Aluevaalien seuraamisketju.

- siis jonkin ajan päästä Kepun puheejohtaja Annika Saarikko tulee "kaikkien yllätykseksi" ilmoittamaan että.

"Valtiovarainministeriön suunnitelmien ja arvioinnin perusteella on tullut selväksi että...Uusille sotealueilla on tarpeellista organisoida aluekohtainen verotusoikeus."

Totta kai se aluevero tulee, kunhan saavat jotain laskelmaa siitä minkä kokoisena tulee. Eihän tässä tulevassa hommassa muuten olisi mitään järkeä. Onko siinä sitten muutenkaan niin... Mutta siis se, että valtio osoittaisi aina rahat maakunnille, niin sitten ne olisivat aina leikkauskohteena tai lisäyskohteena riippuen siitä mistä kulloinkin tuulee. Verolla saataisiin ennustettavuutta ja mahdollisia säästöjä voisi sitten käyttää palvelujen parantamiseen.

Ei tuokaan ihan reilu olisi, kun keskittämisessä palvelut viedään isoihin kaupunkeihin ja pienet saavat tilalle maakuntaveron. Kaiken lisäksi kun ne pienemmät eivät välttämättä saaneet edes edustusta aluehallintoon.

Jos olisin oikein populisti, niin ajaisin tuota ja sen jälkeen ottaisin teesiksi "Ei edustusta, ei verotusta"-kannan. Erästä vanhaa tapahtumaa mukaillakseni...
 
Totta kai se aluevero tulee, kunhan saavat jotain laskelmaa siitä minkä kokoisena tulee. Eihän tässä tulevassa hommassa muuten olisi mitään järkeä. Onko siinä sitten muutenkaan niin... Mutta siis se, että valtio osoittaisi aina rahat maakunnille, niin sitten ne olisivat aina leikkauskohteena tai lisäyskohteena riippuen siitä mistä kulloinkin tuulee. Verolla saataisiin ennustettavuutta ja mahdollisia säästöjä voisi sitten käyttää palvelujen parantamiseen.

Ei tuokaan ihan reilu olisi, kun keskittämisessä palvelut viedään isoihin kaupunkeihin ja pienet saavat tilalle maakuntaveron. Kaiken lisäksi kun ne pienemmät eivät välttämättä saaneet edes edustusta aluehallintoon.

Jos olisin oikein populisti, niin ajaisin tuota ja sen jälkeen ottaisin teesiksi "Ei edustusta, ei verotusta"-kannan. Erästä vanhaa tapahtumaa mukaillakseni...
Aivan varmasti näin. Ja siinä se kumppani tähän mikä niin lähes samalla tuloksella äänestettiin juuri.

Ei mitään niin yllättävää tämän äänestyksen jälkeen.
 
Vihreiden pettymys on siinä mielessä mielenkiintoinen,että heidän hallituspuolueena täytyy tehdä nyt jotain kannatuksen eteen. Ja sehän on konkretiaa ilmastotoimiin, mikä kaatuu kepun niskaan

Vähän -näyttää- siltä, että SDP ja Kesk ovat löytäneet toisensa tavalla, joka pudottaa Vihreiden vaikutusvaltaa hallituksessa reippaasti. En tiedä paljonko tähän väitteeseeni liittyy tällä kertaa Toive?:)

Kolme isointa puoluetta hyötyi aika selkeästi matalasta äänestysinnosta. Yksi asia on mietityttänyt. Helsinkiläiset eivät äänestäneet lainkaan. Onko tämä ennakkotapaus ja aiotaanko useinkin järjestää kansanäänestyksiä, joista ulkona on esim. Helsinki, Lappi tai savolaiset?:unsure:
 
Vähän -näyttää- siltä, että SDP ja Kesk ovat löytäneet toisensa tavalla, joka pudottaa Vihreiden vaikutusvaltaa hallituksessa reippaasti. En tiedä paljonko tähän väitteeseeni liittyy tällä kertaa Toive?:)
Se olisi näky, jos ensi vaalien jälkeen olisi sinipunamultahallitus. Tuo olisi ensimmäinen sinipunamulta Suomen historiassa, ja se olisi sen vuoksi mielenkiintoinen seurattava että miten ''vanhat perinteiset kolme isoa'' toimisi yhdessä hallituksessa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä kertoo Twitter-päivityksessään ottavansa seuraavan askeleen suhteessaan Anna Sirkiän kanssa.

