Airbus / Dassault FCAS

Joo, kyllähän paikallisten liittojen tukema Airbus mielellään kehittäisi Typhoon ECR:n siihen Growlerin rooliin jos tuosta ydinase-pullonkaulasta pääsisivät yli.
Puola voisi varmaan mielellään vastaanottaa noi ydinaseet Saksasta. Heillä on siihen tehtävään sekä F-16 että (tulevaisuudessa) F-35, joten ei mitään kummempia integrointeja tarvita. Ja Puola on lähempänä Venäjää, joten ydinaseiden toimitus tositilanteessa onnistuisi nopeammin vähentäen Venäjän aikaa reagoida siihen.
 
France, Germany and Spain said on Monday they had reached a deal over the next steps of the development of a new fighter jet, Europe's largest defence project at an estimated cost of more than 100 billion euros ($121.4 billion).

France in particular has billed the combat jet project -- which includes a next-generation manned and unmanned aircraft -- as crucial for Europe to strengthen its defence autonomy and face competition from China, Russia and the United States.

The next development phase for the Future Combat Air System (FCAS) is expected to cost 3.5 billion euros ($4.25 billion), to be shared equally by the three countries.

**
The sum will cover finalisation of the designs of both the combat jet and drone by 2024 and the building of demonstrators for both, a French defence ministry source said.
**
Under the terms of the agreement, the fighter jet will not have a black box to help preserve sensitive commercial know-how, the French defence source said.

 
 
Dassaultin tj Trappierin mukaan 2040 aikataulu on jo missattu 10 vuodella.
How far along is the Scaf program? This future combat aircraft, prepared by France and Germany with Spain, should be operational by 2040. But according to Eric Trappier, head of Dassault Aviation, this date is compromised.
"Between us, 2040 is already lost, because since we haven't started, and discussions will surely be long, not for that phase but for the next one, it will take some time. For 2040, there will probably be a first standard, 'perhaps subject to...' so we're looking at 2050," said Eric Trappier at La Tribune's Paris Air Forum, held in Paris. For Joël Barre, General Delegate for Armaments, it is absolutely necessary to "get out of the blockages" that remain between France and Germany via Dassault and Airbus.
"I hope that in the coming weeks we will be able to get out of it. The current situation cannot last forever. We must launch the preparatory work that has been initiated. Efficiency of governance and industrial organization to have an identified leader, and it is better that it is the most competent, the one with the best expertise," says Joël Barre, who believes that this industrialist is Dassault.

The problem is still the project management of the NGF (New Generation Fighter), the fighter aircraft at the heart of the Scaf, which has been awarded to Dassault, but which Airbus wants to share. This is out of the question for Éric Trappier.

"After defining the tasks, we've stumbled on phase 1B. There is disagreement about the very nature of the cooperation," says Trappier, recalling that on the Eurodrone, Airbus is the prime contractor and Dassault a subcontractor. While waiting for an agreement, Dassault is concerned about European defense. It regrets that several European countries, including Germany, have signed contracts with the United States for the F-35. "Through NATO, they are buying F-35s at a time when they should be buying European.

Is a plan B under consideration? The boss of Dassault does not hide it. "An industrialist must anticipate the unforeseeable," he has been saying for several months. He also reminds us that he is working on changes to the Rafale. "It will live on for a long time. It will be modernized and will be around for at least the next 50 years.
 
Näyttää siltä, että NGAD lentä'ä ( ja on ainakin esisarjavaiheessa ) 2030 kun ranskikset ja sakemannit vasta alkavat piirustuksia väsätä.

Ei ole vaikea arvata kumpi tulee olemaan Ranskan ja Saksan ilmavoimien kalusto 2040-luvulla (tai tyytyvät tekohengittämään Typhoonia ja Rafalea)
-jos jenkit sitten edes suostuvat myymään uusinta uutta...

Dassaultin tj Trappierin mukaan 2040 aikataulu on jo missattu 10 vuodella.



NGAD ei taida olla omaa säiettä?

Ohjelma vaikuttaa etenevän toistaiseksi hyvin, jopa etuajassa, ja ilmavoimaministeri odottaa nykytiedon perusteella
jonkinlaista kyvykkyyttä olevan olemassa vielä tämän vuosikymmenen aikana.

NGAD lienee oikeasti viimeinen miehitetty hävittäjälentokone, minkä USA tuottaa.

 
Eteneminen jumii pahasti sovusta FCS:stä. Eli lennonhallintajärjestelmästä.
Tämä tuli ihan puun takaa… Seuraavaksi Ranska alkaa kasata omaa konettaan.
 
