WW2 Hävittäjät

Kova himo niihin on. Mutta eikös se ollut Tikkakosken mersu, joka kokeeksi käynnistettiin vielä 1970-luvulla, ei Utin mersu? Mutta varmaan siinäkin on motti kunnossa. Joku mittari siitä puuttuu, ja sitä on kyselty, jos lojuisi jonkun kotona.

Pitää tarkistaa, mutta luulen, että ne ovat maailman ainoat Daimler-Benzit jäljellä.

Ymmärrän museokoneen mittaamattoman arvon, mutta se erillismylly olisi joutanut. Olisi kyllä komeaa, että edes yksi mersu maailmassa lentäisi alkuperäisellä moottorilla. Museossa sitä vain ihmetellään lavetin päällä että jaha, moottori, ja kävellään ohi.

Kylläpä taitaa olla niin että MT-507 eli Tikkakosken Mersu palveli yleisöä aina vuoteen 1970 saakka muistomerkkinä. Kone entisöitiin HävLLv 31:ssä Rissalassa 1971-74 ja varastoitiin laivueeseen. Siirrettiin Keski-Suomen Ilmailuseoon 1978. MT-452 on Utissa muistomerkkinä aito DB-605 nokalla. Ja Vantaalla Suomen ilmailumuseolla on Bf-109 G-2 MT-208:n erittäin hapettunut raato.
 
Kylläpä taitaa olla niin että MT-507 eli Tikkakosken Mersu palveli yleisöä aina vuoteen 1970 saakka muistomerkkinä. Kone entisöitiin HävLLv 31:ssä Rissalassa 1971-74 ja varastoitiin laivueeseen. Siirrettiin Keski-Suomen Ilmailuseoon 1978. MT-452 on Utissa muistomerkkinä aito DB-605 nokalla. Ja Vantaalla Suomen ilmailumuseolla on Bf-109 G-2 MT-208:n erittäin hapettunut raato.

Kyllä kyllä. Se raato nostettiin merestä Porin edustalta. Mutta vuonna 1973 tai 1974 käynnistettiin Mersu. Olen kuullut asiasta lentäjäporukoissa niin monta kertaa. Tikkakosken vai Utin? Tämän haluan selvittää. Hannu Valtonen varmaan tietäisi.

Utin mersuhan oli vuonna 2013 lainassa Vantaalla. Mahtaako maailmassa olla näin ehjää sodanaikaista mersua, jolla on saatu kahdeksan ilmavoittoa? Tuskin...

Kymenlaaksolaisilta oli hieno teko lainata konetta. Kuljetus tien päällä sisältää riskejä, ja kone on ainutlaatuinen.


Oras+043.JPG
Oras+044.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä kyllä. Se raato nostettiin merestä Porin edustalta. Mutta vuonna 1973 tai 1974 käynnistettiin Mersu. Olen kuullut asiasta lentäjäporukoissa niin monta kertaa. Tikkakosken vai Utin? Tämän haluan selvittää. Hannu Valtonen varmaan tietäisi.

Utin mersuhan oli vuonna 2013 lainassa Vantaalla. Mahtaako maailmassa olla näin ehjää sodanaikaista mersua, jolla on saatu kahdeksan ilmavoittoa? Tuskin...

Kymenlaaksolaisilta oli hieno teko lainata konetta. Kuljetus tien päällä sisältää riskejä, ja kone on ainutlaatuinen.


Oras+043.JPG
Oras+044.JPG

Ainakin näiden kuvien mukaan MT-507:n DB-605 oli koneen nokalla käyntikunnossa. Kuvat ovat varmaankin 70-luvun alkupuolelta, jolloin mottia käytettiin lentonäytösyleisön riemuksi.

http://personal.inet.fi/koti/kari.tossavainen/messerschmitt.html
 
DB:n rötinältä kuullosti tuo Bigginin Gustav. Buchon Mersut oli Merlinillä ja ei se edes näytä nokastaan 109:ltä. Ja Aviassa taisi olla Jumo.
Lie noita joku alkuperäisellä moottorilla lentokunnossa. Vai millä moottorilla ne lentää, jos ei DB:llä?


List of surviving Messerschmitt Bf 109s

From Wikipedia, the free encyclopedia


Bf 109G-10 Black 2 + - of the Messerschmitt Museum
The Messerschmitt Bf 109 was a German World War II fighter aircraft. It was one of the first true modern fighters of the era, including such features as an all-metal monocoque construction, a closed canopy, and retractable landing gear. The Bf 109 was the most produced fighter aircraft during World War II, with 30,573 examples built during the war, and the most produced fighter aircraft in history, with a total of 33,984 units produced up to April 1945.