– Olemme tänään varanneet täältä eristyksestä Anna Sirkiän kanssa kirkon, papin ja juhlahuoneiston. Ilon kautta eteenpäin. Yhtä henkilökohtaista vaalitulosta ei voi pitkään murehtia, politiikka ei ole pikamatka. Tärkeintä että puolue pärjäsi erinomaisesti!, Kärnä kirjoittaa.
 
Soteuudistuksen olisi voinut hyväksyä jos se olisi toteutettu viiden (5) yliopistosairaalan hallinnon alaisuudessa...
- samalla olisi harkiten sopeutettu aluesairaalat, terveyskeskukset ja muut alan palvelupisteet sopivilla, väestöpohjaan ja palvelutavoitteisiin sopeutetuilla, kriteereillä lähimmän yliopistosairaalan alaisuuteen.
- eikä olisi tarvittu juurikaan uusia päällekkäisiä hallinto- / verojärjestelmiä.
- etuja olisi syntynyt myös alueellisesta lääkä-/hoitohenkilökunnan koulutuksessa...hajautettuja harjoittelu-/pätevöitymispaikkoja jne.
- olisi helpompaa ja mielekkäämpää järjestää yliopistosairaalan resursseista lääkäri- ja hoitajakierrästystä myös em. pienemmille lähialueen palvelupisteille
- ennen kaikkea olisi saatu suora hoitoketju, kylätaajaman terveydenhoitopisteestä aina yliopistotason erikoistuneeseen terveydenhoillon palveluun..

Mutta ymmärrätte varmaan ettei tällainen ammatillisista lähtökohdista toteutettu soterakenne olisi tarjonnut juurikaan uusia virka-/hallintopaikkoja paikallisille puolueyhdistyksille jne.

Tässä on käytännössä se periaatteellinen syy miksei tämä yliopistomalli kelvannut poliitikoille..
 
Tämähän meni taas, ikäänkuin lihasmuistista niin, ettei osannut olla seuraamatta. Vaikka Helsingissä asuvana, äänivaltaa ei ollut. Ainakin itselleni jäi useampikin tämän poliittisen kompromissineuvottelun tuoma, hyvinvointialueisiin (sanapelit!) olennaisesti liittyvä kysymys täysin avoimeksi:

-onko palkkaharmonisoinnin rahoitus budjetoitu ylipäätään? Arvioita tästä kuluerästä per vuositaso, on esitetty 500-1000 miljoonaa välille. Siis vuosittain tulevana uutena menoeränä. Samanaikaisesti huoltosuhteen joka tapauksessa vääjämättömästi muuttuessa haastavampaan suuntaan jo kuluvan vuosikymmenen aikana.
-jos ajatellaan, kuten nyt käytäntö on ollut, että eriävyydet palkkauksessa heijastelevat eri alueiden asumiskustannuksia (se yksilön kannalta olennaisin menoerä), voidaanko enää ilman yleistason nostoa, käyttää tätä. Työvoiman saatavuuden suhteen tuo olisi melko "mielenkiintoinen" tulos uudistuksesta.
-eräs keskeisiä elementtejä motiivissa siirtyä uuteen järjestelmään, oli tehokkuuden kasvu liittyen perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon siirtymisessä. Poliittisia keskusteluja seuranneena, tämä on aivan arvauksissa, millä tavoin toteutuu tai ei. Ylipäätään, väestön ikääntyessä SOTE-puolen kustannusten laskeminen, laadun lisääntyessä pluspuolisesti, oli uuden järjestelmän ydinmotiivi. Hanketta perusteltaessa, uudestaan ja uudestaan käytetty syy muutokselle.
-nyt uuden järjestelmän tuomassa alueellisessa (osittaisessa) autonomiassa, valtion määrittämän budjetin kautta. Mikä on toimintamalli esim. alibudjetoinnissa. Sairaalat kiinni. Moitetta asianosaisille ja karttakepillä näpeille. Mitä?
-yksi uhkakuva voisi olla politisoitumisen kautta tapahtuva "autonomisten alueiden" muutos, kulloisellekin vaalikaudelle kannatuksen motivoimana, ilman näkemystä pitkän aikavälin kehityskulusta. Vaalikausi on aivan liian lyhyt aika, pitkälle suuntautuvien rakenteiden rationaalista muutosta ajamaan. Varsinkaan poliittisista motiiveista lähtien.
-osalla uusiin vaaleihin osallistuvista puoluejohtajista, tuntui olevan melko huikeita visioita, siitä laajasta tasosta, missä SOTE-puolella kohennusta tarvittaisiin. Mikäli näitä utopioita aletaan toteuttamaan, myös alasajo tulee olemaan hintavaa.
-muodostuuko tästä "liian lähellä vastuuta", olevaa poliittista peliä. Nyt tilanne on se, että melkoinen osa vajeesta milloin mistäkin kunnan alueella olevasta puutteesta, on voitu sysätä ainakin osittain valtion päätösten taakse.

