Ämarin harjoitus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TomTom
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hyvinpä muistat. Vuonna 2000 suomalaiset osallistuivat vain yhteen harjoitukseen ulkomailla. Harjoitus oli "Baltic Link" Ruotsissa. Vuonna 2001 Hollannissa, Ranskassa ja Saksassa, jossa oli MIG-29- ja Phantom-koneita. Siellä harjoiteltiin koneiden välistä viestiliikennettä, tunnistuslentoja, tutkatorjuntaa ja kieltoaluetta rikkovan lentokoneen torjuntaa. Ilmataistelua ei harjoiteltu ollenkaan.

Juuh, korjataan sen verran että Laagessa oltiin huhtikuussa 2001. Piti muistin virkistykseksi vilkaista kirjasta "Suomen ilmavoimat 90 vuotta". Harjoitukset MiG-29:ä vastaan teki mielenkiintoiseksi MiG:n venäläinen kypärätähtäimellä varustettu ip-ohjus, joka oli vielä tuolloin ainoa laatuaan.
 
Eli käytännössä ei osallistuta ja suomettumispuheiden välttämiseksi kehitettiin jonkinlaista toimintaa kansainväliseen ilmatilaan? Ymmärsinkö oikein?
 
Eli käytännössä ei osallistuta ja suomettumispuheiden välttämiseksi kehitettiin jonkinlaista toimintaa kansainväliseen ilmatilaan? Ymmärsinkö oikein?
Et ymmärtänyt ollenkaan. Harjoitus laitettiin paremmalle paikalle kuin Viron yli pörräämään.

Poliittisella puolella on tehty eroa Baltian puolustamiseen, johon emme osallistu suunniteltuna toimintana NATO:n mukana, mutta johon meillä on velvollisuus Lissabonin sopimuksen perusteella EU:n jäsenenä, jota ei harjoitella.
 
Tämän voi helposti tulkita myös niin, että Nato taistelee Viron ilmatilassa ja Suomi ja Ruotsi huolehtivat siitä, että ilmatila puolueettomien valtioiden alueella pysyy siistinä. Koska puolueettomiahan tässä vielä ollaan. Ja ilman yhteistoimintaa ja sen harjoittelua tuollainen tonttijako ei varmasti sodan tullen toimi edes huonosti. Amerikkalaiset ymmärtävät harjoittelun päälle.
 
Toisaalta en epäile etteikö hyvissä käsissä MiG-29A voisi olla lähietäisyydellä kykenevä peittoamaan Hornetin joiltakin ominaisuuksiltaan. Varsinkin kypärätähtäin ja R-73-ohjukset olivat tuolloin vielä HN:ään verrattuna valttikortteja. Luftwaffen MiG-29A-kuskithan oli myös tarkkaan valittu itä- ja länsi-saksalaisista parhaista hävittäjäpiloteista (pl. Tornadokuskit), joten aika osaavista miehistä lienee ollut kyse.

Tällainen harjoittelutoiminta on perkeleen tärkeää suorituskyvyn mittaamisen ja kehittämisen kannalta. Saadaan toivottavasti hyvää oppia jenkeiltä. Voisivat myös tulla harjoittelemaan Suomen kentiltä joskus tulevaisuudessa.

Jo toisen kerran: Saksassa harjoiteltiin koneiden välistä viestiliikennettä, tunnistuslentoja, tutkatorjuntaa ja kieltoaluetta rikkovan lentokoneen torjuntaa. Ilmataistelua ei harjoiteltu ollenkaan.

Ihmeellinen rikkinäinen puhelin. Joku vain heittää jonkin provon ja sitten aletaan spekuloida kypärätähtäimillä ja aineksella DDR:n laareista... :)

Melkein nyt voisi olla vaikeampaa, kun on ollut säästöjä ja leikkauksia pari vuotta, myös lentotunneissa.
 
Viime kesänä Jämin lentonäytöksen yhteydessä tuli istuttua mökkisaunan lauteilla Jyrki Laukkasen kanssa, joka oli mukana tuolla Saksan keikalla. Aihe tuli sattumalta puheeksi ja insevl evp kertoili, että kyllä MiG:n ominaisuudet kiinnosti kovasti HN-kuskeja.
 
Viime kesänä Jämin lentonäytöksen yhteydessä tuli istuttua mökkisaunan lauteilla Jyrki Laukkasen kanssa, joka oli mukana tuolla Saksan keikalla. Aihe tuli sattumalta puheeksi ja insevl evp kertoili, että kyllä MiG:n ominaisuudet kiinnosti kovasti HN-kuskeja.

