Active shooter

Mosuri

Alokas
BAN
Koska hyökkäykset erilaisiiin rakennuksiin ja tilaisuuksiin ovat lisääntyneet olisi ehkä syytä tarkastella mitä voisimme tehdä asian korjaamiseksi. Yleensähän on keskitytty teon tehneen ihmisen mielentilaan ja/tai tekovälineen saatavuuden heikentämiseen. Asiassa on luonnollisesti tiettyjä ongelmia. Ensinnäkään tekovälineiden saatavuuden hallinta ei ole patenttiratkaisu kuin aivan muutamissa poliisivaltiossa joissa elintaso on hyvin matala ja mitään henkilökohtaista vapautta ei ole esim. Pohjois-Korea. On myös täysin mahdotonta esim. lupapolitiikan avulla tai lannoitteiden typpipitoisuutta laskemalla estää esim. koulutettua kemistiä rakentamasta pommia. Loputtomasti tiukentuvalla kontrollilla on myös haittavaikutuksia. Ihmiset saattavat katkeroitua ja suunnata kaiken tarmonsa yhteiskuntaa vastaan. Usein suomessa unohdetaan, että ilmiö on mahdollinen myös hyvin kontrolloiduissa yhteiskunnissa. Esimerkiksi Stasi ei saanut koskaan hävitettyä skinhead liikettä DDR:stä. Ihmisten mielenterveyttä taas emme voi luotettavasti ennustaa. Lähtisin tätäkin asiaa lähestymään eri näkökulmasta kuin suomalaisen byrokraatin näkökulmasta joka näkee joko teknisen valvontalaitteen, kieltämisen tai lääkärin leiman patenttilääkkeeksi kaikkeen. Yhteiskunnan on myös tehtävä parhaansa oikeudenmukaisuuden eteen. Esimerkiksi 90-luvun lamassaa syrjäytyi pysyvästi yhteikunnasta 200 000 -250 000 ihmistä joukossa oli mm. elinkelpoisia yrityksia pyörittäneitä yrittäjiä. Se, että yhä vaikenemme esim. Koiviston konklaavista ja muista ajan epäoikeudenmukaisuuksista ei helpota katkeroituneiden ihmisten asemaa ollenkaan. Jokaisella yhteiskunnallisella kriisillä on oma pitkä varjonsa.

Otetaan ensimmäiseksi tarkasteluun vaikka mahdollisuus, että joku henkilö hyökkää esim. johonkin julkiseen rakennukseen tai laitokseen. Ilmiö sinällänsä ei mitenkään uusi ja hyökkäyksiä erilaisiin hallintorakennuksiin ja temppeleihin on tehty jo antiikin ajalla. Ensimmäinen kouluammuskelu tapahtui 1764 Pennsylvaniassa kun kouluun hyökänneet intiaanit tappoivat yhdeksän lasta.

Tähän mennessä Suomessa on ajateltu ettei se kuitenkaan voi tapahtua täällä. Ja jos jotain tapahtuu niin "ei sille kukaan mitään mahda". Kyseinen ajattelutapa on kuitenkin täysin väärä ja hyödytön.

Usein unohdetaan, että hyvin pienellä harjoittelulla ja ennakkovarautumisella voidaan tuhoja huomattavasti pienentää. Esimerkiksi Saksassa 2002 tapahtuneessa kouluammuskelussa uhrien määrä olisi ollut huomattavasti suurempi jos vahinkoja rajoittavia järjestelyjä ei olisi toteutettu. Heti kun todettiin, että hyökkäys on alkanut kyseisessä koulussa oli annettu kätketty hätäkuulutus koulun kuulutusjärjestelmän kautta (tässä tapauksessa kuulutettiin"Rva XXXXXXX tulisitteko kansliaan"). Opettajat lukitsivat luokkien ovet ja veivät oppilaat luokkien turvallisimpaan paikkaan.

Julkisissa rakennuksissa voidaan toteuttaa myös monia muita turvallisuutta parantavia toimenpiteitä. Esimerkiksi monien virastojen, laitosten ja koulujen auloista löytyy vartijan tai vahtimestarin koppi, josta voidaan seurata tilojen tapahtumia kameroista ja usein myös ohjata ovien lukituksia etänä. Tuon tilan tulisi olla luodinkestävä tai ainakin siinä tulisi olla mahdollisuus paeta tilaan joka on luodeilta sekä tunkeutumiselta suojattu ja josta on mahdollisuus käyttää kamera ja valvontajärjestelmiä, kuulutuslaitteita sekä ohjata tilojen lukituksia. Tilassa on myös oltava vähintään kaksi "linjaa" kommunikointiin ulkomaailman kanssa esim. lankapuhelin ja kännykkä. Kyseisen valvontapisteen puhelinnumeron tulee olla poliisin tiedossa kuten myös pisteen muiden järjestelyjen. Toimenpiteiden hinta jää myös kohtuulliseksi mikäli se toteutetaan rakennusvaiheessa.