Kumma että siviilikoneiden puolella yhteistyö eri EU-maiden välillä toimii, mutta sotakoneissa ei.
Siviilupuolella ei taida olla puoliakaan siitä egosta pelissä mikä sotilaspuolelta löytyy. Pohjaton luotto omaan erinomaisuuteensa ja siihen että kaikki muu on paskaa ja kukaan muu ei tiedä mistään mitään. Se oma idea valmiista lopputuotteesta on just se oikea ja siihen ei sotketa vääriä mielipiteitä vaatimuksina mukaan. Siihen kun vielä puskee mukaan perinteisen oman teknologian äärimmäisen pitkälle menevän suojaamisen ja suhteellisen pienistä valmistusmääristä taistelevan kansallisen teollisuuden intressit niin tadaa.

Sanokaa vaan pessimistiksi, mutta minä en usko että tuosta tulee oikein mitään järkevää ulos. Lopputulemana muistuttanee typhoonia joka on teoriassa loistava kampe, mutta vuosikymmeniä myöhässä, saatanan kallis valmistaa, kallis käyttää ja riitaisan kehitystyön tuloksena siinä voi olla paketti semmosessa kuosissa, että päivittäminen tulee olemaan yhtä "juhlaa".
 
Kumma että siviilikoneiden puolella yhteistyö eri EU-maiden välillä toimii, mutta sotakoneissa ei.

Liittyy myös tuohon helikopteriketjuun, nämä siviilikoneet tehdään aidoille asiakkaille jotka toimivat kilpailutilanteessa. Myös siivilikonemarkkinat ovat aidosti kilpailtuja.

Eli kilpailussa pärjätäkseen pitää toimittaa huippulaatua ja huippuominaisuuksia.

Tämähän ei päde sotilasprojekteihin jotka tuntuvat olleen neukkulan kaatumisen jälkeen euroopassa lähinnä valtioiden teollisuuspoliittista puuhastelua. Lopputuotteita ei odotettu tosipaikassa jouduttavan käyttämään mutta rahaa pitää polttaa ja mielellään siten oman maan firmat siitä hyötyvät.
 
The disagreements between Dassault and Airbus delayed the FCAS for ten years

Neuvottelut siitä kuka tekee mitäkin on siirtänyt aikatauluja 10 vuodella, 2040 -> 2050

Google Translate käännös:

 
Ranskan ilma- ja avaruusvoimien ydiniskukyvystä tulee epäuskottava ja merivoimien uudesta lentotukialuksesta paperitiikeri 2040-luvulla ilman häivehävittäjää. Joko tämä runnotaan jotenkin Ranskassa eteenpäin itse tai taivutaan ostamaan siirtymäkauden hävittäjä Yhdysvalloista. Espanja kyllä pärjää ostamalla pienen määrän F-35B -koneita.

Edit: Myös Ruotsin rooli on näemmä ihan auki. Todellinen yllätysveto olisi että Ranska ja Ruotsi kehittäisivät kahdestaan uuden häivehävittäjän. En tosin vain näe miten se onnistuisi ilman Saksaa ja Espanjaa maksajina. Myös Airbusin rooli on sanotaanko mielenkiintoinen ottaen huomioon yhtiön mittavan läsnäolon Ranskassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ranskan ilma- ja avaruusvoimien ydiniskukyvystä tulee epäuskottava ja merivoimien uudesta lentotukialuksesta paperitiikeri 2040-luvulla ilman häivehävittäjää. Joko tämä runnotaan jotenkin Ranskassa eteenpäin itse tai taivutaan ostamaan siirtymäkauden hävittäjä Yhdysvalloista. Espanja kyllä pärjää ostamalla pienen määrän F-35B -koneita.

Edit: Myös Ruotsin rooli on näemmä ihan auki. Todellinen yllätysveto olisi että Ranska ja Ruotsi kehittäisivät kahdestaan uuden häivehävittäjän. En tosin vain näe miten se onnistuisi ilman Saksaa ja Espanjaa maksajina. Myös Airbusin rooli on sanotaanko mielenkiintoinen ottaen huomioon yhtiön mittavan läsnäolon Ranskassa.
Tuon eilen postaamani espanjalaisen sivuston jutun kommenteissa oli sellainenkin idea että Ranska tekisi FCAS:in itse kuten asia ratkaistiin Eurofighterin aikoihin. Ja Saksa ja Espanja menisivät osaksi Typhoon-projektia.
 
Back
Top