Ajoneuvoon nouse

noska

Ylipäällikkö
En osannut päättää mihin aihealueeseen tän laitan niin laitetaan iltavapaisiin, kun osalta tulee kuitenkin huumorintasolal olevia vastauksiakin.

Skenaario: Kuuluisa harmaa vaihe on alkanut. Kuulut kolme miehiseen partioon joka on osa isompaa kokonaisuutta, jonka tehtävänä on toteuttaa hajautettua taistelutapaa. Ensimmäisenksi pitäisi varustamisen jälkeen ttiedustella toiminta- ja väistöalueet ja luoda edellytykset hajautetulle toiminnalle. Esimiehenne on ilmoittanut että se toteutetaan partioittain. Kolmimiehiselle partiollenne on määrätty ottoajoneuvo.

Kentällä on tuhansia ottoajoneuvoja. Valitse haluamasi ja selitä miksi juuri se. Miten varustat kyseisen ajoneuvon tulevan varalle?
 
Valitsen sen Hägglundin vanhan panssarilimon... No ei vaiskaan.


Otan Land Rover Defenderin, mieluiten jossakin tummassa värissä isolla koneella. Polttoaine alueella parhaiten saatavilla olevan mukaan.

Ei juutu lantikka ihan heti. Hieman toista luokkaa kuin citymaasturit, vaikka nekin ovat parempi vaihtoehto verrattuna siihen madallettuun teinicorollaan.

Muutoksina sotavalot, ja mielellään runflat-renkaat, jos jostain saa. Muuten ehkä jotain teräslevyvirityksiä antamaan suojaa matkustajille, jos on aikaa ja materiaaleja. Avaimet tulee järjestää niin, että toiminta ei häiriydy, vaikka partion jäsenistä kaksi kaatuisi, eli vähintään vara-avain autossa, avaimet virtalukossa koko ajan tai sitten jokaiselle oma avaimensa.
 
Höms. Harmaassa vaiheessa ei paljon teiden kunto huoleta. Lähinnä mietityttää toiminta-alueen pikkuteiden kunto. Kilometrejäkin tulee riittävästi kun paahdetaan ympäri toiminta-aluetta. Ennen rähinää myös miinariski on pieni (ellei alueella toimi jo tavallista provosoivampi desanttiosasto). Sirotteita tuskin on. Luultavasti perinteisempi citymaasturi nelivedolla (luultavasti pärjää ilmankin) ja maavaralla riittää. Onpa joku bisnesversio varmasti varustettu karjapusk.. öh.. lisävalotelineellä ja pohjaa kiveniskemiltä suojaavalla panssarilla, jotta voidaan ajaa sopivasti tieltä ulos. Plussaa tulee polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä, jotta hyrysysy inahtaisi vähän kovemmallakin pakkasella. Tavaratilan pitää olla riittävän iso partion rytkyille ja tehtävän toteutuksessa tarvittavalle modausvälineistölle. Yleensä noissa perinteisissä tavaratila vielä laajenee iloisesti takapenkeille. Umpimalli mielummin kuin avolava. Pysyvät välineet säänsuojassa. Kattokaiteet plussaa. Helpottaa kovasti taakan (navet yms.) kiinnittämistä, jos ei esimerkiksi suksiboksi tule mukana. Mitä yleisempi merkki, sen parempi. Helpottaa huoltoa harmaan vaiheen jatkuessa.

Varmaan oma valinta kaartuisi jonnekkin volvon XC-jotain mallien puolelle jos merkki pitäisi valita mutta kaikki muuta vastaavat kävisivät oikein hyvin.

Ylipäänsä tuollainen pisteiden välinen taksi ei hirveästi ominaisuuksia kaipaa. Jos citymaasturi pääsee sinne, huoltokin pääsee.
Muutoksina automaattilukituksen poisto jos on, parkkien poisto (parkit kytkettynä pimennetty ajoneuvo), Heijastimien teippaus jos tarvis. Oikean kokoisen vararenkaan hankinta. Peräkoukku kiinni jos ei ole kiinteä.
 
