Ylli kirjoitti:fulcrum kirjoitti:F-16 ja Mirage ovat myös luontaisesti epästabiileja, Hornettikin taitaa olla.
Mietiskelen näitä juttuja ja muistelisin, että Gripen todellakin oli ensimmäinen palveluskäyttöön tullut aerodynamiikaltaan labiili eli epävakaa kone. Siksi myös ne pari onnettomuutta alkuvaiheessa kun tuollaista ohjausjärjestelmää ei ollut vielä missään muuallakaan olemassa. Seuraava vastaanlainen palveluskäyttöön tullut kone oli F-22 jolla silläkin oli omat vastaavanlaiset vaikeutensa alussa.
F-16 kyllä oli ensimmäinen palveluskäyttöön tullut aerodynamiikaltaan labiili kone. Samoin Mirage 2000 on epävakaa. Hornet on myös epävakaa, mutta ei niin paljon kuin nämä muut mainitut. Sitä on ainakin teoriassa mahdollista lentää ilman tietokoneiden apua, mutta se on tiettävästi hyvin vaativaa. Myös F-117 oli epävakaa kone (vaikka ei varsinainen hävittäjä olekaan) ja olisi ollut mahdoton lennettävä ilman tietokoneita.