Myös muita rakenteellisia ratkaisuja voidaan käyttää. Esimerkiksi kulku rakennuksiin voidaan järjestää niin, että esim. rakennuksessa vierailevat ihmiset joutuvat kulkemaan aulan vartijoiden ohi, mikä helpottaa kulunvalvontaa alueelle. Myös alakerrosten ikkunat tai vähintään ovilasit tulisi kalvottaa murto/sirpalekalvolla tunkeutumisen estämiseksi. Metallinpaljastimiin en usko. Ensinnäkin aseita ja räjähteitä on helppo salakuljettaa alueelle poislukien ehkä eduskunta ja lentokentät. Lisäksi esim. haulikon saa helposti ilmaisemen ohi ampumalla pisteellä työskentelevän vartijan.

Laitosten turvallisuushenkilökunta on myös koulutettava tälläisten harvinaisten mutta erittäin tuhoisien tapahtumien varalta. Esimerkiksi helsinkiläisissä kouluissa on nykyään kouluisäntiä joiden murheena on kuitenkin lähinnä vissiin lamppujen vaihto tms. tehtävät. Todellisuudessa on yhteiskunnan ja yhteisöjen tahtotilasta kiinni saataisiinko tarpeen tullen aulaan myös ihan oikea turvallisuusalan ammattilainen. Kyllä se maksaa rahaa mutta niin maksaa myös esim. kolme siivoajaa, sihteeri ja koulun välinehuoltaja.

Toki myös turvallisuushenkilökunnan valintaan on kiinnitettävä huomiota. Nykyisin esim. julkisten laitosten vartijana voi toimia esim. vaikka kesätöissä 40 tunnin koulutuksen saanut teinipissis (tosi ammattilainen jonka meriittinä on kestohymy ja se, että esim. yleisavaimen saa ilman kyselyitä lainaan) tai Aune 45 vee kolmen lapsen yh-äippä joka ei voi ottaa juoksuaskelia ja jonka työkkäri pakotti vartija- tai virastomestarikurssille. Tietyissä kohteissa myös vartijoiden aseistamista on harkittava. Kylmä fakta on se, että kun talossa liikkuu aseistettu tappaja niin uhrimäärä jää sitä pienemmäksi mitä nopeammin tappaja kohtaa päättäväistä vastarintaa.

Poliisin olisi myös järjestettävä yhteistoimintaharjoituksia ainakin laitosten ja yritysten kanssa jotka ovat kaikista riskialttiimpia. Esimerkiksi voitaisiin samana päivänä jona järjestetään palo/poistumisharjoitus harjoitella myös yhteistoimintaa paikan valvomon kanssa ja tarkastettaisiin poliisin tietokannassa säilytetyn pohjapiirrustuksen paikkansapitävyys. Toiminta on myös nivellettävä osaksi muuta turvallisuustoimintaa, esim. palohälytystä voidaan käyttää esim. uhrien ohjaamiseksi parkkipaikan kokoontumispaikalle missä on pommi tai sala-ampuja odottamassa.

Poliisien käyttämään taktiikkaan on myös kiinnitettävä huomiota. Suomessahan on vihdoinkin kahden joukkomurhan jälkeen todettu, että järkevintä on aikainen sisäänmeno ja ampujan kohtaaminen. Tuo tietenkin vaati tavalliselta rivipoliisilta yhä enemmän. Tuskin kukaan voi kuvitella vaativampaa tilannetta kuin mennä sisään rakennukseen josta kuuluu laukauksia ja lattialla on jo aulassa ruumiita vastassa. Poliiseiksi on ehkä tulevaisuudessa valittava enemmän luonteeltaan "taistelijoita" kuin "sinisiä sosiaalityöntekijöitä". Joka tapauksessa sisään on mentävä vaikka timanttimuodostelmassa heti kun kaksi partiota on saatu paikalle. Speed is life. Poliisin pitäisi myös kylmästi raakata riveistään paskahousut joiden naama menee valkoiseksi jo tilanteessa missä vastassa on vihainen juoppo tai pari vihaista näpistyksestä kiinnijäänyttä romaninaista.

Suomessa vaaditaan jo nykyisinkin järjestelyitä tulipalojen, onnettomuuksien ja poikkeusolojen varalle. Vuosikymmenessä ihmiset kyllä tottuisivat näihinkin asioihin ja ne olisivat osa normaalia varautumista vaaratilanteisiin. Muutosvastarinta on kuitenkin valtavaa "en minä halua elää sellaisessa yhteiskunnassa" ja "ei sovi poliisin rooliin". Yhteiskunta kuitenkin muuttuu ja niin muuttuvat uhkatkin.
 
Onko meillä niin paljon niitä oikeita karuja karjuja, jotka uskaltavat mennä sisään kun paukkuu? Ja miten virastolaitoksen Aune 45 vee aikoo suorittaa päättäväistä vastarintaa, jos tuolta virastolaitokselta ei löydy niitä Reinikaisia vaan Hautamäen tapaisia limanuljaskoita?