Ihan hyvä valinta, vaikka itse en apinakiikkua valitsisikaan tuossa tilanteessa. Jäi tuosta aloituksesta mainitsematta olennainen eli vuodenaika, joka on juuri nyt ja sää sen mukainen itä ulos katsomalla näkee. Aiheuttaako RPG83:lle muutoksia ja/tai lisäyksiä?
 
Kun ilmeni kyseessä olevan talvimaisema, niin vaihdetaan sitten ajoneuvon väri valkoiseen.

Talvivarustuksesta sen verran, että lumilapion, lumiketjut, vara-akun ja lukkosulaa voisi lisätä varustukseen. Kenties myös jäätymisenestoainetta polttoainetankkiin.

Ja ihan noin ylipäätänsä muutama kymmenen litraa varapolttoainetta kanisterissa olisi kiva lisä.
 
Hyvin kateellisena olen katsonut pitäjän eläinlääkärin amerikkalaista maasturia....tekisin kaikkeni, jotta perkin tuttavat miehet ryöstäisivät sen minun käyttööni.
 
Koitin vältellä oman vastaukseni antamista ettei vaikuttaisi muiden valintoihin.
Jos partioon kuuluisi joku jenkkimaasturien tuntija niin valinta lähtisi mahdollisesti siihen suuntaan jo ihan kanatvuudenkin vuoksi, mutta, koska en pysty niitä yksilöimään ja saatavuus Suomessa on heikohko käännyn toiseen suuntaan.
Kuten sanoin jo aiemmin ei defu olisi valintani ja kun LandCruisesrissakaan ei ole tainnut olla 60-sarjan jälkeen vvoiman ulosottoa vakiona ja 80-sarjan jälkeen ne eivät ole edes olleet enää aitoja maastureita.
Kääntäisin katseeni mersun G-sarjaan. Tehokkain dieselkone mitä löytyy, manuaalilaatikolla ja niillä perinteisillä vivuilla kytkettävillä mekaanisilla lukoilla. Kattoteline jonne yksi vararengas ja toinen siihen mersun erilliseen vararengastelineeseen perään (ei siis takaoveen kiinnitettynä).
Lisäakku, starttiboosteri, akkulaturi, varapolttoainekanistereita ja jäänestoa. Webasto (tai eberspäher).
HIghlift tunkki ja sellainen maastoautoihin suunniteltu ilmapatjatunkki sekä kompura, pari lumilapiota ja hiekkarampit sekä lumiketjut. Vinssi olisi ehdoton keulalla. Karjapuskurit. Muitakin ajoneuvon nesteitä varmuusvarasto. Ämpärillinen hiekkaa.
Valkoinen väri pintaan ja päälle kiinnitettynä valkoista naamioverkkoa. Heijastesuojaverhoa ikkunoihin. Iso pressu ja naamioverkko ja teltankaaria.
Kunnollinen työkalusarja.
Lähtökohtana selviytyä itse ongelmista, joten itse ajonevuon varustus on aika laaja. Etenkin tähän aikaan vuodesta todennäköisimmät ongelmat olisivvat kiinnijääminen ja pakkasen aiheuttamat ongelmat sekä naamioinnin/maastoutuksen pettäminen. Alueelle pitäisikin rakentaa muutama lämpönaamiosuoja valmiiksi, mutta ne eivät kuulu tässä tarkoitettuun varustukseen joka kulkee mukana, vaan toimitetaan paiaknpäälle vasta kun paikka on valittu.
Tuohon sitten lisäksi vettä (reilusti sekä auton että partion tarpeisiin), sapuskaa ja henkilökohtaiset ja tehtävän mukaiset partion varusteet.
 
