ja lääkärikontaktien järjestämisessä) sekä lainasivat toisilleen rahaa, kun taas suomalaisten opettajien parissa rahanlainaus oli likimain tabu ja tavaroiden vaihto paljon vähäisempää. Keskinäisen avun analyysi osoittaa, että nytkin Venäjällä pitää moni asia järjestää tuttavien kautta; jos asiaa ei hoida henkilökohtaisesri, niin ei ole takuita, että se järjestetään hyvin. Erityisesti tämä koskee terveydenhuoltoa.

Keskinäisen avun analyysissä tutkittiin lisäksi kysymystä, kuka auttaa ketä eli millaiset ihmisryhmät ovat toisilleen läheisiä Venäjällä ja Suomessa. Lonkilan tutkimuksesta kävi ilmi, että Venäjällä työtovereiden merkitys vaihtokumppaneina oli keskeinen. Kun Suomessa lähes puolet vaihdon partnereista oli sukulaisia ja työtoverien osuus oli vain pari prosenttia, Venäiällä sukulaisten osuus oli
alle 30 prosenttia ja työtovereiden y1i 30 Prosenttia. Työtovereilla onkin tärkeä rooli venäläisten elämässä. Monilla työpaikoilla ilmapiiri on lämmin ja kodikas. Kollegat kertovat toisilleen omista elämäntapahtumistaan, intiimeistäkin yksityiskohdista, ja auttavat tiukan paikan tullen toisiaan.

Myös naapurit kuuluvat monen venäläisen lähipiiriin: Kuten vendläinen sanalaskukin sanoo: "Läheinen naapuri on ParemPi kuin kaukainen sukulainen" (Blizki sosed latiie dalnei rodni). Naapurukset voivat usein kyläillä toistensa luona, ja jos vaikkapa kotoa puuttuu suolaa, jauhoja, leipää tai tulitikkuja, niitä voi ilman hankaluuksia lainata naapurista. Naapurilta voi pyytää apua, jos kodinkone tai televisio on mennyt rikki, ja naapuri auttaa, kun pitää kutsua ambulanssi. Naapurit tulevat lähes aina ja kutsumattakin hautajaisiin ja muistojuhliin, ja he auttavat usein muistojuhlien järjestämisessä kotona.

Mutta ennen kaikkea lähiipiiriin kuuluvat tietysti ystävät. Venäjän kielessä on monta sanaa, jotka viittaavat ystäviin ja ystävyyteen. Drug on niistä voimakkain. Drug on ystävä, joka tulee aina apuun, johon voi aina luottaa ja jolle voi kertoa kaikkein salaisimmatkin asiat omasta elämästä. Mitä enemmän on sellaisia ystäviä, sitä rikkaampi on henkilökin - sananlasku sanoo: "Ei omista sataa ruplaa, vaan sata ystävää" (Ne imej sto rublej, a imej sto druzt). Muita sanoja ovat tovarilt! (tavallisesti saman ammatillisen tai ideologisen ryhmän jäsen) prijatel (henkilö, jonka kanssa on hauskaa kuluttaa aikaa) ja znakornyj (läheisin suomalainen sana on tuttava eli henkilö, johon on tutustuttu). Rikas ystävyyden sanasto vahvistaa sen, miten tärkeä osa ystävyydellä eri muodoissaan on venäläisten elämässä.
 
RAHA JA OMAISUUS

Venäläiset arvostavat ystävyyden ja henkilökohtaiset suhteet korkealle, mutta sellaiset "porvarilliset" arvot kuten Pääoma, raha ja omaisuus eivät puolestaan ole heidän maailmankuvassaan kovin tärkeitä. Kuuluisa venäläinen filosofi , "venäläisen sielun" asiantuntija Nikolai Berdajev, kirjoitti, että kommunismin idea juurtui Venäjälle helposti nimenomaan sen takia, että venäläiset ovat luonteeltaan epä-porvarillisia. Tämä ei merkitse tietenkään sitä, etteivätkö venäläiset haluaisi rahaa tai omaisuutta, vaan pikemmin sitä, ertä heistä raha on likainen ja alhainen asia. Rahasta keskusteleminen ja erityisesti sen himoaminen on sopimatonta. Henkilö, ioka osoirtaa suurta kiinnostusta rahaan tai peräti säästää sitä, on rajoittunut ja ahne.

Tällaisella suhtautumisella rahaan ja omaisuuteen on historiallisia ja kulttuurisia syitä, yhtenä niistä ortodoksinen kulttuuri ja moraali. Evankeliumin sanat "Helpompi on kamelin käyda neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakunraan" merkitsivät Venäjän ortodoksiselle moraalille hyvin paljon. Toinen tärkeä syy on venäläisten pyrkimys tasavertaisuuteen, usko siihen, että rikkaus on sopimatonta. Tämä katsomus perustuu ennen kaikkea talonpoikaisyhteisön, mirin, toimintaperiaatteeseen, maan kausittaiseen uusjakoon. Mir päätti itse siitä, kuinka paljon maata kukin perhe sai käyttöönsä, ja jos perheen tilanne muuttui (esimerkiksi perheeseen syntyi lapsi tai perheenjäsen kuoli), sen maa-alaa muutettiin säännöllisesti uusjakojen ulkopuolellakin. Tämä järjestelmä yhtäältä säännösteli talonpoikien talouselämää niin, erä se ei toisaalta sallinut perheiden kurjistua, muttei toisaalta taas antanut mahdollisuutta luoda suuria talonpoikaismaatilojakaan. Sosialismin aikana tällainen suhtautuminen omaisuuteen säilyi ,ja jopa vahvistui, koska vallalla oli yhteskunnallisen tasavertaisuuden periaate.

Suurin osa venäläisistä uskoo edelleen, ettei rikkautta voi hankkia oikeudenmukaisin keinoin. Pääomaa ei hankita rehelisellä työllä vaan harjoittamalla koronkiskontaa tai ryöstämdllä. Molemmat keinot ovat häpeällisiä. Eräässä Anton Tsehovin teoksessa muuan päähenkilöistä väittää: "... jos joku tavallinen ihminen tai herra ottaa edes pienen koron, hän on pahantekijä." On luonnollista, että näistä lähtökohdista käsin ei synny myötätuntoa kapiralismia kohtaan. Tämän takia kapitalistisen yhteiskuntarakenteen alkaessa syrjäyrtää sosialismia 1990-luvulla monissa venäläisissä muutos
herätti suurta vastenmielisyyttä. Erityisen suuri vastenmielisyyden aalto kohdistui uusrikkaisiin, jotka tavallisten ihmisten mielestä ovat saaneet omaisuutensa petoksella. Tutkimusten mukaan 40 prosenttia venäläisistä katsoo näiden ihmisten rikastuneen maan ryöstämisellä, 40 prosenttia uskoo, että rikastumisen syy on korruptio ja lahjukset, ja 39 prosenttia pitää rikkautta petoksen tuloksena. Vain viisi prosenttia venäläisistä uskoo, että on olemassa lahjakkaita ja ahkeria uusrikkaita.

Silti ei voida sanoa, etteikö venäläisten suhtautumisessa rahaan ja omaisuuteen olisi viime aikoina tapahtunut muutoksia. Yhä useammat venäläiset katsovat, ettei ole häpeäillistä olla rikas vaan että rikkauden hankkiminen on päinvastoin tärkeä asia elämässä. Menestyksen ja rikkauden tavoittelu juurtuu erityisesti nuoren sukupolven riveihin, ja merkittävää roolia tässä prosessissa esittää media, ennen kaikkea televisio, jossa usein propagoidaan rikkaiden elämän stereotypioita - televisio-ohjelmissa ja elokuvissa rikkaat asuvat ylellisesti, käyvät lomilla upeissa paikoissa, pitdvät palvelijoita ja ostavat kauniita vaatteita ja kalliita koruja. Tällainen elintaso houkuttelee nuoria, ja televisio antaa heille käsityksen nopeastaja vaivattomasta rikastumisesta. Tämä on jakanut nyky-Venäjällä yhteiskuntaa moraalisesti, ruokkinut sukupolvien välistä konfliktia ja synnyttänyt ylimääräistä sosiaalista jännitystä.

