Arvausketju sotakaluston kuville !

Lienee USA:n F9C Sparrowhawk valaskalan... eikun ilmalaivan vatsassa.
 
juhapar kirjoitti:
Lienee USA:n F9C Sparrowhawk valaskalan... eikun ilmalaivan vatsassa.

Jep jep.
http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Akron_(ZRS-4)

Vuoro siirtyy siis jäsen juhapar:lle.
 
BarrelNut kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Lienee USA:n F9C Sparrowhawk valaskalan... eikun ilmalaivan vatsassa.

Jep jep.
http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Akron_(ZRS-4)

Vuoro siirtyy siis jäsen juhapar:lle.


Kiitoskiitos, mutta pakko laistaa tämä kierros kiireiden vuoksi. Areena on vapaa.
 
juhapar kirjoitti:
Kiitoskiitos, mutta pakko laistaa tämä kierros kiireiden vuoksi.

Kajaanin kirjeenvaihtajallamme on kiireitä kuin lehtimiehillä Kairossa konsaan :dodgy:
 
vehamala kirjoitti:
Kajaanin kirjeenvaihtajallamme on kiireitä kuin lehtimiehillä Kairossa konsaan :dodgy:
Jos viittaat erääseen tiettyyn vaaleatukkaiseen amerikkalaistoimittajattareen, niin voi juhapar parkaa.
 
noska kirjoitti:
vehamala kirjoitti:
Kajaanin kirjeenvaihtajallamme on kiireitä kuin lehtimiehillä Kairossa konsaan :dodgy:
Jos viittaat erääseen tiettyyn vaaleatukkaiseen amerikkalaistoimittajattareen, niin voi juhapar parkaa.

Siitä peräänajosta ei tehdä ilmoitusta vakuutusyhtiölle...
 
No johan on, pitää kaukomailta tarjota oheistäkyä kun Suomen mies nukkuu kotirintamalla!

Noh. Ohessa on kuva kulkimesta, jossa on erästä maastoajoon himoittua tekniikkaa vakiovarusteena. Suonsilmissä mönkimässä viihtyvät ajoneuvokannibaalit ovat nostaneet ko. teknologian palasen jälkimarkkinahinnat aivan älyvapaiksi.

Kuvassa esiintyvän ajoneuvotyypin sijaan Suomessa Puolustusvoimat päätyi hankkimaan suurin piirtein saman kokoluokan ja korityypin ajoneuvoja jostain muusta maasta.

Tavoilleen uskollisena myyjämaa kuitenkin toimitti äärimmäisen valtaosan ko. ajoneuvoista ns. banaaniversioina, eli varasi vain omaan käyttöönsä parhaat palat... Tässä tapauksessa pidättäen myös tuon aiemmin viitatun tekniikan palasen. Tästä huolimatta banaaniversiotakin pitävät rattiin päässeet erittäin maastokelpoisena kulkimena.

Kysymys siis kuuluu:

1) Mistä teknologian palasesta on kysymys?
2) Mikä on Suomeen hankitun ajoneuvon merkki ja malli (vanhempi tai uudempi versio mallimerkintöineen käy yhtä lailla, kunhan sukupolvi ja korimalli ilmentyvät oikein)

Bonuspisteen saa jos hahmottaa tuosta käyttäjäkuvakkeestani levyssä olevan reiän sisähalkaisijan. Ihan itte tein!
 

Liitteet

  • kahlaaja.jpg
    kahlaaja.jpg
    95.6 KB · Luettu: 50
En muistakaan nähneeni ennen noissa vinssiä nokalla.
 
Arvaillaans: Renault on auto ja LAPIO on se hitek-varuste. Mitään reikää en löytänyt mistään, tosin olen huono noissa reikähommissa muutoinkin. Arvauksen pohjaksi pelkkä kuulopuheen sirpale, kuinka renaultin tuo malli on erittäin hyväkulkuinen laitos.

Ja taasko se mekanisoitu joukko on hankkinut suonlaitakalustoa....ei tule siitä loppua ei.
 
Herra kenraalin arvaus on ansiokas, hämmentävä ja täysin metsässä.

