Äänestys: Mikä hävittäjä pitäisi Suomi hankkia 1990 luvulla ?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä hävittäjä pitäisi Suomi hankkia 1990 luvulla ?


  • Äänestäjiä yhteensä
    59
Ylli kirjoitti:
fulcrum kirjoitti:
F-16 ja Mirage ovat myös luontaisesti epästabiileja, Hornettikin taitaa olla.

Mietiskelen näitä juttuja ja muistelisin, että Gripen todellakin oli ensimmäinen palveluskäyttöön tullut aerodynamiikaltaan labiili eli epävakaa kone. Siksi myös ne pari onnettomuutta alkuvaiheessa kun tuollaista ohjausjärjestelmää ei ollut vielä missään muuallakaan olemassa. Seuraava vastaanlainen palveluskäyttöön tullut kone oli F-22 jolla silläkin oli omat vastaavanlaiset vaikeutensa alussa.

F-16 kyllä oli ensimmäinen palveluskäyttöön tullut aerodynamiikaltaan labiili kone. Samoin Mirage 2000 on epävakaa. Hornet on myös epävakaa, mutta ei niin paljon kuin nämä muut mainitut. Sitä on ainakin teoriassa mahdollista lentää ilman tietokoneiden apua, mutta se on tiettävästi hyvin vaativaa. Myös F-117 oli epävakaa kone (vaikka ei varsinainen hävittäjä olekaan) ja olisi ollut mahdoton lennettävä ilman tietokoneita.
 
Vanha veteraani kirjoitti:
Mig-29:n ensimmäinen päivityspaketti olisi ollut vahvistettu Ps-prikaati T-80 vaunuja(Noin 130 vaunua) Toinen päivityspaketti edelleen 130kpl T-90 vaunuja. Kaikki olisi kevyesti mahtunut hintaraameihin 6miljardia FIM:ä(Bilateraalinen velka)
Toinen T-72 prikaati oltaisiin luovutettu Länsi-Uudenmaan Suojeluskuntapiirin rannikkotorjuntaan. Toinen vastaava PsPr menisi Itä-Uudenmaan Suojeluskuntapiirille.

Toisaalta onhan se kuitenkin hintansa väärti, että Puolustusministerit Elisabeth Rehn ja Anneli Taina saivat kyyttiä Hornetin takakopassa hintaan 18 miljardia FIM:ä

Mig-29 puolesta olisi puhunut se ,että siellä on aivan samoja johtosarjoja,polttimoita sun muita mitä löytyy Lada-autosta. Ja ladoja meillä on ties missä.
 
aj77 kirjoitti:
Vanha veteraani kirjoitti:
Mig-29:n ensimmäinen päivityspaketti olisi ollut vahvistettu Ps-prikaati T-80 vaunuja(Noin 130 vaunua) Toinen päivityspaketti edelleen 130kpl T-90 vaunuja. Kaikki olisi kevyesti mahtunut hintaraameihin 6miljardia FIM:ä(Bilateraalinen velka)
Toinen T-72 prikaati oltaisiin luovutettu Länsi-Uudenmaan Suojeluskuntapiirin rannikkotorjuntaan. Toinen vastaava PsPr menisi Itä-Uudenmaan Suojeluskuntapiirille.

Toisaalta onhan se kuitenkin hintansa väärti, että Puolustusministerit Elisabeth Rehn ja Anneli Taina saivat kyyttiä Hornetin takakopassa hintaan 18 miljardia FIM:ä

Mig-29 puolesta olisi puhunut se ,että siellä on aivan samoja johtosarjoja,polttimoita sun muita mitä löytyy Lada-autosta. Ja ladoja meillä on ties missä.

Aika pieni hyöty tuo olisi ollut. Lisäksi melkein kaikki Ladat taidettiin ostaa Venäjälle 90-luvulla...
 
"huippuhävittäjä", jonka tekniikka on syönyt Ladan sähköt ja releet....on perhanan vaikuttavaa.
 
Venäjällä onkin pidemmät perinteet COTS-ideologiassa kuin ymmärsimme...
 
Ylli kirjoitti:
Lentoaerodynamiikassa stabiili kone on sellainen jonka painokeskiö on nostovoimakeskiön etupuolella. Indifferentissä koneessa ne ovat samassa kohdassa ja labiilissa koneessa painokeskiö on nostovoimakeskiön takana. Esim. paperilennokkiin tehdään aina painokeskiö keulaan jotta se lentäisi suoraan. Gripenissä vastaava painomötikkä on peräpäässä, joten ilman tietokonetta se ei lennä metriäkään suoraan.

Kun alattelee sitä yhtä Grippenin hajoamista Tukholmassa, niin muistaakseni se kyllä näkyykin siinä. Perse muistaakseni kääntyi menosuuntaan.
 
SJ kirjoitti:
Ylli kirjoitti:
Lentoaerodynamiikassa stabiili kone on sellainen jonka painokeskiö on nostovoimakeskiön etupuolella. Indifferentissä koneessa ne ovat samassa kohdassa ja labiilissa koneessa painokeskiö on nostovoimakeskiön takana. Esim. paperilennokkiin tehdään aina painokeskiö keulaan jotta se lentäisi suoraan. Gripenissä vastaava painomötikkä on peräpäässä, joten ilman tietokonetta se ei lennä metriäkään suoraan.

Kun alattelee sitä yhtä Grippenin hajoamista Tukholmassa, niin muistaakseni se kyllä näkyykin siinä. Perse muistaakseni kääntyi menosuuntaan.

Kielikuva on hyvä mutta tuskin se mötikkä nyt ihan perässä on...pilotti ei vaan sen compuutterin vian takia sitä enää muutenkaan manuaalisesti ohjattavaksi. Felix du Templen kone oli takapainoinen.
 

Taisin muistaa väärin, kone pikemminkin kääntyi poikittain menosuuntaan.
 
Last edited by a moderator:
SJ kirjoitti:

Taisin muistaa väärin, kone pikemminkin kääntyi poikittain menosuuntaan.

Kone kyllä sakkaa totaalisesti ja putoaa siivelleen kuten sakkauksessa tapahtuu..ja koska kone on lentojarrut päällä ja tehot poissa..samoin pilotti ja heittoistuin..koneen painopiste vaikuttaa aika neutraalilta ja se ikään kuin leijuu kovaa alas.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top