Alueellinen taisteluharjoitus ITÄ110

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja deeq
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

deeq

Kersantti
Laitetaan tämä vähän ennakkoon tänne. Aikasempi jutustelu | ITÄ110 mil.fi

Pohjois-Karjalan Prikaatin johtama alueellinen taisteluharjoitus ITÄ110 toteutetaan Valtimo-Nurmes-Lieksa itäpuolisella alueella 14.-19.6.2010.

Harjoituksen henkilövahvuus on noin 3 000 ja ajoneuvoja lähes 300. Harjoitukseen osallistuu joukkoja Pohjois-Karjalan Prikaatista, Karjalan Prikaatista, Pioneerirykmentistä, Maasotakoulusta, Reserviupseerikoulusta, Itä-Suomen Huoltorykmentistä, Karjalan Lennostosta, Utin Jääkärirykmentistä ja Pohjois-Karjalan Rajavartiostosta.

Harjoituksen johtajana toimii eversti Jari Kytölä Pohjois-Karjalan Prikaatista ja harjoituksen johtajan apulaisena toimii everstiluutnantti Jouni Mattila Pohjois-Karjalan Aluetoimistosta.

Harjoitusjoukot siirtyvät harjoitusalueelle 14.6. päivän aikana ja palaavat varuskuntiinsa 19.6. Keskitys- ja paluumarssit voivat aiheuttaa liikenteen ajoittaista hidastumista.

Harjoituksessa käytetään panssaroituja ajoneuvoja, harjoitusampumatarvikkeita, valaisuvälineitä ja savutusta. Harjoitustoimintaa esiintyy kaikkina vuorokaudenaikoina. Toimintaa vältetään asutuksen läheisyydessä. Harjoituksen aikana on myös lentotoimintaa 15.-17.6. Karjalan Lennoston Hornet-kalustolla sekä Utin Jääkärirykmentin helikopterikalustolla. Lentotoiminta voi aiheuttaa hetkellistä meluhaittaa alueella.
21kcajk.jpg
 
Noniin, tämänkin harjotus on pärähtänyt tulille ja ressujakin näyttää olevan mukana :D

Ressukat:
[attachment=284][attachment=285][attachment=286]
 

Liitteet

  • 1.webp
    1.webp
    48.6 KB · Luettu: 28
  • 2.webp
    2.webp
    39 KB · Luettu: 26
  • 3.webp
    3.webp
    54 KB · Luettu: 27
  • 4.webp
    4.webp
    48 KB · Luettu: 31
  • 5.webp
    5.webp
    55.5 KB · Luettu: 27
  • 6.webp
    6.webp
    57.3 KB · Luettu: 31
  • 7.webp
    7.webp
    61.2 KB · Luettu: 15
  • 8.webp
    8.webp
    77.6 KB · Luettu: 19
  • 9.webp
    9.webp
    51.9 KB · Luettu: 20
  • 10.webp
    10.webp
    60.3 KB · Luettu: 19
  • 11.webp
    11.webp
    68.6 KB · Luettu: 16
  • 12.webp
    12.webp
    32.9 KB · Luettu: 22
  • 13.webp
    13.webp
    41.8 KB · Luettu: 25
  • 14.webp
    14.webp
    65.3 KB · Luettu: 19
  • 15.webp
    15.webp
    111.1 KB · Luettu: 24
  • 16.webp
    16.webp
    25.1 KB · Luettu: 25
  • 17.webp
    17.webp
    68.1 KB · Luettu: 27
  • 18.webp
    18.webp
    60.3 KB · Luettu: 34
Sen verran eilen seurasin, kun cv:t lähti liikenteeseen asemalta: minuun teki oikeasti vaikutuksen, miten ammattimaisesti varusmiehet hoitivat hommaa, ihan totta. Samoin, kun jätkät lähti pärräämään kalustolla, he osasivat ihan oikeasti ajaa niillä käsittääkseni niinkuin pitääkin. Jututin yhtä poikaa hetken ja sanoi: cv on kuulemma todella helppo ajaa ja se toimii ohjauksessa hyvin. Muutenkin pitivät kalustoaan hyvänä ja meininkiä mielekkäänä. Panin merkille senkin, että mihinkään tyhjännysläämiseen ei hukattu aikaa vaan homma sujui kuin sula voi. Siellä ne siviililiikenteen seassa mennä votvottivat kuin muukin liikenne. Pitäjän poliisit näyttivät olevan eniten hukassa ajellessaan kuin emäspekunat ristiin rastiin kaupunkia....no, se on sellaista.

