Yleisilmailu

^^^^Tuo on jännä juttu tuo ilmanopeus joka luetaan ilmanopeusmittarista, henkilöt jotka eivät tunne ilmailua, on hieman haasteellista ymmärtää juuri tuota Ikaruksen mainitsemaa vertausta maanopeuteen (yleisesti GPS:n ilmoittama nopeus) .
Ja etenkin jos asiaan lisää ilmanlämpötilan vaikutuksen lentoonlähdössä. Kesällä helteisellä kelillä vs. pakkaskelillä operoidessa on kohtuu suuri ero miten kone irtoaa kentänpinnasta.
Pakkasella kone irtoaa kentänpinnasta tiheämmän ilman johdosta mukavammin kuin helteisenä kesäpäivänä.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.ilmailusaa.fi/#flash_checkbox=checked#id=multi#top=0#level={"multi":{"value":"FL300"}}#map=southern-finland

Sääennusteet ilmailuun, myös lentopinnoille.
Yleisilmailun kevytlaitteilla (ultrat) ei tyypillisesti lennetä juurikaan yli 5000 jalan, noin 10000 jalkaan (3000 m) asti niillä pääsee.
Niistä puuttuu moottorin seos säätö, joten käyntiongelmia edessä tuon korkeuden yläpuolella. Hieman raskaammista seossäätö jo löytyy, esim. Cessna 152 tai 172.

Reittikoneet suunnittelevat lentokorkeutensa mahdollisuuksien mukaan sellaiseksi, josta löytyy myötäinen suihkuvirtaus.
Polttoaineen sekä ajan säästö on huomattava, jos joltain pinnalta myötätuulta löytyy. Ja tässä virtauksessa sitä myötätuulta voikin sitten olla ihan reippaasti. Tuossa ennusteessa pinta 34 (34000 jalkaa) tuulta 50-80 solmua idästä.


Eikös Rotax:n 912 moottoreiden Bingeissa kalvot säädä hieman seosta ylempänä lennettäessä, en kyllä ole ihan satavarma, mutta muistaisin näin olevan.
 
^^^^Tuo on jännä juttu tuo ilmanopeus joka luetaan ilmanopeusmittarista, henkilöt jotka eivät tunne ilmailua, on hieman haasteellista ymmärtää juuri tuota Ikaruksen mainitsemaa vertausta maanopeuteen (yleisesti GPS:n ilmoittama nopeus) .
Ja etenkin jos asiaan lisää ilmanlämpötilan vaikutuksen lentoonlähdössä. Kesällä helteisellä kelillä vs. pakkaskelillä operoidessa on kohtuu suuri ero miten kone irtoaa kentänpinnasta.
Pakkasella kone irtoaa kentänpinnasta tiheämmän ilman johdosta mukavammin kuin helteisenä kesäpäivänä.

airspeed-indicator.png

Lentokoneen tärkein mittari. Ilmanopeusmittari. Valkea kaari,nopeusalue laskusiivekkeillä. Vihreä kaari, sallittu täydet ohjainpoikkeutukset. Keltainen kaari, tyynen kelin nopeusalue, puuskakelillä kielletty, Punainen poikkiviiva koneen salittu maksiminopeus. Usein mittareissa merkittynä keltaisella kolmiolla pienin suositeltu lähestymisnopeus, joka esim. C42B:llä on 90 km/h.

Jos nopeustieto menetetään, saatetaan olla hankaluuksien äärellä. Siksi koulutuksessa lennetään myös nopeusmittari peitettynä, kone pitäisi saada ehyenä laskuun myös ilman nopeusmittaria. Jokaisella konetyypillä on omat askelmerkkinsä laskukierroksessa, mitkä oppii tuntemaan. Millä kierrosluvulla ollaan laippanopeus alueella laskukierroksessa. Ja jos mittaritieto menetetään kannattaa ajaa varman päälle vaikka hienoisella ylinopeudella laskuun. Usein gps:stä saa maanopeuden. Joka tyynellä kelillä onkin sama kuin ilmanopeus. Tuulessa tilanne muuttuu.

