Minun pitäisi kai olla innostunut siitä, että suomen poliittisessa johdossa ollaan edes keskustelemassa sotilaiden lähettämistä Kabuliin.
MUTTA, olen aika kyyninen asian suhteen. Ja aika paljon kysymyksiä mielessä.
*Ollaanko sinne menossa tekemään pelkkää peeärrää?
*Ollaanko sinne menossa avustamaan lomalla olevien juhlapaikan hakijoiden ja maleskeluluvan saaneiden paluuta?
*Ollaanko menossa varmistamaan, että suomeen pääsee n. 50 000 uutta juhlapaikan hakijaa?
*Ollaanko sinne menossa vajailla voimankäyttlvaltuuksilla ja vajaalla kalustolla vain oikeiden sotilaiden riesaksi ja pelastettaviksi?
*Onko varmuus siitä, että muut paikalla olevat länsimaiden sotilaat kelpuuttaa suomalaiset aseveljikseen?
*Sitoutuvatko suomalaiset itse puolustamaan paikalla olevia muita länsimaiden sotilaita viimeiseen mieheen asti? (tämå on edellytys sille, että suomalaisistakin huolehditaan)
Jos sinne joitain sotilaita ollaan lähettämässä, niin sinne on lähetettävä sen verran voimaa, että pystyvät taistelemaan itsenäisesti ja yksin pari päivää piiritettynä. Eli vähintään vahva komppania. Vahvistaisin jalkaväkikomppaniaa huollolla, lääkintäjoukkueella, raskaalla krh joukkueella, tiedustelukyvyllä (esim. dronetiedustelu) ja kranaattikonekiväärijoukkueella.
Jos lähetetään vain joku spollijoukkue pistooleilla ja leipälaukulla, niin ollaan liikaa kavereiden autettavana.
Ja jos sinne tuo 300-400 taistelijan komppania (tai mikä tahansa pienempi joukko sotilaita) lähetetään, niin on oltava valmius lähettää avuksi 48 tunnin varoajalla parin pataljoonan vahvuinen taisteluosasto pelastamaan ensin lähetetty osasto motista.
Tiedoksi vajaan ajattelukapasiteetin omaaville, että kyseessä on tällä hetkellä siitä, että suomalaisia ollaan lähettämässå vapaaehtoisesti terroristien motitettavaksi. Mottia voidaan toki tällä hetkellä huoltaa ilmakuljetuksilla, mutta miten pitkään...