AK+krh

akealik kirjoitti:
Todellakin riittää minun mielestäni. Suomalainen kiväärimiesmystiikka pitäisi unohtaa ja keskittyä käytännölliseen ampumataitoon radalla sulkeiskomentojen mukaan äkseeraamisen sijaan. Kertaamaan joutumisesta ei nyt kyllä ole huolia mutta reserviläispoppoita olisi hyvä totuttaa harjoituksissa ulkomaisiin rynkkyihin. Ehkä se rikkoisi vähän niiden ja suomalaisaseiden ylivertaisuuden ympärillä pyöriviä myyttejä.


Tuo "kiväärimiesmystiikka" ei ole ristiriidassa "käytännön ampumataidon" kanssa.
USMC (tai minä :cool: ) on hyvä esimerkki siitä.
Hyvä "käytännön ampumataito" edellyttää, että aseen perän takana on ns. kiväärimies.
Asekielteisen yhteiskunnan asevelvollisuusarmeijassa nuo käytännön ampumataitoa omaavat kiväärimiehet ovat valitettavan harvassa.

Kalashnikoveja herjataan aika usein syyttä. Itse olisin varsin mielelläni vaihtanut inttiaikana RK62 rynnäkkökiväärin RK56TP vaihtoehtoon jos sellaista vaihtoehtoa olisi tarjottu. Meneehän kotimainenkin toki vaunussa, mutta taittoperä menisi helpommin.
Ampumataitotestit ja muut rata-ammunnat olisi voinut ampua kotimaisella, mutta muuten mennä kiinalaisella.
Jossain määrin ihmetyttää intin ajattelutapa näissä aseasioissa. Onhan kotimainen RK ihan soiva peli, mutta ei se nyt ehkä silti ole maailman paras, vaikka noinkin väittivät. Pelkkä tarkkuus ei riitä ja sotilasaseeseen riittää sellainen tarkkuus, että 150 metristä ammuttaessa jokainen laukaus osuu rataoloissa kasvojen kokoiseen maaliin.
Missä muussa asiassa kuin rataolosuhteissa tarkkuutta ammuttaessa RK62 tai RK95 on parempi kuin AK-47/AKM tai sen kloonit? En osaa ainakaan itse sanoa nyt heti yhtään sellaista ominaisuutta.

Onneksi ei ole oma varustus tai aseistus (pl. pst-aseet) Puolustusvoimien varassa eikä näin ollen kaada omaa maailmaani se, mitä joku aseita tuntematon sulkahattu linjaa. Tosipaikan tullen mukaan lähtee jakokalustoa parempaa tai huonoimmillaankin samantasoista tavaraa mukaan.
Periaatteellisella tasolla kuitenkin vituttaa se, että noiden huonojen ratkaisujen takia todella moni muu saa saavillisen paskaa niskaansa ja huonolla tuurilla sitä paskaa roiskuu minunkin niskaani, kun kanssataistelijoilla on lähinnä "hyviä pistimenkannattimia".
 
No kun tästäkin asiasta on väännetty ties kuinka monella thredillä, niin pistetään esille hyvinkin mielenkiintoinen 40 mm ammus, eli Arsenalin 40mm TB (ThermoBaric). http://www.arsenal-bg.com/defense_police/40mm_rlv-tb.html
 
ctg kirjoitti:
No kun tästäkin asiasta on väännetty ties kuinka monella thredillä, niin pistetään esille hyvinkin mielenkiintoinen 40 mm ammus, eli Arsenalin 40mm TB (ThermoBaric). http://www.arsenal-bg.com/defense_police/40mm_rlv-tb.html

Huomaa varastointi ikä. Ei hirveän hyvä. Mutta taitaa olla, että valoammuksilla se on vieläkin huonompi.
 
Tvälups kirjoitti:
Ryhmätasolle yksi RK56, jossa kivkrh ja optiikka. Vòila! Problem solved.
Näin Venezuelassa:
mg_91051341531388.jpg
 
Back
Top