612-marssi & anarkistit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TomTom
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Seuraavaksi voidaankin kieltää Rebel-liput jenkkiautoista, koska rasismi. USA:n liput, koska Trump ja rasismi ja kapitalismi, Iso-britannia, ne ne vasta olikin siirtomaakapitalistisikoja aikoinaan.. yms. Onko tämä laitonta no ei, mutta penaltia tulee silti...
Mielestäni poliisi hoiti ton tyylikkäästi, tosin mitä tänään luen uutisia niin Mykkänen on myös tätä mieltä, kun taas poliisi ymmärrettävästi kaipaa tarkempaa lainsäädäntöä. Liput otettiin nutipäiltä pois, koska todettiin että tässä yhteydessä niitä käytettiin kiihotukseen kansanryhmää vastaan. Kansanosan tuhoon erikoistuneen valtion lipun plokkaaminen pois tässä yhteydessä istuu ainakin minun oikeudentajuuni ihan hyvin. Toki sirpit ja vasaratkin voisi blokata samaan hengenvetoon pois näissä yhteyksissä, esim. anarkisteilta.
Mutta ilman sen kummempia whatabouteja niin hyvin tehty, poliisi :solthum:

Mielestäni poliisi hoiti ton tyylikkäästi, tosin mitä tänään luen uutisia niin Mykkänen on myös tätä mieltä, kun taas poliisi ymmärrettävästi kaipaa tarkempaa lainsäädäntöä. Liput otettiin nutipäiltä pois, koska todettiin että tässä yhteydessä niitä käytettiin kiihotukseen kansanryhmää vastaan. Kansanosan tuhoon erikoistuneen valtion lipun plokkaaminen pois tässä yhteydessä istuu ainakin minun oikeudentajuuni ihan hyvin. Toki sirpit ja vasaratkin voisi blokata samaan hengenvetoon pois näissä yhteyksissä, esim. anarkisteilta.
Mutta ilman sen kummempia whatabouteja niin hyvin tehty, poliisi :solthum:
Oliko joku kieltänyt puupäiden omien tunnusten käytön?
Mikäli ei ollut, on kyseessä hyvin ohjattu provo ja tuskin on sattumaa, että sama venäläisporukka kuvasi puupäitä heti lähdöstä ja hetken päästä haastatteli Bäckmania..

Hakola puhui tv:ssä löysiä siitä, että olisivat yllättäen ottaneet liput esiin, kyllä ne näkyi jo hyvissä ajoin ennen lähtöä.

Olisivat voineet ottaa heti pois, niin olisi jäänyt mediaspektaakkeli hyödyntämättä.

Mikäli ei ollut, on kyseessä hyvin ohjattu provo ja tuskin on sattumaa, että sama venäläisporukka kuvasi puupäitä heti lähdöstä ja hetken päästä haastatteli Bäckmania..

Hakola puhui tv:ssä löysiä siitä, että olisivat yllättäen ottaneet liput esiin, kyllä ne näkyi jo hyvissä ajoin ennen lähtöä.

Olisivat voineet ottaa heti pois, niin olisi jäänyt mediaspektaakkeli hyödyntämättä.
Seuraavan kerran kun natsit marssii, voisiko joku noheva kansalaisaktivisti viedä sinne vaikka "Novorossijan" lipun sekaan? Saisi bäckmänit hyvää filmiä RTllä esitettäväksi.

Huomiona: CD 47-alkuinen kilpi piipahti ennen miekkaria (
) ja jatkoi heti matkaa (kun huomasi kamerat?). Lieneekö heittänyt B:n paikalle vai tarkastiko muuten tilannetta?

Tässä sitä on isänmaallinen joukko :ROFLMAO:

Emil Hagberg, joka on Ruotsin Vastarintaliikkeen johtajaneuvoston jäsen, sanoi liikkeen nettiradiolähetyksessä, että hän mieluummin näkisi Ruotsin venäläisten valtaamana kuin nykyjohdon alaisuudessa.