Keuruulta näytti olevan paljon kalustoa. Oli sellaisia kontteja ja virityksiä, etten keksinyt edes mihin tarkoitukseen mikin lie tehty. On tämä kotitoimistoni ikkuna 50 metrin päässä tiestä, josta tuo keskitys valui pohjoiseen, siinä se baikalin eilinen hurahti, kun katselin ajokkien virtaa. Tuo Keuruun kalusto pisti miettimään sitäkin, että silloin, kun raskasta kalustoa tuodaan kehiin, se taitaa tarvita melkoisen paketin liikettä edistäviä elementtejä.

Sekin on sanottava, että en tiedä äkkiä yhtään siviilifirmaa, joka purkaa junalastin ajoneuvot sillä tehokkuudella ja varmuudella kuin pv:n miehet sen tekevät. Se on hiottu kyllä toimivaksi taiteeksi, ilo katsoa.
 
Baikalihan vois toimia maanpuolustus.net vakoilijana ja käydä vähän napsimassa kuvia paikanpäältä!
 

Liitteet

  • 1.webp
    1.webp
    37.3 KB · Luettu: 14
  • 2.webp
    2.webp
    29.6 KB · Luettu: 10
  • 3.webp
    3.webp
    85.8 KB · Luettu: 14
  • 4.webp
    4.webp
    41.2 KB · Luettu: 16
  • 5.webp
    5.webp
    60.2 KB · Luettu: 11
  • 6.webp
    6.webp
    84 KB · Luettu: 14
  • 7.webp
    7.webp
    87.5 KB · Luettu: 24
  • 8.webp
    8.webp
    72.4 KB · Luettu: 23
  • 9.webp
    9.webp
    88.5 KB · Luettu: 18
  • 10.webp
    10.webp
    129.1 KB · Luettu: 14
  • 11.webp
    11.webp
    52.2 KB · Luettu: 10
  • 12.webp
    12.webp
    79.9 KB · Luettu: 12
  • 14.webp
    14.webp
    21.3 KB · Luettu: 24
  • 15.webp
    15.webp
    172.3 KB · Luettu: 27
  • 16.webp
    16.webp
    138.8 KB · Luettu: 21
  • 17.webp
    17.webp
    189 KB · Luettu: 12
  • 18.webp
    18.webp
    87.5 KB · Luettu: 14
  • 19.webp
    19.webp
    73.6 KB · Luettu: 26
  • 20.webp
    20.webp
    95.5 KB · Luettu: 18
  • 21.webp
    21.webp
    40.9 KB · Luettu: 20
  • 22.webp
    22.webp
    90.2 KB · Luettu: 15
  • 23.webp
    23.webp
    128.2 KB · Luettu: 16
  • 24.webp
    24.webp
    96.1 KB · Luettu: 21
  • 25.webp
    25.webp
    78.8 KB · Luettu: 24
  • 26.webp
    26.webp
    86.6 KB · Luettu: 22
  • 27.webp
    27.webp
    71.9 KB · Luettu: 13
  • 28.webp
    28.webp
    69.8 KB · Luettu: 19
  • 29.webp
    29.webp
    98.5 KB · Luettu: 28
  • 30.webp
    30.webp
    101.5 KB · Luettu: 23
  • 31.webp
    31.webp
    128.4 KB · Luettu: 21
Kyllähän te noita kuvia olette nähneet, minä olen tosi ujo napsimaan ja en oikein viitsi mennä tuoksinaan sekaan.

Toissayönä luulen, että pojilla oli ainakin kylmä. Sitä edellisen päivän rotuutti vettä kuin Estherin saavista ja yö oli 5-astetta lämmintä ja 4-6 metriä sekunnissa tuuli pohjoisesta. baikalkin joutui turvautumaan pitkiin kalsonkeihin. Eilen paukuttivat konetykit, näköjään niissäkin on paukkupatruunoita. Kopteria seurailin eilen, sijoitin sen lentoa tuntemiini maastomerkkeihin. En väitä tajunneeni ajatusta, mutta jotain toimintatapaa mielestäni hierovat noille koptereille. Ja onhan se totta, kun sillä silmällä katsoi, niin näissä meikäläisissä oloissa se kopteri häviää jatkuvasti katveisiin. Aika nätisti se pystyy puikkelehtimaan vaarojen ja vesistöjen kätköissä...metkasti ainakin tuulisella säällä häviää äänikin äkkiä: vastatuuleen alle 2 km:n päässä rötkyttävä vispilä ei anna ääntä juuri nimeksikään. Jos on muuta meteliä vielä, niin sitä vähemmän se kuuluu.