Varmasti kiinnosti. Ja tiedän sen, että moni arvioi Mig-kaluston ominaisuudet pelottaviksi. Sille koneen lentäjälle nimittäin. Ammattimiehet tajusivat, mitä neuvostoaikainen kunnossapito ja huolto tarkoitti, kun sakut selittivät, missä kunnossa nuo koneet aikanaan jäivät rysään.
 
Jo toisen kerran: Saksassa harjoiteltiin koneiden välistä viestiliikennettä, tunnistuslentoja, tutkatorjuntaa ja kieltoaluetta rikkovan lentokoneen torjuntaa. Ilmataistelua ei harjoiteltu ollenkaan.

Tekivätkö kypärätähtäimet siis viestiliikenteestä mielenkiintoista?
 
Viime kesänä Jämin lentonäytöksen yhteydessä tuli istuttua mökkisaunan lauteilla Jyrki Laukkasen kanssa, joka oli mukana tuolla Saksan keikalla. Aihe tuli sattumalta puheeksi ja insevl evp kertoili, että kyllä MiG:n ominaisuudet kiinnosti kovasti HN-kuskeja.

Tietenkin kiinnostivat.

Tämä juttusi mukaan olemme ehkä tavanneet. Olin Jämillä perjantain koneita vastaanottamassa, lauantain hangaareissa ja vielä illalla lörpöttelemässä. Laukkasen tapasin vain kentän reunalla, en saunassa.
 
Palataksemme "Ämärin" harjoitukseen. Uskomaton show.

Kootaan faktat:

1) Ämärin harjoitus on osa Yhdysvaltain reassurance-toimintaa, johon Ruotsi ja Suomi eivät ei-NATO-maina aio osallistua
2) Yhdysvallat halusi Suomen ja Ruotsin (joilla ei siis NATO-suojaa) osallistuvan Viron reassurance-aktiin. Niin minäkin haluaisin, jos olisin amerikkalainen. Olisi helpottavaa päästä jakamaan puolustusvastuita eurooppalaisille Euroopassa varsinkin, kun he itse asuvat maanosassaan.
3) Ulkopoliittinen johto kuuli jotain epämääräistä Haglundilta ja pyysi lisäselvityksiä (ihan oikein!)
4) Vuoto
5) Mediasirkus
6) Suomi ja Ruotsi suostuivat harjoittelemaan omista tukikohdistaan yhdysvaltalaisten (tukikohtana Ämäri) kanssa esimerkiksi kaksikakkosia.


Päätelmiä, vielä kesken: Suomessa ja Ruotsissa ei innostuta Baltian puolustusvastuusta. Ruotsi on reagoinut aivan samalla tavalla kuin Suomi. Ajatellaan, että saatamme tarvita itse kalustomme ja koneemme, jos Baltiassa lotisee. Lissabonin sopimus ei ole varsinainen sotilassopimus, joten Baltit tukeutukoot NATOon. Koko Itämeren systeemi on ihan hajalla. Suomi ja Ruotsi ovat tahoillaan yksin, Suomi enemmän yksin 1400 kilsan maarajansa kanssa. Ruotsiin on pitkä matka loppujen lopuksi. Ja vielä pitäisi käydä näyttämässä, että me ollaan joku Viron reassurance, takuu ja turva. Tätäkö ulkoministeri ja presidentti miettivät? Mitään poliittista etua ja palkintoa ei ollut saatavilla, vaikka miten kampasi.

Ja kysymys: mitä helkkaria joku taho ajoi takaa alkaessaan riehua, kun löysä vedätys reassurance-harjoitukseen ei mennyt läpi?
 
Miksi emme puhu siitä, että vaikka Suomi ei ole Naton jäsen, on se EU:n jäsen ja koska EU velvoittaa Natoa tiukemmin ja suurin osa EU-maista on Natomaita, on Nato käytännössä sotkettu mukaan jos Putin hyökkäisi Suomeen. Jokainen voi asettua Brysselin asemaan. Tilanne ei ole niin yksiselitteinen, kuin Suomessa näytetään koko ajan markkinoitavan.
 
F-16 pieksää Hornetin jos menee dogfightiksi. Samoilla koneilla totta kai meikäläiset voittaisi.

Tulee mieleen, että sitä vahvemmat on mielipiteet mitä vähemmän... :)

Mistä tiedät, että suomalaisilla on ylivoimainen lentäjämateriaali ja koulutus?