Miten täällä Briteissä on järjestetty nuo hallintoelimien tilat, ovat juuri kuin miten sinä sen olet esittänyt. Eli julkisiin paikkoihin mennään vartian ohitse, mutta jos seuraavaan kerroksen haluat, niin se vaatii kulkukorttia, vartijalle esittäytymistä ja niin pois päin. Tosi virallisiin paikkoihin ei pääse kuin kutsusta, ja tärkeimmät hallintorakennukset on eristetty, joko metalliportein ja korkein aitain, taikka sitten niiden avoimet puolet on suojattu yhteen nivotuilla betoniporsailla (blastwall).

Jos tapahtumapaikalla joku turisee "ase, ampuja..." puhelimeen, niin voi olla ihan varma siitä että pitäjän edusta on täynnä virkamiestä viiden minuutin sisällä. Sisä-Lontoossa kolme minuuttia, ja parhaimmassa tapauksessa Metropolitan Policen Armed Responce Unit odottaa pakussa nurkan takana.

Mikä Lontoosta tekee vielä erikoisen on, että tavallinen kaduntallaaja löytää aitoja ja korkeita muureja joka puolelta. Ja välillä tuntuu ihan siltä kuin kävelisi jonkun ison linnoituksen sisällä. Linnoituksen, missä löytyy stewareita joka portilta kyselemässä että, "mikä on miehen asia" ennenkuin päästävät sisälle. Mutta sitten kun sä pääset sisälle, niin asia on aivan erillainen. Tosin kulkukorttia löytyy vain isoimmista virastoista, kun taas pienemmät antavat mennä ihan pärstä tuntumalta.

Mutta jos kääntää tuo linnoitus aseman ympäri, niin ne samat suojat mitkä pitävät suoria hyökkääjiä ulkona, niin ne voivat yllätyksessä osoittautua suunnitelmallisen yllättäjän puolustusratkaisuiksi. Joten kysymys kuuluu, että mihin vedetään se raja?
 
Olisikohan parempi pitää hallinto sekä julkinen sektori sellaisessa muodossa, ettei joukkomurhaa nähtäisi parhaaksi vaihtoehdoksi viranomaisten kanssa asioitaessa? Käsittääkseni kenellekkään ei ole tullut joukkomurha mieleen ruokakaupassa tai rengasliikkeessä käydessään. Valtion ja kuntien virastoissa vierailun jäljiltä mielentila on helposti toinen.

Jo nykyisin julkisen sektorin perseily on sitä luokkaa, ettei asiakkaita uskalleta kohdata ilman vartijoita, lukittuja ovia ja panssarilaseja. Ei tästä ole varaa enään huonontaa, vaan kyllä nyt on korkea aika kaivaa pää pois perseestä kaikkialla pohjoismaissa.

Nähdäkseni Norjan tapahtumat antavat mukavasti maustetta käytyyn keskusteluun mahdollisesta sissisodasta miehittäjää vastaan. Moni on jo valmis hyväksymään iskut oman maan sikailevaa virkamieseliittiä vastaan ja nyt tuli ensimmäinen todellinen isku pohjoismaissa. Millaisiksi näette puhtaasti vierasta valtaa palvelevan virkamieskunnan toimintamahdollisuudet?
 
Minusta tuo Mosurin kaavailema tie on painajainen ja tie Yhdysvaltain tyyppiseen valvonta- ja kontrollikulttuuriin jonka huippuna on "Patriot Act"-laki (ristiriidassa perustuslain kanssa) joka mahdollistaa jokaisen "epäilyttävän" kulkijan kiinniottamisen, vangitsemisen määräämättömäksi ajaksi sekä tuomitsemisen suljetussa oikeusistunnossa. Jos tuolle tielle lähdetään ja yhteiskunnan julkisten laitosten turvallisuus viedään äärimmilleen, voidaan pohjoismainen vapaa yhteiskunta unohtaa. Tämä on juuri sitä mihin nämä "brejvikit" pyrkivät. Pelotellaan yhteiskuntaa niin että sisäinen kontrolli tekee siitä suljetun. Tämä on vain voitto näille sosiopaateille koska jos he eivät saa kannatusta tarpeeksi kansalaisten joukosta oman käden oikeudelle ja fasismille, yhteiskunnan äärimmilleen viety kontrolli ja pelko turvattomuudesta vie lopulta totalitarismiin kun vapaudet viedään turvallisuuden perusteella.

Kun yhdysvalloissa aikanaan pankkiryöstöt lisääntyivät, vastattiin ryöstö-uhkaan voimalla eli aseistettiin vartijat jotta tämä uhka olisi tarpeeksi estämään ryöstöt.
Kävi päinvastoin, ryöstöt väkivaltaistuivat ja ryöstäjät lisäsivät tulivoimaa=enemmän kuolleita + loukkaantuneita. Joskus sanonta "väkivalta lisää väkivaltaa", pitää paikkansa.

