Armeija suuttui valmistajalle merkkivaatemyynnistä

Niissä on kestävyydessä isoja eroja..on huomattu. Osa menee aika helposti rikki - osa taas kestää vuosia. Mulla on 2 paria, jotka ovat nyt kestäneet jo 5 vuotta talvista työkäyttöä - ja osa taas menee hetkessä rikki. Kestoa olen saanut parannettua siten, että sen hyvä sukan päällä olen pitänyt ohutta sukkaa..eli käytännössä pari numeroa "liian isoa" kesäkäyttöön tarkoitettua ohutta, halpaa juoksu-/vast sukkaa..ja samoin sen hyvä sukan alla ohutta, laadukasta (hyvin hengittävää) juoksusukkaa.

Tuota olisin justiinsa kysynyt, että pitäisikö tuollainen sukka pitää parin suojasukan välissä.

Pitää muuten sanoa, että tänä talvena ei hirveästi joutunut töissä katsomaan noiden jalkineiden ja/tai sukkien perään. Ei ollut juurikaan sellaisia kelejä, joilla ei olisi pärjännyt kesäkengissä, joskin tukevampia sukkia tuli käytettyä.
 
Tuota olisin justiinsa kysynyt, että pitäisikö tuollainen sukka pitää parin suojasukan välissä.

Pitää muuten sanoa, että tänä talvena ei hirveästi joutunut töissä katsomaan noiden jalkineiden ja/tai sukkien perään. Ei ollut juurikaan sellaisia kelejä, joilla ei olisi pärjännyt kesäkengissä, joskin tukevampia sukkia tuli käytettyä.

Jep - mun kokemuksen mukaan kannattaa käyttää "suojasukkaa" niin ne hyvät sukat kestää paremmin - ja toisaalta osa niistä "hyvistä sukista" on toimintaperiaatteiltaankin sellaisia että kerrospukeutuminen pätee niidenkin osalta.

Mutta joo, ylipäätään olen kyllä siis sen joutunut tunnustamaan että hyvillä sukilla voi tehdä paljon sen eteen että pärjää huonommissakin oloissa, joten niihin kannattaa kyllä panostaa jos enemmälti on ulkona joko töiden tai esim metsästys-/vaellus- ym harrastuksen parissa.
 
Sen kyllä haluaisin nähdä kun pv:n poolopaidasta tulee muodikas vaate. Ei se kai niin kaukaa haettu ajatus ole, kun miettii muoti-ilmiöitä.

Timo T.A. Mikkonen esiintyi syvällä 80-luvulla hittimittari-ohjelmassa armeijan harmaassa villapaidassa:

.

Paitamalli taitaa olla briteiltä kopioitu. Formula Rock on muuten taas ajankohtainen, kun Rosberg junior on mestaruusjahdissa :)
 
Sadeasun takki M/05 menettelee, samoin pakkastakki M/05. Pakkassaappaatkin on ihan kelvolliset. Kypärähuppukin on ihan ok. Mutta paljon on hyvää ja toimivaa varustetta evakoitu. Mainittakoon nyt vaikka varsikenkä M/91, lumipuvuntakki M/87, sissitakki, sadetakki mallia "gestapo".

Ehkä idioottimaisin varuste mikä nyt tulee mieleen oli tanssisukat, keksiikö kukaan niille järkevää käyttöä? Kakkossijalle menee varmaan alushousut M/05, näitä varmaan tilattu "reilusti", laatu on mitä on.

Ihmetyttää nämä reserviläiset, ketkä haluavat larpata firman vermeissä. Eikö tähänkin piisaa M/62, M/91 tai saksan ylijäämät? Nouseeko status hirviporukassa, kun on vetänyt päällensä uusinta kuviota?
 
Talous Sanomat:
Armeija suuttui valmistajalle merkkivaatemyynnistä
Petri Korhonen

Puolustusvoimat syyttää vaatetusyritys Dewelltonia tuotesuojattujen armeijavaatteidensa myynnistä ulkopuolisille. Sopimusrikkomuksen vuoksi puolustusvoimat sulki yrityksen tarjouskilpailuistaan.

