Näin Korhonen toi DeWitin lauman taas julkisuuteen...
Suomen Kansa Ensin -tilaisuudessa hämmästyttänyt kansanedustaja: ”Kerroin isästäni, joka oli sotaveteraani, sotainvalidi ja vakaumuksellinen kommunisti”
Teppo Ovaskainen
Luotu:
7.12.2018 11:48
Päivitetty:
7.12.2018 12:28
- Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
Vasemmistoliiton kansanedustaja Markus Mustajärvi kertoo Facebookissa, että esiinnyttyään äärioikeiston tilaisuudessa hänet leimattiin "pahimmista pahimmaksi". "Onhan tämä helvettiä", kansanedustaja kirjoitti.
Vasemmistoliiton riveissä ihmetellään puolueen kansanedustajan Markus Mustajärven vierailua Suomen Kansa Ensin -liikkeen mielenosoitukseen Eduskuntatalolla itsenäisyyspäivänä. Mustajärvi sanoo Uudelle Suomelle, että hän pitää ”härskinä” yritystä leimata hänet äärioikeiston tukijaksi vierailun vuoksi.
”Tämmöinen kytkentä on aika outo”, Mustajärvi sanoo.
Kansanedustajan mukaan päätös puhua mielenosoitusväelle oli spontaani.
”Kun olin Linnan juhlilta kävelemässä eduskuntaan työpaikalleni, seurasin siinä aikani mielenosoitusta ja sanoin, että voisinko minäkin sanoa muutaman sanan. Viestini oli se, että isänmaa, paitsi että se on sininen ja valkoinen, on myöskin punainen”, Mustajärvi sanoo.
Hän kritisoi puheessaan vasemmistolaisten väittämistä epäisänmaallisiksi.
”Kerroin muun muassa isästäni, joka oli vakaumuksellinen kommunisti, sotaveteraani ja sotainvalidi. Vähän avasin sitä, että tämä maa on muidenkin kuin äärioikeiston.”
Mustajärvi katsoo, että itselle vieraitakaan mielipiteitä ei tule vaieta ja vaientaa ”sanomalla, että noin ei voi sanoa”.
”Ei pidä hyväksyä sitä, että kiihotetaan esimerkiksi väkivallantekoihin.
Mutta mielestäni Kekkonen oli aikanaan viisas siinä – kun ajateltiin, että kommunistit olivat Suomelle vaaraksi – että otti heidän hallitukseen.”
Vasemmistoliiton kunnanvaltuutettu ja eduskuntavaaliehdokas Tiia Maija Lehtonen arvosteli Mustajärven ratkaisua Twitter-päivityksessään.
”
Olen nähnyt aika paljon aikaa ja vaivaa äärioikeiston perseilyjen penkomiseen. Kun sitten näät oman puolueen kansanedustajan puhumassa jossain Suomen Kansa Ensin -miekkarissa, niin pettymys on aika iso. Tästä toivottavasti luvassa toimenpiteitä, asiaa ei voi jättää tähän”, Lehtonen kirjoittaa.
Mustajärven vierailua hehkutettiin tilaisuudessa ”äärimmäisen isona kunniana” ja kansanedustajaa kiiteltiin rohkeudesta. Mustajärvi itse sanoi puheessaan, että hän ei varmaankaan ole paikalla olijoiden kanssa samaa mieltä monestakaan asiasta, mutta pari yhtymäkohtaa Suomen Kansa Ensin -liikkeeseen hän mainitsi. Suomen Kansa Ensin -ryhmä vaatii rajojen sulkemisen lisäksi muun muassa Suomen sotilaallista puolueettomuutta ja euro- sekä EU-eroa.
”Minä en hyväksy sitä, että EU:n nimissä meidän kansallista päätäntävaltaa kavennetaan. Minä en koskaan hyväksy sitä, että kansainvälisten sotaharjoitusten kautta Suomi viedään lähemmäksi Natoa”, Mustajärvi sanoi mielenosoittajille videotallenteen mukaan.
”On hienoa, että te annatte minulle mahdollisuuden keskustella. Minä en varmaankaan ole teidän kanssa samaa mieltä monestakaan asiasta, mutta näistä asioista [olen]. Minulle isänmaallisuus on tärkeä asia”, hän päätti puheensa.
Mustajärvi kiistää ”kumartaneensa” mihinkään suuntaan. Hän huomauttaa tuoneensa puheessaan selvästi esiin erimielisyytensä mielenosoittajien kanssa.
”Kyllä mielestäni omassa puheessani tulee se viesti ihan selvästi esille.”
”Minä kerroin siitä, mikä minun näkemykseni isänmaallisuudesta on, ja se poikkeaa aika lailla siitä, mikä on äärioikeiston kanta. Pitää olla valmis kohtaamaan sellaisetkin ihmiset, jotka ovat aika lailla kaikesta eri mieltä kuin itse”, hän sanoo.
Hän kertoo saaneensa asiasta palautetta puolesta ja vastaan.
”Jotkut eivät ymmärrä miksi se piti sanoa, minun mielestä se piti sanoa.”
Päivitys klo 12:28: Juttuun tarkennettu Suomen Kansa Ensin -liikkeen nimiasua.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/26...anedustaja-kerroin-isastani-joka-oli#comments