Ämarin harjoitus

No niin. Kyllä tämä sitten näköjään osataan Ruotsissakin. Näin kun jatketaan niin hyvä tulee. Kreml kiittää. Woihan vittu.
http://www.expressen.se/nyheter/wallstrom-gick-med-pa-vladimir-putins-krav/

edit; Sorry, tästä olikin jo oma lirpuke tehty.

Itse en ymmärrä lainkaan, miksi uusi piti avata, koska tähän ketjuun nmnomaan piti kerätä aiheeseen liittyvä mutta joskus avaaja ei kiimassaan ehdi lukea entisiäkään.

Farssin tähänastinen kulku:


Venäjä ei ole painostanut Suomea Ämarin lentoharjoituksesta vakuuttavat sekä tasavallan presidentin kanslia että puolustusministeri.

Ruotsalaisen Expressen -lehden saamien tietojen mukaan Ruotsin ulkoministerin Margot Wallströmin edustaja, hallitussihteeri Annika Söder olisi luvannut Venäjän suurlähettiläälle, että Ruotsin hävittäjät eivät laskeudu Viron maaperälle tulevassa yhteisharjoituksessa Yhdysvaltain kanssa. Hallitussihteeri oli luvannut saman myös suomalaisten puolesta.

Aikaisemmin tapahtunutta by Suomen Sotilas:

Ämarin harjoituksesta nousi Suomessa 18.1. kohu, kun tasavallan presidentin ja hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa ministerivaliokunnassa utvassa oli Helsingin Sanomien saamien tietojen mukaan syntynyt erimielisyyksiä tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja ulkoministeri Erkki Tuomiojan sekä pääministeri Alexander Stubbin ja puolustusministeri Carl Haglundin välillä. Kaksi ensinmainittua olisivat vuodon mukaan suhtautuneet kriittisesti esitykseen harjoituksesta jälkimmäisten kannattaessa sitä.

Seuraavana maanantaina 19.1. sekä presidentti, että puolustusministeri kielsivät julkisuudessa erimielisyydet ja vetosivat lisätietojen tarpeeseen, sillä harjoitukseen ei heidän mukaansa oltu saatu edes kutsua.

Yhdysvaltojen suurlähetystö sensijaan ilmoitti, että kutsu oli esitetty suullisesti jo edellisvuoden marraskuussa. Tämän puolestaan kielsivät puolustusvoimain komentaja, kenraali Jarmo Lindberg sekä ilmavoimien komentaja, kenraaliluutnantti Kim Jäämeri. Jo seuraavana päivänä suomalaisten kaipaama kirjallinen kutsu sitten faksattiin ilmavoimien komentajalle Yhdysvaltojen Euroopan ilmavoimien päämajasta.

Näiden käänteiden jälkeen Suomen ulkopoliittinen johto sitten viimein pystyi tekemään päätöksen harjoittelusta. Yhdysvaltojen kanssa kyllä harjoiteltaisiin, mutta yhdessä Ruotsin kanssa ja vain Suomen ja Ruotsin ilmatilassa sekä kansainvälisessä ilmatilassa. Viroon ei mentäisi.

Nyt ollaan sitten tilanteessa, jossa ruotsalaislehti kertoo Venäjän painostaneen Ruotsia lupaamaan, että Virosta ei lennellä, ja jostain syystä saman suuntainen päätös syntyi Suomessakin.

Puolustusministerin erityisavustaja Patrik Gayer oli aikaisemmin päivällä kertonut Ilta-Sanomille, että Venäjä ei ole pyytänyt lisätietoja Suomelta Viron Ämarin harjoituksesta.

Gayer kuitenkin puhui vastoin parempaa tietoa: tällainen tietopyyntö oli sittenkin olemassa. Tasavallan presidentin kanslia tiedotti jo iltapäivällä, että Venäjältä oli tullut kysely harjoituksesta kaksi päivää utvassa tehdyn päätöksen jälkeen, siihen oli vastattu kertomalla samat julkisuudessa esillä olleet tiedot harjoituspäätöksen sisällöstä.

Puolustusministeriön kansliapäällikkö Arto Räty vahvisti myös tiedot Venäjän tietopyynnöstä YLE:lle vastoin oman ministerinsä erityisavustajan aikaisempaa sanomaa ja piti tietojen pyytämistä "normaalina käytäntönä".

