Alueellinen taisteluharjoitus ITÄ110

deeq

Kersantti
Laitetaan tämä vähän ennakkoon tänne. Aikasempi jutustelu | ITÄ110 mil.fi

Pohjois-Karjalan Prikaatin johtama alueellinen taisteluharjoitus ITÄ110 toteutetaan Valtimo-Nurmes-Lieksa itäpuolisella alueella 14.-19.6.2010.

Harjoituksen henkilövahvuus on noin 3 000 ja ajoneuvoja lähes 300. Harjoitukseen osallistuu joukkoja Pohjois-Karjalan Prikaatista, Karjalan Prikaatista, Pioneerirykmentistä, Maasotakoulusta, Reserviupseerikoulusta, Itä-Suomen Huoltorykmentistä, Karjalan Lennostosta, Utin Jääkärirykmentistä ja Pohjois-Karjalan Rajavartiostosta.

Harjoituksen johtajana toimii eversti Jari Kytölä Pohjois-Karjalan Prikaatista ja harjoituksen johtajan apulaisena toimii everstiluutnantti Jouni Mattila Pohjois-Karjalan Aluetoimistosta.

Harjoitusjoukot siirtyvät harjoitusalueelle 14.6. päivän aikana ja palaavat varuskuntiinsa 19.6. Keskitys- ja paluumarssit voivat aiheuttaa liikenteen ajoittaista hidastumista.

Harjoituksessa käytetään panssaroituja ajoneuvoja, harjoitusampumatarvikkeita, valaisuvälineitä ja savutusta. Harjoitustoimintaa esiintyy kaikkina vuorokaudenaikoina. Toimintaa vältetään asutuksen läheisyydessä. Harjoituksen aikana on myös lentotoimintaa 15.-17.6. Karjalan Lennoston Hornet-kalustolla sekä Utin Jääkärirykmentin helikopterikalustolla. Lentotoiminta voi aiheuttaa hetkellistä meluhaittaa alueella.
21kcajk.jpg
 
Noniin, tämänkin harjotus on pärähtänyt tulille ja ressujakin näyttää olevan mukana :D

Ressukat:
[attachment=284][attachment=285][attachment=286]
 

Liitteet

  • 1.jpeg
    1.jpeg
    62.9 KB · Luettu: 28
  • 2.jpeg
    2.jpeg
    55.3 KB · Luettu: 26
  • 3.jpeg
    3.jpeg
    72.3 KB · Luettu: 27
  • 4.jpeg
    4.jpeg
    57.6 KB · Luettu: 31
  • 5.jpeg
    5.jpeg
    74 KB · Luettu: 27
  • 6.jpeg
    6.jpeg
    86.4 KB · Luettu: 31
  • 7.jpeg
    7.jpeg
    97.8 KB · Luettu: 15
  • 8.jpeg
    8.jpeg
    104.8 KB · Luettu: 19
  • 9.jpeg
    9.jpeg
    65 KB · Luettu: 20
  • 10.jpeg
    10.jpeg
    88 KB · Luettu: 19
  • 11.jpeg
    11.jpeg
    98.7 KB · Luettu: 16
  • 12.jpeg
    12.jpeg
    50.6 KB · Luettu: 22
  • 13.jpeg
    13.jpeg
    56.4 KB · Luettu: 25
  • 14.jpeg
    14.jpeg
    96.1 KB · Luettu: 19
  • 15.jpeg
    15.jpeg
    137.7 KB · Luettu: 24
  • 16.jpeg
    16.jpeg
    42.4 KB · Luettu: 25
  • 17.jpeg
    17.jpeg
    95.8 KB · Luettu: 27
  • 18.jpeg
    18.jpeg
    72.6 KB · Luettu: 34
Sen verran eilen seurasin, kun cv:t lähti liikenteeseen asemalta: minuun teki oikeasti vaikutuksen, miten ammattimaisesti varusmiehet hoitivat hommaa, ihan totta. Samoin, kun jätkät lähti pärräämään kalustolla, he osasivat ihan oikeasti ajaa niillä käsittääkseni niinkuin pitääkin. Jututin yhtä poikaa hetken ja sanoi: cv on kuulemma todella helppo ajaa ja se toimii ohjauksessa hyvin. Muutenkin pitivät kalustoaan hyvänä ja meininkiä mielekkäänä. Panin merkille senkin, että mihinkään tyhjännysläämiseen ei hukattu aikaa vaan homma sujui kuin sula voi. Siellä ne siviililiikenteen seassa mennä votvottivat kuin muukin liikenne. Pitäjän poliisit näyttivät olevan eniten hukassa ajellessaan kuin emäspekunat ristiin rastiin kaupunkia....no, se on sellaista.