Liikkeen entinen johtaja Klas Lund oli samoilla linjoilla. Hän piti Venäjästä luotua uhkakuvaa pötypuheena ja sanoi, että todellinen uhka tulee etelästä ja lännestä.

https://yle.fi/uutiset/3-8882095

Pohjoismainen Vastarintaliike osallistui 2015 Pietarissa, Venäjällä pidettyyn äärioikeistolaisten kokoontumiseen, jonka virallinen nimi oli Kansainvälinen Konservatiivi-foorumi. Järjestön edustajat olivat läsnä kokoontumisessa, mutta eivät kuitenkaan virallisina kutsuttuina konferenssivieraina.

Järjestäjänä toimi venäläispuolue Rodina (Synnyinmaa), ja konferenssin aikana osallistujajärjestöt allekirjoittivat julkilausuman Venäjällä ja Euroopassa toimivien konservatiivien yhteistyöstä.

Suomalainen äärioikeisto on perinteisesti suhtautunut vihamielisesti Venäjään ja venäläisiin.

Siksi Suomen Vastarintaliike ei ole lämmennyt Venäjälle yhtä paljon kuin ruotsalaiset toverinsa.

Jos dosentti on tuohonkin soppaan lusikkansa tökännyt, niin taitaa olla Suomen Vastarintaliikekin lämpiämässä Kremlin suuntaan.

Huomiona: CD 47-alkuinen kilpi piipahti ennen miekkaria (
) ja jatkoi heti matkaa (kun huomasi kamerat?). Lieneekö heittänyt B:n paikalle vai tarkastiko muuten tilannetta?

Noita Venäjän diplomaattikilvillä olevia autoja näkee rautatieasemalla parkissa ratapihan ali menevän tunnelin Kaisaniemen päässä olevan rakennelman vieressä. En nyt muista onko niille varattu oikein paikka siihen. Tykkäävät vissiin matkustella junalla. Mutta aika kiirreellähän tuo auto poistui paikalta.

Vastarintaliike on niin pieni hörhölauma, että eivät ne ole todellinen uhka sen enempää Suomelle kun edes Ruotsille, enkä ihan helposti usko että siitä sellaista ikinä tuleekaan...ei sillä ole riittävästi kasvupohjaa edes nykyisissä olosuhteissa.

Putin kyllä vetää kaikista naruista mistä vähänkin voi vetää...ihan sama onko se naru oikealla, vasemmalla vai keskellä kunhan pääsee kuseskelemaan länsimaiden ja aivan erityisesti liberaalien nilkoille.

Tähän loppuun joku hassu kuva Putinista ja Trumpista :ROFLMAO:

Yhteiskunnan ilmapiiri ehti pari päivää liukua tiukentuvan maahanmuuttoseulonnan kannalle, mutta hakaristilippujen myötä tapahtui täyskäännös, ja nyt some on jälleen täynnä vaatimuksia poliitikoille, että rasismi ja vihapuhe on suurin ongelma.

Ei mulla muuta.

On lipuista ihan mitä mieltä tahansa, niin kyllä hakaristilippujen heiluttelu on nykymaailmassa omille nilkoille kuseskelua. Samaa voi sanoa myös sirpistä ja vasarasta :ROFLMAO:

Yhteiskunnan ilmapiiri ehti pari päivää liukua tiukentuvan maahanmuuttoseulonnan kannalle, mutta hakaristilippujen myötä tapahtui täyskäännös, ja nyt some on jälleen täynnä vaatimuksia poliitikoille, että rasismi ja vihapuhe on suurin ongelma.

Ei mulla muuta.
Ainakin Iltiksen pääkirjoitus tänään vaati rotia ja kansalaisten turvaamista yhteiskunnan ensimmäisenä ja tärkeimpänä tehtävänä.

Ei mulla muuta.
Äläs ny, Heinäluomakin oli jo harkitsemassa tiukkoja toimenpiteitä, tiukempia mitä Kokkareiden kärjeltä kuulee.
Mtv3 aamussa..

On lipuista ihan mitä mieltä tahansa, niin kyllä hakaristilippujen heiluttelu on nykymaailmassa omille nilkoille kuseskelua. Samaa voi sanoa myös sirpistä ja vasarasta :ROFLMAO:

Ei neuvostosymboleista, tai muusta kommunismiromantiikasta juuri kukaan välitä, joten eivät nuo siinä mielessä sama asia ole. Che paita on ihan hyväksyttävä kampe, mutta saman tyylinen Göring paita ei ole. Kommunistien ruumiskasat on jotenkin hyväksyttävämpiä kai.

