20 vuotta Estoniasta

RDF

Kapteeni
Tulipa perehdyttyä vuosipäivän saaatossa aiheeseen ja on se aikamoista ollut. Käytännössä 10 minuutissa on pitänyt päästä ulos ja henkiin jäivät lähinnä ne, jotka tajusivat tilanteen heti. Tilannetta laivalla pystyy tuskin käsittämään, jos ei mukana ollut.

youtuubissta löytyy hätäkutsut ja tutkijaryhmän sukelluksia.

Aikamoiset hermot vaatinut brittusukeltajilta mennä uimaan ruumiiden sekaan. Selkäpiitä karmii ei voi muuta sanoa


 

pstsika

Haukka
Lahjoittaja
Juuri tälläisten takia ruotsinlaivalla kannattaa asemoida itsensä yökerhoon, koska kun anniskelu lakkaa, niin laiva alkaa jo olla turvallisilla vesillä Tukholman saaristossa eikä avomerellä. Siinä vaiheessa, kun on aika vetäytyä kakkoskannelle jatkoille tai nukkumaan, niin laiva ei enää uppoa ns. rantavesiin. ;)

Onnettomuustutkintalautakunnan raportti on muuten ihan mielenkiintoista luettavaa:http://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/mvestonia.html
 

Samovarius

Kapteeni
Lahjoittaja
Hengittääkö sukeltaja jotain heliumseosta vai onko äänitystekniikka jotenkin pielessä, kun ääni on noin mikkihiirimäinen?
 

RDF

Kapteeni
Hengittääkö sukeltaja jotain heliumseosta vai onko äänitystekniikka jotenkin pielessä, kun ääni on noin mikkihiirimäinen?
Youtuubi kommenttien perusteella kyse on jostan seoksesta jossa on heliumia ja jotian muuta, eli ei pelkkäää paineilmaa.

Video muuten päättyy kuvaan jonkun huono-onnisen jaloista......rauha heille.
 

winsu

Kapteeni
Lahjoittaja
Helioxia tai trimixiä. Kolmen vuorokauden ajan ryhmät sukelsivat vuoroissa joulukuussa -94 ja tuo seos mahdollisti todella pitkät ajat 80m syvyydessä. Poistaa typpinarkoosin ja happimyrkytyksen mahdollisuutta veden paineessa.
 
Viimeksi muokattu:

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Talossani asuu eläkeläinen joka työskenteli Tyksissä tuolloin. Näki omin silmin pelastuneen ja sairaalaan tuodun Estonian kakkoskipparin. Myöhemmin herra vietiin yksityisen firman lanssilla ties minne. Tämä on tosi.
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Muistan päivän kuin eilisen. Mieleen parhaiten on jäänyt koulubussin yli lentänyt svenskien Vertol. Kävi tankilla Turun kentällä. Yläaste sijaitsi mäen päällä josta näki Tyksiin suuntautuneet lennot komeasti. Illalla talomme yli lensi MI-8 kohti pohjoista. Ilmeisesti palasi kotiin virka-avulta.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Talossani asuu eläkeläinen joka työskenteli Tyksissä tuolloin. Näki omin silmin pelastuneen ja sairaalaan tuodun Estonian kakkoskipparin. Myöhemmin herra vietiin yksityisen firman lanssilla ties minne. Tämä on tosi.
Voihan se olla, että ns. suuri yleisö ei ole vihitty ihan kaiken faktan suhteen. Ei olisi ensimmäinen kerta tässä maailmassa. Ruotsissa kai jotkut tuolloiset viranomaiset ovat sanoneet aivan suoraan, että asioita salattiin. Jotain eläköityneitä merivoimasotilaita ja poliiseja.

Tuo murhenäytelmä opetti minulle ainakin sen, että joka kerta, kun joku mainostaa jotain paattia uppoamattomaksi, oikeanpuoleinen, Bresnev-mallinen kulmakarvani kohoaa 35-astetta.
 

Juke

Ylipäällikkö
BAN
Itse olin ollut laivassa joskus 80/90 luvun taitteessa kun se oli vielä Wasa Queen ja ajoi Uumajan ja Vaasan väliä. Talvipakkasilla laiva oli kerran tunnin pari jäissä kiinni ja eräs rouva vieressäni sanoi:" Kylläpä se nyt kulkee rauhallisesti !" Sanoin rouvalle, että hyvä rouva olemme olleet kiinni ahtojäissä jo tunnin. Tiedustelin asiaa sillata/kannelta ja sanottiin että ei voi keulavisiirin vaurioitumisen mahdollisuuden takia ajaa köydessä jäänmurtajan/hinaajan perässä...pitää vain odottaa että murtaja saa jään rikki riittävän suurelta alueelta. Kieltämättä silloin kävi mielessä, että kuinka nopeasti pääsee kannelle ja siitä meren jäälle jos purkki uppoaa.

