Afganistan

Eiköhän sinne taas lennä Ukrainalainen puulaaki. Sama juttu oli Bagdadin palautuksissa
Luulisin. Sieltä suunnaltahan nämä operaatiot on toteutettu 90-luvun alusta asti. On muuten edelleen maassa tuolla paljon hudoi-mennyttä Kalashnikovin kuulaa. Sergeillä (joka oli jo kerinnyt olemaan tuolla 22-vuotta) oli tuosta koneesta taottu puukko. Oli hieno leikkipaikka yhdellä haikki-reitillä.

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=19980717-0
 

Liitteet

  • kone.jpg
    kone.jpg
    16.8 KB · Luettu: 27
  • kone2.jpg
    kone2.jpg
    30.7 KB · Luettu: 25
  • kone3.jpg
    kone3.jpg
    10.6 KB · Luettu: 25
Täytyy sanoa. Minä olen nationalisti. Minä kannatan suomen oikeutta päättää omista asioistaan. Ja minä kannatan afganistanin kansan oikeudesta päättää omista asioistaan.
Jos se päätös on Taliban niin sitten on. Jos ei ole, he taistelevat asiasta. Valinta on heidän.

He taistelivat Brittejä vastaan, he taistelivat Neukkuja vastaan ja nyt he taistelivat jenkkejä vastaan.

Miten olisi, jos kerrankin kokeilisimme antaa heidän olla rauhassa ja päättää omista säännöistään ilman sitä, että ulkopuoliset tulevat aina opettamaan heille mitä tulee tehdä tai olla tekemättä?

Olisiko siinä ajatusta?
 
The Taliban completed their sweep of Afghanistan’s south on Friday, taking four more provincial capitals in a lightning offensive that brought them closer to Kabul just weeks before the U.S. is set to officially end its two-decade war.
 
Täytyy sanoa. Minä olen nationalisti. Minä kannatan suomen oikeutta päättää omista asioistaan. Ja minä kannatan afganistanin kansan oikeudesta päättää omista asioistaan.
Jos se päätös on Taliban niin sitten on. Jos ei ole, he taistelevat asiasta. Valinta on heidän.

He taistelivat Brittejä vastaan, he taistelivat Neukkuja vastaan ja nyt he taistelivat jenkkejä vastaan.

Miten olisi, jos kerrankin kokeilisimme antaa heidän olla rauhassa ja päättää omista säännöistään ilman sitä, että ulkopuoliset tulevat aina opettamaan heille mitä tulee tehdä tai olla tekemättä?

Olisiko siinä ajatusta?
Sitä kyllä kerran yritettiin...

1628892588473.png
 
Täytyy sanoa. Minä olen nationalisti. Minä kannatan suomen oikeutta päättää omista asioistaan. Ja minä kannatan afganistanin kansan oikeudesta päättää omista asioistaan.
Toisaalta, ei ole mitään yhtenäistä "afgaanikansaa", Afganistan ei ole kansallisvaltio, ja nationalismin/kansallisaatteen näkökulmasta tuollaiset epävaltiot pitäisi jakaa kansojensa omiin alueisiin. Afganistanin kohdalla se vieläpä ainakin teknisesti onnustuisi, kuten täällä taannoin kirjoitin: kaikki kansat ovat sellaisia, joilla on heitä paremmin edustava kansallisvaltio naapurissa. Afganistan nykyrajoillaan on brittien luomus.
 
Ei 70-luvulla Afganista ollut muuta haittaa, kuin tämä:
1628913336718.png

(Harrisonin päällä)
Tämä lähinnä rokkari- ja wannabee-piireissä, siis rokkitupakkapiireissä.
Sittemmin erinäisten kulttuurinvaihtojen seurauksina, A-maana tunnetusta museovaltiosta on tullut riesa.
Tulee sitä olemaan pitkän aikaan.

Tämä muuten ei ole strawberry-field:

1628913179289.png
 
Viimeksi muokattu:
Niille, jotka sanovat Afganistanista, "ei ole sotilaallista ratkaisua". Mieti uudelleen. Katsomme sotilaallista ratkaisua juuri nyt. Näin tapahtuu, eikä se mene niin kuin useimmat ihmiset valitsisivat. Poliittista ratkaisua ei ole. Se on ohi.

- Tuliko tilitanttien etenemisnopeus yllätyksenä supervallan tiedustelulle?
- Afganistanin turvallisuusjoukkoja oli koulutettu ja hyvin varustettu paperilla 300 000 henkilöä, joista 10 000 erikoisjoukkoja, siirtyvätkö nyt nämä ihmiset ja osaaminen tilitanttien palvelukseen?
- vältetäänkö tällä strategialla sisällissota?
- varmistettiinko ennen vetäytymistä että Afganistanin hallinto ja armeija on riittävän toimintakyvytön, kun sopimus oli tehty tilitanttien kanssa.