Kerran pitot-putkeen jäätyi talvella vesihelmi. Nopeusmittari näytti aivan mitä sattuu. Perstuntumalla ja silmällä laskuun, hyvin onnistui.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa nopeusmittareissa on hyvä huomata että niitä on käytössä kolmella mittayksiköllä, kmh.mph ja knots. Tämä on hyvinkin tarkeä tieto, etenkin lähestymis operoinnissa. Esim. jos kuski tulkitsee vahingossa solmu- tai mailimittaria kilometrimittarina, niin laippojen käyttöalueella ollaan kohtuullisilla ylinopeuksilla.
 
Hesarissa tänään:

Malmin kentän lähialueen maapohjan tyyppi edellyttää paaluttamista.

Ps. Noh, tietäähän tuo JUNTTAN-miehille hommia.




1475980207693

Vielä vuosi sitten maa Johanna Heikkisen ja Suvi-tyttären kodin takana kulkeva tie aaltoili kuin meri. Savimaalle rakennettujen rivitalojen taakse pystytetyt varastorakennukset olivat lähteneet vuosien saatossa vajoamaan, koska niiden alustaa ei ollut paalutettu. Toissa kesänä varastojen alustat paalutettiin.

MAA VAJOAA kerrostaloalueella Fallkullan kiilassa Helsingin Malmilla. Kerrostaloalue rakennettiin vuosina 2003–2006 Malmin lentoaseman naapuriin sen luoteisnurkkaan, kivenheiton päähän Tapanilan asemasta. Pitkin matkaa alueella on ollut ongelmia maan vajoamisen takia.

”Iso runkovesiputki muun muassa meni poikki ja aiheutti isot vesivahingot”, hallituksen puheenjohtaja Marko Klapuri Asunto Oy Helsingin Fallkullan Kuulas -yhtiöstä kertoo Helsingin Sanomille.

Kyseinen Hitas-talo sijaitsee Tasankotien ja Helluntairaitin risteyksessä Fallkullan kiilan asuinalueen sydämessä. Klapurin mukaan ongelmia on ollut koko alueella.

”Muutaman talon alueella meistä lentokentälle päin”, Klapuri kertoo.

PIHAT, KULKUVÄYLÄT ja jopa piharakennukset ovat painuneet, synnyttäneet monttuja ja nyrjähtäneet kenolleen. Muun muassa Koillis-Helsingin lähitieto -verkkosivusto kertoi asiasta viime syksynä. Lähitiedon julkaisemassa kuvassa piharakennusten rivistö on vinksin vonksin, kovin kaukana vatupassin vaakanäyttämästä.

Vajoamat johtuvat alueen savisesta maaperästä. Savea on isoksi osaksi paksukin kerros. Kun savi ajan myötä kuivuu, se supistuu, ja maanpinta laskeutuu kunnes se paikoin romahtaa.

”Ongelmia on ollut pihateiden, pihojen ja muun muassa sadevesikaivojen kanssa. Koko ajan joudutaan remonttia tekemään”, Marko Klapuri kertoo.

Itse talot eivät ole vajonneet, sillä ne on paalutettu. Vajoamiset koskevat talojen ympäristöjä.

”ON JOITAKIN toimia vajoamisten takia tehty. Sähkökaapeleita muun muassa on katkennut, pihateille on tullut painaumia ja kuoppia”, talojen isännöitsijä Juha Juntunen Realia Isännöinti Oy:stä kertoo.

Juntusen mukaan maat Falkullan kiilassa painuvat hiljalleen koko ajan. Savimaata on vaihdettu ”kevyempään” maalajiin, ja se maksaa. Saviperän tuottamat mahdolliset ongelmat ovat Juntusen mukaan todennäköisesti olleet tiedossa jo ennen kuin taloja alettiin alueelle rakentamaan.

”Se on asia, jolle ei enää voi mitään, sen kanssa täytyy vain elää.”

Alueen Hitakset rakennutti Helsingin Asuntotuotantotoimisto (ATT). Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan Marko Klapurin mukaan taloyhtiö on ollut yhteydessä ATT:hen vastuukysymyksien tiimoilta. Klapuri kertoo lopputuleman olleen, että ”artisti maksaa”.

”Eli asukas”, Klapuri täsmentää.

RAKENNUTTAMISJOHTAJA Risto Mykkäselle ATT:sta ongelma on yleisellä tasolla tuttu: ”Helsingissä on aika paljon alueita, joiden maaperä on savea”, hän sanoo.

Mykkäsen mukaan jälkipainauman taso pyritään arvioimaan etukäteen, perustustyöt tehdään sen mukaisesti, ja etukäteen määriteltyjen raja-arvojen sisällä pyritään pysymään.