On totta että nykyiseen itsetuhoisuuteen ja syrjäytymiseen sekä yksilöiden katkeroitumiseen pitäisi löytää lääke jolla estetään nämä kauheat tapahtumat. Se tapa ei voi olla vain valvonnan kiristäminen ja voiman näyttäminen. Sitäkin tarvitaan koulun ja poliisin yhteisen suunnittelun ja viranomaisten harjoitusten muodossa. Pääasia on kuitenkin se että mielenterveysongelmaisten ja etenkin nuorten hoitoon pitäisi panostaa enemmän rahallisesti ja lisäämällä hoitoonohjauksen tehoa sekä pyrkiä havaitsemaan mt-ongelmat ajoissa.

Avohoitokaan ei tätä ratkaise. Jos koulukuraattorit ja psykologit tuotaisiin takaisin, pienennettäisiin luokkakokoja tai lisättäisiin koulutettujen koulu-avustajien määrää väitän että nykyisen kaltaiset kouluampujat saataisiin todennäköisemmin ja aikaisemmin avun piiriin ennen heidän katkeroitumistaan ja syrjäytymistään. Tämä olisi paljon tehokkaampi tapa saada tuloksia ilman että yhteiskuntaan luodaan "iso-veli" järjestelmä joka rajoittaa kaikkien vapauksia. Kysykää vaikka nuorisotyöntekijöiltä ja psykiatrian alan ammattilaisilta, he kyllä tietävät miten asiassa tulisi toimia. Paha kyllä rahaa se vaatii, niinkuin kaikki muukin tässä maailmassa.

Luulen että Jokelan ja Kauhajoen tragediat olisi todennäköisesti saatu estettyä jos opettajia tai kuraattoreita/avustajia olisi tarpeeksi. Pelkkä oppilaan käyttäytymisen seuraaminen ja kysymyksen "hei, miten sulla menee", -reaktio kertoo asiantuntevalle henkilölle aika paljon.

Sitä kysymystä tuskin esitettiin kummallekkaan ampujista ainakaan tarpeeksi usein...
 
Einomies1 kirjoitti:
Kun yhdysvalloissa aikanaan pankkiryöstöt lisääntyivät, vastattiin ryöstö-uhkaan voimalla eli aseistettiin vartijat jotta tämä uhka olisi tarpeeksi estämään ryöstöt.
Kävi päinvastoin, ryöstöt väkivaltaistuivat ja ryöstäjät lisäsivät tulivoimaa=enemmän kuolleita + loukkaantuneita. Joskus sanonta "väkivalta lisää väkivaltaa", pitää paikkansa.

Sinulla on sitten varmaan esittä lähde noille pankkiryöstöihin liittyviin tietoihin, kun itse en sellaista löytänyt. Päinvastaisista tapauksista löytyy kuitenkin paljon esimerkkejä. Esimerkiksi rahaa kuljettaviin juniin alettiin tehdä ryöstöjä Yhdysvalloissa 30-luvun laman aikana. Yhdysvaltain hallitus määräsi merijalkaväkeä suojaamaan kuljetuksia ja kas kumma ryöstöt loppuivat. Vierailin myös FBI:n sivuilla ja jostain syystä he eivät katsoneet tarpeelliseksi varoitella aseistettujen vartijoiden tuomasta suunnattomasta vaarasta? Ranskan hallitus myös oli ongelmissa kun entiset vastarintamiehet tehtailivat pankkiryöstöjä kuin liukuhihnalta toisen maailmansodan jälkeen. Lakeja muutettiin niin, että pankkiryöstöstä voi saada kuolemantuomion ja kas kummaa pankkiryöstöt loppuivat!!!

En myöskään käsitä noita juttuja jostain "poliisivaltiosta"? Ilmeisesti sitten tunnet olosi tosi uhatuksi jos esim. viraston vartijan suojana on panssarilasi ja joudut ilmoittamaan "Huomenta Eino Virtanen. Olen menossa tapaamaan tilusmittaaja Pasi Vuorikoskea". tai vähemmän särmästi "Virtanen mulla on sovittu tapaaminen...". Siis aivan samalla tavalla kuin tehdään useimmissa yrityksissä ja sosiaalitoimistoissa nykyäänkin.

Herää myös kysymys ovatko esim. koulut nykyisin sitten osa "palokuntavaltiota" kun jokaisessa koulussa mietitään paloturvallisuuteen liittyviä asioita ja osa rakennuskuluista menee väestönsuojaan. En nyt vain pysty näkemään miten kenenkään opettajan arki tai edes tunne-elämä vakavasti järkkyy jos ylikonstaapelin johdolla päätetään hätäkuulutuksesta ja neuvotaan opettajia laittamaan luokan ovet lukkoon jos kuuluu laukauksia???

En myöskään usko, että psykiatrien ja sosiaalityöntekijöiden avulla voitaisiin estää ketään ryhtymästä terroristiksi. Voitte olla aivan varmoja, että kun tämä Norjan tapaus tongitaan läpikotaisin niin selväksi käy, ettei kyseessä ole mikään "hullun päähänpisto".