Käsitys, että omaisuutta ei voi hankkia säästämällä ja työskentelemällä vaan vain keinottelemalla - nopeasti ja helposti - ja että rahaa ei pidä kunnioittaa, selittää myös vendläisten kulutustapoja. Kun rahaa on, sitä ei pidä salata vaan se tulee kuluttaa ja tuoda esiin. Tämä näkyy hyvin uusrikkaitten käyttäyrymisessä, josta kertovat monet juorulehder Oligarkeilla (joiksl Venäjlillä kutsutaan huippurikkaita bisnesmiehiä, maan suurimpien konsernien ja pankkien omistajia) on tapana ostaa miljoonaialoja Lontoosta, Nizzasta ja muilta huippukalliilta seuduilta ja käydä lomilla kalleimmissa kylpyläkaupungeissa (heidiin lempipaikkojaan on nykyään esimerkiksi ranskalainen vuoristohiihtokylä Courchevel). Muodikasta on ostaa huippukalliita purjeveneitä tai vaikkapa ulkomaalaisia jalkapallojoukkueita. Tällainen elämäntapa ei ole Venäjällä uusi - ennen vallankumousra venäläiset kauppiaat käyttäytyivät usein samaan tapaan.

Erikseen on mainittava venäläisten suhtautumisesta maahan. Ennen vanhaan talonpoikien piirissä vallitsi käsitys, errä maa ei kuulu kenellekään muulle kuin Jumalalle. Maa oli kansan mielestä "jumalan lahja", "äiti maa". Tämän käsityksen vuoksi Venäjän maaseudulla on ollut vaikea panna toimeen uudistuksia ja toteuttaa yksityismaajärjestelmää. Nykyäänkin Venäjän talonpoikaistosta suuri osa on maan yksityisomistusta vastaan, ja siitä syystä maakysymystä ei ole vielä ratkaistu eikä maan yksityistämistä ole maaseudulla vielä tapahtunut. Eräs korkea virkamies ilmaisi monien ihmisten mielipiteen sanoessaan: "Maa ei voi olla myyntitavaraa. Tavara on sitä, mikä on tehty ihmiskäsin, mutta maan loi Jumala kaikille ihmisille ja sen pitää olla koko kansakunnan omaisuutta."
 
LAKI, VALTA JA POLIITTINEN AKTIIVISUUS

Venäjä on ollut perinteisesti hyvin keskitetty maa, jossa valtakoneisto on ollut erittäin vahva. Todella demokraattista järjestelmää ei Venäjällä ole koskaan luotu, ja valta on tavallisesti ollut luonteeltaan hyvin autoritääristä. Sen takia vallan ja kansan väliset suhteet ovat olleet - ja ovat edelleenkin - patriarkaalisen mallin mukaan rakentuneita: vallanpitäjät ovat maan ja kansan "isiä" ja kansa puolestaan "lapsia", joita pitää ohjata ja kontrolloida. Tälonpojat ovat kääntyneet maanomistajan puoleen sanoen: "Te olette meidän isämme, ja me olemme Teidän lapsianne." Tätä parernalistista ajattelutapaa esiintyy nykyäänkin. Sosiologien mukaan yhteiskunnassa on vallalla käsitys, että valtio on vastuussa kansalaisten elämän normaalista tasosta.

Vallan ja kansan vieraantuminen toisistaan on tyypillistä Venäjän yhteiskunnalle. Vallan itsevarmuus ja sen velvollisuudentunnon puute kansaa kohtaan saavat sen tuntumaan täysin vastuuttomalta. Byrokratian piireissä ollaan vakuuttuneita siitä, että ihminen on valtiota ja valtaa varten eivätkä valtio ja vallanpitäjät ihmistä varten.

Neuvostoaikana vaalit häpäistiin ja maan tosiasiassa vaikutusvaltaisinta elintä - Kommunistisen puolueen keskuskomiteaa - kansa ei päässyt valitsemaan lainkaan. Perestroikan jälkeen vallanpitäjät löysivät mahdollisuuden väärentää ulkonaisten demokraattisten muotojen suojissa valtioelinten vaalien tuloksia ja manipuloida julkista mielipidettä. Näin ilmestyivär nyky-Venäjiille elimet, joita kansa kutsuu "kesytetyiksi": kesytetty duuma, kesytetty hallitus, kesytetty media, kesytetyt oikeudet.

Kansan suhtautuminen valtaan on vastaavasti kielteinen - valtaan ei luoteta eikä siltä odoteta apua. Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että suurin osa kansasta ei luota vallanpitäjiin vaan pitää heitä "vieraina" tai jopa "vihollisina". Vallanpitäjiä kohtaan tunnetaan jopa voimakkaampaa epäluottamusta ja vihaa kuin rikkaita kohtaan. Vuonna 2002 tehdyn mielipidetutkimuksen mukaan 30 prosenttia ihmisistä katsoo valtiovallan edustajien kuuluvan "vieraiden" ja "vihollisten" ryhmään, mutta vain 17 prosenmia uskoo rikkaiden kuuluvan siihen. Toisen kyselyn (2003) tulokset puhuvat vallanpitäjien kannalta vieläkin karumpaa kiehä. Vain 15 prosenttia vastaajista uskoo, että periaatteessa voisi olla olemassa valtaa, joka ei petä ihmisiä. 77 prosenttia venäläisistä on varmoja siitä, että valta pettää tavallisia ihmisiä, 68 prosentin mielestä se tekee usein niin.

Hyvin kuvaavaa on venäläisten suhrautuminen miliisiin. Ihmiset pelkäävät miliisiä jopa enemmän kuin rikollisia. Kyselyyn osallistuneet kertoivat, että "ei ole olemassa alhaisempia ihmisiä kuin miliisit", että he ovat ilkeitä, julkeita, kiristäjiä ja niin edelleen. Ihmisten mielestä on parempi olla väleissä rikollisten kuin miliisin kanssa. Miliisin korruptio ja julmuus ovat todella ylittäneet viime aikoina kaikki rajat; tiedossa on tapauksia, joissa miliisit ovat ryöstäneet viattomia ihmisiä tai jopa pikkukaupunkeja ja kyliä. Yleensäkin miliisin käyttäytyminen ja kansan suhtautuminen siihen ovat havainnollinen esimerkki siitä, miten valta ja kansa suhtautuvat Venäjällä toisiinsa. Kansan pelko ja vallan rankaisemattomuus ja holtittomuus tulevat tässä erityisin hyvin esiin.

Edellä mainitulla on yhteiskunnallisia seurauksia. Kun ihmiset eivät usko, että vallalta voi saada apua, he etsivät muita keinoja ongelmiensa ratkaisemiseksi. Tärkeimpänä niistä on perinteinen tapa ratkoa ongelmat henkilökohtaisten suhteiden avulla. Apuun tulee sosiaalinen verkosto, jonka jokainen venäläinen rakentaa itselleen. Toinen seuraus siitä, ettei valtaan luoteta, on poliittinen passiivisuus. Venäläisten mielestä jokaisesta valtapiireihin päässeestä henkilöstä tulee vallan osanen, johon ei sen jälkeen ole enää luottamista. Vallanpitäjät ja poliitikot ovat eräänlainen klaani, johon kuuluminen tekee henkilöstä kuin henkilöstä automaattisesti petturin ja valehtelijan. "He kaikki toimivat yksissätuumin", haastateltavat kertovat. Tämä tunne synnyttää poliittista ja sosiaalista apatiaa: Yhteiskunnalliseen tai poliittiseen toimintaan ei haluta osallistua eikä poliittisen toiminnan uskota voivan johtaa myönteisiin muutoksiin.