Maaperän laji ja laatu eivät vaikuta maan vuokratasoon tai rakennusoikeuden hintaan, mutta rakentamisen hintaan kyllä. Niin myös Fallkullan kiilassa, joka ATT:n Hitas-kohteena on Mykkäsenkin vastuualueella.

”Mitä pitemmät paalut sitä kalliimpaa on rakentaa. Se menee rakennuttajan piikkiin, ja sitä kautta lopulta asukkaan piikkiin”, Mykkänen sanoo.

KYSEISEN Hitas-kohteen naapurustoon rakennetaan piakkoin uusia 4–8-kerroksisia taloja ja asuntoja noin 1 300 helsinkiläiselle. Kaupunkisuunnittelulautakunnan esitys Päärataan ja Suurmetsäntiehen rajautuvan alueen asemakaavasta tulee kaupunginhallituksen käsittelyyn lähiaikoina.

Eikä tässä kaikki: Klapurin mukaan koko Malmin lentokentän alue on samaa savimaata kuin Fallkullan kiila. Helsinki haluaa rakentaa lentokentälle asunnot 25 000 asukkaalle. Klapurin mukaan rakentaminen on mahdollista, mutta halpaa se ei ole.

”Täällä on raja-arvoja ylittäviä painaumia. Korjauksia tehdään koko ajan. Kaupunki on säästänyt perustustöissä”, Marko Klapuri sanoo.

”Jos asiat [savimaaperän muokkaus ja paalutus] tehdään kunnolla, se maksaa ja näkyy asuntojen hinnoissa. Malmin lentokentälle ei halpoja asuntoja tulla siksi rakentamaan koskaan.”
 
Noissa nopeusmittareissa on hyvä huomata että niitä on käytössä kolmella mittayksiköllä, kmh.mph ja knots. Tämä on hyvinkin tarkeä tieto, etenkin lähestymis operoinnissa. Esim. jos kuski tulkitsee vahingossa solmu- tai mailimittaria kilometrimittarina, niin laippojen käyttöalueella ollaan kohtuullisilla ylinopeuksilla.

Tai alinopeuksilla, jos vaikka solmu mittariin tottunut lentää vanhasta muistista km/h mittayksikkönä mittarissa käyttävällä koneella.
55 mailia = 90 km/h. Jos yksikköjä tulkitsee väärin, kone sakkaa jo ennen lähestymisnopeutta. 55 km/h useimmat ultrat ei enää lennä vaan sakkaavat jo 65 km/h nopeudessa. Tämänkin takia se keltainen kolmio siitä mittarista olisi tarpeellista löytyä. Tietysti on niin, ettei ennen tyypikoulutusta oudolla koneella lennetä yksin. Tyyppikoulutus on muistaakseni minimissään vain 30 min. ja 5 laskua. Tämä on minimi, usein ''tyyppejä'' joudutaan lentämään montakin tuntia. Jokainen konetyyppi on omanlaisensa käsitellä ja joku ihminen oppii nopeasti, toinen vähän hitaammin.

Jos mittayksiköt kaikesta huolimatta sotketaan, kokeneempi pilotti kyllä tajuaa, että kohta alkaa tapahtua ikäviä asioita. Oli kyse sitten yli- tai alinopeudesta. Sen tuntee, perstuntuma kertoo mittareihin katsomatta. Esimerkkinä alinopeudella suoritettu epäpuhdas (kone sivuluisussa) kaarto. Hidas vauhti, suuri kohtauskulma, kone luistaa, kohta lähtee.. tunne tulee jo 15-20 sekuntia ennen kuin kone muljahtaa. Eli hyvin ehtii korjata lentotilan normaaliksi. Mitä vähemmän lentokokemusta, sitä tärkeämpää scannata mittareita muutaman sekuntin välein etenkin laskuun tultaessa. -Nopeus, kuula, katse ulos: liukukulma, suunta.-

Toisinpäin: 90 solmua = 166,68 km/h. Järki kyllä sanoo, jos joudut tööttäämään lähes täysillä loppuliukua, että jotain tässä nyt on pielessäo_O
Sanoisinpa, että nopeudella 140 km/h aika huonosti suostuu istumaan (ultra). Loppuveto jää yritykseksi, kone on ''hyllyllä'' välittömästi.
 