Kysytty tekninen häpäsvärkki on kiintoasennettu ajoneuvon osa. Mainittakoon että yllä kuvattu hankinta ei myöskään ole aivan tuore.

MUOKS. Reikä löytyy siis "avatarista" eli viestin vasemmassa ylänurkassa näkyvästä, käyttäjäkohtaisesta pikkukuvastani.
 
Sori, en ollut Ektyypissä vaan piti palautella yksi harjoitustyö. Eikös tuo Koposen kuva ole Volvo Lapplander (valp) L3314 ja meillä käytettiin vähän pyöristetymmän näköistä UAZ 374106-mallia?
 
2-kohtaan juhaparilta oikea vastaus (se vanhemman, myös Suomeen tuodun version mallitunnushan on UAZ 452).

1-kohtaan vielä kaivataan tarkennusta. Eli UAZia kun tuotiin Suomeen Neuvostoliitosta, mikä tekninen, maastoajoon liittyvä eroavuus "parhaaseen" versioon nähden lähes kaikissa Suomeen tuoduissa yksilöissä oli.

Vihjehän perustui siis siihen että Volvo Laplanderissa (so. C300-sarja) ko. teknologia kuuluu pakettiin, ja offihenkilöillä on edelleen kuumaa kamaa.
 
Tarkennetaas sen verran, että tuo Lappländer on tietysti mallia C303 eli Tgb11 kun taas Juhaparin mainitsema L3314 eli Pltgb903 on mallia C202.
Noissahan oli alennusvaihteet ja maasto-ominaisuudet melko hyvät. Huippunopeus tiellä oli jotain 70 luokkaa mutta maastossa jopa yli kolmenkympin. Taisipa olla vielä mekaaniset lukot ja ohjaamosta säädettävät rengaspaineetkin. Norjassa valmistetuissa vielä tuulilasikin oli kaadettavissa kunnon jeeppityyliin. Paljon käyttivät länsinaapureissa noita armeijan lisäksi maastopaloautoina ja sähkölaitosten ja muiden sellaisten maastotyöakoneuvoina. Meille noita jostain syystä ei hankittu niihinkään tarkoituksiin. Unimog sitten joissain paikoissa hoiti vastavia hommia täällä.
 
noska hivottelee oikeaa täydennystä. Muotoilu voisi olla myös: mikä tekninen ratkaisu löytyy Unimogsta, Laplanderista, Pinzgauerista ja UAZin premium-versioista?
 
Anti-Panzerin raskas kertavastaus suhahtaa selvästi tornin ohi ja tuhoaa taustalla päivystäneen combat camera -ryhmän teenkeittimen.

Alustan asioista on sinällään kyse.
 
Ainakin osassa noista on pyritty suurentamaan maavaraa laskemalla pyörännapoja alaspäin suhteessa tasauspyörästöön ja varsinaiseen akselistoon.
 
BarrelNut löysi tarkoitetun konstruktion.

Kyseessä siis portaaliakseli, eli vetoakselin pyörän puoleinen pää on pyörän napaa ylempänä. Ratkaisulla saadaan käytännön maavaraa lisää, mutta rakenne on suhteellisen hintava ja joissain tapauksissa painava.

Suomeen tuoduista UAZeista äärimmäinen valtaosa oli suorilla akseleilla, ja vain jokunen yksilö lienee tuotu UAZin omalla portaaliratkaisulla. UAZin ratkaisu on varsin kevyt ja offset pieni, joten menetys ei ole vallan mahdoton. Venäjällä näkee säännöllisesti cabrio-mallia portaaleilla, ja pullamallissakin niitä on.

Laplanderin akselisto on harrastemutavehkeissä haluttua kamaa.

juhapar on kiireinen, BarrelNut jatkaa.
 
Eipä tule mitään arvuuteltavaa mieleen joten tuli on vapaa.
 
Okei, perjantain kunniaksi guugletustehtävä: minkä tykin miehistö tässä istuu orrella?
 

Liitteet

  • tykkiryhma.jpg
    tykkiryhma.jpg
    337.6 KB · Luettu: 21
Back
Top