Minulle pitkäohjaamoinen Hilux offivarusteilla (ks. noskan listaa) + viestintärompetta. On ahtaampi sisältä kuin gee, mutta kokonaisuutena monikäyttöisempi ja huoltovarmuutta edes hiukan paremmin kuin mersulla.

Lisäksi joku kevyt crossipyörä, jota voi kuljettaa lavalla pidemmillä siirtymillä.
 
Lavanelivedot ovat kyllä hyviä. Mersusta noska mainitsikin manuaalilaatikkomallin - onko noskakin törmännyt joskus automaattimersun ongelmiin? Sotshissa hajosi viitisen vuotta sitten automaattimersun vaihteisto normirytkytysheijauksessa. Mersun mukana oli valehtelematta puoli metriä pitkä papyros-käärö, jossa kerrottiin mitä KAIKKEA SILLÄ EI SAA TEHDÄ. Sitä selatessa tuli tunne, että sillä sai ajaa asfaltilla, hiljaa, nykimättä, mielellään ei ollenkaan.
 
Saiko kolme kelkkaa? On meinaan toiminta-alueella enempi enempi lunta. Tai ehkä sprintteri + pari kelkkaa?
 
koponen kirjoitti:
Minulle pitkäohjaamoinen Hilux offivarusteilla (ks. noskan listaa) + viestintärompetta. On ahtaampi sisältä kuin gee, mutta kokonaisuutena monikäyttöisempi ja huoltovarmuutta edes hiukan paremmin kuin mersulla.

Lisäksi joku kevyt crossipyörä, jota voi kuljettaa lavalla pidemmillä siirtymillä.

Hiluxia mietin itsekin (unohdin sen tuosta perusteineen mainita), mutta totesin, ettei avolava ole sittenkään mun ratkaisu talvikeliin ja vaikka siihen löisi kopan päällekin, niin liian paljon haluan lämpimämpään tilaan tavaraa. Lisäkis noista pitkähyttisistä Hiluxeista on kuulunut pikkuisen (vahvistamatonta) negaa jota ei lyhythyttisistä (johon taas ei kolme miestä mahdu mukavasti) ole kuulunut.
 
baikal kirjoitti:
Lavanelivedot ovat kyllä hyviä. Mersusta noska mainitsikin manuaalilaatikkomallin - onko noskakin törmännyt joskus automaattimersun ongelmiin? Sotshissa hajosi viitisen vuotta sitten automaattimersun vaihteisto normirytkytysheijauksessa. Mersun mukana oli valehtelematta puoli metriä pitkä papyros-käärö, jossa kerrottiin mitä KAIKKEA SILLÄ EI SAA TEHDÄ. Sitä selatessa tuli tunne, että sillä sai ajaa asfaltilla, hiljaa, nykimättä, mielellään ei ollenkaan.

Juu mersun ja muidenkin valmistajien. Lisäksi etenkin talviolosuhteissa tuo automaattilaatikko turhia ongelmia hinaustarpeiden osuessa kohdalle. Ja yleensäkin maastossa ja ongelmatilanteissa manuaalilaatikko on valmiimpi kohtaamaan rajua kohtelua. Ja ne vivuilla toimivat mekaniiset lukot ennen näitä sähköisiä ohjaimia ja elektronisesti ohjattua luistonhallintaa on ihan lyömättömät.
Toinen "mersu" (eihän G-wagenissakaan mersua ole kuin kone vaan Steyrihän sekin on) jota mietin oli Unimog, mutta Suomesta ei taida kovin uusia versioita löytyä ja sen koko alkaa tuoda ongelmia kätkettävyyden suhteen.
 
koponen2 kirjoitti:
Saiko kolme kelkkaa? On meinaan toiminta-alueella enempi enempi lunta. Tai ehkä sprintteri + pari kelkkaa?