Kolmas tämän kansanluonteen erityispiirteen seuraus on venäläisten heikko oikeustaju, kunnioituksen puute lakeja ja sääntöjä kohtaan. Kansa on tottunut siihen, että laki on vallan työrukkanen. Venäjällä on suosittu sanalasku: "Laki on kuin väliaisa - minne sitä käännetään, sinne sem enee " (Zakon tito dlilo - kuda pooernjoi, tuda i uyilo).Tavaksi on tullut, että silloin kun ihmisellä on mahdollisuus olla seuraamatta sädntöjä ja lakia, hän myös tekee niin. Jos verojen maksaminen on mahdollista vilttää, niin ne myös jätetään hyväillä omallatunnolla maksamatta; tai jos miliisi ei näe, liikennesääntöjä voi rikkoa. Vendläinen moraali ei perustu lakien vaan oikeudenmukaisuuden noudattamiseen. On esimerkiksi oikeudenmukaista, että köyhä henkilo hankkii oveluudella itselleen tasoitusta rikkaan kustannuksella, ja tuskin kukaan Venajälla kieltäytyy ostamasta CD levyjen piraattikopioita, sillä ihmisten mielestä heidän elintasonsa on niin matala, että on vain oikeudenmukaista ostaa levyjä halvalla.
 
SUHDE SIVISTYKSEEN JA KULTTUURIIN

Pietari Suuren ajoista alkaen Venäjän eri yhteiskuntaluokat ovat eläneet erilaisissa kulttuurisissa paradigmoissa. Alaluokka, ennen kaikkea talonpoikaisto, jäi kansankulttuurin maailmaan, kun taas yläluokka eurooppalaistui nopeasti. Tämän seurauksena "korkeakulttuuri" kehittyi 1700- ja 1800 luvuilla, ja samalla kehittyi sivistyneistö.

Ensi vaiheessa venäldisen sivistyneistön edustajat tulivat aatelistosta, mutta jo 1800-luvun puolivälissä sekä papiston että aatelittomien säätyjen edustajat saivat mahdollisuuden korkeampaan sivistykseen, ja näin sivistyneistöstä tuli sosiaalisesti paljon monimuotoisempi. 1860-luvulla sivisryneistöä alettiin kutsua Venäjällä intelligenzijaksi -sana tuli vendjään saksan (Intelligenz) ja ranskan (intelligence) kielistä - ja termi sai ajan myötä erityismerkityksen. lntelligentsija on sivistyneiden ihmisten ryhmä, mutta jokainen älymystön edustaja ei kuulu intelligentsijaan. 1800-luvun puolivdlistä lähtien intelligentsijana on pidetty ihmisiä, joille on ominaista huolen kantaminen oman maan kohtalosta, sosiaalisen kritiikin harjoittaminen ja uhrautuminen kotimaan hyväksi. Intelligent on Venäjällä eräänlainen yhteiskunnallisen omantunnon edustaja. Tässä mielessä tyypillisiksi venäläiseksi intelligenteiksi kutsutaan esimerkiksi kirjailija Anton Tzehovia tai kuuluisaa toisinajattelijaa akateemikko Andrei Saharovia.

Kulturologi Svedana Boymin mukaan intelligentsija loi Venäjällä kulttuurin ja erityisesti kirjallisuuden 'puoliuskonnollisen kultin".

Koska Venäjällä ei ollut 1800-luvulla sen paremmin poliittista oppositiota kuin poliittisia vapauksiakaan, kirjailija oli ainoa henkilö, joka uskalsi sanoa valtiovallalle totuuden ja puolustaa "sorrettuja ja solvattuja". Kirjailija oli Venäjällä enemmän kuin kirjailija (runoilija Jevgeni Jevtuzenkon usein siteeratun lausahduksen mukaan "runoilija on Venäjällä enemmän kuin runoilija", poet u Rossii bolie tiem poet). Kirjailijat itse tajusivat oman roolinsa ja ymmärsivdt sen eräänlaiseksi yleväksi tehtäväksi. Vendläisten rakkain runoiliia Aleksandr Puskin kirjoitti, että kansa tulee muistamaan hänet pitkään koska hän "ankarana aikana" ylisti vapautta ja lempeyttä.

Ennen vallankumousta kulttuurin ja erityisesti kirjallisuuden kunnioittaminen oli ominaista etenkin intelligentsijalle, mutta neuvostoaikana tämä "kulttuurikeskeisyys" levisi kautta maan. Yksi kommunistivallan päämääristä oli sivistystason nostaminen koko Neuvostoliitossa. Sivistyspolitiikan tavoitteena oli mm. luku- ja kirjoitustaidon levittäminen, ja mahdollisimman monille pyrittiin tarjoamaan koulutus. Oppineisuuden taso nousikin neuvostoaikana huomattavasti, ja samalla intelligentsijalle ominainen kulttuurin ja kiriallisuuden kunnioitus pääsi vallalle koko yhteiskunnassa. Kouluissa panostettin paljon aikaa kirjallisuuden opiskeluun ja lukeminen koettiin hyvin tärkeäksi. Neuvostoaikana venäläisillä oli tapana kutsua itseään ylpeästi "lukevimmaksi kansaksi", ja niin meuovaunuissa kuin busseissakin saattoi todellakin usein nähdä ihmisiä kirjoineen. Erityisesti kunnioitettiin venäläistä klassista kirjallisuutta. Neuvostointelligentsija loi jopa oman puhekielen tyylin, joka pohjautui hyvään kirjallisuuden tuntemukseen: Tapana oli käyttää ironisessa sävyssä fraaseja ja sanontoja kuuluisista teoksista ja runoista.

Nyky-Venäjällä arvomaailma on alkanut muuttua, ja idealistisen kulttuurikeskeisen maailmankatsomuksen paikalle on tullut rationalismin ja kyynisyyden ideologia. Intelligentsijan status yhteiskunnassa on laskenut. Media ja eriryisesti televisio ovat omaksuneet nopeasti amerikkalaisen popkultcuurin tavat ja ihanteet, ja venäläinen nuoriso seuraa innoissaan niitä arkielämässään. Korkeakulttuurin kunnioitus on jäänyt vanhan intelligentsijan piiriin' ja tämän ryhmän edustajat pyrkivät kasvattamaan omia lapsiaan näiden ihanteiden mukaan - tosin usein siinä epäonnistuen.
 
KANSANLUONTEEN ERIKOISPIIRTEITÄ JA RISTIRIITOJA

Venäläisten "arvoituksellisen sielun" erikoisuuksia ovat pohtineet monet ajattelijat ja filosofit. Heidän mielestään yksi tärkeimmistä venäläisen kansanluonteen erikoisuuksista on äärimmäisyys, maksimalismi, jonka yhtenä syynä pidetään maan kokoa. Yksi parhaimmista venäläisen kansanluonteen asiantuntijoista, kuuluisa filosofi Nikolai Berdjajev, omistaa kirjassaan "Venäjän kohtalo" kokonaisen luvun sille, kuinka tila vaikuttaa Venäjän kansan psykologiaan. Hän kirjoittaa: "Venäläinen on Laaja, laaja kuten Venäjän maa, kuten venäläiset pellot; Venäläisellä ihmisellä ei ole eurooppalaisen ihmisen suppeutta..." Toisessa teoksessaan hän kirjoittaa: "... venäläisen sielunmaisema vastaa Venäjän maan maisemaa; samanlainen rajattomuus, muodottomuus, pyrkimys loputtomuuteen, laajuus. ..." Voisi kai sanoa, että Venäjän kansa on joutunut oman maansa rannattomuuden, sen luonnon alkuvoimaisuuden, uhriksi." Sattuvasti sanottu: jos Venäjällä halutaan korostaa jonkun henkilön luonteen hyviä puolia, sanotaan, että hänellä on "laaja sielu". Rajojensa tunteminen ei ole yhtä arvostettua. Iloissaan ja suruissaan venäläinen taipuu äärimmäisiin ilmauksiin.

