Airbus / Dassault FCAS

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lurker
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
FCAS:lle uhkaa brittilähteiden mukaan käydä Rafalet, eli että Saksakin lähtisi ja jäljelle jäisi vain Ranska ja Espanja. Arvostetun brittilehti The Timesin mukaan Saksa harkitsee FCAS:sta lähtemistä ja Tempestiin liittymistä:
Brittilähteiden mukaan keikaukseen liittyisi myös Britannian pyrkimys saada Saksalta vientilupa Eurofighterille Saudi-Arabiaan (olisi varmaan hyvä maksaja kehityskuluille).

Maksumuurin ohittava arkistolinkki:
 
Espanja jaksaa roikkua näissä yhteiseurooppalaisissa hävittäjäprojekteissa. Varmaan jotain siltarumpupolitiikkaa, vaikka kyllä Espanjan tilausmäärillä kaikista koneista saisi kokoonpanoa tai osatuotantoa kotimaahan.

Espanjan sotilaalliset tarpeet eivät edellytä konetyypin kehittämistä juuri Espanjan tarpeisiin, mikä tahansa muualla toimiva toimisi myös Espanjassa. Varsinkin kun maan geopoliittinen tilanne on vailla saman tason potentiaalisia vihollisia. Olisi siis aika paljon vähemmän riskialtista ostaa valmiita koneita, kuin olla kehitysprojekteissa mukana. Todennäköisesti myös halvempaa.

Samaa voisi toki sanoa myös Italiasta, varsinkin kun hankkii F-35A:ta omien kumppanuusohjelmien lisäksi.
 
Yleensä on tapana että partnerimaat myös tilaavat kyseistä konetta omien ilmavoimiensa käyttöön. Laskeeko Belgia sen varaan että maan ilmakomponentin F-35 -kalusto vanhenee käsiin kunnes eurooppalainen vaihtoehto valmistuu vai onko siellä oikeasti haaveena siirtyä kahden hävittäjäkoneen malliin kahdella lennostolla? Toki voihan olla että sieltä tulee tuutista tuoteperhe sisältäen miehitetyn ja miehittämättömiä lentäviä härpäkkeitä.

On myös sinällään ymmärrettävää ettei Japani huhujen mukaan halua Britannian ja Italian lisäksi enää muita maita mukaan. Ranskan ja Saksan kiistat taas ovat ihan odotettavia. Ruotsi taas näemmä vaihteeksi panostaa kansalliseen Flygsystem-tutkimukseen vaikka joku soppari on tehty myös Japanin kanssa. Ranskassa Dassaultin perheellä on oma agenda. Ota näistä selvää.
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä on tapana että partnerimaat myös tilaavat kyseistä konetta omien ilmavoimiensa käyttöön. Laskeeko Belgia sen varaan että maan ilmakomponentin F-35 -kalusto vanhenee käsiin kunnes eurooppalainen vaihtoehto valmistuu vai onko siellä oikeasti haaveena siirtyä kahden hävittäjäkoneen malliin kahdella lennostolla? Toki voihan olla että sieltä tulee tuutista tuoteperhe sisältäen miehitetyn ja miehittämättömiä lentäviä härpäkkeitä.

On myös sinällään ymmärrettävää ettei Japani huhujen mukaan halua Britannian ja Italian lisäksi enää muita maita mukaan. Ranskan ja Saksan kiistat taas ovat ihan odotettavia. Ruotsi taas näemmä vaihteeksi panostaa kansalliseen Flygsystem-tutkimukseen vaikka joku soppari on tehty myös Japanin kanssa. Ranskassa Dassaultin perheellä on oma agenda. Ota näistä selvää.
Varmaan tässä on enemmän teollisuus- kuin puolustuspoliittisia ulottuvuuksia tässä vaiheessa. Belgiassa on kohtalaisen kokoinen ilmailuteollisuus joka tarvitsee uusia hankkeita.
 
Espanjassa on myös aloitettu selvitykset CATOBAR-lentotukialuksesta. Ilmeisesti koneena olisi Ranskan merivoimille kehitelty tukialusversio. Helpointahan olisi ostaa laivastolle F-35B mutta hallituksessa on äärivasemmisto vaa´ankieliasemassa eikä paha amerikkalainen ilmeisesti kelpaa ja kotimaista teollisuutta haluttaisiin tukea. No, siinähän selvittelevät. Vuosia ja rahaa palaa eikä mitään saada hankituksi.
 
Viimeksi muokattu:
Espanjassa on myös aloitettu selvitykset CATOBAR-lentotukialuksesta. Ilmeisesti koneena olisi Ranskan merivoimille kehitelty tukialusversio. Helpointahan olisi ostaa laivastolle F-35B mutta hallituksessa on äärivasemmisto vaa´ankieliasemassa eikä paha amerikkalainen ilmeisesti kelpaa ja kotimaista teollisuutta haluttaisiin tukea. No, siinähän selvittelevät. Vuosia ja rahaa palaa eikä mitään saada hankituksi.
Eikös CATOBAR-tukialukselta operoitaisi F-35C:llä?
 
Eikös CATOBAR-tukialukselta operoitaisi F-35C:llä?
Juu, mutta veli @Museo arvatenkin viittasi bertan sopivuuteen Juan Carlosin lentokannelle. Silloin säästyttäisiin kokonaan uuden rungon rakentamiselta. Pienet muutokset kuten kannen kuumuudenkestävä pinnoite ja huoltotilojen varustelu riittäisi.
 
