Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Erään suuren naapurimaamme, nimiä mainitsematta Venäjän, pojat ovat kyllä hanakoita tämän tiedonkeruun kanssa. Se on tietysti halpaa lystiä tehdä ja yksi niitä harvoja etuja mitä heillä voi olla, ainakin jos lähdetään haastamaan riitaa muidenkin kuin Suomen kanssa.
Kyllä niissä on. Varmaan lähestulkoon jokaista tässä maassa pidettävää vähänkään laajempaa, ja joskus pienempääkin, harjoitusta pidetään silmällä erään nimeltämainitsemattoman venäläisen itänaapurin laskuun.
Varmaan moni täälläkin on joskus varusmiesaikana päätynyt mukaan tällaiseen tornihuhuun. Jouduttiinpa kerran erään maastoharjoituksen aikana hidastamaan moottorimarssia pikkutiellä, koska risteyksestä eteen tunkenut henkilöauto jäi hetkeksi matelemaan selvästi alle nopeusrajoitusten. Kotvan kuluttua selvisi syykin, kun seuraavassa risteyskohdassa oli toinen auto pysähdyksissä ja auton sisällä äijä ison kameran kanssa flikkailemassa kuvia risteystä hitaasti ohittavista PV:n ajoneuvoista. Ilmoitettiin sitten moto-au:n kanssa tapahtuneesta kouluttajalle, niin sanoi olevan aika normaalia toimintaa niillä kulmilla. Rukissa oli myös harjoitusten alla usein pienimuotoinen briiffi siitä mitä tulee tehdä, jos joutuu pikkutiellä auttamaan harjoitusalueelle yllättäen eksynyttä turistia. Juttelin tässä hetki sitten samalla kurssilla olleen ja sittemmin kadiksen käyneen skapparin kanssa tästä nimenomaisesta aiheesta. Kaikenlaisia kolttosia ne veijarivanjat keksivät, mutta pääasiassa osataan varautua, eikä suomalainen sotilas tai varusmieskään ole oletusarvoisesti niin tyhmä, että paljastaisi mitään sopimatonta ulkopuolisille.
Kyllä niissä on. Varmaan lähestulkoon jokaista tässä maassa pidettävää vähänkään laajempaa, ja joskus pienempääkin, harjoitusta pidetään silmällä erään nimeltämainitsemattoman venäläisen itänaapurin laskuun.
Varmaan moni täälläkin on joskus varusmiesaikana päätynyt mukaan tällaiseen tornihuhuun. Jouduttiinpa kerran erään maastoharjoituksen aikana hidastamaan moottorimarssia pikkutiellä, koska risteyksestä eteen tunkenut henkilöauto jäi hetkeksi matelemaan selvästi alle nopeusrajoitusten. Kotvan kuluttua selvisi syykin, kun seuraavassa risteyskohdassa oli toinen auto pysähdyksissä ja auton sisällä äijä ison kameran kanssa flikkailemassa kuvia risteystä hitaasti ohittavista PV:n ajoneuvoista. Ilmoitettiin sitten moto-au:n kanssa tapahtuneesta kouluttajalle, niin sanoi olevan aika normaalia toimintaa niillä kulmilla. Rukissa oli myös harjoitusten alla usein pienimuotoinen briiffi siitä mitä tulee tehdä, jos joutuu pikkutiellä auttamaan harjoitusalueelle yllättäen eksynyttä turistia. Juttelin tässä hetki sitten samalla kurssilla olleen ja sittemmin kadiksen käyneen skapparin kanssa tästä nimenomaisesta aiheesta. Kaikenlaisia kolttosia ne veijarivanjat keksivät, mutta pääasiassa osataan varautua, eikä suomalainen sotilas tai varusmieskään ole oletusarvoisesti niin tyhmä, että paljastaisi mitään sopimatonta ulkopuolisille.
Aikamoinen piikkisika laivaksi:Rajavartiolaitos selvittää hävittäjäharjoituksen lähelle pyrkineen laivan yhteyksiä Venäjään
http://yle.fi/uutiset/rajavartiolai...e_pyrkineen_laivan_yhteyksia_venajaan/7889094
25.3.2015 klo 13:35 | päivitetty 25.3.2015 klo 13:36
"Alus oli matkalla Poriin, jonka edustalla ilmavoimat harjoittelevat.
Rajavartiolaitos ja Tulli selvittävät, missä tehtävissä Nikolay Trubyatchinsky -niminen alus liikkuu Suomen edustalla. Panamaan rekisteröity tutkimusalus tuli viime viikolla Naantalin satamaan. Aluksen nimi viittaa vahvasti Venäjälle, sillä Nikolay Trubyatchinsky oli maineikas, arktisilla alueilla työskennellyt venäläinen sotilasinsinööri ja tiedemies. Ylen saamien tietojen mukaan alus on ollut matkalla Poriin. Toistaiseksi alus on kuitenkin Naantalin satamassa.
Nikolay Trubyatchinsky -aluksessa on tutkimus- ja tallennusvälineistöä. Jos alus aikoisi tehdä Suomessa tutkimustoimintaa, se tarvitsisi tähän erillisen luvan.
– Parhaillaan on käynnissä viranomaisselvitys aluksen statuksesta ja toiminnasta. Selvitämme tarvitseeko alus joitakin viranomaislupia toimintaansa. Jos alus on jokin muu kuin kaupallinen alus, se voi tarvita tiettyjä lupia, sanoo Länsi-Suomen merivartioston apulaiskomentaja Tomi Kivenjuuri.