Keuruulta näytti olevan paljon kalustoa. Oli sellaisia kontteja ja virityksiä, etten keksinyt edes mihin tarkoitukseen mikin lie tehty. On tämä kotitoimistoni ikkuna 50 metrin päässä tiestä, josta tuo keskitys valui pohjoiseen, siinä se baikalin eilinen hurahti, kun katselin ajokkien virtaa. Tuo Keuruun kalusto pisti miettimään sitäkin, että silloin, kun raskasta kalustoa tuodaan kehiin, se taitaa tarvita melkoisen paketin liikettä edistäviä elementtejä.

Sekin on sanottava, että en tiedä äkkiä yhtään siviilifirmaa, joka purkaa junalastin ajoneuvot sillä tehokkuudella ja varmuudella kuin pv:n miehet sen tekevät. Se on hiottu kyllä toimivaksi taiteeksi, ilo katsoa.
 
Baikalihan vois toimia maanpuolustus.net vakoilijana ja käydä vähän napsimassa kuvia paikanpäältä!
 

Liitteet

  • 1.jpg
    1.jpg
    49.3 KB · Luettu: 14
  • 2.jpg
    2.jpg
    40.8 KB · Luettu: 10
  • 3.jpg
    3.jpg
    94.4 KB · Luettu: 14
  • 4.jpg
    4.jpg
    65 KB · Luettu: 16
  • 5.jpg
    5.jpg
    68 KB · Luettu: 11
  • 6.jpg
    6.jpg
    91.1 KB · Luettu: 14
  • 7.jpg
    7.jpg
    93.8 KB · Luettu: 24
  • 8.jpg
    8.jpg
    86.8 KB · Luettu: 23
  • 9.jpg
    9.jpg
    103.9 KB · Luettu: 18
  • 10.jpg
    10.jpg
    140.6 KB · Luettu: 14
  • 11.jpg
    11.jpg
    54 KB · Luettu: 10
  • 12.jpg
    12.jpg
    94.3 KB · Luettu: 12
  • 14.jpg
    14.jpg
    36.8 KB · Luettu: 24
  • 15.jpg
    15.jpg
    198.6 KB · Luettu: 27
  • 16.jpg
    16.jpg
    168.1 KB · Luettu: 21
  • 17.jpg
    17.jpg
    230.7 KB · Luettu: 12
  • 18.jpg
    18.jpg
    132 KB · Luettu: 14
  • 19.jpg
    19.jpg
    92.8 KB · Luettu: 26
  • 20.jpg
    20.jpg
    109.5 KB · Luettu: 18
  • 21.jpg
    21.jpg
    57.4 KB · Luettu: 20
  • 22.jpg
    22.jpg
    93.2 KB · Luettu: 15
  • 23.jpg
    23.jpg
    139 KB · Luettu: 16
  • 24.jpg
    24.jpg
    138.3 KB · Luettu: 21
  • 25.jpg
    25.jpg
    115.8 KB · Luettu: 24
  • 26.jpg
    26.jpg
    115.3 KB · Luettu: 22
  • 27.jpg
    27.jpg
    76.8 KB · Luettu: 13
  • 28.jpg
    28.jpg
    87.2 KB · Luettu: 19
  • 29.jpg
    29.jpg
    143 KB · Luettu: 28
  • 30.jpg
    30.jpg
    132.4 KB · Luettu: 23
  • 31.jpg
    31.jpg
    150.2 KB · Luettu: 21
Kyllähän te noita kuvia olette nähneet, minä olen tosi ujo napsimaan ja en oikein viitsi mennä tuoksinaan sekaan.

Toissayönä luulen, että pojilla oli ainakin kylmä. Sitä edellisen päivän rotuutti vettä kuin Estherin saavista ja yö oli 5-astetta lämmintä ja 4-6 metriä sekunnissa tuuli pohjoisesta. baikalkin joutui turvautumaan pitkiin kalsonkeihin. Eilen paukuttivat konetykit, näköjään niissäkin on paukkupatruunoita. Kopteria seurailin eilen, sijoitin sen lentoa tuntemiini maastomerkkeihin. En väitä tajunneeni ajatusta, mutta jotain toimintatapaa mielestäni hierovat noille koptereille. Ja onhan se totta, kun sillä silmällä katsoi, niin näissä meikäläisissä oloissa se kopteri häviää jatkuvasti katveisiin. Aika nätisti se pystyy puikkelehtimaan vaarojen ja vesistöjen kätköissä...metkasti ainakin tuulisella säällä häviää äänikin äkkiä: vastatuuleen alle 2 km:n päässä rötkyttävä vispilä ei anna ääntä juuri nimeksikään. Jos on muuta meteliä vielä, niin sitä vähemmän se kuuluu.

