Yhteiskunta liittojen panttivankina

Raveni

Greatest Leader
Tässä kun on tuota jo 9 kuukautta kestänyttä hoitajien työtaistelua seurannut niin tuo polkuhan oli alusta saakka aika selvä. Liitot (tehy ja super) aloittivat taistelun jossa ei tosiasiallisesti voittajia tule olemaan. Vaatimukset olivat alusta alkaen ylimitoitettuja siihen nähden mikä on yhteiskunnan kyky rahoittaa kasvavia palvelutarpeita sekä nousevia kustannuksia. Neuvottelua ei ole myöskään pitää jääräpäisesti kiinni vaatimuksista, uhata joukko irtisanoutumisilla, kotihoitoon sekä teho-osastoihin kohdistuvilla lakoilla. Toiminta on kuin Venäjällä Ukrainassa jossa tavoitetta kohti pyritään tulimyrskyllä vahingoista välittämättä.

Olen tuossa pohtinut mahdollisia lopputuloksia. Oikeastaan kun liitot eivät halua neuvotella kompromisseista niin vaihtoehtoja on oikeastaan kaksi. Joko suostua vaatimukseen tai kieltäytyä siitä. Ensin mainittu vetää yhdessä hyvinvointialueen palkkaratkaisun kanssa hyvinvointialueiden = valtion = veronmaksajien talouden entistä pahemmin kuralle. Seurauksena on, että jostain joudutaan leikkaamaan ja pahimmillaan joudutaan siirtymään entistä rajumpaan hoidon priorisointiin. Kieltäytyminen tarkoittaa, että hoitajia irtisanoutuu ja lakot jatkuvat jonka lopputulemana on hoidon laadun heikkeneminen ja ylipäätään hoitoon pääsyn vaikeutuminen.
Valtio on rajoittamassa hoitajien lakko-oikeutta kuten se on rajoittanut muidenkin turvallisuudesta vastaavien toimijoiden lakko-oikeutta. Tätähän hoitajat ovat itse huutanee kun on suureen ääneen kailotettu, että jos emme ole töissä niin ihmisiä kuolee.

Kaikki kunnia hoitajille työstä jota tekevät mutta raha on heikko motivaattori loppujen lopuksi eikä poista montaakaan niistä ongelmista joita hoitoalalla on.
 
Tulevaisuudessa varmasti entistä enemmän digitalisaatio lisääntyy hoitoalalla. En usko, että ulkomainen työvoima kuitenkaan muodostuisi ratkaisuksi.
 
Jos hoitohenkilökunta itse kertoo että vähä raha per henkilö nykyisellä työmäärällä on se ongelma, niin sitä puhetta pitää muiden kuunnella.

Sote uudistuksen ongelma on siinä kun yhteiskunta kampittaa enenevässä määrin yrittäjät ulos terveydenhoidosta, niin kilpailua ei synny. Siinä monopoli-tilassa yhteiskunta kertoo hoitohenkilölle että sulle ei makseta enempää palkkaa ja tällä alalla sä et muualtakaan saa tätä vastaavaa työtä.

Koko homma pitäisi räjäyttää niin auki että hoitajien koulutusta myöten yksityiset toimijat sisään, laatu ja määrä korkealle ja hoitajille valinnan vapautta siihen missä tekee hoivatyötä.

Siis ihan samat työmarkkina arvot kuin muillekin.

Hoiva ja tervrydenhoidon markkinat ovat nyt ja jatkossa massiiviset.
Niiden pitää maksaa jotka hoidon tarvitsevat. On väärin rajoittaa ja alistaa hoitotyötä tekeviä.

Ei Suomi mikään gulag ole.
.
 
Kaikki kunnia hoitajille työstä jota tekevät mutta raha on heikko motivaattori loppujen lopuksi eikä poista montaakaan niistä ongelmista joita hoitoalalla on.
Mitä olen lukenut niin monet heistä valittaa jaksamista kun on liian vähän henkilökuntaa.
Ei kai se lisäraha helpota sitä työtä ja jaksamista, jos se oikeasti on siitä kiinni.
Ja palkankorotuksen saaminen tarkoittaa että kunnilla entistä vähemmän rahaa palkata lisää työntekijöitä.
 