Spain had signed licensing agreements with Messerschmitt in 1942 to produce the Bf 109G-2 and had received tooling and jigs in preparation for starting production, as well as 25 uncompleted fuselage and wing assemblies. Due to priority to the Luftwaffe, Messerschmitt was unable to oversee the start-up of the production line. In addition, Hispano Aviación was also unable to acquire the Daimler-Benz DB 605 engines due to wartime shortages. It was not until 1947 that the factory started to produce complete airframes. As a replacement engine comparable to the DB 605A the Hispano-Suiza12Z-17 was fitted to these aircraft. Aircraft with this engine were designated HA-1109-K1L (65 being produced). In 1954 Hispano Aviación re-engineered the airframe to accept the Rolls-Royce Merlin 500-45 and produced the HA-1112-M1L. Production of the Hispano Aviación HA-1109 and HA-1112 Buchons ended in 1958;[1] however, Spain continued to use the HA-1112 operationally until late 1967.

In 1946 Czechoslovakia restarted the closed Messerschmitt production line at the Avia Company[2] in Prague using the original jigs and tooling along with a substantial number of uncompleted airframes. From 1946 to 1949 about 550 airframes were completed as Avia S-99s, resembling a Bf 109G-14, and Avia S-199s(Jumo engine, otherwise unchanged).[1] Due to a fire in a warehouse a substantial number of DB 605 engines were lost and as a substitute the Junkers Jumo 211was found in substantial quantity. Unlike either the original DB 605 or the Roll-Royce Merlin, the torque of this substitute engine was extremely high resulting in a high fatality rate from these aircraft.[citation needed] Production ended in 1948, and the Czechoslovak National Security Guard retired the last of the S-199s in 1957.

Post war, in addition to the Spanish and Czechoslovakian Air Forces, both Finland and Switzerland continued to use the Bf 109 operationally until the late 1950s. The then-new nation of Israel purchased 25 Avia S-199s (23 delivered) when, due to being embargoed, it was unable to acquire aircraft from other sources. TheIsrael Air Force retired its aircraft in early 1949.

Between 1945 & 1948, most Bf 109s were scrapped or destroyed. Some examples were kept for use as war trophies or technical examples for further studies. For the next 23 years, these were the first generation of Bf 109 survivors.

In 1967, the producers of the movie The Battle of Britain wanted a large and accurate group of aircraft for use onscreen. Fortunately, the Spanish Air Force was starting to retire its HA-1112s and an agreement was reached to use these aircraft. The Confederate Air Force had also just purchased numerous examples of the HA-1112. These aircraft were also leased for the production of this movie. For the next 35 years, these Spanish Bf 109s were the mainstay for numerous World War II aviation movies and television work, including Hanover Street, Memphis Belle, The Tuskegee Airmen and Piece of Cake to name but a few.

Starting in late 1988, Bf 109s were among numerous crashed examples of World War II aircraft still extant in Russia that were being recovered for restoration. Other examples of the early models of the Bf 109 have been found in crash sites in France and Italy (as well as several aircraft recovered where they had been buried in Germany). These aircraft with known combat histories are the foundation of the current wave of recovered/restored Bf 109s with further discoveries anticipated.

About twenty of the surviving Bf 109s existent in the 21st century served at one time with the Luftwaffe fighter wing Jagdgeschwader 5, more than with any other Axis military aviation unit of World War II.



Contents
[hide]


Australia

Bf 109 G-6/U4 in the Australian War Memorial, Canberra
On display
  • Bf 109 G-6/U4 163824 NF + FY; Luftwaffe unit unknown. Held by the Australian War Memorial (AWM), Canberra. The last Bf-109 in the world still displaying its original camouflage and markings: a 1944 day-fighter scheme, with variations resulting from service repairs and replacements (e.g. one wing was replaced). Ex-post-war UK registration of G-SMIT,163824 has twice been owned by the AWM: according to historian Michael Nelmes, the AWM disposed of it for £100 in 1963, to a member of the Illawarra Flying Club at Bankstown Airport in Sydney. It was later acquired by collector Sid Marshall, who had the aircraft suspended from the ceiling of his personal hangar. In 1979, an Australian owner of163824 attempted to export it, for a reputed price of $10,000, to a British collector. However, any such export would have been illegal under Australian law and the aircraft was confiscated by Australian Customs and subsequently re-acquired by the AWM. It has been claimed that the seller temporarily covered the Bf-109 in a silver plastic protective film, supposedly in attempt to pass it off as a Mustang.[3]
Under restoration/stored
  • Bf 109 G-2 14798 GJ+QP, ex 8./JG 5 "Black 10"; Wayne Dawson New South Wales.
Austria
On display
  • Bf 109 G-14 784993 ex-IV./JG 53 "White 13", White 13, Aviaticum Wiener Neustadt.[4]
Belgium
Airworthy
  • HA-1112-M1L c/n 201 C.4K-131 (OO-MAF), movie: Battle of Britain, ex-Victory Air Museum", White 1 Sabine, Eric Vormezeele Collection, Brasschaat.[5]
Stored or under restoration
Brazil

Bf 109 G-2 Yellow 14 in the TAM Museum, Brazil
On display
Canada
Airworthy
  • Bf 109 E-3 3579 (CF-EML), ex-JG 2 "White 14", ex-Bf 109E-7 4/JG 5 "White 7" - crashed 2 August 1942, White 14, The Russell Group, Ontario.[10][11] As of June 2014 the aircraft was for sale.[12] The aircraft has since been sold to a buyer in the United Kingdom with it expected to fly during the Battle of Britain 75th anniversary in 2015.
On display
Czech Republic