Tämän seikan voi havaita Dostojevskin romaaneja lukiessaan. Hänen teostensa sankareiden hermostuneisuus, heiddn taipumuksensa hysteerisiin tunnustuksiin ja tekoihin tuo venäläisille tyypillisen äärimmäisyyden esiin kuin suurennuslasilla. Tätä käyttäytymistapaa kutsutaan venäjäksi sanalla nadryu, kiihtyneisyys . Nadryu on tila, jossa ihminen ei voi hallita omia tunreitaan vaan näyttää ne avoimesti. Äärimmäisyys ilmenee myös muissa venäjän kielen sanoissa - sitä kuvaavat sanat udal (hurjuus, toska (ikävä,kaiho) ja volja,joka käännetään "vapaudeksi", mutta sanojen suomalaiset käännökset eivät ole aivan tarkkoja. Esimerkiksi volja on eräänlaista rajatonta vapautta. Udal tarkoittaa rohkeutta, mutta sellaista rohkeutta, jossa ihminen ottaa suuria riskejä osoittaakseen rohkeutensa. Tyypillisin udalin ilmaus on Venäjdllä vauhdin ihailu. "Kukapa vendläinen ei pitäisi vauhdikkaasta ajosta", sanotaan. Turhaan ei myöskään Nikolai Gogolin kuolleissa sielussa Venäjän hahmona ole troikka, kolmivaljakko, joka kiitää kohti tunremaronta määränpäätä. Ulkomaalaiset matkalaiset ovat usein jälkeenpäin todenneet, että kamalimmat kokemuksensa Venäjällä he saivat kyytimiehistä, jotka painelivat hirmuisella vauhdilla pitkin Venäjän surkeita teitä.

Toska on eräänlainen henkinen tila, jossa henkilö kaipaa jotain, mitä hän ei voi itse käsittää, jotain saavuttamatonta tai sellaista, minkä hän on menettänyt peruuttamattomasti. Tämän tunteen vallassa ollaan usein nimenomaan keskellä vendläistä avaruutta. Eräs kuuluisa laulu alkaa sanoilla aroa ja aroa ympärillä, ja pitkä matka on edessä; se on täymmä toskan tunnetta.

Venäläisiä luonnehtivat maksimalismi ja idealismi. Tyypillinen asenne on "kaikki tai ei mitään", välimuotoa ei tunneta. Liikeasioissa ei esimerkiksi tyydytä säästämiseen tai yrityksen asteittaiseen kehittämiseen. Rahaa pyritään hankkimaan mahdollisimman paljon ja mahdollisimman nopeasti. Sen takia yksityistämisen aikana yksityistettiin mieluummin öljy- ja kaasuteollisuuslaitoksia, jotka voivat tuottaa tuloja nopeasti. Tehtaita yksityistettiin tai niiden tiloja annettiin vuokralle, mikä sekin antoi mahdollisuuden nopeaan rikastumiseen. Mutta venäläisten maksimalismi ilmenee myös ideaalien tavoittelussa. Sekä älymystölle että tavalliselle kansalle on tyypillistä pravdan etsintä. Sana pravda suomennetaan karkeasti sanalla totuus, mutta tämäkin käännös on epätarkka. Vendläinen pravda ei ole ainoastaan mekaaninen valheen ja väärän vastakohta (sitä varten venäjässä on toinen sana, istina), vaan sillä on myös syvällisempi yhteiskunnallinen merkitys. Se on eräänlainen harmonia maan päällä, ehdoton oikeudenmukaisuus maailman yhteiskunnassa. 1500-luvulta lähtien pravdan etsintä on ollut yksi Venäjän kirjallisuuden tärkeimmistä teemoista, ja voidaan sanoa, että pravdan etsinnän teema kulkee punaisena lankana esimerkiksi Dostojevskin, Tolstoin ja Tsehovin teosten läpi. Mutta poliittisissakin aatteissa ja toiminnoissa pravdan etsintä näkyy selvästi.

1800 -luvulla Venäjän intelligentsija etsi mahdollisuuksia vapauttaa oma kansansa - Venäjällähän vallitsi maaorjuus vuoteen 1860 saakka. lntelligentsijan edustajat pyrkivät perustamaan Venäjälle demokraattisen "totuuden" yhteiskunnan. Koska venäläisille on tyypillistä pyrkiä toteutamaan ideaalinsa vilittömästi ilman välivaiheita, on ymmärrettävää, että Venäjällä kehittiyi voimakas terroristinen liike 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa, että vallankumoukselliset ideat levisivät kansan pariin nopeasti ja että bolsevistinen vallankumous tapahtui niin helposti, vaikka bolsevikeilla ei ollut laajaa kannatusta talonpoikien keskuudessa. Bolsevikkien onnistui nostaa kansan tietoisuuteen iskulause "Kaikki valta neuvostoille, maa talonpojille, leipää nälkäisille ja rauha kansoille", joka oli erittäin lähellä kansanomaista ideaalia. Talonpoikien mielestä pravdan kuvaan kuuluu kollektiivinen päätöksenteko ja niin sanottu "jumalan maa", joka piti antaa kansalle.

Venäläisten äärimmäisyysmielisyys ilmeni mm. taistelussa uskontoa vastaan 1920- ja 1930-luvulla. Periaatteessa kommunismista tuli heille uusi uskonto ja sen rakentamisesta maan päällle pravdan etsinnän uusi muoto. Mutta samalla tavalla 1980-luvun lopulta nykypäiviin saakka ovat "aidon" uskonnon elvytys ja kapitalismin toteutus kulkeneet uutena pravrana. Ja kuten aiemminkin molempia prosesseja on toteutettu äärimmäisellä kiireellä ja maksimalismin hengessä.

Äärimmäisyyden kääntöpuoli on fatalismi, usko pelkkään sattumaan. Kuuluisassa venäläisessä sadussa paähenkilö Jemelja onki taikahauen, joka lahjoitti hänelle taikasanan. Tämän jälkeen Jemelja vain makasi uunin päällä taikavoiman tehdessä asiat hänen puolestaan. Hän sanoi maagiset sanat: "Hauen käskyn, minun tahtoni mukaan..." (Po itihutijemu uelenju, po mojenu botenju...), ja polttopuut pilkkoutuivat itsestään, täydet vesiämpärit ilmestyivät kotiin ja kaunis, viisas tsaarintytär rakastui häneen. Loppujen lopuksi Jemeljasta tuli tsaari. Sadun mukaan on turhaa tehdä kovaa työtä, koska "jumalan valtakunnan", onnen, saavuttaminen on "kohtalon hymyn" tulos. Venäläisille on tyypillistä uskoa asioiden muuttuvan mahdollisesti parempaan suuntaan, "ehkapä se onnistuu". On olemassa erityinen sanakin, avos, jota on mahdotonta kääntää mutta joka tarkoittaa suomeksi suunnilleen "ehkä". Usein venäläiset myöntävät itse, että he "uskovat avosiin".