Viranomaiset selvittävät myös, mikä taho laivan omistaa. Olennaista on, onko kyseessä valtion alus.
– Valtion aluksilta vaaditaan lupa saapua toisen valtion alueelle, sanoo Kivenjuuri.
Kivenjuuren mukaan laivasta on saatavissa runsaasti tietoa julkisista lähteistä, ja tarpeen mukaan lisätietoja pyydetään suoraan alukselta tai sen omistajilta. Suomeen Nikolay Trubyatchinsky tuli Pohjois-Norjasta. Ilmavoimat harjoittelee Ruotsin ja Yhdysvaltain ilmavoimien kanssa Porin edustalla Selkämerellä."
Aikamoinen piikkisika laivaksi:
http://www.marinetraffic.com/ais/de...000/imo:8705010/vessel:NIKOLAY_TRUBYATCHINSKY
Jo pelkällä amatööripohjalla tulkitsisin laivan signaalitiedustelualukseksi...
Onko nämä muuten liikkeellä millaisella viisumilla? Luulisi, että henkilöllisyydet on tiedossa. Nyt kun asiaa ajattelee, niin touhussa on herrasmiessopimuksen makua..
Niin no, miksi siinä muuten olisi noita kaiken maailman tutkakupuja ja erikoisia antenneja?
Venäläiset ovat välillä vähän liian ennalta-arvattavia.
Jep, signaalitiedustelualusta on hankala maskeerata, koska tietyt antennit tarvitaan...Niin no, miksi siinä muuten olisi noita kaiken maailman tutkakupuja ja erikoisia antenneja?
Venäläiset ovat välillä vähän liian ennalta-arvattavia.
@Hanski aloitus osuu oikeaan eli signaalitiedustelualusta on hankala maskeerata. SIGINT vaatii tietynlaisia antenneja ja ne ovat tietynlaisia eri taajuusalueilla. Kyseisestä aluksesta tosin ei löydy ihan hirveästi sellaisia antenneja kuin tiedustelualuksissa yleensä on tai ainakaan aluksissa joiden tehtävä on viesti (COMINT) tai tutkataajuusalueen (ELINT) tiedustelu.
Kyseisestä aluksesta löytyy kolme kappaletta satelliittiviestilaitteiden kupuja. Kaksi pienempää ja yksi isompi, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/MSV_Nordica_2009.jpg kuvassa on kotimainen monitoimimurtaja Nordica jossa samalaiset kuvut. Muut mastot ovat aivan samanlaisia radio/valomastoja kuin muissakin aluksissa. SIGINT aluksista löytyy yleensä päämastosta VHF/UHF/SHF-taajuusalueen suunnanmääritykseen antennit (monta antennia ympyränmuodossa), tästä aluksesta sellaisia ei löydy. Myöskin hyvin monessa aluksessa (Ruotsi/Suomi/Italia/Saksa) löytyy iso suorakaiteen muotoinen antennisääsuoja kansirakenteiden päältä, tällaisia kyseisestä aluksesta ei myöskään löydy. Se mitä aluksesta löytyy niin paljon nostureja sekä perästä kaksi kpl kuiluja erilaisia vedessä vedettäviä laitteita varten, tällaisille ei ole mitään tarvetta SIGINT aluksessa.
Kyllä itse näkisin että kyseessä on kuitenkin se merentutkimusalus se mitä ei pysty sanomaan on onko aluksella sotilaallisia vai siviili käyttötarkoituksia. Toki kaikki saa uskoa ihan just niinkuin haluaa, mutta taitaa tässäkin pieni Venäjänpelko haiskahtaa. Huomio kannattaisi kiinnittää niihin oikeisiin tiedustelualuksiin joita aivan varmasti myös tuossa Itämerelläkin jatkuvasti pyörii.
https://cubaconfidential.files.wordpress.com/2015/01/russian-spy-ship.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/7600/3946e2f4288b.jpg
http://barentsobserver.com/sites/ba...lligence_vessel_yury_ivanov.jpg?itok=pU4-ejDB
http://fas.org/irp/world/russia/program/okean_DNSC8704487_JPG.jpg
On lanka-antennia, piiska, dipolia, disconea, ja lautasantennia sekä isompia sääsuoja kupuja.
Eihän nämä tutkimusalukset yleensä seilaa ilman tarkoitusta ja suunnitelmaa. Antaa venäläisten nyt kertoa miksi ovat matkalla Poriin ja mitkä suomalaiset tahot ovat mahdollisesti isäntiä. Jos mitään järkevää syytä ei löydy, voimme osoitella sormella.
Onko nämä muuten liikkeellä millaisella viisumilla? Luulisi, että henkilöllisyydet on tiedossa. Nyt kun asiaa ajattelee, niin touhussa on herrasmiessopimuksen makua..
Tiedustelupaatteja on ja on ollut myös huomattavasti pienempiäkin, kuin tuo epäilty paatti. Ennen muinoin osa oli jopa naamioitu kalastusaluksiksi.
Hauskinta tässä on, että tulikohan se oikein töihin meidän satamaan? Kyllähän nuo aina vakoilevat harjoituksissa ja vierailevat toisten satamissakin,mutta oikein töihin. Viranomaiset selvittävät. Kaikkein kuumeisimmin sitä että koska se lähtisi pois. Pääsisi tästä kiusallisesta tilanteesta.
Mitäs sitten jos se ei lähde ollenkaan? On siinä ensi syksynäkin vielä? Tasavallan presidentti matkustaa moskovaan anomaan Tsaarilta voisitteko siirtää se teidän vakoilualuksen pois meidän satamasta.,