Mikko Puttonen
30.5.2014 11:39

Dewellton oli puolustusvoimien mukaan pannut myyntiin armeijalle valmistamiaan talvisaappaiden huopavuoria sekä M91-poolopaitoja. Kaupallinen johtaja Lars-Christian Schauman maavoimien materiaalilaitoksesta kertoo, että asusteita on ollut tarjolla muutamassa myymälässä, joista kuka tahansa on voinut ostaa niitä.

Dewellton pitää puolustusvoimien väitteitä perättöminä ja arvelee niiden johtuvan siitä, että yritys on aiemmin valittanut markkinaoikeuteen Länsi-Suomen huoltorykmentin hankintapäätöksistä.

Varusteita ollut myynissä jo pitkään

Lars-Christian Schaumanin mukaan on vaikea sanoa, onko asiasta koitunut taloudellista haittaa puolustusvoimille.

– Kysymys on siitä, että sopimus kieltää näiden tuotteiden tekemisen taikka myyntiin saattamisen muille tahoille, Schauman kertoo.

Erikoiseksi tapauksen tekee, että kaikkia M91-mallistoon kuuluvia asuja on ollut jo vuosikausia vapaasti myynnissä tavallisissa erävarusteliikkeissä eri puolilla maata. Armeija ei ole aiemmin niiden kaupusteluun puuttunut.
Puolustusvoimien nykyinen maastoasukokonaisuus M05 on tuotesuojattu tiukemmin, eikä niitä saa myydä siviileille Suomessa lainkaan.

Sopimusrikkeestä voi Schaumanin mielestä seurata pulmia myös armeijan varushuollossa.

– Jos puolustusvoimien tarvikkeita on yleisesti myynnissä, siinä on riski, että henkilökunta hankkii niitä ja ne joutuvat meillä varuskiertoon. Tämä voi olla ongelmallista, jos syystä tai toisesta niiden laatu ei ole sama kuin puolustusvoimat edellyttää, Schauman sanoo.

Ei saa näyttää sotilaalta

Laki puolustusvoimista kieltää pukeutumisen asusteisiin, jotka erehdyttävästi muistuttavat armeijan asua.

– Normaalioloissa joku voisi puolustusvoimien asuun pukeuduttuaan päästä sen alueelle. Poikkeusoloissa taas ei erotettaisi, kuka on siviili ja kuka sotilas, Schauman selittää.

Puolustusvoimat on nyt sulkenut sopimusrikkomukseen vedoten Dewelltonin ulos tarjouskilpailuistaan. Yritys on kertonut valittavansa asiasta markkinaoikeuteen.http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-...lmistajalle-merkkivaatemyynnista/20147589/139

Nyt ei enään ihmetä mikään... PV on hakenut selvästi varoittavan esimerkin kotimaasta. Viesti on lähetetty seuraavasti: sopimus valmistajat tekevät vain heille heidän speksaamiaan tuotteita, eikä ulkopuolisille. Valmistaja on pieni toimija ja siten oiva kohde.
 
Niissä on kestävyydessä isoja eroja..on huomattu. Osa menee aika helposti rikki - osa taas kestää vuosia. Mulla on 2 paria, jotka ovat nyt kestäneet jo 5 vuotta talvista työkäyttöä - ja osa taas menee hetkessä rikki. Kestoa olen saanut parannettua siten, että sen hyvä sukan päällä olen pitänyt ohutta sukkaa..eli käytännössä pari numeroa "liian isoa" kesäkäyttöön tarkoitettua ohutta, halpaa juoksu-/vast sukkaa..ja samoin sen hyvä sukan alla ohutta, laadukasta (hyvin hengittävää) juoksusukkaa.

Kerro toki hyviä sukkamerkkejä mielestäsi. Jos käytät kolmea sukkaa niin sun varsikengänkin koko täytyy olla yhtä kokoa suuremmaksi valittu? Itse en käytä oikeiden kenkien kanssa kuin yhtä vaellussukkaa eikä mulla ole ongelmaa koskaan ollut oikeiden kenkien kanssa, ainoastaan intin hikimonovarsikenkien kanssa.
 