Suosittu sananlasku sanoo: "Ennen kuin ukkonen jyrährtää, musikka ei tee risrinmerkkiä." Tämä tarkoittaa, että venäläiset ovat hyvin kärsivällisiä, kunnes jotain kauheaa tapahtuu. Kärsivällisyys ja ponnistelujen vältteleminen niin pitkään kuin mahdollista kuuluvat ominaispiirteinä venäläisyyteen. Nämä piirteet tulevat ilmi myös sodanaikaisessa vitsissä: Saksalaiset saivat kiinni kolme vihollissotilasta, amerikkalaisen, ranskalaisen ja venäläisen. Sotilaita kuulusteltiin tuloksetta, ja lopulta heidät päätettiin teloittaa. Heidät vietiin teloituspaikalle korkean kallion juurelle, ja saksalainen upseeri sanoi: "Me edusamme sivistyskansaa ja niinpä sallimme teille jokaiselle yhden toiveen ennen kuolemaa." Amerikkalainen pyysi lasillisen viskiä, ranskalainen puolestaan samppanjaa. Viimeisenä venäläinen sanoi: "Haluan potkun takamukseen." Saksalaiset ihmettelivät, mutta yksi, suurin ja vahvin heistä, potkaisi vendläistä kovaa. Vendläinen lensi päin kalliota ja kimposi siitä takaisin. Ohi lentäessään hän tempaisi sotilaalta aseen, ampui kaikki saksalaiset ja huusi amerikkalaiselle ja ranskalaiselle: "Nyt paetaan!" Sotilaat pakenivat, ja juostessaan amerikkalainen kysyi venäläiseltä: "Mikset voinut tehdä tuota aiemmin?" Venäläinen vastasi: "Tällainen on kansanluonteemme. Ennen kuin saamme potkun takamukseen, emme pysty tekemään mitään." Tiimä vitsi, joka kuuluu kuuluisan venäläisen näyttelijän ja klovnin Juri Nikulinin kokoelmaan ja jota hän itse mielellään kertoi, osoittaa myös, että venäläiset tiedostavat hyvin oman kansanluonteensa erikoisuudet ja osaavat myös nauraa niille.

Venäläinen kansanluonne on ollut monien ajattelijoiden, tutkijoiden ja Venäjänkävijöiden pohdittavana, ja niin venäläiset kuin ulkomaisetkin asiantuntiiat ovat tehneet merkittäviä huomioita. Venäläisen "arvoituksellisen sielun" erikoispiirteet olivat myös Sigmund Freudin tutkimuskohteena. Hän päätteli venäläisen sielun olevan ristiriitainen. Filosofi Nikolai Berdajev havaitsi niin ikään ristiriitaisuuden olevan ominaista vendläiselle kansanluonteelle: "Venäläisille on leimaa-antavaa vastakkaisten piirteiden yhdistäminen ja yhteensovittaminen. Venäjää ja Venäjän kansaa voi luonnehtia vain vastakohdilla. Venäjän kansaa voi samanlaisilla perusteilla luonnehtia sekä valtiollis-despoottiseksi että anarkistiseksi ja vapautta rakastavaksi. Tämä kansa on sekä nationalismiin ja kansalliseen suuruudenhulluuteen taipuvainen että universaalisen hengen kansa, joka enemmän kuin kaikki muut on pystyvä yleisinhimillisyyteen; sekä julma että erittäin inhimillinen; kansa, joka voi tuottaa kärsimyksiä ja on sairaalloisuuteen saakka sääliväinen. Tämä ristiriitaisuus on luonut koko Venäjän historian sekä ikuisen konfliktin valtiovallan mahdin ja kansan vapauden- ja totuudenrakkauden vaiston vdlillä."
 
RAHA JA OMAISUUS

Venäläiset arvostavat ystävyyden ja henkilökohtaiset suhteet korkealle, mutta sellaiset "porvarilliset" arvot kuten Pääoma, raha ja omaisuus eivät puolestaan ole heidän maailmankuvassaan kovin tärkeitä. Kuuluisa venäläinen filosofi , "venäläisen sielun" asiantuntija Nikolai Berdajev, kirjoitti, että kommunismin idea juurtui Venäjälle helposti nimenomaan sen takia, että venäläiset ovat luonteeltaan epä-porvarillisia. Tämä ei merkitse tietenkään sitä, etteivätkö venäläiset haluaisi rahaa tai omaisuutta, vaan pikemmin sitä, ertä heistä raha on likainen ja alhainen asia. Rahasta keskusteleminen ja erityisesti sen himoaminen on sopimatonta. Henkilö, ioka osoirtaa suurta kiinnostusta rahaan tai peräti säästää sitä, on rajoittunut ja ahne.."
Ovat epä-porvarillisia, ei sen takia etteivat haluaa olla sitä, vai sen takia ettei voi/osa olla porvarillisia.

Kas kun ei maininut että "säästäväsiä" on tapettukin. Ja kun tällä säästäväisellä on ollut silmälasit. "Он еще и в очках!" ("Hänellä on silmälasitkin") tämä tapahtuisi vielä nopeammin.

Kirjoitan ajan kanssa kaikki mitä ajattelen heidän päätelmistä, erityisen ärsytti tuo Marina Vituhnovskajan filosofointi. Liian monista kohdista (mitä nopealla silmäyksellä huomasin) mitä hän kirjoittaa olen eri mieltä.
 
Kunhan otat sitten huomioon, Maidan, että sinun ajatukset venäläisistä on vihan/ärsytyksen värittämän filtterin läpi suodatettua. Joilloin voi tulla vastaväitteitä mielipiteillesi täällä foorumilla. Joten älä siitä vedä palkokasvin sfääristä sistustaa sieraimeen.
 
Häiritsevintä minulle on se, että moni juttu tuolla sopii suomalaisiinkin. Meiltä(kin) löytyy riesaksi asti porukkaa joiden mielestä omistaminen on todiste rikoksesta ---> osattomuuden tunne ---> Kateus ---> kiusanteko/kiukuttelu/"hyvityksen" hakeminen ---> Väkivalta.

Se, että meillä löytyy erilaisiin toritapahtumiin tuhansittain ihmisiä joiden suusta ei ikinä tule muuta kuin kaunaa, katkeruutta ja halvan keskikaljan löyhkää todistaa ettei ero rajantakaiseen ole kovinkaan suuri.
 
Kun @Minuteman kertoi venäläisvitsin, voin kertoa toisen vitsin. Tosin suomalaisen. Kerroin tämän venäläisliikemiehelle, joka ei ole oligarkki, mutta omistaa +1000 henkilöä työllistävän teollisuusyrityksen joka toimii pääasiassa Venäjån kotimarkkinoilla.

(Suomalaisilla) Maanviljelijöilä oli oikeusriita tilan rajoista. Tuomio oli luvassa vuodenvaihteen jälkeen. Toisen asianajaja sanoi maajussille, että kohta me hävitään tämä juttu. "Vastapuolella on paremmat argumentit". Maajussi sanoi "katsotaan".

Vuodenvaihteen jälkeen tuomio tuli ja tämä maajussi voitti juttunsa. Asianajaja ihmetteli toimeksiantsjalleen, "mites tämä nyt näin meni?", meillähän oli paskakeissi. Maajussi sanoi "Lähetin tuomarille joulukinkun." Advokaatti kauhistui ja sanoi "Ei ole totta! Sehän on laitonta!. Sen pitäisi olla viimenen niitti!". Maajussi totesi "Laitoin sen vastapuolen nimissä."
Kerrottuani tämän vitsin tämä maailmaa nähnyt teollisuuspomo ei nauranut vaan purskahti kyyneliin ja sanoi että hän toivoo että Venäjällä voisi joskus olla noin. Aito reaktio ja valottaa että "kansanluonne" ei ole muotti.

 
Kunhan otat sitten huomioon, Maidan, että sinun ajatukset venäläisistä on vihan/ärsytyksen värittämän filtterin läpi suodatettua. Joilloin voi tulla vastaväitteitä mielipiteillesi täällä foorumilla. Joten älä siitä vedä palkokasvin sfääristä sistustaa sieraimeen.

Jos en pitä jostain kirjoituksesta, ja kirjoittaja sattuu oleman venäläinen, tai kirjoittamassa venäläisistä, niin onko se sama kun "ajatuksesi venäläisista ovat vihan/arsytyksen värittämät"? Silloinhan minun pitää myös vihata venäläisiä kirjailijoita ja runoilijoita, joita kunnioitan ja arvostan, valovoimaisia kirjailijoita? Tai venäläisiä ystäviäni, tai miten heitä sitten venäläisiksi ylipäänsä määrittelee, asuinpaikan (entisen) mukaan tai kielen, jota ne osaa parhaiten? Entä jos ne eivät ole kansallisuudeltaan venäläisiä passin mukaan, vaikka siellä asunneet, mutta tuntevat historian ja venäläisen kirjallisuuden potenssin 100 verrattuna jonkun venäläisen, joka huutaa iskulauseita "Putin molodets" (Putin on loistava) ja "Revin kappaleksi Venäjän puolestaan" vaikkei tunne ainuttakaan venäläistä kirjailijä kuten ei ylipäänsä mistään? Tälläisiä voisin vihatakin muuten, jos ovat fasisteja-imperialisteja-putinisteja tyhmyyden lisäksi.