Suomalaisena päättäjänä olisin todella huolissani siitä, että entistä useampi syrjäytyy niin sanotusta normaalista elämänmenosta ja ei koe yhteiskuntaa omakseen. Nyt on kuitenkin vuosi 2011 ei vuosi 1972. Ongelmat on kertaluokkaa kovemmat kuin menneiden vuosien tupakkaa polttavat, tappelevat ja keskikaljaa juovat mopopojat tai paria vuotta vanhemmat diinarit. Tässä tarvitaan vähän jotain muutakin kuin vanha juna-asema nuorisotilaksi ja farkkutakkinen nuorisotyöntekijä kertomaan pojille, "että nyt hei se amis kannattaa käydä loppuun ja ruotsiin muuttaminen ei ratkaise kaikkia teidän ongelmia..."
 
Mosuri kirjoitti:
Sinulla on sitten varmaan esittä lähde noille pankkiryöstöihin liittyviin tietoihin, kun itse en sellaista löytänyt. Päinvastaisista tapauksista löytyy kuitenkin paljon esimerkkejä. Esimerkiksi rahaa kuljettaviin juniin alettiin tehdä ryöstöjä Yhdysvalloissa 30-luvun laman aikana. Yhdysvaltain hallitus määräsi merijalkaväkeä suojaamaan kuljetuksia ja kas kumma ryöstöt loppuivat. Vierailin myös FBI:n sivuilla ja jostain syystä he eivät katsoneet tarpeelliseksi varoitella aseistettujen vartijoiden tuomasta suunnattomasta vaarasta? Ranskan hallitus myös oli ongelmissa kun entiset vastarintamiehet tehtailivat pankkiryöstöjä kuin liukuhihnalta toisen maailmansodan jälkeen. Lakeja muutettiin niin, että pankkiryöstöstä voi saada kuolemantuomion ja kas kummaa pankkiryöstöt loppuivat!!!

No nyt ei kuule ikävä kyllä muistu mieleeni mistä kuulin tuosta pankkiryöstöjen muuntumisesta, valitettavasti. Nuo sinun esimerkkisi 1930-luvun lama-ajan junaryöstöt ja Ranskalaisten sotaveteraanien pankkikeikat eivät korreloi 2010-luvun sosiaali-ongelmaisten ja syrjäytyneiden kanssa. Nuo junaryöstäjät olivat ammattirikollisia ja Ranskan vastarintamiehillä jäi todennäköisesti "vaihde päälle" kun eivät enää sopeutuneetkaan yhteiskuntaan. Suomen koulu-ampujat olivat ahdistuneita, koulukiusattuja nuoria miehiä jotka yksinjäädessään katkeroituivat. Osansa on varmasti myös perimällä.

Näitä sinun esimerkkejäsi ei voi verrata suomen tilanteeseen koska nämä nyky-ajan kaverit eivät noudata mitään juna-iskujen sarjaa kuukausien tai vuosien ajan joka taas mahdollistaa iskujen tutkimisen, ennakoinnin ja sitäkautta estämisen. Nämä kaverit 2010-luvulla suunnittelivat sitä yhtä isoa iskua vuosien ajan hyvin suunnitelmallisesti ja harkiten. Kyseessä olivat yhden henkilön henkilökohtainen idea (ei ryhmän), joka ei ollut poliisille entuudestaan tuttu. Hiljaista, nuorta opiskelijaa joka sulautuu muiden joukkoon ja käy kouluaan vuosikausia sensuuremmin melua pitämättä on todella vaikeata estää toteuttamasta aikeitaan jos ongelmaan ei puututa ajoissa ennen syrjäytymistä.
En myöskään käsitä noita juttuja jostain "poliisivaltiosta"? Ilmeisesti sitten tunnet olosi tosi uhatuksi jos esim. viraston vartijan suojana on panssarilasi ja joudut ilmoittamaan "Huomenta Eino Virtanen. Olen menossa tapaamaan tilusmittaaja Pasi Vuorikoskea". tai vähemmän särmästi "Virtanen mulla on sovittu tapaaminen...". Siis aivan samalla tavalla kuin tehdään useimmissa yrityksissä ja sosiaalitoimistoissa nykyäänkin.
Niin, tästähän oli kysymys :
Esimerkiksi monien virastojen, laitosten ja koulujen auloista löytyy vartijan tai vahtimestarin koppi, josta voidaan seurata tilojen tapahtumia kameroista ja usein myös ohjata ovien lukituksia etänä. Tuon tilan tulisi olla luodinkestävä tai ainakin siinä tulisi olla mahdollisuus paeta tilaan joka on luodeilta sekä tunkeutumiselta suojattu ja josta on mahdollisuus käyttää kamera ja valvontajärjestelmiä, kuulutuslaitteita sekä ohjata tilojen lukituksia. Tilassa on myös oltava vähintään kaksi "linjaa" kommunikointiin ulkomaailman kanssa esim. lankapuhelin ja kännykkä. Kyseisen valvontapisteen puhelinnumeron tulee olla poliisin tiedossa kuten myös pisteen muiden järjestelyjen. Toimenpiteiden hinta jää myös kohtuulliseksi mikäli se toteutetaan rakennusvaiheessa.