Jokin ei täsmää; http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Wasa_Queen

Eli olinkin Wasa Kingin kannella; http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Estonia

En muista vuotta tarkkaan, mutta muistan että tuolloin laivalla esiteltiin Budweiser olut ensikertaa Suomessa.

http://fi.swewe.net/word_show.htm/?1242312_1&Budweiser
 
Viimeksi muokattu:

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
RVL sukeltajien kerrotaan kohdanneen vieraita sukeltajia hylyssä aika nopeasti haverin jälkeen. Tiedä sitten tämän todenperäisyyttä. Lähde oli mielestäni kuitenkin asiallinen.
 

yrjö

Kenraali
Itse olin ollut laivassa joskus 80/90 luvun taitteessa kun se oli vielä Wasa Queen ja ajoi Uumajan ja Vaasan väliä. Talvipakkasilla laiva oli kerran tunnin pari jäissä kiinni ja eräs rouva vieressäni sanoi:" Kylläpä se nyt kulkee rauhallisesti !" Sanoin rouvalle, että hyvä rouva olemme olleet kiinni ahtojäissä jo tunnin. Tiedustelin asiaa sillata/kannelta ja sanottiin että ei voi keulavisiirin vaurioitumisen mahdollisuuden takia ajaa köydessä jäänmurtajan/hinaajan perässä...pitää vain odottaa että murtaja saa jään rikki riittävän suurelta alueelta. Kieltämättä silloin kävi mielessä, että kuinka nopeasti pääsee kannelle ja siitä meren jäälle jos purkki uppoaa.
Kun kerran tuollainen visiiri kääntyy ylös niin siinä täytyy olla saranatapit. Sellaiset ei välttämättä kestä jäänmurtajan haarukkaan "nojaamista" kun yhdistelmä kääntyilee ja voi vaikkapa äkkipysähtyä. Eikä varmaan olisi kestänytkään kun ei kestänyt aallokkoa.
 

kimmo.j

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Talossani asuu eläkeläinen joka työskenteli Tyksissä tuolloin. Näki omin silmin pelastuneen ja sairaalaan tuodun Estonian kakkoskipparin. Myöhemmin herra vietiin yksityisen firman lanssilla ties minne. Tämä on tosi.
Väittämättä mitään, totean tuon yksityisen firman lanssin olleet todennäköisesti normaalilla sairaalasiirrolla. Kakkoskippari oli tuskin ainoa joka lähti eteenpäin.
Tuollainen potilas määrä saa minkä tahansa päivytyksen jumiin ja potilaita pitää alkaa siirtelemään ties minne jotta saadaan tilaa.
 

Samovarius

Kapteeni
Lahjoittaja
Voihan se olla, että ns. suuri yleisö ei ole vihitty ihan kaiken faktan suhteen. Ei olisi ensimmäinen kerta tässä maailmassa. Ruotsissa kai jotkut tuolloiset viranomaiset ovat sanoneet aivan suoraan, että asioita salattiin. Jotain eläköityneitä merivoimasotilaita ja poliiseja.

Tuo murhenäytelmä opetti minulle ainakin sen, että joka kerta, kun joku mainostaa jotain paattia uppoamattomaksi, oikeanpuoleinen, Bresnev-mallinen kulmakarvani kohoaa 35-astetta.
Numeraalin jälkeiseen laadulliseen substantiiviin tulee väliviiva ainoastaan, jos se ei ole perusmuodossa, ja silloinkin harvoin. Lähinnä, jos numeraali aukikirjoitettuna laatuineen olisi yhdyssana. En äkkiseltään löytänyt virallista ohjetta, mutta esimerkit osoittanevat mistä on kyse:

35 astetta "kolmekymmentäviisi astetta"
35 asteen "kolmenkymmenenviiden asteen"
35-asteinen "kolmekymmentäviisiasteinen"
 

RDF

Kapteeni
Voihan se olla, että ns. suuri yleisö ei ole vihitty ihan kaiken faktan suhteen. Ei olisi ensimmäinen kerta tässä maailmassa. Ruotsissa kai jotkut tuolloiset viranomaiset ovat sanoneet aivan suoraan, että asioita salattiin. Jotain eläköityneitä merivoimasotilaita ja poliiseja.

Tuo murhenäytelmä opetti minulle ainakin sen, että joka kerta, kun joku mainostaa jotain paattia uppoamattomaksi, oikeanpuoleinen, Bresnev-mallinen kulmakarvani kohoaa 35-astetta.
Jotenkin näihin salaliittoteorioihin tuntuu aina liittyvän tietynlainen lapsenusko ihmisen voittamattomuuteen, oli kyse sitten Estoniasta, 11.9 iskuista tai vaikka Dianon kuolemasta.