Korhonenkin kovasti puhuu tolkusta ja asiallisesta keskustelusta...hieman menee pohja tälläisestä vaikka itse asiasta samaa mieltä..

Näin Korhonen toi DeWitin lauman taas julkisuuteen...

Suomen Kansa Ensin -tilaisuudessa hämmästyttänyt kansanedustaja: ”Kerroin isästäni, joka oli sotaveteraani, sotainvalidi ja vakaumuksellinen kommunisti”

Teppo Ovaskainen
Luotu:
7.12.2018 11:48
Päivitetty:
7.12.2018 12:28
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    BP8H0304.jpg

Vasemmistoliiton kansanedustaja Markus Mustajärvi kertoo Facebookissa, että esiinnyttyään äärioikeiston tilaisuudessa hänet leimattiin "pahimmista pahimmaksi". "Onhan tämä helvettiä", kansanedustaja kirjoitti.

Vasemmistoliiton riveissä ihmetellään puolueen kansanedustajan Markus Mustajärven vierailua Suomen Kansa Ensin -liikkeen mielenosoitukseen Eduskuntatalolla itsenäisyyspäivänä. Mustajärvi sanoo Uudelle Suomelle, että hän pitää ”härskinä” yritystä leimata hänet äärioikeiston tukijaksi vierailun vuoksi.
”Tämmöinen kytkentä on aika outo”, Mustajärvi sanoo.
Kansanedustajan mukaan päätös puhua mielenosoitusväelle oli spontaani.

”Kun olin Linnan juhlilta kävelemässä eduskuntaan työpaikalleni, seurasin siinä aikani mielenosoitusta ja sanoin, että voisinko minäkin sanoa muutaman sanan. Viestini oli se, että isänmaa, paitsi että se on sininen ja valkoinen, on myöskin punainen”, Mustajärvi sanoo.

Hän kritisoi puheessaan vasemmistolaisten väittämistä epäisänmaallisiksi.
”Kerroin muun muassa isästäni, joka oli vakaumuksellinen kommunisti, sotaveteraani ja sotainvalidi. Vähän avasin sitä, että tämä maa on muidenkin kuin äärioikeiston.”

Mustajärvi katsoo, että itselle vieraitakaan mielipiteitä ei tule vaieta ja vaientaa ”sanomalla, että noin ei voi sanoa”.

”Ei pidä hyväksyä sitä, että kiihotetaan esimerkiksi väkivallantekoihin. Mutta mielestäni Kekkonen oli aikanaan viisas siinä – kun ajateltiin, että kommunistit olivat Suomelle vaaraksi – että otti heidän hallitukseen.”

Vasemmistoliiton kunnanvaltuutettu ja eduskuntavaaliehdokas Tiia Maija Lehtonen arvosteli Mustajärven ratkaisua Twitter-päivityksessään.
Olen nähnyt aika paljon aikaa ja vaivaa äärioikeiston perseilyjen penkomiseen. Kun sitten näät oman puolueen kansanedustajan puhumassa jossain Suomen Kansa Ensin -miekkarissa, niin pettymys on aika iso. Tästä toivottavasti luvassa toimenpiteitä, asiaa ei voi jättää tähän”, Lehtonen kirjoittaa.

Mustajärven vierailua hehkutettiin tilaisuudessa ”äärimmäisen isona kunniana” ja kansanedustajaa kiiteltiin rohkeudesta. Mustajärvi itse sanoi puheessaan, että hän ei varmaankaan ole paikalla olijoiden kanssa samaa mieltä monestakaan asiasta, mutta pari yhtymäkohtaa Suomen Kansa Ensin -liikkeeseen hän mainitsi. Suomen Kansa Ensin -ryhmä vaatii rajojen sulkemisen lisäksi muun muassa Suomen sotilaallista puolueettomuutta ja euro- sekä EU-eroa.

