Yleisilmailu

H461/163 kohdalla on pihapiirit jotka voi hyvinkin olla vaikka jonkun kesämökkejä, jos tuolla joku jotain omistaa niin heko on ainoa vaihtoehto liikkumiseen. Ilmakuvat vuosilta 2010 ja 2012.
H301 varmaan ollut jonkinlainen rajavartioasema. 2012 vuonna vahvasti näyttäis talojen kattojen romahtaneen.
H592 hakkuualueita kuvat 2013 kesä ja tarkka.
Ylin paikka jonka H-numeroa josta ei saa selvää on varmaan myös ollut joku rajavalvonta-asema. 2013 vuonna osassa rakennuksista katot sortuneet. Tämän ja H301 varrelta tulee tie rajanylityspaikoille

Nämä siis paikkoja jotka löytyvät Ikaruksen linkittämästä kuvasta ja satelliittikuvien perusteella 2010-2013 akselilla ei ole käytännössä mitään toimintaa. Osa kuvista myös talvella ja noissa näkyy kyllä selkeästi renkaanjäljet tai moottorikelkan urat jos sellaisia on. Niitä ei ole.

Yahoolta löyty parempilaatuista satelliittikuvaa ilmeisesti 2014 vuodelta. H461/163 ovat myös varmaankin olleet jonkinsortin rajavalvonta-asemia. Mistään merkittävästä toiminnasta noissa ei ole viitteitä ja eivät ole varmaankaan enää käytössä.

Muutamassa noista on neliön muotoinen alue jonka ympäriltä puusto on raivattu. Nämä ilmeisesti noita HEKO laskeutumisalueita.
 
anc_southern_12nov2015_malli1.jpg

Tälläisesta kartasta on kyse. Noita painetaan eri osista maata, yhdelle karttalehdelle ei koko Suomi sovi.
Uusi ilmatilarakenne otettiin käyttöön 13. marraskuuta 2014. Kartat meni samalla uusiin puihin.

anc_vfr2.jpg


Siirretty hävittäjät ketjusta. Siellä oli ilmailukartoista jotakin juttua.
 
Tänään tuli heitettyä parintunnin lenkki ja laskuun kohtuullisessa puuskittaisessa sivutuulessa. Nousussa huomasin että koneen irrottua päätelineen renkaat tai rengas ravistaa tasapainotuksesta huolimatta. Ilmeisesti rätit ovat saaneet jälleen siipeensä. Nyt siirryn kyllä kerralla parempiin lentokone renkaisiin, kuten nokkapyörän kanssa olen jo siirtynyt.

Aiemmin mainittu hätälähetin löyti paikkansa koetaulun päältä.
 
Tänään tuli heitettyä parintunnin lenkki ja laskuun kohtuullisessa puuskittaisessa sivutuulessa. Nousussa huomasin että koneen irrottua päätelineen renkaat tai rengas ravistaa tasapainotuksesta huolimatta. Ilmeisesti rätit ovat saaneet jälleen siipeensä. Nyt siirryn kyllä kerralla parempiin lentokone renkaisiin, kuten nokkapyörän kanssa olen jo siirtynyt.

Aiemmin mainittu hätälähetin löyti paikkansa koetaulun päältä.

http://www.aircraftspruce.com/catalog/lgpages/tires_ultralite.php
Tuolla näkyy olevan renkaita, jos vain on käypää kokoa. Asfalttikenttä syö renkaita, nurmella ne kestää monta kertaa pitempään.
Aktiivista lentämistä, etenkin koulutusta, jossa tulee paljon laskuja, niin päätelineiden renkaat on yhteen kesään silestonet.
 
Joo, Spruce on myös tutkittu, ja pitäähän tuolta kentän omaltakin "mekatsulta" kysästä. Radionkin kun ajattelin käyttää huollossa, tuntuu että välillä renaa turhaan RX:ää, vaikka radioliikennettä ei ole.
 
Veli Ikarus kuten totesit, lentäjän tulee tuntea kelin tuomat rajoitteet. Hyvä lentäjä tulkitsee keliä ja päättää lähdetääkö siihen, meillä on vaistomme,tietomme ja fysiikanlakeja emme yritä muuttaa, koska ymmärrämme haasteet jotka ne luo ja niitä ei tule uhmata turhaan. Kun lennämme by the book, no proplem att all.
 