Tuossa vain joitakin, askarrusta herättäviä kysymyksiä. Vaikka olen kohtuu tiiviisti tätä seurannut, vaikutelma siitä että päättäjät itsekään tietäisivät mihin ovat ryhtymässä, on melko heikoissa kantimissa.

Mikäli foorumilaisilla on tarkemman seurannan kautta näihin ylläoleviin vastauksia, mielelläni näitä kuulisin.
 
Soteuudistuksen olisi voinut hyväksyä jos se olisi toteutettu viiden (5) yliopistosairaalan hallinnon alaisuudessa...
- samalla olisi harkiten sopeutettu aluesairaalat, terveyskeskukset ja muut alan palvelupisteet sopivilla, väestöpohjaan ja palvelutavoitteisiin sopeutetuilla, kriteereillä lähimmän yliopistosairaalan alaisuuteen.
- eikä olisi tarvittu juurikaan uusia päällekkäisiä hallinto- / verojärjestelmiä.
- etuja olisi syntynyt myös alueellisesta lääkä-/hoitohenkilökunnan koulutuksessa...hajautettuja harjoittelu-/pätevöitymispaikkoja jne.
- olisi helpompaa ja mielekkäämpää järjestää yliopistosairaalan resursseista lääkäri- ja hoitajakierrästystä myös em. pienemmille lähialueen palvelupisteille
- ennen kaikkea olisi saatu suora hoitoketju, kylätaajaman terveydenhoitopisteestä aina yliopistotason erikoistuneeseen terveydenhoillon palveluun..

Mutta ymmärrätte varmaan ettei tällainen ammatillisista lähtökohdista toteutettu soterakenne olisi tarjonnut juurikaan uusia virka-/hallintopaikkoja paikallisille puolueyhdistyksille jne.

Tässä on käytännössä se periaatteellinen syy miksei tämä yliopistomalli kelvannut poliitikoille..
Tässä postauksessa on mielestäni asiallisia arvioita. Nyt alueita, joissa äänistä taistelua käydään on 21. Helsingin ja Ahvenanmaan ollessa omia erillisiä päätäntävalta-alueitaan.

Ei ole aivan mitätön, se riski jossa koko uudistuksen pohja-ajatus syöpyy ja haperoituu politisoinnin alle. Kustannus-säästöillä tätä on lähdetty tekemään. Vaali-keskusteluissa, kovin jäi tämän toteuttaminen taka-alalle. Kriittinen asia kuitenkin, monella tapaa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
"Varsinais-Suomen aluevaltuustossa istuu kaksi ministeriä ja kolme puoluejohtajaa.
Jethro Rostedtin mielestä neljä luottamustehtävää on yhdelle valtuutetulle liikaa."


Niin minustakin on. Minusta myös neljä mijoonaa velkaa ulosotossa on liikaa yhdelle edustajalle.
images (1).jpeg
 
Tässä postauksessa on mielestäni asiallisia arvioita. Nyt alueita, joissa äänistä taistelua käydään on 21. Helsingin ja Ahvenanmaan ollessa omia erillisiä päätäntävalta-alueitaan.

Ei ole aivan mitätön, se riski jossa koko uudistuksen pohja-ajatus syöpyy ja haperoituu politisoinnin alle. Kustannus-säästöillä tätä on lähdetty tekemään. Vaali-keskusteluissa, kovin jäi tämän toteuttaminen taka-alalle. Kriittinen asia kuitenkin, monella tapaa.
Kustannussäästöjä ei tulla näkemään kuin paperilla vielä moneen vuoteen. Liian monta hallintohimmeliä, jotka eivät keskustele keskenään vuosiin. IT-ammattilaisena haluaisin nähdä esimerkiksi sen massiivisen kehitysvelan, mitä on kertynyt terveydenhoitoalan järjestelmiin. Tähän vielä päälle se, että vaaleittain laitetaan tuolileikki pyörimään ja ketä tahansa helppoheikkejä voi päästä päättämään oikeasti hyvin specifiä kompetenssia vaativaan ympäristöön.
 