”Minä en hyväksy sitä, että EU:n nimissä meidän kansallista päätäntävaltaa kavennetaan. Minä en koskaan hyväksy sitä, että kansainvälisten sotaharjoitusten kautta Suomi viedään lähemmäksi Natoa”, Mustajärvi sanoi mielenosoittajille videotallenteen mukaan.

”On hienoa, että te annatte minulle mahdollisuuden keskustella. Minä en varmaankaan ole teidän kanssa samaa mieltä monestakaan asiasta, mutta näistä asioista [olen]. Minulle isänmaallisuus on tärkeä asia”, hän päätti puheensa.
Mustajärvi kiistää ”kumartaneensa” mihinkään suuntaan. Hän huomauttaa tuoneensa puheessaan selvästi esiin erimielisyytensä mielenosoittajien kanssa.
”Kyllä mielestäni omassa puheessani tulee se viesti ihan selvästi esille.”
”Minä kerroin siitä, mikä minun näkemykseni isänmaallisuudesta on, ja se poikkeaa aika lailla siitä, mikä on äärioikeiston kanta. Pitää olla valmis kohtaamaan sellaisetkin ihmiset, jotka ovat aika lailla kaikesta eri mieltä kuin itse”, hän sanoo.
Hän kertoo saaneensa asiasta palautetta puolesta ja vastaan.
”Jotkut eivät ymmärrä miksi se piti sanoa, minun mielestä se piti sanoa.”
Päivitys klo 12:28: Juttuun tarkennettu Suomen Kansa Ensin -liikkeen nimiasua.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/26...anedustaja-kerroin-isastani-joka-oli#comments

https://www.facebook.com/Justifer?f...6dgdQveyaUO5o1bgqAEchbt3urS-HA-K2u_uOisJvKRp5
Jiri Keronen
1 hr ·

Aion kertoa teille FAKTOJA, koska ihmiset ovat niin vitun typeriä, eivätkä tiedä yhtään mistään mitään koskaan, eivätkä edes yritä ottaa mistään mitään selvää. Itse asiassa ihmiset eivät ole pelkästään vitun typeriä, vaan sieluttomia, pahoja ja laiskoja, eikä ihmisten tarkoituksena ole koskaan saada aikaiseksi mitään hyvää, vaan ainoastaan luoda puitteita uusille sodille.
612-kulkue ei liity Pohjoismaiseen Vastarintaliikkeeseen. Jokainen, joka väittää, että se liittyy, valehtelee. Syy tähän valheeseen on yleensä se, että he haluavat mustamaalata koko kulkueen äärioikeistoksi, sillä liioittelemalla äärioikeiston vaarallisuutta ja kokoa he voivat kiilottaa omaa moraalista kilpeään ja vaatia lisää kontrollia ja alistamista.
Faktaa on, että ensimmäisellä 612-kulkueella oli mukana PVL:n jäseniä järjestysmiehinä. Tämä johtui siitä, että eräs PVL:n jäsen oli onnistunut soluttautumaan messiin ja sitä kautta sai omat tyyppinsä järjestysmiehiksi. Kun tämä asia tuli ilmi, PVL sai kokonaan kenkää järjestelyhommista. Tämän jälkeen järjestyksenpalvojat ovat olleet palkattuja ammattilaisia.
Vaikka PVL ei enää saakaan olla mukana, koska kaikki pitävät heitä samana ihmispaskana kuin esimerkiksi anarkisteja ja antifantteja, he luonnollisesti koittavat parhaansa valehdella, että he ovat koko marssin järjestäjiä. Tämä ei pidä paikkaansa, vaan se on samaa valehtelua ja propagandaa kuin väitteet, että Suomea hallitsevat siionistit. Todellisuudessa marssille osallistuu tuhansia ihmisiä, joista hyvin suurta osaa ei voisi vähempää kiinnostaa joku elämäntaparikollisten natsilarppaus. Eikä muuten myöskään teidän "antifasistien" antifasismilarppaus. Se on nimittäin täsmälleen samaa paskaa samassa paketissa.
Media ja äärivasemmisto tekevät parhaansa ajaakseen PVL:n agendaa nielemällä PVL:n valheet purematta ja levittämällä niitä entisestään. Media ja äärivasemmisto koittavat maalata koko marssin uusnatsimarssiksi, vaikka oikeasti PVL:llä on joku 100 jäsentä, eikä se voisi edes teoriassa saada aikaiseksi mitään niin suurta kuin 612-marssi.
Itse pidän 612-marssia homona ja lesbona, koska sen järjestäjät eivät ole riittävän avoimen vihamielisiä PVL:ää kohtaan, minkä lisäksi he luulevat, että Suomi on itsenäinen, vaikka oikeasti Suomi on lähinnä Saksan osavaltio ja Angela Merkel määrää enemmän kuin Juha Sipilä.
Toivottavasti kaikki elämä kuolee koko universumista mahdollisimman nopeasti ja kivuliaasti, koska ihmiset ovat niin vitun vammaisia.