Avia S-199 with Czechoslovakian markings

Avia CS-199; Letecké muzeum Kbely
On display
  • S-199 199178, UC-25, Aviation Museum - Kbely, Prague.[16][17]
  • CS-199 199565, UC-26, Aviation Museum - Kbely, Prague.[17][18][19]
Finland
On display
Stored or under restoration
  • Bf 109 E-3 3285, ex-Bf 109E-7, ex-4./JG 5 "Black 12", "White 4", "Yellow 2", Finnish AF Museum, Tikkakoski
France
Stored or under restoration
  • Bf 109 G-6 26129 ex-RV + IS, ex-II./JG 54 "Black 3", Aéronautique Provençale
Germany

Bf 109 E-3 790

Bf 109 G-4 19310 White 3 at the Technikmuseum Speyer

D-FWME (red 7)? Force landed in a corn field on August 18th 2013 during an airshow display at Roskilde Airport, Denmark. The pilot was unharmed, and the aircraft sustained minor damage, including a completely broken propeller.,[24][25] a Bf 109 G-4, at RIAT 2010.
Airworthy
  • HA-1112-M1L c/n 139 C4K-75 (D-FWME), movie: Battle of Britain "Yellow 11", Red 7 + - , Messerschmitt Air Company. Belly landed in a corn field on August 18, 2013 during an airshow display at Roskilde Airport, Denmark. The pilot was unharmed, and the aircraft sustained only minor damage, including a completely broken propeller., re-engined with DB605.[26][27]
  • HA-1112-M1L c/n 156 C.4K-87 (D-FMBB), FM+BB , EADS / Messerschmitt Foundation, rebuilt with a DB605 engine.[28]
  • HA-1112-M1L c/n 235 C.4K-172 (D-FMVS), movie: Battle of Britain, ex-Victory Air Museum, <- + - , Cavanaugh Flight Museum, Addison, Texas.[29][30][31] Hangar 10 Air Fighter Collection GmbH
On display
  • Bf 109 E-1 790 - earliest surviving 109 to have seen combat - ex-J/88/2 (Condor Legion) "6-106", ex-Bf 109 E-3, ex-Spanish AF "C4E-106", <- + - ,[32]/ Deutsches Museum, Munich,[33][34][35][36]
  • Bf 109 E-3 1407, ex-2./JG 77 "Black 2", ex-Bf 109E-4, ex-14/JG 77 "Red 5", Red 5 , Deutsches Technikmuseum, Berlin
  • Bf 109 G-2 trop 14753, ex-1./JG 27 "White 3", White 3 , Aviation Museum Hannover-Laatzen[37]
  • Bf 109 G-4 19310, ex-BH + XN, ex-4./JG 52 "White 3" "Nesthäkchen" - crashed 20 March 1943, White 3 , Technikmuseum Speyer.[38][39]
  • HA-1109-K1L C.4J-??, <<< Yellow 4 Luftwaffen Museum, Gatow, rebuilt as Bf 109G-2 with DB605[40]
  • HA-1109-K1L c/n 54 C.4J-??, Messerschmitt Museum, Manching
  • HA-1112-M1L c/n 194 C.4K-134, movie: Battle of Britain, ex-Victory Air Museum, On limited display at Wittmundhafen AB, marked as Black 12) has been rebuilt with DB 605 engine
  • HA-1112-M1L c/n 228 C.4K-170 (N170BG), movie: Battle of Britain "Yellow <", movie: Patton (as P-51B) "743652",Yellow 4 + - , Auto und Technik Museum, Sinsheim, has been rebuilt with DB605 engine.[41][42]
  • HA-1112-M1L c/n 213 C.4K-1?? (D-FEHD), Black 15 , Messerschmitt Foundation.[43]
Stored or under restoration
  • Bf 109B/V10a 1010 (D-IAKO), Oberschleißheim, Munich — only surviving Bf 109 prototype airframe known to exist
  • Bf 109 F-2 8993, ex GC + KQ, ex-2./JG 3, ex-Bf 109F-4, ex-JG 54 "White 2", ex-9/III JG 5 "Yellow 3" (pilot Obgfr. Eugen Britz) - crashed 3 April 1943, Yellow 3 [44]
  • Bf 109 G-2 13605, "Yellow 12"
  • Bf 109 G-6 410077 (VH-BFG), ex-RK + FY, ex-IV./JG 54 "<+"
  • Bf 109 G-10 w/n unknown (D-FDME), Black 2 + - , EADS / Messerschmitt Foundation. This aircraft is widely regarded to be an HA-1112-M1L rebuilt as a Bf 109 G-10.
Israel

S-199 782358 IAFM
On display
Netherlands
On display
  • Bf 109 G-5 15343, ex-5./JG 53 "Black 11", Black 11 , Aviation Museum at Seppe, Breda.[46]
  • Bf 109 G-6 15678 ex-9./JG 54 "Brown 7"- crashed Jul 1943, fuselage only at the Atlantic Wall Museum
New Zealand
Under restoration/stored
  • Bf 109 G, sub type and w/n as yet unknown. Believed to have previously been in Australia, it was understood to be imported for a private owner who intends to restore it to airworthy.[47]
Norway
Stored or under restoration
Poland