Itse asettaisin kyllä panokseni dogfightissä Hornetille. Hornet saa nokan käännettyä hyvin helposti mihin suuntaan tahansa ja kypärätähtäimellä saavuttaa loput. F-16 tulee lentää todella taitavasti, että pystyy tämän välttämään. Samalla F-16 tulee hyödyntää parempi energiansa parempaan asemaan pääsemiseen. Mutta se on vaikeata, kun Hornet kääntyy niin hyvin, eikä varsinaisesti muutenkaan ole hirveästi F-16 huonompi muissa suhteissa.

Tuossa esim. kommentteja kuskilta, joka lentänyt molempia.

http://defence.pk/threads/f-16-vs-f-18-a-navy-test-pilots-perspective.169261/

There's no better performing fighter in the close-in, slow speed, knife-in-the-teeth dogfight than the F/A-18 Hornet, except maybe, of course, a Super Hornet. But that's another story. The Hornet flies very comfortably at AoAs of up to 50 degrees and has great pitch, roll and yaw authority between 25 degrees of AoA and the lift limit of 35 degrees of AoA. Most crowds are amazed when the Blue Angels perform the Hornet low-speed pass, which is around 120 knots and only 25 degrees of AoA. There are no nasty departures to worry about, and if the pilot happens to lose control, the best recovery procedure is to grab the towel racks (two handgrips on the canopy bow used during cat shots). On the other hand, a Viper has a 25-degree AoA limiter built into its software, and even fewer degrees of AoA are available if it's carrying air-to-ground goodies on the hard points. Up against the limiter, the nose stops tracking; in that case, it's time to drop the hammer and use the big motor to get the knots back, which by the way, happens in a hurry.

The Hornet, however, will stand on its tail, hold 100 knots and 35-degrees AoA and swap ends in a maneuver called "the Pirouette," which looks like a jet fighter doing a hammerhead with a quarter roll. To the spectator and the participant, it looks and feels impossible. The Hornet gets slower (high-energy bleed rate) quicker than anything I've flown, and it gets faster (low acceleration performance) slower than anything I've flown. In a Hornet, it's difficult not to get the first shot in a close-in dog-fight that starts from a perfectly neutral merge (going opposite directions at the same altitude). My Viper buddies tell me there is very little room for error when they fight the Hornet. The best way to handle the situation is to get the Hornet to slow down, while they maintain energy so the Viper's superior thrust-to-weight will out-zoom the Hornet and then they can shoot at it from above. As a Hornet driver, I have never lost to a Viper guy that I saw, but I have run into Viper drivers that said the same thing about their jet.
 
Venäjä jatkaa omaa tiedotuslinjaansa, kyse lienee varautumisesta!

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1423367600841.html?pos=ok-nln
Outo kohta myös toisessa Interfaxin Suomi-uutisessa

Ilmavoimat osallistuu keväällä Pohjanlahdella järjestettävään harjoitukseen yhdessä Ruotsin, Viron ja Yhdysvaltojen kanssa.
Lehtikuva / Markku Ulander
Julkaistu: 8.2.2015 12:27
Uutistoimisto Interfax kertoi epätarkasti Suomen asioista kaksi päivää sitten.

Uutistoimisto Interfax on uutisoinut epätarkasti viime päivinä toisesta Suomea koskevasta uutisesta. Interfax julkaisi 6.2.2015 uutisen, jonka otsikko oli: ”Suomi ottaa osaa Yhdysvaltain ilmavoimien harjoituksiin Virossa”.

Otsikosta voisi saada kuvan, jonka mukaan Suomi ottaisi osaa kiisteltyyn harjoitukseen Viron Ämarissa.

Kyse on kuitenkin harjoituksesta, jossa Suomi on mukana yhdessä Ruotsin, Yhdysvaltain ja Viron kanssa Pohjanlahdella. Harjoitukset käydään Suomen ja Ruotsin ilmatilassa, ja sen lisäksi Itämeren yllä kansainvälisessä ilmatilassa. Harjoituksiin osallistuvat Yhdysvaltain F-16-hävittäjät, jotka tulevat Viron Ämarin tukikohtaan Italian Avianosta. Suomi ja Ruotsi käyttävät tässä Pohjanlahden harjoituksessa omia tukikohtiaan.

Interfaxin uutisessa puhutaan yleisemmin Itämerestä eikä Pohjanlahdesta. Mukaan on myös poimittu sitaatti presidentti Niinistöltä: ”En vielä tiedä, miten venäläiset suhtautuvat harjoituksiin”.

Petri Turunen, Juho Kahilainen
 
Interfaxin linja ei ole ainakaan sen huonompi kuin suomalaisen median. Olennainen pointti on, että harjoitellaan Viroon tulevien amerikkalaisten kanssa. Kaikki muut ovat detaljeja. Hesarikin uutisoi "Hornetit eivät lähde harjoittelemaan Viroon" mikä antaa selkeästi virheellisemmän kun kuin Interfaxin otsikko.
 
