Yhteiskunta liittojen panttivankina

itse olen soveltanut vuosikymmenien ajan metodia että kun alkaa vituttaa työ niin nostan kytkintä, paikkoja ja ammatteja on ollut, päivääkään en ole ollut työttömänä.
Tuo on minunkin ohjenuorana ollut ja ihan mukavasti on mennyt. Ei ole työstä kasvanut sarvea otsaan ja lomaltakin vähän odottaa töihin pääsyä.

Ehkä pari sellaista työpaikkaa on jäänyt taakse, joihin olisi hengen takia tehnyt mieli jäädä, mutta tyhjän lompakon hively otsaan on herättänyt todellisuuteen eli jos palkkakehityksessä ei ole arvostus näkynyt niin on aika lähteä.

Kokemus on osoittanut sellaisten työpaikkojen olevan parhaita joihin väki on tullut hyvin erilaisilla taustoilla. Ne joissa koko väki on käynyt saman koulutusputken ja kärkkyvät samaa ylennystä ovat suuressa vaarassa ajautua huonoksi ilmapiiriltään. Ei ihme, että sairaalat ovat tunnettuja tulehtuneista työilmapiireistä.
 
Parasta työssä nykyisin on että niitä vanhoja saatanan kommunisti jääriä ei ole enää. Näillä kun ei ollut Vuodessa yhtään hyvää päivää, aina oli jotain vialla ja joka päivä oli jotain kiukuteltavaa, jos ei ollu vatta kipiä niin sit seiso kulli,aina päin helvettiä.
 
Eräässä paikassa kun hain töitä niin firman omistaja kysyi minulta että oletko toveri vai kaveri🙂vastasin et kyl mä oon ihan kaveri, siellä paikassa sitten olin 10v. Jännä ukko, se vihas suunnilleen kaikkia työläisiä, kaikki oli kommareita, minä olin poikkeus koska olen tilan omistaja, hän oli entinen sellainen tunsi sympatiaa multa kouria kohtaan.
 
Eräässä paikassa liitto halusi luottamusmiehen. Omistaja totesi että ei heillä tarvita, koska hän pitää huolen työntekijöistään. Käsittääkseni luottamusmies sittemmin enemmän tai vähemmän savustettiin ulos. Sitten kun tuli vaikeampia aikoja niin linjana oli että ketään ei irtisanota, omistaja siltä osin kyllä piti sanansa mutta halusivat pyörittää homman omalla tavallaan.
 
Olen itse luovinut työurani läpi ilman liittoja/kassoja, olen luottanut siihen että aina tekevälle töitä riittää,ja on riittänyt, koulupohja on peruskoulu,aivan sama mitä työ on kunhan palkan saa, paskaakin on ammatikseen lapioitu🙂
 
Itse kuuluin vuosia liittoon, sitten kun olisi tarvinnut jelppiä niin sitä ei sitten saanutkaan. Erosin liitosta siltä istumalta ja sen jälkeen on tullut pohdittua paljonkin tuota liitto toimintaa. Paljon hyvää ovat tehneet mutta silloin kun ideologia ajaa järjen ohitse liitoista tulee rasite yhteiskunnalle ja työntekijöille itselleenkin.
 
Hoitajahommaan sen verran, että usein vetoavat muita Pohjoismaita huonompaan palkkaan. Mutta: Suomen BKT/asukas on selvästi Pohjoismaiden heikoin ja valtion talouskin taitaa olla selvästi Pohjoismaiden huonoin. Suomessa on jo pitkään ollut Pohjolan korkein työttömyys. Vertaukset etenkin Norjaan ovat outoja, kun Norjan BKT/asukas on n. kaksinkertainen ja valtio velaton.
 
Nyt kun eduskunta on selvällä enemmistölää päättänyt rajoittaa AY-liikkeen lakko oikeutta, on mielenkiintoista katsoa, josko tämä vasemmisto hallitus rikkoisi TES:n yleissitovuuden.
 
Back
Top