Aasian matkalta Helsingin Sanomien tavoittama ulkoministeri Erkki Tuomioja ei puolestaan tiennyt Venäjän tietopyynnöistä mitään, joten hänen mukaansa Venäjä ei näin ollen ole voinut vaikuttaa harjoituksesta tehtyihin päätöksiin.

Samalle kannalle asettuu myös HS:n tavoittama puolustusministeri Carl Haglund: ”Jos olen oikein Ruotsin tilanteen Expressenin jutun perusteella ymmärtänyt, niin Venäjä pyrki vaikuttamaan Ruotsin päätökseen etukäteen. Se on ikävä juttu”. ”Hyvä, että Suomeen ei ole kohdistunut mitään painostusta”, Haglund jatkaa. Venäjän tietopyyntö kun hänenkin mielestään ajoittui vasta päätöksen tekemisen jälkeen.
 
Ilmavoimat tiedottaa:

http://www.puolustusvoimat.fi/porta...9nQSEh/?pcid=19c4e30047351af5b54bb7786bf3619b

Mainioita nämä PV:n nettilinkit.

"Harjoittelu toteutetaan pääosin Selkämerellä Porin edustalla sijaitsevalla harjoitusalueella Suomen ilmatilassa sekä kansainvälisessä ilmatilassa. Tarvittaessa käytetään normaaleja Ilmavoimien käyttämiä harjoitusalueita Etelä- ja Keski-Suomessa.

Suomalaiskoneet toimivat kotitukikohdistaan ja yhdysvaltalaiskoneet puolestaan Viron Ämarista. Koneet kohtaavat harjoitusalueella ja toteuttavat ennalta sovitun lentotehtävän. Harjoitteluun osallistuvat koneet ovat aseistamattomia."

Tuonne Selkämerelle ei taida johtaa Ahvenanmaan ohi kv-ilmatilaa Itämereltä, ihan fiksu veto että pääsevät rauhassa harjoittelemaan. Neukut pörräisi muuten seassa ja harjoitus kärsisi/lentoturvallisuus vaarantuisi...
Lohtajan edustalla olen kuullut että monesti "kalastusalus" seuraa it-harjoituksia antennit sojossa, onkohan tuonne ilmatilaan neukuilla mitään porsaanreikään päästä siviilikoneeksi naamioituneena harjoittamaan tiedustelua?
 
Ohi on, täytyy olla todella erikoinen "vika" jos kaikki koneet jäävät maahan, vai tarvittiinko niitä muualla? Oliko kenties vika ilmatankkauskoneessa?

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/750213/Amerikkalaiskoneiden+vika+kariutti+yhteisharjoituksen

Amerikkalaiskoneiden vika kariutti yhteisharjoituksen
Kotimaa|Turun Sanomat12:57
Suomalaisten ja amerikkalaisten hävittäjäkoneiden yhteisharjoitus Selkämeren yllä on kariutunut tänään amerikkalaiskoneiden tekniseen vikaan, kerrotaan Suomen Ilmavoimista STT:lle.

Amerikkalaisten F-16-koneiden oli tarkoitus lentää harjoitusalueelle Viron Ämarista.

Suomen Ilmavoimien F-18-koneet lensivät harjoitusalueelle, mutta joutuivat harjoittelemaan ilman amerikkalaiskollegojaan.

Koneiden oli määrä harjoitella ilmataistelua Selkämeren yllä Porin edustalla. Myös Britanniasta harjoitusalueelle lentäneen ilmatankkauskoneen piti osallistua harjoitukseen. Harjoitukseen osallistuneiden neljän hävittäjän oli määrä tankata lisää polttoainetta Stratotanker-ilmatankkauskoneesta.

Yhteisharjoitus jatkuu huomenna.

Ensi viikolla harjoituksiin liittyy mukaan Jas Gripen -hävittäjiä Ruotsista. Aseistamattomat koneet lentävät sekä Suomen että kansainvälisessä ilmatilassa.
 
Toivottavasti päivystyskoneet ovat Hki-Vantaalla lähtövalmiina. Voi nimittäin tulla tunnistustehtäviä nyt lähipäivinä.

Tai torjuntatehtäviä... :D Jos vaikka käynnistävät nyt sen Gotlanti-skenaarion kun tajusivat että EuroMaidan -väki on heidän jäljillään...
 
Ohi on, täytyy olla todella erikoinen "vika" jos kaikki koneet jäävät maahan, vai tarvittiinko niitä muualla? Oliko kenties vika ilmatankkauskoneessa?

