Airbus / Dassault FCAS

FCAS:lle uhkaa brittilähteiden mukaan käydä Rafalet, eli että Saksakin lähtisi ja jäljelle jäisi vain Ranska ja Espanja. Arvostetun brittilehti The Timesin mukaan Saksa harkitsee FCAS:sta lähtemistä ja Tempestiin liittymistä:
Brittilähteiden mukaan keikaukseen liittyisi myös Britannian pyrkimys saada Saksalta vientilupa Eurofighterille Saudi-Arabiaan (olisi varmaan hyvä maksaja kehityskuluille).

Maksumuurin ohittava arkistolinkki:
 
Espanja jaksaa roikkua näissä yhteiseurooppalaisissa hävittäjäprojekteissa. Varmaan jotain siltarumpupolitiikkaa, vaikka kyllä Espanjan tilausmäärillä kaikista koneista saisi kokoonpanoa tai osatuotantoa kotimaahan.

Espanjan sotilaalliset tarpeet eivät edellytä konetyypin kehittämistä juuri Espanjan tarpeisiin, mikä tahansa muualla toimiva toimisi myös Espanjassa. Varsinkin kun maan geopoliittinen tilanne on vailla saman tason potentiaalisia vihollisia. Olisi siis aika paljon vähemmän riskialtista ostaa valmiita koneita, kuin olla kehitysprojekteissa mukana. Todennäköisesti myös halvempaa.

Samaa voisi toki sanoa myös Italiasta, varsinkin kun hankkii F-35A:ta omien kumppanuusohjelmien lisäksi.
 
Yleensä on tapana että partnerimaat myös tilaavat kyseistä konetta omien ilmavoimiensa käyttöön. Laskeeko Belgia sen varaan että maan ilmakomponentin F-35 -kalusto vanhenee käsiin kunnes eurooppalainen vaihtoehto valmistuu vai onko siellä oikeasti haaveena siirtyä kahden hävittäjäkoneen malliin kahdella lennostolla? Toki voihan olla että sieltä tulee tuutista tuoteperhe sisältäen miehitetyn ja miehittämättömiä lentäviä härpäkkeitä.

On myös sinällään ymmärrettävää ettei Japani huhujen mukaan halua Britannian ja Italian lisäksi enää muita maita mukaan. Ranskan ja Saksan kiistat taas ovat ihan odotettavia. Ruotsi taas näemmä vaihteeksi panostaa kansalliseen Flygsystem-tutkimukseen vaikka joku soppari on tehty myös Japanin kanssa. Ranskassa Dassaultin perheellä on oma agenda. Ota näistä selvää.
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä on tapana että partnerimaat myös tilaavat kyseistä konetta omien ilmavoimiensa käyttöön. Laskeeko Belgia sen varaan että maan ilmakomponentin F-35 -kalusto vanhenee käsiin kunnes eurooppalainen vaihtoehto valmistuu vai onko siellä oikeasti haaveena siirtyä kahden hävittäjäkoneen malliin kahdella lennostolla? Toki voihan olla että sieltä tulee tuutista tuoteperhe sisältäen miehitetyn ja miehittämättömiä lentäviä härpäkkeitä.

On myös sinällään ymmärrettävää ettei Japani huhujen mukaan halua Britannian ja Italian lisäksi enää muita maita mukaan. Ranskan ja Saksan kiistat taas ovat ihan odotettavia. Ruotsi taas näemmä vaihteeksi panostaa kansalliseen Flygsystem-tutkimukseen vaikka joku soppari on tehty myös Japanin kanssa. Ranskassa Dassaultin perheellä on oma agenda. Ota näistä selvää.
Varmaan tässä on enemmän teollisuus- kuin puolustuspoliittisia ulottuvuuksia tässä vaiheessa. Belgiassa on kohtalaisen kokoinen ilmailuteollisuus joka tarvitsee uusia hankkeita.
 
Back
Top