Bf 109 G-6 163306 Red 3 at Fundacja Polskie Orły
On Display
  • Bf 109 G-6 163306, ex-RQ + DR, ex-JGr. West "Red 3" - crashed 28 May 1944, Red 3 , Fundacja Polskie Orły, Warszawa [50][51][52][53][54]
Stored or under restoration
  • Bf 109 E-3 1185, ex-Bf 109 E-6, Lotnictwa Astronautyki Museum, Krakow
Russia
On display
Stored or under restoration
  • Bf109 F-4/Z 7504, ex-7./JG 3 "White 10 + |" (pilot Fw. Rudolf Berg) - crashed 28 March 1943[56]
  • Bf 109 G-2 13427, ex-9./JG 5 "Yellow 2", Russia (S)
Serbia

Bf 109 G-2 14792 at the Yugoslavian Aviation Museum
On display
  • Bf 109 G-2 14792, ex-GJ + QJ, ex-Yugoslavian AF 9663 "63", 63 , Yugoslavian Aviation Museum, Belgrade.[57][58][59]
South Africa

Bf 109 E-3, 1289

Bf 109 F-2 trop White 6 at the South African Museum
On display
Spain

Hispano Aviación HA-1112-M1LBuchon with the original paint of the Spanish Air Force, preserved in theMuseo del Aire, near Cuatro Vientos Airport, Madrid
On display
  • HA-1109-K1L c/n 56 C.4J-10, ex-94 Sq "94-28", 94-28 , Museo del Aire, Madrid[62]
  • HA-1112-M1L c/n 211 C.4K-148, ex-471 Sq "471-23", 471-23 , Museo del Aire, Madrid.[63]
Switzerland
On display
United Kingdom

Bf 109 G-2 trop 10639 Black 6 at the RAF Museum - Hendon
Airworthy
  • HA-1112-M1L c/n 67 C.4K-31 (G-AWHE), movie: Battle of Britain "Red 8", Yellow 14 , Spitfire Ltd, Jersey.[68][69][70]
  • HA-1112-M1L c/n 144 C.4K-162
  • HA-1112-M1L c/n 223 C.4K-102 (G-BWUE), movie: Battle of Britain "Red 7", Red 1 , Historic Flying Ltd, Duxford, Cambridgeshire.[71]
On display
Stored or under restoration
  • Bf 109 E-1 Wknr unknown, ex-Spanish AF C4E-88, Robs Lamplough, Hungerford
  • Bf 109 E-1 854, Charleston Aviation Services
  • Bf 109 E-3 1983, ex-5./JG 5 "Red ?", Charleston Aviation Services, Colchester
  • Bf 109 E-3 3523, ex-CS + AJ, ex-Bf 109E-7, ex-5/JG 5 "Red 6", Jim Pearce, Sussex
  • Bf 109 E-3 4034 (G-CDTI), ex-1/JG 77, ex-8/JG 53 "Black 5", "Black 6" - crashed 11 February 1940, Rare Aero Ltd,Jersey[82]
  • Bf 109 F-4 7485, ex-9./JG 5 "Black 1" Charleston Aviation Services
  • Bf 109 F-4 8347, ex-6./JG 54 "Yellow 10", Charleston Aviation Services
  • Bf 109 G-2 15458, Charleston Aviation Services
  • Bf 109 G-6 15458, ex-8./JG 1 "Black 10", ex-III/JG 1, CW Tomkins Ltd
United States