Yhdysvaltojen keskeinen tavoite oli:

"Yhdysvallat päätti kieltää turvapaikan Afganistanin terroristeilta ja voittaa al-Qaidan maailmanlaajuisesti. Presidentti Bush sanoi 20. syyskuuta 2001, että Yhdysvallat on omistautunut "maailmanlaajuisen terroriverkoston häiriöille ja tappioille". Hän sanoi: ”Vastauksemme sisältää paljon enemmän kuin välittömiä kostotoimia ja yksittäisiä lakkoja. … Ja me ajamme takaa kansakuntia, jotka tarjoavat apua tai turvapaikkaa terrorismille. ”

"Afganistanissa tämä tavoite vaati militantti- ja terroristijohtajien tappamista ja vangitsemista sekä myös Afganistanin valmiuksien kehittämistä turvasataman kieltämiseksi edelleen Yhdysvaltain joukkojen lähtiessä. Bush ymmärsi tämän ja sanoi sen nimenomaisesti, varhain ja toistuvasti. Huhtikuussa 2002 Bush sanoi puheessaan Virginian sotilasinstituutissa: ”Tiedämme, että todellinen rauha saavutetaan vain, jos annamme Afganistanin kansalle keinot saavuttaa omat toiveensa. Rauha saavutetaan auttamalla Afganistania kehittämään omaa vakaata hallitusta. Rauha saavutetaan auttamalla Afganistania kouluttamaan ja kehittämään omaa kansallista armeijaansa. ” Bush lupasi vuoden 2002 unionin tilaa koskevassa puheessaan neljä kuukautta syyskuun 11. päivän jälkeen: "Me olemme kumppaneita maan rakentamisessa uudelleen."

******

Yhdysvaltojen vetäytyminen Afganistanista on "virhe" ja johtaa al-Qaidan elpymiseen, joka uhkaa länsimaita, puolustusministeri varoitti.

Ben Wallace sanoi, että länsi "todennäköisesti maksaa seuraukset" Afganistanista vetäytymisestä. Hän esitti Yhdysvaltain entisen presidentin Donald Trumpin arvosteluksi ja kuvaili sopimusta, jonka hän teki Talebanin kanssa vetäytymisestä "mädäksi".
 
että ulkopuoliset tulevat aina opettamaan heille mitä tulee tehdä tai olla tekemättä?

Olisiko siinä ajatusta?

Kannattaa huomata, että tässähän ei ole mitään jossia. He tekevät nyt juuri näin. Hallinnontapainen on juuri sellainen lapanen kuin on arveltukin ja määrätietoinen kiväärilinja tulee ottamaan maan haltuun, eikä kysy keneltäkään siihen lupaa tms. Tämä on todellisuus, muu on löyhää suunsoittoa.
 
Yhdysvallat päätti kieltää turvapaikan Afganistanin terroristeilta ja voittaa al-Qaidan maailmanlaajuisesti. Presidentti Bush sanoi 20. syyskuuta 2001, että Yhdysvallat on omistautunut "maailmanlaajuisen terroriverkoston häiriöille ja tappioille". Hän sanoi: ”Vastauksemme sisältää paljon enemmän kuin välittömiä kostotoimia ja yksittäisiä lakkoja. … Ja me ajamme takaa kansakuntia, jotka tarjoavat apua tai turvapaikkaa terrorismille. ”
Tämä presidentti on jo pitkään maalannut pasifistisia tauluja ja itkeskellyt öisin.
 
– Jos nyt Qatarin Dohassa neuvoteltavasta rauhansopimuksesta ei tule mitään, on varmasti näin, että tulee kontrolloimaton pakolaisvirta.

Pahimmassa tapauksessa seurauksena on hyvin laaja, satojentuhansien tai jopa miljoonien ihmisten pakolaisvirta.
 
– Jos nyt Qatarin Dohassa neuvoteltavasta rauhansopimuksesta ei tule mitään, on varmasti näin, että tulee kontrolloimaton pakolaisvirta.

Pahimmassa tapauksessa seurauksena on hyvin laaja, satojentuhansien tai jopa miljoonien ihmisten pakolaisvirta.
Näin siinä varmasti tulee tapahtumaan, että afgaaneja lähtee pakosalle joukolla. No, siinähän on sitten Pekalle ja kumppaneille runsaasti tanssipoikia adoptoitaviksi.
 
Back
Top