Minä voin kyseenalaista vaikka mitä, Herman30, toisten yleistyksia ja näkemyksiä, päätelmiä, voin jopa täydentää niitä. Minulle toisen professuri ei merkitsee jumaluutta. Maailmassa on paljon täysin mielenkiinnottomia teoksia, julkaistuja omalla kustannuksella, tai ties kenen..

Et kai sinä ota raamattuna jonkun populistisen kirjailijan, jota tuskin kukaan edes tunne? Enkä minä tarkoita tällä Nikolai Berdajevia, hän on sentään kuulemma tunnettu.
 
o_O Ailahteleva mieli? Kyllä sinä monessa kirjoituksessa haukut venäläisiä vain sen takia että ovat venäläisiä. Ehkä et tarkoita niin mutta semmoinen asenne paistaa läpi välillä. Minä taas en suhtaudu mitenkään erityisesti venäläisiin. Ukrainan tapauskaan ei oikein enää kiinnosta minua. En ole pitempään aikaan lukenut mitään kirjoituksia siitä aiheesta. Pakolaisuuskatastrofi Suomessa on isompi ongelma minusta.
 
o_O Ailahteleva mieli? Kyllä sinä monessa kirjoituksessa haukut venäläisiä vain sen takia että ovat venäläisiä. Ehkä et tarkoita niin mutta semmoinen asenne paistaa läpi välillä. Minä taas en suhtaudu mitenkään erityisesti venäläisiin. Ukrainan tapauskaan ei oikein enää kiinnosta minua. En ole pitempään aikaan lukenut mitään kirjoituksia siitä aiheesta. Pakolaisuuskatastrofi Suomessa on isompi ongelma minusta.
Hitlerin aikana moni saksalainen haukkui propagandalla aivopestyjä maanmiehiä. Tunnen vaikka kuin paljon venäläisiä, mitä mieltä ne ovat, kun puhutaan Putlerin propagandalla sokaistuista venäläisistä. Minun palaute heidän palautteisin verrattuna voi tuntua enkelin laululta.

o_O Minä taas en suhtaudu mitenkään erityisesti venäläisiin. Ukrainan tapauskaan ei oikein enää kiinnosta minua. En ole pitempään aikaan lukenut mitään kirjoituksia siitä aiheesta.
Sulla on oikeus tähän.
 
Lainaus Marina Vituhnovskajan artikkelista "Venäläinen kansanluonne ja elämäntapa"

Kansanluonne on käsite, joka jakaa tutkijoiden mielipiteitä. Joidenkin mielestä sellaistai lmiötä ei ole olemassakaan. Vuosisatoien ajan ihmisten mielissä on silti elänyt selvä käsitys siitä, että jokaisella kansalla on omat psykososiaaliseet erityispiirteensä ja arvojen järjestelmänsä. Juuri tähän ajatukseen perustuvat monet kansanrunouden ja kirjallisuuden teokset ja lukemattomat anekdootit, joissa eri kansojen edustajat käyttäytyvät oman kansanluonteensa mukaisesti.

Kansanluonteen pohjana eivät ole psyykkiset erityispiirteet vaan historiallinen ja sosiaalinen tausta, jokaisen yhteiskunnan jäsenen taiunnassa elävä "kulttuurinen muisti'. Tässä mielessä voimme puhua myös venäläisten kansanluonteen ja elämäntavan erityispiirteistä, jotka ovat tietyn historialliskulttuurisen kehiryksen tulosta.

On yleisesti tunnustettua, että venäläisen kansanluonteen tärkeimpiin piirteisiin kuuluu kollekdivisuus eli tapa ratkaista ongelmia yhdessä, toimia joukkona. Venäjällä asuvar ulkomaalaiset ovat tavallisesti huomanneet tämän, ja venältisten itsensäkin mielestä kollektiivisuus on heille ominainen piirre. Voimme löytää siitä todisteita myös venäläisestä kansanrunoudesta, sosiologisista tutkimuksista, kirjallisuudesta ja historiallisista lähteistä. Esimerkiksi talvisodan jälkeen Suomen sodanjohto analysoi puna-armeijan kykyjä ja kiinnitti huomiota muun muassa siihen, että venäläiset olivat hyviä sotilaita nimenomaan suuressa joukossa, kun taas suomalaiset olivat parhaimmillaan yksilöllisinä taistelijoina. Tunnettu saksalainen runoilija Maria Rilke puolestaan kirjoitti arvostavansa venäläisessä kulttuurissa nimenomaan "veljeyden henkeä".

Venäläisen kollektivismin juuret juontuvat muinaisaikoihin, aikakauteen, jolloin varhaisslaavilainen talonpoikaisto kamppaili olemassaolostaan vaikeissa oloissa ja paimentolaisheimojen hyökkäyksien alituisen uhan alla. Noissa oloissa kehittyi tapa yhdistää voimat vaaran uhatessa ja yhteistyön merkitys kasvoi. Vähitellen talonpoikaisyhteiskunnassa syntyi itsehallintoperiaatteella toimiva sosiaalinen järjestelmä, talonpoikaisyhteisö, venäjäksi mir (vanhalla suomen kielella "miero"). On huomionarvoista, että venäjän kielessä mir on tärkeä ja monimerkityksinen sana; se merkitsee sekä 'maailmaa','rauhaa' että 'talonpoikaisyhteisöä"

Miriin liittyivät yhden tai useamman kylän talonpojat, ja yhteisön tarkoituksena oli ratkoa iäsentensä monia taloudellisia kysymyksiä. Talonpoikien kokouksissa ratkaistiin erilaisia ongelmia, joista tärkeimpiä olivat maa- ja verokysymykset. Lisäksi mir päätti keitä sen jäsenistä tulisi auttaa ja millä tavalla. Jos talonpoikaisperheen piti tehdä jokin ylivoimaisen suuri työ (esimerkiksi rakentaa talo tai raivata pelto), yhden tai useamman kylän asukkaat tulivat usein apuun. Tästä yhteistyöstä ei maksettu, mutta jokainen työhön osallistuva tiesi saavansa tarpeen tullen samanlaista apua.

Venäläisten vanhaa tottumusta ratkoa tärkeät asiat yhdessä, kollektiivissa, käyttivät hyväkseen kommunistit lokakuun vallankumouksen jälkeen. Kommunismi on tunnetusti kollektiivisuuden ideologia, ja bolsevikit tekivät paljon kollektivismin periaatteen Iäpilyomiseksi koko maassa. Yksi tämän politiikan tärkeimmistä tuloksista olivat kolhoosit (sanoista kollektiunoje hozjajstuo, kollektiivinen talous) ja myöhemmin sovhoosit (sovjetskoje hozjajstuo, neuvostotalous), joissa talonpoikien taloudet (maatilat, työkalut ja karja) yhdistettiin ja joissa työskenneltiin yhdessä.

Toisena kommunistisen kollektiivisuuspolitiikan seurauksena olivat niin kutsutut kommuunitalot ja kommunalka-asunnot. Kommuunitaloja rakennettiin 1920-luvulla, ja niissä asuvilla perheillä ei ollut mahdollisuuksia elää arkielämäänsä, esimerkiksi laittaa ruokaa tai pestä pyykkiä, yksityisesti. Kaikki arjessa tarvitut laitteet oli yhteiskunnallistettu - asukkaiden piti syödä talon ruokaloissa, pestä pyykit talon pesuloissa, kasvattaa Iapset talon lastenrarhoissa ja niin edespäin. Kollektiivisuuden ihanteen lisdksi kommuunitalojen tärkeänä ajatuksena oli vapauttaa naiset arjen kahleista. Kommuunitalot eivät kuitenkaan juurtuneet kansan pariin, ja myöhemmin niiden rakentaminen lopetettiin. Kommunalka-asuntoja on Venäjällä sen sijaan edelleenkin.