1981 Suomi-Neuvostoliitto-seura lobbasi Suomea osallistumaan Neuvostoliiton avaruusohjelmaan. Ilmeisenä ideana oli lähettää suomalainen kosmonauttikoulutukseen. Ehdotus esitettiin valtioneuvostolle ja tuolloinen pääministeri Kalevi Sorsa ehti jo lupailla Suomen suostumusta hankkeeseen.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/kosmonautti-56330

Kyseessä oli ilmeisesti ns. Interkosmos -ohjelman puitteissa tehty tarjous. Se oli NL:n itäblokin alusmaille virittelemä lähinnä propaganda-arvoon perustuva kosmonauttiohjelma.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Interkosmos

Neuvostoblokin ulkopuolisista maista mukaan lähtivät näemmä vain Intia ja Ranska (tämä Ranskan avaruuslento olikin tieteelliseltä arvoltaan tiettävästi ylivoimainen muihin verrattuna). Kuten tunnettua, Suomi ei tarttunut tarjoukseen. Se katsottiin tieteelliseltä kannalta liian köykäiseksi, eikä haluttu Suomen leimautuvan Varsovan liiton maiden kaltaiseksi. Samoihin aikoihin asiaa kyseltiin myös ilmavoimien koelentäjiltä. Ketään ei kiinnostanut lähteä kosmonauttikoulutukseen Neuvostoliittoon.
 

Mies ilmaili tuimassa humalassa – siipijuoppo puhalsi 3 promillea

74eb8b9257094cc5844d03020a3dc239.jpg

Eksynyt mies löysi lennonjohdon avustuksella takaisin Porin lentokentälle. (KUVA: Google Maps, Lehtikuva)

Julkaistu: 14.10. 20:53


Kovassa jurrissa ollut lentäjä eksyi ilmassa ultrakevyellä koneellaan.
Porin lennonjohto sai tänään klo 18 aikaan ilmoituksen lentäjältä. Mies ilmoitti, että hän on eksyksissä. Mies ohjasi ultrakevyettä konetta. Ohjaaja on 51-vuotias Kokemäellä asuva mies.

Lennonjohdon avustuksella mies löysi takaisin Porin kentälle ja sai koneen ehjänä alas.

Kentällä miehelle tehtiin puhalluskoe. Tuloksena oli lähes 3 promillea.

– Kukaan ei ole nähnyt, miten mies on lähtenyt koneella ilmaan, Lounais-Suomen poliisista kerrotaan.

Poliisi meni Porin lentokentälle, kun sai kuulla lentäjän eksymisestä. Poliisi epäili sairauskohtausta ja teki puhalluskokeen.

51-vuotias miestä epäillään ilmaliikennejuopumuksen lisäksi törkeästä rattijuopumuksesta. Hän oli saapunut kentälle omalla autollaan.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001930759.html

No huh:confused: Itselle ei aivan ensimmäinen ajatus lähteä räkäkännissä lentämään..
Ilmaan varmaan pääsisi, mutta alastulon kanssa noissa lukemissä, no tuurilla.
Laskeutuessa tarvitaan tarkkaa ajoitusta ja käsien ja jalkojen koordinoitua yhtäaikaista liikettä.
Miten koordinoitua on 3:ssa promillessa edes kävely.o_O
Saattaapi tulla hieman sanktioita. Lupakirja hyllylle määräajaksi + muuta.
 
Joopa joo, ei olisi uskonut että tuota olisi joutunut joskus lukemaan... noh, maailma muuttuu. Onneksi ei aiheuttanut enempää harmia kuin itselleen. :mad:
 
Siipijuoppo....sinällään hauska termi :D, vaikka asia onkin vakava...
 
Tuo on niin suurta taidetta, ettei sitä kännissä pystyisi tekemään.
 
Prkl, tänäänkään ei ollut mitään asiaa taivalle, pilvet roikkuu kintuissa... no josko huomenna ehtis.:cool:

Loka-marras- ja joulukuu pakkaa olemaan hankalaa. Yleensä puolenkymmentä lennettävää päivää tuohon väliin mahtuu.
Tänä syksynä kestikin pitkään, ennen kuin meni pilvet matalalle. Mutta meillä on pilven pohja nyt 1700 jalkaa, alle kyllä mahtuisi.
 
Back
Top