Näin Korhonen toi DeWitin lauman taas julkisuuteen...

Suomen Kansa Ensin -tilaisuudessa hämmästyttänyt kansanedustaja: ”Kerroin isästäni, joka oli sotaveteraani, sotainvalidi ja vakaumuksellinen kommunisti”

Teppo Ovaskainen
Luotu:
7.12.2018 11:48
Päivitetty:
7.12.2018 12:28
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    BP8H0304.jpg

Vasemmistoliiton kansanedustaja Markus Mustajärvi kertoo Facebookissa, että esiinnyttyään äärioikeiston tilaisuudessa hänet leimattiin "pahimmista pahimmaksi". "Onhan tämä helvettiä", kansanedustaja kirjoitti.

Vasemmistoliiton riveissä ihmetellään puolueen kansanedustajan Markus Mustajärven vierailua Suomen Kansa Ensin -liikkeen mielenosoitukseen Eduskuntatalolla itsenäisyyspäivänä. Mustajärvi sanoo Uudelle Suomelle, että hän pitää ”härskinä” yritystä leimata hänet äärioikeiston tukijaksi vierailun vuoksi.
”Tämmöinen kytkentä on aika outo”, Mustajärvi sanoo.
Kansanedustajan mukaan päätös puhua mielenosoitusväelle oli spontaani.

”Kun olin Linnan juhlilta kävelemässä eduskuntaan työpaikalleni, seurasin siinä aikani mielenosoitusta ja sanoin, että voisinko minäkin sanoa muutaman sanan. Viestini oli se, että isänmaa, paitsi että se on sininen ja valkoinen, on myöskin punainen”, Mustajärvi sanoo.

Hän kritisoi puheessaan vasemmistolaisten väittämistä epäisänmaallisiksi.
”Kerroin muun muassa isästäni, joka oli vakaumuksellinen kommunisti, sotaveteraani ja sotainvalidi. Vähän avasin sitä, että tämä maa on muidenkin kuin äärioikeiston.”

Mustajärvi katsoo, että itselle vieraitakaan mielipiteitä ei tule vaieta ja vaientaa ”sanomalla, että noin ei voi sanoa”.

”Ei pidä hyväksyä sitä, että kiihotetaan esimerkiksi väkivallantekoihin. Mutta mielestäni Kekkonen oli aikanaan viisas siinä – kun ajateltiin, että kommunistit olivat Suomelle vaaraksi – että otti heidän hallitukseen.”

Vasemmistoliiton kunnanvaltuutettu ja eduskuntavaaliehdokas Tiia Maija Lehtonen arvosteli Mustajärven ratkaisua Twitter-päivityksessään.
Olen nähnyt aika paljon aikaa ja vaivaa äärioikeiston perseilyjen penkomiseen. Kun sitten näät oman puolueen kansanedustajan puhumassa jossain Suomen Kansa Ensin -miekkarissa, niin pettymys on aika iso. Tästä toivottavasti luvassa toimenpiteitä, asiaa ei voi jättää tähän”, Lehtonen kirjoittaa.