Taustalla lienee lapsenusko siitä, että ihminen osaa nykyisin tehdä, suunnitella ja ottaa kaiken niin hyvin huomioon, että mitään megaluokan katastrofia ei vaan voi syntyä, ellei jokin taho sitä välttämättä halua. Asiassa on syytä myös huomioida että joillekkin voi olla jopa edullista että megaluokan fuck upin jälkeen lasketaan ilmoille salaliittoteorioita, joilla saadaan ihmisten huomiota käännettyä pois omasta niskasta ja asioiden todellisesta syytä (joku mokasi, tehtiin maaanataikappale tai ihan vaan lintsattiin töistä).
 

peelo

Ylipäällikkö
Toi radio liikenne kannattaa kuunnella kokonaan. Alussa oli kaikilta osapuolilta kyllä melkoista jäätymistä ja kun päästiin vauhtiin niin homma rupes jotenkin sujumaan. Kielinä oli englantia, suomea, suomen-ruotsia, ruotsia ja sitten vielä kaikkia näitä sekaisin. Olen kerran käynyt Silja Symphonyn komentosillalla ja silloin vahdissa ollut kaveri ilmeisesti oli ruotsinkielinen ja puhui englantia todella huonosti, suomea ei ollenkaan. Ei antanut kovin ammattimaista kuvaa toiminnasta.
 
Viimeksi muokattu:

pstsika

Haukka
Lahjoittaja
 

Herman30

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
http://www.mtv.fi/viihde/televisio/artikkeli/missa-he-ovat-nyt-janne-porkkaa-syytetaan-edelleen-onnenpyoran-loppumisesta/5501782

Janne Porkasta piti tulla isona merikapteeni.

– Olen käynyt merimiesammattikoulun ja ollut muun muassa neljä vuotta laivalla töissä. Olen ollut Viking Sally -laivalla matruusina yhdeksän kuukauden ajan, ennen kuin alus myytiin virolaisille ja siitä tuli Estonia.

– Minua hymyilytti hirveästi aikoinaan se keskustelu mitä käytiin sen ympärillä, että miksi Estonia upposi. Siinä oli kaikenlaista salaliittoteoriaa sun muuta.

Porkka ihmettelee, mikseivät toimittajat soittaneet laivan entiselle henkilöstölle.

– Jos yksikin toimittaja olisi soittanut entisillä työntekijöille ja kysynyt, että oliko keulaportin kanssa ongelmia laivan ollessa nimeltään Viking Sally, moni olisi vastannut, että kyllä. Kyllä mekin Turusta lähdimme liikkeelle siten, että saimme autokannen rampin kiinni, mutta emme keulavisiiriä. Siellä hakkasimme lekojen kanssa, että saimme visiirin kiinni.

– Kaikesta legendaarisin oli nyt jo edesmennyt yliperämies, jonka lempinimi oli Parta ja joka veti tupakkaa. Yhden kerran oli kova myrsky. Hän sanoi minulle, että mene Janne katsomaan autokannelle, että tuleeko vesi sisään. Sanoin, että kyllä tulee. Hän kysyi, että onko vettä nilkkaan vai polveen asti. Vastasin, että nilkkaan. Hän sanoi, että ”sitten ei mitään hätää, tule pois.”

Laivan keulavisiiri vuosi siis jo silloin.

– Silloin, kun pikkuveli soitti minulle ja sanoi, että nyt pitää avata telkkari ja kun näin uutiset Estonian uppoamisesta, tiesin heti, mitä oli tapahtunut. Kun aallot hakkaavat avomerellä tarpeeksi voimakkaasti, niin visiirihän lentää äkkiä helvettiin siitä. Vesi pääsee autokannelle, ei siinä voi enää mitään tehdä.
 

RDF

Kapteeni
Kyllä se aikalailla on mennyt pohjaan niinkuin virallinen tutkinta väittää. Laajan materiaalin perusteella vaikuttaa hieman siltä, että laivan huonoa hoitoa ja miehistön puutteita ei ole virallisesti, ehkä poliittisista syistä, haluttu alleviivata. Salaliittoteoriat sisältävät mitä mielikuvituksellisempia vaihtoehtoja, että niitä on vaikea ottaa vakavasti.
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Taloyhtiössä jossa asun asuu vanha eläkeläinen joka on Tyksissä tehnyt työuransa. Kertoi omin silmin nähneensä kakkos kippari Avo Pihtin sairaalassa. Yksityinen ambulanssi vei miehen pois myöhemmin. Asiasta ei puhuttu.
Miehellä ei mitään syytä valehdella.
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Kyllä se aikalailla on mennyt pohjaan niinkuin virallinen tutkinta väittää. Laajan materiaalin perusteella vaikuttaa hieman siltä, että laivan huonoa hoitoa ja miehistön puutteita ei ole virallisesti, ehkä poliittisista syistä, haluttu alleviivata. Salaliittoteoriat sisältävät mitä mielikuvituksellisempia vaihtoehtoja, että niitä on vaikea ottaa vakavasti.
Rabben sukellukset hyllylle kokivat outoja asioita. ROW joka putosi nostovaiheessa takaisin laidan yli mereen hävisi.
Venäläinen sukellusvene häiritsi sukeltajien emäalusta menomatkalla. Nousi pintaan keulan edessä.
 
Top