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/750213/Amerikkalaiskoneiden+vika+kariutti+yhteisharjoituksen

Amerikkalaiskoneiden vika kariutti yhteisharjoituksen
Kotimaa|Turun Sanomat12:57
Suomalaisten ja amerikkalaisten hävittäjäkoneiden yhteisharjoitus Selkämeren yllä on kariutunut tänään amerikkalaiskoneiden tekniseen vikaan, kerrotaan Suomen Ilmavoimista STT:lle.

Amerikkalaisten F-16-koneiden oli tarkoitus lentää harjoitusalueelle Viron Ämarista.

Suomen Ilmavoimien F-18-koneet lensivät harjoitusalueelle, mutta joutuivat harjoittelemaan ilman amerikkalaiskollegojaan.

Koneiden oli määrä harjoitella ilmataistelua Selkämeren yllä Porin edustalla. Myös Britanniasta harjoitusalueelle lentäneen ilmatankkauskoneen piti osallistua harjoitukseen. Harjoitukseen osallistuneiden neljän hävittäjän oli määrä tankata lisää polttoainetta Stratotanker-ilmatankkauskoneesta.

Yhteisharjoitus jatkuu huomenna.

Ensi viikolla harjoituksiin liittyy mukaan Jas Gripen -hävittäjiä Ruotsista. Aseistamattomat koneet lentävät sekä Suomen että kansainvälisessä ilmatilassa.

Trollit kakkivat innosta haiseviin housuihinsa kun tästä tulee juttu Ilta-paskaan.
 
Ohi on, täytyy olla todella erikoinen "vika" jos kaikki koneet jäävät maahan, vai tarvittiinko niitä muualla? Oliko kenties vika ilmatankkauskoneessa?

Vaikea sanoa - näin jalat tukevasti maassa koko ikänsä toimineen, mutta yleistä toimintakulttuuria tällaisissa asioissa jonkin verran tuntevan arvaus on että, syy voi olla myös jonkinlainen "varotekninen" asia. Eli jos olisi tilanne päälle, olisi lennetty ilman ongelmia - mutta rauhan aikana halutaan jos jonkinlaiset turvallisuuteen liittyvät asiat varmistaa moninkertaisin päällekkäisin systeemein - ja kun yksi niistä ei toimi, niin koko homma pannaan seis.
Puhdas arvaus siis tämä, mutta ainakin kun toimitaan maassa niin noin aina joskus käy.
 
Vaikea sanoa - näin jalat tukevasti maassa koko ikänsä toimineen, mutta yleistä toimintakulttuuria tällaisissa asioissa jonkin verran tuntevan arvaus on että, syy voi olla myös jonkinlainen "varotekninen" asia. Eli jos olisi tilanne päälle, olisi lennetty ilman ongelmia - mutta rauhan aikana halutaan jos jonkinlaiset turvallisuuteen liittyvät asiat varmistaa moninkertaisin päällekkäisin systeemein - ja kun yksi niistä ei toimi, niin koko homma pannaan seis.
Puhdas arvaus siis tämä, mutta ainakin kun toimitaan maassa niin noin aina joskus käy.

Näin on. Ihan tyypillistä on, että koneessa havaitaan vaikka jokin pieni häiriö käynnistyksen yhteydessä. Tällöin ainakin kyseinen kone jää siihen. Turha ottaa riskejä rauhan aikana.

Muoks. Hornetissa on siis eräänlainen OBD-järjestelmä. (En muista enää nimeä). Ja sitten antaa tällaisia koodeja. http://www.autowiki.fi/index.php/OBD-II_-koodit

Jos tällaisia koodeja tulee, niin lentotekninen henkilöstö laittaa kuulokkeet kiinni koneen etutilaan ja sitten ihmetellään yhdessä lentäjän kanssa, että onko vika sellainen, että jäädään maahan. Vikakoodeja tulee säännöllisesti, ja ihan jokaisesta kuitenkaan ei ole tarve sammuttaa konetta.
 