Mustajärven vierailua hehkutettiin tilaisuudessa ”äärimmäisen isona kunniana” ja kansanedustajaa kiiteltiin rohkeudesta. Mustajärvi itse sanoi puheessaan, että hän ei varmaankaan ole paikalla olijoiden kanssa samaa mieltä monestakaan asiasta, mutta pari yhtymäkohtaa Suomen Kansa Ensin -liikkeeseen hän mainitsi. Suomen Kansa Ensin -ryhmä vaatii rajojen sulkemisen lisäksi muun muassa Suomen sotilaallista puolueettomuutta ja euro- sekä EU-eroa.

”Minä en hyväksy sitä, että EU:n nimissä meidän kansallista päätäntävaltaa kavennetaan. Minä en koskaan hyväksy sitä, että kansainvälisten sotaharjoitusten kautta Suomi viedään lähemmäksi Natoa”, Mustajärvi sanoi mielenosoittajille videotallenteen mukaan.

”On hienoa, että te annatte minulle mahdollisuuden keskustella. Minä en varmaankaan ole teidän kanssa samaa mieltä monestakaan asiasta, mutta näistä asioista [olen]. Minulle isänmaallisuus on tärkeä asia”, hän päätti puheensa.
Mustajärvi kiistää ”kumartaneensa” mihinkään suuntaan. Hän huomauttaa tuoneensa puheessaan selvästi esiin erimielisyytensä mielenosoittajien kanssa.
”Kyllä mielestäni omassa puheessani tulee se viesti ihan selvästi esille.”
”Minä kerroin siitä, mikä minun näkemykseni isänmaallisuudesta on, ja se poikkeaa aika lailla siitä, mikä on äärioikeiston kanta. Pitää olla valmis kohtaamaan sellaisetkin ihmiset, jotka ovat aika lailla kaikesta eri mieltä kuin itse”, hän sanoo.
Hän kertoo saaneensa asiasta palautetta puolesta ja vastaan.
”Jotkut eivät ymmärrä miksi se piti sanoa, minun mielestä se piti sanoa.”
Päivitys klo 12:28: Juttuun tarkennettu Suomen Kansa Ensin -liikkeen nimiasua.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/26...anedustaja-kerroin-isastani-joka-oli#comments

Helppo on keskustella, jos omat lynkkaavat, kun yrittää.

Analyysi: Itsenäisyyspäivän erikoiset mielenosoitukset voivat jatkua tulevinakin vuosina – laajoja kansanjoukkoja yhdistävä tekijä uupuu
Arttu Laitala
pic_5_4409033_k3715434_651.jpg

Helsinki ilman natseja -mielenosoitus on kerännyt vuosittain pari tuhatta osallistujaa. Pääviestinä on ollut vastustaa fasismia ja rasismia.

KOTIMAA Lännen Media 13:20 0

Ossi Rajala

Itsenäisyyspäiväksi on viime vuosina vakiintunut jo lähes perinteeksi, että pääkaupungissa järjestetään hyvin erilaisia mielenosoituksia. Liikkeellä ovat olleet niin uusnatsit, heidän vastustajansa sekä isänmaallisiksi itseään kutsuvat marssijat 612-soihtukulkueessa.

Kahelimmalle puolelle kuuluu lähes lakkautetun Pohjoismaisen vastarintaliikkeen Kohti vapautta -mielenosoitus. Tänä vuonna 200–300 henkilön kokoisen kulkueen kärjessä oli kolme hakaristilippua, kunnes poliisi otti liput pois. "Kohti vapautta" on harhaanjohtava nimi uusnatsien mielenosoitukselle, koska natsismin leviäminen tarkoittaisi lähinnä sorron ja tuhon tulemista yhteiskuntaan.
Uusnatsien mielestä niin pääministeri Juha Sipilä (kesk), hallituksen muutkin ministerit, Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho kuin poliisi ovat "kansanpettureita". Uusnatsit vastustavat siis aivan kaikkia, jotka eivät marssi hakaristilipun takana.
Pohjoismaisen vastarintaliikkeen tulossa oleva lakkautus tuskin marssimista lopettaa. Kulkueen voi järjestää jokin toinen yhdistys. Se hyvä puoli lakkautuksessa on, ettei hakaristilippuja toivottavasti kaduilla enää nähdä.
Lisäksi on vaikea kuvitella, että uusnatsit saisivat enempää kannatusta muulle kuin parin sadan kiukkuisen mielenosoittajan kokoontumiselle.

