No en tiedä millaisia objekteja olet tarkoittamassa, mutta onhan UKK melko loihakka esimerkki.
Oma kysymyksensä voisi olla sekin, että missä määrin valtio tarvitsi esim. heimosotia, jotta energinen ja vähän sodasta ja verestä hullaantunut nuorison parhaimmisto sai tekemistä.....vähemmänpähän aiheuttivat tutinaa kotimaassa, kun sai tuon energian purettua toimeliaisuudessa itään.
Monen Talon isäntä sanoi jossain vaiheessa jyrkän nou, kun pojat alkoivat ehdotella heimorintamalle lähtöä. Isännillä oli pojille muutakin tekoa kuin panna ne tappelemaan pääomapiirien ja nousevan metsäteollisuuden siirtomaatarpeiden puolesta....ja TÄMÄ puoli on jotenkin varmaan vahingossa
jäänyt vähälle huomiolle koko tohinassa. Toiminnalle löytyi rahoitusta ja myötäsukaa rahapiireissä. Metsät, tunnetut kaivannaiset ja vihoviimein Jäämeren ranta houkuttelivat kovasti. Ei ole tässä maailmassa eka kerta, kun joku ideologia tai aate valjastetaan taloustoiminnan rattaita kiskomaan.
Hyvä diili. Vapaaehtoiset vetävät vankkureita ilman asiallista korvausta, nakataan minimifyffe tiskiin ja katsotaan päältä. Jos onnistuu, niin hedelmä tippuu lautaselle halvalla, jos menee vituilleen, niin sattuuhan sitä.....aivan sattumalta liikkeiden pääpuhujina ei ollut palavasilmäisiä kirkonmiehiä tai tulikielisiä agitaattoreita. Ideologiat vääntyivät tarvittaessa luokille ja vihaa riitti, oikeutus etsittiin hamuamalla kehiin joku myyttinen suursuomalaisuus pitkin siperian rantoja kamuten.
Kiitos ja anteeksi, yllä on inhorealistinen omatekoinen käsitys tuon ajan pohinoista. Kirkasotsainen idealismi ei ole koskaan nevö minua vakuuttanut ja mitä olen vuosia mittaillut tätä elämänpolkua, niin eipä siihen ole kyllä aihettakaan.
Olen hiukan hajua paremmin snaijulla siitä, millä tavoin nämä heimosotajoukot katsoivat aiheelliseksi suhtautua mm. rajakarjalaisiin suomalaisiin. Talvela oli tunnettu siellä, missä hän rajoja ylitteli hevosvaunuissa tai ratsailla istuen.