Tulee mieleen, että sitä vahvemmat on mielipiteet mitä vähemmän... :)

Mistä tiedät, että suomalaisilla on ylivoimainen lentäjämateriaali ja koulutus?

Itse asettaisin kyllä panokseni dogfightissä Hornetille. Hornet saa nokan käännettyä hyvin helposti mihin suuntaan tahansa ja kypärätähtäimellä saavuttaa loput. F-16 tulee lentää todella taitavasti, että pystyy tämän välttämään. Samalla F-16 tulee hyödyntää parempi energiansa parempaan asemaan pääsemiseen. Mutta se on vaikeata, kun Hornet kääntyy niin hyvin, eikä varsinaisesti muutenkaan ole hirveästi F-16 huonompi muissa suhteissa.

Tuossa esim. kommentteja kuskilta, joka lentänyt molempia.

http://defence.pk/threads/f-16-vs-f-18-a-navy-test-pilots-perspective.169261/

There's no better performing fighter in the close-in, slow speed, knife-in-the-teeth dogfight than the F/A-18 Hornet, except maybe, of course, a Super Hornet. But that's another story. The Hornet flies very comfortably at AoAs of up to 50 degrees and has great pitch, roll and yaw authority between 25 degrees of AoA and the lift limit of 35 degrees of AoA. Most crowds are amazed when the Blue Angels perform the Hornet low-speed pass, which is around 120 knots and only 25 degrees of AoA. There are no nasty departures to worry about, and if the pilot happens to lose control, the best recovery procedure is to grab the towel racks (two handgrips on the canopy bow used during cat shots). On the other hand, a Viper has a 25-degree AoA limiter built into its software, and even fewer degrees of AoA are available if it's carrying air-to-ground goodies on the hard points. Up against the limiter, the nose stops tracking; in that case, it's time to drop the hammer and use the big motor to get the knots back, which by the way, happens in a hurry.

The Hornet, however, will stand on its tail, hold 100 knots and 35-degrees AoA and swap ends in a maneuver called "the Pirouette," which looks like a jet fighter doing a hammerhead with a quarter roll. To the spectator and the participant, it looks and feels impossible. The Hornet gets slower (high-energy bleed rate) quicker than anything I've flown, and it gets faster (low acceleration performance) slower than anything I've flown. In a Hornet, it's difficult not to get the first shot in a close-in dog-fight that starts from a perfectly neutral merge (going opposite directions at the same altitude). My Viper buddies tell me there is very little room for error when they fight the Hornet. The best way to handle the situation is to get the Hornet to slow down, while they maintain energy so the Viper's superior thrust-to-weight will out-zoom the Hornet and then they can shoot at it from above. As a Hornet driver, I have never lost to a Viper guy that I saw, but I have run into Viper drivers that said the same thing about their jet.
Perustan väitteeni yksinkertaisesti kokemuksiini jenkeistä. Siskoni perhe asuu Floridassa ja myös itse viihdyn siellä niin usein kuin mahdollista. Olen tullut siihen tulokseen, että olemme kaikessa fiksumpia ja etevämpiä. Meitä myös pidetään siellä ihan päälliköinä. Saattaa kuulostaa hullulta mutta näin se vain on!
 
Ihan samanlaista median "sekoilua" kuin suomalaisenkin median toimesta nähdään joka päivä. On vielä suurempi todennäköisyys että ulkopuolisten valtioiden mediat tekevät asiavirheitä kun omammekin niitä tekevät.

En väitä etteikö Interfax voisi kirjoittaa juttuja epätarkasti ihan tarkoitukseellaankin, mutta kaikkea ei tarvitse ajatella niin että nyt ne venakot hyökkää.
 
Perustan väitteeni yksinkertaisesti kokemuksiini jenkeistä. Siskoni perhe asuu Floridassa ja myös itse viihdyn siellä niin usein kuin mahdollista. Olen tullut siihen tulokseen, että olemme kaikessa fiksumpia ja etevämpiä. Meitä myös pidetään siellä ihan päälliköinä. Saattaa kuulostaa hullulta mutta näin se vain on!

Voin kyllä sinänsä tuon uskoa noin floridalaisen kaduntallauksen näkökulmasta :) Mutta on melkoinen extrapolaatio siitä arvioida, että suomalaiset ilmojen veikot pyörittelevät jenkkien top guneja miten tahtovat :)
 
Back
Top