Uusnatsien mielenosoitus on herättänyt myös vastamielenosoituksen: Helsinki ilman natseja. Tämä mielenosoitus on kerännyt vuosittain pari tuhatta osallistujaa. Pääviestinä on ollut vastustaa fasismia ja rasismia.
Ilman natseja -mielenosoitusten väki on osuvasti todennut, että kaikkien tulisi vastustaa fasismia ja rasismia. Itse mielenosoituksessa arvostellaan kuitenkin myös konservatiiveja. Nykyisen hallituksen linjauksista ei selkeästi pidetä ja kantaa otetaan esimerkiksi pakkopalautuksia vastaan ja seksuaalivähemmistöjen puolesta. Nekin ovat toki tärkeitä keskusteluaiheita.
Hyvin liberaalit sivuteemat aiheuttavat sen, etteivät konservatiiviset natsien vastustajat tuntisi välttämättä oloaan kotoisaksi mielenosoituksessa, jonka tarkoitus olisi kuitenkin vastustaa natseja. Kuinka tervetulleita esimerkiksi perussuomalaiset, kristillisdemokraatit, kokoomuslaiset ja keskustalaiset todella olisivat Helsinki ilman natseja -mielenosoituksessa?

Sekään ei varsinaisesti rakenna yhteiskuntarauhaa, kun pieni osa ilman natseja -porukasta kerääntyy uusnatsien kulkueen lisäksi myös 612-soihtukulkueen reitille näyttämään keskisormea ja huutelemaan solvauksia. Väkisin tulee mieleen, että onko se tehokkain tapa vastustaa fasismia? Paneeko keskisormen näyttäminen uusnatsin ajattelemaan fiksummin? En tosin todellakaan tiedä, miten radikalisoitumista voisi parhaiten vastustaa.

612-soihtukulkue keräsi Helsingin poliisin mukaan eilen noin 1 800 hengen osallistujamäärän. Soihduista syntyi taas näyttävä jonon Helsingin kaduille.
Soihtukulkueesta on erilaisia tulkintoja siitä, onko asialla äärioikeisto vai tavalliset isänmaalliset kansalaiset. Joukkoon vaikutti soihtujen valossa mahtuvan molempia.
Pohjoismainen vastarintaliike aloittaa oman mielenosoituksensa niin, että sieltä ehtii soihtukulkueeseen, mutta kaikki 1 800 kulkijaa eivät uusnatseja olleet. Tämän takia katujen varsilta silloin tällöin kuuluneet natsi-huudot varmasti harmittivat monia soihtukulkueen osallistujia.
Soihtukulkuekaan ei tosin kerää todennäköisesti laajalti väkeä taakseen, vaikka pääteeman eli isänmaallisuuden voisi kuvitella olevan laajalti pinnalla itsenäisyyspäivänä.
Paikalla tuskin oli kovin paljon isänmaallisia vasemmistolaisia. Kulkueesta kuului ainakin pari "punikki"-huutoa vastamielenosoittajille. Sekään ei rakenna kulkueen virallisesti vaalimaa kansan yhtenäisyyttä kovin hyvin.

Itsenäisyyspäivän mielenosoitusten hyvä puoli on siinä, etteivät ne ole olleet väkivaltaisia, vaikka jännitettä on ilmassa. Maltti on säilynyt, ja Helsingin poliisin jämpti ja asiallinen toiminta järjestyksen ylläpidossa on ollut vakuuttavaa.
Tämä on hyvä, sillä vaikuttaa siltä, että vuoden kuluttua marssitaan taas. Se on vapaassa ja itsenäisessä maassa mahdollista myös itsenäisyyspäivänä. Viranomaisten on tosin tällä välin ratkaistava se, kuinka vapaasti uusnatsit saavat mieltään osoittaa.

Kirjoittaja on Lännen Median toimittaja, joka seurasi itsenäisyyspäivän mielenosoitusten kulkua tänä vuonna.

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4...laajoja+kansanjoukkoja+yhdistava+tekija+uupuu

Back