CV-pojat osaavat näköjään häivyttää vehkeensä helvetin hyvin maastoon, ihan oikeasti. MUTTAMUTTAMUTTA-----suota pitkin ne eivät ole nähdäkseni edelleenkään liikkuneet, kyllä alla on jatkuvasti uraa. Keuruulaiset ovat myös ihan särmää porukkaa puhumattakaan kontiorantalaisista, mutta heillehän nämä karkelot ovatkin kotikentällä. Suurimman vaikutuksen minuun on tehnyt pv:n antama kuljettajakoulutus: vehkeitä osataan ajaa mielestäni todella hyvin ja ne osataan pistää jemmaan oikein hyvin.

Kuriositeettina mainittakoon, että pitäjään perustetut esikunnat kantavat jäätelöä kaupoista jatkuvalla syötöllä......D.
 
baikal kirjoitti:
Sen verran eilen seurasin, kun cv:t lähti liikenteeseen asemalta: minuun teki oikeasti vaikutuksen, miten ammattimaisesti varusmiehet hoitivat hommaa, ihan totta. Samoin, kun jätkät lähti pärräämään kalustolla, he osasivat ihan oikeasti ajaa niillä käsittääkseni niinkuin pitääkin. Jututin yhtä poikaa hetken ja sanoi: cv on kuulemma todella helppo ajaa ja se toimii ohjauksessa hyvin. Muutenkin pitivät kalustoaan hyvänä ja meininkiä mielekkäänä. Panin merkille senkin, että mihinkään tyhjännysläämiseen ei hukattu aikaa vaan homma sujui kuin sula voi. Siellä ne siviililiikenteen seassa mennä votvottivat kuin muukin liikenne. Pitäjän poliisit näyttivät olevan eniten hukassa ajellessaan kuin emäspekunat ristiin rastiin kaupunkia....no, se on sellaista.

Vielä kun tuossa junassa olleiden CV-vaunujen miehistöistä valtaosa oli tuoreempaa saapumiserää joilla reilu pari kuukautta vaunukurssiakin jäljellä voi todeta että koulutus on huipputasolla. Koulutus on tehokasta ja hommat iskostuvat päänuppiin hyvin.
 
baikal kirjoitti:
CV-pojat osaavat näköjään häivyttää vehkeensä helvetin hyvin maastoon, ihan oikeasti. MUTTAMUTTAMUTTA-----suota pitkin ne eivät ole nähdäkseni edelleenkään liikkuneet, kyllä alla on jatkuvasti uraa.

Mitäs luulet että maanomistajat tykkää kun pojat vetää aisa soirossa pitkin lepikkoa. Voi olla maanpuolustusheki jo vähän koetuskella, nimittäin maanomistajilla :D
 
Pari koostevideota.



 
Last edited by a moderator:
Second kirjoitti:
baikal kirjoitti:
CV-pojat osaavat näköjään häivyttää vehkeensä helvetin hyvin maastoon, ihan oikeasti. MUTTAMUTTAMUTTA-----suota pitkin ne eivät ole nähdäkseni edelleenkään liikkuneet, kyllä alla on jatkuvasti uraa.

Mitäs luulet että maanomistajat tykkää kun pojat vetää aisa soirossa pitkin lepikkoa. Voi olla maanpuolustusheki jo vähän koetuskella, nimittäin maanomistajilla :D

Juu yksityisten mailla on syytä koittaa pysytellä urilla. On se kyl siistiä ohjata oman ryhmän CV tuliasemaan ja puuta kaatuu kuin tikkuja. :uzi: Tämä tapahtuikin Pohjankankaan ampuma-alueella.
 
Sen verran maastossa kävin itsekin tuossa ja veikkaan, että pojat kyselee Offia, liekö jakotavaraa nykyään?

Uskotteko pojat, että tuollainen tst-osasto on HAJALLAAN kirjaimellisesti? Tuollainen ryhmitys ei ole mikään maali millekään iskulle. En nyt ala tarkemmin repostamaan, mutta ymmärrän yhden asian paremmin kuin ennen. Kapiaisen juttuja on kannattanut lukea, uskokaa pois.
 
Ei ollu kuskilla tuossa viimeisessä videossa nassenaamari ja suojapuku päällä, vaikka muu joukkue meni täydessä suojeluvarustuksessa.
 
Olisko jotain tekemistä varomääräysten (liikenneturvallisuus) kanssa. Muutenkaan toi kuskien, lääkintämiesten tai esim. huollontaistelijoiden koulutus sisältää aivan liian vähän todenmukaista koulutusta. Kuskit suorittaa vain pelkästään kuljetustehtäviä ei muuta ja en tiedä kuinka paha asia toi on sitten tositilanteessa.
 
Back
Top