CV-pojat osaavat näköjään häivyttää vehkeensä helvetin hyvin maastoon, ihan oikeasti. MUTTAMUTTAMUTTA-----suota pitkin ne eivät ole nähdäkseni edelleenkään liikkuneet, kyllä alla on jatkuvasti uraa. Keuruulaiset ovat myös ihan särmää porukkaa puhumattakaan kontiorantalaisista, mutta heillehän nämä karkelot ovatkin kotikentällä. Suurimman vaikutuksen minuun on tehnyt pv:n antama kuljettajakoulutus: vehkeitä osataan ajaa mielestäni todella hyvin ja ne osataan pistää jemmaan oikein hyvin.

Kuriositeettina mainittakoon, että pitäjään perustetut esikunnat kantavat jäätelöä kaupoista jatkuvalla syötöllä......D.
 
baikal kirjoitti:
Sen verran eilen seurasin, kun cv:t lähti liikenteeseen asemalta: minuun teki oikeasti vaikutuksen, miten ammattimaisesti varusmiehet hoitivat hommaa, ihan totta. Samoin, kun jätkät lähti pärräämään kalustolla, he osasivat ihan oikeasti ajaa niillä käsittääkseni niinkuin pitääkin. Jututin yhtä poikaa hetken ja sanoi: cv on kuulemma todella helppo ajaa ja se toimii ohjauksessa hyvin. Muutenkin pitivät kalustoaan hyvänä ja meininkiä mielekkäänä. Panin merkille senkin, että mihinkään tyhjännysläämiseen ei hukattu aikaa vaan homma sujui kuin sula voi. Siellä ne siviililiikenteen seassa mennä votvottivat kuin muukin liikenne. Pitäjän poliisit näyttivät olevan eniten hukassa ajellessaan kuin emäspekunat ristiin rastiin kaupunkia....no, se on sellaista.

Vielä kun tuossa junassa olleiden CV-vaunujen miehistöistä valtaosa oli tuoreempaa saapumiserää joilla reilu pari kuukautta vaunukurssiakin jäljellä voi todeta että koulutus on huipputasolla. Koulutus on tehokasta ja hommat iskostuvat päänuppiin hyvin.
 
baikal kirjoitti:
CV-pojat osaavat näköjään häivyttää vehkeensä helvetin hyvin maastoon, ihan oikeasti. MUTTAMUTTAMUTTA-----suota pitkin ne eivät ole nähdäkseni edelleenkään liikkuneet, kyllä alla on jatkuvasti uraa.

Mitäs luulet että maanomistajat tykkää kun pojat vetää aisa soirossa pitkin lepikkoa. Voi olla maanpuolustusheki jo vähän koetuskella, nimittäin maanomistajilla :D
 
Pari koostevideota.



 
Last edited by a moderator:
Second kirjoitti:
baikal kirjoitti:
CV-pojat osaavat näköjään häivyttää vehkeensä helvetin hyvin maastoon, ihan oikeasti. MUTTAMUTTAMUTTA-----suota pitkin ne eivät ole nähdäkseni edelleenkään liikkuneet, kyllä alla on jatkuvasti uraa.

Mitäs luulet että maanomistajat tykkää kun pojat vetää aisa soirossa pitkin lepikkoa. Voi olla maanpuolustusheki jo vähän koetuskella, nimittäin maanomistajilla :D

Juu yksityisten mailla on syytä koittaa pysytellä urilla. On se kyl siistiä ohjata oman ryhmän CV tuliasemaan ja puuta kaatuu kuin tikkuja. :uzi: Tämä tapahtuikin Pohjankankaan ampuma-alueella.
 
Sen verran maastossa kävin itsekin tuossa ja veikkaan, että pojat kyselee Offia, liekö jakotavaraa nykyään?

Uskotteko pojat, että tuollainen tst-osasto on HAJALLAAN kirjaimellisesti? Tuollainen ryhmitys ei ole mikään maali millekään iskulle. En nyt ala tarkemmin repostamaan, mutta ymmärrän yhden asian paremmin kuin ennen. Kapiaisen juttuja on kannattanut lukea, uskokaa pois.
 
Ei ollu kuskilla tuossa viimeisessä videossa nassenaamari ja suojapuku päällä, vaikka muu joukkue meni täydessä suojeluvarustuksessa.
 
Olisko jotain tekemistä varomääräysten (liikenneturvallisuus) kanssa. Muutenkaan toi kuskien, lääkintämiesten tai esim. huollontaistelijoiden koulutus sisältää aivan liian vähän todenmukaista koulutusta. Kuskit suorittaa vain pelkästään kuljetustehtäviä ei muuta ja en tiedä kuinka paha asia toi on sitten tositilanteessa.
 
Back
Top