Viimeksi muokattu:
Jep - toinen mikä tulee mieleen voisi liittyä johonkin taistelunjohto-/viestiyhteyshommiin ja jos siellä on joku ongelman mahdollisuus niin voinee olla että jää rauhanaikana länsimaisilta ilmavoimilta koneet maahan.
 
http://www.f-16.net/f-16-news-article4932.html The other training event with the Finnish and Swedish air forces will focus on air-to-air tactics that also increases interoperability. :solthum::solthum:
Tätä voi kyllä peukuttaa molemman käden peukaloilla! Harjoituksesta on monta hyvää asiaa:
- suomalaiset oppivat USAFin ja Ruotsin ilmavoimien käytännöistä ja taktiikoista
- harjoitus lisää yhteistoimintakykyä, kuten tässä F-16.netin uutisessakin todettiin
- harjoitus lisää suomalaislentäjien osaamista, kun lennetään harjoituslentoja omasta kalustosta poikkeavaa kalustoa vastaan
- harjoituksessa suomalaiset pääsevät taas treenaamaan ilmatankkausta
- harjoituksen ajankohta on hyvä. Taas pieni signaali harjoituksen poliittisesta aspektista välittyy itään. Vaikka tämä harjoitus on pieni, emme kuitenkaan ole täällä aivan yksin...
 
Tätä voi kyllä peukuttaa molemman käden peukaloilla! Harjoituksesta on monta hyvää asiaa:
- suomalaiset oppivat USAFin ja Ruotsin ilmavoimien käytännöistä ja taktiikoista
- harjoitus lisää yhteistoimintakykyä, kuten tässä F-16.netin uutisessakin todettiin
- harjoitus lisää suomalaislentäjien osaamista, kun lennetään harjoituslentoja omasta kalustosta poikkeavaa kalustoa vastaan
- harjoituksessa suomalaiset pääsevät taas treenaamaan ilmatankkausta
- harjoituksen ajankohta on hyvä. Taas pieni signaali harjoituksen poliittisesta aspektista välittyy itään. Vaikka tämä harjoitus on pieni, emme kuitenkaan ole täällä aivan yksin...

Meikäläinen peukuttaa kyllä vain yhdellä kädellä. :) Suomalaiset lentävät muutenkin ruotsalaisten Gripenien ja norjalaisten F-16-koneiden kanssa lähes joka viikko.

Mielestäni oleellisimmat hyödyt ovat
  • Yhdysvaltain käyttämät taktiikat ja lentäjien taso vs. Norja. Jenkkien F-16 voi olla myös hiukan modernimpi kuin norjalaisten, vaikka norjalaiset on kyllä upgreidanneet omiaan.
  • Ilmatankkaus aina positiivista, koska siihen ei ole niin usein mahdollisuutta
  • Yhteistyö jenkkien kanssa ylipäänsä
  • Pieni turvallisuuspoliittinen aspekti
 
Rajavartiolaitos selvittää hävittäjäharjoituksen lähelle pyrkineen laivan yhteyksiä Venäjään
http://yle.fi/uutiset/rajavartiolai...e_pyrkineen_laivan_yhteyksia_venajaan/7889094
25.3.2015 klo 13:35 | päivitetty 25.3.2015 klo 13:36

"Alus oli matkalla Poriin, jonka edustalla ilmavoimat harjoittelevat.

Rajavartiolaitos ja Tulli selvittävät, missä tehtävissä Nikolay Trubyatchinsky -niminen alus liikkuu Suomen edustalla. Panamaan rekisteröity tutkimusalus tuli viime viikolla Naantalin satamaan. Aluksen nimi viittaa vahvasti Venäjälle, sillä Nikolay Trubyatchinsky oli maineikas, arktisilla alueilla työskennellyt venäläinen sotilasinsinööri ja tiedemies. Ylen saamien tietojen mukaan alus on ollut matkalla Poriin. Toistaiseksi alus on kuitenkin Naantalin satamassa.

Nikolay Trubyatchinsky -aluksessa on tutkimus- ja tallennusvälineistöä. Jos alus aikoisi tehdä Suomessa tutkimustoimintaa, se tarvitsisi tähän erillisen luvan.

– Parhaillaan on käynnissä viranomaisselvitys aluksen statuksesta ja toiminnasta. Selvitämme tarvitseeko alus joitakin viranomaislupia toimintaansa. Jos alus on jokin muu kuin kaupallinen alus, se voi tarvita tiettyjä lupia, sanoo Länsi-Suomen merivartioston apulaiskomentaja Tomi Kivenjuuri.

Viranomaiset selvittävät myös, mikä taho laivan omistaa. Olennaista on, onko kyseessä valtion alus.

– Valtion aluksilta vaaditaan lupa saapua toisen valtion alueelle, sanoo Kivenjuuri.