Eiköhän niitä kelkkojakin sieltä kentältä löytyisi. Voi vaan tulla ongelma eteen jos ei toiminta lopu ennen sulaa maata. Ihan kokemusta tiedän sanoa että suuri osa niiden ajasta menisi sitten siihen sprintterin irrottamiseen milloin mistäkin. Loistava jakeluauto kovapohjaisella auratulla ja hiekoitetulla tiellä ja siinä se sitten onkin. Nimimmerkillä jopa keskeltä sohjosita tietä sprintteriä irti hinannut.
 
noska kirjoitti:
Eiköhän niitä kelkkojakin sieltä kentältä löytyisi. Voi vaan tulla ongelma eteen jos ei toiminta lopu ennen sulaa maata. Ihan kokemusta tiedän sanoa että suuri osa niiden ajasta menisi sitten siihen sprintterin irrottamiseen milloin mistäkin. Loistava jakeluauto kovapohjaisella auratulla ja hiekoitetulla tiellä ja siinä se sitten onkin. Nimimmerkillä jopa keskeltä sohjosita tietä sprintteriä irti hinannut.

En jätä ottamatta nyt. Muuten jää toiminta tekemättä. Pitää sitten pölliä autokin jostain keväämmällä. Sprintterin sijaan käy joku maastoauto ja peräkärry.

Pojat saivat nelivetotransitin kiinni tasaiselle viime viikolla. Oli ehkä 10 sentti älunta. Hirveä paniikki että pitää selittää vuokrafirmalle ettei maastossa ajettu vaikka jouduttiin ottamaan hinausvehkeet käyttöön. Aika huono auto.
 
Entinen ajokkini olisi verraton tuohon hommaan. Amerikkalainen pickup,lavalla tilaa 2½m x 1.9m hytässä tilaa 5:lle miehelle (6 menee,mutta ahasta on) kantavuutta riittää ja 37" x 14½" x R16 maastokumeilla pääsee. Detroit lockerit oli etu&taka-akseleissa.
Moottorina oli cumminsin ikiliikkuja,eli 5.9l diiseli.
Kyytille viestivälineitä,pioneerivehkeitä,varapolttoainetta,navetuskamat ym. Vaikka se pitkätelainen moottorikelkkaki lavalle.
 
Neliovinen pick-up suurilla maastorenkailla. Vaikka suurinta osaa varusteista ei saa lämpimään niin mitä sitten, eiköhän ne ole milspec ja kestä vähän pakkasta ja vettä. Lavalle kuitenkin pääsee nopeasti, siinä voi kuljettaa helposti ilman peräkärryä haavoittuneita, vankeja ja ryöstäsaalista sekä pultattua ITKOA/Mustia :D On tullut ajettua Pajeroa, LC:tä, Hiluxia, Defenderiä ja G:tä (vuosimallit 90-luvun puoliväli) aika huonoilla teillä ja aika vaikea sanoa näin amatöörin (ei off-road harrastajan) onko mitään eroa Pajeron ja LC:n välillä. Hi-luxin jousitus saa perseen pomppimaan penkistä, G-mersu on laiska ja Defender epämukava traktori. Siinä se jäävät kaikki kiinni ja lähtevät irti yleensä kun laittaa nelivedon, hitaanpuolen ja lukot päälle. Henkilökohtaisesti näkisin että suurin merkitys on autosta löytyvällä varustuksella (vinssit, työvalot, renkaat jne.) kuin merkillä ja mallilla kunhan siitä nyt löytyy vain perusmaasturin ominaisuudet.
 
Tuon lavamaasturin kannalle jos kallistuu, niin kannattaa tarkistaa peräylitys. Varsinkin vetokoukku on joissakin malleissa pahasti haittona. Omassa sijoituksessani metsästäisin jonkun japsimaasturin: Pajero, LC, Grand Vitara tai vastaava (joo, kyllä GV ihan kelpo peli olisi).

Edit: onko kellään kokemuksia tuosta uudesta Amarokista? Näyttää varsin kookkaalta jos vertaa muihin teknikaali-ajoneuvoihin.
 
Back
Top