Siviililentokoneiden tehtävä on auttaa kuljettamaan eteenpäin evakuoituja, jotka ovat jumissa lentotukikohdissa Lähi-idässä ja Saksassa.
www.hs.fi
Yhdysvallat velvoittaa kaupallisia lentoyhtiöitä auttamaan Afganistanin evakuoinneissa
Siviililentokoneiden tehtävä on auttaa kuljettamaan eteenpäin evakuoituja, jotka ovat jumissa lentotukikohdissa Lähi-idässä ja Saksassa.
Lentoyhtiö United Airlines lähettää evakuoinnin avuksi neljä konetta, kertoo Yhdysvaltain puolustusministeriö. KUVA: CHRIS HELGREN / REUTERS
Jaakko Närhi HS
17:10
YHDYSVALTAIN hallinto on päättänyt velvoittaa kaupallisia reittilentoyhtiöitä auttamaan Afganistanin evakuoinneissa. Asiasta kertoo uutistoimisto Reuters.
Siviililentokoneet eivät lennä Afganistaniin asti. Niiden tehtävä on auttaa kuljettamaan eteenpäin evakuoituja, jotka ovat jumissa lentotukikohdissa Lähi-idässä ja Saksassa.
The Wall Street Journalin (WSJ) mukaan evakuoitujen ihmisten lennättämiseen pois Afganistanista käytetyt armeijan rahtikoneet käyvät ihmisten kuljettamiseen Yhdysvaltain tukikohtiin Euroopassa tai Lähi-Idässä, mutta eivät valtameren ylittäviin lentoihin.
Siviilikoneiden tarkoitus on lievittää näiden tukikohtien tungosta, ja viedä evakuoituja ihmisiä useisiin tukikohtiin Yhdysvalloissa. WSJ:n mukaan maan puolustusministeriö on pohtinut myös maan tukikohtien käyttöä Japanissa, Koreassa, Saksassa, Kosovossa, Bahrainissa sekä Italiassa.
AFP:n mukaan Yhdysvallat oli lauantaihin mennessä evakuoinut yhteensä 17 000 ihmistä Afganistanista. Tästä joukosta 2 500 oli amerikkalaisia.
Uutistoimiston mukaan Yhdysvaltain hallinto haluaa viedä maasta jopa 15 000 amerikkalaista ja vähintään 50 000 afgaaniliittolaistaan perheenjäsenineen.
PRESIDENTTI
Joe Bidenin hallinnon päätös pohjautuu Civil Reserve Airfleet -järjestelmään (CRAF), jossa kaupalliset lentoyhtiöt lupautuvat lainaamaan kalustoaan maan armeijalle sotilaallisen kriisitilanteen niin edellyttäessä.
Järjestelmä luotiin 1950-luvulla Berliinin saarron jälkeen, jossa länsiliittoutuneiden joukkoja jäi Neuvostoliiton saartamiksi Länsi-Berliiniin. Sitä on aiemmin käytetty kahdesti, ensin 1990-luvun alussa Persianlahden sodan aikana ja myöhemmin Irakin sodan aikana vuosina 2002–2003.
Yhdysvaltain puolustusministeriön tiedotteen mukaan toistaiseksi evakuointityöhön on aktivoitu 18 lentokonetta.
LENTOYHTIÖISTÄ American Airlines, Atlas Air, Delta Air Lines ja Omni Air lähettävät kukin kolme lentokonetta evakuointityön avuksi. Hawaiian Airlinesilta mukaan on pyydetty kaksi konetta ja United Airlinesilta neljä.
Puolustusministeriön mukaan näiden siviilikoneiden käytöllä evakuointeihin ei ennakoida olevan suurta vaikutusta kaupallisiin lentoihin.
WSJ kertoi lauantaina ensimmäisenä, että Bidenin hallinto suunnittelee siviilikoneiden valjastamista evakuoitujen ihmisten kuljetukseen.
Sen mukaan nyt vahvistettu päätös tarkoittaa CRAF-järjestelmän ensimmäisen vaiheen toimeenpanoa. Järjestelmän toisen vaiheen toimeenpano tarkoittaisi WSJ:n mukaan jopa 100 kaupallisen koneen käyttöönottoa. Tällä voisi lehden mukaan olla merkittävä vaikutus lentoteollisuuteen.
Yhdysvaltain hallinto varoitti lentoyhtiötä CRAF-järjestelmän mahdollisesta aktivoinnista jo perjantai-iltana.
WSJ:n mukaan esimerkiksi United Airlines oli jo lauantaina alkanut valmistelemaan sen lentohenkilökunnalle mahdollisuutta tarjoutua töihin evakuointilennoille. Ammattiliiton mukaan näistä lennoista maksetaan tyypillisesti tavallista paremmin.