Bf 109 E-3 3579

Bf 109 G-10 610824 Blue 4 at the USAF Museum
Airworthy
  • Bf 109 E-3 1342 (N342FH), ex-6./JG 51 "Yellow 8" (Pilot: Eduard Hemmerling) - crashed: 29 July 1940, Yellow 8 , Flying Heritage Collection, Everett, Washington.[83]
  • Bf 109 G-14 610937 (N109EV), ex-Bf 109 G-10/U-4, ex-Bulgarian AF, Ex-Yugoslavian AF 9664, 172 Group / 83rd SQ "44", Green << ,[84] Evergreen Aviation Museum, McMinnville, Oregon.[85][86][87]
  • HA-1112-M1L c/n 234 C.4K-169 (N109W), movie: Battle of Britain "Red 5", <<- + - , Harold Kindsvater, Castle Air Force Base, California
On display
Stored or under restoration
  • Bf 109 E-3 2023, ex-Bf 109E-7, ex-8./JG 5 "Black 9" (pilot Ofw. Walter Sommer) - crashed 27 May 1943, Military Aviation Museum[102] Virginia Beach, Virginia.
  • Bf 109 F-4 8461, ex-5./JG 27, Malcolm Laing.[103]
  • Bf 109 F-4 10144, ex-6./JG 5 "Yellow 7" (pilot Fw. Albert Brunner) - crashed 5 September 1942, Air Assets International, Lafayette, Colorado.
  • Bf 109 G-2 10394, ex-6./JG 5 "Yellow 2" (pilot Fw. Erwin Fahldieck) - crashed 29 April 1943, Malcolm Laing, Texas.
  • Bf 109 G-2 13500, ex-II./JG ? "Red 4".
  • HA-1112-M1L c/n 133 C.4K-64 (N109FF), ex-USAFM, <<+- , Military Aviation Museum, Virginia Beach, Virginia, being engined with DB605
  • Bf 109 F-4 10212, ex-JG 5, Air Assets International, Lafayette, Colorado.
  • Bf 109 F-4 10256, ex-11./JG 5 "<", (pilot Fw. Horst Carganico) - crashed 22 July 1942, Mickael R., Framingham, Massachusetts.
  • Bf 109 F-4 10270, ex-JG 5 "<", Mickael R., Framingham, Massachusetts.
  • Bf 109 F-4 10276, ex-JG 5, Air Assets International, Lafayette, Colorado.
  • Bf 109 G-2 13927, ex-6./JG 5 "Yellow 6"
  • HA-1112-M1L c/n unkn C.4K-30, ex-471 Sq "471-26", movie: Battle of Britain, Edwards Collection, Wilson Edwards, Big Spring. Texas.
  • HA-1112-M1L c/n 129 C.4K-61 (G-AWHE), movie: Battle of Britain, Edwards Collection, Wilson Edwards, Big Spring Texas
  • HA-1112-M1L c/n 137 C.4K-116 (N6109), Quantico, Virginia.
  • HA-1112-M1L c/n 145 C.4K-105 (N6036), movie: Battle of Britain "Red 4", ex-Edwards Collection, Richard Hansen, Batavia Illinois.
  • HA-1112-M1L c/n unkn C.4K-111, ex-471 Sq "471-15", movie: Battle of Britain, Edwards Collection, Wilson Edwards, Big Spring, Texas.
  • HA-1112-M1L c/n 166 C.4K-106 (N90607), movie: Battle of Britain "Yellow 8", Edwards Collection, Wilson Edwards, Big Spring Texas.
  • HA-1112-M1L c/n 187 C.4K-99 (N90604), ex-7 Sq "7-77", movie: Battle of Britain "Yellow 5", Yellow 5 , Edwards Collection, Wilson Edwards, Big Spring Texas.
  • HA-1112-M1L c/n 190 C.4K-126 (N90603), movie: Battle of Britain "Red 9", Edwards Collection, Wilson Edwards, Big Spring, Texas.
  • HA-1112-M1L c/n 195 C.4K-135, movie: Battle of Britain, ex-Victory Air Museum, St Louis, Missouri.
  • HA-1112-M1L c/n 220 C.4K-152 (N4109G), movie: Battle of Britain "White 5", Edwards Collection, Wilson Edwards, Big Spring, Texas.
  • HA-1112-M1L c/n 223 C.4K-154, movie: Battle of Britain, Edwards Collection, Wilson Edwards, Big Spring, Texas.
  • HA-1112-M1L c/n 178 C.4K-178, movie: Battle of Britain, ex-Victory Air Museum, The 1941 Historical Aircraft Group, Geneseo, New York, rebuilt with DB601N engine.
  • HA-1112-M4L c/n unkn C.4K-112, Accepted: Spanish AF, Assigned: 7 Sqd (codes:7 - 92), Assigned: 40 Sqd (codes: 40 - 2), Movie: 1969 Battle of Britain(markings: Red 11), Sold: 1970 Wilson Edwards (N1109G) currently in storage with the Edwards Collection, Wilson Edwards, Big Spring, Texas marked as Red 11)
 
Flightforumilla oli tarinaa G-4:sen kaputista.

Ilkka Mäkelä:-Siis neljän miehen pikkuyhdistys, joka oli käyttänyt 7 vuotta ja 30000 työtuntia Mersun restaurointiin, menetti vakuuttamattoman koneensa yhden epäonnistuneen laskun takia. Saksankielinen teksti sanoo, että kone joutui laskussa ensiin poikittaistilaan (sivutuuli?), sitten kosketti yhdellä pyörällä maata, pomppu toiselle pyörälle, jolloin siivenkärki osui maahan, kone meni sivuttain ja nokilleen jolloin moottori irtosi ja porautui nurmeen, mutta kone ei mennyt ympäri.
Nils Rosted:-EDIT: nyt löytyi ko. artikkeli. Käännösyritys: "Siinä on paljon voimaa, ja annoin liikaa kaasua". Ohjaaja oli laskuun tullessa ajautunut liiaksi oikealle, ja kun hän halusi tehdä ylösvedon (tai läpilaskun), korjaus epäonnistui. Kone joka jo oli yhdellä pyörällä koskettanut maata, joutui pois radalta ja laskuteline petti alta.

Luulisin, että Mersu teki vanhanaikaiset.. Se on tunnettu siitä, että keskeytetyssä laskussa liialla kaasunkäytöllä se pokkaa väännön takia toiselle siivelle. Siivenkärki otti kiinni ja kaputti oli valmis. Voin kuvitella restaurointiporukan tunnelmat.:confused: 30000 tuntia, ei vakuutusta.. Jokunen Donnerwetter on saattanut kajahtaa. Kovalla äänellä.
 