Vähän -näyttää- siltä, että SDP ja Kesk ovat löytäneet toisensa tavalla, joka pudottaa Vihreiden vaikutusvaltaa hallituksessa reippaasti.

Kommentoin poikkeuksellisesti tätä tällä foorumilla näin yleisellä tasolla. Itse olen seurannut sattuneesta syystä vihreitä useampia vuosikymmeniä jo niistä ajoista kun puolueelle tuli rahoitusta Kiinan kansantasavallan lähetystöstä ja pirteimmät kahlitsivat itsensä kettingeillä metsätyökoneisiin. Kun Touko Aalto valittiin pj:ksi niin kannatus oli lähellä 20% ja vihreät oli profiloitumassa täysin uskottavaksi yleispuolueeksi. Sen jälkeen se lässähti täysin kalliolaisten ja pispalalaisten korkeammin koulutettujen feministien puuhasteluksi. Ei liene ihme että vähemmän naispuoliset ja vasemmistolaiset äänestäjät ovat valuneet kokkareihin ja demareihin.

Lopuksi @Lapinukko toteaisin vain että Lapissakin on mielestäni osa vihreistä suhteellisen fiksuja kuten nyt vaikka Riikka Karppinen. Hänethän savustettiin ulos cityvihreiden vasemmistofeministien toimesta heti kun kehtasi erävihreänä ja reservin kersanttina ajatella omilla aivoillaan. Tai vaikka Keski-Lapin vihreiden Pekka Nyman jolle naureskeltiin puolueessa kun kehtasi puhua hybridivaikuttamisen uhasta kotikunnassaan ja valtiovallan kyseenalaisesta vastaksesta siihen. Mutta eivät nämä vihreiden omat toisinajattelijat ikinä päässeet kun kunnanvaltuustojen puheenjohtajiksi ja varapuheenjohtajiksi. Minusta Suomi kaipaisi tuollaisia poliitikkoja enemmän.

Mutta jääköön tämä avautumiseni tähän.
 
Viimeksi muokattu:
"Varsinais-Suomen aluevaltuustossa istuu kaksi ministeriä ja kolme puoluejohtajaa.
Jethro Rostedtin mielestä neljä luottamustehtävää on yhdelle valtuutetulle liikaa."


Niin minustakin on. Minusta myös neljä mijoonaa velkaa ulosotossa on liikaa yhdelle edustajalle.
Katso liite: 55908

Jethro on varmasti hyvä sitten kokouksissa puhumaan siitä mitenkä budjettiraameja ei saa ylittää ja mitenkä annetuissa kehyksissä tulee pysyä.
 
Kolme isointa puoluetta hyötyi aika selkeästi matalasta äänestysinnosta. Yksi asia on mietityttänyt. Helsinkiläiset eivät äänestäneet lainkaan. Onko tämä ennakkotapaus ja aiotaanko useinkin järjestää kansanäänestyksiä, joista ulkona on esim. Helsinki, Lappi tai savolaiset?:unsure:
Kannatetaan! Savolaiset voisi sulkea pois muistakin äänestyksistä, asuinpaikasta riippumatta.
 
Olisiko tehtävä johtopäätös että Vihreistä ei tykätä maakunnissa? Tulee menemään vielä pahemmaksi, kun EU alkaa ajaa alas suomalaista metsäalaa, sotkee maataloutta ja vihreät vielä kehuvat saavutuksillaan miten liikennekin sotkettiin niin vihreitähän vielä tullaan vihaamaan.

Kun katsoo maaseudun tyhjentymistä, niin luulisi sen jo rauhoittavan autioitumista kannattavia vihreitä.
 
Anttonen on kyllä oikeassa, hän on useasti todennut että "Vihreä kasvu on huijausta". Kusetusta ja jolla ajetaan seinään vielä pahasti. Ihan eri mieltä kuin Taalas ja "ilmastopanelistit" kadulla makaajineen. Hän myös rakastaa puita, istuttaisi maailman niitä täyteen, vaikkei itse omien sanojensa mukaan omistakaan metsää.

Kunnon persu tankkaa ST1:llä tai Shellillä, ei Nesteellä :D

Niin. Neste luopui kannattamattomasta bensanjalostuksesta. Ja tekee suomalaisille töitä kannattavalla biopolttoaineella.
 
Back
Top