Kivenjuuren mukaan laivasta on saatavissa runsaasti tietoa julkisista lähteistä, ja tarpeen mukaan lisätietoja pyydetään suoraan alukselta tai sen omistajilta. Suomeen Nikolay Trubyatchinsky tuli Pohjois-Norjasta. Ilmavoimat harjoittelee Ruotsin ja Yhdysvaltain ilmavoimien kanssa Porin edustalla Selkämerellä."


 
Tuonne Selkämerelle ei taida johtaa Ahvenanmaan ohi kv-ilmatilaa Itämereltä, ihan fiksu veto että pääsevät rauhassa harjoittelemaan. Neukut pörräisi muuten seassa ja harjoitus kärsisi/lentoturvallisuus vaarantuisi...
Lohtajan edustalla olen kuullut että monesti "kalastusalus" seuraa it-harjoituksia antennit sojossa, onkohan tuonne ilmatilaan neukuilla mitään porsaanreikään päästä siviilikoneeksi naamioituneena harjoittamaan tiedustelua?

Mitäs minä sanoin...
Tässä tuli tod.näk. todistettua ainakin se että näissä ns."tornareissakin" on joku totuuden jyvä monesti taustalla!
Nyt on hauska nähdä löytyykö viranomaisilta eväät estää laivan toiminta vai ei...
Myös se on mielenkiintoista siirtyykö harjoitus sisämaan puolelle ;) Muistaakseni jossain alkuperäisessä uutisessa mainittiin että Keski-Suomen normaalit harjoitusalueet sisämaassa olivat ns. varalla.
 
Virolaiset reserviläiset saavat ilmavalvonta koulutusta!

"Jos näette sinisen koneen niin se on venäläinen, jos näette harmaan koneen niin se on suomalainen, jos ette näe konetta ollenkaan niin se on NATO:n!"

"Jos näette helikopterin lentämässä hitaasti korkealla, niin se on venäläinen ja menossa Tallinnaan, jos taas näette matalalalla ja kovaa lentävän kopterin niin se virolainen kopteri joka kuljettaa poliittikkoja Suomeen..."
 
Mitäs minä sanoin...
Tässä tuli tod.näk. todistettua ainakin se että näissä ns."tornareissakin" on joku totuuden jyvä monesti taustalla!
Nyt on hauska nähdä löytyykö viranomaisilta eväät estää laivan toiminta vai ei...
Myös se on mielenkiintoista siirtyykö harjoitus sisämaan puolelle ;) Muistaakseni jossain alkuperäisessä uutisessa mainittiin että Keski-Suomen normaalit harjoitusalueet sisämaassa olivat ns. varalla.

Kyllä niissä on. Varmaan lähestulkoon jokaista tässä maassa pidettävää vähänkään laajempaa, ja joskus pienempääkin, harjoitusta pidetään silmällä erään nimeltämainitsemattoman venäläisen itänaapurin laskuun.
Varmaan moni täälläkin on joskus varusmiesaikana päätynyt mukaan tällaiseen tornihuhuun. Jouduttiinpa kerran erään maastoharjoituksen aikana hidastamaan moottorimarssia pikkutiellä, koska risteyksestä eteen tunkenut henkilöauto jäi hetkeksi matelemaan selvästi alle nopeusrajoitusten. Kotvan kuluttua selvisi syykin, kun seuraavassa risteyskohdassa oli toinen auto pysähdyksissä ja auton sisällä äijä ison kameran kanssa flikkailemassa kuvia risteystä hitaasti ohittavista PV:n ajoneuvoista. Ilmoitettiin sitten moto-au:n kanssa tapahtuneesta kouluttajalle, niin sanoi olevan aika normaalia toimintaa niillä kulmilla. Rukissa oli myös harjoitusten alla usein pienimuotoinen briiffi siitä mitä tulee tehdä, jos joutuu pikkutiellä auttamaan harjoitusalueelle yllättäen eksynyttä turistia. Juttelin tässä hetki sitten samalla kurssilla olleen ja sittemmin kadiksen käyneen skapparin kanssa tästä nimenomaisesta aiheesta. Kaikenlaisia kolttosia ne veijarivanjat keksivät, mutta pääasiassa osataan varautua, eikä suomalainen sotilas tai varusmieskään ole oletusarvoisesti niin tyhmä, että paljastaisi mitään sopimatonta ulkopuolisille.
 
Back
Top