Vaikka jenkkejä voikin aina kritisoida ja vähätellä milloin mistäkin syystä... niin yksi juttu on kunnioitettavaa...

Siellä on perkele ensi-linjan raptorit ja eaglet samassa muodostelmassa kun nämä muinaiset sotalinnut! Saa olla lentäjä hereillä kun lennetään matalilla nopeuksilla tuolla tavalla.

Voi sanoa että kuluissa ei säästellä kun jenkki-boy lentää...

Kyllähän tuo asenne vähän lyö yli Raf tyylistä elikkä pelkästään ne muinaiset koneet tekemässä ylilennon... esim. Kuningatar elizabeth II:sen "diamond jubilee" juhlassa....:rolleyes:

Vai oliko peräti niin että muinainen monarkki ansaitsee muinaiset lentokoneet?:D kuningatar kuitenkin oli lancasterin ja spitfiren aikalainen.

Eikös kuningatar kuitenkin ollut heidän laivaston ylipäällikkö? Olisivat ne joillain fleet air arm koneilla voineet tehdä ylilennon tuolloin 2012 (silloin oli se diamond jubilee)


Toisaalta vielä jos haluaa suolaa hieroa haavoihin niin tällä hetkellä briteillä ei ole yhtään operatiivista lentotukialusta. Ne on vieläkin telakalla ne uudet rakennettavana. Oiva tilaisuus argentiinalle. :p
 
Oulun lentonäytöksen toisena päivänä viime vuonna muistaakseni Hornet ja Hurricane lensivät muodostelmassa. Ei se hävittäjien ja warbirdien yhdessälennättäminen taida muutenkaan maailmalla poikkeuksellista olla, enemmänkin järjestelykysymys.
 
Latella on vähän erikoisia kommentteja välillä. Tuollaisia muodostelmia on vähän joka puolella (jopa Suomessa) ja myös RAF:n Spitfire ja Typhoon on nähty muodostelmassa.
 
Oletteko muuten huomanneet, että maailmassa on yksi lentävä Mersu lisää. :salut:

https://www.facebook.com/196699400376090/photos/pcb.933888839990472/933888613323828/?type=1&theater

https://www.facebook.com/196699400376090/photos/pcb.933888839990472/933888636657159/?type=1&theater

Näihin liittyvät kuvatekstit MeierMotorsin omalla naamakirjasivulla kertovat:

"Another milestone .... Successful maidenflight with Messerschmitt Bf109 G D-FOON belonging to The Fighter Factory is done. Charlie Brown did a wonderful job at the controls of that beauty. We are very very happy - more pictures later"
 
Latella on vähän erikoisia kommentteja välillä. Tuollaisia muodostelmia on vähän joka puolella (jopa Suomessa) ja myös RAF:n Spitfire ja Typhoon on nähty muodostelmassa.


no eikse oo vähän noloa jos kuningattaren juhliin ei saada hommattua ensi linjan hävittäjää...

Sellaista myötähäpeää lähinnä... Toisaalta suomalaisetkin lensivät horneteilla oikein kunniallisen saattuelennon meidän lätkäjoukkuelle silloin aikanaan 2011.:D

ajattele nyt kuitenkin että kuningatar on Royal Navy:n ylipäällikkö... Olisi voinut silloiin aikanaan voinut olla muutama harrier tai joku moderni kone lentämässä.:rolleyes:
 
latest

Bf 109. Valtosen kirjasta muutamia poimintoja:
109 oli syntyessään maailman kehittynein hävittäjäkone. Ero oli huima verrattuna esim. aikalaiseen Hurricaneen.
Suoritusarvot olivat sodan syttyessä ehdotonta huippuluokkaa, sodan keskivaiheilla hyvät ja lopussakin vielä tyydyttävät.
Bf 109 oli suoritusarvojensa puolesta tämän päivän terminologialla torjuntahävittäjä; Hyvä nousukyky ja nopeus mutta lyhyt toiminta-aika.
Kone oli suunniteltu korkealle ja sen ohjainten harmoonisuudessa alakorkeuksissa oli toivomisen varaa.
Bf 109 oli suhteelisen halpa ja soveltui hyvin sarjatuotantoon, erityisesti runkonsa puolesta. Siivet eivät olleet yhtä helpot tuotettavat, mutta tämä ei riitä kaatamaan Bf 109:n mainetta halpana ja helposti rakennettavana lentokoneena.

Siipeä Bf 109 - sarjoissa muutettiin eniten, mutta perusratkaisu pysyi samana. Pääsalon sijoitus 45 % kohtaan oli välttämätöntä laskutelieen mahduttamiseksi siiven sisään.
Se toi mukanaan ongelmia siiven etuosan jäykkyyden suhteen. Suurella nopeudella siipi kiertyi ohjaussiivekkeitä käytettäessä. Samasta ongelmasta kärsi myös Spitfire, mutta ongelma siinä oli pienempi. Bf 109:ä vaivasi myös ohjaiten jäykistyminen suurella nopeudella. Typhoonilla, Mustangilla, Tempestillä ja T-Boltilla tätä ongelmaa ei ollut.