Jos on jaloissa rosoisia kuivettumia ja mitähän nuo nyt on, kovettumia, niin aika äkkiä menee sukat lunastukseen. Nimenomaan villaiset eivät kestä kovanahkaisia varpaita ja kantapäitä. Jonkun verran näyttäisi se kenkäkin vaikuttavan, onko liian väljä jne. Minäkin pidän yleensä päällimmäisenä sellaista "ryhtisukkaa", joka pitää alemman sukan kuosissaan ja paikoillaan. Kumikenkään sujautan puuvilla-alussukan ja päälle ihan aidon pässinpökkimän. On kesälläkin parempi pitää kumpparissa villasukkaa, olen huomannut, se imee kosteutta ja jotenkin tasaa lämpöä....tämä edellyttää sitä, että varren suu kumpparissa on väljä, että jalka tavallaan pumppaa siinä saappaassa.

Sukan lisäksi kannattaa satsata pohjallisiin. Ja kuivia vaihtosukkia reppuun, elämä tuntuu hitokseen paremmalta räntäsateisen päivän painuessa iltaan, kun saa vaihtaa sukkakerran kuivaan. Kun olin nuori, oli ihan sääntönä, että miesporukan sukat kukittivat iltanuotion ympäristöä: niitä kuivattiin aktiivisesti, samoin aluspaitoja. Nyt näköjään sama asia hoituu työntämällä se likomärkä kavio lähes kiinni tuleen ja kastellaan siten loputkin käpälästä. Ja ihmetellään, kun jalkoja palelee......

Toisen luokan varusteilla pärjää hyvin, se vaatii vähän viitsimistä ja kehtaamista. Minä olen puuvillafani alusta loppuun, tähän asti olen pärjännyt niillä, ja eiköhän tämä loppuvetokin menne puuvillavehkeissä. Villaa on lämpöä varten ja co/pe-sekoitteita pinnalla. Pakkasjaksoilla toppapukua niskaan ja se halvatun huopakumppari. Huopakumpparin kävelyominaisuudet ovat kyllä sama kuin jalkapuussa istuisi sohvan sijaan.
 
Minä olen käyttänyt pienestä pitäen kumisaappaissa ja varsikengissä kahta sukkaa. Ihoa vasten on ollut froteesukka ja sen päällä mummon neuloma villasukka. Näin on menty kesät talvet ja kengät on sovitettu niin, että villasukka mahtuu. Frotee on tosin korvautunut ensin teknisillä sukilla, kunnes taannoin päädyin Varustelekan merinosukkiin, joita käytän arkisin muutenkin. Neulottu villasukka on tärkeä: sen kanssa saapas istuu mukavasti jalassa, vaikka ei millilleen olisi oikeaa kokoa tai muotoa käyttäjän jalan kanssa. Lisäksi se myös vaimentaa iskuja ja muuta mekaanista rasitusta, unohtamatta villan muita hyviä ominaisuuksia. Ihoa vasten tavallinen villa ei kuitenkaan tunnu minusta hyvälle. Nämä ovat tietysti henkilökohtaisia asioita, mutta vanhemmilta perityssä hiljaisessa tiedossa lienee takana kosolti maaseudun kansanviisautta.

Työjalkineiden kanssa ei ole ikinä tullut rakkoja tai hiertymiä. Varusmiespalveluksessa oli kätevää, kun alokasaikana muutamassa viikossa jalkapohjan iho kovettui itsestään niin, ettei siihen mitään hiertymiä olisi edes kovin helposti voinut syntyä. Juoksukenkien kanssa on ollut viime vuosina ongelmaa, sillä jalkaholveihin tuppaa tulemaan pidemmillä lenkeillä hiertymiä, vaikka niitä teippaisikin. Lenkkareiden sovitus on muutenkin vaikeampi ja pitkällisempi urakka kuin sopivien varsikenkien valinta.

Kontio-kumisaapas ei ole mikään juoksukenkä, mutta ehjänä se toimii niin kuin pitääkin, eli pitää veden ulkona ja jalkahien sisällä. Sen myös saa kuivatettua maasto-oloissa lämmitetyssä teltassa tai sitten polttamalla Sinolia kengän sisällä. Kyllä tulisi korpisoturille orpo olo, jos kumisaapas korvattaisiin kalvollisella varsikengällä.
 