Myös muita rakenteellisia ratkaisuja voidaan käyttää. Esimerkiksi kulku rakennuksiin voidaan järjestää niin, että esim. rakennuksessa vierailevat ihmiset joutuvat kulkemaan aulan vartijoiden ohi, mikä helpottaa kulunvalvontaa alueelle. Myös alakerrosten ikkunat tai vähintään ovilasit tulisi kalvottaa murto/sirpalekalvolla tunkeutumisen estämiseksi.

Todellisuudessa on yhteiskunnan ja yhteisöjen tahtotilasta kiinni saataisiinko tarpeen tullen aulaan myös ihan oikea turvallisuusalan ammattilainen. Kyllä se maksaa rahaa mutta niin maksaa myös esim. kolme siivoajaa, sihteeri ja koulun välinehuoltaja.

Tietyissä kohteissa myös vartijoiden aseistamista on harkittava.

Luodinkestävät turvakopit, alakerran murtovarmat lasit, kameroita jokapuolella, etälukittavat (ulko/sisä?)ovet ja aseistetut vartijat. Jos tuo ei ole kontrolliyhteiskunnan touhua niin mikä sitten? Rehtorillehan tuo antaa tietty valvoa kaikkia ja kaikkea valtakunnassaa ja samalla zoomailla koulutyttöjen vessoihin. Mikäs sitten eteen jos nuo asiat toteutetaan ja sitten seuraava jannu lyö puukolla vartijaa ja paria koululaista kurkkuun tai nuorimies kävelee tarkastuspisteelle kun siinä on sopivasti jonoa välitunnin jälkeen ja räjäyttää itsensä räjähdevyöllä? Miten tästä edetään? Pistetäänkö joka kouluun pommikoirat oville ja EOD-tiimit kouluihin valmiiksi? Läpivalaistaanko kaikki porteilla? Pakotetaanko opettajat pitämään suojaliiviä? Entä muut koululaiset? Ainiin, mutta se pommimieshän voi saada siten ne liivit itsekin ja vartijoiden aseet pitää päivittää rynkyiksi.
Oltaisiinko sitten turvassa? Olisiko kaikilla helpompi ja turvallisempi olla? Minne katosikaan kiitetty ja vaivalla luotu avoin, pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta?

Tuosta tiestä ei tule loppua. Pelko on tässä se pahin painajainen ja pelolle ei saa antaa valtaa. Nuorten aikainen hoitoonohjaus, toimiva sosiaalityö koulun, kunnan ja kotien välillä on myös tärkeää. Siten ehkäistään paljon tehokkaammin nuorten syrjäytymistä ja radikalisoitumista kuin rakentamalla yhteiskunta bunkkeriksi jota valvotaan elektroniikalla ja vartijoilla joka paikassa.

Brejvik- tyyppiset hemmot on asia erikseen. Nämä kaverit ovat psykopaatteja ja sosiopaatteja jotka eivät tunne empatiaa ja ovat tunne-elämältään rajoittuneita. He eivät ole varsinaisesti mielisairaita vaan poikkeavia henkiseltä elämältään. Heitä ei voi parantaa tai hoitaa kunnolla kuten MT-ongelmaisia. Niinpä Brejvikin kaltaiset systemaattiset tappajat löytävät aina ne yhteiskunnan turvallisuuden heikot lenkit ja löytävät keinon vahingoittaa muita. Nämä tapaukset ovat ylen harvinaisia ja lähes mahdottomia estää. Edes Norjassa vallitseva, maailman tiukimpiin kuuluva aselaki ei pystynyt estämään Brejvikiä hankkimaan jopa automaaattiaseita.
Herää myös kysymys ovatko esim. koulut nykyisin sitten osa "palokuntavaltiota" kun jokaisessa koulussa mietitään paloturvallisuuteen liittyviä asioita ja osa rakennuskuluista menee väestönsuojaan. En nyt vain pysty näkemään miten kenenkään opettajan arki tai edes tunne-elämä vakavasti järkkyy jos ylikonstaapelin johdolla päätetään hätäkuulutuksesta ja neuvotaan opettajia laittamaan luokan ovet lukkoon jos kuuluu laukauksia???
En myöskään usko, että psykiatrien ja sosiaalityöntekijöiden avulla voitaisiin estää ketään ryhtymästä terroristiksi. Voitte olla aivan varmoja, että kun tämä Norjan tapaus tongitaan läpikotaisin niin selväksi käy, ettei kyseessä ole mikään "hullun päähänpisto".
Ei kai tuota kukaan ole esittänytkään. Kyse on vain siitä että monien radikalisoituminen ja syrjäytyminen voitaisiin paremmin estää.
 