Juu, mutta veli @Museo arvatenkin viittasi bertan sopivuuteen Juan Carlosin lentokannelle. Silloin säästyttäisiin kokonaan uuden rungon rakentamiselta. Pienet muutokset kuten kannen kuumuudenkestävä pinnoite ja huoltotilojen varustelu riittäisi.
Ei espanjalaisilla ole ao lähteen mukaan tuollainen mielessä vaan suorituskyvyn nostaminen eri tasolle. Suunnitteilla on myös toisen LHD (landing helicopter dock) -aluksen rakentaminen Juan Carlos 1:n lisäksi.


Kuvituskuvana tuossa on Juan Carlos 1 Helsingissä viime vuonna:
Juan_Carlos_1_b.webp

Wikipedian mukaan Juan Carlos 1 on maksanut 460 M€. Oikea lentotukialus maksaisi miljardeja. Onko Espanjalla oikeasti tarvetta tuollaiselle investoinnille saati olisiko se järkevää resurssian käyttöä lienee vähintään kyseenalaista. Tuohon tietysti saataisiin rahaa palamaan mikä auttaisi NATOn puolustumenovaatimusten täyttämistä.
 
”Feasability studyssä” puhutaan enintään Juan Carlos I:n kokoluokasta eli 230 metriä ja 26 000 tonnia. Lienee maksimi mitä studyn tehnyt Navantia pystyy rakentamaan. Vertailun vuoksi ranskalaisten minilentotukialus on 260 metriä ja 40 000 tonnia. Tosin sama study toteaa, että hyvin onnistuu Navantialta rakentaminen, koska fregatin rakentaminen on vaikeampaa…

 
”Feasability studyssä” puhutaan enintään Juan Carlos I:n kokoluokasta eli 230 metriä ja 26 000 tonnia. Lienee maksimi mitä studyn tehnyt Navantia pystyy rakentamaan. Vertailun vuoksi ranskalaisten minilentotukialus on 260 metriä ja 40 000 tonnia. Tosin sama study toteaa, että hyvin onnistuu Navantialta rakentaminen, koska fregatin rakentaminen on vaikeampaa…

Minusta tuossa sanotaan pelkästään että Juan Carlos I on noin iso. Navantian Puerto Realin kuivatelakka on mitoiltaan 525x100 metriä, joten Ford-luokankin kääpiöittävä runko on kyllä teknisesti heille mahdollinen. Mutta että lentotukialus yksinkertaisempi rakentaa kuin fregatti...? :rolleyes:
 
koska fregatin rakentaminen on vaikeampaa…
Mutta että lentotukialus yksinkertaisempi rakentaa kuin fregatti...?
Navantian "track recordia" katsoessa on pakko myöntää, että heille fregatin rakentaminen on kyllä helvetin vaikeaa. Siis ainakin sellaisen, jonka vauriokestävyys on vaaditulla tasolla eikä sisätilat homehtuisi.

Onko Espanjalla oikeasti tarvetta tuollaiselle investoinnille saati olisiko se järkevää resurssian käyttöä lienee vähintään kyseenalaista. Tuohon tietysti saataisiin rahaa palamaan mikä auttaisi NATOn puolustumenovaatimusten täyttämistä.
Jollain tasolla tämä olisi melkein toivottavaa, koska Espanja on ollut hyvin vastahakoinen NATO:n tavoitteisiin ja oman puolustuskyvyn kehittämiseen liittyen. Jos heidän tapansa päästä edes 2% ylitse on lentotukialus / vastaava, niin antaa mennä vaan.

Jos siirrytään yhtään lähemmäs langan aihetta, niin ei kuulu jalkapallon luvattu maa niihin, joiden kanssa ainakaan itse lähtisin tekemään mitään yhteistyötä. Kaikissa Hävittäjä, EPC, MBT, jne hankkeissa maa tuntuu olevan vain sanelemassa omia juttujaan ja lypsämässä mahdollista tuotantoa omaan kotimaahan, kuitenkaan osallistumatta merkittävästi kehitykseen tai lopullisiin hankintoihin.
 
Navantian "track recordia" katsoessa on pakko myöntää, että heille fregatin rakentaminen on kyllä helvetin vaikeaa. Siis ainakin sellaisen, jonka vauriokestävyys on vaaditulla tasolla eikä sisätilat homehtuisi.


Jollain tasolla tämä olisi melkein toivottavaa, koska Espanja on ollut hyvin vastahakoinen NATO:n tavoitteisiin ja oman puolustuskyvyn kehittämiseen liittyen. Jos heidän tapansa päästä edes 2% ylitse on lentotukialus / vastaava, niin antaa mennä vaan.

Jos siirrytään yhtään lähemmäs langan aihetta, niin ei kuulu jalkapallon luvattu maa niihin, joiden kanssa ainakaan itse lähtisin tekemään mitään yhteistyötä. Kaikissa Hävittäjä, EPC, MBT, jne hankkeissa maa tuntuu olevan vain sanelemassa omia juttujaan ja lypsämässä mahdollista tuotantoa omaan kotimaahan, kuitenkaan osallistumatta merkittävästi kehitykseen tai lopullisiin hankintoihin.
Voisivat kunnostaa sen niiden varastoidun ja huonokuntoisen Leo2 -lautan ja antaa Ukrainalle. Ukraina-tukihan uppoaa siihen prosenttilaskentaan myös. Saavat työtä omillensa, Ukraina saa kalustoa. Kaikki voittavat.
 
Back
Top