noska kirjoitti:
Ja kouluissa mielestäsi ei ole eri ikäisiä ja erilaisia opettajia erilaisin taustoin? Kuitenkin siellä pitää oåetussuunitelman muutos käytännössä toteuttaa alle vuodessa kautta maan.
Itse asiassa nousi tuosta vastauksestasi mieleeni muuan dilemma. Onko ammattisotilas välttämättä hyvä kouluttaja ja onko hyvä kouluttaja välttämättä hyvä sotilas. Suomessahan ei ole erillisiä kouluttajia ja erillisiä ammattisotilaita suuren maailman malliin vaan saman henkilön on kyettävä molempiin tehtäviin.
Niin tarkoitin siis sitä, että sotakoulussa on paljon tulevia ammattisotilaita yhtäaikaa ja opettamalla heille asioita, ne siirtyvät tehokkaimmin myös kentälle heidän mukanaan. Jos taas lähdetään opettamaan jotakin asiaa koko kentälle, niin se ei käy hetkessä, koska opetettavat ovat hyvin erilaisia taustaltaan, osaamiseltaan/erikoisosaamiseltaan, iältään ,kokemukseltaan, sen hetkisiltä tehtäviltään jne jne jne.
Mielestäni tehokkain tapa onkin siis opettaa kadetit ja ammattialiupseerioppilaat nykyaikaiseen asekäsittelyyn heidän kurssinsa aikana ja siirtää heidän mukanaan osaamista kentälle. Se ei siis kuitenkaan käy hetkessä.
Tuo toinen asia, jonka esitit, on mielenkiintoinen ja melkein oman keskustelunsa paikka. On tosiasia, että Suomessa ammattisotilaalla on kaksi, selkeästi toisistaan eroavaa tehtävää. Toinen on hänen rauhanajan tehtävänsä, usein kouluttajatehtävä ja toinen on hänen sodanajantehtävänsä. Kun nuo tehtävät priorisoidaan, niin sodanajantehtävä on ehdottomasti nro 1. Ammattisotilaiden koulutus painottuu selkeästi sodanajantehtäviin, opetustehtävä on selkeästi kakkosroolissa..vaikkakin opetus on myös sillä saralla todettu hyvinkin laadukkaaksi myös siviilipuolen osaajian taholta.
Sinänsä kouluttaja - sodanajan sotilas on meikäläisessä järjestelmässä oikeastaan myös välttämättömyys. Meikäläisessä kenttäarmeijassahan johtaja on aina myös joukkonsa kouluttaja, joka vastaa siitä että joukon koulutustaso on riittävä. Ehkä tämä erityispiirre on ylipäätään aikaansaanut sen, että Suomessa ammattisotilas on vahvasti myös kouluttaja.
Ulkomaiset sotilaat, jotka ovat vierailleet Suomessa esim suurissa sotaharjoituksissa, ovat järjestäen pitäneet Suomalaista järjestelmää erittäin hyvänä. Heille on useimmiten täysin uutta, että esimerkiksi joukkueella on mukananaan kouluttaja, komppanianpäälliköllä henkilökohtainen kouluttaja, jokaisella esikunnalla omat kouluttajansa jne. Useimmissa muissa armeijoissahan joukko vain toimii harjoituksessa, eikä suorituksia ole ohjaamassa ja arvioimassa kouluttajia. Tätä meikäläistä järjestelmää on usein pidetty joukon suorituskyvyn kehittämisen ja oppimisen kannalta erittäin hyvänä.