Einomies1 kirjoitti:
Luodinkestävät turvakopit, alakerran murtovarmat lasit, kameroita jokapuolella, etälukittavat (ulko/sisä?)ovet ja aseistetut vartijat. Jos tuo ei ole kontrolliyhteiskunnan touhua niin mikä sitten? Rehtorillehan tuo antaa tietty valvoa kaikkia ja kaikkea valtakunnassaa ja samalla zoomailla koulutyttöjen vessoihin. Mikäs sitten eteen jos nuo asiat toteutetaan ja sitten seuraava jannu lyö puukolla vartijaa ja paria koululaista kurkkuun tai nuorimies kävelee tarkastuspisteelle kun siinä on sopivasti jonoa välitunnin jälkeen ja räjäyttää itsensä räjähdevyöllä? Miten tästä edetään? Pistetäänkö joka kouluun pommikoirat oville ja EOD-tiimit kouluihin valmiiksi? Läpivalaistaanko kaikki porteilla? Pakotetaanko opettajat pitämään suojaliiviä? Entä muut koululaiset? Ainiin, mutta se pommimieshän voi saada siten ne liivit itsekin ja vartijoiden aseet pitää päivittää rynkyiksi.
Oltaisiinko sitten turvassa? Olisiko kaikilla helpompi ja turvallisempi olla? Minne katosikaan kiitetty ja vaivalla luotu avoin, pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta?

No mitkä on yksittäisen häiriintyneen ihmisen mahdollisuudet rakentaa pommivöitä? Tuo iänikuinen vasemmistolainen nillitys siitä kuinka turvatoimet vain lisää väkivaltaa on yököttävää. Valtiovalta on jo ajat sitten myöntänyt ettei se pysty turvaamaan yritysten, laitosten ja kotitalouksien turvallisuutta ja häiriötöntä toimintaa. Vielä 80-luvulla pienillä paikkakunnilla saattoi ilmoittaa paikalliselle poliisilaitokselle, että koti on matkan takia tyhjänä- voitteko pitää tavallista tarkemmin silmällä? Nykyisin sitä pikku paikkakunnan poliisiasemaa ei ole ja jos esim. Teboililta soittaa, että täällä asiakas riehuu niin vastaus on "Ei meillä ole resursseja. Hommatkaa vartija sinne töihin."

Pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan perään itket aivan liian myöhään. Todellisuudessa päätös siitä luopumisesta tehtiin 90-luvun alussa - aivan kuten tehtiin ne päätökset joilla poliisin roolia suomalaisen yhteiskunnan turvaamisessa vähennettiin.

Einomies1 kirjoitti:
Tuosta tiestä ei tule loppua. Pelko on tässä se pahin painajainen ja pelolle ei saa antaa valtaa. Nuorten aikainen hoitoonohjaus, toimiva sosiaalityö koulun, kunnan ja kotien välillä on myös tärkeää. Siten ehkäistään paljon tehokkaammin nuorten syrjäytymistä ja radikalisoitumista kuin rakentamalla yhteiskunta bunkkeriksi jota valvotaan elektroniikalla ja vartijoilla joka paikassa.

"Kyllä sossu auttaa..." Aivan naurettavia juttuja! Luuletko ihan tosissasi, että joku han-suomalainen saa siitä paikasta esim. harkinnanvaraista apua. Kuule sossun tehtävänä ei ole auttaa vaan kontrolloida ihmisiä. Tuttu juristi on kertonut millaiseen helvettiin ihan tavalliset perheet ovat joutuneet kun ovat soskun asiakkaiksi vahingossa päätyneet. Voin kuule luvata, että se todellinen vallankäyttö ja nöyryytys alkaa vasta sitten kun turvallisuuskerberos avaa käytävän oven toimistotiloihin. Valta turmelee ja ehdoton valta turmelee ehdottomasti ja suomalaisella viranomaisella on erittäin suuri valta lainkuuliaiseen kansalaiseen. Hulttioita ja epäsosiaalisia sitten kyllä hemmotellaan esim. maksusitoumuksilla jos esim. 80-luvun diesel mersuihin erikoistunut samettitakki on kertonut vaikka AKK:n toimistossa käyneensä niin pitäähän siitä harkinnanvaraista vähän laittaa, että ei vaan turhaudu ja syrjäydy lisää!

Tuo pelolla jeesustelu on vähän imelää- Jos hait hyökkäävät ei olennaista ole haiden lapsuus ja lajille ominaisen toiminnan pohtiminen vaan turvaan pääseminen.
 
Paremmin toimiva mielenterveyshuolto ja oikeasti toimiva syrjäytymisen ehkäisy eivät varmasti poista kaikkia potenttiaalisia terroritekojen tekijöitä, mutta varmasti vähentävät potenttiaalisten yrittäjien määrää. Samalla vähennetään inhimillistä hätää ja lisätään sitä joukkoa jolla on syytä puolustaa tätä maata.

Nämä toimet eivät kuitenkaan poissulje turvatoimien tarvetta. Käytännön näkökohtia on kuitenkin hyvä huomioida, esim. mistä saadaan ne turvallisuusalan oikeat ammattilaiset jotka odottavat siellä virastoissa ja kouluissa tilannetta? Itse joskus alalla olleena en usko, että tuollaiseen kohteeseen on kauhea tungos. Vässyköitä ja lopenkyllästyneitä vanhoja jääriä niihin laitettaisiin. Aivan sama onko toiminta valtion tai yksityisen toimijan kontolla.
 