Kommunalka-asumismuoto syntyi, kun vallankumouksen jälkeen rikkaitten suuret asunnot annettiin yhteisasunnoiksi useammille perheille. Kommunalkan asukkaat eivät tavallisesti voineet valita, kenen kanssa he asuivat, ja niin näiden asuntoien asuiaimisto oli hyvin sekavaa ja eri sosiaalisten ryhmien edustaiat asuivat rinnakkain. Yhteiselämä kommunalka-asunnoissa pakotti luomaan erikoisia kollektiivisia itsehallintomuototoja. Veniläinen kommunalka -ilmiön tutkija antropologi Ilja Utjohin huomautna, että hyvin tärkeä rooli kommunalka-asunnoissa oli kollektiivilla, joka kontrolloi eri tavoin
asukkaiden elämää. Kommunalkan asukkaat seurasivat tarkoin yhteiskunnallisten velvollisuuksien suorittamisen oikeudenmukaisuutta ja tasapuolisuutta, esimerkiksi siivouksen kohdalla. Myös asukkaiden yksityiselämä oli osittain yhteisön valvonnassa. Tästä huolimatta on yhä olemassa paljon kommunalka-asuntoien asukkaita, jotka ovat niin tottuneita tähän "kollektiiviseen elämänmuotoon", etteivät he halua muuttaa yksityisasuntoihin.

Olisi liioiteltua väittää, että kommunalka on eräänlainen venäläsen elämän malli, mutta tästä asumistavasta käy silti ilmi eräitä venäläisen elämäntavan erikoispiirteitä. Yksi niistä on vähäinen yksityiselämän kunnioittaminen länsieurooppalaiseen kultruuriin verrattuna. Yksityiselämä ei ole Venäjällä koskematon, ja perinteisen käsiryksen mukaan kollektiivilla on oikeus puuttua henkilön asioihin. opettaa häntä ja ilmaista julkisesti hänestä mielipiteensä. Tämä ei välttämättä tapahdu julkisilla paikoilla tai työpaikalla, tosin usein sielläkin. Eurooppalainen tapa olla Puutumatta muiden yksityisyyteen on vendldisten mielestä väärä, egoistinen ja välinpitämätön tapa.

Sosialismin aikana tämä kollekdivin oikeus oli vahvimmillaan. Tuolloin valtiollisen oikeuden ohella oli olemassa muita kollektiivisia, pseudo-oikeudellisia instituutioita. Niistä tärkein oli niin kutsuttu toverioikeus (toaariitieski sud), jossa käsiteltiin pikkurikoksia, esimerkiksi perheväkivaltatapauksia. Toverioikeudella oli oikeus rangaista esimerkiksi palkanpidätyksillä. Oli olemassa myös erikoiskäsittelyjä puolueen jäseniä varten, ja niitä pidettiin eri tasoisissa puolue-elinten kokouksissa. Jos esimerkiksi miespuolinen puolueen jäsen harrasti avioliiton ulkopuolisia suhteita, niin hänen vaimollaan oli oikeus valittaa puolueorganisaatiolle. "Asiaa" käsiteltiin sitten julkisesti puolue-elinten kokouksissa, ja seurauksena saattoi olla kurinpitotoimia. Neuvostoajan kirlailijan ja satiiristen laulelmien luojan ja esittdjän Aleksandr Galitiin ironinen laulu 'Toveri Paramonova' on omistettu nimenomaan tällaiselle puolue-elinten kokoukselle. Laulelmassa kerrotaan, miten kokouksen jäsenet vaativat epdonnista miestä kertomaan "kaikki yksityiskohdat, "kaiken mitä on olemassa" ja miten tämän julkisen tuomitsemisen jälkeen mies ja vaimo pääsevät sovintoon keskenään. Nykyään, kun sosiaalinen järjestelmä on kokenut Venäjäillä suuria muutoksia, nämä pseudo-oikeusmuodot on poistettu.

Venäläisten yksityisyyden fyysiset rajat tulevat erittäin hyvin esiin siitä, miten he seurustelevat ja käyttäytyvät julkisilla paikoilla. Länsieurooppalainen, joka on ensimmäistä kertaa Venäjällä, huomaa, että venäläiset pyrkivät sijoittumaan paljon lähemmäs keskustelutoveria kuin mikä katsotaan sopivaksi Länsi-Euroopassa tai esimerkiksi Yhdysvalloissa. Jonoissa venäläiset seisovat lähekkäin, usein niin että he koskevat toisiaan. Voidaan sanoa, että venäläisten yksityinen alue, heidän "reviirinsä", on paljon pienempi kuin esimerkiksi suomalaisilla tai saksalaisilla. Myös keskustelun aikana venäläiset pyrkivät monesti koskettamaan keskustelukumppaniaan, ja tapaamisen aikana heillä on tapana suudella toisiaan kaksi tai kolme kertaa, miehet voivat lisäksi vielä taputtaa toisiaan. Näin ilmaistaan hyväntahtoisuutta.

Venäjiillä on totuttu rakentamaan ja pitämään yllä sosiaalisia verkostoja, joiden avulla on pyritty selviyrymään vaikeissa oloissa. Neuvostoaikana ystävien, kollegojen, naapurien ja sukulaisten muodostamia verkostoja käytettiin yleisesti kulutustavaroiden ja palvelusten hankkimiseen virallisten kanavien ja jonojen ohi.

Esimerkiksi poliklinikan lääkäri saattoi järjestää lapsensa opettajan pikaisesti erityishoitoon, jos opettaja vasrapalveluksena kiinnitti huomiota lapsen koulunkäynnin ongelmiin. Usein vaihdossa tarvittavat ravarat tai palvelukset olivat valtion omaisuutta, jota näin ohjattiin yksityiseen kulutukseen. Aljona Ledenjova on kirjassaan Russials Economy of Fauours analysoinut yksityiskohtaisesti tätä neuvostoaikana nimellä blat kutsuttua vastavuoroisen vaihdon järjestelmää.

Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen verkostojen luonne muuttui, mutta edelleen ne ovat tärkeitä. Sosiologi Markku Lonkila vertaili tapaustutkimuksessaan 40 pietarilaisen ja 30 helsinkiläisen opettajan keskinäistä palvelusten ja tavaroiden vaihtoa ,90-luvun puolivälissä. Tutkitut venäläiset opettajat eivät ainoastaan vaihtaneet määrällisesti enemmän tavaroira ja palveluksia kuin suomalaiset, vaan myös vaihdon sisältö oli erilaista. Venäjällä opettajat vaihtoivat tavaroita tai ruokaa ja auttoivat toisiaan mm. terveydenhuoltoon liittyvissä ongelmissa (hyvien ja halpojen lääkkeiden hankinnassa, laadukkaiden sairaalapaikkojen ja lääkärikontaktien järjestämisessä) sekä lainasivat toisilleen rahaa, kun taas suomalaisten opettajien parissa rahanlainaus oli likimain tabu ja tavaroiden vaihto paljon vähäisempää. Keskinäisen avun analyysi osoittaa, että nytkin Venäjällä pitää moni asia järjestää tuttavien kautta; jos asiaa ei hoida henkilökohtaisesri, niin ei ole takuita, että se järjestetään hyvin. Erityisesti tämä koskee terveydenhuoltoa.