Saksa hävisi ilmasodan jo alasarjan Emileillä 1940-41. Liitoutuneiden suurempi potentiaali ilmavarustelussaan vaikutti niin suurella viivellä, että Gustav-sarjojen tullessa käyttöön alkoi Luftwaffen vastamäki. Mäki jyrkkeni ajan kuluessa ja Bf 109:n huonot puolet alkoivat korostua. Perusaseistus osoittautui köykäiseksi esim. B-17, B-24 ja IL-2 tyyppejä vastaan. Lisäaseistus vaikutti negatiivisesti suoritusarvoihin.

Saksan varojen niukkuus näkyi Bf 109:n osalta mm. siinä, että sisään vedttävä kannuspyörä tuli malliin F, ohjekirja tuntee sen jo versiossa B. Laskutelinekuilujen peitinluukut tulivat käyttöön vasta mallissa K, G:n varaosakirjassa ne jo ovat. Monta konetta jäi taipaleelle, koska harvoihin asennetttiin erotinventtiili, jolla rikkoutuneen jäähdyttäjän sai pois kierrosta. Koneen liikehtimiskykyä parantavat Fletner-laipat olivat vain peräti harvoissa koneissa. Sivuperäsimen ohjaamosta säädettävä virityslaippa tuli mukaan vasta 1944 korkean peräsimen myötä.

Moottorin eräs vaikeus oli säätöjen tarkkuus ja että osa säädöistä vaikutti myös toisiinsa. Kun ne osasi, kone lensi enemmän. Jos ei, bensaa paloi koekäytöissä.
Suomessa eräs mekaanikko peitti osaamisensa pienet vajeet ruuvaamalla polttoaineen syöttöä rikkaammalle. Näppärästä konstista toteaa ohjekirja:- Ankarasti kielletty.

MT-koneiden annettu teoreettinen lentotuntimäärä oli 450 h, käytännössä parhaat yksilöt pääsivät noin 300 lentotuntiin. Suomessa eniten lensi MT-415, joka peruskorjattiin meillä ainoana MT-koneena, 591h 45 min. DB 605-moottoreilla lennettiin rauhan aikana parhailla yksilöillä noin 110 h ennen välikorjausta. Tämä on puolet annetusta 220 tunnista, vaikka käyttö oli rauhan aikana huomattavasti rauhallisempaa eikä moottorista revitty kaikkea tehoa irti.

MT-kalusto, jotka alunperinkään eivät olleet suuniteltu kestämään suurta lentotuntimäärää, vanheni sodan jälkeen meilläkin nopeasti ja vaati mekaanikoilta paljon työtä.
Viimeisiä suomessa käytettyjä MT-koneita jouduttiin huoltamaan 120 h yhtä lentotuntia kohti. Koneet olivat jo varsin loppuun ajettuja.
Samalla lentokoulutus supistui lentokoulutus lentotuntien vähetessä. Suomen ilmavoimat taantuivat tyyppilentoilmavoimiksi. Sotakelpoisia ohjaajia ei kaikin ajoin ollut lainkaan, (Vihuri-kausi).
 
Bf.109.G.01x.jpg

Bf 109G-1 'White 11', flown by Oberleutant Julius Meimberg, Staffelkapitan 11./JG 2, November 1942.
Bf 109 G-1 oli varustettu painestetulla ohjaamolla. Koneen tuntomerkkejä silikoni-kuivauskapselit ohjaamon ikkunaruuduissa sekä kuomun sivuun käännettävä osa joka oli suora. Paineistusilmanottoaukko näkyy tötsänä moottorepellissä ahtimen ilmanottoaukon yläpuolella.
80 viimeistä Regensburgin tuotantolinjan konetta olivat kevennettyjä suurten korkeuksien torjuntahävittäjää, tyyppi Bf 109 G-1/U2. Panssarointi ja lisäpolttoainesäiliön ripustin lisälaitteineen poistettiin, polttoainesäiliö oli suojaamaton ja alumiinista tehty sekä koneessa oli GM-1 - tehonlisäysjärjestelmä.

Julius Meimberg mainitsee kirjassaan, että tämän koneen tehopainosuhde oli paras Bf 109-koneista, joilla hän koskaan sodan aikana lensi. Tällä koneella hän kävi harjoitusilmataistelun FW 190:llä lentänyttä kaveriaan Egon Meyeriä vastaan. Taistelu päättyi ratkaisemattomana: molemmat olivat taistelujen kovettamia veteraaneja ja osasivat hyödyntää koneidensa parhaat ominaisuudet tarkoin hyödyksi.
 
Oliko missään hävittäjässä mahdollisuutta käyttää polttoainetta jäähdytykseen jäähdyttimen vaurioiduttua? Soppa olisi tietty kulunut vauhdikkaasti kulkiessaan moottorin läpi taivaalle, mutta todennäköisesti sillä olisi saanut muutaman kriittisen minuutin lisää.
 
Sanokaapas, missä koneissa paineistus oli, missä ei?