Jyväskyläläismiehen epäillään suunnitelleen räjäytystä julkisella paikalla

HS

18.7.2012 14:18 | Päivitetty 18.7.2012 16:14

Jyväskylä.
Jyväskyläläisen miehen epäillään suunnitelleen räjäytystä julkisella paikalla, kertoo poliisi. Miestä epäillään yleisvaarallisen rikoksen valmistelusta.

Tutkinnanjohtaja Heikki Miilunpohja kertoo, että rikoksen tunnusmerkistöön kuuluu esimerkiksi räjähteen asentaminen julkiseen laitokseen. Hän ei vielä ota kantaa siihen, millaiseen kohteeseen epäilty mahdollisesti suunnitteli räjähteen asentamista. Julkisia laitoksia ovat muun muassa lentokentät, sairaalat, öljynjalostamot ja ydinvoimalat.

Miehen kotoa Jyväskylän Säynätsalosta takavarikoitiin viikonloppuna noin 200 kiloa pulvereita ja nesteitä. Poliisi epäilee, että mies on tilannut netistä osan aineksista. Poliisi ei vielä osaa arvioida, kuinka suuri osa aineksista on peräisin netistä ja miten epäilty on hankkinut loput kemikaalit.

Poliisi pääsi miehen jäljille, kun tämän puoliso teki miehestä pahoinpitelyilmoituksen. Puolisoa puhuttaessa ilmeni, että pariskunnan asunnossa on säilössä räjähdeaineksia.
Keski-Suomen käräjäoikeus vangitsi miehen eilen.


http://www.hs.fi/kotimaa/Jyv%C3%A4skyl%C3%A4l%C3%A4ismiehen+ep%C3%A4ill%C3%A4%C3%A4n+suunnitelleen+r%C3%A4j%C3%A4ytyst%C3%A4+julkisella+paikalla++++/a1305584307990
 
Mosuri kirjoitti:
Jyväskyläläismiehen epäillään suunnitelleen räjäytystä julkisella paikalla

HS

18.7.2012 14:18 | Päivitetty 18.7.2012 16:14

Jyväskylä.
Jyväskyläläisen miehen epäillään suunnitelleen räjäytystä julkisella paikalla, kertoo poliisi. Miestä epäillään yleisvaarallisen rikoksen valmistelusta.

Tutkinnanjohtaja Heikki Miilunpohja kertoo, että rikoksen tunnusmerkistöön kuuluu esimerkiksi räjähteen asentaminen julkiseen laitokseen. Hän ei vielä ota kantaa siihen, millaiseen kohteeseen epäilty mahdollisesti suunnitteli räjähteen asentamista. Julkisia laitoksia ovat muun muassa lentokentät, sairaalat, öljynjalostamot ja ydinvoimalat.

Miehen kotoa Jyväskylän Säynätsalosta takavarikoitiin viikonloppuna noin 200 kiloa pulvereita ja nesteitä. Poliisi epäilee, että mies on tilannut netistä osan aineksista. Poliisi ei vielä osaa arvioida, kuinka suuri osa aineksista on peräisin netistä ja miten epäilty on hankkinut loput kemikaalit.

Poliisi pääsi miehen jäljille, kun tämän puoliso teki miehestä pahoinpitelyilmoituksen. Puolisoa puhuttaessa ilmeni, että pariskunnan asunnossa on säilössä räjähdeaineksia.
Keski-Suomen käräjäoikeus vangitsi miehen eilen.


http://www.hs.fi/kotimaa/Jyv%C3%A4skyl%C3%A4l%C3%A4ismiehen+ep%C3%A4ill%C3%A4%C3%A4n+suunnitelleen+r%C3%A4j%C3%A4ytyst%C3%A4+julkisella+paikalla++++/a1305584307990

Riippuu vähän kaverin taustoista, mutta eiköhän sakoilla selviä.
 
baikal kirjoitti:
Riippuu vähän kaverin taustoista, mutta eiköhän sakoilla selviä.

Ikävämpi homma jos on kemiaa opiskellut kaveri. Gerdt opiskeli kemian alaa AMK:ssa. Lisäksi olen kuullut muutaman julkisuudelta piiloon jääneen jutun jossa seonnut kemisti on alkanut noihin pommitouhuihin viimeisen kymmenen vuoden ajalta. (Poliisit on aika voimattomia kun ei pyssyköiden ja pössyköiden takavarikointi auta ja uhkailustakin saa vain pienet sakot.)

Tuttu kemisti sanoi asiasta, että kemisti kyllä saa pommin väsättyä jos haluaa. Yhteiskunta voi tehdä paljonkin mutta kenenkään muistia se ei pysty pyyhkimään.
 
Tiedotusvälineissä oli juttua, että kyseinen pommimies on kemian opiskelija. No siinäpähän on viranomaisille seurattavaa vuosikymmeniksi eteenpäin...
 
Back
Top