Keskinäisen avun analyysissä tutkittiin lisäksi kysymystä, kuka auttaa ketä eli millaiset ihmisryhmät ovat toisilleen läheisiä Venäjällä ja Suomessa. Lonkilan tutkimuksesta kävi ilmi, että Venäjällä työtovereiden merkitys vaihtokumppaneina oli keskeinen. Kun Suomessa lähes puolet vaihdon partnereista oli sukulaisia ja työtoverien osuus oli vain pari prosenttia, Venäiällä sukulaisten osuus oli
alle 30 prosenttia ja työtovereiden y1i 30 Prosenttia. Työtovereilla onkin tärkeä rooli venäläisten elämässä. Monilla työpaikoilla ilmapiiri on lämmin ja kodikas. Kollegat kertovat toisilleen omista elämäntapahtumistaan, intiimeistäkin yksityiskohdista, ja auttavat tiukan paikan tullen toisiaan.

Myös naapurit kuuluvat monen venäläisen lähipiiriin: Kuten vendläinen sanalaskukin sanoo: "Läheinen naapuri on ParemPi kuin kaukainen sukulainen" (Blizki sosed latiie dalnei rodni). Naapurukset voivat usein kyläillä toistensa luona, ja jos vaikkapa kotoa puuttuu suolaa, jauhoja, leipää tai tulitikkuja, niitä voi ilman hankaluuksia lainata naapurista. Naapurilta voi pyytää apua, jos kodinkone tai televisio on mennyt rikki, ja naapuri auttaa, kun pitää kutsua ambulanssi. Naapurit tulevat lähes aina ja kutsumattakin hautajaisiin ja muistojuhliin, ja he auttavat usein muistojuhlien järjestämisessä kotona.

Mutta ennen kaikkea lähiipiiriin kuuluvat tietysti ystävät. Venäjän kielessä on monta sanaa, jotka viittaavat ystäviin ja ystävyyteen. Drug on niistä voimakkain. Drug on ystävä, joka tulee aina apuun, johon voi aina luottaa ja jolle voi kertoa kaikkein salaisimmatkin asiat omasta elämästä. Mitä enemmän on sellaisia ystäviä, sitä rikkaampi on henkilökin - sananlasku sanoo: "Ei omista sataa ruplaa, vaan sata ystävää" (Ne imej sto rublej, a imej sto druzt). Muita sanoja ovat tovarilt! (tavallisesti saman ammatillisen tai ideologisen ryhmän jäsen) prijatel (henkilö, jonka kanssa on hauskaa kuluttaa aikaa) ja znakornyj (läheisin suomalainen sana on tuttava eli henkilö, johon on tutustuttu). Rikas ystävyyden sanasto vahvistaa sen, miten tärkeä osa ystävyydellä eri muodoissaan on venäläisten elämässä.

Jotenkin tuntuu että hänellä neuvostoihmista ylistetty liika, jäi sellainen maku että "reippaita onnellisia kommunismin rakentaija", kuten kaikki olivat tukemassa toisia, lainamassa sitä ja tätä, suola ja leipä, missään ei ole maininta että kysymys oli usein ihmisten hädästä. Ruoan lainaaminen ei ollut niinkään yleistä, kuten hän antaa ymmärttää, alkoholistin vaimo saatoi lainatakin, ruoka lapsille tai pikemminkin rahaa, kun mies saattoi juoda palkan, mutta kaikki eivät halunneet antaa mitään, koska itsekin olivat köyhiä. Mitä on aivan ymmärrettävä, mutta leipä on annettu. Lainattu toki myös siksi että jokainen tiesi, että tänään annan hänelle leipä ja kanamunan, sitten kun oma mies juo palkan, tulen itse lainaamaan. Köyhyys. Lainattu vaatteitakin toisille. Meidän lainamia kirjoja, ja meillä oli iso kirjasto, harvoin palautettu, joten lopetimme lainamisen. Sellainen hällä väliä asenne, josta kunniotus toista ihmistä kohtaan oli kaukana.
Kohta, jossa hän kirjoitta että venäläiset ovat koskettelun halusia, haluavat olla lähekkäin, ei sekään pitää paikkansa, kaikki eivät halaua. Yksityisyyttä kaipasi varmaan moni silloinki, mutta ahtaissa oloissa sitä ei vain ollut. Oikein nauratti kun luin miten venäläiset suorastaan haluavat jonotta niin lähekkääin, kun mahdollista. Se on kenties ahdistavin ilmiö - NL jonottaminen, kaikki ovat enmmän tai vähemmän vihaisia toisille, tönivat, ärähtelevat, riitelvat. Jos joltakin tuntuu hyvältä että ilma loppu keuhkoista, ja napit irtolee takista, niin mentkööt siihen aikaan, kun se on niin kivaa ja "ihana koskettelua".

Ihme masokismia tuo kommunalkojen ihailu: Onpa mukava roikkua narun jatkona:D
Koskaan siellä ei ollut hyvä ilmanpiiria. Kommunlakat on karmea neuvostoilmiö, siellä jos missä leiskui vihaa.
Ihan varmasi että moni asusi omassa asunnossa, eikä siellä missä yleinen vessa, ja keitiössä jossa toinen keittää pyykkiä, toinen vieressä keittää kaalikeittoa ja kolmas paistaa turskaa. Joku kenties siinä katkussa kuivattelee pyykkiäkin. Ihmiset tönii toisia ja kiroavat toisten tekemistä.

Olen minä nähnyt pieterilaiset kommunalkat, toiset olivat kyllä neuvostotyyliin siistit, vaikka rapistuneet, toisissa siivousta vahdittu kun armejassa, toiset niin kamalat ettei mikään siivous auttanut peittämään rapistuneisuutta, kaikissa tiloissa tupakoitiin, keitiössä useinkin. Ja vessoissa. Asuu siellä savuttomana..Huoneessa sisällä oli ihan ok, mutta kun kävelee näitä yhteisiä käytäviä..ei kiitos. Toki joissakin vanhoissa historiallisissa taloissa oli upeat huoneet, katoissa saattoi olla vanhoja koristeita, kun taulut, olen ollut sellaisissakin, upein huone mitä olen nähnyt Petrogradskajalla ystävättärellä, parvekkeella oli patsaatkin, mutta sinne ei voitu mennä sortumisen vaaran takia pitkiin aikoihin. Muutenkin kaikki vaatinut peruskorjausta ja entisointia, mutta kenellä oli varaa.

Sitten kun alkoi perestroika moni osti parhaista taloista kommunalkat ja korjasi ne omaksi asunnoksi, asukkaita siirretty omin isompiin asuntoihin kaupungin laidalle, ja moni oli onnellinen tästä. Mutta huoneistojen uusjaossa myös tehty todella paljon rikoksia, alkoholisteja heitetty huoneista kadulle, ym heikkompia, ihmisia tapettukin, jos eivät halunneet lähteä, väkisin saadun myyntitodistuksen ja allekirjoituksen jälkeen. Ostettu kokonaisia taloja itselleen, hienoimmassa historiallisissa taloissa ei paljon kommunalkoja enää ole. Ja NL aikanakin kommaripuoluepamput yms nomenklatuurin lähellä olevat ja mafia (se oli jo silloin), asuneet omissa asunnoissa näissä historiallisissa taloissa, ei koskaan kommunalkoissa.

Moni Suomessa vakituisesti asuva, jolla on myös Venäjän passi, haluakin, jos käy usein Pietarissa, itelleen hyväkuntoisen kommunalkan, mitä sitä hyvä kuntoa sitten määritelläänkin, ihmiset ostavat sitä vuokrallekin. Asunnot , joissa käydään silloin tällöin, mutta asutaan pääsääntöisesti muualla/ulkomailla, kiinnostavat myös varkaita. Kommunalkassa huonetta voidaan vahtia paremmin.

Ihan vai huviksen katsoin Marinan Vituhnovskajan profiilia fb, alla mainittu julkisetryhmät, jonne hän kuuluu (?) yksi niistä on "Pelastakaa Donbass" dosentteineen anus putkosineen.

M.G tekstissa oli jotain, josta en pitänyt. Anteeksi, Minuteman, jos sinä käänsit niitä itse.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top