Minäkin pidän yleensä päällimmäisenä sellaista "ryhtisukkaa", joka pitää alemman sukan kuosissaan ja paikoillaan. Kumikenkään sujautan puuvilla-alussukan ja päälle ihan aidon pässinpökkimän. On kesälläkin parempi pitää kumpparissa villasukkaa, olen huomannut, se imee kosteutta ja jotenkin tasaa lämpöä.... --Minä olen puuvillafani alusta loppuun, --

Minä olen käyttänyt pienestä pitäen kumisaappaissa ja varsikengissä kahta sukkaa. Ihoa vasten on ollut froteesukka ja sen päällä mummon neuloma villasukka. --

Erittäin olennaiseen taistelijanvarustuksen osaan on tämä keskustelu päätynyt; jatkan OT-linjalla sen verran kuin nyt on pakko kommentoida:
Itselläni on aina kumpparissa ja maiharissa ensin itse kudottu villasukka, jonka päällä joko kaupan villapohjasukka tai puuvillaurheilusukka. Muistaakseni intin pukeutumisohjeessa oltiin samanlaisella linjalla, kun tekokuitusukka oli tarkoitus pukea ensin ja puuvillasukka sitten päälle. Villa/tekninen tekokuitu kun siirtää kosteuden iholta ja päällissukka pitää villasukan "kuosissa".
 
EVilla/tekninen tekokuitu kun siirtää kosteuden iholta ja päällissukka pitää villasukan "kuosissa".

Villa ei siirrä kosteutta mutta lämmittää märkänäkin, toisin kuin puuvilla. Itse ennemmin pistän villasukan tai paksun ryhdikkään puuvillasukan päälle ja joku tekokuitusukan alle, jos oikein viimeisen päälle hommat tekee. Tuolloin se kosteuden siirto toimii oikein.

Mutta minä olen sen verran juntti että minulla on työsaappaana pelkästään kumisaapas ja kesällä kuljen yhdellä parilla puuvillasukkia, jalat kestää kyllä ja sukat myös kun ovat tarpeeksi paksut vaikka eipä ne pienet reiät näy haittaavan, sitten kun ukkovarvas työntyy sukasta ulos niin sitten alkaa olla epämukavat. Kumisaapaat on vielä ns täyskumia eli nokialaista sisävuorta ei ole ja pohjallisetkin olen nakannut helvettiin koska ne ei kuiva kunnolla, vituttaa vetää pestyt työsaapaat jalkaan kun pohjallinen ei ole ehtinyt pesun jäljiltä kuivua ja sukka kastuu heti. Ja samat saappaat kesät ja talvet, kesällä vähän hölskyy mutta se nyt ei haittaa mitään.

Talvi on toinen juttu ja silloin tulee otettua käyttöön tekokuituvaaitteita niin alusvaatteina kuin sukkinakin (ja villasukka päälle). Ei minulla ole kokoaikainen ulkotyö, mutta välillä on käynyt niin että työvaatteet jäätyy päälle kun trooppisen kosteasta muutaman asteen sisäilmasta on siirtynyt ulkotiloihin 20-30 asteen pakkaseen. Se ei naurata kyllä, silloin on ihan kiva jos on kuivat alusvaatteet. Huippupakkasilla tuo saapas + pari sukkaa kombinaatio ei sitten toimi jos tunti tolkulla pitää tehdä hommia ulkona, siksi minulla on välinkulkusaappaana halpa toppakenkä jotka voi ottaa työkäyttöön, toisaalta minulla on toppatakkina aiemmin ollut pitkä helmainen manttelityyppinen takki ja aika hyvin siitä lämpö riittää varpaille asti.
 
Viimeksi muokattu:
Villa ei siirrä kosteutta mutta lämmittää märkänäkin, toisin kuin puuvilla.

Mutta minä olen sen verran juntti että minulla on työsaappaana pelkästään kumisaapas
Näinhän se villan kanssa on juu.
Minutkin voi sitten nimetä juntiksi, kun täällä kaupungissa ruukaan ulkoilla kumppareissa, aina kun keli sallii:)
 
Back
Top