Veli Ikarus kuten totesit, lentäjän tulee tuntea kelin tuomat rajoitteet. Hyvä lentäjä tulkitsee keliä ja päättää lähdetääkö siihen, meillä on vaistomme,tietomme ja fysiikanlakeja emme yritä muuttaa, koska ymmärrämme haasteet jotka ne luo ja niitä ei tule uhmata turhaan. Kun lennämme by the book, no proplem att all.

Puhumme nyt hyvin kevyistä lentolaitteista. 450 kg lentoonlähtöpaino, paukkuvarjolla vähän enemmän. Tasaisella 5-6 metrin tuulella vielä turvallisesti lentää, mutta jos tuulee kovempaa, kuten nyt, riskit kalustovaurioista kasvaa binomin neliössä. Huonolla tuurilla myös henkilövahingot mahdollisia.
Koneella on konekohtaiset maksimi sivutuulikomponentit ilmoittettuna käyttöohjekirjassa ja niitä on syytä uskoa. Puuskainen tuuli lisää haastetta. Tälläinen keli on nyt. 14 metrin puuska sivulta, niin ainakin alatasolla maksimi sivutuuli komponetti on ylitetty, ts. täysi ohjainpoikeutus sivuperäsimellä ei enää riitä kumoamaan tuulen vaikutusta. Vaikka jalka on täysin pohjassa, kone ei enää pysy suunnassa vaan tuuli vie. Lisäksi puuskassa on nousevia ja laskevia ilmavirtauksia. Olet tulossa laskuun, puuska ottaa ja alkaa painaa konetta nopeasti alas. Vaikka lyöt lämän tiskiin ja vedät sauvasta kone vajoaa edelleen, koska tuulen voima ylittää koneen nousukyvyn. Ja jos tämä laskeva puuska tulee juuri sopivassa kohti, alle 5 metrin korkeudessa kiitotiestä, edessä on seuraavaksi talveksi ''pientä'' puuhastelua koneen kanssa;)

Koneella on rajansa ja niin myös jokaisella kuskilla. Kaikilla on jossakin kohti piste, jonka jälkeen ohjaajasta tulee matkustaja.
Liian lähelle tätä rajaa ei ole syytä mennä. Kerran tai pari voit rajan kokeilusta selvitä, jopa ehjällä koneella, mutta onni ei tule jatkumaan loputtomiin.
Pilotti, joka näistä limiitin kokeiluista pysty ottamaan opikseen, ei tule jatkamaan ilmaluharrastusta pitkään.
 
Heh, ymmärti kotikentällä muutkin ruveta maanpäällisiin hommin, kun ilmailuradiossa ei liikennettä kuulunut.
 
Mikähän tässä menee ns. persiilleen ? Eikö moottori ota tarpeeksi kierroksia / vauhtia liian vähän, vai yrittääkö kuski vetää alinopeudella ylös ? Vai ihan vaan yksinkertaisesti ei riitä käytettävissä oleva tila kunnon starttiin ?

 

Onnistunut lentoonlähtö samanlaisella vehkeellä. Saattaa olla, että tuossa ylemmässä moottori ei ota täysiä kierroksia. Ihan korvakuulolta arvioituna ja verrattuna tähän. Lisäksi tuossa @tulikomento postaamassasi epäonnistuneessa lentoonlähdössä näytti olevan hieman myötätuulta, joka on aina huono juttu lentoonlähdössä sekä laskeutuessa, etenkin jos tilan kanssa on tiukkaa. Tuohon vielä lisäksi painava kone, niin remonttia tulee.

Pilotin arviontivirhe oli lopullinen kaputin syy, yhdistettynä noihin muihin tekijöihin. Lähtökiito olisi pitänyt keskeyttää ajoissa, eikä yrittää väkisin.
Lentäjä teki huonon päätöksen. Useimmiten suurin onnettomuuksiin vaikuttava tekijä, niin tässäkin.
 