Juurikin näin. Toki tuossa ajatellaan, että parempi palkka tarkoittaisi suurempaa alalle hakeutumista. En kuitenkaan usko siihen kun se pooli josta opiskelijoita ja työntekijöitä otetaan pienenee vuosi vuodelta ikäluokkien pienentyessä. Ulkomainen työvoima voisi olla osa ratkaisua mutta kun alalla täytyy osata suomea jotta asiakas tulee ymmärretyksi niin tuokin on vähän sellainen keino joka ei toimi.
 
Liitoilla on hyvät ja huonot puolet mutta tämä miten tehy on nyt asiaa lähtenyt viemään eteen päin ei voi muuta kuin törmätä seinään, tavalla tai toisella. Yhtä tärkeää kuin se oma palkka on tärkeää (yksityisessä yrityksessä), että pystyy sen palkan maksamaan. Tuottavuus on siis oltava kunnossa. Julkisella puolella voisin oikeasti kertoa useampiakin tarinoita tuottavuudesta ja myös hoitoalalta. Ei nuo jutut aina ja joka paikassa ole ihan niin kuin annetaan ymmärtää.
 
Koko farssi on naurettavaa kun aikuiset vääntää muutamasta % kokoisesta korotuksesta. Ja tulee joskus ...

Oikea keskustelu olisi 500 - tonni per kk lisää palkkaa. Se maksaa joka hoivaa tarvitsee. Avatkaa silmiä.
.
 
Suomeen täytyy pikaisesti säätää eutanasialaki, että asiakas voi omalla päätöksellään häippästä sillä hetkellä, kun terveyspalvelun laadun tai hoidolle asetetun tavoitteen yhteissumma alkaa olla tavoittamattomissa. Eikä siihen hommaan mitään lääkäriä tarvita. Riittää että verisuoni löytyy.

Nythän tilanne on se, että lääkärit valaansa vedoten eivät suostu aktiivisesti lopettamaan elämää. Parhaassa tapauksessa annetaan vain kipulääkitystä, että potilas näivettyy hengiltä. Siitä on inhimillisyys kaukana. Loppusuoralla olevasta potilaasta onkin tullut pelkkä tuotannontekijä - raaka-aine, jolle annetaan pahimmillaan vuodesta toiseen muita miettimättä sama lääkitys joka ei paranna, vaan oikeastaan pidentää asiakassuhdetta. Ja kuolemankodin kassavirtaa.

Olen varma, että jollei lääkärin etiikka ja rahapussi anna periksi elämän lopettamiseen, löytyy aina sopivan luonteisia karaktäärejä ”lahtarin” virkaan. Näin resurssit voidaan osin ohjata oikeasti elämän laatua parantavaan toimintaan, ja sairaanhoitajien nykyinen määrä alkaa riittämään.

Tietysti taustalla pitää olla potilaan oma tahto, jonka voisi ilmoittaa jo etukäteen vielä täysissä ruumiin ja sielun voimissa.
 
Ai? Kyllä noita johtajia tuntuu motivoivan. Minullekin palkka on se joka motivoi työn tekoa. Eikö sinua motivoi?
Palkka on syy tehdä työtä eli vaihdat aikaasi rahaan jonka taas vaihdat johonkin muuhun.

Kyllä mulle ainakin tärkeää on että myös pidän työstäni eikä sunnunantaina klo 21:00 ole sellainen olo että voi vittu, huomenna töihin. Olen tehnyt sellaistakin työtä ja ei se parempi palkka kyllä korvannut niitä huonoja puolia. Palkankorotuksetkin lämmittävät hetken.

Oma mielipide on että pelkkä raha on huono syy tehdä jotain jos se tarkoittaa arvokkaammasta asiasta kuten aika luopuminen.

Ei hoitajien palkankorotus tee siitä työstä kivenpaa tai kevyempää. Seuraus voi olla päinvastainen kun aletaan katsoa mistä se raha riivitään.
 
Mitä olen lukenut niin monet heistä valittaa jaksamista kun on liian vähän henkilökuntaa.
Ei kai se lisäraha helpota sitä työtä ja jaksamista, jos se oikeasti on siitä kiinni.
Ja palkankorotuksen saaminen tarkoittaa että kunnilla entistä vähemmän rahaa palkata lisää työntekijöitä.