Voisi kuvitella, että missä tahansa korkeuksissa vaikka puolen kilometrin syöksy ilman paineistusta tuntuisi nuhaisena korvissa aika ikävältä?

Poistiko paineistus myös tarpeen käyttää maskia hengittämiseen? Miltäs korkeudelta lähtien sitä käytetään ilman paineistusta?
 
Sanokaapas, missä koneissa paineistus oli, missä ei?

Voisi kuvitella, että missä tahansa korkeuksissa vaikka puolen kilometrin syöksy ilman paineistusta tuntuisi nuhaisena korvissa aika ikävältä?

Poistiko paineistus myös tarpeen käyttää maskia hengittämiseen? Miltäs korkeudelta lähtien sitä käytetään ilman paineistusta?


Mersulta ja Spitfireltä löytyy paineistetuja versioita, varmaan muiltakin, täytyisi tutkia.

Ainakin Bf 109 G-3 koneessa oli paineistus. Valmistettiin 50 kpl.
Myös Bf 109 G-5:ssä oli tämä varustus. Konetta valmistettiin maaliskuun 1943 - elokuun 1944 välisenä aikana 475 kpl.


Spitfire-XIX-PM631-20070505-(8).jpg

Kuva: Spitfire MK XIX
Spit MK VI oli MK V;stä kehitetty korkealle optimoitu torjuntahävittäjä, jossa oli paineistettu ohjaamo. Koneen Merlin 47 - moottorissa oli erillinen ahdin ohjaamon painestusta varten. Mallia rakennettiin vähän, se tuli palveluskäyttöön huhtikuussa 1942.
Myös tiedustelu Spit MK X oli paineistettu. Koneessa oli PR 1 D:n suuret sisäiset polttoainesäiliöt, moottorina Merlin 61. Otettiin käyttöön toukokuussa 1944.
Toinen tiedusteluversio Spit MK XIX, Griffon 61 - moottori ja MK XI:n siipien johtoreunoissa olevat polttoainesäiliöt. Oli paineistettu.

Olen tullut koneella kilometrin alamäkeen minkä sillä pääsee, korvat kyllä paukkaa, mutta aukenee ne nopeasti. Nuhassa tuntuu tosiaan häjymmältä.
Noin 3000 metristä alkaen tarvitaan lisähappea.
Kyllä paineistetulla pärjäsi ilman maskia, siitä huolimatta sotakoneissa sitä käytettiin ja käytetään tänäkin päivänä. Paineistuksen vika tai osuma ohjaamoon jossain 10.000 metrissä on ilman happinaamaria.. pitkään ei tajuissaan pysy.

http://www.ilmailutoimittajat.fi/seli/paineistus.html

http://www.ilmailuliitto.fi/easydat...es/moottorilento/lentajankasikirja/osa_11.pdf
Sivulta 448 tuosta linkistä kopioitu alle:
11.A.7 HYPOKSIA Riittämättömän happimäärän vaikutuksia elimistöön kutsutaan yhteisellä nimellä hypoksiaksi. Sen yleisiä tunnusmerkkejä ovat mm. • Kiihtynyt hengitys, • Kevyt, jopa hilpeä olo, • Pistely varsinkin sormenpäissä, varpaissa ja lämmin olo, • Hikoilu, • Näkökentän supistuminen, • Raukeus, • Ihon, kynsien ja huulten sinertyminen, • Muutokset käyttäytymisessä.
Hypoksian ensimmäiset oireet alkavat näkyä jo 5 000 ft korkeudessa pimeän aikana, jolloin keskimääräisen lentäjän yönäkökyky alkaa heikentyä. Jollei ohjaaja käytä happea saattaa hänen yönäkökykynsä heikentyä jopa 25 % 8 000 ft eli n. 2 400 metrin korkeudessa. Valoisassa ei hapenpuute näissä korkeuksissa aiheuta juuri mitään vaikutuksia. 10 000 ft:n eli n. 3 000 metrin korkeudessa ilmakehän hapen osapaine on noin 0,14 kp/ cm². Keuhkorakkuloissa hapen lisäksi olevan vesihöyryn ja hiilidioksidin huomioon ottaen tämä ei ole tarpeeksi suuri osapaine takaamaan täydellistä hapen saantia vereen, mutta se riittää kuitenkin 90-prosenttiseen happihuoltoon. Vajaus on niin pieni, ettei sillä ole kovinkaan suurta merkitystä. Yli neljän tunnin mittaiset lennot 10 000 ft korkeudessa saattavat kuitenkin aiheuttaa normaalia suurempaa väsymistä. Sen seurauksena lentä- jällä voi olla vaikeuksia keskittymisessä, järkevien johtopäätösten tekemisessä, lennolla esiintyvien yllättävien ongelmien ratkaisemisessa ja tarkkuutta vaativien säätötoimenpiteiden suorittamisessa. 15 000 jalan eli n. 4 500 metrin korkeudessa hapenpuutteen vaikutukset ilmenevät paljon nopeammin, usein jo alle kahden tunnin lennon jälkeen.

Edit: Myös korkeushävittäjä Focke-Wulf Ta 152 H:ssa oli ohjaamon painesitus.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top