Mikähän tässä menee ns. persiilleen ? Eikö moottori ota tarpeeksi kierroksia / vauhtia liian vähän, vai yrittääkö kuski vetää alinopeudella ylös ? Vai ihan vaan yksinkertaisesti ei riitä käytettävissä oleva tila kunnon starttiin ?



Kyllähän tuo tyhmänä yrittää alinopeudella ilmaan. Liekkö ollut runsas ylipaino syynä, ei irtoa niin ei irtoa. Fiksu pilotti jolla on pelisilmää olisi luovuttanut ajat sitten tuon yrityksen.
 
Ja tossa Ikaruksen pätkässä kone näytti plaanaavan huomattavasti kevyemmin sekä vedestä irtoaminen tapahtui kevyen oloisesti. Moottorin soundi kuullosti muos jotenkin kevyemmälle, enemmän jenkaa .
 
Pohjois-Korean kansallinen lentoyhtiö Air Koryo on useissa vertailuissa valittu maailman surkeimmaksi lentoyhtiöksi.

Yhtiö tarjoaa huonoja yhteyksiä, surkeaa palvelua ja tarjoilua lennoillaan ja koneet ovat Neuvostoliitosta aikoinaan hankittuja, pääosin Iljusinin ja Tupolevin tuotteita.


Mutta tästä huolimatta erityisesti entisen itäblokin matkustajakoneisiin hurahtaneita tuntuu kovasti kiinnostavan reissailu noilla vanhoilla neukkukoneilla.

 
Pohjois-Korean kansallinen lentoyhtiö Air Koryo on useissa vertailuissa valittu maailman surkeimmaksi lentoyhtiöksi.

Yhtiö tarjoaa huonoja yhteyksiä, surkeaa palvelua ja tarjoilua lennoillaan ja koneet ovat Neuvostoliitosta aikoinaan hankittuja, pääosin Iljusinin ja Tupolevin tuotteita.


Mutta tästä huolimatta erityisesti entisen itäblokin matkustajakoneisiin hurahtaneita tuntuu kovasti kiinnostavan reissailu noilla vanhoilla neukkukoneilla.


Kyllä friikki on aina friikki. Ise haluaisin joskus päästä Ju-52:n kyytiin...
 
Kyllähän tuo tyhmänä yrittää alinopeudella ilmaan. Liekkö ollut runsas ylipaino syynä, ei irtoa niin ei irtoa. Fiksu pilotti jolla on pelisilmää olisi luovuttanut ajat sitten tuon yrityksen.

Beaver on kuuluisa siitä, ettei se tarvitse paljoa, mutta tuo kone kyntää. Rikkoivat tyhmyyttään hyvän koneen. Olisiko sinne pakattu kymmenen läskipersettä tavaroineen ja täydessä polttoaineessa.

Tässä on kaunis video.

 
Kyllä friikki on aina friikki. Ise haluaisin joskus päästä Ju-52:n kyytiin...

Et ole harkinnut DC-3 -yhdistyksen jäsenyyttä ?

http://www.dc-ry.fi/

Leaderdog taitaa kuulua tuohon porukkaan. Lentojen hinnat vaan tuntuvat olevan kovin korkeita. Tässä loppukesästä tuo porukka vieraili Malmilta täällä meillä Imatran Immolassa ja luin paikallislehdestä, että reissu olisi kustantanut n. 500 euroa per lärvi.
 
Et ole harkinnut DC-3 -yhdistyksen jäsenyyttä ?

http://www.dc-ry.fi/

Leaderdog taitaa kuulua tuohon porukkaan. Lentojen hinnat vaan tuntuvat olevan kovin korkeita. Tässä loppukesästä tuo porukka vieraili Malmilta täällä meillä Imatran Immolassa ja luin paikallislehdestä, että reissu olisi kustantanut n. 500 euroa per lärvi.

En ole harkinnut, mutta aina peukutan, kun näen sen ilmassa.
 
Laukkasen Jyrki esittelee Kymin lentokonehangaarin lentokoneita. Mielenkiintoista tarinaa mm. Gauntletilla lentämisestä. Lopussa mainio tarina Paavo Janhusen räväkästä Draken-soolosta :)

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top