Lisäksi arvostus työntekijöitä kohtaan tuntuu olevan pikkasen heikko. Olihan siitä juttua kun koronan takia hoitajat venyivät tekemään ylimääräistä, niin johto palkitsi heidät kivalla kiitoskortilla jonka sai ihan itse tulostaa...

Jos arvostus on tuota luokkaa eikä ongelmia ei haluta kuunnella, niin ei ihme että lakkoillaan. Kummasti sinne sote-alueiden hallintoon saatiin rahaa...
 
Palkka on syy tehdä työtä eli vaihdat aikaasi rahaan jonka taas vaihdat johonkin muuhun.

Kyllä mulle ainakin tärkeää on että myös pidän työstäni eikä sunnunantaina klo 21:00 ole sellainen olo että voi vittu, huomenna töihin. Olen tehnyt sellaistakin työtä ja ei se parempi palkka kyllä korvannut niitä huonoja puolia. Palkankorotuksetkin lämmittävät hetken.

Oma mielipide on että pelkkä raha on huono syy tehdä jotain jos se tarkoittaa arvokkaammasta asiasta kuten aika luopuminen.

Ei hoitajien palkankorotus tee siitä työstä kivenpaa tai kevyempää. Seuraus voi olla päinvastainen kun aletaan katsoa mistä se raha riivitään.
Kyllä se työmäärä tahtoo kasvaa ilman sitä palkankorotustakin.
 
Koska minulla kaukosuhde ja osa-aika työ jonka palkalla ei rikastu mutta pärjää. Niin en missään nimessä haluasi enemmän työtunteja koska se luultavasti tarkoittaisi etten enää saisi noita 7 päivän pituisia (palkattomia) ns "seurustelulomaa" ja täten pitäsi jo 15 vuotta kestänyt suhde lopettaa. Niin minulle vapa-aika on yhtä tärkeä kuin palkka.
 
Liitoilla on hyvät ja huonot puolet mutta tämä miten tehy on nyt asiaa lähtenyt viemään eteen päin ei voi muuta kuin törmätä seinään, tavalla tai toisella. Yhtä tärkeää kuin se oma palkka on tärkeää (yksityisessä yrityksessä), että pystyy sen palkan maksamaan. Tuottavuus on siis oltava kunnossa. Julkisella puolella voisin oikeasti kertoa useampiakin tarinoita tuottavuudesta ja myös hoitoalalta. Ei nuo jutut aina ja joka paikassa ole ihan niin kuin annetaan ymmärtää.
Nyky tilaan on monta syytä, mutta pandemia ja paskapuheet hoitajamäärän lisäämisestä ja palkankorotuksista ovat olleet isossa roolissa. Ihmiset ovat todella pettyneitä, moni uskoi tilanteen parntuvan kun demari naiset jotka olivat puhuneet naisvaltaisen alan puolesta. Nyt nuo paskapuheet lyövät takaisin ja SDP pakkotyölaki nostattaa syystäkin tunteita pintaan.
En ole Tehyn jäsen, mutta luulen, että Tehy uskoi demareiden lupauksia ja lähti sopimusneuvotteluihin korkealla mielellä. Nyt Tehy ei voi perääntyä.
 
Palkka on syy tehdä työtä eli vaihdat aikaasi rahaan jonka taas vaihdat johonkin muuhun.

Kyllä mulle ainakin tärkeää on että myös pidän työstäni eikä sunnunantaina klo 21:00 ole sellainen olo että voi vittu, huomenna töihin. Olen tehnyt sellaistakin työtä ja ei se parempi palkka kyllä korvannut niitä huonoja puolia. Palkankorotuksetkin lämmittävät hetken.

Oma mielipide on että pelkkä raha on huono syy tehdä jotain jos se tarkoittaa arvokkaammasta asiasta kuten aika luopuminen.

Ei hoitajien palkankorotus tee siitä työstä kivenpaa tai kevyempää. Seuraus voi olla päinvastainen kun aletaan katsoa mistä se raha riivitään.
Olet oikeassa, palkankorotuksen tuoma hyvänolon tunne katoaa nopeasti.
Tutkitusti euro työolojen parantamiseen antaa pidemmän vaikutuksen.

Kuitenkin hoitoalalla puhutaan aina siitä Sari Sairaanhoitajasta ja hänen palkastaan.
Todellisuudessa Liisa Lähihoitaja on huomattavasti pahemmassa palkkakuopassa ja usein työkin on raskaampaa.
 
Back
Top